اخر الروايات

رواية سجين عينيها الفصل الرابع 4 كاملة - فاطمة عادل

رواية سجين عينيها الفصل الرابع 4 كاملة - فاطمة عادل 




لتحميل رواية سجين عينيها كاملة 


الحلقه الرابعه
في قصر الشرقاوي
ريم خرجت من اوضتها بعد ما ريحت شويه لحد اذان الظهر
ريم:بعد اذنك يا طنط عايزه سجادة صلاه
مني:حاضر يحبيبتي هجبلك اللي في اوضتي
ريم:تسلميلي
ريم صلت الظهر وطلعت مصحف صغير شيلاه وفضلت تقرأ قرآن لحد الساعه 2 جت رقيه
رقيه:يلا يا ريم علشان الغدا
ريم:حاضر
ريم في نفسها:اسالها ولا لا
ريم:رقيه انتي ليه مش محجبه
رقيه:والله انا مش عارفه اقولك اي بس محدش طلب مني قبل كده
ريم:طيب بس كده مش نافعلك صلاه
رقيه بأسي:انا مبعرفش اصلي
ريم:يا خبر..طب اي رأيك اعلمك
رقيه:بجد ياريت
ريم:بس مينفعش صلاه من غير حجاب
رقيه بتفكير:هقول ل ابيه ادم لما يرجع اشوف رأيه اي
ريم:بس دي حاجه خاصه بيكي انتي دي حاجه بينك وبين ربك
رقيه:طب ممكن تديني حجاب من بتوعك ثواني
ريم:حجاب علي بنطلون...
رقيه:خلاص انا هغير لبسي كله وهجيب حاجات واسعه
ريم بإبتسامه:طيب يلا بينا
رقيه:يلاا
.......


رواية سجين عينيها



في شركة الشرقاوي
ادم جالس يفكر في ريم
ادم لنفسه:لا يا ادم لا لا انتا نسيت اللي حصل فيك زمان انسي البت دي انتا بتساعدها ليه لا انتا هتساعدها وبعدين ملكش دعوه بيها تاني
قام ادم ودخل الحمام وغسل وشه ورجع ع مكتبه
ادم:طارق انتا هنا من امتاا
طارق:لسه داخل اهو..
ثواني نتعرف علي طارق المحامي بتاع ادم وصحبه الانتيم في نفس سن ادم وبيدرب يارا بنت عم ادم
ادم:هاا عرفت حاجه
طارق:دول كل اللي اسمهم كريم في شركات الاستيراد والتصدير ... ودا كشف بكل اللي اسمهم ساره في المدارس الموجوده في القاهره كلها
ادم:بس دول كتير اوي
طارق:انا هفرزهم ع حسب السن لان مش معقوله واحد لسه بادئ شغله هيبقا ابوها وكذلك امها
ادم:طب هتاخد وقت قد اي
طارق:هبعتهوملك بالليل
ادم:تمام .. يلا ماشي ولا رايح فين
طارق:لا راجع المكتب عندي شغل
ادم:طيب عن اذنك
.........

رواية سجين عينيها




(
في شقة ساره)
سميره:يلا يا ساره علشان نتعشاا يا حبيبتي
ساره:حاضر يا ماما هصلي المغرب وجايه
سميره:تقبل الله يا حبيبتي
ساره:منا ومنكم
ساره سابت المصحف وقامت اتوضت وصلت وقعدت علي السجاده تدعي:يارب رجعلي بنتي يارب .. يارب تكون عايشه كويس يارب.. ودعت ل جنا بان والديها لا ينفصلوا
ولمت السجاده وخرجت تتعشاا مع مامتها
سميره:عملتي ايه في المدرسه
ساره:اتبسطت اوي يا ماما .. في بنت كانت زعلانه جدا انهارده زعلت عليها اوي
سميره:ليه يا حبيبتي مالها
ساره:اهلها هينفصلوا .. انا بفكر اكلمهم علشانها
سميره:ربناا يهديهم يارب
........
في قصر الشرقاوي
ادم وصل وقعد مع عيلته وفضل يدور بعينه عليها ملقهاش
رقيه لاحظته فقالت بهمس:بتدور عليها..هي بتصلي العشاا
ادم:انا..انا عايزها علشان اوريها الاسماء اللي وصلنالها
رقيه:طب وطي صوتك علشان ماما مرضيتش تقول ل مرات عمك عواطف الموضوع ولا عمك عبدالرحمن وقالت انها قريبتها
ادم:ليه
رقيه:معرفش.ثم غمزت.. شكلها عايزاها قريبتها
ادم فهم:انتي عارفه لو مسكتيش هعمل فيكي اي
رقيه:خلاص يا ابيه هسكت..المهم انا عايزه اتحجب
ادم:ودا من اي ده
رقيه:ريم كلمتني كتير عن الدين بتاعنا والصلاه واديتني ازدال اصلي بيه بس قالتلي مينفعش صلاه من غير حجاب لازم اتحجب
ادم بإعجاب:ريم دي انسانه جميله
رقيه:هوب هوب ههههه
ادم ضربها بالمخده:قومي يا بت من جنبي
مني:بتتخانقو ليه
ادم:مفيش يا ماما عن اذنكو
وذهب لغرفه ريم وقبل ان يطرق الباب سمت صوت عذب يقرأ قرآن فظل بالخارج يسمعها بعض الوقت ثم طرق الباب
ريم:اتفضل
ادم:مساء الخير

رواية سجين عينيها



ريم:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ادم ضحك
ريم ظلت تنظر الي ابتسامته وبعدها تذكرت ان تغض بصرها فنظرت للاسفل
ادم:جبت كل اللي اسمهم كريم في شركات الاستيراد والتصدير في القاهره بعنوانهم وجبت كشف بكل اللي اسمهم ساره وشغالين اساتذه هاا تحبي ننزل بكره ندور عليهم
ريم ابتسمت:بجد شكرا ليك يا بشمهندس علي كل اللي عملته معايا مش عارفه من غيرك كتن حصلي اي
ادم:لا شكر علي واجب .. تيجي تقعدي معاهم بره علشان متزهقيش
ريم:لا انا هقرأ قرآن
ادم:علي فكره صوتك حلو جدا
ريم بخجل:شكرا
وتركها ادم وصعد الي غرفته وظل يفكر بها
.......
(
في منزل الحاج سعد بالمنصوره)
الحاج فتحي:اومال فين عروستنا
لحظه الحاج فتحي راجل قد الحاج سعد بس محدش يقدر يرفضله طلب لعدد رجالته طبعا وطلب ايد ريم والحاج سعد لا استطاع ان يرفض خوفا منه
الحاج سعد:بصراحه ريم ثم سكت
الحاج فتحي:مالها ريم
الحاج سعد:صحينا الصبح ملقينهاش فالبيت
الحاج فتحي بصوت عالي يشتعل غضبا:يعني اي هربت ثم نادي علي احد رجالته
الرجل:اؤمر يباشاا
الحاج فتحي بغضب:تقلب المنصوره كلها علي ريم ولو ملقيتهاش هقتلك فاهم
الرجل:فاهم يباشا فاهم
الحاج فتحي:اما انتا بقا ونظر للحاج سعد واكمل حسابك معايا لما الاقيها
وتركهم وذهب

رواية سجين عينيها


.........
في قصر الشرقاوي
استيقظت ريم قبل صلاه الفجر وظلت تقرأ قرآن بصوتها العذب حتي اذن الفجر
اثناء قرآتها كان ادهم عائد من عيادته بعد عمليته وسمع صوتها وشعر بشئ غريب تجاهها وصعد الي غرفته وظل يفكر بهاا
يتبع
..... 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close