📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل السادس 6 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل السادس 6 بقلم وعد يحيي


________________
احببتها متنمره:-
_______________
حسام:-انتي؟
بتول بقرف:-انت؟
وضعت نورا يديها علي وجهها:-استر ياااااااااارب
مضت دقائق عده من الصمت كلا منهما ينظر الي الاخر بعينين يملأها الكلمات الوقحه و السباب الا ان بتول كانت علي درايه بانها كانت مخطئه بكل شيئ و انها مدينه بالاعتذار لكنها كابرت ذاك الخاطر و اخمدته بداخلها
حسام:-يا نعم؟!
بتول:-يا سياده المحامي المحترم ينفع تقول يا نعم لزبون؟
حسام بتهكم:-زبون؟!اسمها موكل يا انسه...و يا تري بقه فتحتي وش مين و لا ضربتي مين
نظرت له بتول بغيظ:-ليه شيفني بلطجي
حسام بنفس اسلوب تهكمه:-لا العفو....مش بلطجي.زززحضرتك بلطجيه
بتول:-و حضرتك مش محترم
وقف حسام محتجا و قبل ان يتفوه بكلمه قاطعتهم نورا:-
-بقول نتكلم في الشغل
بتول باستنكار:-شغل؟و انا هطيق ان الاستاذ يبقي المحامي بتاعي؟
حسام:-و لا انا هطيقك بصراحه و ممكن اوديكي في داهيه بدل الدفاع
قبل ان تخرج بتول امسكت نورا يدها باصرار
نورا:لو سمحت ده شغل ملناش دعوه باي خلفات
ظلت بتول موليه ظهرها لهم و ذراعها في كف نورا و هيه عاقده حاجبيها باستنكار تكاد ان تستدير لها و تنفجر بها:-ماذا ستفعل هذه الحمقاء؟
بينما ظل حسام يتأمل بتول من الخلف بنظرات لا تخلو من الغيظ م قال لنورا دون ان يحول انظاره عن ظهر بتول
حسام:-اتفضلي يا انسه.....
ثم قال بمقت:- و الحجه التانيه
التفتت بتول له بضيق:-انت ازاي تقول كده
حسام:-ليه ختي الكلام علي نفسك ما يمكن هيه الحجه و انتي الانسه و بعدين ربنا يوعدنا بالحج
لم تخفِ نورا ابتسامتها و تقدمت و جلست و بتول تنظر لها بضيق ثم جلست في المقعد المقابل لنورا و هيه عاقده ذراعيها امام صدرها باعتراض طفولي
بينما تقدم حسام و جلس ع المقعده و تنتحنح بجد و لم يعلق ع اي شيئ مما حد سابقا
حسام:-خير
نورا:-حضرتك احنا خدنا محل في عماره و تفهامنا مع صاحبها و العقد 5 سنين و دفعت(....) و المفروض كل شهر ادفع (.....) و...
قاطعتها بتول بفتور:-المهم ان صاحب العماره مات
حسام بسخريه:-اكيد!
بتول:-افندم؟
حسام:-بقووووول قولي المزيد المزيد
ابتسمت نورا بينما نظرت لها بتول محذره و هي تكمل حديثها:-
-ابنه بيطالبنا بفلوس اكتر و رفع علينا قضيه و احنا عوزين محاامي
حسام بجد:-طب و العقد؟
بتول:-هو حضرتك مبتفهمش
حسام بغضب:-بقلك ايه متتكلميش معايا الانسه....الانسه التانيه عمتا يعني تكلمني
نورا:-انا نورا و هيه بتول يا استاذ حسام....مهو احنا مش فاهمين ازاي و ايه الي بيحصل
فكر حسام مهله قائلا:-طيب...نتفق ع المبلغ المالي و نشوف معاد للجلسه مع الاستاذ و نتناقش في شويه حجات كده متفقين؟
نورا:-تمام
نظر حسام الي بتول:-و ستو الحجه؟
حدجته بتول بنظره ناريه فقال مبتسما:-يبقي متفين
___________________________________
عاد حسام الي منزله ليلا كان يبدو مرهقا كان امامه الكثير من الملفات و العديد من القضايا ارتمي ع فراشه مفكرا في اشياء عده و هو يراجع الاحداث التي حدثت ع مدار اليوم و فجأه استوقفه حديثه مع ذلك الشخص المجهول...
لا ليس مجهولا هل هي نسيم حقا ام هو مزحه من اسلام؟!
لا ان اسلام لا يجروء ابدا هو او غيره ع ان يفاتح حسام في قصته القديمه انها هيه اذن ماذا تريد منه ثانيا؟
اسرع بفتح موقع التواصل الاجتماعي (فيس بوك) و هو يفتح الدردشه التي دارت بينهما و وجد تلك العلامه الخضراء التي تدل ع ان الاكونت مفتوح (اون لاين) و اخر جمله كانت منها حين قالت:-مش بقلك اني وحشاك زي ما انت وحشتني
كتب رساله سريعا باصابع متوتره:-
حسام:-انتي عوزه ايه مني؟
انتظر قليلا حتي جاءه الرد
-يا يا عم انت اتجننت و لا ايه
-انت اسلام؟
-انت شايف الاكونت بتاع مين
-اسلام!
-يبقي انا اسلام احج انت بتكلم بنت و الرساله اتبعتت غلط مش كده يا حس قول مين بقه مين
-يا ذكي انت نسيم سرقت الاكونت بتاعك و كلمتني ارجع شوف
انتظر قليلا
اسلام:-مفيش حاجه الدردشات ممسوحه
-شفت؟مش انا قلتلك ان نسيم دخلت كلمتني عوزه مني ايه تاني هيا
اسلام:-انت في البيت؟
-اه
-انا جي سلام
-سلام
اغلق حسام جهاز الكمبيوتر المحمول بغضب هادر انتر قليلا حتي استمع الي دقات علي باب غرفته و دخل اسلام ليجلس اماها يراقب ملامح وجهه بشغف
اسلام:-انا السبب
حسام:-و النبي اعد ع الجمب انت السبب ليه
اسلام:-مش الاكونت بتاعي هههههههه
ابتسم حسام برغم كل شيئ ثم عاد الي عبوسه ثانيا:-كان نفسي اكمل كلام معاها بس دخل زبون
اسلام:-زبون؟اسمها موكل يا سيد يا محترم
ابتسم حسام ثانيا ثا قال هامسا و كأنه تناسي كل شيئ عن نسيم:-اسمها بتول
اسلام:-نسيم؟
-انت غبي؟


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات