📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم وعد يحيي


الحلقه 28:-
_________
احببتها متمنره:-
___________
كعاده حسام الهدوء و الصبر و عدم التسرع كي لا يرتكب الحمقات
حسام:-خطيب مين؟
كريم:-خطيب بتول
حسام:-اهلا اهلا بالحبايب
كريم:- انت مين بقه؟
نظر حسام الي بتول التي انحبست انفاسها:-انا مين؟....انا مين يا بتول عرفيني لخطيبك
بتول و هي تنظر الي الارض و قد احمرت وجنتاها:-حسام ممكن...
حسام:-عن اذنك يا استاذ كريم
كريم بابتسامه:-اتفضل
غادر حسام غاضبا و قد شكر الله انه لم يقف اكثر من هذا الا كان ارتكب جريمه ما...
بتول:-حسااااااام؟!يا حساااااااااام
القت بالحقائب ع الارض و هي تجري خلفه
امسك كريم بمعصمها:-يعني مكنش كفايه انو هيتحبس في مخدرات لسه مصره تآذيه؟
شهقت بدهشه ان حسام كاد ان ينآذي بسببها الا انها دفعت كريم و جرت حتي امسكت بذراع حسام
بتول:-مممكن تسمعني...
صفعها بقوه امام الجميع حيث شهقت معظم الفتيات و ابتسم الشباب ساخرين
حسام:-امشي بقه عشان مكملش عليكي!
ثم غادر حانقا اكثر تقدم منها كريم:-خدي يا بتول نسيتي شنطك يا حببتي
نظرت له بغيظ و وجنه حمراء اللون اثر ضربه حسام و ترقترت الدموع في عيناها و هي تسحب الحقائب بغضب و تغادر مسرعه
تبسم كريم بانتصار و مشي هادئا..
__________________________________
كان حسام يقود سيارته بعصبيه بالغه و حنق وصل الي القمه بينما هاتفه لا يكف ع الرنين نظر الي الشاشه بغضب متوقعا بتول الا انه كان اسم اسلام يصر ع الرنين
كان هذا شيئ غريب فان اسلام لا يحدثه اذن يبدو ان هناك شيئا ما ليرن بهذه الطريقه المتواصله الا انه اغلق هاتفه و القاه بعيدا عنه ع تابلوه السياره
حسام:-((مالك مضايق ليه يعني؟عادي ده حب شهرين و شويه عادي يعني ما انت عارف انو صنف واحد....نسيم زي بتول زي غيرها...كانت قدره تكدب و تخرج معايا و تقابلني عادي و في واحد تاني اصلا؟!..لا و كمان بيبوسها..يعني اكيد هيه معوداه ع كده امال و هما لوحدهم بيعملو ايه؟!))
زفر بقوه هو يقف بسيارته امام بنايته و قرر ان يذهب الي شقته و لا يمر ع اهله لانه لا يطيق الحديث مع احد الا انه وجد باب شقته مفتوح و مني تجلس باكيه
حسام:-ايه يا امي في ايه؟
ظلت تبكي و هي تنظر له بتوسل
حسام صائحا:-ايه يا ماما؟
جاءت روان من الداخل:-يا ماما الموضوع مش مستاهل
مرر حسام يده ع وجهه يفركه باصابعه بعصبيه م قال:-في ايه يا روان هتفهموني و لا ادخل انام؟
مني:-فاطمه يا حسام!
رغم ضيقه من تصرافتها الا انه يحبها مثل اخته بالظبط:-مالها يا ماما؟خير؟
مني:-مشيت!فجأه ملقناش لبسها و لا لقيناها
روان:-و ده بسبك!
مني:-روح هاتها يا حسام و النبي
حسام:-هو ايه الي روح هاتها هو انا عارف هيه فين....عشان كده اسلام كان بيتصل؟
مني:-لا لا لا مقلناش اسلام ده في شهر عسل يا عيني
حسام:-طيب يا ماما متقلقيش
اغلق الباب خلفه:-هفففففففففففف يوم ما يعلم بيه الا ربي!
ثم نزل الدرج و هو استقل سيارته و فتح هاتفه:-الو
اسلام:-الو يا حسام ايه في ايه كل ده رن
حسام:-كان صامت اعمل ايه يعني
اسلام:-عوزك عندي دلوقتي في البيت
حسام:-في البيت؟انت مش في شهر عسل
اسلام:-رجعت
حسام:-ااه هيه فاطمه عندك؟
اسلام بشك:-فاطمه؟
حسام:-يا سيدي بكلم روان جمبي
اسلام:-اه طب عيزك ضروري
حسام:-ليه
اسلام:-مصيبه كبيره
حسام:-استغفر الله العظيم هو في ايه النهارده طب اسلام عايز اسألك سؤال انتو قريبكو فين؟
اسلام:-ليه
حسام:-رد عليا من فضلك
اسلام:-معندناش غير خال واحد بس في اسكندريه الي هو جه الفرح و مشي في نفس اليوم و الباقي ملناش دعوه بيهم
قال حسام بشيئ من الارتياح:-طيب كويس هات العنوان
اسلام:-ليه؟فاطمه مالها؟
حسام:-يا سيدي مفيش حاجه انا عملها حفله كده و موضع كبير و هعزم خالكو
اسلام:-اه طب لما تيجي هديك العنوان
حسام:-طيب مسافه السكه
اغلق حسام الهاتف و هو يراجع احداثه الاخيرخ كان يوما جميلا و كن فجأه امتلأ بالاحداث الغريبه و المؤلمه و العديد من الصدمات تذكر بتول و كريم يقبلها فشعر بغيظ و حراره تجتاحه و قرر ان يلقي بهذا الامر بعيد مؤقتا حتي يستطيع ان يري ما هيه المصيبه الثالثه
____________________________________
صباح اليوم في الغردقه:-
_______________
استندت علياء برأسها ع كتف اسلام:-ياااااااااه و الله انا بردانه و البحر كده بيهب فيا
اسلام:-ههههههههه بيهب فيكي ازاي؟
علياء:-عادي يعني بقه...بس البحر جميل ننزل تاني؟
اسلام:-لا يا لولو انا جعان
علياء بحماس:-طب ايه خطه النهارده
اسلام:-مفجأه
علياء:-بليز يا بيبي قول
اسلام:-ماشي دلوقتي نروح نتغدي و نريح ساعتين و تقومي كده تلبس فستان سهره بس محترم و هوديكي نادي ليلي بس محترم
علياء:-كباريه!
اسلام:-وطي صوتك يا حجه في ايه...لا مش كباريه بقلك مكان محترم بلاش نادي ليلي كافيه هيصه هنسهر فيه يا لولو و بعدين...
علياء:-ايون و بعدين؟
اسلام:-هنرجع ع الساعه 11 نستحمي و هلبس بدله و انتي تلبس فستان فرحك و الفندق هيعملنا بارتي صغننه كل النزلاء هيحضروها
قفزت علياء عليه:-بموووووووووووت فيك
اسلام:-ههههههه مكنتش عامل حسابي اننا هنمر ع القسم مع بوليس الاداب
ابتعدت عنه بخجل:-الله يسمحك قوم بقه نتغدي
قام واقفا و هو يجذبها:-اوك يلا يال لولو
عقدو ذراعهم معا و هي تسند رأسها ع كتفه
و من بعيد:-
لاما:-الحقي الحقي ياريتك كنتي معايا يا نسيم في الغردقه
نسيم:-ليه؟
لاما:-عرفه مين قدامي
نسيم:-مين يا بت؟
لاما:-صاحب حسام الي كان فرحه قريب ده الي قبلته قبلها في يوم في ال night club هههههه تخيلي؟
نسيم:-اها اكيد شهر عسل بقلك يا للاما يا قلبي تعمليلي خدمه
لاما:-قولي
نسيم:-عوزاكي تخربي عليهم اليوم بذكر اسم حسام
لاما تقف و تمش خلفهم من بعيد:-اهاااا ههههههه و المقابل
نسيم:-هشيلهالك جميلا يا لاما وقت العوزه
لاما:-من غير حاجه يا حببتي اديني بتسلي باي بقه
نسيم:-مستنيه الاخبار
لاما:-اوك
انهت المكالمه و اقتربت منهما
لاما:-اسلااااااااااااام!...حبيب قلبي يا بني فينك مختفي كده يعني
التزمت علياء الصمت و هي تعبث في الرمال بقدمها
اسلام:-احم..ازيك يا انسه لاما
نظرت لاما الي علياء:-ده الجو الجديد ههههههههههههه ما تعرفني ده انت و حسام كنتوا خربينها معايا انا و نسيم يوم ما قبلناكو في ال night club هههههههههههه كان يوم جامد الاسبوع الي فات مجتيش ليه انتي كمان؟
نظرت علياء بحده الي اسلام:-الايبوع الي فات؟هو حسام و نسيم لسه مع بعض كمان؟
لاما:-طبعا يا بنتي انا و اسلام و نسيم و حسام
اسلام:-الكلام ده غلط محصلش يا علياء احنا قبلنها و سبنها مع فريد و مشينا
لاما:-اصلا مكنش في حد معانا
علياء:-امممم
لاما:-هنشوفك في الشله بقه يا...
علياء:-انا اسمي علياء...مراته
لاما تمثل الصدمه:-مراته!انا...انا ..سوري
غادرت سريعا
اسلام:-علياء و الله...
علياء:-هسبقك ع الفندق هتلاقيني محضره شنط الهدوم
اسلام يمسك بذراعها:-يا علياء استني متخربيش الدنيا عشان واحده كدابه و الله العظيم محصل
علياء:-يعني مروحتش انت و الاستاذ نادي ليلي؟
اسلام:-لا روحنا بس...
دفعته و هي تتقدم بخطوات واسعه من الفندق...
________________________________
اسلام:-بس كده
حسام:-يا بنت ال...و فين علياء دلوقتي؟
اسلام:-انا حبستها في اوضتها
حسام بدهشه:-حبستها؟
اسلام:-اه وضربتها
حسام بدهشه اكبر:-ضربتها؟
اسلام:-بتلي مليش شخصيه يا حسام!
حسام:-ممكن تنتدها
قام اسلام واتقفا و تقدم من غرفه علياء و فتحها بالمفتاح الذي بحوزته
اسلام:-عل....عليااااااااااااء!
كانت واقعه ع الارض بلا حراك...
__________________________________
دلفت بتول الي الفيلا بمنهي الحنق
بتول:-يا ساااااااااااااااااالم باشا...يا سيد يا محترم
انتفض جسد احمد و هو يهرول لها:-ايه يا بتول؟
بتول:-متدخلش انت!
فوجئت بباب غرفه ابيها تفتح و يتقدم ابيها ينزل الدرج و هو يعقد رباط الروب الخاص به و يفرك عيناه:-ايه الجلبه دي؟مش عرفين اني بريح ساعتين بعد العشا
بتول:-راحه!و الله ما تشوفها تاني
وقف مسندا مرفقيه الي احد المقاعد:-بتول!انا تعبان خلصي الي عندك
بتول:-انت عارف كريم ده هعمل في ايه؟انا هشد معدته من بطنه و اكلها من طتر غيظي
فجأها صوت شروق:-بلدي اوي!
بتول:-بقلك ايه يا وليه انتي ملكيش دعوه بيا
استدارت الي ابيها:-مخدرات!و كمان بترقيني و باعت ورايا كريم قسما بالله ما هتجوزه!و الله لتشوف الي هعمله انا بكرهك اكتر ز عارف بقه...هتجوز حسام!هه!
سالم:-اه انتي مصره ع اذيته!
تحولت قوتها الي تقهقهر:-انا بحبه اوي يا بابا ممكن شويه رحمه بقه متكرهنيش اكتر فيك!
احمد:-بابا المشورع تم و لو لغيت الجواز كريم و ابوه مش هيقدرو ينسحبو و ايما الخساير هتبقي وخيمه عليهم!احنا نكسب بتول و نكسب الشغل
نظر سالم بتردد لابنه
احمد:-بتول اعتذري لبابا
بتول و هي تشعر بالامل:-اسفه يا بابا
ظل صامتا
احمد:-قولي بقه لزميلك ده يجي يزور بابا في اليوم الي بابا يحدده
نظرت بتول برجاء لوالدها...
شروق:-ايه الكلام الفاضي ده؟
بتول:-الست دي حد يقلها تمشي عشان مرتكبش جريمه
سالم:-قوليله يوم الجمعه انا فاضي
ثم صعد غرفته قفزت بتول عاليا تصفق بينما خرجت شروق الي الحديقه بحنق
استدرات بتول الي اخيها:-انا بحبك اوي!انت غيرهم!و الله انت فعلا اخ
ثم ضمته و هي تقول مبتسمه:-انا اختك الكبيره لو حبيت تقلي حاجه قلهالي علطول..
احمد:-ده حلم حياتي اننا نبقي اخوات زي اي اتنين عادي
بتول:-هيحصل....ثواني اتصل بحسام و...
صمتت قليلا تتذكر الصفعه
بتول:-يا هبلي!....
احمد:-ايه في ايه؟
تنهدت بتول...


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات