📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم وعد يحيي


الحلقه 29:-
_________
احببتها متنمره:-
___________
حمل اسلام علياء ع ذراعه و وضعها ع فراشها و هو يتصل بالطبيب
حسام:-خير ان شاء الله
اسلام:-ان شاء الله
لم تمضِ ساعه حتي جاء الطبيب
الدكتور:-متقلقش يا استاذ اسلام هيه بس ضعيفه اوي و واضح انها مأكلتش النهارده
اسلام:-اه بس ده النهارده بس
الدكتور:-ايوه بس هيه اصلا ضعيفه و عندها بشائر الحمل ان شاء الله خلو بالكو منها
اسلام:-بجد؟حمل!بس ده مر شهر واحد االا اربع ايام
الدكتور:-الحمل بيحدث من اول اسبوع بس مش بيكتشف الا بعد شهر مثلا و انا قلت بشائر المهم انها فاقت لازم تاكل بقه عن اذنكو
اسلام:-اتفضل
حسام:-مبروك يا اسلام
ضمه اسلام بسعاده:-الله يبارك فيك و النبي صالحني عليها
دلف اسلام لعلياء فاشاحت بوجهها للجها الاخري و دلف بعده حسام متنحنحا
حسام:-احم...علياء ممكن اتكلم معاكي في وجود اسلام
علياء:-عايز ايه انت السبب اصلا...
حسام:-انا...
علياء:-بص طول ما انت في حياته او حيتنا عمرنا ما هننفع مع بعض بقه تاخده قبل الفرح باسبوع مكان وحش مع بنات!
حسام:-اولا مش مكان وحش ده ديسكو و انا مخدوش فريد خدنا ثالثا مكنش معانا بنات لكن لاما فعلا قبلتنا و حولت تهزر و تلف و تدور اقسملك اننا خدنا بعضنا و سبناها مع فريد
علياء بدأت بالاقتناع:-المفروض اصدق؟!
حسام:-اطلع التليوفن اتصل بفريد و اسأله ايه الي حصل مع لاما بعد ما مشينا...و بعدين انتي متأ:ده من كرهي لنسيم و لو حتي هعمل كده نسيم اخر بنت افكر فيها!....انا خايف اتصل بفريد يقول كلام مش محترم و كده...ها اتصل؟
قالت بخفوت:-بيني و بينك انا ساف لاني قلت عليك زباله
حسام بابتسامه:-انتي قلتي كده؟
علياء باماءه موافقه:-اه...و كمان بيني و بينك انا غلطت اني صدقتها لما هو حبسني و ضربني فكرت كويس و غلطت عشان قلتله معندكش شخصيه...
فجأه علت بصوتها:-بس هو مكنش ينفع يضربني و يحبسني
حسام:-اه لو تشوفي خضته عليكي...يا علياء و الله اسلام ما في زيه الفصيله دي اندثرت
علياء بخفوت:-عرفه...بص يا حسام انا هصلحه...بس سبني امثل شويه عشان اربيه و ميضربنيش ماقلوش بالله عليك
غمز حسام:-و لا تقلقي مش هقله ....هقول مفيش فايده مش هتصلحك المهم اني مطمن انك هتثقي فيه من هنا و رايح
علياء:-اكيد
دلف اسلام الي الغرفه ب((صنيه)) طعام عليها طبق شربه ساخنه و بعض الارز و الفراخ
اسلام يضعها امام علياء:-كلي!
علياء:-لا
اسلام:-شا الله ما عنك
ثم امسك بقطعه فراخ و جعلها تفتح فاها دون ارداه و وضع فيها تلك القطعه
علياء:-الله!ما انت قلت شاء الله ما عنك
اسلام:-ايوه!...مش ليكي ده عشان ابني
علياء بذهول:-قول و المصحف
اسلام:-و حياتك...
قفزت لياء مره اخري تحتضن اسلام
حسام:-احم احم...استأذن انا
ابتعدت بخجل:-انا مسمحاك...كنت نويه اخبي و اربيك...بس مقدرتش...اسفه ع عدم الثقه
ثم ضربته بقبضتها الصغيره:-بس انت ضربتني جامد!
اسلام:-اسف يا حببتي...انا...
علياء:-عادي بقه اصلا انا اتبسطت حسيت كده برااااااااجل!
ضحك اسلام و هي تقول:-بس مش معني كده تضربني كل شويه
اسلام:-بس لما حسام يمشي هتشوفي!
حسام:-هههههههه و الله حسام عاوز يمشي و مش عارف
اسلام:-لا استأذن انت بقه
قام واقفا و هو يوصل حسام الي باب الغرفه:-باب الششقه هناك اهون بالاذن
ثم اغلق باب الغرفه!
حسام:-هههههه ربنا يهني سعيد بسعيده
ابتسم حسام ابتسامه حزينه و هو يغادر و شعر ثانيا بالغيظ من اكذوبه الفتاه الي احبها....
حسام:-بوسه مره وحده!ماشي يا بتول
ثم ركب سيارته متجها الي الاسكندريه
____________________________________
روان:-ايوه يا بني فينك الساعه 12؟كل ده بتشوف فاطمه
حسام:-يا روان انا في الاسكندريه حاليا رايح لخلا فاطمه
روان:-اسكندريه!يا ابن الناس الطيبين
حسام:-اقفلي بقه وصلت لخالها
روان:-لو مش هناك هتقله ايه
حسام:-اقفلي بس
روان:-طه سلام
حسام:-سلام
رن جرس الباب ففتح رجلا يبدو في اواخر الاربيعنات:-خير؟حد يرن ع حد الساعه 12؟
جاءت فاطمه من خلفه:-خير يا خالي...حسام؟
حسام:-انا اسلام بعتلي اخد فاطمه
-استاذ حسام؟اهلا و سهلا و الله افضلكو علينا كتير اتفضل اتفضل اسف يابني مش لابس النضاره العتب ع النظر
دلف حسام الي الشقه الصغيره
-عن اذنك يا ابني هروح اجبلك حاجه تشربها مراتي متوفيه و انا راجل البيت هههههههه
و غادر سريعا
حسام:-شكله طيب
نظرت فاطمه الي الارض:-اه
حسام:-تعالي هنا اعدي قدامي
كم تعشق تلك الطريقه في المعاتبه عنما كانت في الاعداديه و هو في الصف الاول الجامعي كان يفعل نفس الامر عندما كانت في العام الاول الابتدائي و هو في العام الاول الاعدادي كان يفعل نفس الامر عندما كان هو في الصف الثاني الابتدائي و لم يتوفي والداها بعد كنا يحملها ع ذراعه و يلاعبها هي و روان
حسام:-سرحتي في ايه؟
جلست امامه ناظره الي الارض
حسام يمسك اصابعها:-اول صباع يعني اولا حبيتي واحد لا يجوز حبه ثانيا
و امسك اصبعها الثاني:-صرحتيله بحبك مع انه عيب
امسك اصبعها الثالث:-ثالثا كلمتي حد اكبر منك بقله ادب
امسك اصبعها الرابع:-رابعا ركبتي مع واحد غريب عربيته و فكره نفسك يا هبله بتغظيني
امسك اصبعها الخامس:-خامسا بقه سافرتي و سبتي ماما بتعيط و منهاره و جبتيني ع ملا وشي
نظر في عيناها قائلا:-ينفع كده بقه؟اقطعلك ايدك مثلا؟
قالت بدموع:-اسفه...هرجع البيت و هبطل الافكار دي بدل الحب عيب
تنهد قائلا:-لا مش عيب خلي علاقتنا زي ما هيه تحكيلي الي مضيقك لاني اخوكي الكبير و بس اتفقنا
اومأت برأسها موافقه
حسام:-قومي البسي و هاتي الشنطه و يلا....هو الراجل الغلبان ده عايش لوحده
فاطمه:-لا عنده بنيتن بس في السكن الجامعي في القاهره
حسام:-طب ما ترجعي شقتك و يجو يعدو معاكي
فاطمه:-اه يسلام ههههههه
حسام:-حلوين؟
فاطمه:-هقول لبتول!
اكتست ملامحه بالغضب:-قومي البسي بقه
فاطمه:-متخنقين؟
حسام:-قومي بقه...
فاطمه بابتسامه:-اوك
__________________________________
في صباح اليوم التالي كان حسام في مكتبه يهاجمه النوم عندما دق الباب و دخل شاب في منتصف العشرينات
حسام:-اتفضل...ايه القضيه؟


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات