📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الثاني عشر 12 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الثاني عشر 12 بقلم وعد يحيي


الحلقه 12:-
__________
احببتها متنمره:-
____________
حسام:-فاطمه ؟؟انتي بتهزري
مني:-لا مبهزرش بس البنت كبرت و انا مربيها و هي محترمه و شطره و حلوه و علفكره عينها منك!
حسام:-و انا مالي انا عينها من مين...ماما فاطمه اختي و عمري ما شوفتها غير كده
مني:-بس هيه شيفاك غير كده
حسام:-و انا مالي ما تشوف الي تشوفه انا مش ه...
وجد هاتفه يرن و كان المتصل بتول
حسام:-ماما بعدين نتكلم انا مش ناقص في تليفون شغل عن اذنك
و دلف الي شرفته
مني:-و بعدين بقه؟.....مش معقول كده
**كانت فاطمه مثل العائده تقف ليلا تنتظر دخول حسام و كانت تنوي الحديث معه و تهدئته الا انه اول ما دلف
حسام:-الو؟
صمتت تمام و تراجعت للخلف حيث تسمعه و هو لا يراها
بتول:-ا..الو؟اتصلت حضرتك؟
حسام:-ايوه انا كنت حابب اعتذر منك
بتول:-لا ليه
حسام باستعجاب:-ع الي.....انا...قلته!
بتول:-لكل انسان مشاعره يا استاذ حسام
تفاجئ حسام من ردها بينما هي تضحك بلا انقطاع لكنه لا يسمعها
حسام:-اممم ماشي
بتول:-انا..كنت عزماك ع حفله كده يعني اعتبرها شكر ع القضيه
حسام بابتسامه:-فعلا؟.....قصدي حفله ايه
نورا بهمس:-ههههههههههه يخربيتك
بتول:-احم...حفله عيد ميلاد صحبتي و عيزاك تيجي اعرفك ع الشله و كده عادي يعني مش حاجه تاني
حسام بتكبر:-عادي يعني مفيش مشكله لو فاضي....هيه امتي؟
بتول بقرف:-يوم السبت الجي
حسام:-اوك....هكون فاضي
نورا:-ههههههههه العب
حسام:-قلت حاجه؟
بتول بتضرب نورا:-لا لا خالص....كنت بقول نتقابل قدام نادي(.....) الساعه 7 يوم السبت و اعرفك ع الشله
حسام:-اكيد اكيد يسرني نكون صحاب يا انسه بتول
بتول:-اوك باااي اشوفك يوم السبت
حسام:-ماشي سلام
اغلقت بتول الخط ثم انفجرت ضاحكه هي و نورا
نورا:-و الله عيب الي بنعمله ده
بتول:-يسلام مش اقتراحك
نورا:-ايو بقه يا بيتي واحد قمر
بتول:-هو يوم و خلصنا
و لكن السؤال هل سيكون يوما؟!
_______________________________
اغلق حسام الخط و قد اتسعت ابتسامته كان يتخيل ان يستمع الس السباب منها و لكن قد حصل ع عكس ذلك تماما...
فاطمه:-هاي
حسام:-ازيك يا انسه فاطمه
فاطمه:-((هففففففف تاني انسه؟)) الحمد لله بلاش انسه احنا اخوات
حسام:-طبعا اكيد
فاطمه:-انا و روان بقينا صحاب و الحمد لله و طلعت عسوله اوي بس مش عيزاك تزعل منها ع موضوع العريس
كان شاردا بعيدا عن حديثها مما ضايقها
فاطمه:-احم
ظل بعيدا بتفكيره
فاطمه:-حسام؟
حسام:-هه؟
فاطمه:-سمعت الي انا قلته؟
حسام:-اه ان شاء الله عن اذنك
و تركها واقفه و دلف الي غرفته
فاطمه:-اكيد بيفكر فيها يا تري مين دي؟!
___________________________________
اسما(خطيبه عمر):-الوووووو حبيبه قلبي؟
نسيم بصوت حزين:-الو
اسما:-مالك؟
نسيم:-قبلت حسام و عاملني وحش و طلع بيحب وحده تاني
اسما:-و لا يهمك فكي بقه بقلك انا عيد ميلادي يوم السبت عملاه في النادي
نسيم:-بجد؟كل سنه و انتي طيبه يا سمسم
اسما:-و انتي طيبه يا قلبي..هههه عرفه عمر عمل ايه مع خطبيته الاولي انا رأي تعملي كده
نسيم:-ايه
اسما:-اتصل بيها و عزمها ع عيد ميلادي اكيد دمها محروق
نسيم:-هههههه و الله ضحكتيني بتهزري؟
اسما:-اه تعالي بقه و احنا نروش عليها و نضيقها و انا هخليكي تغكي ع الاخر!
نسيم:-اوك تمام
_________________________________
عاد اسلام الي بيته في غايه من العصبيه
فاطمه:-اخيرا يا عم ايه علياء اما صدقت
اسلام:-مفيش علياء تاني!
فاطمه:-نعم؟ازاي ده؟
اسلام و هو يجلس:-سيبنا بعض
فاطمه بدهشه:-كداب!مش معقول بعد 3 سنين حب؟
اسلام:-واضح ان مفيش حاجه اسمها كده
بدأت عيناه في تكوين الدموع
فاطمه:-اهدي بس كده و فهمني
اسلام:-عشان مش معايا فلوس يا ستي و هيه زهقت
فاطمه:-طب بص بقه اقتراحي انت اتصل بيها و قلها انكوا هتعملو باقي الشقه
اسلام:-و الفرح؟
فاطمه:-انا هكلم معاها و اخليها تصبر 6 شهور كمان ايه رأيك؟
اسلام:-ماشي انا داخل انام
فاطمه:-ماشي
ما ان اغلق اسلام باب غرفته حتي دلفت فاطمه الي شرفتها و اظهرت هاتفها لتتصل بحسام
فاطمه:-الو
حسام:-الو
فاطمه:-ممكن تطلع البلكون ثانيه
حسام:-طيب
و اغلق الخط كان يشعر بالضيق من قرب فاطمه منه هو لا يراها سوي اخت له لماذا لا يقتنع الجميع؟
فاطمه:-ازيك يا حسام
حسام:-بخير ها؟
فاطمه:-مالك متعصب كده ليه انا علفكره مشفتكش عشان حاجه انا عشان اسلام عنده مشكله
تجاهل غضبها و جرحه لشعورها:-ماله اسلام؟في ايه؟
فاطمه:-ساب علياء و عيزاك تيجي معايا نصالح علياء من وراه
حسام:-و سابها ليه
فاطمه:-عشان مش معاه فلوس يحضر الفرح و هيه مش عوزه تصبر 6 شهور او سنه كمان
حسام:-همممم
فاطمه:-هو هيحضر الشقه بس فضلو الفرح
حسام:-طيب خلينا نعدي عليها بكره بعد شغلها من غير من نقلها انا عارف مكان البنك
فاطمه:-طب و هنزل ازاي و اسلام؟
حسام:-اروح لوحدي؟
فاطمه بغيره:-لا طبعا
حسام:-طب ما اسلام هيكون في الشغل مع اني مش بحب اكدب عليه بس قوليولو انك هتكوني مع روان
فاطمه بسعاده:-اوك
___________________________________
في صباح اليوم التالي رفعت بتول سماعه هاتفها المحمول تتصل بجدتها
الجده:-انتي فين يا بتول
بتول:-انا بخير و خلاص يا تيته اسفه اني سيبتك
الجده:-ابوكي عمال يدور عليكي خلي بالك ده بهدل الدنيا امبارح
بتول:-متخفيش يا تيته مش هيلاقيني ان شاء الله انا هعد هنا شويه و هرجع تاني يكون نسي بس الغريب بقه يا تيته انو مصر يخدني
الجده:-سمعتوا بيقول صفقه و الله مبقتش عرفه
بتول:-خلاص يا حببتي خلي بالك من نفسك و انا مش هكلمك اتكلمي انتي لحسن اكلمك في مره الاقيه جمبك
الجده:-ماشي يا بتوته
بتول:-تااااااني أتيته؟تاني بتوته دي الي بتحط حواجز بينا
الجده:-هههههههههههه انا بحب الاسم ده
بتول:-ماشي يا ستي مع اني مش بتفق معاه....ختي الدوا؟
الجده:-اه يا حببتي
بتول:-ماشي يا تيته مع السلامه
الجده:-سلام يا حببتي
اغلقت بتول الخط
نورا:-ايه الاخبار
بتول:-قالب عليا الدنيا قلبي مش مستريح بقلك ايه انزلي انتي الشغل انا خيفه و اشتري لنفسك فستان عشان الحفله بتاعت الي اسمه عمر و اشتريلي واحد ع مقاسك بس يكون اسود فاهمه و كئيب
نورا:-هههههههههه حاضر....يلا باس انا نزله بقه خليكي انتي هنا كده زي البيت الواقف
بتول:-ماشي سلام و متنسيش اسووووود كئيب!
____________________________________
احتست علياء شرفه من فنجان قهوتها ثم نظرت الي حسام و فاطمه و قالت بابتسامه:-
-اسلام عندي حاجه كبيره اوي ملقتش حد زيه ابدا...بس...
حسام:-مفيش بس... انتوا هتنزلو من بكره تدورا ع حجات لاخر اوضتين و تعملوهم
علياء:-و الفرح؟
حسام:-اعتبري القاعه محجوزه!
نظرت له فاطمه بدهشه
علياء:-ماشي اوك انا هتصل بسمسم
حسام:-بس متجبيش سيره القاعه انتي بس قوليلو انا فكرت و كده و هنجيب الاوضتين ماشي؟
علياء باستغراب:-ماشي....
جلست فاطمه الي حوار حسام في سيارته
فاطمه:-انت ناوي تعمل ايه
حسام:-االمهم انهم اتصلحو
فاطمه بفرحه:-انت فعلا رائع
حسام دون ان يبتسم:-من زوقك
فاطمه:-هو لو واحده بتحب واحد ينفع تقله؟
حسام:لا مينفعش و لازم تفكر مين الي قدمها
ثم نظر لها نظره ذات مغزي:-و تشوف مناسب و لا لا بدل ما تحرج نفسها و تفكر في مستقبلها و تفكها من الحجات دي لانو مش ليها!
فاطمه:-ايه في ايه انا قلت حاجه ده سؤال...حسام:-ماشي و دي اجابه سؤال!
فاطمه:-انت ليه ديما بتعاملني كده؟
حسام:-عشان انتي اخت صحبي و مصره تحطيني في مواقف بيخه
فاطمه:-لاحظ ان كلامك سخيف انا مقلتلكش حاجه انت الي فاكر نفسك الكل هيموت عليك و خلاص بس ع ايه يعني!!ده حتي نسيم سابتك لانك متكبر!
اوقف سيارته بحده فكادت رأسهما ان تصدم بما امامها ثم قال بحده:-
قلتي ايه؟!!


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات