📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الثامن 8 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الثامن 8 بقلم وعد يحيي


الحلقه الثامنه:-
____________
احببتها متنمره:-
___________
دوت الاغاني بصوت مرتفع في غرفه بتول كانت عقارب الساعه في الثالثه صباحه و كانت نورا في ذلك اليوم تقتضي ليلتها مع بتول
نورا:-و الله مش مصدقه انهم وفقوا اني ابات معاكي
بتول و هي تنظف اظافرها:-يعني هدبحك مثلا؟ههههههه
نورا:-بس جدتك عسوله اوي ربنا يخليهالك
ثم ادمعت عيناها:-و يقوم بابا بالسلامه من المستشفي
اعتدلت بتول في جلستها:-تؤ تؤ تؤ ليه بقه العياط تاني انا لما صدقت افكك و جيباكي تباتي معايا
ابتسمت نورا ابتسامه حزينه:-هتشغلي عقلي بس قلبي معاه
بتول:-ان شاء الله هيقوم و يبقي بألف سلامه
نورا:-و انتي؟
بتول:-انا ايه
نورا:-مش بتفكري تزوري باباكي؟
بتول:-انا معنديش اب
نورا:-عيب يا بيتي كده لا و كمان حرام
بتول:-مش حبه اتكلم في الموضوع ده مطلقا
نورا:-ماشي
اعتدلت بتول بحركه حاده و كأنها تذكرت شيئا:-ليه بقه اصريتي ان الي اسمه حسام ده يبقي هو المحامي بتاعنا احجه؟
نورا:-ههههههههه قلبي بيقلي انو هيكسبنا القضيه شكله مش سهل و هيقدر علي القضيه
بتول:-هممممم...هيه فيها قلبي؟!
نورا:-لا لا لا متفهمنيش صح ارجوكي
بتول:-ههههههههههههههه بتهزري؟
نورا:-اه الله اوعي تفهمي حاجه تاني
بتول:-طمنتيني انا قلت بقه اكمنو حليوه و كده البت وقعت
نورا:-ههههههههههه لا يا بيتي مش تخافي
استمعو معا الي دقات منتظمه ع باب غرفه بتل و دلفت جده بتول
جده بتول:-اقفلو الاغاني يا بنات الفجر بيآذن و تعالو نصلي جماعه
اعتدلت بتول و نورا
بتول:-حاضر يا تيته
اغلقت نورا جهاز الموسيقي و قامو لاتمام الصلاه معا...
و كلا منهما تفكر فيما سيحدث يوم المحكمه بعد غد؟
__________________________________
فاطمه:-استاذ حسام؟
حسام:-فاطمه؟.....مالك مبلوله كده ليه؟
فاطمه:-في الحقيقه انا..
جاء اسلام من الخلف مبتل:-يخربيتك يا بعيده...حسام معلش ساعدنا
حسام لم يمنع نفسه من الضحك:-انتو كنتو بتخدو غطس و لا ايه
فاطمه:-لا بس اصل الحنفيه طفحت في وشي و اسلام كان بيحول يساعد
اسلام:-المهم يعني عندكو زرطيه؟
حسام:-يا بني سدها بحته و الصبح شفلك سباك
اسلام:-طيب ماتشي اسف لو ازعجتكو
حسام:-لا اان كنت صاحي اصلي الفجر
فاطمه:-اده انت كمان بتصلي؟!
حسام:-هه؟اه
فاطمه:-و انا كمان
اسلام:-يلا يا ماما انتي جيه تتوبي هنا انتي عمرك ما ركعتيها اصلا
فاطمه بغضب:-و الله كداب
اسلام:-طب خشي انتي
دلفت فاطمه الي شقتها بضيق
حسام:-كسفتها يا اخي
اسلام:-ههههههههه و حياتك بتصلي يوم و تسيب عشرين
حسام:-طب يلا البس و ننزل نصلي جماعه ضيعت وقتي الله يخربيتك
اسلام:-ماشي ثواني و اقبلك تحت
________________________________
جاء ذلك اليوم المرتقب يوم الجلسه التي ستحدد مصير بتول في حلمها
بتول:-هففففف اتأخر ليه الزفت ده؟
نورا:-ليكون بينتقم و مش ناوي يجي
بتول:-نعممممم؟يارب لا يارب لا
تقدم منهما حسام بخطوات سريعه
حسام:-اسف الموصلات كانت زحمه
نورا:-و لا يهمك
بتول:-ايه الارف ده هو شكله يوم زفت و هنخسرها و الله ما اسيبلك قرش
ضايقها انه لم يعيرها اهتمامه و هو يقتاد نورا معه و لم يرد عليها او ينظر لها
___________________________________
اسلام:-ههههههههه علفكره انا سمعت ان الي يسيب حد و ميردش بيستفزه اكتر من انه يرد او يزعق
حسام:-لقيت ملهوش لزمه اني ارد
علياء:-يا جماعه احنا من ساعه ما دخلنا الكافيه و انتو نزلين رغي ايه احنا هنا
حسام:-ههههههه اسف يا انسه علياء مش بشبع من خطيبك
علياء:-انت بتشوفه اكتر مني
اسلام:-ههههههههه بتتخنقوا عليا؟
فاطمه:-ع ايه يعني
اسلام:-ههههههههه بتحبني اوي
علياء:-طب قوم بقه معايا خلينا نخرج شويه برا
اسلام:-اوك ماشي
شعر حسام بالحرج لانه سيجلس مع فاطمه بمفردهما
فاطمه متنحنحه:-قولي بقه يا استاذ حسام...و لا اقلك خليها حسام يعني احنا جران
حسام:-طبعا
فاطمه:-ايه اخبار بقه الشغل و كده
حسام:-الحمد لله لسه كسبان قضيه و الله
فاطمه:-ربنا معاك
ظلت تتأمله فتره ثم شردت ببصرها
حسام:-بكرا اول يوم في الكليه صح
فاطمه:-هه؟اه...انا متحمسه جدا
حسام:-لازم تخلي بالك بقه من نفسك الجامعه دي بقه عالم تاني خالص
فاطمه:-هههه اسلام قلي كده
حسام:-طبعا مهو انا اخوكي التاني
فاطمه بامتعاض:-ممم
و بعد انتهاء اليوم عاد حسام الي منزله و لم يلبث ان وجد هاتفه يرن برقم غير معروف
حسام:-الو
نسيم:-حسام يتفع اشوفك؟
تعرف حسام ع صوتها سريعا و شعر بانه تجمد في مكانه لا يدري ماذا يقول..
___________________________________
بتول:-و الله لو عليا اعمل حفله كبيره
نورا:-هههههههههه امال ده ايه مش احتفال
يارا:-ربنا معاكو يارب
كانت سعاده بتول قد وصلت الي الذروه فخرجت مع اصدقائها الاربع
نهي بهمس:-بس الكافيه مش اي
بتول:-يا شيخه اعدي ع جمب
نورا:-بس شفتي بقه حسام عمل ايه؟طلع فظيع ربنا يبركله
سما:-الله الله يظهر مستخبي علينا حاجه
يارا:-مين الاخ حسام بقه
بتول:-هههههههه لا متفهموش غلط ده واحد اتخنقت معاه و طلع هو المحامي بس بصراحه يستحق الشكر
نورا:-و الاعتذار كمان
بتول:-بقلكوا ايه يا بنات انا همشي بقه تمام
نورا:-ليه بس ده الليله ليلتك يا عسل
يارا:-ايوه يا بنتي بدري
بتول:-معلش بقه تيته بتصعب عليا و كده يلا باي
الكل:-باي
*دلفت بتول الي شقتها فاستمعت الي جدتها و هي تتحدث مع احد بحده و كان الصوت من غرفه الجلوس ظنت اولا انها تتحدث في الهاتف لكن...
صوت رجولي:-مفيش الكلام ده
تسارعت نبضات قلبها من يكون قد زارهم جرت سريعا الي غرفه الجلوس
بتول بدهشه:-انت؟
الاب:-بنتي؟!بتول؟ازيك يا حببتي
بتول بغيظ:-ايه الي جابك
الاب:-جيت اخدك يا روحي!


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات