📁 آخر الروايات

رواية ملك الصقر الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم بسنت شريف

رواية ملك الصقر الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم بسنت شريف 



                                              
الايام بتعدي ويبقي الحال كما هو عليه 
صقر دافن نفسه ف شغله وقلل كلامه مع ملك جدا عشان كلامها عن امه بستمرار وباساليب مختلفه وابتدت للاسف تاثر عليه ودا مضايقه منهم هم الاتنين 

+



                              
علي مركز ف شغله وعايش قصه حب جميله مع جوري وبيستمتعو بوقتهم مع بعض وعايشين اجمل ايام حياتهم 

+



                              
عزوراندا قربو جداا من بعض وراندا اكتشفت صفات كتير ف عز حبيتها جدااا وعلاقتهم ببعض قويت وعز منتظر العده تخلص بفارغ الصبر 

+



                              
في الجامعه ملك قاعده ف الكافتريا مستنيه معاد محاضرتها بس المره دي لوحدها بسبب غياب كندا عشان تعبانه .....ملك قاعده سرحانه ف اللي جاي هتعمل اي والخطه اللي بترتبلها دي هتنجح ولا هتتعك منها وقطع شرودها صوت شخص جنبها 
جاسر .....اللي واخد عقلك 
ملك....خضتني ياجاسر 
جاسر......يابختك ياصقر بيه فكري ف مستقبلك يا حاجه امتحانتك فاضل عليها شهر ونص وشهر امتحانات وهتجوزيه وهتزهقي منه 
ملك.....بااااس اي كل دا انت قفلتني من الحياه كلها يا عم وبعدين انا مش بفكر ف جوازي من صقر اصلا 
جاسر بصدمه......انتي بتفكري ف حد تاني ليلتك سودا بتخوني الجدع دا طول بعرض وعضلات و
ملك.....باااااس يخربيتك قوم من هنا قوم شوف محاضراتك 
جاسر ضحك......خلاص خلاص .....عايز منك خدمه وليها مقابل كمان اطمني 
ملك .....دا اذاي بقي 
جاسر.....انتي دي اخر محاضره ليكي صح 
ملك.....اه 
جاسر......هستناكي واخدك اغديكي ف المطعم اللي تختاريه اي رايك
ملك ....موافقه طبعا بس اي الخدمه 
جاسر قام وغمزلها بعنيه.....اطمني واحنا ف المطعم هقولك ماتقلقيش 
ملك ....اشطا 
ملك راحت حضرت محاضراتها وجاسر كمان وبعد وقت ملك خلصت وكان جاسر منتظرها 
جاسر.....يالا ياعسل 
ملك.....بقولك اي ياجدع انت انا مش مرتحالك انت وراك مصيبه صح 
جاسر .....انا ابدا 
ملك.....مش مرتحالك لا 
ملك وجاسر مشيو مع بعض وفجاه ملك وقفت وبحركه لاارديه منها مسكت دراع جاسر جامد.بايديها

+



                              
جاسر باستغراب.....في اي يا ملك 
ملك .....ها
جاسر .....مالك يا حبيبتي في اي 
ملك.باصه قدمها علي وائل ومش عارفه تتحرك نظرته ليها رعبتها ومبقتش عارفه تتصرف 
جاسر بيبوص مكان مهي مركزه ومش فاهم في اي 
جاسر .....يالا ياملك 
ملك.....ماشي يا لا 
ركبت معاه العربيه وهي قلقانه مش عارفه قي اي بس في احساس رعب جواها مش مريحها 
جاسر حاول يفك ملك من حالتها دي وبعد مع الوقت نسيت واتعاملت بطبعتها واخدها مطعم حلو جداا واكلو مع بعض وقعدو يهزرو ويضحكو 
ملك.....اولا شكرا يا صاحبي علي عزومه الجامده دي ثانيا بقي موضوع اي اللي عايزني فيه 
جاسر....صحابك اي ينتي دا ....احممممم انا عايز اسالك سؤال وتجوبيني بصراحه ماشي 
ملك.....اكيد 
جاسر.....هي كندا في حد ف حياتها 
ملك بخبث.....حد اذاي يعني 
جاسر.....ملك ردي 
ملك......لي اطمن بنت عمك محترمه يابني ملهاش ف الشغل دا طمن قلبك اختك محترمه 
جاسر بغيظ .....ملك ...انا عارف انها محترمه 
ملك......طيب بتسال لي 
جاسر بعصبيه.....ما تردي عليا عدل 
ملك....مش اما انت تسال عدل الاول 
جاسر ....اذاي يعني 
ملك....يعني قول كندا بتحبني ولابتخب حد تاني ف انا هرد عليك واقولك انت مش عارفه بس مفيش في حياتها حد اطمن 
جاسربفرحه...... متاكده 
ملك....عيب عليك 
جاسر......الخدمه بقي 
ملك.....خييرر 
جاسر......عايز فكره مجنونه هي تحبها واطلب اتجوزها 
ملك.....اوعا بقي اخيرا نطقت يالوح اطمن كل خطط عندي ...وفكرت شويه ....بوص يامعلم ..كندا المتخلفه دي بتعشق حاجه اسمها اللون الابيض ف انت اعمل اي بقي شوف مكان مفتوح كدا ف جنينه حلوه كدا وزينه كله بالياسمين والتربيزات باردو ابيض والناس اللي هتحضر كمان تلبس ابيض بوص كوبيات لبن كدا عديه طبعا دا كله ليه بقي عشان عيدميلادها الاسبوع اللي جاي ياناصح وجيب ليها خاتم حلو كدا كانه اي بقي هديه عيد ميلادها وانت اقعد علي علي ارض واطلب ابديها.ً..وربنا يقدرنا علي فعل خير 
اي رايك يا معلم
جاسر.....عاش مش خساره فيكي العزومه  
ملك.....اي الخفه دي.يا عم 
جاسر......ههههه
ملك.....يالابقي عشان تروحني 
جاسر ...كمان 

+



                                      

                
جاسر روح ملك وهم غافين عن اللي بيرقبهم وصورهم 

+



جاسر......شكرا يا كبير علي مساعده 
ملك ..ً.علي الله يتمر بس ف الاخر 
جاسر......يابت انتي لسانك طويل كدا علي طول في اي 
ملك....الله اكبر وقل ادبك تاني عشان اهدها علي دماغك وبوظهالك 

+



ف الوقت دا جيه صقر واضايق من وقفهم مع بعض سلم علي جاسر ومشيو 

+



صقر....هو في حاجه حصلت 
ملك .....لا لي 
صقر.....امال هو بيوصلك لي 
ملك حكتله كل اللي حصل ما بينهم ماعدا انها شافت وائل محبتش تكلم لانه معملش ليها حاجه وهي اللي خافت منه بس 
صقر.....بقيتي الخاطبه انتي يعني 
ملك.....يا لا بقي كلهم ولادي 
صقر ضحك علي جنانها 
الايام عدت عليهم من غير اي احداث لحد يوم دا 
ملك داخلت شقه صقر تخبط جامد جدا عليه وهو فتح وهومفزوع 
ملك ودموعها نازله.....صقر ماما حد هجم عليها ف شقه وهي لوحدها ووضربها بالمطوه ف ايديها 
صقر....امتي دا وبعدين انتي كويسه طيب وانتي سيبها وجايه 
ملك.....مش ماما. عزه ...مامتك انت عاليه 
صقر اتجمد مكانه مش عارف يخدد مشاعره ولا عارف يزعل ويقلق عليها ولا يكبر دماغه 
ملك.....صقر انت لسه هتفكر دي مامتك تعالي معايا نطمن عليها 
صقر وافقه وراح معاها وكان جواه قلق خايف يكون حد اتعرضلها اوحد.اذاها ....مشاعره دي بضايقه اكتر واكتر مخليه ف دوامه هومش عارف يخرج منها 
وبعد وقت وصلو البيت وطلعو يجرو علي بيت 

+



ملك دخلت علي عاليه تتطمن عليها وكانت عاليه مصدومه من اللي حصل وصقر واقف عند الباب بيشوفه وبعد.كدا راح قعدمعاهم 
صقر.....احممممم هو اي اللي حصل 
عاليه بفرحه ان ابنها بيتكلم معاها....انا كنت ف المطبخ وسمعت صوت حركه باره خرجت اشوف فيه اي لقت واحد قدامي لابس اسود وعلي راسه حاجه سودا مخبيه ملامحه كلها واما شافني خبطني بالمطوه ف ايدي وجري 

+



صقر قام عشان يتاكد من شكوكه ومسك ايديها واتاكد ان الجرح  سطحي شبيه بالخربوش يعني بصلها وقعد مكانه تاني من غير ولاكلمه 

+



ملك طهرت الجرح ليها وقعدت جنبها 
ملك......بوصي بقي انا مش هسيبك لوحدك ابدا انتي هتيجي تعيشي معانا ف البيت بس 
عاليه بصت لصقر .....لا لا لا انا مرتاحه هنا يا حبيبتي
ملك بنفي......مرتاحه اي انتي كنتي هتموتي وبعدين البيت دا مهجور من سنين عشان خاطري وبعدين دي ماما عزه هتفرح اوووي وانتم كنتم صحاب زمان صح 
عاليه ....اه طبعا بس انا مش عايزه اضايق حد.
ملك....مفيش حاجه من كلام دا .....ماتكلم ياصقر 
صقر.....ملك معاها حق المكان هنا مش امان ليكي ...انا هنزل استناكم تحت تكونو جهزتو كل حاجه 
ملك قامت جهزت حاجه عاليه واخدتها ونزلت وصقر وصلهم وبعد كدا راح علي شغله ووصل مكتبه وانتظر مجي علي ذي مامر وبعد وقت علي جيه 
علي.....نعم يافندم 
صقرقام من علي مكتبه ووقف قصاد علي وبدون مقدمات ضربه بالبوكس 
علي بوجع وصدمه .....اي دا في اي 
صقر مسك علي من هدومه......تضحك.عليا انا ياض امت نسيت نفسك يا علي 
علي بعدم فهم .....انا عملت اي 
صقر .....مش عارف عملت اي ...عملت انك روحت بيت امي وفتاحته وعورتها علي اساس اني مش هعرف انك انت والغبيه التانيه اللي عملتهم كدا وانتي ماشي وراها ذي الغبي  ونفذت خطه غبيه ذيك 

5




          

                
علي باصص ليه ومتنح مش فاهم هوعرف اذاي معقول ملك لالا 
علي ....خطه اي انا مش فاهم قصدك 
صقر بصله......بلاش صياعه مش عليا انا 
علي....احمممم هوحصلها حاجه يعني 
صقر.....مالكش دعوه واتفضل علي شغلك وياريت
ماتمشيش وراه عيله تاني عشان المره تانيه تصرفي مش هيعجبك 
علي باحراج.....احمممم هوالفكره ان ملك عايزاك علقتتك تتصلح بوالدتك مش اكتر صدقني وانا كنت بحاول اساعدها مش اكتر 
صقر.....ربك يسهل 
علي.....ملك مش قصدها و
صقر....قصه ملك مالكش فيها اتفضل علي شغلك 

+



علي عرف ملك ان صقر عرف خطتهم وهي خايفه من مواجهته بس   صقر سبقها وبعد هو وبقي كلامه معها ف حدود.انه يطمن عليها مش اكتر من كدا 

+



عزه وعليا اندمجو مع بعض وطول الوقت مع بعض ودا فرح ملك جداا  

+



وجيه يوم عيد ميلاد كندا 

+



جاسر كلم عمه وجده وطلب ايديها وهما راحبو جداا ووافقو 

+



ملك....يالاياكندا بقي هنتاخر 
كندا... هنروح فين يا بنتي طيب 
ملك.....تعالي بس 
ملك اخدتها ولفو كذا كمان وبعد كدا ملك اخدتها بيوتي سنتر وطلبت منهم يعملولها مكياج رقيق وجبتلها فستان ابيض بسيط جدا بس عجب كندا جدااا 
كندا.....واو بجد حلو اوي يالوكا بس هو في اي احنا هنروح فين 
ملك...البسي بس وهتعرفي بعدين 
كندا لبست فستان وكانت جميله جدااا وملك كمان 
وبعد وقت جيه سواق اخادهم وكندا مش فاهمه اي حاجه من اللي بتحصل معاها 
وبغد وقت وصلو مكان غريب قدام قاعه ملك اخدتها وكندا اتفجات بكل صحابها وقريبها وكلهم لابسين ابيض ذيها والمكان كله متزين باللون الابيض وكان شكله وهم واحتفلو بعيد ميلادها وبعد ماطفو الشمع ظهر جاسر 
كندا......لسه جاي يا استاذ اتاخرت لي 
جاسر.....تجوزيني 
كندا .....ها .
جاسر .....تتجوزيني ياكندا 
كندا بصتله وبصت لبابها وجدهاتفهم اللي بيحصل 
جاسر. ....اي يا جميل 
كندا......دا بحد انت اخيرا نطقت مش مصدق 
جاسر ....نطقت اذاي 
كندا. ضحكت وسكت وبضت ف الارض 
جاسر فهم قصدها وشد ايديها ولبسها الخاتم وكانت فرحتهم كبيره اوووي 
عدت الايام ويبقي الحال كما هو عليه 

+



ملك اخدت عاليه وشدها من ايدها ودخلو البلكونه 
عاليه.....يابت شداني كدا لي 
ملك.....اي رايك ف الجو اللي هنا 
عاليه......جميل طبعا 
ملك وعاليه فضلو واقفين ف البلكونه وبيتكلمو ف مواضيع مختلفه 
ملك.ً....احممم....هو انا ممكن اسالك سؤال 
عاليه....طبعا يا حبيبتي 
ملك.....لي سبتي صقر لي عملتي كدا 
عاليه اتنهدت وعيونها دمعت وهي بتعيد اسوء فتره ف حياتها......كمال كان من اجمل الناس اللي تتخيليها كان حنين اوي وطيب اوي لحد يوم ما عمل الحادثه وكل حاجه اتبدلت باقل كلمه يشك فيه لواتكلمت مع اي راجل يبقي في بيني وبينه حاجه شك ف كل تصرفاتي شك ف كل حركه بعملها  واما الفلوس اللي معانا خلصت نزلت اشتغل وكاني جبت البنزين جنب النار خناقته مبقتش تخلص وذاد عليها ضرب واهانه من ابشع الالفاظ اللي تتخيليها وكنت بستحمل عشان خاطر صقر وفي يوم من كتر الارهاق اغمي عليا ف الشغل وواحد زميلي ف الشغل ومراته وصلوني البيت بعربيتهم كمال كان واقف ف البلكونه وشافه وهو نازل يفتحلي الباب وانا بشاور لمراته بعد ماركب هو العربيه مجرد ما دخلت الشقه كان واقف علي باب ضربني وكان اول مره يضربني بالغل دا كله وماسبنيش غير اماجسمي كله بيجيب دم ومكفهوش كمان طلقني ورماني باره البيت بهدومي مقطعه من ضرب اتحايلت عليه وبوست رجله انه يديني صقر وانا هختفي من حياته خالص لكن هو رفض رفض كان بيعقبني بيه وحرق قلبي عليه اما اخده واختفي دورت عليه كتير اوي في كل مكان لكن مالقتهوش ومعرفش هو قاله اي عليا 

+



        
          

                
عاليه كانت بتحكي ودموعها نازله بوجع من اللي شافته وملك بتعيط معاها من كلام اللي بتقوله 
ملك صعبت عليها اووي عاليه علي ظلم اللي شافته ف حياتها وكمل ظلمه فيها وحرمها من ابنها  

+



صقر واقف قدام البلكونه بتاعته متسمر مكانه كانه اتشل عن الحركه مش مصدق اللي سمعه كره وغيظه من ابوه اضاعفت لدرجه صعب تتوصف قلبه وجعه عن ظلم اللي هي شافته مش عارف يعمل اي يروح ليها ويرمي نفسه ف حضنها ولا يعمل اي بس هومحتاجها 

+



الايام بتعدي وصقر اختفي نهائي بسبب المهمه اللي سافر ليها 15يوم كان المهمه دي جاتله ناجده عاد فيها حسابته وافكاره تاني واخد قرارت كتير اوووي ف حياته 

+



ملك قاعده ف اوضتها مضايقه وسرحانه ف صقر 
عاليا داخلت عليها .....في اي بس ياست البنات اي اللي مضايقك كدا 
ملك.....شايفه ابنك وعمايلو بقالو 15يوم مختفي ومحدش يعرف عنه حاجه 
عاليه.....اكيد عنده شغل ياحبيبتي 
ملك ...ولو باردو يعرفني 
عاليه.....طيب اطمني بس و تعالي بس كلي وبعدين نشوف موضوع صقر دا 
ملك.....مش جعانه 
عاليه شدتها من ايديها .....مفيش كلام دا لازم تاكلي كويس امتحانتك قربت ولازم تركزي يالا
عاليه اخدتها وقعدو كلهم اكلو مع بعض وبعد وقت الباب خبط وكان صقر دخل سلم علي امل ودهب 
ملك بصاله بغيظ....
صقر.....بلاش الباصه دي بس عشان غصب عني ومش كل مره ارجع من مهمه يكون في نفس الحوار دا مايصحش يعني كدا مش هنخلص يا ملك 
ملك.....قولي طيب انك مسافر حتي 
صقر.....حاضر،ياقطتتي المره جايه هقولك يا حبيبتي ....اي مفيش حمد لله علي سلامه ولااي 
ملك ....حمد لله علي سلامتك 
صقر سابها وقعد علي ركبته قدام مامته وهي بصاله 
صقر....عامله اي 
عاليه.....كككويسه انت عامل اي 
صقر.....الحمدلله 
عاليه.....حمد لله علي سلامتك يا حبيبي 
صقر....احممممم صحتك عامله اي دلوقتي 
عاليه بسعاده .....الحمدلله انا كويسه اوووي 
صقر.....يارب دايما لواحتاحتي حاجه كلميني ماشي 
عاليه.....انا مش عايزه اتعبك 
صقر.....تعبك راحه ياست الكل ....انا هقوم بقي 

+



صقر قام راح شقته وعاليه سعادتها كانت كبيره حداا مش مصدقه ان اخيرا صقر كلمها 

+



راندا بعصبيه....ياعز ماينفعش دا 
عز....كلاميي انتهي كتب كتابنا يوم الخميس و مفيش رجوع
راندا.....ياعز افهم الامتحانات فاضل عليها اسبوع هنعمل اي بقي مش هكون فاضيه 
عز.....انا كلامي انتهي ياراندا كتب كتابنا كمان 3ايام و مفيش كلام تاني انا كنت بعد ايام عدتك بالساعه ودلوقتي المفروض انتظر شهر كمان دا مستحيل 
راندا حاولت معاه لكن رفض وصمم علي قراره وابتدو ف التجهيزات ودخلو ف نقاش تاني عشان الفستان عز مصمم يجبلها فستان فرح وهي رافضه 

+



واخيرا جيه اليوم اللي عز منتظره بقالو كتير كانت ساعدته ماتتوصفش قلبه كان بيدق ذي الطبول 
جاب فستان لراندا بسيط ولونه ابيض عشان مايبقاش حرم نفسه انه يشوفها وهي لابساه وهي عجبها جداا شكل الفستان وبسطته 
وتم كتب الكتاب بساعده كبيره انها بقت علي اسمه 
ددا فستان راندا وكانت جميله جدا   

+




  

      واخيرا جيه اليوم اللي عز منتظره بقالو كتير كانت ساعدته ماتتوصفش قلبه كان بيدق ذي الطبول جاب فستان لراندا بسيط ولونه ابيض عشان مايبقاش حرم نفسه انه يشوفها وهي لابساه وهي عجبها جداا شكل الفستان وبسطته وتم كتب الكتاب بساعده كبيره انها بقت علي اسمه دد...
  
    
        
    
    
      
        
        
      
    
   
  


صقر.....مبروك ياصاحبي 
عز....الله يبارك فيك يا حبيبي عقبالك انت كمان 
صقر....حبيبي ....يا لا يا ملك عشان نمشي 
عز....علي فين 
صقر....هنمشي كتب كتاب خلص والناس مشيت مش واخد بالك 
عز.....لاياكبير لسه اطلع ورايا 
عز اخد صقر وعلي وملك وجوري وطلعو علي ياخت جميل جدا متزين وكله انوار وكان عامل فرح بسيط ليهم وكانت فرحه راندا ماتتوصفش من اللي بيعمله عز معناها وانه بيحاول يفرحها بكل الطرق اللي ف ايده 

2



استووووووووب🥳🥰
اي رايكم ف البارت🙄 وتوقعاتكم اي ف اللي جاي 🙄🙄

+



جوري

+



مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات