رواية ملك الصقر الفصل السادس عشر 16 بقلم بسنت شريف
وليد قاعد.علي صدمته ومضايق
عزه بتكتم ضحكتها علي شكل وليد ......مالك يا حبيبي
وليد .....مفيش
عزه.....طيب اي مش هتقول لملك وتاخد رايها باردو
وليد بغيظ......لا وهي اكيد مش موافقه انا عارف ياامي وبعدين اقفلي الموضوع دا
عزه....في اي ياوليد دي حال الدنيا لازم هيجي وقت وهتجوز فيه دا طبيعي وبعدين مش هتروح بعيد يعني هتبقي ف الشقه اللي جمبنا يابني
وليد......يوه بقي في اي انتي بتكلمي كتير كدا لي ياامي وفرحانه انها هتجوز
عزه....فرحانه بس دا انا طايره من الفرحه اني هشوفها بالفستان الابيض
وليد تنح.....فستان ابيض اي دي البنت لسه صغيره لا هو ينسي هالص الجواز دلوقتي اصلا اخره خطوبه واما تتخرج يتجوزو
عزه بصدمه......يالهوي ياوليد انت عايز الخطوبه تكون 6سنين ياواد اي عايزهم يخللو وبعدين ضقر مش صغير يابني دا عنده32سنه يستني 6سنين يتجوز عنده 38حرام عليك يابني
وليد....هو دا اللي عندي
علي متابع كلامهم ف صمت
عزه.....ماتكلم يا علي ساكت كدا قول حاجه
علي.....هقول اي وليد عنده حق هي لسه صغيره علي جواز ولسه بادري
عزه بضيق.....يارب لي يارب ولادي يكونو متخلفين كدا ً..يامللللك انتي يابت انتي كمان
ملك جت تجري ....في اي ياماما
عزه .....اقعدي يا حبيبتي عايزه اتكلم معاكي
ملك قعدت وانتظرت تكلم
عزه.....بوصي ياحبيبتي من غير مقدمات كدا صقر طلبك للجواز انتي رايك اي فكري يا حبيبتي براحتك واللي انتي عايزه انا هعمله
وليد......سكتت يبقي مش موافقه صح يا علي
علي....بالظبط خلاص ياماما ماتضغطيش عليها براحتك يالوكا
ملك بصالهم بصدمه ومش فاهمه اي اللي بيقولوه دا
عزه بضيق من تصرفات عيالها.....هايابنتي سيبك منهم موافقه
ملك ابتسمت ووطت ف الارض
عزه.....مبروك ياحبيبتي
وليد قام من قدامهم ودخل اوضته ذي الاعصار وبعدها علي من غير مايتكلمو
ملك....هو في اي ياماما هما رافضين صقر لي
عزه ببتسامه......لا يا حبيبتي المشكله مش ف صقر خالص المشكله ف اي حد يقرب منك هما حبوكي اوووي وعايزينك معاهم علي طول مش مستوعبين انك هتبقي ف الشقه اللي جنبنا
ملك....انا كمان بحبهم اوووي
عزه.....ربنايخليكم لبعض ياحبيبتي
ملك.....يارب يازوزا ......هقوم انام اما بقي عشان عندي محاضرات بادي
اليوم عدي علي بعض بين الفرح والقلق
+
ملك راحت كليتها وقبلت كندا وحكتلها علي كل حاجه
كندا بسعاده......وهتبقي عروسه ياتي
ملك......تفتكري جدو هيوافق علي صقر بعد اللي حصل ما بينهم
كندا......بوصي جدو من النوع اللي صعب تفهمي تفكيره بس ان شاء الله خير
ملك ......يارب
خلصو محاضراتهم وخارجين من باب الكليه اتفجئت بصقر واقف قدام عربيته بطلته الساحره ووسط اعجاب بنات بيه
ملك بغيظ راحتله.....انت بتعمل اي هنا
صقر قلع نضارته .....في اي بس يا جميل الناس بتقول اهلا مساء الخير اي حاجه من دول
ملك .....واقف لي هنا
صقر......مستنيكي ياقمر .
ملك.....لي
صقر....اركبي وانتي تعرفي
ملك .....لا
صقر قرب منها ....اركبي بدل ماشيلك واركبك بالعفيه ويبقي شكلك وحش اوووي
ملك بغيظ.ركبت معاه وصقر ركب وساق
تحت انظار اللي متابعتين
وكندا متابعهم وهي مبتسمه
+
صقر......في اي بقي ست البنات مضايقه لي
ملك ....عادي انت عايز اي
صقر وقف العربيه......في اي ياقطتي زعلانه لي كدا
ملك باستغراب ....اي قطتي دي
صقر.....انتي شبه القطط رقيقه وصغنونه كدا وحاجه تخطف الانظار ولوحد قرب منها تخربشه
ملك......اممممممم خلي بالك بقي لا حسن اخربشك
صقر غمزلها....ايوه يواد ياشرس انت
ملك....احنا رايحين فين
صقر......هنتغدي مع بعض وبعد كدا اوصلك بيتكم ياقطتي
ملك ابتسمت علي اسمها الجديد
صقر .......هسمعك اغنيه كل مابسمعها بفتكرك
ملك بفرحه.....اي دي
صقر شغل موبيله علي مهرجان .....جمالك حبيبتي جمال مستفز عيونك سفينتي وشط ابن حظ وفارد شراعي مستني رياعك مشاعرك بخيله وقلبي ابن عز جمالك حبيبتي جمال مستفز عيونك سفينتي وشط ابن حظ وفارد شراعي مستني رياعك مشاعرك بخيله وقلبي ابن عز.....صقر شغل الاغنيه وكان بيغني معاها
ملك بصتله بغيظ وقفلت الاغنيه.....دا بجد يعني دي اغنيه بتفكرك بيا يخربيت رومنسياتك ياجدع
صقر ضحك بصوته كله .....مش عجباكي
ملك.....بزمتك دي اغنيه يعني
صقر.....لي دي جميله اوووي كل مااسمعها افتكرك فعلا
ملك بغيظ.....شكرا جدا الحقيقه علي مشاعرك النبيله
4
صقر بيضحك علي ملامحها وغضبها الطفولي
مسك موبايله وغير الاغنيه لاغنيه حماقي (لي بيلموني ليه )
ملك ابتسمت ليه بحب .....مش بتغني معاها ليه ولا صوتك وحش
صقر ضحك.....بالظبط كدا وبعدين هدمر اغنيه حماقي حرام يعني خليها كدا
ملك.....عندك حق
صقر اخدها مطعم شيك اوي علي نيل وقعدو اتغدو مع بعض وبعد كدا روحوها واتصل بعز يقابله
وتقابلو بعد وقت
صقر.....اي الاخبار ياعز
عز....كله تمام
صقر.....مين اللي مسك تحقيق مع طارق
عز.....محدش طبعا دي قضيتك المدير سايبه يستوي شويه تكون انت صحتك اتحسنت
صقر.....تمام جدا واي اخبار قضيتك الجديده
عز......ماشي فيها اهو وهانت خلاص قريب اوووي هنهيها
صقر.....امممممم اعتقد دي فرصه كويسه اوووي تحدد انت ناوي علي اي
عز.....ناوي علي اي مش فاهم
صقر بملل......ماتصعش عليا ياعز انت فاهم قصدي كويس
عز باحراج.....مش عارف لسه
صقر.....دي اخر فرصه ليك ياعز ياتاخد خطوه واعتقد انت عرفت سبب رفضها كان اي ياريت تتعدل بقي وتاخد قرار عدل
عز......انت عرفت دا كله اذاي ياجدع انت بقالك3اسابيع مدخلتش الجهاز عرفت دا كله اذاي
صقر......مصادري الخاصه
عز......اممممم لاياراجل نويت علي اي مع ملك
صقر اتنهد.....طلبت ايدها من خالتها قالتلي الراي لجدها
عز......قول والله جدها اللي انت بهدلته صح
صقر.....اه
عز....يعيني يابني ....دا هيشلوحك
صقر.....غور يالا مناهنا كاتك.نيله ف الفاظك وفكر هتعمل اي قضيتك والاهم انك قبل ماتنقض علي فريستك لازم تكون مكتفها كويس عشان ماتهربش منك
عز.....مش فاهم
صقر......انت بتتعامل ما ناس ضحكو علي البلد.كلها ومفهمين الناس انهم بيساعدو الناس والحوارات الفكاسنه دي لازم تكون سبقهم بخطوه عشان ماتدلهمش خرم ابره يخرجو منها فهمت
عز باعجاب .....المظات ياجدع دماغك دي المظات
صقر غمزلو وقام
عز.....رايح فين
صقر.....ورايا مشوار
صقر مشي وفكر كتير قبل مايروح لجدها هيبقي رد فعله اي وبعد وقت كان وصل للبيت عرفه دخل وطلب يقابله وبعد وقت كان وصل
عرفه ....خير عرفت انك عايزني
صقر متوتر بس بيحاول يتحكم ف نفسه ويداري دا . ً..احم اسف اني جتلك من غير معاد
عرفه.....عادي عايز اي
صقر......جاي اطلب ايد ملك
عرفه بصله بتقيم ......انت عايز تتجوز حفيدتي
صقر رفع حاجبه.....مش فاهم اي مش عجبك ولا اي
عرفه.....افرض ياعني هتعمل اي
صقر.بيحاول يتحكم ف اعصابه عشان مايخسرش ملك ....طلابت حضرتك اي
عرفه ضحك.....طلباتي اي بس مش اما اقول موافق ولا لا الاول وبعدين مش المفروض قبل ماتتقدم لواحده تسال عليها الاول
صقر.....اسال عليها اذاي يعني
عرفه.....يعني مخطوبه حد طلبها كدا يعني
صقر......ملك مش مخطوبه
عرفه.....منا عارف بس ابن عمها طلبها للجواز وانا وافقت عليه للاسف طلبك مرفوض جيت متاخر
صقر متنح لكلامه لدرجه انه مش فاهمه او مش مستوعبه اصلا
صقر......انت بتقول اي التخاريف دي مستحيل دا يكون حصل
عرف بلامبالاه ....واي المستحيل ف دا ....ابن عمها او لي بيها وهيحافظ عليها ...
صقر فقد كل ذره تحكم فيه.....دا لوحصل لهطربقها علي دماغ الكل انت فاهم
عرفه ببرود.....انت بتزعق لي ومتعصب لي كل شئ نصيب ربنا كاتبلك الاحسن
صقر .....انت بتقول اي ملك دي ليا انا انت فاهم واي حد.هيقربلها هقتله ولو حفيدك فكر بس يقرب منها صدقني هحرق قلبك عليه وانا متاكد كويس اوووي معزته عندك وملك هاخدها غصب عن الكل
عرفه قام وقف قدامه بتحدي. ......احساس وحش اوووي ان حد يمنعك عن حاجه بتحبها صح حاسس بيك اوووي وبحرقه قلبك وانت شايفها بضيع منك وصدقني دي لسه البدايه ياصقر،وانا هعرفك اذاي تقف قصادي وتاخد ملك مني هندمك عن كل لحظه بعدتها عني ووفقت ف ضهر عزه وعيلها
صقر بغل.....وانا بوعدك انها عمرها مهتبقي لحد غيري حتي لواضطريت احرب الدنيا كلها والجاء لاساليب انت مش هتحبها ودا وعد الصقر
+
وسابه وخرج جواه حرب مش عارف يتصرف مش عارف يفكر بس اللي هومتاكد منه انه عمره ماهيسبها مهما حصل
1
فضل يلف بالعربيه وقت طويل واخر مازهق راح شغله تحت استغراب الكل
عز بصدمه.....انت اي اللي جابك انت تعبان يابني
صقربضيق .....انا كويس ...وسابه ودخل مكتبه وعز وراه
عز ......في اي يابني انت كنت معايا من ساعه اي اللي يحصل
صقر بزعيق.....قولت مافيش حاجه هو تحقيق ولااي
عز استغرب طريقه صقر وانه اول مره يتكلم معاه كدا ف سابه وخرج
+
علي قابل عز خارج من مكتب صقر شكله مضايق
علي باستغراب.....هوالمقدم صقر جوه
عز بضيق....ايوه .....وسابه ومشي
علي خبط ودخل اما سمحله .....حمد لله علي سلامتك يافندم
صقر.....عايز اي
علي....هو في حاجه يافندم
صقر بعصبيه.....في اي باعلي انت هتصاحبني ولا اي اتفضل علي شغلك
علي....انا اسف يافندم مش قصدي ....وقرب من مكتب صقر ....احممممم هوحضرتك روحت لجد ملك صح
صقر بصله.....عرفت اذاي
علي.....اصل حضرتك بقالك فتره ف اجازه يعني مفيش شغل يبقي اكيد حاجه تخص ملك
صقر بصله ورفع حاجبه ...ناصح
علي .....تلميذك بس اي قال اي
صقر اتنهد بحزن....رفض
علي بصدمه....اذاي يعني ولي
صقر.....مش عارف ....قال ان ابن عمها طلبها
علي بصدمه .....مين دا واذاي
صقر......معرفش معرفش يا علي
علي ....طيب وناوي علي اي
صقر....مش هسيبها ولو اضطريت الاجاء لاساليب عمري مالجئت ليها
علي بقلق .....هتعمل اي ...
صقر.....بكرا تعرف
+
عز قاعد ف مكتبه ومضايق من تصرف صقر ومستغرب اي اللي حصل واي اللي وصله لكدا حصل اي
وقطع تفكيره دخول راندا ذي العاصفه من غير استاذان
عز بخضه.....في اي
العسكري ....اسف يافندم بس هي
عز.....مفيش حاجه اخرج انت
راندا واقفه بتنهج وكانها كانت بتجري مسافه كبيره
عز قام من علي مكتبه وراح ليها وقعدها علي كرسي وقعد علي كرسي اللي قدمها وادها مايه
عز بترقب .....اشربي مايه عشان تهدي
راندا لسه هتكلم لكن عزقاطعها .....اهدي بس الاول
راندا هديت شويه....احمممم اتفضل
عز اخد الورق منها .....اي دا
راندا ....دا الفايل اللي انت طلبته وفي عنوان الست اللي ابنها مات وانا اتكلمت معاها ومستعده تشهد وتروح تطلب بتشريح الجثه والاهم من دا كله ان في عمليه هتم النهارده الفجر ف المخزن بتاع المستشفي وهيكون حاضر التسليم احمممم سليمان وكذا واحد من شركاء المستشفي هيكون حاضر عشان دا اكبر عدد هما هينفذوه
عز.....اي كل دا اهدي كدا عشان انا مش فاهم حاجه
راندا عادت كلامها تاني بس بهدوء
عز اخد.الورق منها وصورو علي موبايلو وبعد كدا اتصل بشخص
عز.....الورق معاك الباقي عليك
قفل معاه ....خليكي هنا دقايق وجايلك ماتتحركيش من هنا
راندا .....عز رايح فين
عز....جاي تاني
عز خرج كلم المدير وفهمه اللي وصله ليه وطلب القوات تجهز وبعد كدا راح لراندا
عز....يالا تعالي
راندا ....رايحين فين
عز مسكها من ايديها وشدها وخرج
راندا ....عز استني احنا رايحين فين
عز....امشي وانتي ساكت ينفع
راندا سكتت خوف من عز وبعد وقت وصل عند.فندق
عز....انزلي
راندا....اي دا احنا فين
عز نزلها واخدها ونزل الفندق ووقف عند ريسبشن
البنت .....افندم اقدر اساعد حضرتك
عز....في حجز باسم راندا محمد احمد
البنت....ايوه فعلا اوضه رقم100 واتفضل المفتاح
عز اخد المفتاح من البنت ومسك ايد راندا ومشي بيها لحد ماوصلها اوضتها ودخلها
راندا بعصبيه.....وبعدين معاك بقي اي اللي انت بتعمله دا واخدني معاك كدا ذي الجاموسه رد عليا انت جبتني هنا لي
عز.....خليكي هنا وماتتحركيش من الاوضه دي انتي فاهمه .....وسابها وخرج من غير مايديها فرصه ترد وهي كانت متغاظه منه واللي ذاد ضيقتها انه قفل الباب عليها
راندا بضيق.....كدا ياعز تحبسني ماشي اما شوفك بس
عز خرج من الفندق وراح الجهاز وجمع القوات وراحو المستشفي
عز ابتدا يشرح للقوات المطلوب منهم وكيفيه الهجوم عليهم واتنفذ خطه عز ذي خطط ووصلو المكان المخصص للعمليات وكانت ابتدو باول طفل
+
سليمان وشريكه واقفين متابعين العمليه
سليمان.....انا مش فاهم ياحسن اصرارك ان احنا نحضر العمليه دا خطر علينا كدا ولوحصل حاجه هنروح ف داهيه
حسن....اطمن ياسلمان وهي دي اول مره يعني وبعدين المره دي العمليه كبيره ف طبيعي هيتنصب علينا فهمت بقي ياحدق
سليمان بتوتر......طيب
+
وبعد وقت كان عز والقوات هجمو عليهم
عز.....يانهاركم ازرق كل دول بني ادمين هتقطعهم منكم لله ياجدعان بجد دانتم ليله اهاليكم سودا ...اقبضو عليهم ....القوات ابتدت تقبض علي دكاتره والحرس
+
سليمان......يا اهلا بعز باشا فاكرها ساهله كدا مستحيل طبعا
عز.....لا هي ابسط ممما تتخيل كمان
سلميان ضحك بصوته كله......يعني مش حبيب وبس لاوكمان خيالك واسع اوووي ....انت فاكر ان انا هتحبس تبقي عبيط
عز فهم ان دا جوز راندا......اممممم خيالي واسع هنشوف
سليمان.....صدقني هخرج منها وانت اللي هتتاذي ....حسابي معاك كبير اووووي وقرب منه بهمس .....انت مغلطش غلطه بسيطه.....انت عينك من مراتي وصدقني نهايتك قربت اوووي ياعز
عز ابتسم بسخريه ....امسكوه
العساكر مسكته عشان تقبض عليه وعز ادالو ضهرو عشان يمشي بس سليمان زق العساكر وطلع مسدسه وقبل مايضرب نار علي عز كانت الرصاصه مستقره ف ضهره هو ومات ف ساعتها
عز اتلفت عشان سمع صوت الرصاص وكانت صدمته من وجود.صقر
عز بص علي صقر وعلي سليمان
عز.....انت بتعمل اي هنا واي اللي حصل
العسكري.....كان هيقتلك يافندم ولولا تدخل المقدم صقر كان
عز بص لصقر ومش عارف يقوله اي وهو مش فاهم جيه اذاي
عز....انت هنا اذاي
صقر.....بعدين انا هستناك ف عربيتك خلص وحصلني
عز تابع مع العساكر القبض علي عصابه وتحريز الاشخاص والاعضاء وبعد ماتتمم كل حاجه راح لصقر
عز.....اي اللي بيحصل دا انت اذاي جيت وعرفت مكاني اذاي
صقر ابتسم .....من مصادري
عز....انا بكلم جد
صقر.....وانا كمان
عز....صقر انجز
صقر.....اي عمليه انت بتطلعها وانا بكون فاضي بطلع وراكي وبكون بعيد عنك بحيث اقدر انقذ الموقف لوحصل حاجه ولوعندي مهمه ببقي مكلف واحد.من اكفء الظباط ف النشان لكن العمليه اللي انت طلعت فيها واتصابت كنت انا عندي مهمه وهو كمان عشان كدا مقدرتش انقذك
عز بصله بصدمه.....انت لي بتعمل كدا
صقر......عشان انت اخويا ومقدرش اشوف فيك حاجه وحشه او يحصلك حاجه
عز حضنه.....شكرا ليك انا مش عارف اقولك اي
صقر ابتسم.....ماتقولش حاجه المهم دلوقتي ناوي علي اي مع راندا
عز.....هجوزها بعد عدتها ماتخلص
صقر.....ربنايسعدك ويتملك علي خير يا صاحبي
عز.....وانت عملت اي مع ملك
صقر اتنهد بحزن وحكي كل اللي حصل بينه وبين عرفه
عز.....طيب وبعدين ناوي عليه
صقر بص لبعيد ....بكرا هتعرف
عز .....شكلك ناوي علي بلوه
6
استوووووووب👯🌺
اي رايكم ف البارت🧐🤔
وتوقعاتكم اي ف اللي جاي 🙄🙄
+