📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل السادس والعشرين 26 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل السادس والعشرين 26 بقلم وعد يحيي


الحلقه 26:-
___________
احببتها متنمره:-
_____________
ابتلع حسام ريقه و مع الكثيره من المراره و هو يقول با رتباك:-ه..هر....هر...هر....وين؟!
-اه ياخويا هروين تعالي قدامي ع القسم
حسام:-و الله اكيد في حاجه غلط حضرتك
-يسلام؟
-اه و ربنا
-سؤال واحد مش دي عربيتك؟
حسام:-اه بس...
-خلاص يبقي الي فيها بتاعك قدامي بقا
__________________________________
وقفت فاطمه في الشرفه تتأمل الشارع الواسع بهدوء بدأت حلات البقاله ان تغلق الانوار و يمشي اصحابها و انطفأت انوار معظم المنازل كانت الثانيه صباحا و بدأ القلق يسكن القلوب
دلفت مني الي الشرفه:-
-لسه مجاش يا فاطمه؟
اومأت برأسها بالنفي:-لا يا ماما لسه
دلفت روان و عينها تلمع بالدموع:-طب اتأخر كده فين؟
فاطمه:-يمكن مع بتول و شلتها
روان:-تفتكري؟طب انا كان معايا نمرتها هتصل بيها
مني:-اتصلي يا بنتي و شوفي ليه موبايلو مقفول يااارب طمني
**رن هاتف بتول ليلا ففتخت احدي عيناها و هي تنظر ع شاشه الهاتف
بتول:-ارقام غريبه ع بليل كده...مين روان دي؟
القت بالهاتف ع الوساده و استدارت فرن الهاتف ثانيا معلنا انه لن ينتهي الا باجباتها فاعتدلت في فراشها و هي تجيب بصوت يكسوه النوم:-
-الو
شعرت روان بالاحباط لان صوتها يكسوه النوم ذن فهي ليست معه:-انتي بتول؟
بتول:-اه و ربنا مين؟
-انا روان يا بتول
بتول:-روان مين يعني
روان:-اخت حسام
بتول:-حسام مين؟...ااااااااه حسام ازيك يا روان عامله ايه
روان:-الحمد لله بقلك هو حسام معاكي؟
بتول:-يعني هيكون معايا في اوضه النوم
روان:-وا نا ايش عرفني انك في اوضه النوم
بتول:-اسفه سوري و الله لسه مهيبره بس ليه
روان:-مجاش لغايه دلوقتي و موبايله مغلق
انتفضت بتول من فراشها:-غريبه مع انه قال انو رايح ع البيت علطول
روان بلهفه:-سابك الساعه كام؟
بتول:-وصلني الساعه سبعه و نص بالظبط
بدأت روان بالبكاء:-امال مجاش ليه
بتول بقلق:-يمكن مع اسلام يا روان اهدي
روان:-لا اسلام مسافر و صحبهم يحيي قال ميعرفش و صاحبهم فريد بردو ميعرفش حسام معندوش حد يسهر معاه لبليل اوي كده غيرهم ع الاقل هيتصل يطمنا
وجدت بتول قلبها يدق بقوه:-طب...طب وبعدين
روان:-مش عرفه اسف لازعاجك
بتول:-ازعاجي؟اخس عليكي ده احنا يعتبر مخطوبين و النبي لو عرفتي حاجه
روان:-ماشي يا بتول
بتول:-طب...مهو الشباب بيسهروا لبعد 3 بليل عادي!
روان:-لا يا بتول حسام مش منهم عمره متأخر اخره وحده
بتول:-طيب ان شاء اله خير
روان:-ان شاء الله
____________________________________
كان يجلس حسام بقسم الشرطه واضعا رأسه بين يديه
حسام:-لو سمحت ايه اخره كده يعني
-لسه كشف البصمات مبنش الي ع الكيس
حسام:-طيب ينفع مكالمه
-ليه
حسام:-اطمن البني ادمين الي في البيت الساعه 3 حضرتك
-اتفضل
كان الظابط متعاونا معه شعر ان حسام يبدو عيه الاحتارم
حسام:-الو
فاطمه بلهفه:-حسام انت فين حرام عليك احنا..
حسام:-براحه يا فاطمه انا كويس...انا في القسم
فاطمه ببهوت:-ليه
حسام:-مش هعرف اشرح يا فاطمه قولي لماما تبعتلي عمي لو سمحتي ماشي
فاطمه:-حاضر خلي بالك من نفسك
حسام:-ماشي يا طمطم روقي و متخفيش و طمني ماما و روان
فاطمه:-اه و بتول!
حسام:-حتي ع التليفون و في القسم سلام يا فاطمه سلااااااام
اغلق الخط بعصبيه و هو يجلس
حسام:-حضرتك انا مش فاهم بقه يعني هفضل كده كتير؟قلنا المخدرات مش بتعتي بقه
-و المفروض ان كل ما حد يقول حاجه هنصدق
طرق الاب و دخل عسكري يعطي ملف الي الظابط
-ربنا بيحبك البصمات مش بتاعتك تم فتح شنطه العربيه و وضع الكيس
حسام:-الحمد لله يارب
-بس هنحجزك لغايه ما نتأكد من بعض الاجراءات
شعر حسام بالغضب:-الاجراءات دي تتعمل و ااا في بيتي قلنا الحاجه مش بتعتي و انت اطلعت ع بطاقتي و شفت اني مليش سوابق و محامي محترم
-مش انت الي تقول الاجراءات تتعمل و انت فين
حسام:-عمتا عمي جي في السكه و هروح معاه
قال ببرود:-يبقي تعد في الحجز لغايه ما عمك يجي
حسام:-لا مش انا الي ادخل سجن مع المتشردين اسمحلي اعد برا زي من شويه
حدجه بنظره صارمه و قبل ان يجيب دلف العسكري:-في واحد اسمه علي الصبار برا بيقول انو عم حسام
-خليه يتفضل
دخل عم حسام و رمقه بنظرات صارمه لم يقوي حسام ع ترجمتها
-اتفضل اتفضل يا استاذ علي و الله مكنش لازم تتعب نفسك و تيجي
نظر له حسام بتهكم
علي:-ايه خير...حسام محامي محترم يستحيل يرتكب حماقه زي دي
-طبعا طبعا اصلا احنا شوفنا البصمات و دي جريمه متركبه تتهم حد يا استاذ حستم
حسام:-((استاذ؟لا اله الا الله)) ها؟لا ابدا معرفش يمكن قصده العربيه الغلط طب مين الي عمل البلاغ
-واحد شافك واتصل
علي:-اقدر اخده و نمشي
-اكيد اكيد بس ياريت يعني يمر عليانا الصبح عشان بعض الاجرائات
علي:-اكيد
وقف قائلا:-يلا يا حسام نتكل ع الله
حسام:-ماشي يا عمي يلا
-مع الف سلامه
خرج حسام مع عمه فاستدار له قائلا بصرامه:-مين ايل عمل كده؟
حسام:-مهو لو كنت اعرف كنت قلت
-اكيد واحد من الي اترفعت عنهم قبل كده في قضياك ياما قلتلك اشتغل محامي لشركه او كده بس انت مصر تكون في خلافات بين ازواج و عماير و اخوات
حسام:-عمي الله يخليك انا دماغي وجعاني و عايز انام
-يعني ايه يعني؟
حسام:-يعني انا خرجت بالسلامه و ربنا ظهر الحق
-بس انا مش هسيب حقك ابدا و هفضل ورا الموضوع
حسام:-ماشي الي تشوفو
تقدم حسام من سيارته:-انا همشي بعربيتي سلام يا عمي
-سلام
ركب سيارته و تنفس بصعوبه لم يكن يحب عمه كثيرا لكنه اضطر الي الاستعانه به
نظر ف يهاتفه وجده مغلق
حسام:-اكيد فصل شحن
_________________________________
كانت روان في الشرفه مع مني بينما هاتفها بالداخل و فاطمه تجلس بالداخل ايضا رن هاتف روان باسم بتول ينتصف الشاشه
فاطمه:-الو
بتول:-الو يا روان طمنيني عليه
فاطمه:-انتي عيزه ايه ما تروحي تنامي
بتول:-روان؟
فاطمه:-ابعدي عننا بقه اصلا مامته مش موافقه يا بنت الحلال انتي حياتك مختلفه و كل شيئ عندك مباح احنا مش كده ابعدي عنا بقه!
بتول:-انتي مش روان....فاطمه؟
فاطمه:-لا انا..انا...
بتول:-عمتا واضح انو بقه بخير و هتصل بيه بنفسي او بروان بعد شويه اصلو خطيبي!باي
و اغلقت الخط في وجهه فاطمه
روان:-مرتاحه؟
نظرت فاطمه الي جانبها لتجد روان عاقده ذراعيها امام صدرها
فاطمه:-انا..
روان:-انتي مريضه عقيا و مصره تخسريه حتي لو مجرد اخوه بينكو
مني:-جه يا ولاد جه
فاطمه:-جه!ااخيرا
جرت الي باب الشقه تفتحه سريعا لتراه علي قمه الدرج متجها الي شقته
فاططمه:-حسام انت كويس
حسام:-الحمد لله تمام
روان:-ايه الي حصل؟
حسام:-يا جماعه عايز انام الصبح يعدلها ربنا عندي شغل بقه
فاطمه:-طيب ماشي تصبح ع خير
-و انتي من اهله
مني:-حساااااام؟
ضمته و هي تبكي
حسام:-طب بتعيطي ليه ما انا كويس اهو
رفع رأسها و هو يقبلها:-خلاص يا ماما انا اهو...طب تنامي جمبي عشن تصدقي اصلي عايز انام
مني:-تصبح ع خير يا حبيبي
حسام:-و انت من اهلو ي امي
قبل يدها ثم قبل رأس روان و التفت الي فاطمه:-
-متقلقيش تاني يا بت يلا سلام
ثم دلف الي شقته
ابتسمت فاطمه بسعاده و ذهبت الي غرفتها
*دلف حسام ليجد ورقه مطويه ع الارض رفعها و هو يدلف غرفته و يضه هاتفه ع الشاحن ليجد 35 مكالمه من بتول فاتصل بيها و هو يفتح اولرقه
بتول:-حساااام؟عامل ايه؟انت كوييس؟كنت فين؟
ابتسم بحب:-الله!صوتك حلوووووووووو
بتول:-ههههههه يا سلام يا اخويا
حسام:-قلقتي؟
بتول:-يالهوي الا قلقت من ساعه ما روان كلمتني و انا مش قدره
حسام:-حد دبرلي قضيه مخدرات بس خرجت
بتول:-طب مين
حسام:-يعني انتي و عمي؟ايه الذكاء ده مهو لو كنت اعرف كنت قلت
بتول:-ماشي المهم حمد ع سلامتك
اغلق الجواب دون ان يقرأه و وضعه الي جانبه شعر بارهاق عينيه فلم يقرأه
حسام:-بتول استأذنك اني انام بقه
بتول:-ماشي يا حبيبي انا صليت الفجر علفكره و هنتظم في الصلاه و بكره هنزل مع نورا اجيب لبس كتير كتير واسع
حسام بسعاده:-تمام
بتول:-اشوفك بكره ف يالنادي
حسام:-لا خلاص بقه الاجازه بتاعت المكتب خلصت و هرجع الشغل
بتول:-بس انا اتعودت اشوفك كل يوم
حسام:-بكره ربنا يسهلها يا بتول بقه سلام
بتول:-سلام
___________________________________
استقيظ حسام صباحا و قد استعاد الكثير من طاقته توضأ كعادته ليصلي ثم ارتدي ملابسه لمح الورقه ع الكمود ففتحها و هو يقرأها...
عقد حاجبيه بضيق انها اخته لم لا تفهم ذلك!
تصر ع احراج نفسها
ضايقه انها بتلك الجرأه حتي تضع جاب غرامي لاحدهم فتوجه الي شقته ليلقنها درسا رن جرس الباب
مني:-حبيبي طب ما تراح النهارده من الشغل
حسام:-فين فاطمه
مني باستغارب:-مصحيتش
تقدم من غرفته و فتحها بتهور
استيقظت فازعه:-حد يدخل كده؟
القي عليها الجواب
-اده؟
دلفت مني:-ايه يا حسام؟
حسام:-لو سمحتي يا ماما سبيني معاها
مني:-يا بني...
حسام:-ماما متخلنيش اطر اقفل الباب
خرجت والدته باتجاه المطبخ
حسام بغضب:-اي حد هتعجبي بيه هتسبيله جواب؟دي تربيه؟
فاطمه ببكاء:-يا حسام اصلا انا مش هحب غيرك!ليه مش فاهم انا بحبك بحبك بحبببببببببببببببببببببببببببببببببببببك!
تسمر في مكانه ليس من وقع المفجاه انما من وقع شجاعتها...
بينما استمعت مني الي هتافها:-يارب استرها!
روان من غرفتها:-غبيه!
تري ماذا سيحدث؟
___________________________________
تأملت نورا باب منزلها الذي عاشت فيه قدما و ابتسمت و هي ترن الجرس و تتخيل وجهه عندما توافق ع الرجوع اليه
فتحت لها امرأه بقميص نومها تمسك طفلا ع يدها:-خير؟
نظرت لها نورا بذهول
و استمعت الي مازن:-مين يا حياتي؟
تقدم من الباب و تأمل نورا و هو ينظر الي الارض


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات