رواية الوردة الجوريا كامله وحصريه بقلم منار ياسر
البارت الاول

استيقظت فتاه ف الثامنه م عمرها ع صوت والدتها
مراام..صباح الخير ي روح مامي
جوريا..صبااح الخير ي مامي بابي صحي
مراام..اه ي روحي ومستنيكي ع الفطور يلا بقا عشان ميتأخرش ع الشركة اكتر م كدا
جورياا..هي الساعه كام
مراام..الساعه10 ي جور يلا بقا كفايا كسل
قامت جوريا م السرير وهمت بتبديل ثيابها ولكن اوقفها صوت والدتها
...يووه انتي لسا هتلبسي كدا بابا هيمشي م غير مايفطر
جوريا بتذمر..يعني يرضيكي اطلع لبابي ببجامة النوم دي ي مامي
مرااام بضحك..الانسه كبرت م امتا
جوريا بحنق..الانثه كبيرة م زمان
مراام بتعجب!!اي ده اي ده بنوتي الحلوة زعلت مني
جوريا بإبتسامه..تؤتؤ حدش يزعل م مررااام هانم ماامي
مراام..يروح مراام هانم يلا بقا نخرج لبابي احسن هو شوية كمان ويطردنا م البيت
جوريا..اش يقدر لا
اسر...ومقدرش لي بقا
مرامر بخوف مصطنع..يالهووووي اهو سمعنا وليلتنا سودة حلو كدا
جوريا لتجري ع باباها وبتحضنه...هشششش ده بابي حبيبي وباسته ف خده
اسر...اه فعلا دي بنوتي حببتي مقدرش اعملها حاجه بس ف ناس تاني ف بيني وبينهم كلام
مراام..طب نفطر بقا ي حبيبي ولا هنفضل مع الست جوريا للصبح
اسر..يلا نفطر عشان قربت اكلكم هنا
(اسر اتجوز مراام ع حب اتعرفوا ع بعض ف الكليه واتجوزوا اسر كان م اكبر عائلات مصر عائله ال فهد اما مرراام كاانت غنيه كمان بس اقل م اسر شوية بس حب اسر ليها فاااق كل الدرجاات الماديه والاجتماعيه ع الرغم انه الفرق بينهم يكاد يكون منعدم)
اسر..الحمدلله انا ماشي بقا راح بااس جوريا ف خدها وباس مراام ف راسها
مراام بحب..متتأخرش ياأسر
اسر بعشق..حاضر يعيون اسر يلا بااي بقا
اسر خرج وركب عربيته وراح ع شغله بعد خروجه م البيت موبيل بيته رن
مرام..الو
ماهي..مرام معايا
مرام بأستغراب..اه انا مرام انتي مين
ماهي ..مش فكراني معقوله انا ماهي
مراام بضيق..اه ماهي معلش مش واخده بالي
ماهي..م لاقي احبابه بقا
مرام..احسدينا بقا ع شوية الفرح اللي عايشين فيهم
ماهي بحقد..طبعا تتحسدي يعني عايشه مع اسر فهد ومش عايزه تتحسدي والله عيب
مراام بحنق..معلش ي ماهي بنتي عايزاني يلا بااي ..قفلت بضيق م تلك الانسانه الحقودة التي تكره رؤيتها سعيده
(ماهي صديقه مرام واسر م ايام الجامعه كانت البيست لمراام لكن عندما اكتشفت حب اسر لمراام لم تعد تحبها بل كانت تود رؤيتها ميته لا محال فهي كانت تعشق اسر ولكن القلب ميال فااسر لم يحبها لحظه ف هو فقط احب مراام بل عشقها)
مرااد..ماهي انتي بجد مش ناويه ترجعي ع اللي بتعمليه ده وتعقلي يبنت الناس
ماهي..انتا شايفني مجنونه ي مرااد انا اصلا سايبهالك وانتا هتطلقني يعني هتطلقني انا بكرهك يبني ادم بكرهك انتا مبتحسش
مرااد بغضب..والله انا ساكت عليكي غصب عشان الطفل اللي ملهوش ذنب ده لكن وعهد الله كلمه كمان وم هتكوني ع ذمتي لحظه
ماهي..انا مبحبكش ف طلقني انا اصلا بحب اسر ومنستوش لحظه ..ف تلك اللخظه فقط ادركت معني كل كلمه تلفظت بها عندما وجدت تلك الصفعه القويه ع خدها وبدأ فمها ينزف م شدت الصفعه
ماهي بصدمه...انتا اتجننت بتمد ايدك عليا
مرااد..انا اصلا اتجننت لما فكرت اتجوز واحده ذيك انتي طالق ..طالق ...طالق وغوري مش عايز اشوف وشك تاني وابنك لو عايزة تشوفيه انا هبعتهولك ف المكان اللي انتي عايزة تشوفيه ف بس متفكريش تخطي البيت ده تاني
ماهي بفرح..اخيرا اتطلقت بقاا
وهمت بالخروج ولكن عادت لتكمل كلامها...اما ابنك ده انا لا عايزة اشوفه ولا اسمع اسمه اصلا اشبع بيه
مرااد بصدمه..ده ابنك يشيخه اتقي الله حتي هو ماتفاداش كرهك وغضبك
ماهي..تؤتؤتؤ متقولش ابني هو ابنك انتا وبس يلا باي باي ي حلو
ف اللحظه دي كان راجع م مدرسته وسمع كل كلمة قالتها هو اه عمره ج10سنوات لكنه ليس صغير ع فهم معانيها بكي بكي م كل قلبه ع تلك الام التي لم يحظي بحبها ابدا والاان تتركه ولا تود رؤيته مرة اخري لقد كرهها حقا فهي تستحق ذلك
يامن..بابا هي لي بتعمل كدا لي ماما مش عايزة تعيش معايا هو نا وحش يابابا انا مش هعمل حاجه تدايقها تاني بس خليها معايا
نزلت دمعه م عيني مرااد ع ابنه فلذة كبده كم هي بلا مشاعر ع تركها لذلك الطفل الصغير الذي يشبه الملائكه....يامن حبيبي انتا كبير وراجل ومفيش راجل بيعيط
يامن..لو معيطتش ماما هترجع!!
مرااد بحزن..ان شااء الله بس لحد م انتا تكبر وتعرف تعتمد ع نفسك ماما مش هتيجي ماشي
يامن ..ماشي انا طالع اغير هدومي عشان ماما تحبني
مراد ابتسم بحزن ع طفله وتعهد بأن يتنتقم م تلك التي تدعي ماهي بأبشع الطرق ولكن ف الوقت المناسب
ف منزل ال فهد عاد اسر الي بيته ووجد البيت هادئ هدوء غريب ولكنه لم يعد هادئ ف ملاكه الصغير تحدثت
جوريا...بابي باابي باابي
اسر بفرح لرؤيه صغيرته..هلااا بروح باابي
جوريا بسعادة..happy wedding day
اسر بصدمة...انتي بتقولي اي ومين علمك الكلمة دي
مراام بضحك..وهل هناك غيري عزيزي
اسر ببلاهه..مين دي
مراام بضيق مصطنع..يسلااام هكون مين يعني
مرااد بإنبهاار..لا اصلي مش متعود ع البسكوت بالفانيليا ده اصلي مش بشوفه غير زيارة كل سنه مرة

مراام..طب يحبيبي احمد ربنا انك بتشوفه اصلا
اسر...يسلام بس » انا اصلا بحمدربنا كل يوم انك معايا
مراام بخجل..كدا هتغر
اسر بغمز..م حق الجميل يدلع بردو بس قوليلي بقا اي الحلاوة دي بس
(كانت مراام ترتدي فستان اسود يصل لركبتيها وتضع روج احمر وترتدي شوز احمر نفس درجه الروج)
مراام..يعني مش عارف لابسه ومتشيكه لي
اسر باستعباط...لي ف حد هيتجوز
مررام بضيق..لا ف حد هيتقتل وسابته ومشيت
قاام اسر بالاسراع خلفها وقاام بإحتضانها م الخلف...انتي غبيه يبنتي والله يعني مثلا حد ينسي يوم ذي ده
ابعدته مررام والتفت له ..يعني فاكر بجد النهاردة اي!!!
اسر..لا
مراام بحزن..احسن برددو انا اصلا..قطع كلامها بقبلته لها فكم هو يحب زوجته وام ابنته وكم يعشقها ولا يطيق الحياه بدونها
اسر...happy wedding day my beautiful wife(عيد زواج سعيد زوجتي الجميله)
مراام بفرح...too you my dear (لك ايضاا عزيزي)
اسر ..بحبك يااغلي م ليا متبعديش عني ابداا ي مراام خليكي جنبي انا بحب وجودك جنبي اصلا حياتي م غيرك ولا حاجه فاهمه!!
قامت مررام بأحتضانه..فاهمه وطول ماانا عايشه عمري م هفكر ابعد عنك ابدا يحبيبي
جوريا بدموع..بابي مش بيحضني انا زحلانه منك وانفجرت ف البكااء
اسر بفزع ...مالك يجوريا
جوريا..انتا تحب ماما كتير مني لي
اسر بصدمه هو ومرام ف جوريا تغار من امها هل تلك الطفله ذات ال6اعوام تغار ام انها تعودت ع حبهما لها وليس لبعضهمها بعيدا عنها
اسر بضحك..لا يروحي انا بحبك انتي وماما قد السما
جوريا..بجد بابي
اسر..اه يعيون بابي بجد وباسها ف خدها
نظرت لهما مراام بحب فهي تحب عائلاتها الصغيرة تلك وتحب حبهما لبعضهما البعض وتتمني ان تدوم نعمتهما عليهما طويلا ولكن سرعان م تلاشت ابتسامتها وفرحها عندما تذكرت ماهي هل م الممكن ان تحاول تفريقهم مجددا!!!
اسر...مرررام ...مراااام ......مرااام ف اي
مراام..هااا
اسر ...هاا اي بكلمك م ساعه بتفكري ف اي
مراام بدموع...اسر انا خايفه
اسر بخوف...ف اي ي مراام مالك
بس لحد هنا ي تري اي قالق مرااام وخوفها هيطلع ف محله ولا اي
استيقظت فتاه ف الثامنه م عمرها ع صوت والدتها
مراام..صباح الخير ي روح مامي
جوريا..صبااح الخير ي مامي بابي صحي
مراام..اه ي روحي ومستنيكي ع الفطور يلا بقا عشان ميتأخرش ع الشركة اكتر م كدا
جورياا..هي الساعه كام
مراام..الساعه10 ي جور يلا بقا كفايا كسل
قامت جوريا م السرير وهمت بتبديل ثيابها ولكن اوقفها صوت والدتها
...يووه انتي لسا هتلبسي كدا بابا هيمشي م غير مايفطر
جوريا بتذمر..يعني يرضيكي اطلع لبابي ببجامة النوم دي ي مامي
مرااام بضحك..الانسه كبرت م امتا
جوريا بحنق..الانثه كبيرة م زمان
مراام بتعجب!!اي ده اي ده بنوتي الحلوة زعلت مني
جوريا بإبتسامه..تؤتؤ حدش يزعل م مررااام هانم ماامي
مراام..يروح مراام هانم يلا بقا نخرج لبابي احسن هو شوية كمان ويطردنا م البيت
جوريا..اش يقدر لا
اسر...ومقدرش لي بقا
مرامر بخوف مصطنع..يالهووووي اهو سمعنا وليلتنا سودة حلو كدا
جوريا لتجري ع باباها وبتحضنه...هشششش ده بابي حبيبي وباسته ف خده
اسر...اه فعلا دي بنوتي حببتي مقدرش اعملها حاجه بس ف ناس تاني ف بيني وبينهم كلام
مراام..طب نفطر بقا ي حبيبي ولا هنفضل مع الست جوريا للصبح
اسر..يلا نفطر عشان قربت اكلكم هنا
(اسر اتجوز مراام ع حب اتعرفوا ع بعض ف الكليه واتجوزوا اسر كان م اكبر عائلات مصر عائله ال فهد اما مرراام كاانت غنيه كمان بس اقل م اسر شوية بس حب اسر ليها فاااق كل الدرجاات الماديه والاجتماعيه ع الرغم انه الفرق بينهم يكاد يكون منعدم)
اسر..الحمدلله انا ماشي بقا راح بااس جوريا ف خدها وباس مراام ف راسها
مراام بحب..متتأخرش ياأسر
اسر بعشق..حاضر يعيون اسر يلا بااي بقا
اسر خرج وركب عربيته وراح ع شغله بعد خروجه م البيت موبيل بيته رن
مرام..الو
ماهي..مرام معايا
مرام بأستغراب..اه انا مرام انتي مين
ماهي ..مش فكراني معقوله انا ماهي
مراام بضيق..اه ماهي معلش مش واخده بالي
ماهي..م لاقي احبابه بقا
مرام..احسدينا بقا ع شوية الفرح اللي عايشين فيهم
ماهي بحقد..طبعا تتحسدي يعني عايشه مع اسر فهد ومش عايزه تتحسدي والله عيب
مراام بحنق..معلش ي ماهي بنتي عايزاني يلا بااي ..قفلت بضيق م تلك الانسانه الحقودة التي تكره رؤيتها سعيده
(ماهي صديقه مرام واسر م ايام الجامعه كانت البيست لمراام لكن عندما اكتشفت حب اسر لمراام لم تعد تحبها بل كانت تود رؤيتها ميته لا محال فهي كانت تعشق اسر ولكن القلب ميال فااسر لم يحبها لحظه ف هو فقط احب مراام بل عشقها)
مرااد..ماهي انتي بجد مش ناويه ترجعي ع اللي بتعمليه ده وتعقلي يبنت الناس
ماهي..انتا شايفني مجنونه ي مرااد انا اصلا سايبهالك وانتا هتطلقني يعني هتطلقني انا بكرهك يبني ادم بكرهك انتا مبتحسش
مرااد بغضب..والله انا ساكت عليكي غصب عشان الطفل اللي ملهوش ذنب ده لكن وعهد الله كلمه كمان وم هتكوني ع ذمتي لحظه
ماهي..انا مبحبكش ف طلقني انا اصلا بحب اسر ومنستوش لحظه ..ف تلك اللخظه فقط ادركت معني كل كلمه تلفظت بها عندما وجدت تلك الصفعه القويه ع خدها وبدأ فمها ينزف م شدت الصفعه
ماهي بصدمه...انتا اتجننت بتمد ايدك عليا
مرااد..انا اصلا اتجننت لما فكرت اتجوز واحده ذيك انتي طالق ..طالق ...طالق وغوري مش عايز اشوف وشك تاني وابنك لو عايزة تشوفيه انا هبعتهولك ف المكان اللي انتي عايزة تشوفيه ف بس متفكريش تخطي البيت ده تاني
ماهي بفرح..اخيرا اتطلقت بقاا
وهمت بالخروج ولكن عادت لتكمل كلامها...اما ابنك ده انا لا عايزة اشوفه ولا اسمع اسمه اصلا اشبع بيه
مرااد بصدمه..ده ابنك يشيخه اتقي الله حتي هو ماتفاداش كرهك وغضبك
ماهي..تؤتؤتؤ متقولش ابني هو ابنك انتا وبس يلا باي باي ي حلو
ف اللحظه دي كان راجع م مدرسته وسمع كل كلمة قالتها هو اه عمره ج10سنوات لكنه ليس صغير ع فهم معانيها بكي بكي م كل قلبه ع تلك الام التي لم يحظي بحبها ابدا والاان تتركه ولا تود رؤيته مرة اخري لقد كرهها حقا فهي تستحق ذلك
يامن..بابا هي لي بتعمل كدا لي ماما مش عايزة تعيش معايا هو نا وحش يابابا انا مش هعمل حاجه تدايقها تاني بس خليها معايا
نزلت دمعه م عيني مرااد ع ابنه فلذة كبده كم هي بلا مشاعر ع تركها لذلك الطفل الصغير الذي يشبه الملائكه....يامن حبيبي انتا كبير وراجل ومفيش راجل بيعيط
يامن..لو معيطتش ماما هترجع!!
مرااد بحزن..ان شااء الله بس لحد م انتا تكبر وتعرف تعتمد ع نفسك ماما مش هتيجي ماشي
يامن ..ماشي انا طالع اغير هدومي عشان ماما تحبني
مراد ابتسم بحزن ع طفله وتعهد بأن يتنتقم م تلك التي تدعي ماهي بأبشع الطرق ولكن ف الوقت المناسب
ف منزل ال فهد عاد اسر الي بيته ووجد البيت هادئ هدوء غريب ولكنه لم يعد هادئ ف ملاكه الصغير تحدثت
جوريا...بابي باابي باابي
اسر بفرح لرؤيه صغيرته..هلااا بروح باابي
جوريا بسعادة..happy wedding day
اسر بصدمة...انتي بتقولي اي ومين علمك الكلمة دي
مراام بضحك..وهل هناك غيري عزيزي
اسر ببلاهه..مين دي
مراام بضيق مصطنع..يسلااام هكون مين يعني
مرااد بإنبهاار..لا اصلي مش متعود ع البسكوت بالفانيليا ده اصلي مش بشوفه غير زيارة كل سنه مرة
مراام..طب يحبيبي احمد ربنا انك بتشوفه اصلا
اسر...يسلام بس » انا اصلا بحمدربنا كل يوم انك معايا
مراام بخجل..كدا هتغر
اسر بغمز..م حق الجميل يدلع بردو بس قوليلي بقا اي الحلاوة دي بس
(كانت مراام ترتدي فستان اسود يصل لركبتيها وتضع روج احمر وترتدي شوز احمر نفس درجه الروج)
مراام..يعني مش عارف لابسه ومتشيكه لي
اسر باستعباط...لي ف حد هيتجوز
مررام بضيق..لا ف حد هيتقتل وسابته ومشيت
قاام اسر بالاسراع خلفها وقاام بإحتضانها م الخلف...انتي غبيه يبنتي والله يعني مثلا حد ينسي يوم ذي ده
ابعدته مررام والتفت له ..يعني فاكر بجد النهاردة اي!!!
اسر..لا
مراام بحزن..احسن برددو انا اصلا..قطع كلامها بقبلته لها فكم هو يحب زوجته وام ابنته وكم يعشقها ولا يطيق الحياه بدونها
اسر...happy wedding day my beautiful wife(عيد زواج سعيد زوجتي الجميله)
مراام بفرح...too you my dear (لك ايضاا عزيزي)
اسر ..بحبك يااغلي م ليا متبعديش عني ابداا ي مراام خليكي جنبي انا بحب وجودك جنبي اصلا حياتي م غيرك ولا حاجه فاهمه!!
قامت مررام بأحتضانه..فاهمه وطول ماانا عايشه عمري م هفكر ابعد عنك ابدا يحبيبي
جوريا بدموع..بابي مش بيحضني انا زحلانه منك وانفجرت ف البكااء
اسر بفزع ...مالك يجوريا
جوريا..انتا تحب ماما كتير مني لي
اسر بصدمه هو ومرام ف جوريا تغار من امها هل تلك الطفله ذات ال6اعوام تغار ام انها تعودت ع حبهما لها وليس لبعضهمها بعيدا عنها
اسر بضحك..لا يروحي انا بحبك انتي وماما قد السما
جوريا..بجد بابي
اسر..اه يعيون بابي بجد وباسها ف خدها
نظرت لهما مراام بحب فهي تحب عائلاتها الصغيرة تلك وتحب حبهما لبعضهما البعض وتتمني ان تدوم نعمتهما عليهما طويلا ولكن سرعان م تلاشت ابتسامتها وفرحها عندما تذكرت ماهي هل م الممكن ان تحاول تفريقهم مجددا!!!
اسر...مرررام ...مراااام ......مرااام ف اي
مراام..هااا
اسر ...هاا اي بكلمك م ساعه بتفكري ف اي
مراام بدموع...اسر انا خايفه
اسر بخوف...ف اي ي مراام مالك
بس لحد هنا ي تري اي قالق مرااام وخوفها هيطلع ف محله ولا اي