📁 آخر الروايات

رواية ملك الصقر الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسنت شريف

رواية ملك الصقر الفصل الرابع عشر 14 بقلم بسنت شريف 



                                              
صقر واقف بعيد.متابعهم ونفسه يروح يقتل جاسر دا واما مشيو راح لملك 
صقر....عامله اي .
ملك....كويسه 
صقر.....مالك بقالك فتره مختفيه لي 
ملك....عادي 
صقر مسك ايديها وراح قعد بيها علي مقاعد 
صقر.....اي في اي متنحه لي 
ملك....عادي 
صقر....امممممم واضح ان علاقتك بقت كويسه بقرايبك 
ملك ببتسامه.....كندا انا بحبها من اول ما عرفتها وغلاوتها ذادت اما عرفت انها بنت عمي 
صقر بتوتر.....وجاسر 
ملك بعفويه ....جاسر دا مشكله بجد انت عارف بحسه  نسخه من علي ف كل حاجه حتي بقيت احبه ذيه 
صقر ابتسم علي طريقتها ف الكلام وعفويتها.....بس لي شبهتيه بعلي انتي مش بتحبي وليد 
ملك.....ابيه وليد لا خالص دا حبيبي دا انا بس اقرب لعلي هوصديقي الوفي واخويا وكل حاجه ليا فهمت بقي 
صقر ببتسامه متابع كلامها وحركتها الطفوليه تعبيرات وشها حركات ايديه كل حاجه بيتابعها بعشق 
حب براتها وعفويتها حب فيها كل حاجه 

+



                              
صقر بدون مقدمات .....ملك تتجوزيني
ملك بصدمه....هاااا 
صقر ....تتجوزيني .
ملك وهي لسه علي صدمتها.....انت يتجوز انت اذاي 
صقر .....نعم يعني اي 
ملك بتشاور بايديها ....انت وانا نتجوز دا بجد بس اذاي انت 
صقر.....اه ياملك انابحلم باليوم اللي هتبقي ليا فيه من وانتي صغيره دورت عليكي كتير كنت بتمني اليوم اللي ترجعيلي فيه انتي حب طفولتي ومراهقتي وحب حياتي كلها وافقي يا ملك تبقي شريكه حياتي 
ملك مش مستوعبه اللي هي بتسمعه حاسه انها بتحلم واي اللي هوبيقوله دا افكار كتير ف دماغها مشاعر كتير ملغبطها 
صقر......ساكته لي ملك قولي اكلمي ....ولاسكوت علامه رضا 
ملك باندفاع ....لا 
صقر ....لا انتي رافضه تتجوزيني ياملك 
ملك لسه هترد قاطعها صوت تليفون صقر 
صقر رد ....الوووو.....حاضر ثواني وجاي 

+



                              
صقر ساب ملك ومشي من غيرمايسمع ردها سابها ف حرب مع نفسها ....ماصبرش حتي تبرر ليه كلامها 

+



                              
صقر وصل للجهاز وهو قلبه وجهه من حب عمره مش عارف لي عملت فيه كدا افكار كتير بتيجي ف دماغه اي سبب رفضها هواتسرع انه طلب منها الجواز ولا غلط انه باح بمشاعره ليها 

+



                              
نفض كل الافكار من دماغه ودخل مكتب مديره مش وقت مشاعر حاليا 
صقر.....نعم يافندم 
المدير.....تعالي ياصقر 
صقر دخل المكتب وقعد منتظره يتكلم 
المدير بتوتر.......بوص ياصقر طبعا انت تاريخك ف الداخليه اشهر من نار علي علم ياصقر وانت عارف ان انت ذي ابني 
صقر مستغرب توتره والمقدمه اللي بيقولها.....هو في اي يافندم انا مش فاهم في اي و حضرتك متوتر لي كدا 
المدير ....في قضيه ليك ياصقر المشكله ان القضيه دي جيالك بامر من قيادات اعلي مني 
صقر.....يافندم اتكلم هو في اي 
المدير .....في جماعه ارهابيه ف سيناء مطلوب القبض عليها وانت تم اختيارك لكفائتك ياصقر القضيه دي من اصعب القضايا اللي ممكن تتخيلها اولا لان رئيس الجماعه دي من اخطر رجال علي مستوي العالم وثانيا انك تعرفو كويس 
صقر باستغراب ....اعرفو مين دا
المدير ....المقدم طارق عبدالسلام زميلك فاكره ياصقر 
صقر بصدمه.....طارق بقي رئيس جماعه ارهابيه 
المدير .....مش بالظبط كدا ....هو ماسك تدريبهم مش اكتر لكن رئيسهم اسمه المتلتم والعالم كله مش عارف يوصله دا لسه دوره مجاش ياصقر احنا حاليا في وجود.الجماعه دي وتخطيطهم 
صقر.....اطمن يافندم
المدير.....صقر لو انت مش حابب تقوم بيها ارفض وانا هقف جنبك و
صقر......مش صقر المنشاوي اللي يتراجع عن قضيه اتسلمت ليه و انا هسافر النهارده سيناء ومتقلقش يافندم مش هرجع غير والواد.دا معايا مهما حصل 
المدير.....ربنا معاك ياصقر 
صقر ....متشكر يافندم 

+



                                      


                
صقر خرج من عند المدير قابل عز 
عز.....صقر باشا ....اخباراك 
صقر....تمام ...وسابه ومشي 

+



عز باستغراب .....مالو دا وراح مكتبه يتابع شغله 
صقر دخل مكتبه يشوف قضيته الجديده واللي احتمال كبير مايرجعش منها خوف مبهم من مستقبل 
قطع شروده خبط الباب 
صقر.....ادخل 
علي دخل ....فندم دا المعلومات اللي حضرتك طلبتها 
صقر اتنهد....علي القضيه دي انت هتمسكها 
علي....اشمعنا 
صقر......مش انت اللي ابتديت فيها والخطه انت اللي حطيتها ....والمعلومات انت اللي جبتها يبقي انت اللي تنفذ 
علي.....حاضر يافندم....بس هو حضرتك كويس 
صقر.....اها ....انا عندي مهمه جديده وهضر اسافر انهارده الفجر 
علي....حضرتك هتسافر لي 
صقر....منالسه قايل مهمه 
علي.....مش قصدي يافندم بس 
صقر....حصل خير يا علي انا همشي انا عشان عندي ترتيبات قبل السفر....احمممم خلي بالك علي ملك يا علي 
علي باستغراب ....حضرتك بتوصيني علي اختي 
صقر ابتسم نص ابتسامه.....عندك حق يالا خلي بالك من نفسك ياوحش 

+



عز دخل مكتبه وبيتابع القضيه اللي سلمهالو المدير وقطع تفكيره دخول العسكري 
كان عز لافف الكرسي بحيث ان ضهرو للباب ووشه للشباك 
عز وهو علي نفس الوضع....اي 
العسكري...في واحده باره عايزه حضرتك بتقول انها دكتوره وليها معاد مع حضرتك 
عز.....دخلها ....فتح الفايل وابتدا يقرا المعلومات اللي هي عنها 
دخلت راندا بتوتر مش عارفه اللي هي داخله عليه دا اي ونتيجته اي 
راندا بتوتر .....ممساء الخير 
عز سمع صوتها وشكوكه اتاكدت انها هي واتلفت ليها 
راندا بصدمه ....انت 
عز ببرود.....اتفضلي يادكتوره 
راندا .....انا انت 
عز.....دكتوره راندا اتفضلي اقعدي وياريت تحكيلي اي اللي حصل واي هي شكوكك عايز اعرف كل حاجه 
راندا بتوتر....احمممم هو انا بشتغل ف مستشفي ###ولاحظت حاجات غريبه 
عز.....حاجات غريبه اذاي 
راندا.....كذا حد جيه يشتكي من خطأف التشخيص وكان الاغلب بيشتكي من الحالات المجانيه 
عز....مجانيه يعني اي 
راندا .....المستشفي بتفتح يوم الجمعه كشف كله مجاني والعمليات كمان ....وحصل من فتره ان في واحده دخلت اشتكت ان ابنها كان عنده مشكله ف بطنه واتفجات انهم اخدو كليته وموضوع دا اتقرر كتير اووي واخرها طفل دخل يعمل عمليه اللوز مات فيها رغم انها عمليه بيسطه جداا و مستحيل طفل يموت فيها والاغرب من.دا كله ان المستشفي طلبت انها تغسله وتدفنه وام الولد دا وافقت 
عز......اممممم والكلام دا كان امتي 
راندا.....دا كان من كام يوم قبل ماجي هنا وابلغ 
عز.....تمام ....تقدري تجيبي الاثبات بكلامك دا 
راندا....تحاول 
عز.....مفيش حاجه اسمها محاوله انتي لازم تجيبي اثبات بكلامك احنا مش بنلعب هنا يادكتوره ولا احنا محكمه الاسره عشان نحل مشكلكم 
راندا .....مشكلنا يعني اي 
عز ......اعتقد.ان جوز حضرتك رجل الاعمال سليمان البحيري من ضمن المساهمين ف المستشفي دي واي واللي عرفته انه سايبك كدا لا منك متجوزه  ولامطلقه مش يمكن حابه تنتقمي منه علي اهانته ليكي و 
راندا بعصبيه وهي بتحاول تمسك دموعها ....اخرس حياتي الشخصيه مالكش انك تتدخل فيها انت فاهم 
عز قام من علي مكتبه ووقف قصدها ......تؤتؤ لي زعيق والصوت العالي دا كدا غلط يادكتوره وبعدين كلامي اي علاقته بحياتك الشخصيه وبعدين مش يمكن زهق منك وحب يدور علي غيرك اصل انتي عجزتي باردو يادكتوره وهوعايزه واحده صغيره يتباها بيها مهو رجل اعمال واهم حاجه المنظر 
راندا.....انت اقزر بني ادام انا شوفته ف حياتي و
عز شدها عليه ولوي دراعها وراها ......لا لا لا قلت ادب مابحبش وانا لحد دلوقتي بتعامل معاكي باحترام بلاش تخليني اتعامل معاكي باسلوب يزعلك 
انتي فاهمه 
راندا دموعها خانتها ونزلت من اهانته .....
عز بعد عنها وادها ضهرو....اتفضلي يادكتوره وياريت الورق اللي طلبته يكون جاهز ف اقرب وقت وعايز اسم والدت الطفل دا 
راندا خرجت من مكتبه بتحاول تتحكم ف دموعها وتمسحها ومجرد ما دخلت عربيتها انهارت من العياط عيطت بوجع كلام عز كسرها كلامه وجعها اوووي 
راندا......سامحني ياعز انا عملت كدا خوفا عليك سليمان لوكان عرف كان قتلك انا بحبك اكتر مانت بتحبني بس غصب عني خوفا عليك بس انت جرحتني اووووي ياعز اوووي كسرتني قدام.نفسي ياعز وانهارت من العياط 

1



        

          

                
عز قاعد ف مكتبه بيانب نفسه علي طريقته معاها هوطبيعي انها ترفضه هي متجوزه زنبها اي هي لي يكسرها قدام نفسها ويحسسها انها قليله كدا 

1



الايام بتعدي وصقر سافر سيناءواتقابل مع الظباط اللي هناك واتفقو علي خطه مع بعض  وبيستعد للهجوم 
ملك اتحولت بنسبه 100%بقيت علي طول سرحانه ومش بتكلم حد وطول الوقت بتعيط وحزينه علي غياب صقر وتسرعه من قبل ما يفهم وجه نظرها اويسبها تكلم....الكل ملاحظ تغيرها بس مش فاهمين في اي  
عز وراندا متابعين القضيه عز محبش يجرحها بكلامه تاني بس معملته معاها جافه اووي  

+



ملك قاعده ف اوضتها كالعاده وسرحانه ودموعها نازله واتفجات بكندا قدمها 
كندا......لا دا الموضوع كبير اوووي فعلا مختفيه لي بقي ياست و
كندا ملحقتش تكمل كلامها بسب ملك اللي اترمت ف حضنها تعيط 
كندا بصدمه.....في اي يا حبيبتي اهدي مالك في اي اهدي اهدي ششششششش 
ملك عيطت كتير اوووي طلعت كل اللي جوها وبعد فتره بعدت 
كندا.....هديتي 
ملك هزت راسها باه 
كندا .....في اي بقي 
ملك.....هواول واحد عيني فتحت الدنيا عليه فاكره وانا صغيره ان هو كان كل حياتي كنت فاكره كان دايما يقولي انتي ملك الصقر  انا كنت مش بفهم معناها وفي يوم وليله اختفي اتبخر من حياتي كلها واتقطعت اي صله توصلني بيه صقر مش كان شخص حبيته لا دا كان اب واخ وصاحب كان حياتي كلها وذي ماختفي فجاه ظهر فجاه بس واحد تاني خالص غيره واحد تاني غير اللي اعرفه بس ذي ما حبيت القديم حبيت الجديد وعشقته عارفه كنت دايما اقول لنفسي دا بيعتبرني ذي اخته الصغيره لكن يوم ما طلب يتجوزني اتلخبط كنت حاسه اني بيتهيقلي او بحلم مش عارفه كنت من صدمه مش عارفه اتكلم وسابني واختفي تاني وانا بحبه اوووي ومش عارفه اعمل اي انا بحبه بس هوماصبرش يسمع كلامي .....وانهارت من العياط تاني 
كندا خلتها تكلم لحد.ما خلصت.....اولا كدا تهدي بس انا فاكره انك حكيتي انه بيسافر شغل كتير ف دا طبيعي مش تقلقي كدا يومين وهيكون ظهر ماتقلقيش 
ملك بامل .....بجد ياكندا تفتكري 
كندا....طبعا يابنتي دا شغلهم بيختفو كتير وبعدين انتي مش قولتي من فتره انه كان عنده مهمه باردو وقعد فيها غالبا اسبوعين المهم اما يرجع لازم تفهميه وجه نظرك وتعرفيه انك موافقه تمام 
ملك بفرحه.......اكيددد 
علي خبط عليها 
ملك.....ادخل 
علي دخل وفرح لفرحه ملك 
علي.....لو كنت اعرف ان كندا هتخليكي تفرحي كدا كنت جبتها من بادري
كندا.....طبعا هو انا اي حد 
علي ببتسامه.....طيب يا لا عشان تتغدو 
ملك وكندا خرجوا وملك اتغيرت خالص ورجعت تاني تضحك وتهزر
علي بيتابعها بشك مش فاهم مالها واي اللي بيغيرها كدا 

+



صقر قاعد مع الكتيبه بيوضح ليهم الخطه اللي هينفذوها وطريقه اللي هيهجمو بيها عليهم ويقبضو عليهم 
صقر...   تمام يارجاله في اي حد عنده اي استفسار 
الكل..... لايافندم 
صقر ركب معاهم الطياره ونزلو عند  هدفهم
صقر ابتدا يوزعهم باشاره منهم 
وحصلت مناوشات كتير ما بينهم  وصقر دخل ذي نفق طويل وولحق طارق قبل مايهرب 
صقر......علي فين بس يا صاحبي مش بالسهوله دي 
طارق ضحك.....هههههه صقر المخابارات بنفسه هنا لا مش مصدق 
صقر...ٌشوفت بقي قدامي ياحلو 
طارق.....بالسهوله دي تفتكر 
وابتدت المعركه ما بينهم واللي كان مصعبها ان الاتنين فاهمين تفكير بعض وقوتهم البدنيه نفسها 
صقر استخدم ذكائه وخبطه بصخره ف دماغه بحيث انه يغمي عليه 
صقر شاله وخرج بيه وحطه ف العربيه وحاسس ان في الم بيذيد بس مش عارف اي سببه 

+



ظابط.....عاش يافندم بجد 
صقر ابتسم بوجع وسكت 
الظابط.لاحظ تعب صقر....حضرتك كويس يافندم 
صقر بوجع ....اه....المهم الرجاله كويسين حد جراله حاجه 
الظابط.....في اتنين اتصابو 
صقر .....تمام خلي حد يعملهم الاسعافات الاوليه  .....يالا خلي رجاله تطلع عشان حالتهم ماتسؤش 
الظابط .....تمام يافندم و 
قبل ما يتكلم كان فيه ناس ظهرت وابتدو يضربو نار 
صقر وهو بيحاول يتفادهم .....اطلع بسرعه بالطياره 
الكل مصدوم من قرار صقر 
صقر زعق بصوته كله......قولت اطلع بالطياره يا لا 
وفعلا اتنفذ كلام صقر والطياره اللي فيها طارق طلعت 
شخص بغيظ.....وقفو الضرب الطياره طلعت خلاص 
شخص اخر .....طيب والعمل يامسعود 
مسعود .....خلي الاخوه تمشي من هنا ياللا شاور ليهم يوقفو الضرب 
وكلامه اتنفذ وكلهم مشيو 
صقر بتعب....شاور للظابط اللي معاه ببمعني انهم مشيو 
ولسه هيقوم كان مسعود منتظره وضرب عليهم رصاص 
رصاصه استقرت ف صدر صقر لانه حاول يتفادي الظابط اللي معاه ورصاصه تانيه جت ف الظابط 

+



الظابط.....سياده المقدم سياده المقدم رد عليا 
صقر بتعب ....اطلب دعم بسرعه وبلغ الجهاز ان العمليه نجحت وفقد الوعي 

+



الظابط نفذ كلام صقر وجيه دعم واخدو صقر بطياره القاهره  لان  حالته حرجه جداا 

+



ملك دخلت لعلي تقعد معاه 
ملك ببتسامه......حظابط 
علي.....تعالي يالوكا عامله اي 
ملك.....الحمدلله انت كويس 
علي.....الحمدلله طمنيني عليكي انتي عامله اي واي اخبارك 
ملك.....كويسه ماتقلقش .....احممم هوفين ابيه صقر مختفي لي 
علي بشك.....اشمعنا 
ملك بتوتر .....عادي يعني بقالو فتره مختفي 
علي ......عنده مهمه ف سيناء 
ملك بخضه ....سيناء 
علي استغرب خضتها وقبل ما يرد قطعه صوت تليفون 
علي.....ايوه.  ......وقام مفزوع من علي كرسي .....انت بتقول اي امتي حصل دا وهو كويس طيب ...انا جاي حالا 
ملك بقلق....في اي يا علي 
علي.....المقدم صقر اتصاب اصابه خطيره اوووي وهو جاي علي مستشفي دلوقتي انا رايحله 
ملك مسكت ايده ودموعها نازله.....خودني معاك يا علي 
علي بصلها واتاكد ان في حاجه ما بينهم .....تعالي 
وبعد وقت وصلو المستشفي ف نفس وقت وصول صقر 
ومجرد وصوله المستشفي كلها اتقلبت واخدو بسرعه علي عمليات 
وقت عدي عليهم كانه سنين 
عز واقف منتظر اي حد يخرج يتطمنه علي صاحب عمره قلبه مش متحمل انه ينتظر اكتر من كدا ف القلق دا 
عز بعصبيه.....هو في اي كل دا محدش خرج لي يطمنونا 
ملك قاعده ف حضن علي وبتعيط انها خلاص هتفتقده احساس اسوء من تخيل وبتدعي انه يقوم بخير 
وبعد وقت خرج الدكتور والكل جري عليه 
عز برعب.......خير يا دكتور
الدكتور.....للاسف حاله المقدمه صقر حرجه جدا الرصاصه اللي واخدها بينها وبين القلب كام سنتي وكمان في ضلع مكسور ف القفص الصدري ضاغط علي رئه احنا عاملنا اللي علينا والباقي علي ربنا ادعولو لان حالته فعلا ص
وقبل مايكمل الجمله جت الممرضه بسرعه 
الممرضه....دكتور تعالي بسرعه المريض نبضه وقف 
الدكتور دخل بسرعه وعز دخل وراه ودموعه نازله علي صاحب عمره وهو شايفه بيسارع الموت وبيحاولو يعملولو صدمات كهربا لكن القلب مش ويستجيب

+



استووووووووووب 👯
اي رايكم ف البارت 🧐🙄
والاحداث عموما حلوه ولااي 🙄
وتوقعاتكم اي ف اللي جاي     

2


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات