رواية اعشق تمردك ولكن الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم دودو محمد
الفصل الثالث والعشرون
عند حازم فى العربيه كان ماشى حزين وقعد يلف بيها فى شوارع اسكندريه
ووصل عند البحر ونزل دخل قعد على الرمل
حازم :_ عاعاعاعاعاعاعاعا
يارررررررررررررررررب انا تعبت ومش قادر خلاص من صغرى وانا تعبان وحزين لا عمرى اشتكيت ولا اعترض على امرك ولا حكمك بس انا بجد تعبت مش عارف القيها من امى اللى مش عارف هى فين ولا عارف حتى شكلها لاخويه اللى بيكرهنى ومش طايقنى لحبيبتى اللى فى المستشفى مابين الحيا والموت ولا بنت عمى اللى المفروض استرها علشان الفضيحه
يارب اعمل ايه مش قادر خلاص والله تعبت وعيط وقال انا عمرى ما اتمنت الشر لحد مش بتمنا غير الخير لكل الناس ومش عايز حاجه من الدنيا غير حبيبتى ترجع تانى للدنيا وترجع ليها بسمتها مش مهم انا اتعذب بس اهم حاجه هى لا تتعذب ولا تشوف حاجه وحشه انا لو جرلها حاجه مستحيل اعيش فى الدنيا دى
ياررررررررررررررررررررررب انا لا عايز قصور ولا عايز حاجه من الدنيا غير حاجه واحده بس فريده دى هى قلبى وعمرى وروحى وكل حاجه حلوه فى الدنيا انا عمرى ما عصيتك وماشى بما يرضيك وعارف ان ده اختبار منك بس صعب اوى اوووووى بس انا صابر وراضى بقضاك وقعد يعط لحد ما الصبح طلع عليه وهو قاعد على الرمله وبيعيط قام ركب عربيته وراح على المستشفى اطمن ان مفيش حد قاعد عند العنايه بتاعت فريده وكانت عنيه حمرا من كتر العياط وراح للممرضه وطلب منها ان يخش عند فريده وياخد معاه مصحف ويقعد جمبها يقراه
الممرضه :_ صعب عليها منظر حازم ووفقت علطول وعقمته ولبس اللبس المخصص للعنايه وقعد جمبها ومسك ايديها وقال
حازم :_ اذيك يا ديده واحشتينى ووحشنى ضحكتك قومى بقى يا حبيبتى واحشتنى عنيكى العسليه وهى بتبصلى طب تعرفى حتى كلمة ابيه اللى بضيقنى منك واحشتنى منك واحشنى جنانك وتهورك ههههههههههه فكره لما وقعتى فى حضنى كان اسعد لحظه فى حياتى ههههههه ده انا اتكسفت اكتر منك وعرقت وكانت حالتى حاله بس كان نفسى اتهور واعمل حجات كتير طب انتى عارفه ههههههههه مراد و فريد قعده يضحكه ويتريقه عليه على يوم العشا كنت مش قادر اشيل عينى من عليكى وكان نفسى اخبيكى جوه حضنى من عيون الناس
كان نفسى اخدك من ايديكى ونرقص سلو زى اى اتنين عشاق ومخطوبين ومتجوزين انا هفضل هنا جنبك لحد ما ترجعى لدنيا من تانى وهقراه ليكى فى المصحف علشان يبقى ليكى ونيس فى دنيتك اللى انتى فيها دلوقتى لحد ما ترجعى دنيتنا من تانى ومسك المصحف وفتحه وقعد يقراه فيه ومر اسبوع على نفس الحال وفى يوم وهو قاعد وماسك المصحف وبيقراه فيه زى كل يوم سمع صوت ضعيف بينادى بأسمه
فكر نفسه بيتهيألو وبدء يقراه تانى فى المصحف بس سمع نفس الصوت بينادى عليه تانى صدق بالله العظيم وساب المصحف ومسك ايد فريده بس هى داست على ايده براحه
حازم مصدقش نفسه وقال
حازم :_ فريده انتى حركتى ايدك
فريده :_ داست على ايده اجمد شويه
حازم :_ ا.ا.انتى فوقتى يا حبيبتى
فريده :_ وهى لسه مافقتش اوى قالت حازم حازم
حازم :_ قلب حازم وحيات حازم ودنيته كلها هروح ابلغ الممرضه تبلغ الدكتور
فريده:_ داست على ايده بمعنى خليك
حازم :_ متخفيش راجعلك تانى هبلغ الممرضه بس
وراح حازم بلغ الممرضه ودخل تانى
حازم :_ مسك ايديها وقال مش مصدق نفسى انك رجعتيلى تانى ده انا كنت هموت عليكى
فريده :_ نزل دموع من عنيها
حازم :_ مد ايده ومسح ليها الدموع وقال شششششش انا اسف يا فريده لو جرحتك اسف بس غصب عنى والله وحياتى عندك مش عايز اشوف دموعك دى تانى
دخل الدكتور عليهم وطلب من حازم يخرج علشان يكشف عليها وخرج حازم من العنايه وكان الكل عرف ان فريده فاقت واتفجأه بخروج حازم من الاوضه
أدم :_ انت كنت بتعمل ايه عند اختى جوه ومش كفايه انها بقالها اسبوع وهى مش حاسه بالدنيا بسببك
مراد :_ مش وقته الكلام ده يا أدم
تالين :_ لا وقته مش يقتل القتيل ويمشى فى جنازته جى ليه كفايه بقى اللى هى شافته منك وبسببك هى مش محتجاك فى حاجه احنا كلنا جمبها اتفضل انت روح لخطيبتك وسيعى مشكور
أحمد :_ خلاص يا توته بقى قلنا مش وقته الكلام ده
مراد :_ خلاص يا توته
تالين :_ لامش هسكت غير لما يمشى من هنا
عمرو :_ خلااااااااااص انا مش مالى عنيكم خلاص مش عايز اسمع صوت واحد فيكم المهم دلوقتى فريده وبعد كده نبقى نشوف الباقى
وفى الوقت ده خرج الدكتور الكل جرى عليه
عمرو :_ طمنى يا دكتور
الدكتور :_ الحمدالله فاقت وبقت زى الفل وكمان ساعه هتتنقل لاوضه عادى
أحمد :_ يعنى كده يا دكتور هى بقت كويسه
الدكتور :_ اه الحمدالله
إيمان :_ طب ليه هتقعد هنا
الدكتور :_ يومين نطمن عليها بس وبعدين تقدر تروح بس نصحيه منى خلوها تتابع مع دكتور نفسانى علشان من الواضح ان اعصابها تعبانه ومتبقاش الحاله خطر
مراد :_ شكرآ ليك يادكتور
الدكتور :_ الشكر لله وبعدين انتو مفروض تشكره الاستاذ حازم مسبهاش لحظه وكان ليه دور كبير فى رجوع المريضه للحياه ربنا يخليهم لبعض على فكره هى برضه شكلها بتحبك اوى مفيش على لسنها غير اسم حازم ومن ساعة ما فاقت وهى بتنده عليه حمدالله على سلامتها عن اذنكم
تالين :_ متفتكرش ان الكلمتين الدكتور قلهم عليك هيخلينا نسمحك برضه انت السبب فى اللى حصل وعمرنا ما هنسمحك وسابتهم تالين ومشيت
أحمد :_ مراد روح شوف مراتك وهديها شويه هى اصلا مرتحتش من يوم ما اختها دخلت المستشفى
مراد :_ حاضر يا بابا
ومشى مراد وراح عند تالين
عمرو :_ حازم انا مردتش اكلمك قدام توته علشان متعصبه بس ممكن افهم انت هنا ليه
حازم :_ ك.ك.كنت بطمن على فريده
أدم :_ اما عجيبه وانت يا اخى بتسأل على اختى بصفتك ايه
أحمد :_ اهده يا أدم احنا مش نخلص من توته تطلع انت وبعدين بص لسيف وقله خده يا سيف بره علشان يهده شويه
سيف :_ شد أدم من ايده وقاله تعالى ياادم معايه بره
أدم :_ بعصبيه ماشى هطلع بس ياريت لما ارجع ما شفش وشك هنا وطلع مع سيف
عمرو :_ ها يا حازم رد عليه جى بصفتك ايه
حازم :_ ا.ا.انا بحب فريده يا عمى
عمرو :_ ما احنا كنا عارفين انك بتحبها وكنا محترمين انك متسرعتش وجيت اتكلمت علشان فريده تركز فى درستها وانت متربى مع عيالنا وانت اللى مربى فريده وانا لو مكنتش متأكد منك ومن أخلقك انا مكنتش سمحت ليك تخش عندنا الفيلا بس معرفش ليه عملت كده
حازم :_ غصب عنى والله بس انا اطمن بس على فريده ومش هتشوفه وشى تانى
أحمد :_ حازم احنا بنحبك وعرفين اخلاقك ايه وان انت بجد راجل واحنا مكناش هنتمنى لفريده عريس احسن منك بس فى حاجه غلط فى الموضوع ايه السبب اللى مخليك تصمم تتجوز إيمان وانت مش بتحبها
حازم :_ ........................
عمرو :_ رد علينا يا ابنى وقول لينا السبب
حازم :_ اللى اقدر اقوله ليكم ان انا بحب فريده وعمرى ما كنت اتمنا ان اشوف فريده فى الحاله اللى هى فيها ولا عمرى فكرت العب بمشعرها وانا عملى ما اتعديت حدودى معها وكنت ناوى اتقدم ليها لما تخش الكليه بس مفيش نصيب انا بس هطلب منكم طلب واحد اخش بس اطمن عليها واودعها لاخر مره واوعدكم انكم مش هتشوفو وشى تانى
إيمان :_ بيت عمتك مفتوح ليك فى اى وقت واخدت حازم فى حضنها وضمته جامد
حازم :_ حضن إيمان جامد وعينه دمعة وقال ربنا يخليكى يا عمتو انتى احسن واحن عليا من امى اللى رمتنى الف مره
إيمان :_ انت مش مجرد ابن اخ انت بالنسبه ليا زى مراد وسيف دا انا اللى مربياك يعنى انا اللى امك مش اى حد تانى
حازم :_ طلع من حضن إيمان ومسح دموعه وقال ربنا يخليكى يا عمتو عن اذنكم هخش اطمن على فريده وامشى قبل ما تيجى تالين وأدم
.....................................................
تم نقل فريده لاوضه عادى وكانت بتحاول تتعدل علشان تقعد بس لاقت اللى بيعدلها وبيحط المخده وراه ضهرها
فريده :_ حازم
حازم :_ مظبوطه كده ولا اعدلك تانى
فريده :_ لا شكرآ تمام كده
حازم :_ قعد على الكرسى اللى قصاد السرير وقال عامله ايه دلوقتى
فريده :_ الحمدالله بس انا بقالى كتير نايمه
حازم :_ ده انتى نمتى نوم اهل الكهف
فريده :_ يا نهار اسود نمت كل ده
حازم :_ ههههههه لا مش لدرجاتى بهزار انتى نايمه بقالك اسبوع
فريده :_ اه اصل مكنتش بنام ايام الامتحانات قولت اعوضها بالمره
حازم :_ هههههههه طب مستعجله ليه ما كنتى كملتى بالمره لامتحانات اخر السنه
فريده :_ لا بقى ابقى اخش غيبوبه تانيه اريح فيها شهر ولا حاجه
حازم :_ بلهفه بعد الشر متقوليش كده تانى دانتى وجعتى قلبى عليكى الايام اللى فاتت
فريده :_ بجد خفت عليه
حازم :_ كنت هموت عليكى
فريده :_ بعد الشر عليك من الموت
حازم :_ هههههههه ما انا كنت ميت الاسبوع اللى فات
فريده :_ ولما انت كده ليه عايز تتجوز إيمان
حازم :_ والله غصب عنى بس اللى هنا وشاور على قلبه انتى يا فريده واستحاله حد غيرك يخش فيه انتى قعده ومتربعه فى قلبى
فريده :_ يعنى برضه مصمم تتجوزها
حازم :_ انا اسف يا فريده بس لازم اتجوزها
فريده :_ ولما انت ناوى تتجوزها سيبها ليه وقاعد معايه دلوقتى
حازم :_ ماشى بس لما اقولك كلمتين الاول ومسك ايديها وقال فريده انا بعتبرك بنتى وحبيبتى وعشقتى وكل ما ليا بنتى علشان انا اللى مربيكى وكنت علطول بتعيطى علشان عايزانى ومتسكتيش غير لما اجى واشيلك وتضحكى ليا الضحكه اللى بعشقها لحد دلوقتى وحبيبتى وعشيقتى علشان انتى اللى جوه فى قلبى يمكن كنت مأجل الكلام ده لما تكبرى شويه وتخشى الكليه واعترف ليكى بى الجوه فى قلبى بس هقولو ليكى دلوقتى فريده انا بحبك وعمرى ما هحب غيرك بس سعات الظروف بتحكم على الواحد يعمل عكس اللى مخطط ليه
فريده :_ وايه الظروف اللى تخليك تبيع حب عمرك وتتجوز واحده تانيه مش بتحبها
حازم :_ الشهامه والرجوله عمرى مااقدر اشوف حد محتاج ليا وافكر فى نفسى واتخله عنه
فريده :_ طب ما انا محتجاك وانت بتتخلا عنى اهو
حازم :_ احتياج عن احتياج يفرق
فريده :_ وهى محتجاك اكتر منى فى ايه
حازم :_ عيشى حياتك يا فريده وانسينى
فريده :_ لا يا حازم انا بحبك وهاعيش حياتى ليك حتى لو انت مش ليا وعمرى ما اقدر انساك علشان زى ما انت قولت من وانا صغيره مكنتش بحس بالامان غير معاك وفى حضنك ولحد دلوقتى مش بحس بالامان غير بوجودك يا حازم انا مش بحبك انا بعشقك يا حازم انت بالنسبه ليا الحياه وكل اللى فيها ولو انت هتقدر تعيش مع غيرى انا لا يا حازم وعمرى ما هكون لحد غيرك حتى لو هموت وانا كده
حازم :_ كل ده مشاعر مراهقه
فريده :_ لا يا حازم مش مراهقه انت مش مجرد شاب شفته واعجبت بى لا انت فى قلبى من وانا فى اللفه انت لو طلبت منى عمرى علشان تعيش بى والله هدهولك تعيش بى من غير ما افكر انا مهما اوصفلك اللى بحسه ليك مش هلاقى كلام اوصف بى انت عارف انا لو اعرف انك بتحبها وهتعيش سعيد معاها كنت هفرح ليك علشان هتكون مبسوط حتى لو مش معايه بس اللى انا متأكده منه انك مش بتحبها وبتحبنى انا يبقى ليه توجع قلبى وقلبك ياحازم وعيطت
حازم :_ مسح بصوابعه دموعها وقال خليكى عارفه ومتأكده فى يوم من الايام هكون ليكى وهنعيش اسعد زوجين بس اللى انا هعمله دلوقتى لازم اعمله
فريده :_ قوم يا حازم روح ليها وعيش حياتك ومتشغلش بالك بى ومتظلمهاش
معاك زى ما ظلمتنى حاول تحبها وتسعدها علشان تبقى انت سعيد وطول ما انت سعيد هكون انا سعيده علشانك ربنا يسعدك يا حازم
حازم :_ فريده
فريده :_ خلاص يا حازم اطلع علشان عايزه اريح
حازم :_ ماشى يا فريده خلى بالك على نفسك
فريده :_ انت اللى خلى بالك على نفسك علشان لو حاجه وجعتك هتوجعنى انا مع السلامه يا حازم
حازم :_ حاضر يا فريده مع السلامه
وخرج حازم من الاوضه والدموع فى عنيه وكان الكل بره قال انا ماشى ومش هتشوفه وشى تانى مع السلامه
إيمان :_ خلاص بكره الفرح يا حازم
حازم :_ اه يا عمتو انا ماشى عايزه حاجه
إيمان :_ لا يا حبيبى وانا هكون جمبك بكره
حازم :_ انشالله ومشى حازم ركب عربيته وراح قعد على البحر وافتكر ازاى اقنع إيمان تتجوزه
.....................................................
فلاش بااااااااك
كان حازم قاعد بيقراه فى المصحف جمب فريده وتليفونه رن بيبص لاقه رقم ابوه حط المصحف جمب فريده وطلع بره العنايه وفتح الخط
حازم :_ السلام عليكم
مازن :_ وعليكم السلام
حازم :_ خير يا بابا فى حاجه
مازن :_ انت ناسى معادنا مع عمك
حازم :_ اه ده انا نسيت
مازن :_ طب تعالى علشان منتأخرش
حازم :_ حاضر يا بابا نص ساعه وهكون عندك
مازن :_ ماشى يا ابنى مستنيك
حازم :_ ماشى يا بابا مع السلامه وقفل السكه مع ابوه ودخل باس فريده فى دماغها وقال رجعلك بسرعه مش هتأخر وانا سايب كتاب الله جمبك علشان يحفظك سلام يا قلبى وطلع من الاوضه وراح للممرضه وقال لو سمحتى انا هروح مشوار ساعه بكتير اوى ياريت تخلى بالك منها على ما اجى ولو فاقت اوحاجه حصلت كتب ليها رقم تليفونه فى ورقه وقال اتصلى عليه علطول ومسك فلوس وحطها فى ايديها
الممرضه متخفش دى فى عنيه
ومشى حازم ركب عربيته على البيت علشان يغير هدومه
الممرضه :_ هيييييييه اوعدنا يارب بواحد يحبنى الحب ده كله او حتى نصه ده حبه ليها مش عادى
.....................................................
وصل حازم البيت وطلع غير هدومه وطلع من اوضه وكان عبد الرحمن قاعد
عبدالرحمن :_ بيغنى بأستفزاز افرحى يا عروسه انا العريس يا عروسه يا عروسه انا العريس





حازم :_ مش هتبطل الاستفزاز بتاعك ده
عبدالرحمن :_ استفزاز ليه ده انا فرحان لاخويه وبغنيله
حازم :_ لا شكرآ وفر فرحتك لنفسك
عبدالرحمن :_ ده حتى انا فاضية نفسى مخصوص انهارده علشان اروح مع اخويه حبيبى
حازم :_ تروح فين انت معندكش دم بدل ما تغير رأيك وتقول اصلح غلطتى
عبدالرحمن :_ وانا اصلح ليه وفى مغفل هيصلح بدالى
حازم :_ احترم نفسك علشان ما مدش ايدى عليك
عبدالرحمن :_ هههههههه هى الحقيقه بتوجع اوى كده
حازم :_ مسكه من لايقت القميص وقال اتكلم عدل وبلاش اسلوب الاستفزاز ده علشان ده شغل نسوان وبعدين سابه وقال وانا ما بمدش ايدى على نسوان وسابه ومشى
عبدالرحمن :_ لنفسه مش عارف لامته هيعش طول الكبير والمضحى ده ههههههههه احسن انا كده اللى ستفاد ههههههههه
........................
عند حازم فى العربيه كان ماشى حزين وقعد يلف بيها فى شوارع اسكندريه
ووصل عند البحر ونزل دخل قعد على الرمل
حازم :_ عاعاعاعاعاعاعاعا
يارررررررررررررررررب انا تعبت ومش قادر خلاص من صغرى وانا تعبان وحزين لا عمرى اشتكيت ولا اعترض على امرك ولا حكمك بس انا بجد تعبت مش عارف القيها من امى اللى مش عارف هى فين ولا عارف حتى شكلها لاخويه اللى بيكرهنى ومش طايقنى لحبيبتى اللى فى المستشفى مابين الحيا والموت ولا بنت عمى اللى المفروض استرها علشان الفضيحه
يارب اعمل ايه مش قادر خلاص والله تعبت وعيط وقال انا عمرى ما اتمنت الشر لحد مش بتمنا غير الخير لكل الناس ومش عايز حاجه من الدنيا غير حبيبتى ترجع تانى للدنيا وترجع ليها بسمتها مش مهم انا اتعذب بس اهم حاجه هى لا تتعذب ولا تشوف حاجه وحشه انا لو جرلها حاجه مستحيل اعيش فى الدنيا دى
ياررررررررررررررررررررررب انا لا عايز قصور ولا عايز حاجه من الدنيا غير حاجه واحده بس فريده دى هى قلبى وعمرى وروحى وكل حاجه حلوه فى الدنيا انا عمرى ما عصيتك وماشى بما يرضيك وعارف ان ده اختبار منك بس صعب اوى اوووووى بس انا صابر وراضى بقضاك وقعد يعط لحد ما الصبح طلع عليه وهو قاعد على الرمله وبيعيط قام ركب عربيته وراح على المستشفى اطمن ان مفيش حد قاعد عند العنايه بتاعت فريده وكانت عنيه حمرا من كتر العياط وراح للممرضه وطلب منها ان يخش عند فريده وياخد معاه مصحف ويقعد جمبها يقراه
الممرضه :_ صعب عليها منظر حازم ووفقت علطول وعقمته ولبس اللبس المخصص للعنايه وقعد جمبها ومسك ايديها وقال
حازم :_ اذيك يا ديده واحشتينى ووحشنى ضحكتك قومى بقى يا حبيبتى واحشتنى عنيكى العسليه وهى بتبصلى طب تعرفى حتى كلمة ابيه اللى بضيقنى منك واحشتنى منك واحشنى جنانك وتهورك ههههههههههه فكره لما وقعتى فى حضنى كان اسعد لحظه فى حياتى ههههههه ده انا اتكسفت اكتر منك وعرقت وكانت حالتى حاله بس كان نفسى اتهور واعمل حجات كتير طب انتى عارفه ههههههههه مراد و فريد قعده يضحكه ويتريقه عليه على يوم العشا كنت مش قادر اشيل عينى من عليكى وكان نفسى اخبيكى جوه حضنى من عيون الناس
كان نفسى اخدك من ايديكى ونرقص سلو زى اى اتنين عشاق ومخطوبين ومتجوزين انا هفضل هنا جنبك لحد ما ترجعى لدنيا من تانى وهقراه ليكى فى المصحف علشان يبقى ليكى ونيس فى دنيتك اللى انتى فيها دلوقتى لحد ما ترجعى دنيتنا من تانى ومسك المصحف وفتحه وقعد يقراه فيه ومر اسبوع على نفس الحال وفى يوم وهو قاعد وماسك المصحف وبيقراه فيه زى كل يوم سمع صوت ضعيف بينادى بأسمه
فكر نفسه بيتهيألو وبدء يقراه تانى فى المصحف بس سمع نفس الصوت بينادى عليه تانى صدق بالله العظيم وساب المصحف ومسك ايد فريده بس هى داست على ايده براحه
حازم مصدقش نفسه وقال
حازم :_ فريده انتى حركتى ايدك
فريده :_ داست على ايده اجمد شويه
حازم :_ ا.ا.انتى فوقتى يا حبيبتى
فريده :_ وهى لسه مافقتش اوى قالت حازم حازم
حازم :_ قلب حازم وحيات حازم ودنيته كلها هروح ابلغ الممرضه تبلغ الدكتور
فريده:_ داست على ايده بمعنى خليك
حازم :_ متخفيش راجعلك تانى هبلغ الممرضه بس
وراح حازم بلغ الممرضه ودخل تانى
حازم :_ مسك ايديها وقال مش مصدق نفسى انك رجعتيلى تانى ده انا كنت هموت عليكى
فريده :_ نزل دموع من عنيها
حازم :_ مد ايده ومسح ليها الدموع وقال شششششش انا اسف يا فريده لو جرحتك اسف بس غصب عنى والله وحياتى عندك مش عايز اشوف دموعك دى تانى
دخل الدكتور عليهم وطلب من حازم يخرج علشان يكشف عليها وخرج حازم من العنايه وكان الكل عرف ان فريده فاقت واتفجأه بخروج حازم من الاوضه
أدم :_ انت كنت بتعمل ايه عند اختى جوه ومش كفايه انها بقالها اسبوع وهى مش حاسه بالدنيا بسببك
مراد :_ مش وقته الكلام ده يا أدم
تالين :_ لا وقته مش يقتل القتيل ويمشى فى جنازته جى ليه كفايه بقى اللى هى شافته منك وبسببك هى مش محتجاك فى حاجه احنا كلنا جمبها اتفضل انت روح لخطيبتك وسيعى مشكور
أحمد :_ خلاص يا توته بقى قلنا مش وقته الكلام ده
مراد :_ خلاص يا توته
تالين :_ لامش هسكت غير لما يمشى من هنا
عمرو :_ خلااااااااااص انا مش مالى عنيكم خلاص مش عايز اسمع صوت واحد فيكم المهم دلوقتى فريده وبعد كده نبقى نشوف الباقى
وفى الوقت ده خرج الدكتور الكل جرى عليه
عمرو :_ طمنى يا دكتور
الدكتور :_ الحمدالله فاقت وبقت زى الفل وكمان ساعه هتتنقل لاوضه عادى
أحمد :_ يعنى كده يا دكتور هى بقت كويسه
الدكتور :_ اه الحمدالله
إيمان :_ طب ليه هتقعد هنا
الدكتور :_ يومين نطمن عليها بس وبعدين تقدر تروح بس نصحيه منى خلوها تتابع مع دكتور نفسانى علشان من الواضح ان اعصابها تعبانه ومتبقاش الحاله خطر
مراد :_ شكرآ ليك يادكتور
الدكتور :_ الشكر لله وبعدين انتو مفروض تشكره الاستاذ حازم مسبهاش لحظه وكان ليه دور كبير فى رجوع المريضه للحياه ربنا يخليهم لبعض على فكره هى برضه شكلها بتحبك اوى مفيش على لسنها غير اسم حازم ومن ساعة ما فاقت وهى بتنده عليه حمدالله على سلامتها عن اذنكم
تالين :_ متفتكرش ان الكلمتين الدكتور قلهم عليك هيخلينا نسمحك برضه انت السبب فى اللى حصل وعمرنا ما هنسمحك وسابتهم تالين ومشيت
أحمد :_ مراد روح شوف مراتك وهديها شويه هى اصلا مرتحتش من يوم ما اختها دخلت المستشفى
مراد :_ حاضر يا بابا
ومشى مراد وراح عند تالين
عمرو :_ حازم انا مردتش اكلمك قدام توته علشان متعصبه بس ممكن افهم انت هنا ليه
حازم :_ ك.ك.كنت بطمن على فريده
أدم :_ اما عجيبه وانت يا اخى بتسأل على اختى بصفتك ايه
أحمد :_ اهده يا أدم احنا مش نخلص من توته تطلع انت وبعدين بص لسيف وقله خده يا سيف بره علشان يهده شويه
سيف :_ شد أدم من ايده وقاله تعالى ياادم معايه بره
أدم :_ بعصبيه ماشى هطلع بس ياريت لما ارجع ما شفش وشك هنا وطلع مع سيف
عمرو :_ ها يا حازم رد عليه جى بصفتك ايه
حازم :_ ا.ا.انا بحب فريده يا عمى
عمرو :_ ما احنا كنا عارفين انك بتحبها وكنا محترمين انك متسرعتش وجيت اتكلمت علشان فريده تركز فى درستها وانت متربى مع عيالنا وانت اللى مربى فريده وانا لو مكنتش متأكد منك ومن أخلقك انا مكنتش سمحت ليك تخش عندنا الفيلا بس معرفش ليه عملت كده
حازم :_ غصب عنى والله بس انا اطمن بس على فريده ومش هتشوفه وشى تانى
أحمد :_ حازم احنا بنحبك وعرفين اخلاقك ايه وان انت بجد راجل واحنا مكناش هنتمنى لفريده عريس احسن منك بس فى حاجه غلط فى الموضوع ايه السبب اللى مخليك تصمم تتجوز إيمان وانت مش بتحبها
حازم :_ ........................
عمرو :_ رد علينا يا ابنى وقول لينا السبب
حازم :_ اللى اقدر اقوله ليكم ان انا بحب فريده وعمرى ما كنت اتمنا ان اشوف فريده فى الحاله اللى هى فيها ولا عمرى فكرت العب بمشعرها وانا عملى ما اتعديت حدودى معها وكنت ناوى اتقدم ليها لما تخش الكليه بس مفيش نصيب انا بس هطلب منكم طلب واحد اخش بس اطمن عليها واودعها لاخر مره واوعدكم انكم مش هتشوفو وشى تانى
إيمان :_ بيت عمتك مفتوح ليك فى اى وقت واخدت حازم فى حضنها وضمته جامد
حازم :_ حضن إيمان جامد وعينه دمعة وقال ربنا يخليكى يا عمتو انتى احسن واحن عليا من امى اللى رمتنى الف مره
إيمان :_ انت مش مجرد ابن اخ انت بالنسبه ليا زى مراد وسيف دا انا اللى مربياك يعنى انا اللى امك مش اى حد تانى
حازم :_ طلع من حضن إيمان ومسح دموعه وقال ربنا يخليكى يا عمتو عن اذنكم هخش اطمن على فريده وامشى قبل ما تيجى تالين وأدم
.....................................................
تم نقل فريده لاوضه عادى وكانت بتحاول تتعدل علشان تقعد بس لاقت اللى بيعدلها وبيحط المخده وراه ضهرها
فريده :_ حازم
حازم :_ مظبوطه كده ولا اعدلك تانى
فريده :_ لا شكرآ تمام كده
حازم :_ قعد على الكرسى اللى قصاد السرير وقال عامله ايه دلوقتى
فريده :_ الحمدالله بس انا بقالى كتير نايمه
حازم :_ ده انتى نمتى نوم اهل الكهف
فريده :_ يا نهار اسود نمت كل ده
حازم :_ ههههههه لا مش لدرجاتى بهزار انتى نايمه بقالك اسبوع
فريده :_ اه اصل مكنتش بنام ايام الامتحانات قولت اعوضها بالمره
حازم :_ هههههههه طب مستعجله ليه ما كنتى كملتى بالمره لامتحانات اخر السنه
فريده :_ لا بقى ابقى اخش غيبوبه تانيه اريح فيها شهر ولا حاجه
حازم :_ بلهفه بعد الشر متقوليش كده تانى دانتى وجعتى قلبى عليكى الايام اللى فاتت
فريده :_ بجد خفت عليه
حازم :_ كنت هموت عليكى
فريده :_ بعد الشر عليك من الموت
حازم :_ هههههههه ما انا كنت ميت الاسبوع اللى فات
فريده :_ ولما انت كده ليه عايز تتجوز إيمان
حازم :_ والله غصب عنى بس اللى هنا وشاور على قلبه انتى يا فريده واستحاله حد غيرك يخش فيه انتى قعده ومتربعه فى قلبى
فريده :_ يعنى برضه مصمم تتجوزها
حازم :_ انا اسف يا فريده بس لازم اتجوزها
فريده :_ ولما انت ناوى تتجوزها سيبها ليه وقاعد معايه دلوقتى
حازم :_ ماشى بس لما اقولك كلمتين الاول ومسك ايديها وقال فريده انا بعتبرك بنتى وحبيبتى وعشقتى وكل ما ليا بنتى علشان انا اللى مربيكى وكنت علطول بتعيطى علشان عايزانى ومتسكتيش غير لما اجى واشيلك وتضحكى ليا الضحكه اللى بعشقها لحد دلوقتى وحبيبتى وعشيقتى علشان انتى اللى جوه فى قلبى يمكن كنت مأجل الكلام ده لما تكبرى شويه وتخشى الكليه واعترف ليكى بى الجوه فى قلبى بس هقولو ليكى دلوقتى فريده انا بحبك وعمرى ما هحب غيرك بس سعات الظروف بتحكم على الواحد يعمل عكس اللى مخطط ليه
فريده :_ وايه الظروف اللى تخليك تبيع حب عمرك وتتجوز واحده تانيه مش بتحبها
حازم :_ الشهامه والرجوله عمرى مااقدر اشوف حد محتاج ليا وافكر فى نفسى واتخله عنه
فريده :_ طب ما انا محتجاك وانت بتتخلا عنى اهو
حازم :_ احتياج عن احتياج يفرق
فريده :_ وهى محتجاك اكتر منى فى ايه
حازم :_ عيشى حياتك يا فريده وانسينى
فريده :_ لا يا حازم انا بحبك وهاعيش حياتى ليك حتى لو انت مش ليا وعمرى ما اقدر انساك علشان زى ما انت قولت من وانا صغيره مكنتش بحس بالامان غير معاك وفى حضنك ولحد دلوقتى مش بحس بالامان غير بوجودك يا حازم انا مش بحبك انا بعشقك يا حازم انت بالنسبه ليا الحياه وكل اللى فيها ولو انت هتقدر تعيش مع غيرى انا لا يا حازم وعمرى ما هكون لحد غيرك حتى لو هموت وانا كده
حازم :_ كل ده مشاعر مراهقه
فريده :_ لا يا حازم مش مراهقه انت مش مجرد شاب شفته واعجبت بى لا انت فى قلبى من وانا فى اللفه انت لو طلبت منى عمرى علشان تعيش بى والله هدهولك تعيش بى من غير ما افكر انا مهما اوصفلك اللى بحسه ليك مش هلاقى كلام اوصف بى انت عارف انا لو اعرف انك بتحبها وهتعيش سعيد معاها كنت هفرح ليك علشان هتكون مبسوط حتى لو مش معايه بس اللى انا متأكده منه انك مش بتحبها وبتحبنى انا يبقى ليه توجع قلبى وقلبك ياحازم وعيطت
حازم :_ مسح بصوابعه دموعها وقال خليكى عارفه ومتأكده فى يوم من الايام هكون ليكى وهنعيش اسعد زوجين بس اللى انا هعمله دلوقتى لازم اعمله
فريده :_ قوم يا حازم روح ليها وعيش حياتك ومتشغلش بالك بى ومتظلمهاش
معاك زى ما ظلمتنى حاول تحبها وتسعدها علشان تبقى انت سعيد وطول ما انت سعيد هكون انا سعيده علشانك ربنا يسعدك يا حازم
حازم :_ فريده
فريده :_ خلاص يا حازم اطلع علشان عايزه اريح
حازم :_ ماشى يا فريده خلى بالك على نفسك
فريده :_ انت اللى خلى بالك على نفسك علشان لو حاجه وجعتك هتوجعنى انا مع السلامه يا حازم
حازم :_ حاضر يا فريده مع السلامه
وخرج حازم من الاوضه والدموع فى عنيه وكان الكل بره قال انا ماشى ومش هتشوفه وشى تانى مع السلامه
إيمان :_ خلاص بكره الفرح يا حازم
حازم :_ اه يا عمتو انا ماشى عايزه حاجه
إيمان :_ لا يا حبيبى وانا هكون جمبك بكره
حازم :_ انشالله ومشى حازم ركب عربيته وراح قعد على البحر وافتكر ازاى اقنع إيمان تتجوزه
.....................................................
فلاش بااااااااك
كان حازم قاعد بيقراه فى المصحف جمب فريده وتليفونه رن بيبص لاقه رقم ابوه حط المصحف جمب فريده وطلع بره العنايه وفتح الخط
حازم :_ السلام عليكم
مازن :_ وعليكم السلام
حازم :_ خير يا بابا فى حاجه
مازن :_ انت ناسى معادنا مع عمك
حازم :_ اه ده انا نسيت
مازن :_ طب تعالى علشان منتأخرش
حازم :_ حاضر يا بابا نص ساعه وهكون عندك
مازن :_ ماشى يا ابنى مستنيك
حازم :_ ماشى يا بابا مع السلامه وقفل السكه مع ابوه ودخل باس فريده فى دماغها وقال رجعلك بسرعه مش هتأخر وانا سايب كتاب الله جمبك علشان يحفظك سلام يا قلبى وطلع من الاوضه وراح للممرضه وقال لو سمحتى انا هروح مشوار ساعه بكتير اوى ياريت تخلى بالك منها على ما اجى ولو فاقت اوحاجه حصلت كتب ليها رقم تليفونه فى ورقه وقال اتصلى عليه علطول ومسك فلوس وحطها فى ايديها
الممرضه متخفش دى فى عنيه
ومشى حازم ركب عربيته على البيت علشان يغير هدومه
الممرضه :_ هيييييييه اوعدنا يارب بواحد يحبنى الحب ده كله او حتى نصه ده حبه ليها مش عادى
.....................................................
وصل حازم البيت وطلع غير هدومه وطلع من اوضه وكان عبد الرحمن قاعد
عبدالرحمن :_ بيغنى بأستفزاز افرحى يا عروسه انا العريس يا عروسه يا عروسه انا العريس
حازم :_ مش هتبطل الاستفزاز بتاعك ده
عبدالرحمن :_ استفزاز ليه ده انا فرحان لاخويه وبغنيله
حازم :_ لا شكرآ وفر فرحتك لنفسك
عبدالرحمن :_ ده حتى انا فاضية نفسى مخصوص انهارده علشان اروح مع اخويه حبيبى
حازم :_ تروح فين انت معندكش دم بدل ما تغير رأيك وتقول اصلح غلطتى
عبدالرحمن :_ وانا اصلح ليه وفى مغفل هيصلح بدالى
حازم :_ احترم نفسك علشان ما مدش ايدى عليك
عبدالرحمن :_ هههههههه هى الحقيقه بتوجع اوى كده
حازم :_ مسكه من لايقت القميص وقال اتكلم عدل وبلاش اسلوب الاستفزاز ده علشان ده شغل نسوان وبعدين سابه وقال وانا ما بمدش ايدى على نسوان وسابه ومشى
عبدالرحمن :_ لنفسه مش عارف لامته هيعش طول الكبير والمضحى ده ههههههههه احسن انا كده اللى ستفاد ههههههههه
........................