رواية الوردة الجوريا الفصل الثاني 2 بقلم منار ياسر
البارت الثاني 
"رواية ...الوردة الجوريا...

اسر بقلق...مررام قولي مالك يحببتي اي مدايقك وقالقك كدا انتي كويسه ولا جوريا فيها حاجه!!
مراام حضنته...اسر
اسر...عيونه
مراام...ماهي كلمتني النهاردة
اسر بصدمه....مين
مراام..اه هي ي اااسر انا خايفه وخايفه جداا بعد السنين دي كلها تفكر ترجع تفرقنا او تأذينا تاني ودلوقتي احنا مش لوحدنا ممكن تفكر تأذي جو
قطع كلامها...لو فكرت بس مجرد تفكير تقرب منك او م جوريا همحيها م الوجود صدقيني
وبلاش خوف بقا اهدي كدا ومتنكديش علينا متبقيش ذي الستات المصريين

مراام برفع حاجب....ومالهم الستات المصريين بقا ي روحي هااا مالهم
اسر بحب...بحبهم اوووي ي روحي
مراام بتضيق ف عنيها...بتحب مين يعنيا
اسر...انتي يبنتي ف اي

مراام..اه خدوهم بالصوت بقا
اسر...لا والله انا بحبك مش مصدقه لي اني قلبي قلب خسايه وبيحبك

مرااام بضحك...وانا قلبي رهيف وهصدقك
جوريا...انا نعست
اسر...م تروحي تنامي
جوريا بتذمر..مين دي الي تنام بابي احنا خارجين
مراام بتذكر..اه صحيح افتكرت ان احنا خارجين
اسر بضيق....وانا اخر م يعلم هنا
مرااام بضحك...يووه يقطعني نسيت اقولك
اسر قام بجذبها م ذراعها اليه...متقوليش كدا تاني قولتلك وبرجع اقولك انا م غيرك مقدرش اعيش فاهمه
مرااام بحنو..هاات حضن بقا عشان نا بحبك اصلل
اسر حضنها وقال لنفسه...مش هسمحلك ي ماهي تفكري تقربي م مراتي او بنتي ولو ع جثتي)
ف بيت مراااد
مرااد...هااا ي اياد جهزت كل حاجه
اياد..اه حضرتك كل حاجه جهزت وانا هاخده معايا دلوقتي
مراااد بحزن...ثواني
ف تلك اللحظه جااء يامن مستغربا مما يحدث ف حقائب السفر متحضرة لذهاب شخص مااا
يامن...بابا مين مسافر!!
مرااد بحزن...انتا
يامن بعدم فهم...انا!!!لي رايح فين
مرااد بضيق... نازل مصر وهتروح مدرسة داخليه ي يامن
يامن بصدمه...اي ........بابا اانتا بتهزر ي بابا صح
مرااد بدموع...انا اسف ي حبيبي ده لمصلحتك
يامن بألم...بس انا مش هقدر اعيش لوحدي ....انتا عايز تسيبني ذي ماما ي بابا
قاام مرراد بإحتضانه فهو يحبه يحبه اكثر مما كان يحبت تلك الحمقااء والدته
مراااد بإبتسامة الم...ياامن انتا راجل والراجل بيستحمل هاااا وانا عايزك تروح المدرسة دي ولما ترجع انتا اللي هتكون كل حاجه ف كل حاجه عايزك راجل كدا المسؤليه
يامن ببرأه....ممكن ابقا جنبك وانا ببقا راجل
مرااد...لو بتحبني اسمع كلامي ي يامن
يامن بحزن شديد...حاضر ي بابا...حضن مرراد يااامن وذهب يااامن الي ذلك المكان الذي لا يعرف به احدد ليبدأ رحله جديدة مع اناس جديدة
.....?.عند ماااهي قااامت بحجز تذكرة للسفر الي مصر فهي كانت تعيش مع زوجها ف الكويت ولكن لن تبقي هناك فهي تخلت ع كل شيئ لتدمر مرررام
مااهي بخبث ...ياانا يااانتي ي مرااام
بعد ساعتين ف مطار القاهرة. نزلت ماهي م الطائرة وتوجهت الي الزمالك ف فندق خمس نجوم
ماهي..لو سمحت عايزه احجز اوضه لليومين تلاته كدا
الموظف...تمم حضرتك ادفعي مبلغ....
قامت ماهي بالدفع ثم اتجهت الي غرفتها لترتح قليلا ثم تبدأ رحله الانتقاام م تلك مرااام
ف مدرسة.youngs of the future(شباب المستقبل)الداخليه
كان يامن يجلس بغرفته ويبكي لما وهو فيه وما حدث له ف ذلك الطفل الصغير لم يستحق ذلك
المستر...ياامن تعالا
ياامن بغضب...مش جاااي
المستر بعصبيه ....مش جاااي اي بقولك تعالا وقام بجذبه م قميصه
انزعج ياامن وقام بتحطيم كل م ف الغرفه
ياامن بغضب...اطلعوا برة مش عايز اشوف حد فاهمين وقام اباغلاق الباب
ف فيلا اسر كان قد رجع م مشواره هو وزوجته وابنته وكانوا ف غايه الانبساط
ف صباااح يووم جديد
استيقظت مرراام لتعد الفطور لزوجها وبعد انا تناولا فطورهم ذهب اسر لعمله وظلت جوريا مع والدتها فهي اخذت اجازة ااسبوعيه م مدرستها
رن الهاتف المنزلي وذهبت مررام للرد...الو
ماهي...مررام عايزاكي ضروري
مررااام بضيق..عايزة مني اي
ماهي بخبث...مررام انا اطلقت وسبت ابني وعايزاكي ضروري عشان انتي اللي هتجبيه ي مررام
مررام نظرت لابنتها فهي تعلم جيدا كم ان الطفل غالي ع والدته ولا تقوي العيش بدونه
مرراام بتنهد...هنتقابل فين
ماهي بمكر...ف شقتي القديمه
مرراام بصدمه..اي!!! مستحيل طبعا انتي عارفه ان المكان هناك مقطوع وانا مستحيل اجي هناك
ماهي بزعل مصطنع...خلاص ي مررام انا اسفه اني رنتلك
مراام بقلق...خلاص ماشي انا هاجي
ماهي..اشطا بس متقوليش لحد انك جاايه يلا باااي
قامت مررام باغلاق الهاتف وقد.تأكدت شكوكها فهي تعلم ماهي جيدا ولا يخفي عليها انها سوف تؤذيها
مراام لنفسها ...طب اعمل اي ماانا كماان ام بس انا خايفه تأذيني ودي حاجه مش بعيدة عليها طب ولو روحت هسيب جوريا لمين يووه خلاص انا هروح وامري لله بس لازم اقول لاسر
قامت بأرسال مسدج لاسر ولكن لم يره لانه كان ف اجتماع وم الطبيعي ان يكون الهاتف مغلق ف ذلك الوقت
ذهبت مرراام لرؤيه ماهي واخذت جوريا معها وقد نبهت جوريا لما يجب انا تفعله اذا وجدت امها تتشاجر مع امرأه غريبه
تحركت السيارة وذهبت ف طريق منزل عائله ماهي القديم وف الطريق تعطلت السيارة اثر وجود حجر كبير ف الطريق
مراام بقلق...ابتدينا اول الخووف ي رب كوون معايا ي رب انا مأذتش حد ونيتي خير ي رب انا عارفه ان مااهي مش ف دماغها ابنها بس انا ناويه اجيبه يعيش معايا وهربيه وهعامله ذيه ذي جوريا بالظبط
مرااام...جوريا فين الكاميرا
جوريا..مامي الكاميرا اهي حطتها ف شباك العربيه
مررام...طب لو لقيتيني بزعق تعملي اي
جوريا...هروح امشي بعيد حاضر
مررام بحب قبلت جبهت ابنتها...خلي بالك م نفسك هااا
جوريا...انتي هتخلي بالك مني ي مامي
مراام بإبتسامه..اكيد ان شاااء الله
نزلت مرررام م سيارتها وبدأت ف ازاحه الحجر ولكن اثنااء محاولتها لازالته سمعت صوت يأتي م خلفها
مراام ...مااهيي بتعملي اي هنا!!!
ف تلك الاثنااء خرج اسر م غرفه الاجتماعات ورأي مسدج مرااام
اسر...ينهار اسود لي كداا ي مرااام
خرج اسر بسرعه رهيبه م الشركه وقاد سيارته الي حيث م اخبرته مراام
*.............*
ماهي بضحكه خبيثه........هاهاهاها اي ي مرااام انتي لسا عبيهطة ذي ماانتي وبيضحك عليكي بكلمتين
مررام بخوف ...مااهي انتي عايزه مني اي
ماهي بغضب...روحك ي مرااام
مراام بخوف ونظرت لابنتها دون ان تراها ماهي واشارت لجوريا بالذهاب وبالفعل نزلت جوريا م السيارة دون ان تشعر بها مااهي
مررااام براحه...الحمدلله دلوقتي مش خايفه ولا قلقانه
ماهي باستغراب...بتمتمتي تقولي اي
مرااام بمكر...وده يخصك ف اي بقا ي صاحبتي هااا ي صاااحبتي ثم ان روحي تلزمك ف ايي بردوا ي صاحبتي متقولي ي صاحبتي او يلي كنتي ف يوم م الايام اسمك صحبتي
ماااهي بخنقه...اه كنت ومش عايزة اكون تاني صحبتك انا بقيت بكرهك ي مرراام بكرهك ومش بطيقك لدرجه اني ممكن اقتلك بايديا وده اللي هيحصل عارفه لي
مرااام........
ماههيي بجنون...ردي علياا بقولك عارفه لي
مراام بخوف حاولت اخفائه..لي يعني
مااهي....عشان هو اختارك انتي فضلك عليا معرفش لي يعني مع اني احلي منك بكتير ي مرااام شوفي حتي انا لسا بردوا احلي منك كل شاب ف الجامعه كان يتمني اني اتكلم معاااه. بس... بس كلهم كانوا بيحبوكي حتي جووزي
مراام بدهشه...بتقولي اي ي مجنونة انتي
مااهي..اي استغربتي كداا لي هي غريبه يعني م ده الطبيعي كان الكل يحبك جوزي حبك وحبك جدااا بس لما اشاف انك اتجوزتي صحبه ومفيش امل حبني انا بس لا انا كرهتك لي عشان هما ف الجامعه يخرجو معايا ويتسلو معايا لكن الحب والاحتراام كان ليكي لوحدك مكنش بيهمني حد قولت انتي صحبتي فوق كل حاجه بس توصل لاسر لا. الا هو ده حب حياتي ده الحاجه الوحيدة اللي كانت مصبراني ع اللي انا فيه حتي بعد م اتجوزت انا كنت
قامت مراام بضربها ع وجهها وم شدة صفعتها لها سقطت مااهي ع الارض
مررام بغيرة...الا اسر ي ماهي وانا قولتلك الكلام ده قبل كدا اللي هتجيب سيرة اسر هاكلها بأسناني فااهمه
ف تلك الاثنااء ذهبت جوريا لمناداه احدهما ليساعد امها ولكن دون فائده ف الطريق مهجور تماما ذهبت جوريا لتعود الي امها ولكن رأت سيارة وذهبت بأتجاهاها
جوريا..عموو مامي عمووو
اسر ...جورياا ف اي
جوريا ببكااء هستيري ...بابي الحق مامي الست الوحشه دي بتضربها
اسر ترك يد جوريا وذهب الي مراام ولكن قبل وصوله كانت ماهي قد حققت انتقامها وقامت بضرب مراام بالسكين ف معدتها وعندما سمعت صوت اسر قادماا هربت حتي لا يراها
اسر...مرااام مرررام فووقي فووقي عشاني
مررام بصروت متقطع...الحقني ي اااسر بموووت
ذهب اسر بسرعه البرق بها الي سيارته واخذ جوريا وذهبوا الي المستشفي
اسر بزعيق...انتو ي جمااعه ف حاله طارئه هنااا
ف تلك اللحظه تجمع حوله اطباااء ف كل التخصصات واخذوا مراام لغرفه العملياات ومرت ساعتين ولم يجد اسر اي رد م احدهم فجلس وسند رأسه براحتي يديه وبدأت دموعه ف النزول
اسر...قولتلك ي مرااام ملكيش دعوة بيها لي كدااا لي يحببتي تعملي كدااا
جوريا ببكاااء مرير....بااابي



اسر بتذكر..جورياااا حببتي اهدي مامي كويسه
جوريا...بابي هي ضربت مامي انا شوفتها ومامي قابت شيلي الكاميرا عشان انتا تشوفها
اسر بعدم فهم...كاميرت اي! !!
جوريا..بابي مامي قالت احط الكاميرا ف العربيه بتاعتها عشان تبقا تشوف لالشريرة اللي قتلت مامي
فجأه خرج الدكتور م غرفه العمليات اسر ترك ابنته وذهب بلهفه للطبيب
اسر...مرااتي مالها ي دكتور هي كويسه
الدكتور بحزن...للاسف مستر ادم مراتك عايزة عمليه نقل كبد وف خلال 24ساعه لو اتأخرت اكتر م كدا ف اانا اسف
اسر بغضب وقام بجذب الطبيب م رقبته...انتا اتجننت مش عارف دي تبقا مرااات مين
الدكتور بضيق..مستر اسر انا قولتلك اللي عندي واي حد هيقول كدااا ونصيحتي خد مرااتك م هنا عشان باين عليها ف حد نااوي ليها ع شر وخدها عالجها برة احسن م هنا وغادر الطبيب
اسر..يربي لي كدا بس ي رب مين اللي حسدنا ع فرحتنا بس وذهب لرؤيه حبيبته
دخل اسر العنايه وجلس بجانب مرام وقبل يديها بألم ...لي ي مرااام كداا ده انا امبارح قولتلك خليكي جنبي بتسبيني لي كدااا بس ع العموم انا مش هسيبك انا متمسك بيكي ومش هسيبك وهتقومي وهترجعي ليا ولحضني تاني فاااهمه بدأت دموعه ف النزول فهو لم يبكي ابدا ع احد الا لها ولم يري احدا دموعه غيرها فهو حقااا لا يقوي العيش بدونها
........عند مااهي كانت تجلس ف نفس مكان الحادثه ...ياربي ع الرااحه اخيرا كدا الواحد هينفرد بأسر لوحده هو اه هيدوخني معااه بس كله يهون عشان عيونه لازم اقرب منه واخليه يتجوزني مهما كااان
كانت جالسه تخطك لزواجها م اسر ولم تنتبه لذلك الشي الصغير الذي وضعته الصغيرة ف سيارة والدتها
ف شركه مرراد ..كان يجلس بشرود يتذكر ابنه وتلك الخائنه زوجته وافاق ع صوت الباب
مرراد..اتفضل
دخلت فتاااة لها م الحسن والعفاف م يكفي ليقع الشخص بغرامها
مراااد ببلاهه..انتي مين
هاجر...حضرتك انا هاجر السكرتيرة الجديدة لحضرتك
مراااد لنفسه...انا هيبقا عندي سكرتيرة حلوة كدااا ياااه لو كنت اعرف اني لما اطلق الزفته دي هتيجي الحلاويات دي لعندي كنت طلقتها م زمان
هاجر...مراااد بيه حضرتك معايا
مرااا...اها معاكي اتفضلي عرفيني بنفسك
هاجر...حضرتك انا خريجه ادارة اعمال اسمي هاجر الزيادي عندي 25سنه
مرااد...ومتجوزة ولا لا اكيد لا
هاجر بإستغراب..لا مش متجوزة لي
مرااد....بنت حلال هتطلعي م هنا بعريس
هاجر بضحك وعدم فهم...مش فاهمه
مراااد...بكرة تفهمي قومي بس شوفي شغلك دلوقتي
هاجر ....بعد اذن حضرتك ي اافندم
ذهبت هاجر وظل مراااد يفكر ف نفسه هل يمكن انا يتزوج مرة اخري ولكن اذا تزوج هل ستكون الفتاه التي سيختارها اما لابنه قبل ان تكوون زوجه له
عند اسر قاام ببترك مرراام لترتح فقد حذره الطبيب م اي ازعاج لها اخذ جوريا وذهبوا الي حيث كانت ستقتل زوجته وعشق حياته
اسر...جوريا قوليلي فين الكاميرا
جوريا...هنا ي بابي هنا كدااا
اسر...هي دي بقا اللي هتعرفني اي اللي حصل بس دلوقتي لازم اطمن ع مرام لاول بعدين انا هوريها ماهي دي هعمل فيها اي والله لاربيها م اول وجديد
ذهب اسر واخذ ابنته الي المشفي وذهب لغرفه الطبيب
اسر..هاا ي دكتور محدش عرف يلاقي كبد بديل للمدام
الدكتور...للاسف مستر اسر قولت لحضرتك سافر بيها برة احسن هناك الاجهزة حديثه وهتلاقي اللي انتا محتاجه وياريت ده يبقا ف اسرع وقت عشان حاله مرااتك كل فترة بتسوء
اسر بضيق...هو كل ده هياخد فترة قد اي
الدكتور..هي العمليه مش هتاخد يومين بالكتير بس
اسر .....بس اي...
الدكتور.....لازم ع الاقل تفضل هناك سنتين تلاته لوقت م حالتها تستقر
اسر....سنتين تلاته
الدكتور...ده لو عايزها ترجع ذي م كانت لان الضربه اللي اخدتها المداام ممكن تعملها شلل نصفي
اسر بزعيق بصدمه...انتا اتجننت انتا عارف بتقول اي
الدكتور بهدوء.....مستر اسر انا مقدر الللي انتا فيه بس دي الحقيقيه
اسر...طب وبنتي هوديها فين مش هينفع تروح معايا وتشوف مامتها ف الحاله دي
الدكتور بإقتراح ....اي رأيك تنقل مدرستها هناك
اسر بخنقه....بقولك مش عايزاها قريبه م مامتها وهي بالحاله دي ا
الدكتور...خلاص وديها مدرسة داخليه
هل ي تري اسر هياخد بنصيحه الدكتور!!
"رواية ...الوردة الجوريا...
اسر بقلق...مررام قولي مالك يحببتي اي مدايقك وقالقك كدا انتي كويسه ولا جوريا فيها حاجه!!
مراام حضنته...اسر
اسر...عيونه
مراام...ماهي كلمتني النهاردة
اسر بصدمه....مين
مراام..اه هي ي اااسر انا خايفه وخايفه جداا بعد السنين دي كلها تفكر ترجع تفرقنا او تأذينا تاني ودلوقتي احنا مش لوحدنا ممكن تفكر تأذي جو
قطع كلامها...لو فكرت بس مجرد تفكير تقرب منك او م جوريا همحيها م الوجود صدقيني
وبلاش خوف بقا اهدي كدا ومتنكديش علينا متبقيش ذي الستات المصريين
مراام برفع حاجب....ومالهم الستات المصريين بقا ي روحي هااا مالهم
اسر بحب...بحبهم اوووي ي روحي
مراام بتضيق ف عنيها...بتحب مين يعنيا
اسر...انتي يبنتي ف اي
مراام..اه خدوهم بالصوت بقا
اسر...لا والله انا بحبك مش مصدقه لي اني قلبي قلب خسايه وبيحبك
مرااام بضحك...وانا قلبي رهيف وهصدقك
جوريا...انا نعست
اسر...م تروحي تنامي
جوريا بتذمر..مين دي الي تنام بابي احنا خارجين
مراام بتذكر..اه صحيح افتكرت ان احنا خارجين
اسر بضيق....وانا اخر م يعلم هنا
مرااام بضحك...يووه يقطعني نسيت اقولك
اسر قام بجذبها م ذراعها اليه...متقوليش كدا تاني قولتلك وبرجع اقولك انا م غيرك مقدرش اعيش فاهمه
مرااام بحنو..هاات حضن بقا عشان نا بحبك اصلل
اسر حضنها وقال لنفسه...مش هسمحلك ي ماهي تفكري تقربي م مراتي او بنتي ولو ع جثتي)
ف بيت مراااد
مرااد...هااا ي اياد جهزت كل حاجه
اياد..اه حضرتك كل حاجه جهزت وانا هاخده معايا دلوقتي
مراااد بحزن...ثواني
ف تلك اللحظه جااء يامن مستغربا مما يحدث ف حقائب السفر متحضرة لذهاب شخص مااا
يامن...بابا مين مسافر!!
مرااد بحزن...انتا
يامن بعدم فهم...انا!!!لي رايح فين
مرااد بضيق... نازل مصر وهتروح مدرسة داخليه ي يامن
يامن بصدمه...اي ........بابا اانتا بتهزر ي بابا صح
مرااد بدموع...انا اسف ي حبيبي ده لمصلحتك
يامن بألم...بس انا مش هقدر اعيش لوحدي ....انتا عايز تسيبني ذي ماما ي بابا
قاام مرراد بإحتضانه فهو يحبه يحبه اكثر مما كان يحبت تلك الحمقااء والدته
مراااد بإبتسامة الم...ياامن انتا راجل والراجل بيستحمل هاااا وانا عايزك تروح المدرسة دي ولما ترجع انتا اللي هتكون كل حاجه ف كل حاجه عايزك راجل كدا المسؤليه
يامن ببرأه....ممكن ابقا جنبك وانا ببقا راجل
مرااد...لو بتحبني اسمع كلامي ي يامن
يامن بحزن شديد...حاضر ي بابا...حضن مرراد يااامن وذهب يااامن الي ذلك المكان الذي لا يعرف به احدد ليبدأ رحله جديدة مع اناس جديدة
.....?.عند ماااهي قااامت بحجز تذكرة للسفر الي مصر فهي كانت تعيش مع زوجها ف الكويت ولكن لن تبقي هناك فهي تخلت ع كل شيئ لتدمر مرررام
مااهي بخبث ...ياانا يااانتي ي مرااام
بعد ساعتين ف مطار القاهرة. نزلت ماهي م الطائرة وتوجهت الي الزمالك ف فندق خمس نجوم
ماهي..لو سمحت عايزه احجز اوضه لليومين تلاته كدا
الموظف...تمم حضرتك ادفعي مبلغ....
قامت ماهي بالدفع ثم اتجهت الي غرفتها لترتح قليلا ثم تبدأ رحله الانتقاام م تلك مرااام
ف مدرسة.youngs of the future(شباب المستقبل)الداخليه
كان يامن يجلس بغرفته ويبكي لما وهو فيه وما حدث له ف ذلك الطفل الصغير لم يستحق ذلك
المستر...ياامن تعالا
ياامن بغضب...مش جاااي
المستر بعصبيه ....مش جاااي اي بقولك تعالا وقام بجذبه م قميصه
انزعج ياامن وقام بتحطيم كل م ف الغرفه
ياامن بغضب...اطلعوا برة مش عايز اشوف حد فاهمين وقام اباغلاق الباب
ف فيلا اسر كان قد رجع م مشواره هو وزوجته وابنته وكانوا ف غايه الانبساط
ف صباااح يووم جديد
استيقظت مرراام لتعد الفطور لزوجها وبعد انا تناولا فطورهم ذهب اسر لعمله وظلت جوريا مع والدتها فهي اخذت اجازة ااسبوعيه م مدرستها
رن الهاتف المنزلي وذهبت مررام للرد...الو
ماهي...مررام عايزاكي ضروري
مررااام بضيق..عايزة مني اي
ماهي بخبث...مررام انا اطلقت وسبت ابني وعايزاكي ضروري عشان انتي اللي هتجبيه ي مررام
مررام نظرت لابنتها فهي تعلم جيدا كم ان الطفل غالي ع والدته ولا تقوي العيش بدونه
مرراام بتنهد...هنتقابل فين
ماهي بمكر...ف شقتي القديمه
مرراام بصدمه..اي!!! مستحيل طبعا انتي عارفه ان المكان هناك مقطوع وانا مستحيل اجي هناك
ماهي بزعل مصطنع...خلاص ي مررام انا اسفه اني رنتلك
مراام بقلق...خلاص ماشي انا هاجي
ماهي..اشطا بس متقوليش لحد انك جاايه يلا باااي
قامت مررام باغلاق الهاتف وقد.تأكدت شكوكها فهي تعلم ماهي جيدا ولا يخفي عليها انها سوف تؤذيها
مراام لنفسها ...طب اعمل اي ماانا كماان ام بس انا خايفه تأذيني ودي حاجه مش بعيدة عليها طب ولو روحت هسيب جوريا لمين يووه خلاص انا هروح وامري لله بس لازم اقول لاسر
قامت بأرسال مسدج لاسر ولكن لم يره لانه كان ف اجتماع وم الطبيعي ان يكون الهاتف مغلق ف ذلك الوقت
ذهبت مرراام لرؤيه ماهي واخذت جوريا معها وقد نبهت جوريا لما يجب انا تفعله اذا وجدت امها تتشاجر مع امرأه غريبه
تحركت السيارة وذهبت ف طريق منزل عائله ماهي القديم وف الطريق تعطلت السيارة اثر وجود حجر كبير ف الطريق
مراام بقلق...ابتدينا اول الخووف ي رب كوون معايا ي رب انا مأذتش حد ونيتي خير ي رب انا عارفه ان مااهي مش ف دماغها ابنها بس انا ناويه اجيبه يعيش معايا وهربيه وهعامله ذيه ذي جوريا بالظبط
مرااام...جوريا فين الكاميرا
جوريا..مامي الكاميرا اهي حطتها ف شباك العربيه
مررام...طب لو لقيتيني بزعق تعملي اي
جوريا...هروح امشي بعيد حاضر
مررام بحب قبلت جبهت ابنتها...خلي بالك م نفسك هااا
جوريا...انتي هتخلي بالك مني ي مامي
مراام بإبتسامه..اكيد ان شاااء الله
نزلت مرررام م سيارتها وبدأت ف ازاحه الحجر ولكن اثنااء محاولتها لازالته سمعت صوت يأتي م خلفها
مراام ...مااهيي بتعملي اي هنا!!!
ف تلك الاثنااء خرج اسر م غرفه الاجتماعات ورأي مسدج مرااام
اسر...ينهار اسود لي كداا ي مرااام
خرج اسر بسرعه رهيبه م الشركه وقاد سيارته الي حيث م اخبرته مراام
*.............*
ماهي بضحكه خبيثه........هاهاهاها اي ي مرااام انتي لسا عبيهطة ذي ماانتي وبيضحك عليكي بكلمتين
مررام بخوف ...مااهي انتي عايزه مني اي
ماهي بغضب...روحك ي مرااام
مراام بخوف ونظرت لابنتها دون ان تراها ماهي واشارت لجوريا بالذهاب وبالفعل نزلت جوريا م السيارة دون ان تشعر بها مااهي
مررااام براحه...الحمدلله دلوقتي مش خايفه ولا قلقانه
ماهي باستغراب...بتمتمتي تقولي اي
مرااام بمكر...وده يخصك ف اي بقا ي صاحبتي هااا ي صاااحبتي ثم ان روحي تلزمك ف ايي بردوا ي صاحبتي متقولي ي صاحبتي او يلي كنتي ف يوم م الايام اسمك صحبتي
ماااهي بخنقه...اه كنت ومش عايزة اكون تاني صحبتك انا بقيت بكرهك ي مرراام بكرهك ومش بطيقك لدرجه اني ممكن اقتلك بايديا وده اللي هيحصل عارفه لي
مرااام........
ماههيي بجنون...ردي علياا بقولك عارفه لي
مراام بخوف حاولت اخفائه..لي يعني
مااهي....عشان هو اختارك انتي فضلك عليا معرفش لي يعني مع اني احلي منك بكتير ي مرااام شوفي حتي انا لسا بردوا احلي منك كل شاب ف الجامعه كان يتمني اني اتكلم معاااه. بس... بس كلهم كانوا بيحبوكي حتي جووزي
مراام بدهشه...بتقولي اي ي مجنونة انتي
مااهي..اي استغربتي كداا لي هي غريبه يعني م ده الطبيعي كان الكل يحبك جوزي حبك وحبك جدااا بس لما اشاف انك اتجوزتي صحبه ومفيش امل حبني انا بس لا انا كرهتك لي عشان هما ف الجامعه يخرجو معايا ويتسلو معايا لكن الحب والاحتراام كان ليكي لوحدك مكنش بيهمني حد قولت انتي صحبتي فوق كل حاجه بس توصل لاسر لا. الا هو ده حب حياتي ده الحاجه الوحيدة اللي كانت مصبراني ع اللي انا فيه حتي بعد م اتجوزت انا كنت
قامت مراام بضربها ع وجهها وم شدة صفعتها لها سقطت مااهي ع الارض
مررام بغيرة...الا اسر ي ماهي وانا قولتلك الكلام ده قبل كدا اللي هتجيب سيرة اسر هاكلها بأسناني فااهمه
ف تلك الاثنااء ذهبت جوريا لمناداه احدهما ليساعد امها ولكن دون فائده ف الطريق مهجور تماما ذهبت جوريا لتعود الي امها ولكن رأت سيارة وذهبت بأتجاهاها
جوريا..عموو مامي عمووو
اسر ...جورياا ف اي
جوريا ببكااء هستيري ...بابي الحق مامي الست الوحشه دي بتضربها
اسر ترك يد جوريا وذهب الي مراام ولكن قبل وصوله كانت ماهي قد حققت انتقامها وقامت بضرب مراام بالسكين ف معدتها وعندما سمعت صوت اسر قادماا هربت حتي لا يراها
اسر...مرااام مرررام فووقي فووقي عشاني
مررام بصروت متقطع...الحقني ي اااسر بموووت
ذهب اسر بسرعه البرق بها الي سيارته واخذ جوريا وذهبوا الي المستشفي
اسر بزعيق...انتو ي جمااعه ف حاله طارئه هنااا
ف تلك اللحظه تجمع حوله اطباااء ف كل التخصصات واخذوا مراام لغرفه العملياات ومرت ساعتين ولم يجد اسر اي رد م احدهم فجلس وسند رأسه براحتي يديه وبدأت دموعه ف النزول
اسر...قولتلك ي مرااام ملكيش دعوة بيها لي كدااا لي يحببتي تعملي كدااا
جوريا ببكاااء مرير....بااابي
اسر بتذكر..جورياااا حببتي اهدي مامي كويسه
جوريا...بابي هي ضربت مامي انا شوفتها ومامي قابت شيلي الكاميرا عشان انتا تشوفها
اسر بعدم فهم...كاميرت اي! !!
جوريا..بابي مامي قالت احط الكاميرا ف العربيه بتاعتها عشان تبقا تشوف لالشريرة اللي قتلت مامي
فجأه خرج الدكتور م غرفه العمليات اسر ترك ابنته وذهب بلهفه للطبيب
اسر...مرااتي مالها ي دكتور هي كويسه
الدكتور بحزن...للاسف مستر ادم مراتك عايزة عمليه نقل كبد وف خلال 24ساعه لو اتأخرت اكتر م كدا ف اانا اسف
اسر بغضب وقام بجذب الطبيب م رقبته...انتا اتجننت مش عارف دي تبقا مرااات مين
الدكتور بضيق..مستر اسر انا قولتلك اللي عندي واي حد هيقول كدااا ونصيحتي خد مرااتك م هنا عشان باين عليها ف حد نااوي ليها ع شر وخدها عالجها برة احسن م هنا وغادر الطبيب
اسر..يربي لي كدا بس ي رب مين اللي حسدنا ع فرحتنا بس وذهب لرؤيه حبيبته
دخل اسر العنايه وجلس بجانب مرام وقبل يديها بألم ...لي ي مرااام كداا ده انا امبارح قولتلك خليكي جنبي بتسبيني لي كدااا بس ع العموم انا مش هسيبك انا متمسك بيكي ومش هسيبك وهتقومي وهترجعي ليا ولحضني تاني فاااهمه بدأت دموعه ف النزول فهو لم يبكي ابدا ع احد الا لها ولم يري احدا دموعه غيرها فهو حقااا لا يقوي العيش بدونها
........عند مااهي كانت تجلس ف نفس مكان الحادثه ...ياربي ع الرااحه اخيرا كدا الواحد هينفرد بأسر لوحده هو اه هيدوخني معااه بس كله يهون عشان عيونه لازم اقرب منه واخليه يتجوزني مهما كااان
كانت جالسه تخطك لزواجها م اسر ولم تنتبه لذلك الشي الصغير الذي وضعته الصغيرة ف سيارة والدتها
ف شركه مرراد ..كان يجلس بشرود يتذكر ابنه وتلك الخائنه زوجته وافاق ع صوت الباب
مرراد..اتفضل
دخلت فتاااة لها م الحسن والعفاف م يكفي ليقع الشخص بغرامها
مراااد ببلاهه..انتي مين
هاجر...حضرتك انا هاجر السكرتيرة الجديدة لحضرتك
مراااد لنفسه...انا هيبقا عندي سكرتيرة حلوة كدااا ياااه لو كنت اعرف اني لما اطلق الزفته دي هتيجي الحلاويات دي لعندي كنت طلقتها م زمان
هاجر...مراااد بيه حضرتك معايا
مرااا...اها معاكي اتفضلي عرفيني بنفسك
هاجر...حضرتك انا خريجه ادارة اعمال اسمي هاجر الزيادي عندي 25سنه
مرااد...ومتجوزة ولا لا اكيد لا
هاجر بإستغراب..لا مش متجوزة لي
مرااد....بنت حلال هتطلعي م هنا بعريس
هاجر بضحك وعدم فهم...مش فاهمه
مراااد...بكرة تفهمي قومي بس شوفي شغلك دلوقتي
هاجر ....بعد اذن حضرتك ي اافندم
ذهبت هاجر وظل مراااد يفكر ف نفسه هل يمكن انا يتزوج مرة اخري ولكن اذا تزوج هل ستكون الفتاه التي سيختارها اما لابنه قبل ان تكوون زوجه له
عند اسر قاام ببترك مرراام لترتح فقد حذره الطبيب م اي ازعاج لها اخذ جوريا وذهبوا الي حيث كانت ستقتل زوجته وعشق حياته
اسر...جوريا قوليلي فين الكاميرا
جوريا...هنا ي بابي هنا كدااا
اسر...هي دي بقا اللي هتعرفني اي اللي حصل بس دلوقتي لازم اطمن ع مرام لاول بعدين انا هوريها ماهي دي هعمل فيها اي والله لاربيها م اول وجديد
ذهب اسر واخذ ابنته الي المشفي وذهب لغرفه الطبيب
اسر..هاا ي دكتور محدش عرف يلاقي كبد بديل للمدام
الدكتور...للاسف مستر اسر قولت لحضرتك سافر بيها برة احسن هناك الاجهزة حديثه وهتلاقي اللي انتا محتاجه وياريت ده يبقا ف اسرع وقت عشان حاله مرااتك كل فترة بتسوء
اسر بضيق...هو كل ده هياخد فترة قد اي
الدكتور..هي العمليه مش هتاخد يومين بالكتير بس
اسر .....بس اي...
الدكتور.....لازم ع الاقل تفضل هناك سنتين تلاته لوقت م حالتها تستقر
اسر....سنتين تلاته
الدكتور...ده لو عايزها ترجع ذي م كانت لان الضربه اللي اخدتها المداام ممكن تعملها شلل نصفي
اسر بزعيق بصدمه...انتا اتجننت انتا عارف بتقول اي
الدكتور بهدوء.....مستر اسر انا مقدر الللي انتا فيه بس دي الحقيقيه
اسر...طب وبنتي هوديها فين مش هينفع تروح معايا وتشوف مامتها ف الحاله دي
الدكتور بإقتراح ....اي رأيك تنقل مدرستها هناك
اسر بخنقه....بقولك مش عايزاها قريبه م مامتها وهي بالحاله دي ا
الدكتور...خلاص وديها مدرسة داخليه
هل ي تري اسر هياخد بنصيحه الدكتور!!