📁 آخر الروايات

رواية اعشق تمردك ولكن الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم دودو محمد

رواية اعشق تمردك ولكن الفصل الثاني والعشرين 22 بقلم دودو محمد


اهلا بكم في مدونة مكتبة حواء نقرأ لكم ونكتب من اجلكم 

الفصل الثانى وعشرون

فى المستشفى وصلت تالين ومراد وكانت تالين منهاره
تالين :_ وهى بتعيط ف.ف.فين فريده يابابا
عمرو:_ حضن تالين وقال ادعلها يا توته ربنا يقومها بالسلامه
تالين :_ وهى فى حضن عمرو وبتعيط
يارب يا بابا يارب وفين ماما
أحمد :_ امك تعبانه شويه جوه خشى اطمنى عليها
إيمان :_ تعالى يا حبيبتى معايه هى فى الاوضه نايمه شويه
ودخلت تالين مع إيمان الاوضه عند هاجر
.....................................................
عند مراد كان وقف مع الشباب
مراد :_ انا عايزه افهم ايه حصل بالظبط معرفتش افهم حاجه من رغد فى التليفون
أدم :_ البيه ابن خالك هيخطب إيمان بنت خالك مروان
مراد :_ ازاى واحنا عارفين اللى فيها وعرفين انا إيمان بتحب عبده وهو حازم ما احنا عارفين ان هو بيحب فريده
ادم :_ علشان هو مش راجل يعلق البنات بى ويروح يخطب واحده مش بتحبه
سيف :_ بس حازم مش كده واحنا كلنا عارفين ان حازم راجل ومحترم وعمله ما عمل حاجه وحشه لحد بس الموضوع ده فى لغز وانا بدءت افهم شويه اللى بيحصل
مراد :_ وايه هو اللى وصلت ليه
سيف :_ ممكن يكون فى حاجه حصلت ما بين عبده وإيمان واحنا عرفين ان عبده ندل قد ايه وتلاقيه مرضاش يصلح غلطه وبرضه عرفين ان حازم راجل ومش هيتخلى عن بنت عمه علشان كده هيتجوز إيمان
مراد :_ وانت بقى عرفت كل ده منين
ادم :_ اقولك انا امبارح الهانم جت لخالتى لايمان وكان شكلها مش طبيعى وطلبت تقعد معها على انفراد وبعد ما مشت خالتى كانت طول النهار مش على طبيعتها ولا كمان جه حازم بليل اخدها وراحت عندهم بليل ودى غريبه وخالتو إيمان بقالها اكتر من عشر سنين ومدخلتش عندهم وبعد كل ده جى بخبر جواز حازم من إيمان
سيف :_ لا وانت ناسى حاجه اول امبارح وهما شكلهم مش طبيعى وهما خرجين مع بعض من الكليه وقال انها تعبانه
مراد :_ ده لو حصل كده بجد يبقى حازم هيظلم نفسه وهيظلم فريده معاه
سيف :_ بس هو برضه معاه حق دى بنت عمه واللى عمل كده اخوه اى حد مكانه كان هيعمل كده واحنا عارفين ان حازم شهم وراجل
أدم :_ طب واختى وانا
مراد :_ اختك لسه صغيره وبكره ربنا يكرمها بواحد يحبها وتحبه لكن انت ايه مش فاهم
أدم :_ وانا اللى بحب إيمان من زمان وكنت كل مره اعترف بحبى ليها كانت ترفضنى علشان عبدالرحمن
سيف :_ وانت هترضى تتجوزها لوحصل معاها حاجه هى وعبده
أدم :_ .................
مراد :_ ساكت ليه ما ترد هترضه
أدم :_ مش عارف بس مش هرضاها على نفسى بعد ما كنت بتحايل عليها تبعد عن عبدالرحمن وكنت بعترف ليها عن حبى وكانت بتصدنى
سيف :_ شوفت صعبه عليك ازاى مع انك ممكن تنسا كل ده وتتجوزها وحازم يتجوز اختك
أدم :_ صعب ياسيف انسا انها رفضتنى وسلمت نفسها لعبد الرحمن
مراد :_ احنا منسبقوش الاحداث ولما نشوف حازم نعرف منه كل حاجه
سيف :_ يعنى هو صحبك وانت مش عارفه استحاله يحكى لحد حاجه
مراد :_ مفيش غير ماما هى اللى عارفه كل حاجه
سيف :_ صح بس مش دلوقتى حالتها متسمحس ليها تحكى حاجه
وفى الوقت ده دخل حازم ومعاه ماريا
مراد :_ حازم ايه اللى جابك
حازم :_ جاى لفريده
أدم :_ وانت تيجى لاختى بصفتك ايه روح لخطبتك هى اوله بيك
سيف :_ اهده يا ادم
حازم : _ اعمله اللى انتو عايزين تعملو فيه بس خلونى اخش ليها
مراد :_ يا حازم ممنوع حد يخش ليها العنايه
حازم : _ والنبى ياجماعه اخش ليها وعيط
مراد :_ صعب عليه حازم قاله تعالى نحاول مع الدكتور يمكن يرضه
.....................................................
راح حازم ومراد للدكتور
مراد :_ كنا عايزين بس لوسمحت ده يخشلها يطمن عليها
الدكتور :_ انا قولت ممنوع اى حد يخش ليها العنايه
حازم :_ بدموع والله هخش مش هعمل ازعاج بس المسها اطمن عليها والنبى يا دكتور
الدكتور :_ انت تقرب ليها حاجه
مراد :_ حد قريب اوى لقلب المريضه ووجوده هيساعدها ترجع للحياه
الدكتور :_ انا هسمح ليك تخش ليها علشان الحاله اللى انت فيها وده يدول عليك انك بتحب المريضه اوى ربنا يخليكم لبعض ويرجعها ليك بالسلامه
حازم :_ يارب يا دكتور يارب انا متشكر اوى ليك
الدكتور :_ لا شكر على واجب اتفضل لممرضه وخليها تعقمق وتلبسك اللبس المخصص للعنايه واتفضل خشلها بس متغبش جوه
حازم :_ حاضر
ومشى مراد وحازم واتعقم حازم ودخل لفريده العنايه
.....................................................
فى العنايه عند فريده
حازم :_ مسك ايد فريده وقعد يعيط ويقول انا اسف يا فريده انا السبب فى اللى انتى فى انا اسف على كل لحظه اتعذبتى بسببى انا اسف على ان مفهمتش قصدك لما كنتى عايزه تقوليلى بحبك بس انا والله العظيم بحبك وكنت بتوجع اكتر منك رجعى لدنيا تانى ضحكتك وهزارك اللى كان مالى الدنيا انا مستهلش قلبك ولا حبك انتى مستحملتيش تشفينى مع واحده غيرك عكسى انا انا كنت قابل انك تحبى غيرى وكنت هبعد عنك ومفكرك هتعيشى سعيده بعيده عنى متسبيش الدنيا ولا حلمك علشان اى حد حتى لو انا محدش يستاهل عذابك ولا دمعه من عنيكى
وفى الوقت ده اتفجاء بدمعه نزله من عين فريده
حازم :_ مد ايده ومسحها وقال انتى حسه بى صح وسمعانى طب لو لسه بتحبينى ارجعى للدنيا تانى امك وابوكى واخواتك محتجينك بلاش علشان خاطرى انا علشان خاطرهم هما
والدنيا مش مستهله اللولى اللى بينزل من عنيكى مفيش حاجه تستاهل يا حبيبتى وحط ايديها عند شفايفه وباسها وقعد يعيط حس بايد بتخبط على كتفه وبتقول
الممرضه :_ لو سمحت كفايه كده علشان المريضه تستريح
حازم :_ لالا خلينى شويه وانا مش هتعبها ولا هعمل صوت
الممرضه :_ مش هينفع والله لازم تتطلع وابقى بكره ادخلك ليها شويه
حازم :_ بجد يعنى بكره هدخلينى ليها تانى
الممرضه :_انشالله اتفضل بس دلوقتى
حازم :_ شكرآ ليكى
الممرضه :_ ربنا يقومها ليكم بالسلامه
وخرج حازم من الاوضه ووقف عند الازاز اللى بره يبص عليها وهو بيعيط
حس بأيد على كتفه
إيمان :_ ليه اتسرعت وعملت كده فى نفسك وفيها
حازم :_ مانتى اكتر واحده عارفه اللى فيها
إيمان :_ كان ممكن نلاقى اى بديل تانى
حازم :_ مكنش فى غير الحل ده
إيمان :_ وناوى تعمل ايه دلوقتى يا حازم
حازم :_ مش عارف يا عمتى مش عارف كل اللى عايزه دلوقتى ربنا يقوم فريده بالسلامه
إيمان :_ انت لو اتجوزت إيمان يبقى بتظلم فريده وهتظلم إيمان علشان مش هتقدر تحبها وتعيشها سعيده وفوق كل ده هتظلم نفسك
حازم :_ مبقاش فى رجوع بابا اتفق مع عمى هنروح نطلب ايد إيمان بكره
إيمان :_ بصدمه ايه بكره طب وفريده
حازم :_ قعد فى الارض وحط راسه مابين ايديه وقال مش عارف والله ياعمتى كله بسبب عبدالرحمن وقعنى فى الكل المصايب دى كلها وهو ولا على باله
إيمان :_ اخوك ده ندل ومحدش يعتمد عليه
حازم :_ مقدرش استغنا عن فريده ولا قادر ارفض مساعدة بنت عمى اقوليلى حل فى اللى انا فى
إيمان :_ صلى يا حازم صلاة استخاره واستخير ربك وهو بأيده كل شئ وفى ايده ريح قلبك وقلب فريده
ومشيت وسابته
.....................................................
عند مروان وجاسمين
مروان :_ يا بنتى انتى ليه رافضه ده حتى حازم كويس وكل البنات بتتمنى نظره واحده منه وهو على خلق ومتدين وهيراعى ربنا فيكى
إيمان :_ لا يا بابا مش موافقه وانا مش عايزه اتجوز دلوقتى انا عايزه اكمل تعليمى الاول
جاسمين :_ ليه يا إيمان كده طب هو مش هيرفض انك تكملى تعليمك وهيقف جمبك حازم احسن شاب فى العيله وبجد هو شاب خجول جدآ وعمره ما رفع عينه فى حد وهيراعى ربنا فيكى
إيمان :_ حازم حازم محسسنى ان هو ملك ونازل من السما وقالت لنفسها ده عايز يتجوزنى يصلح غلطة اخوه يعنى ولا بيحبنى ولا حاجه هيتجوزنى علشان يذل فيه
مروان :_ ها يا بنتى قولتى ايه طب اقعدى معاه بكره واتكلمى معاه يمكن يقدر يغيرك رأيك
إيمان :_ يوووووه بقى انا قولت لا
وسبتهم ودخلت اوضتها
جاسمين :_ بنتك عنديه ومش هتوافق علطول
مراد :_ يعنى اعمل ايه ارفض واقولهم متجوش ولا ايه
....................................................
عند تالين فى اوضة امها
تالين :_ يعنى انتى يا ماما مكنتيش بتحسى بأعراض ولا حاجه
هاجر :_ والنبى يا بنتى مكنتش بحس بحاجه معرفش جه امته وازاى
تالين :_ هو مش خطير المهم انتى تحافظى على اكلك ومواعيد الدواه
هاجر :_ ما انتى عارفه مبحبش حكاية الدواه دى
تالين :_ معلش ياماما علشان مصلحتك
هاجر :_ مش مهم انا دلوقتى المهم اختك عملت ايه
تالين :_ لسه زى ما هى
هاجر :_ انا خايفه عليها اوى
تالين :_ ربنا يقومها بالسلامه انا هروح ابص عليها
هاجر :_ استنى هاجى معاكى
تالين :_ لالا خليكى انتى وانا هطمن عليها وهاجى اطمنك
هاجر :_ ماشى بس متتأخريش عليه
تالين :_ حاضر
ومشيت تالين وراحت للعنايه عند اختها
....................................................
عند العنايه كان لسه حازم قاعد فى الارض وعمال يعيط
تالين :_ اتفجأت بوجود حازم ومن الحاله اللى هو فيها وقالت حازم بتعمل ايه هنا
حازم :_ مسح دموعه ووقف وقال كنت بطمن على فريده
تالين :_ على ما سمعت كنت انت السبب للى حصل لاختى لما عرفت بموضوع انك هتخطب إيمان يبقى جى ليه علشان تشمت فيها
حازم :_ خلاص يا تالين انا كنت جاى اطمن عليها وماشى علطول
تالين :_ لا اطمن هى هتبقى كويسه مش علشانك لا علشانه احنا اللى بنحبه وخليك انت جمب خطبتك وربنا يسعدك وابعد عن اختى كفايه اوى عليها اوى كده وياريت ما تبقاش تتعب نفسك وتيجى
حازم :_ حاضر عن اذنك ومشى حازم والدموع فى عنيه
جه مراد وقال
مراد :_ ليه يا توته عملتى كده
تالين :_ انت سمعت
مراد :_ اه ومرضتش اتدخل فى الكلام
تالين :_ عملت كده معاه علشان يقتل القتيل ويمشى فى جنازته
علق اختى بى وبعد كده يسبها ويروح يتجوز بنت عمه
مراد :_ محدش يعرف ظروفه ايه
تالين :_ ظروف ايه اللى تخليه يسيب حد بيحبه بطريقه دى ورفضة تعيش الحياه وهو مش معاها ويروح يتجوز واحده غيرها
مراد :_ طب اهدى يا توته صوتك عالى واحنا فى مستشفى
تالين :_ عيطت واترمت فى حضن مراد وقالت صعبانه عليه اختى هى دى فريده اللى ضحكتها كانت مش بتفارق وشها وهزارها ومقلبها يبقى هو ده حظها تكون مرميه فى العنايه بنفس صناعى وجسم من غير حياه
مراد :_ طبطب عليها وضمها جامد فى حضنه وقال انشالله هتقوم بالسلامه وترجع لينا تانى فريده بهزارها وضحكها
تالين :_ يارب يا مراد يارب
................................


تعليقات