رواية ملك الصقر الفصل الخامس عشر 15 بقلم بسنت شريف
وبعد وقت خرج الدكتور والكل جري عليه
عز برعب.......خير يا دكتور
الدكتور.....للاسف حاله المقدمه صقر حرجه جدا الرصاصه اللي واخدها بينها وبين القلب كام سنتي وكمان في ضلع مكسور ف القفص الصدري ضاغط علي رئه احنا عاملنا اللي علينا والباقي علي ربنا ادعولو لان حالته فعلا ص
وقبل مايكمل الجمله جت الممرضه بسرعه
الممرضه....دكتور تعالي بسرعه المريض نبضه وقف
الدكتور دخل بسرعه وعز دخل وراه ودموعه نازله علي صاحب عمره وهو شايفه بيسارع الموت وبيحاولو يعملولو صدمات كهربا لكن القلب مش ويستجيب
الدكتور باسي راح لعز اللي واقف وبيحاول يكدب عنيه بيكدب سمع صوت صفاره اللي بتاكد توقف النبض
الدكتور....البقاء لله صدقوني انا عملت اللي عليا بس هوحالته كانت حرجه جداا
المدير بحزن علي صقر.....عاش بطل ومات ب
عز بجنون وصوت عالي .....انت بتقول اي صقر مماتش انتم سامعين مماتش .....وزق الدكتور وراح لصقر يهز فيه ودموعه نازله ....لا انت مش هتموت ماتبقاش دي النهايه يا صاحبي لالالالا انت مش صاحبي لا انت اخويا وابويا امت حياتي كلها ياصقر ارجوك ياصقر ماتسبنيش
الدكاتره ادخلو يبعدو عز عن صقر
عز بجنون.....ابعدو عني محدش يلمسني ابعدو
ووقفو راندا
راندا بحزن....اهدا ياعز اهدي
عز بصلها ودموعه نازله وكانها اخر امل .....راندا اكشفي عليه شوفيه هو بيقول ان صقر مات هما كادبين صح صح ياراندا
راندا ....اهدا ياعز اهدا اللي بتعمله دا غلط وصقر احنا عاملنا معاه اللي نقدر عليه صدقني
الدكتور ....ياسياده المقدم اتفضل من .....وقطع كلامه صوت الممرضه وكل انتبه ليها
الدكتور جري.....انتي مين واي اللي ادتهوله دا انطقي ....حد يتكلم
الممرضه.....انا معرفش يا دكتور هي دخلت من باره وادته المصل دا علي طول انا مش عارفه حاجه
الدكتور..... اتطقي انتي مين واي اللي عملتيه .....وقبل مايكلم كانت صدمت كل اللي واقف ان النبض رجع تاني
الدكتور بصدمه .... انتي مين واي اللي ادتهولو دا
عز بصدمه ....ملك انتي عملتي اي ...هوكدا صقر بقي كويس
الدكتور.....ايوه النبض رجع يشتغل تاني اه ضعيف بس هوشغال
ملك قعدت مكانها علي ارض مش قادره تقف علي رجلها كان اصعب وقت عدي عليهاف حياتها
الدكتور خرج الكل وهو عنده فضول رهيب يعرف هي عملت اي
الدكتور .....ممكن اعرف بقي انتي عملتي اي
الواضح ان مش بس الدكتور اللي كان عنده فضول يعرف لا المدير وعلي وعز كمان كلهم منتظرين اجابتها
ملك بصت ليهم كلهم .....دا تركيب من كذا نوع دوا بيعمل علي انعاش القلب بس كدا
الدكتور باعجاب وفضول .....هوانتي دكتوره صح
ملك....انا لسه ف اولي طب
الدكتور باعجاب اكتر .....معقول ....انا دكتور وليد وسعيد جدا ب....
عز قاطعه بعصبيه. .....هو انت فاضي يا دكتور وببتتعرف علي ناس وشوف شغلك ولو صقر جراله حاجه هدفنك مكانك انت فاهم
وليد بتوتر .....ماتقلقش يافندم ....عن اذنكم
2
عز.....انا مش عارف اشكرك اذاي ياملك علي اللي عملتيه دا انت رجعتيلي حياتي تاني
ملك ....مفيش شكر دا واجبي ياسياده المقدم
راندا.....انا بجد فخوره بيكي يالوكا
ملك....تلميذتك
عز باستغراب.....انتم تعرفو بعض
راندا .....اه طبعااا انا بدرس لملك
عز.....اممممم
علي....يا لا يا ملك ...حضرتك محتاج حاجه يافندم
عز .....لا يا علي
علي اخد ملك وخرج من المستشفي وركبها العربيه من غير ولا كلمه وبعد مده وقف وبصالها اااوووي
علي.....احنا طول عمرنا اصحاب صح
ملك هزت راسها باه
علي.....عمري اثرت معاكي ف حاجه ياملك
ملك....لا
علي مسك ايديها ....مالك ياملك متغيره لي يا حبيبتي مش انتي ملك اللي اعرفها الشقيه اللي علي طول بتهزر وتضحك انتي عندك مشكله
ملك...لا
علي....احمممم هسالك سؤال وتجوبي بصراحه ماشي
ملك .....حاضر
علي....انتي بتحبي المقدم صقر
ملك وطت ف الأرض وابتدت تفرك ف ايديها بتوتر
علي رفع راسها ....وانتي شايفه ان دا صح يا ملك انا مش هقولك حبتيه ليه عشان الحب مش بادينا دا حاجه خارج عن اردتنا بس دا غلط يا ملك صقر مش من سنك ولا من جيلك واللي هو عمله معاكي
ملك قطعته.....لا هو بيحبني هوقالي كدا وسكتت شويه.....احممممم وطلب مني الجواز
علي اتصدم بس مابينش ليها ......وبعدين
ملك.....بس
علي.....وانتي قولتي اي
ملك....اما ماتكلمتش ....والدموع اتكونت ف عنيها ....هومشي افتكر اني رافضه وانا كنت متلغبطه ...اخدت نفس طويل ....علي انت قولتها صقر اكبر مني وهوحب طفولتي ماتخيلتش انه يكون بيحبني انا وقتها اتلغبطت ومعرفتش ارد عليه اواتكلم
علي.....ملك طبعا احنا اصحاب قبل اي حاجه ياريت موضوع صقر دا يتقفل لحد مايقوم بالسلامه ونشوف هنعمل اي مفهوم
ملك .....يعني اي
علي.....كلامي واضح ....تنسي اي حاجه هو قالها مفهوم يا ملك انا بتكلم معاكي براحه ومش عايزاتصرف معاكي باسلوب مايعجبكيش مفهوم
ملك بضيق....طيب
علي روحها البيت وكل واحد دخل اوضته سرح ف افكاره من منظوره هو
عدي اليوم عليهم صعب جدا وملك مجرد ماصحيت راحت تتطمن علي صقر
وقابلت عز قدام المستشفي
عزببتسامه......صباح الخير يادكتوره
ملك.....دكتوره مره واحده لسه بادري اوووي
عز.....بالعكس دانتي احسن من اي دكتور ف المخروبه دي بس اللي هيجنني عرفتي الدوا دا اذاي
ملك.....في دكتور اميركي انا متباعه علي يوتيوب بيعمل فديوهات وبيقول تركيبات ادويه مشابها لادويه تانيه بنفس المفعول بس
عز باعجاب بذكائها......شاطره يا ملك ....
ملك.....احممممم هوصقر كويس
عز بخبث ....ً....مش عارف الحقيقه انا دكتور كلمني وقال انه اتنقل اوضه عاديه بس لسه تعبان و
ملك بخضه.....تعبان اذاي يعني هو اي اللي حصل النبض وقف تاني يعني في اي حصل اي
عز ضحك علي لهفتها... اهدي بس في اي لكل دا تعالي معايا واحنا نشوفه وتطمني عليه بنفسك
ملك اتحرجت من اندفعها ....ومشيت معاه لحد ماوصلو لاوضه صقر
عز دخل كانت الممرضه واقف بتعلق محاليل لصقر
عز....هوحالته اي
الممرضه.....استقرت الحمدلله ...هو شويه وهيفوق
عز.... تمام
ملك عنيها علي صقر مش قادره تتخيل فرحتها انه عدي مرحله الخطر وبقي كويس بصاله ومبتسمه من الفرحه
عز .....ماتقلقيش هيبقي كويس
ملك .....يارب
عز ....انا هخرج اعمل تليفون واجي ...اوك.
ملك هزت راسها بالموافقه ...وشدت كرسي وقعدت قدام صقر بتابع تفاصيل ملامحه وفرحت اوووي اول ماحست انه ابتدا يفوق ....قامت وقفت جنبه
صقر بتعب ....اناااا فين
ملك.بسعاده.....حمد لله علي سلامتك
صقرابتسم وسكت وغمض عينه يجمع شتات نفسه
دخل عز ....اي ياملك في جديد ....وفرح اما شاف صقر فتح عينه
عز بسعاده لاتوصف.....حمد لله علي سلامتك يا صاحبي
صقر.....الله يسلمك هو اي اللي حصل وجيت هنا اذاي
عز لسه هيرد قاطعه دكتور وليد
وليد.....حمد لله علي سلامتك ياوحش ....ووصولك هنا كان ف الوقت بدل ضايع ذي مابيقولو
صقر......هو انا هخرج امتي
وليد بصدمه.....تخرج.اي انت بتهزر تخرج من هنا انت بتحلم ...دا مش قبل اسبوع ياسياده المقدم وبعدين اللي انت مريت بيه مش قليل ياسياده المقدم ولولا الانسه دي كان ذمانك ف خبركان
صقر باستغراب وبص لملك ....اذاي
وليد حكي لصقر اللي حصل من ملك.
وليد ببتسامه ......طبعا دا مش حاجه غريبه علي واحده قمر كدا و
صقررفع حاجبه .....نعممممم
وليد وهو علي حالته......بس فعلا انا بشهد ليكي بذكائك ونباهتك رغم صغر سنك لكن انتي فعلا
صقر بعصبيه......عز طلع البني ادم دا من قدامي بدل ما قتله دلوقتي
وليد باستغراب .....في اي ياسياده المقدم انا عملت اي انا بس مستغرب هي قدرت توصل للمصل دا اذاي ودا خلاني انبهار بيها يذيد قصدي يعني
صقر بعصبيه......انت يازفت اتصرف البني ادم دا
عز بيتمالك نفسه انه مايضحكش من عصبيه صقر وغباء الدكتور
عز.....احممممم طيب يا دكتور انا عايزك ف موضوع باره تعالي معايا
صقر بضيق.....هو اي اللي بيخصل دا وانتي بتتزفتي تتضحكي علي اي
ملك.....اصل انت لومكنتش تعبان كان.زمانك قتلته في اي بس
صقر.....مفيش وانتي عملتي اي مخلي الكائن دا مستغرب كدا
ملك.حكت لي اللي عملته واذاي وصلت للمصل
صقر بصلها اووي نظره هي فهمتها كويس
ملك ببتسامه.....قوم بسلامه انت وفي حاجات كتير لازم نكلم فيها مفهوم
صقر....ان شاء الله
1
الايام بتعدي وملك كل يوم عند صقر بتطمن عليه وتديله الادويه بتاعته وحاله صقر ف تحسن
صقر......انا اخنقت انا عايز اخرج بقي انابقالي اسبوع هنا انا كان اخري ساعات وابقي بره
ملك .....هوفي حد بيعض هنا
صقر باستغراب .....بيعض اذاي
ملك......طيب في مصاص دماء هنا
صقر.....نعم انتي بتقولي اي
ملك.....مصاص دماء يكلك ويمص دمك ف انت عايز تهرب منه عشان خايف منه مهو مستشفي حلوه اهي والناس بتعمل اللي هي تقدر عليه عشان تريحك عايز اي تاني
صقر متنح لكلامها....انتي بتقولي اي ...وبتجيبي الكلام دا منين
ملك......مش واقته علي فكره خالص خلينا ف المهم
صقر..... هو المهم الحقيقه ان احنا نتكلم في كلام مابينا ماخلصش
ملك .....مش وقته ياصقر انت لسه تعبان
صقر......انا كويس عايزه تقولي اي
ملك بانفجار......عايزه اقول انك شخص متسرع وبتشوف الامور من رؤيتك انت وكل حاجه علب اعتقادك انت والباقي مش مهم وانت رخم بجد وشخص غريب االاطوار
صقر بصدمه.....اطوار .....واي اللي انتي بتقوليه دا
ملك.....انت عرضت عليا الجواز المفروض اخد وقتي وافكر واستوعب الخبر اللي انت رميته ف وشي من غير تمهيد ولا اي نيله وكل دا كمان والمفروض ان اجابتي تكون واضحه مراعتش ارتباكي ولاصدمتي بني ادم متخلف
صقر....بتغلطي كتير علي فكره
ملك....براحتي
صقر.....واي بقي اللي انا قطعتك فيه ومقولتهوش
ملك.....اخمممم انت عرضت طلبك انا مكنتش مصدقه اللي انت قولته وكلمه لا دي طلعت غضب عني من التوتر مش اكتر فهمت
صقر.....افهم من كلامك انك موافقه تبقي شريكه حياتي
ملك وطت ف الارض وهي مكسوفه
صقر شد ايدها يبوسها
صقر.... اولا ربنا يقدرني واقدر اسعادك وتفضلي دابما جنبي ....ثانيا شكرا علي وقفتك جنبي وانقاذك لحياتي شكرا بجد ليكي
قبل ملك ماترد كان الباب بيخبط
صقر ......ادخل
دخل علي واتصدم من وجود ملك مع صقر واللي صدمه اكتر ان صقر ماسك ايدها
علي......اي دا اي اللي بيحصل هنا دا
صقر ببرود......ايديها متعوره ف بشوفهالها وبسرعه راح معور ملك ف ايديها بضوافره وملك صرخت من الوجع
صقر بقلق.....انتي كويسه
ملك ....اه
علي .....وريني ايدك ياملك انا
صقر شد.ايديها من ايده ......خليك انت انا هشوفها وجاب لزقه من الدرج وحطاهاعلي ايدها
علي بصله واضايق من ردت فعله
صقر......روح يا علي ابعتلي دكتوره راندا عايز اخرج من هنا
علي.....نعم ماتدوس علي جرس اللي جنبك وتبلغهم
صقر برخامه.....يالاياعلي
علي....ماشي ....تعالي ياملك روحي لامل عيزاكي
ملك .....اوكي ......وسابتهم وخرجت ودا ضايق صقر
علي......انا اورني عشان اسيبكم لوحدكم ...وساب صقر بغيظه وخرج
وبعد وقت رجع مع راندا كشفت عليه وكتبت ليه علي خروج واستعد لده بمساعده علي
علي.....حابب اوصلك
صقر. .....لا انا كلمت عز وهو جاي ف الطريق .....واه عرف والدتك واخوك اني جاي ليكم بعد يومين
علي.....خير غي حاجه ولا اي
صقر......اما اجاي هتعرف ياظريف
علي بضيق .....طيب
صقر خرج من المستشفي واسترد صحته نوعا ما وجيه اليوم اللي هوبيتمني وقابل عزه ووليد
وليد......عامل اي ياصقر دلوقتي
صقر.....الحمدلله احسن
عزه.....ربنا ينتقم منهم يابني ويحميكم
صقر.....يارب ياست الكل دعواتك .....احممممم انا الصراحه جاي عشان موضوع مهم
وليد......خير ياصقر
صقر بتوتر ونبضات قلبه صوتها عالي......انا جاي اطلب ملك
وليد بصدمه.....ملك اختي اذاي ياصقر انت مش واخد.بالك من فرق السن وسيبك من فرق السن ملك دي جنبك مش مابينه يابني انت بتقول اي
.صقر .....اولا فرق السن مش سبب يعني وثانيا اي مش باينه جنبك دي
وليد....ايوه اهتي صغيره وقصيره وانت مشاءالله طول بعرض تتخانقو تضربها قلم اختي تروح مني
صقر متنح علي تفكيره ......انت بتقول اي ياوليد وامد ايدي علي مين انا عمري مامديت ايدي علي بنت همدها علي ملك انت مستوعب انت بتقول اي وبص لعزه اللي متابعه الكلام ف صمت
صقر......اي ياطنط حضرتك ساكته لي
عزه ببتسامه......سيبك من كلامه دا مجنون مش مصدق ان حد هياخد ملك منه انا عن نفسي موافقه بس في الاهم مننا ياصقر
صقر....قصدك ملك
عزه......لايابني جدهااا ....هووكيلها وولي امرها لازم تطلبها منه هو يابني وف ايده هو الراي سواء هيقبل او يرفض
صقر اتنهد واستعد لخوض معركه جديده وهو مش عارف عن خصمه اي شئ بس المهم انه يفوز ف الاخر بملك مهما كان التمن وتبقي فعلا ملك الصقر
3
استوووووووووب 🥳
اي رايكم ف البارت🥰
وتوقعاتكم اي ف اللي جاي 🧐🤔
بجد تفاعلكم مع روايه بيفرحني جدااا😊
واتمني الناس اللي بتقرا ف صمت دول يقولو رايهم 😂🤭عشان بجد كلامكم بيفرحني اوووي❤😍🌸
+