📁 آخر الروايات

رواية عذبني حبك الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم ايمووو كمال

رواية عذبني حبك الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم ايمووو كمال


الفصل الثامن والعشرون

وبحبك وحشتي .بحبك يانور عيني
دا وانتي مطلعه عيني . بحبك موت

كانت تسمع له وتسرح في كل حرف ينطق به، ولا تشعر بانفاسها المتصاعده، ودموع الحنين تجرفها اليه، فنهضت وركضت مسرعه بدون ان تنتظر عادل الذي لم يلحق بها، واستقلت سيارتها، وهربت من مواجهته، حتي لا تسمع باقي اغانيه، فسرعت بسيارتها غير مدركه الي اين تذهب حتي اوصلتها الي مكانه المفضل الذي شهد اسعد اوقاتهم سويا، فتوجهت الي مكانهم عند نفس الحائط الذي شهد اثبات حبها له، حين كتبت بدمها حروف اسمه، واعترافها له بعشقها له، فأخذت تتلمسه بأيديها، وهي تبكي بحرقه علي الحب الذي ضاع مرددة،،،

- اااه ياحب عمري اللي اتمنيته واستخسرته الايام عليا، ليه تعمل فينا كده، ليه توصلنا لطريق مسدود يا اغلي من رأت عيني،،، الف ليه وليه،،،، وظلت تبكي، ولم تنتبه الي الذي واقف خلفها وقلبه يتمزق علي حالها، فقترب منها، وامسكها بيده، فاخذها بين احضانه، فأخذت تنهار في البكاء، ونظرت له نظرات بالف معني ومعني، فوصلت اليه، فردد لها قائلا،،،

- اسف ياعمري كله، كنت غبي لما ضيعت اجمل هديه ربنا بعتالي، ارجوكي سامحيني، قلبي كان حاسس انك هتيجي هنا، سبت الفرح وجتلك بكل شوق وحب الدنيا كله،،، ففاقت علي كلماتة، فنظرت له باعين باكيه، فهتفت اليه مردده له بنبره حزينه كلمات هذه الاغنيه بكل ما اوتت من احساس ،،،

أعتذار هى أبسط حاجة عندك أعتذار

بااختصار لسة جوة القلب من جرحك مرار

كل احساسى اختلف... قلبى مش قابل أسف

قلبى رافض رافض لاعتذار

الى لازم يعتذر هو انا... أعتذر عن لحظات الهنا

اعتذر عن حبى ليك اى لحظة خوف عليك

لو هااعيش وياك فى جنة... قلبى راضى يعيش فى نار

مستحيل أفضل اسامح طول حياتى

النهاردة لازم أعلن عن سكاتى

اه بقولك ألف لأ... الحياة دى مش حياتى

لو هااعيش وياك فى جنة.. قلبي راضي يعيش في نار

وتنتهي كلامتها، وتنظر له نظر شديده اللوم والعتاب ثم قالت له بحده،،،،

-خلاص يا ايهاب، اللي بينا خلاص، راح وانتهي، بلاش تحاول ترجع الماضي بكل اساه، انا قلبي قفلته عليك، وعمره ما هيفتح تاني لا ليك ولا لغيرك،،، الفراق اكتب علينا ومش هنقدر نهرب منه

ايهاب يقترب منها وفي عينيه كل الحب والاعتذار، رد عليها بنبرة صوت مخنوقه،،،

- لا يانور انتي اللي حكمتي بالفراق ده، انا رجعت ندمان وببكي بدل الدموع دم، اعمل ايه تاني عشان تغفري وتسامحي وترحمي، حرام عليكي ياشيخه، ده ربنا بيسامح، ليه مش راضيه تسامحيني

نور بحده وبكاء،،

عشان مش بالبساطة دي امحي شهور عذاب وألم اتعذبتهم، مجرد ما تجي اقولك خلاص نسيت وارجع عادي معاك، لا يا ايهاب اللي شوفته منك محدش شافه، لو كنت انا اللي عملت فيك كده كنت هتسامح بسهوله، "يصمت ولا يجد رد" رد كنت هتسامح بعد كل رحله العلاج والادويه والمعاناه،، ارد انا،،، لا مكنتش هتغفر يا ايهاب، عارف ليه؟
عشان علي اد حبك ليا هيكون اد الالم والعذاب، وانت كان حبك كبير اوي، عشان كده الالم كبير اووووي يا ايهاب

ايهاب ينظر لها ويزفر تنهيده تحرق الكون بأكمله، ثم يقول،،،

- وانا هصبر يانوري، لحد ما تشفي كل الالمك، هصبر لحد اخر نفس فيا، لانك انتي الهوا اللي بتنفسه، وعمر قلبي ما هيبطل يحبك، ويستناكي ياعمري

نور تنظر له بشوق وتتمني ان تركض اليه وتعانقه وتبدأ معه من جديد، لكن هناك شيئا سدا منيعا بينهم لا تستطيع العبور له، وتودعه بدموع وتنصرف عنه، وتتوجه إلى منزلها

#عذبني حبگ بقلم إيمووو كمال

نعود الي هادي ونسمته، الذين يقضون اسعد اوقاتهم، ويرقصون سويا، فقد كانت السعادة واضحه للجميع، وكان من يراقبهم بحب، فردد معتز لجنته قائلا،،

- هو انا قولتلك انك النهاردة انتي زي القمر في تمامه ، عقبالنا يا اجمل جنة دخلتها على الارض

جنة تنظر له بحب وخجل،،،،

لا مقولتش

معتز بضحك،،،

ابقي حمار ومش بفهم

جنة بضحكه سحرته، وبدلع قالت،،،

لو سمحت متشتمش جوزي حبيبي تاني

معتز بترجي،،،

وحياة امك الغاليه طنط ليلي قوليها تاتي

جنة مازالت تضحك عليه،،،

هي اية دي اللي اقولها تاتي؟

معتز بهيام،،،

جوزي حبيبي، احلي كلمه سمعتها منك

جنة بحب وبنبرة عشق،،،،

جوزي وحبيبي وروح قلبي كمان

معتز بصوت عالي بشد الانتباه،،،،

يادين النبي ياوعدي عليكي، بحبك ياجنتي

جنة مش قادرة تتمالك نفسها من جنونه،،،

اهدي يامجنون الناس بتتفرج علينا

معتز بعدم صبر،،

اعمل ايه ياجنتي، حبك جنني يابنت الايه، تعالي نقوم ترقص مع هادي

ويأخذها من يديها ويرقصون بحب وعشق على أنغام الموسيقي الهاديه، مردد

- عقبال فرحنا ياجنتي

جنة مستنده براسها علي كتفه، ثم ترد عليه بحب مردده،،،

يارب ياقلبي، بس انا مش هكلف فرح كده، احنا نسهر في اي مكان مع اقرب الناس لينا، وبعدين المصاريف اللي هنصرفها في الفرح، نسافر في اي مكان نقضي اسبوع عسل، انا نفسي اروح شرم اوي، واعمل ديفينج واشوف الشعب المرجانيه

معتز باعتراض،،،

طب نعمل فرح ونسافر برضو، ايه المشكله

جنة تنظر له وهي واضعه يديها حول عنقه وتتمايل معه راقصه تقول،،،

- انا مش عايزة اكلف عليك ياحبيبي، انت واضح انك مصرف اوي، وانا مش بحب كده

احنا اولي باي قرش يكون زياده، انا عندنا مصاريف كتير، وباذن الله هيكون عندنا اولاد، انا نفسي اجيب عيال كتير ويارب يكونوا كلهم شبهك كده، وواخدين حنيتك ياعمري

معتز بنظرة فخر لها،،،

انا اللي نفسي يكونوا بنات، وشبهك انتي ياحبي اللي ربنا قسمه ليا بعد طول حرمان

جنة بحب مقتربه منه وهي في حضنه هامسه له؛؛

انسي الماضي ياحبيبي، وابدأ معايا انا، وبلاش تفكر ولا تقارن بينا

معتز بحزن،،،

للاسف اللي عشته صعب يتنسي، ومفيش اي مقارنه ياجنتي، لانك بكل بساطه انتي الكسبانه في كل حاجه ياقلبي، ارقصي ارقصي وانتي زي القمر بالفستان ده، انا لو اعرف انك هتكوني قمر كده مكنتش خليتك تلبسيه غير ليا وبس

جنة تشد في احضانه اكثر وتقول بحبك اوي ياميزو

معتز يضمها ويردد،،

انا اكتر ياروح وقلب ميزو

وتنتهي الرقصة ويعود الجميع الي اماكنهم، وينظر معتز لوالدة جنه فيردد لها قائلا،،،

-بكرة باذن الله ياطنط كنت عايز اعدي علي حضرتك عشان تشوفي الشقه اللي اخترتها جنة وياريت مصطفي يستني عشان يشوفها، انا خلصت فيها وكتبت العقد امبارح

جنة بلوم،،

كده تكتبها من غير ما تقولي يامعتز، احنا مش اتفقنا تكتبه سوا

معتز ينظر لها بعشق ثم يردد،،

كنت عايز اعملها مفاجأة، وعندي ليكي مفاجأة يارب تعجبك بكره هتشوفيها

مصطفى بفرحه يقول،،،

ربنا يسعدكم ومبروك يامعتز، وهتفرشها امتي

معتز بجديه،،،

انا بصراحه بعد ما حمايا السابق اداني حق الفرش بتاع شقتي القديمه، يفرش الحمد لله جزء كبير من الشقه، ويعمل ديكورات جبس بورد حلوة

مصطفى بتفهم ويرد بثقه،،

احنا مش هنكلفك فوق طاقتك يامعتز يا اخويا، افرش اللي تقدر عليه، والباقي نجيبه احنا، انا هجبلها غرفه المعيشة، والاطفال، بالاضافه الي حاجات المطبخ، وربنا يعين

معتز بنظرة شكر يرد،،

معلش يامصطفي مع احترامي وتقديري لك، انا حابب اجيب كل حاجه بنفسي، افرش بيتي من عرق جبيني، واللي هقدر عليه هجيبه، واللي مش هقدر عليه استني واشتريه

جنة بنظرة تقدير له تقول،،،

خلاص يا معتز احنا لازم نشارك بعض، مفيهاش حاجه

معتز بنظرة حده بعد الشئ،،،

لو سمحت ياجنة، ده مبدأ عندي، دي شقتك وانا لو عليا افرشهالك كلها دهب، فسبيني استمتع وانا بفرشهالك زي ما انتي عايزه

ليلي تنظر له اثناء حديثه وتحمد ربنا انه رزق ابنتها الوحيده بزوج مثالي محترم مثله، ثم تحدثت مردده،،،

- خلاص يامصطفي يا ابني، سيبه يعمل اللي هو عايزة، واحنا يابني، تاكد اننا شارينك لابعد حد ممكن تتخيله، ومش هنكلفك فوق طاقتك، وبكره مصطفى مش هيسافر غير لما يجي معانا، ولا ايه يامصطفي

مصطفى ينظر لها ويقول،،،

طبعا يا امي، وربنا يسترها ومراتي متعملهاش وتولد

هادي ينظر لنسمته وهو محتضن يداها،،

هو الفرح طول ليه كده، مش البوفيه اتفتح والناس اكلت وحلت ما يالا بينا بقي يانسمه

نسمه بكسوف،،،

استني شويه كمان والنبي ياهادي

هادي بنفاذ صبر،،،

طب هستني نص ساعه كمان وبعدين هشطبه، انا عايز اروح بقي

نسمه بحب، تقول،،،

اللي تشوفه ياحبي

هادي بنظرة عشق،،

انا بقول يالا بينا وهما يكملوا الفرح زي ما هما عايزين

وينتهي الفرح علي خير، ويذهب العروسان الي عشهم ليبدأوا اول لحظات حبهم، فيدلف الي غرفه نومهم، ويغلق الباب بقدميه، وينظر الي نسمته فيجدها تجلس علي الفراش وتفرك بايديها من التوتر والخوف، فاقترب منها ممسك يديها لتنهض وتقف امامه فهمس لها مرددا،،،

- الف مبرووك عليا يا اجمل نسمه في حياتي، نورتي بيتك يا اجمل عروسه،
فتنظر اليه نظرة خجل وكسوف، وهي ترتجف منه، فتقول،،

-الله يبارك فيك حبيبي

هادي يتعجب منها،،

انتى ليه بترتجفي كده، انتي خايفه مني، انا عمري ما هأذيكي ياقلبي ابدا، ويقترب منها ليخذها في حضنه ليشعرها بالأمان والطمأنينة، فتذوب بين احضانه، وتبادله الحب والعشق، فما اجمل عشق الحلال حين يكون في رضاء الله، فيهمس لها مرددا،،

- ادخلي غيري الفستان في التوليت، وانا هخرج اغير في التوليت الكبير، واتوضي عشان نصلي ركعتين لله

نسمه اومأت بالموافقه، وتوجهت بالداخل واخذت معها اسدالها وملابس النوم، وتناولت حماما دافئ لعله ينعش جسدها، ويزيل توترها، وبعد مضي فترة، خرجت له وقام بها ليصلي، ثم قال حديثه، واقترب منها ليغمرها بقبلاته العديده في كل أنحاء وجهها، ويده تعبث بمنحنيات جسدها، فهي تعرف طريقها، ثم قام بازالة اسدالها فتفجأ بأجمل من رات عينه انت ترتدي قميصا بلون الروز يبرز رشاقة وجمال جسدها، فلاحظت نظرته فاحمرت وجنتيها ونظرت لاسفل، فقام برفع راسها بيده وقبل شفتاها والتهمها في اول قبله له، ولم يتركها حتي استشعر بحاجتها للتنفس، ثم رفعها بين يده، ووضعها علي الفراش، ليبث لها شوقه وحبه الشديد لها،لتكون زوجتة امام الله،، وسكت شهرزاد عن الحديث الغير مباح

#عذبني حبگ بقلم إيمووو

تجلس نور بغرفتها تفكر فيما حدث، وبداخلها صراع نفسي كبير، فقلبها يحن ويرق له وعقلها رافض بشده، فأمسكت حاسبها الالكتروني وكتبت خاطرتها،،

القلب: امازلتى تريدين رؤياه يا ايتها العين الحزينة

العين:لا اريد رؤية من ابكانى وجع قلبك، ايها القلب الجريح ،فقد سقط القناع وسقط ايضا من نظرى..وأنت امازلت يدق قلبك بأسمه

القلب:لا اعلم اوقاتا اتذكر له اياما ولحظات سريعة مر سويا ،وايضا اتذكر كم وجعنى وابكاك يا صديقتى

العقل:هل مازالت ابلاه يا ايها القلب الحزين ..هل نسيت كلامه لك ..هل نسيت قسوة معك الى متى سوف تكون بهذه الطريقة

القلب:انا لست ابلاه ولكن انا قلب عشق، من زمن وباقى على السنين

العقل:ولماذا هو لم يبقى ؟لماذا هو استحال وجعك واباكى ياعين

العين:لقد تعودت على ظلمه يا صديقى

القلب:وانا ايضا تعودت على مسامحته ...ولكن الى متى سأظل اسامح

العقل:لا دخل لى بكما انتما لا تمسلانى بشئ فأنا واقعى ولا اسامح ولا اغفر، لمن هدر كرامتى من هونت عليه هان عليا

القلب والعين:نحن نغار منك يا ايها العقل فأنت اتخذت قرارك سريعا وعارف طريقك ...اما نحن فمازلنا في حيرتنا ياليت كنا في عقلك ورجاحة تفكيرك.

ثم تغلق حاسبها وتردد،،

-فعلا انت مرتاح ياعقلي، ياريتك ياقلبي تتعلم منه

يدق هاتفه بوصول رساله فيس، فيفتحه فورا ويتمني ان تكون منها فيجد خاطرتها الجديده، فيقرأها اكتر من مرة، فيرد عليها كاتبا،،

اسمعي كلام نبض قلبك، فالقلب لا يخطأ، واذا اخطأ في يوم، فلا يكررها مرة اخري، سامحي يانوري، قلبي يناديكي فرأفي بحاله

رن الاشعار فقرأته، وهي تردد بداخلها،، صعب اصدق قلبي واطاوعه تاني، فكتفت باموشن حزين😥

وحاولت ان تنام، ولكن لا ينام الا من خالي البال، وبعد فترة استسلمت للنوم

#عذبني حبگ بقلم إيمووو

استيقظ هادي، واخذ حمامه، وقام بتحضير الفطار لعروسه، وجلس بجوارها يتأملها بحب، ويده تمر علي وجنتيها، فتململت نسمه، وفتحت عيونها علي ابتسامته فبتسمت له مردده،،،

-صباح الخير ياقلبي

هادي يضبع قبله على شفتاها،، صباحيه مباركه ياعروسه، صباح الفل علي عيونك، ومن هنا ورايح مفيش صباح الخير حاف كده من غير بوسة ابدا بيها يومي، مفهوم، "قالها بغمزة من عيونه"

نسمه بكسوف،،، مفهوم

هادي؛ طب ايه، فين بوسة اول صباح بقي

نسمه تقترب منه وتضبع قبله علي وجنتيه، فيلف وجه لتصبح علي شفتيه فيغوص في حبها مره اخري منتسيين العالم باكمله

#عذبني حبگ بقلم إيمووو كمال

يدلف معتز الي منزل خال جنة، فتستقبله جنه بالترحيب، ويقول لها مرددا،،،

-جاهزين ولا لسه؟

تتوجه والدتها وترد عليه،،

- يابني انت علي طول كده مستعجل، ادخل الاول اشرب حاجه وبعدين ننزل

معتز معتذر،،،

معلش ياطنط عشان بس نلحق، عشان ورايا شغل بعد الظهر

سمير؛ ازيك يابني عامل ايه؟ انت مش هتيجي معانا نزور هادي ونسمه

معتز؛ الوقت لسه بدري، ممكن نخلص مشوارنا ونعدي عليهم ولا ايه رايك ياطنط

ليلي بتفكير ؛ كده افضل برضو، استني شويه ياسمير وبعدين روحلها، زمانها نايمه

اميرة تنظر لزوجها وتقول،،،

اه ياسمير، بلاش نزعجهم، دول لسه عرايس، بصي ياليلي انتوا لما تخلصوا مشواركوا تعالوا علي هنا نتغدي وننزل كلنا، ده احسن حل

ليلي تنظر بموافقه،، خلاص اتفقنا ياحببتي

مصطفى بنظرة اعتذار يقول،،،،

- بس سامحيني يا طنط انا يادوب هخلص مشوار جنه وهسافر لحسن الهام كانت تعبانه اوي امبارح ومحتجاني جنبها، شكلها قربت اوي

اميرة بنظرة قلق،،،،،

ربنا يطمنك عليها يابني، ويفرحك يارب بسلامتها

مصطفى بنظرة قلق وخوف قال،،،

يارب ياطنط، وينظر لمعتز ويقول،، يالا بينا عشان نلحق نخلص مشورنا واسافر

معتز ممسك بيد زوجتة ويقول،،،

يالا هاتي شنطتك عشان متاخرش ياجنتي

ويتوجهوا ويستقلوا السياره، متوجهين الي شقتهم وبعد مضي بعض الوقت وصلوا، وصعدوا بالمصعد اليها،،

- وفتح معتز الباب فتتفاجأ الام والاخ بجمال الشقه، ثم اقترب معتز من اخيها وأخرج من جيبه عقد الشقه واعطاه اياه قائلا،،،

- اتفضل يامصطفى عقد شقه نسمه، ويتوجه بنظره اليها،ثم يكمل، انا كتبت الشقه باسمها، دليلا علي حبي وتمسكي بيها، فيقرأه مصطفي ثم يرد،،،

- ليه كده يامعتز، احنا مطلبناش منك يا ابن الناس حاجه زي دي، انا سلمتلك اختي حته مني هبص لشقه باسمها، احنا اشترينا راجل يامعتز، وانا واثق انك هتشلها في عينك، انا اه كنت رافض في الاول تسرعك بس شوفت بعيني حبك وخوفك عليها، وده كفايه

جنة تنظر له بغضب وزعل مردده،،،

ليه يامعتز عملت كده، هي دي المفاجأه اللي قولتلي عليها، عشان كده مردتش تاخدني وانت بتكتب العقد، عشان عارف وواثق اني هرفض، مش كده

معتز اومأ راسه بالموافقه،،،

- اه يا جنتي، انا كنت متأكد انك مش هترضي، لو سمحت وافقي ومتكسريش فرحتي انا لو عليا اقدملَك روحي بين ايديك ياجنتي

جنة بلوم وعتاب تقول،،،،

انت ليه مش عايز تفهمني يامعتز، ليه فاكرني زيها، انا عمري ما هطمع فيك ولا هطالبك بحاجه فوق طاقتك ياحبيبي، ليه مش عاير تعرف كده، مش عشان عشت تجربه قاسيه تبقي كل البنات تفكرهم كده

يظل معتز صامتاََ

ليلي تنظر لجنة مردده بنبره غضب،،،،

كفايه لحد كده ياجنة، انتي بتلوميه علي حبه وتقديره ليكي يابنتي، بدل ما تفرحي وتقوليله كلمه حلوه، واقفه بتلومي عليه وتديله محاضره، اخس عليكي ياجنة، الراجل بيحبك وحب يفرحك يكون ده جزاءه، ثم تنظر اليه وتكمل حديثها، شكرا يابني هديتك مقبوله، وحبك لبنتي علي راسي انا، ومتزعلش من جنة، هي بس حساسه شويه، والله يابني طول عمرها كده، حتي كانت مش بترضي تكلفنا باي طلبات، طول عمرها بترضي بالقليل


معتز ينظر لها ويقترب منها ممسكا بيديها ويطبع قبله عليهم مرددا،،،

- انا عمري ما ازعل من جنتي ابدا، وانا صدقيني ياحببتي مش بقارن بينكم ابدا، انا كتبتها من حبي ليكي والله، واتمني انك تكوني فرحانه بيها زي

جنة بشكر وامتنان،،

اكيد فرحانه، مش عشان كتبتها بأسمي،، لا انما عشان هتجمعنا ببعض ياحبيبي

معتز بحب،،،

ربنا يباركلي فيكي يارب، ويجعلك الزوجه الصالحه ويرزقني خبرك يارب

الام والاخ مرددين،، امين يارب

ويستمروا في مشاهده الشقه التي تنال رضاهم، ثم ينصرفوا الي منزل الخال لتناول الغداء، ويستقل الاخ مودعهم ليسافر لزوجته إلهام، ويمضي الوقت ثم ينهضوا ليتوجهوا الي العرائس ليطمئنوا عليهم، وبعد مضي نص ساعه وصلوا اليهم، وصعدوا ثم طرقوا الباب ففتح لهم هادي، ورحب بهم جميعاََ، فتهاتفه معتز مرددا،.،،،

- حبيبي يادكتره، وشك منور يا احلي عريس، ثم يهمس له، رفعت راسنا ولا ايه؟ ههههه

هادي ينظر له بغيظ ويضربه بكتفه،،

اتلم يامعتز احسلك، لك يوم ماشي

تسأل الام عن ابنتها، واذا بها تأتي وهي بكامل زينتها مرتديه عباءة استقبال غاية في الجمال والروعة، محتضنها بكل حب، فهمست الام في اذنيها بصوتاََ هامسا يكاد لا يسمع،،،

- طمنيني

نسمه تنظر في الارض مبتسمه في خجل، ثم نظرت لها نظرة بمعني هي تفهمها جيدا، ففرحت الام وباركت لها، ثم سلمت علي والدها مقبله يداه، وثم باقي الاسرة،
ثم ذهبت لتقدم لهم عصيرا، وتوجهت لها جنة متسائله لها،

- طمنيني والنبي ياجنة، ايه الاخبار، الجواز حلو ولا؟

نسمه بخجل تقول،،،

هو انا لحقت ياجنة

جنة تضربها ضربه خفيفة علي وجنتيها، بنت خالي انتي فهماني كويس، طمنيني بقي لحسن انا مرعوبه

نسمه تقترب منها وترد بكسوف،،

بصي كل اللي اقدر اقوله ان مادام انتوا الاثنين بتحبوا بعض، اي حاجه تانيه هتهون وهتعيشي احلي لحظات حياتك، وهيكون رقيق معاكي لانه خايف عليكي، وخايف ليجرحك او يسبب ليكي اي الم، انتي فهماني

جنة تسرح في حديثها وتردد،،،

اااه فهماكي حببتي، ربنا يسعدك يارب

نسمه تضحك عليها،،،

طب يالا شيلي معايا العصير ياهيمانه انتي

وتتقدم اليهم ويستمر الحديث بينهم فترة، ثم ينصرفوا ويتركوا العرائس سويا

#عذبني حبگ بقلم إيمووو

وتمر الايام والاسابيع، وجاء يوم ازاله الجبس من قدم نانسي، وبعد ازالته تم عمل اشعه فتبين ان الكسر قد التحم، فردد أدم قائلا،،،،

- كده الحمدلله يانانسي، انا ابدأ اجهز تذاكر السفر عشان نسافر، ولو لاقيت حجز النهارده هحجز فورا، انا مخلص كل الاجراءات عشان اول ما نروح لندن هدخل فورا المستشفي ونعمل اشعات وتحاليل واحدد العمليه، وربنا يوفقنا يارب

نانسي تنظر له بنظره خوف،،،،

انا خايفه اوي يامعتز، انت قولتيلي العمليه مش سهله وصعبه، خايفه متنجحش وأفضل كده باقي عمري

أدم ينظر لها بحب ونظرة امل وتشجيع،،،

بصي مش هكدب عليكي العمليه صعبه ومعقده وبتاخد اكتر من ١٢ ساعه، وبعد كده بنفضل شهور منتظرين استجابه المخ، لكن كله معتمد عليكي انتي وعلي ايرادتك وقوه عزيمتك،انتي اللي بأديكي يانانسي تقصري الشهور الطويله الي شهور قصيرة وتستجيبي بسرعه، عشان تبدا في العلاج الطبيعي، حاله المريض النفسيه اقوي من العمليه صدقيني، لو الروح المعنويه مرتفعه هنحقق نتايج عاليه جدا، اوعديني انك تكوني قويه، وتتحملي كل الالام بصبر، وجلد، وتحمل، وإراده من حديد

نانسي تنظر له نظره قوة وامل وتشتد بيده،مردده،،،،

اوعدك طول ما ايدك في ايدي، هكون قويه واتحمل اي صعب همر بيه، لانك انت مصدر قوتي وعزمتي يا ادم

أدم ينظر لها بحنان، ثم يقول،،،،

وانا ما صدقت رجعتيلي، وهتفضل ايدي في ايدك لحد اخر لحظة فعمري


سمير ينظر اليهم بفرحه ويقول،،،،

ربنا يهدي سركم يا ولاد ويقومك بالف سلامه ياحببتي

زهيرة؛ امين يارب، ويفرحنا بيكوا يارب

ادم ينظر لها ويقول،،،

انا مش هصبر يوم ياطنط بعد ما العدة تخلص، هكتب عليها فورا، عشان مسبهاش لحظه واحده، مكتش معاها

نانسي بنظرة حب صادقه،،،

بإذن الله تعالى يا ادم هانت

ادم يتأفف، ثم يرد قائلا،،،

ربنا يصبرني عليكي، هروح انا اشوف حجز وارجعلك ياقلبي، سلام

نانسي تنظر له مودعاه بحب مردده،،،

سلام ياحبيبي خلي بالك من نفسك، ومتتأخرش عليا

ادم يهدي لها قبله في الهوا مرددا،،

-انا مقدرش ياحبي، لا الله الا الله

نانسي؛ سيدنا محمد رسول الله

ويدلف ادم لشركة الطيران لحجز تذاكر السفر، ومن حسن الحظ يجد حجز في نفس اليوم، فيقوم بحجز ٤ تذاكر، ثم يتوجه ليبلغهم بموعد السفر، فتتوجه زهيرة وزوجها الي منزلها لتحضير الشنط لهما، ويمضي الوقت وادم لا يفارق محبوبته ومعشوقته، ويعطي لها دائما الامل والعزيمه، وتحمل الآلام ، الي ان اتي موعد السفر في المساء ، فكانت اصعب لحظه مرت علي نانسي فقد حملها ادم ووضعها علي كرسي متحرك،، ياله من احساس لا يوصف، احساس بالعجز، فبكت كثيرا، فأشفق عليها ادم وهتف لها،،،

-حبيبي احنا قولنا ايه، لو مش عايزة الكرسي مش مهم، انا اشيلك ياقلبي علي راسي، ولا تنزلي دمعه واحده من عيونك دي

نانسي تجفف دموعها وتردد،،.،

لا يا ادم مفيش داعي، انا بس صعبت عليا نفسي اوووي، وحسيت اد ايه بنعم ربنا علينا، واحنا مش مقدرينها، ولا بنشكره عليها، ياااه يا ادم احساس صعب اوووي، انك تحس بالعجز امام قدرة ربنا، وانك تشعر بنعمه عليك وقصاد ده كله تكون مقصر تجاه المولى، يارب ساعدني واشفيني عشان اعوض واصلح كل اللي فاتني، واعبدك صح واقترب منك، سامحني يارب علي كل غلط عملته في حياتي، علي كل ذنب اذنبته بقصد او من غير قصد، علي كل حد ظلمته، يارب انا راضيه بحالي وحمداك وشاكره فضلك، فرضي عني يارب

ادم يجفف دموعها ويحتضنها ويربت علي كتفيها قائلا،


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات