رواية رزق مريم الفصل السابع عشر 17 بقلم لؤلؤة الجنوب
الحلقة (17)
تمت المقابلة الشخصية لمحمود لترشيحه ضمن الوفد العربي انتهت ان يفكر محمود بالامر
عاد الى منزل عمه وفي الطريق كان يفكر الاما ستؤول علاقته بمريم ايتركها ام يأخذها وماذا عن ما سمعه لا ينكر ان ما سمعه جعل موقف مريم امامه ضعيف لكن حدسه .. حدسه الذي اعتمد عليه في الكثير من القضايا ولم يخذله حدسه يخبره ان هناك شيئا غير سليم بما سمع هناك شيئا بطريقة سرد اشرف جعلته يتراجع عن الشك بزوجته اذا تركها فربما تتكاثر الشكوك داخله ف ماذا اذا اخذها معه انه على غير استعداد لمسئولية البيت وصل ال منزل مصطفى المصري وجد احمد نسيب اخيه يجلس مع اخيه بالمضيفة
"بص يا شريف انا عارف ان مش وقته وانا هسافر مع امي دلوقتي انا عاوز اعرف بنت عمك حبيبة مرتبطة او حد متكلم عليها"
قالها احمد وهو يجلس جلسه مرتبكة يحاول ان يجمع الكلام وان يرتبه ولكن خذله ارتباكه
ضحك شريف
مالك يا ابني ما تقعد مستريح واتكلم بالراحة بتزق ليه
يا سيدي رد انت مالك اعد مرتاح ولا حتى واقف
دخل عليهم محمود
مالك يا شريف شادد حيلك على نسيبك ليه
جلس ووضع رجل فوق الاخرى لا يا باشمهندس بنتنا حبيبة محدش متكلم عليهاا
شريف : وهو عاوز يعرف ليه مرتبطة ولا لا ؟
محمود:تفتكر ليه يا دكتور يا ابو سبع سنين طبعاوز مثلا يعد المتجوزينن والسناجل في البيت
جوزته اختك ازاي ده ؟؟!!
احمد : والله انا ما عارف ده مركز انا قاعد ازاي اكتر ما مركز في سؤالي
شريف : يعني عاوز تتقدملها
محمود : يا دين النبي .. عرفتها لوحدك
شريف : اعد راكز بدل ما اقوملك
احمد :ايوة بالضبط .. وعاوز اتكلم رسمي قبل ما نمشي انت عارف المسافة
شريف : بس الامور متجيش بالططرية دي
يعني ! قالها احمد
رد شريف : يعني المفروض افاتح اخواتها ل ربما يكون حد متقدم واقترح عليهم طلبك
احمد : شريف انت مش عاوز تساعدني لو مش عاوز انا هقوم اروح لاخواتها واكلمهم. وقام من مجلسه
امسك به محمود : رايح فين بس يا احمد تعالى شريف بيرخم عليك صل على النبي بس احنا عاوزين نعرف انت عاوز تتتقدملها ليه شفتها فين واتكلمت معاها عرفت منين ان دي اللي عاوز ترتبط بيها خلينا بس نتكلم عشان ولاد عمي شداد
احمد : عاوز اتقدملها ليه مش عارف بالنسبة ل شفتها فين شفتها هنا مرتين مرة كلمتها والمرة التانية عرفت من اختك اسمها وهي بتناديهاانا معرفش غير ان البنت اللي ششفتها دي اللي عاوز ارتبط بيها
محمود : انت عاوز تقول ل ولاد عمي كده
احمد : ايه يا جماعة بجد انتو مش عاوزني اتقدملها انتو بطفشوني
شريف : احنا لا نطفشك ولا حاجة بس احنا بنديك فكرة عن اللي هتشوفوا من ولاد عمي اولا شداد وهتتعب معاهم انت راجل جد بس مش هتستحمل عنجهيتهم ولا تحبكهم في الشئ
احمد : ملكوش دعوة انا بس عاوز تمهدوا للموضوع عشان اتكلم النهاردة
محمود : كمان متنساش انك من بره العيلة يعني هيكون صعب تاخد بنت من العيلة الموضوع مش بسيط
احمد : مين قال انه بسيط امال انا بكلمكم ليه
شريف : تمام يا احمد انت عارف حبيبة عندها كام سنة
احمد : عندها كام سنة
محمود : 27 سنة يعني انت اكر منها بسنة او اقل
احمد : ايه المشكلة
شريف : مفيش مشكلة بس انا بقولك من الاول انا همهد لكن مش مسئول عن اي تصرف من ولاد اعمامي او عن حبيبة لانهم عندهم مشاكل كتير وحبيبة شديدة
احمد في نفسه بققى البسكويتة دي صعبة : تمام وانا موافق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اجنمع محمود وشريف واخوته مع اولاد عمهم في ذات اليوم مساءا
خير يا جماعة لعل الجمعة دي في الخير
تكلم خالد باعتباره كبيرهم : في موضوعين خلينا نبدأ بالتاني
امير : انت هتاخد الاذن اتكلم يا ولد عمي
خالد : طيب حبيبة بنت عمي جالها عريس ووسط الداكتور شريف انه يتوسط
ارتخت اعصابهم مع ابتسامه علت شفاهم ف ها هي حبيبة ستتزوج بعدما انقطع عن خطبتها الخطاب نظرا لما يقال عنها انها متكبرة ولا تحب الرجال بعدماا رفضت افضل رجال البلدة دون حتى ان تجلس معهم
امير : ومين دية الشخص الللي وسطك يا داكتور
شريف : احمد اخو مرتي .. كان رايد يكلمكم جوبل ما يمشي الا اني فضلت اكلمكم اني الاول
اسلام : وعيشتغل ايه .. ومرتبه يجدر يفتح به بيت وراجل يتحمل المسئولية ولا عيل من ولاد مصر
كاد ان يرد
الا ان قاطعه صوت امير "وهو شافها وين وكيف عشان يتجدملها وعاوز يتجدملها ليه" (ها قد بدأت الهنجهية والنعسف )
رد شريف : اول ما اجا دخل المضيفة وشافها بالمضيفة جبل ما تخرج والمرة التانية سمع خيتي سلمى عتناديها وهو عاوز يناسبنا بالذات بعد ما اتعامل معانا ايناسب عيلتنا وبالنسبة لسؤال اسلام ف احمد شغال مدير مشاريع في شركة انشاء عمراني طببعا لولا انه مجتهد مكنش وصل للمكانة دي في سنه الصغير ده
اسامه : هو عنده كام سنة
شريف : 28 س
امير : واه ده صغير
خالد : بس راجل وهو اللي كان مسئول عن امه واخته بعد ما والدهم اتوفى
شريف : كمان يقدر يفتح بيت
امير : شايفكم يا ولاد عمي متحمسين له جوي
صلاح : لومكنش راجل بجد مكناش اتدخلنا من ساعة ما اخدنا بتهم وهو بصراحة ابوها واخوها متعداش مرة الاصول
طيب يبجى تكتبوا بياناته ونسال عليه ولو كيف ما تجولوا يبجى نحدد ميعاد ياجي
قالها امير
حسام : بالنسبة للموضوع الاول واللي اصلا جايين عشانه
هو ان محمود ان شاء الله مترشح يكون ضمن الوفد العربي اللي هيسافر امريكا للمقارنة بين القوانين الوضعية في الشرق الاوسط
تعالت الهمهمات مباركة له
الا ان اتى صوت حسام مكملا : وهيقعد هناك 6 شهور عشان كده كنا عاوزين نعجل دخلته عشان مريم تسافر معاه
عند هذه النقطة وثارت ثائرة اشرف "كيف يعني عاوز ياخد بتنا بلاد غريببة وتتغرب لا والله ما يحصل "
ضيق محمود عينيه واستنكر ابناء مصطفى المصري حديثه فهو ققد تجاوزهم في الرد
بينما اولاد محمد المصري تعجبوا للامر
ساد الصمت ولاحظ اشرف تسرعه
ليرد امير متأففا : لسه خيتي معدمتش خواتها عشان ترد عنيهمم
رد بارتباك وندم : مجصدش اتعداكم يا زينة الرجال .. بس كي ياخدها وعيسافر
امير : اسامه هو وليها واالكلمة في الموضوع ده كلمته
استأذن اشرف مغادرا وان ما يحدث مخالفا للعهود
اسامه بعد ان عادت الجلسة لما كانت عليه : انت يا محمود مخطط لايه
محمود : بص السفر هيكون بعد 10 ايام اعتقد انها كافية انكم تجهزوا نفسكم والدخلة تكون هناك
احمد : طب ودراستها يا محمود
اجفل اسامه لهذه النقطة : صوح طب ودراستها
محمود : ......
ايه رد ممود هيكون هيخليها تسيب دراستها ولا لا
مين صاحب التوقع الصح
تمت المقابلة الشخصية لمحمود لترشيحه ضمن الوفد العربي انتهت ان يفكر محمود بالامر
عاد الى منزل عمه وفي الطريق كان يفكر الاما ستؤول علاقته بمريم ايتركها ام يأخذها وماذا عن ما سمعه لا ينكر ان ما سمعه جعل موقف مريم امامه ضعيف لكن حدسه .. حدسه الذي اعتمد عليه في الكثير من القضايا ولم يخذله حدسه يخبره ان هناك شيئا غير سليم بما سمع هناك شيئا بطريقة سرد اشرف جعلته يتراجع عن الشك بزوجته اذا تركها فربما تتكاثر الشكوك داخله ف ماذا اذا اخذها معه انه على غير استعداد لمسئولية البيت وصل ال منزل مصطفى المصري وجد احمد نسيب اخيه يجلس مع اخيه بالمضيفة
"بص يا شريف انا عارف ان مش وقته وانا هسافر مع امي دلوقتي انا عاوز اعرف بنت عمك حبيبة مرتبطة او حد متكلم عليها"
قالها احمد وهو يجلس جلسه مرتبكة يحاول ان يجمع الكلام وان يرتبه ولكن خذله ارتباكه
ضحك شريف
مالك يا ابني ما تقعد مستريح واتكلم بالراحة بتزق ليه
يا سيدي رد انت مالك اعد مرتاح ولا حتى واقف
دخل عليهم محمود
مالك يا شريف شادد حيلك على نسيبك ليه
جلس ووضع رجل فوق الاخرى لا يا باشمهندس بنتنا حبيبة محدش متكلم عليهاا
شريف : وهو عاوز يعرف ليه مرتبطة ولا لا ؟
محمود:تفتكر ليه يا دكتور يا ابو سبع سنين طبعاوز مثلا يعد المتجوزينن والسناجل في البيت
جوزته اختك ازاي ده ؟؟!!
احمد : والله انا ما عارف ده مركز انا قاعد ازاي اكتر ما مركز في سؤالي
شريف : يعني عاوز تتقدملها
محمود : يا دين النبي .. عرفتها لوحدك
شريف : اعد راكز بدل ما اقوملك
احمد :ايوة بالضبط .. وعاوز اتكلم رسمي قبل ما نمشي انت عارف المسافة
شريف : بس الامور متجيش بالططرية دي
يعني ! قالها احمد
رد شريف : يعني المفروض افاتح اخواتها ل ربما يكون حد متقدم واقترح عليهم طلبك
احمد : شريف انت مش عاوز تساعدني لو مش عاوز انا هقوم اروح لاخواتها واكلمهم. وقام من مجلسه
امسك به محمود : رايح فين بس يا احمد تعالى شريف بيرخم عليك صل على النبي بس احنا عاوزين نعرف انت عاوز تتتقدملها ليه شفتها فين واتكلمت معاها عرفت منين ان دي اللي عاوز ترتبط بيها خلينا بس نتكلم عشان ولاد عمي شداد
احمد : عاوز اتقدملها ليه مش عارف بالنسبة ل شفتها فين شفتها هنا مرتين مرة كلمتها والمرة التانية عرفت من اختك اسمها وهي بتناديهاانا معرفش غير ان البنت اللي ششفتها دي اللي عاوز ارتبط بيها
محمود : انت عاوز تقول ل ولاد عمي كده
احمد : ايه يا جماعة بجد انتو مش عاوزني اتقدملها انتو بطفشوني
شريف : احنا لا نطفشك ولا حاجة بس احنا بنديك فكرة عن اللي هتشوفوا من ولاد عمي اولا شداد وهتتعب معاهم انت راجل جد بس مش هتستحمل عنجهيتهم ولا تحبكهم في الشئ
احمد : ملكوش دعوة انا بس عاوز تمهدوا للموضوع عشان اتكلم النهاردة
محمود : كمان متنساش انك من بره العيلة يعني هيكون صعب تاخد بنت من العيلة الموضوع مش بسيط
احمد : مين قال انه بسيط امال انا بكلمكم ليه
شريف : تمام يا احمد انت عارف حبيبة عندها كام سنة
احمد : عندها كام سنة
محمود : 27 سنة يعني انت اكر منها بسنة او اقل
احمد : ايه المشكلة
شريف : مفيش مشكلة بس انا بقولك من الاول انا همهد لكن مش مسئول عن اي تصرف من ولاد اعمامي او عن حبيبة لانهم عندهم مشاكل كتير وحبيبة شديدة
احمد في نفسه بققى البسكويتة دي صعبة : تمام وانا موافق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اجنمع محمود وشريف واخوته مع اولاد عمهم في ذات اليوم مساءا
خير يا جماعة لعل الجمعة دي في الخير
تكلم خالد باعتباره كبيرهم : في موضوعين خلينا نبدأ بالتاني
امير : انت هتاخد الاذن اتكلم يا ولد عمي
خالد : طيب حبيبة بنت عمي جالها عريس ووسط الداكتور شريف انه يتوسط
ارتخت اعصابهم مع ابتسامه علت شفاهم ف ها هي حبيبة ستتزوج بعدما انقطع عن خطبتها الخطاب نظرا لما يقال عنها انها متكبرة ولا تحب الرجال بعدماا رفضت افضل رجال البلدة دون حتى ان تجلس معهم
امير : ومين دية الشخص الللي وسطك يا داكتور
شريف : احمد اخو مرتي .. كان رايد يكلمكم جوبل ما يمشي الا اني فضلت اكلمكم اني الاول
اسلام : وعيشتغل ايه .. ومرتبه يجدر يفتح به بيت وراجل يتحمل المسئولية ولا عيل من ولاد مصر
كاد ان يرد
الا ان قاطعه صوت امير "وهو شافها وين وكيف عشان يتجدملها وعاوز يتجدملها ليه" (ها قد بدأت الهنجهية والنعسف )
رد شريف : اول ما اجا دخل المضيفة وشافها بالمضيفة جبل ما تخرج والمرة التانية سمع خيتي سلمى عتناديها وهو عاوز يناسبنا بالذات بعد ما اتعامل معانا ايناسب عيلتنا وبالنسبة لسؤال اسلام ف احمد شغال مدير مشاريع في شركة انشاء عمراني طببعا لولا انه مجتهد مكنش وصل للمكانة دي في سنه الصغير ده
اسامه : هو عنده كام سنة
شريف : 28 س
امير : واه ده صغير
خالد : بس راجل وهو اللي كان مسئول عن امه واخته بعد ما والدهم اتوفى
شريف : كمان يقدر يفتح بيت
امير : شايفكم يا ولاد عمي متحمسين له جوي
صلاح : لومكنش راجل بجد مكناش اتدخلنا من ساعة ما اخدنا بتهم وهو بصراحة ابوها واخوها متعداش مرة الاصول
طيب يبجى تكتبوا بياناته ونسال عليه ولو كيف ما تجولوا يبجى نحدد ميعاد ياجي
قالها امير
حسام : بالنسبة للموضوع الاول واللي اصلا جايين عشانه
هو ان محمود ان شاء الله مترشح يكون ضمن الوفد العربي اللي هيسافر امريكا للمقارنة بين القوانين الوضعية في الشرق الاوسط
تعالت الهمهمات مباركة له
الا ان اتى صوت حسام مكملا : وهيقعد هناك 6 شهور عشان كده كنا عاوزين نعجل دخلته عشان مريم تسافر معاه
عند هذه النقطة وثارت ثائرة اشرف "كيف يعني عاوز ياخد بتنا بلاد غريببة وتتغرب لا والله ما يحصل "
ضيق محمود عينيه واستنكر ابناء مصطفى المصري حديثه فهو ققد تجاوزهم في الرد
بينما اولاد محمد المصري تعجبوا للامر
ساد الصمت ولاحظ اشرف تسرعه
ليرد امير متأففا : لسه خيتي معدمتش خواتها عشان ترد عنيهمم
رد بارتباك وندم : مجصدش اتعداكم يا زينة الرجال .. بس كي ياخدها وعيسافر
امير : اسامه هو وليها واالكلمة في الموضوع ده كلمته
استأذن اشرف مغادرا وان ما يحدث مخالفا للعهود
اسامه بعد ان عادت الجلسة لما كانت عليه : انت يا محمود مخطط لايه
محمود : بص السفر هيكون بعد 10 ايام اعتقد انها كافية انكم تجهزوا نفسكم والدخلة تكون هناك
احمد : طب ودراستها يا محمود
اجفل اسامه لهذه النقطة : صوح طب ودراستها
محمود : ......
ايه رد ممود هيكون هيخليها تسيب دراستها ولا لا
مين صاحب التوقع الصح