📁 آخر الروايات

رواية سهام الانتقام الفصل الثالث عشر 13 بقلم بتول علي

رواية سهام الانتقام الفصل الثالث عشر 13 بقلم بتول علي


اهلا بكم في مدونة مكتبة حواء نقرأ لكم ونكتب من اجلكم 
حاول عرفان التقرب من سهام بشتى الطرق وأيضا مغازلتها ولكنها كانت تتجنبه
حتي أتي يوم تغير حياتها لا يمكن الجزم هل كان التغير للأحسن أم للأسوء ولكن يمكن الجزم أن هذا اليوم هو بدايه كل شئ

وبعد فتره استطاع عرفان اقناع سهام بالزواج به ووافقت سهام على الزواج بسبب ظروفها السيئه
وبالفعل تزوجت سهام من عرفان ومضت اسابيع وهي تعيش في قصره وفي احد الأيام كانت سهام واقفه أمام الثلاجه تشرب المياه عندما دلفت عاليه إلى المطبخ
عاليه: بتعملى إيه يا عروسه الغفله
سهام : بشرب ميه
عاليه بتوعد: اشربى ميه براحتك بكره تبقى فى الشارع ومتلاقيهاش
سهام بثقه وقوه:متقلقيش عليا
ثم أردفت بسخريه
شكرا على اهتمامك
وتركتها سهام ورحلت
*******************************************
بعد مرور عام
كانت سهام واقفه تتحدث وهي تشعر بدوار مع عرفان عن مدى تمادي طارق وعاليه معها ومعاملتهم لها وكأنها خادمه وهي تحاول التظاهر بأنها بخير وفجأه لم تتحمل سهام وسقطت مغشيا عليها
اتصل عرفان علي الفور بالطبيب والذي حضر بعد فتره
وبعد الكشف علي سهام أخبر الطبيب عرفان أن سهام حامل وأن هذا طبيعيى في الحمل
فرح عرفان بالخبر والذي سرعان ما تبدل فرحه حزن عندما تذكر أنه لا أحد يعلم بزواجه من سهام
وماذا سيحدث لو علم أحد أولاده بخبر حملها
وأثناء خروج الطبيب قابله طارق
طارق:خير يا دكتور بابا حصله حاجه
الطبيب: لا أبدا دا المدام حامل
انصدم طارق مما سمعه ولكنه تمالك نفسه مردفا
شكرا يا دكتور
صعد طارق إلى أعلى ليجد أباه أمام غرفه سهام
طارق:الهانم حامل
عرفان:وفيها إيه
طارق بنبره صوت عاليه:فيها أن الهانم كدا مطوله معانا
عرفان:أنت شكلك نسيت إنى أبوك ولا تكونش خايف علي الميراث ...قول كدا يا طارق خايف يورث معاك
طارق:لا خايف من شكلنا قدام الناس هقولهم ابويا هيخلف من خدامه وهيدي واد اسمه مش بعيد إنه يكون مش إبنه ولا أنت ناسى فرق السن بينكم يا عرفان بيه
عرفان بشك: تقصد إيه مش إبنى
طارق:أقصد إن البنت حلوه وصغيره وأنت في سن أبوها مش بعيد تكون عاوزه تورث وخلاص
هنا دخلت عاليه
عاليه:اللى انا سمعته صح ...سهام حامل
طارق:أه صح
عاليه:بابا الولد دا لو اتولد هتبقى مصيبه
طارق:قوليه أنت يا عاليه مش راضى يسمع منى
عرفان:أعمل إيه هى حامل أنا غلط إنى ما أدتهاش موانع حمل وخلاص اللى حصل حصل
طارق بشر:بس الغلط نقدر نصلحها.. وافق أنت وأنا وعاليه هنخلص من المصيبه دى
غرق عرفان في تفكيره ولم يستطع الإجابه عليهم
ثم أردف سيبوني أفكر وتركهم وذهب
عاليه: طارق ناوي علي إيه
طارق: الجنين ده لو اتولد هتبقي مصيبه ...لازم نقنع بابا إننا نخلص منه
عاليه:سيبلي أنا الموضوع ده وفكر أنت هنخلص منه إزاي
طارق:دي سهله أوي بس اقنعيه أنت وملكيش دعوه
عاليه:تمام
مر ثلاث أشهر وسهام قلبها بدأ ينبض من جديد وتعلقت بشده بهذا الجنين الذي ينمو في أحشائها وتنتظر بشده إقباله علي الحياه ولا تدري ما ينتظرها
ومن ناحيه أخري كانت عاليه تحاول اقناع والدها أن يوافق علي اجهاض سهام بحجه المنظر العام وأن هذا الطفل قد لا يكون طفله وفعلا رسخ للفكره في النهايه
***************************************
كانت سهام نائمه فى غرفتها عندما قدم إليها كلا من طارق وعاليه
طارق:شايفك مبسوطه الأيام دي
سهام:وإيه المشكله هبقي أم لازم افرح ولا دا كمان ممنوع
طارق: ما هي المشكله في إنك هتكوني أم وهنا تدخلت عاليه وقامت بمسك احد أيدي سهام وطارق أمسك باليد الأخري وأردف اتفضل يا دكتور
دخل الطبيب وقام بحقن سهام بإبره مخدره وهي تصرخ حرام سيبوني سيبو ابني وهمشي ومش هتشوفوني تاني حرام انا عمري ما فرحت في حياتى سيبوهولي سيب هو لي أ رج و كم حراا مم
حاولت سهام المقاومه لكن دون جدوي حتي فقدت وعيها
الدكتور:دا أخر كلام عندكم
طارق:أه أتفضل شوف شغلك
الدكتور: بس هي حامل في حوالي أربع شهور ولو اجهضت صعب إنها تحمل تاني ومش بعيد تموت
طارق: وده المطلوب اتفضل
كانت هناك أعين تراقبهم وهي تبكي علي تلك الفتاه المسكينه وما سيفعلوه بها
وما هي إلا ساعات حتي استيقظت سهام ووجدت نفسها مغطاه بالدماء ونظرت إلى بطنها وهي تصرخ
حرام عليكم حرام ليه هو عملكم إيه حرام ليه تموتوه قبل ما يدخل دنيا أه أه أه أه أه أه أه أه
وهنا دخلت احدى خادمات القصر وأردفت بغباء
اهدي اهدي أنا أسفه مقدرتش أساعدك شفت الدكتور وهو بيقول لي طارق بيه أنك لو أجهضتي مش هتحملى تاني بس هو أصر أنه يجهضك بدون رحمه ده إنسان عديم الضمير
وقعت كلمات هذه الغبيه على أذان سهام كالصاعقه
سهام بعدم إستعاب:يعني ايه موتو ابني و إني اكون أم كمان
الخادمه ببكاء:للأسف وعرفان بيه كان واقف يتفرج ولا كأنهم بيقتلوا ابنه

قامت سهام بمسح دموعها وأردفت وهى تصرخ اطلعى بره مش عايزه أشوف حد
الخادمه بخوف عليها :متأكده
سهام:عاوزه أكون لوحدي ممكن تطلعى بره
خرجت الخادمه تاركه سهام التي كانت تبكي ولا تقوي علي الحركه وبقي الحال هكذا عده ايام وهي سجينه غرفتها لا تخرج منها حتى تعافت
*****************************************
كانت تسير بصعوبه الي خزانه الملابس وأخرجت فستان قصير وروب
ودخلت إلى الحمام وقامت بالإستحمام وخرجت وإرتدت ثوبها وفوقه الروب وأخذت هاتفها واتصلت بالمحامي
سهام:***************
المحامي:صعب النهارده
سهام: لازم النهارده وهديك اللى أنت عاوزه ثم أقفلت الهاتف
وخرجت من الغرفه متوجهه إلى غرفه عرفان وعندما دخلت
فوجئ عرفان بها تخلع الروب وتقترب منه ثم
أردفت وهي تخفي دموعها: مش كنت تقولي إنك مش عاوز ولاد عادي ..أنا اساسا بكره الاطفال
عرفان بصدمه:سهام أنا ..
قاطعته سهام:متبررش أنت مش عايز ولاد فا قتلته عادي مش مهم بلاش نزعل علي حاجه تافهه
ثم اقتربت من عرفان وأردفت اللى مات مات هخلى الخدامه تجيب حاجه نشربها نروق دمنا
سهام:عفاف أنت فين
عفاف:هنا يا هانم أوامرك
سهام:هاتيلي أي حاجه أنا والبيه نشربها ثم اخفضت صوتها ومتنسيش تحطي اللى قلتلك عليه
عفاف:أوامرك
وما هي إلا لحظات حتي أحضرت عفاف العصير
سهام:اتفضل
عرفان بخبث:طب قربى شويه عشان تشربهولى بإيدك
سهام بتوعد :عنيا يا قلبى
اقتربت منه سهام وانتظرت حتي يشرب الكوب بالكامل
عرفان بعد لحظات أصبح مثل السكران(Bk)
قامت سهام بالإتصال بالمحامى
سهام:ورق التنازل جاهز
المحامي:كله جاهز
سهام:طب أنت فين
المحامي:قدام باب الفيلا
سهام:جايه حالا
نزل كلا من سهام ومعها عرفان الذي كان تحت سيطرتها كامله
سهام: بسرعه هات الورق
المحامي: اتفضلى
أخذت سهام الأوراق وجعلت عرفان يوقع عليها وأخذت أيضا بصماته عليها وقامت هي ايضا بالتوقيع
ثم اعطت الأوراق إلي المحامي لكى يوقع عليها كشاهد هو ومحمد زوج عفاف
سهام:عاوزاهم بأسرع وقت يتسجلوا
المحامي: أوامرك وأخذ الأوراق وخرج...وهنا نظرت سهام إلى عرفان وأردفت أنا بخلصك من ذنوبك وصعدت إلى غرفتها للنوم لكن لم تغمض عيناها أبدا
بقي الوضع كما هو عليه لمده عشره أيام وسهام تنتظر أن يعرف عرفان بما حدث وبالفعل سمعت صوت عرفان العالى في القصر فخرجت ببرود إليه
خرجت ووقفت سهام علي سلم القصر :نعم بتزعق ليه
صعد لها عرفان:أنا يا لمامه اللى عملتك هانم ..أجى أمضي ورق شراكه يقولولي الشركه مش بإسمك
أنا تعملى معايا كدا.. دلوقت تلبسى عشان هننزل نروح للمحامي وبالزوق ترجعى الأملاك
سهام:خلصت ولا لسه ناوى تصدعنى أملاكك دى عقاب موت ابنى وإنى أكون أم ...ولو تمنتهم مش هلاقى غير روحك أنت وولادك وبردوا مش هرتاح أملاكك دى عقاب ليكم مش تمن ليا
وهنا عرفان جن جنونه واقترب منها وحاول ضربها كل هذا أمام أعين محمد الخادم وزوجته عفاف
وهنا دفعته سهام دفاعاً عن نفسها ولكن فوجئت به يسقط من على سور الدرج حتي وصل إلي أسفل
تحركت سهام بسرعه نحوه تتفحصه لكن دون جدوي فقد فارق الحياه لأن الصدمه كانت على رأسه قويه ومع السن لم يتحمل
نظرت سهام إلى عفاف أنا كنت بحاول أهرب هو اللى وقع ....محمد أنا أتظلمت وأنتم عارفين صح ...عفاف أنت نفسك تبقي هانم صح أنا هديكم عشره مليون جنيه تعملوا بيهم اللى أنتم عاوزينوا بس تشهدو قدام الشرطه إنه وقع لوحده
محمد:اممممم اممم
عفاف:أكيد دا عقاب ربنا منه لأنه ظلمك
سهام:ها قولتم إيه
محمد وعفاف:موافقين
ابتسمت سهام طيب اتصل بطارق وقوله البيه وقع من على السلم ..وبالفعل قام محمد بالتنفيذ وفى أقل من ساعه كان طارق وعاليه قد حضرو ووجدوا أنه فارق الحياه
وبعد مرور ست ساعات
كان ينظر طارق إلى سهام بغل مردفا
دلوقتي اطلعى برا بيتى اللى كان سيبك هنا مات يلا برا براااا
سهام:لا كدا تزعلنى وأنا اللى كنت ناويه أعيشكم هنا بس طلعتم متستهلوش ....أنت بتبص كدا ليه أنت متعرفش إن أبوك عشان يكفر عن غلتطه معايا كتب كل حاجه بإسمى
نظر طارق وعاليه إلى سهام بصدمه:نعم أنت اتجننتى باين عليكى كدا
سهام:اتصل اسأل المحامى .
.وبالفعل تأكد طارق من الخبر
طارق:أنت كدابه أنا هوريكي
سهام :برا برا برا مش عاوزه اشوف وشكم تاني
طارق:دا بعدك
وهنا سهام اتصلت بالشرطه ...فما كان أمام طارق وعاليه إلا المغادره
جهزت سهام لمراسم جنازه علي أعلى مستوي تليق بعرفان وأعلنت نفسها سهام عزام مالكه شركات عرفان بعده وقامت بتغيير اسم الشركات وأصبحت اسمها شركات عزام وأيضا قامت بإعطاء محمد وعفاف المبلغ المتفق عليه وبعدها سافر محمد وعفاف
ومرت سنوات وسهام تتربع على عرش السلطه تصنع إسمها وتبني ثروه بدون ملل ولا تعب وتتأهل لحرب الإنتقام من كل من قابلته في حياتها
٥سنوات والقضايا بين سهام وطارق وعاليه في المحاكم ولكن دون جدوي فكل ورق سهام قانوني وحقيقي

أصبحت سهام شخص أخر فبمجرد فقدان طفلها تحولت إلى الشخص الذي حاولت جاهده أن لا تظهره ولكنهم أظهروه
شخص أعمي بدون قلب لا يعرف سوى الكره فقط
...
وفعلا تغيرت سهام بعد الظروف التى عاشتها أصبحت تري الجميع أسود أصبح قلبها الملئ بالخوف من البشر ملئ بنار الإنتقام أصبحت لا تفرق بين البشر الجميع عندها سواء
ولكن هل ممكن ان يكون وراء تلك القسوه الفتاه البريئه التى لا تعلم كيف تكره احد أم أن نار الإنتقام وجدت الطريق إلا قلبها
....
back
سهام:أنتم اللى عملتوا كده فى نفسكم وكان لازم تدفعوا التمن ودلوقتى الدور على اللى باقى مش هرحم حد



تعليقات