📁 آخر الروايات

رواية احببتها متنمرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم وعد يحيي

رواية احببتها متنمرة الفصل الحادي عشر 11 بقلم وعد يحيي


الحلقه 11:-
___________
احببتها متنمره:-
__________
رن جرس الباب في شقه حسام
مني:-افتحي يا روان تلاقيه حسام
روان:-هههههه حسام مع المممممممممممم ههههه
مني:-مع مين؟
روان:-اسلام طبعا
فتحت الباب لتجد فاطمه واقفه بارتباك شديد
روان:-خير؟
فاطمه:-عيزه اعد معاكي شويه
روان باستغراب:-اه...ايوه...اتفضلي
قالتها بجفاء فدلفت فاطمه هي تضغط ع نفسها قائله من اجل حسام
روان:-ايه خير
فاطمه:-مالك يا بت في ايه صحبتك و هتكبس ع نفسك شويه
تعجبت روان كثيرا فان علاقتها بفاطمه لا تسمح لها ان تقول ذلك
روان:-اممم ماشي
فاطمه:-قوليلي بقه مالك بعيده عننا كده ليه و لا احنا ما نشبهش
روان:-افندم؟
فاطمه:-طيب...بصي يا روان انا عرفه اننا مش وخدين ع بعض و انك مش بتحبيني اوي بس ممكن نكون صحاب و نحكي لبعض عن كل حاجه قلتي ايه
عقدت حاجبها باستغراب:-و من امتي و اشمعني؟في مصلحه
فاطمه:-استغفر الله....اه عندي مصلجه بصراحه كده عوزه صاحبه عسوله
ابتسمت روان رغما عنها و هي تقول:-اوك!
_____________________________________
بتول بهمس:-بيحبني؟
حسام:-لحظه لحظه يا نسييييييييييييم!
هدأت ثورتها و هي تنظر له:-نعم؟
حسام:-ممكن تسكتي؟و لا اقلك متسكتيش غوري بقه احنا منعرفش بعض تاني
قامت و هي ترفع حقيبتها بعصبيه ثم نظرت لبتول من اعلي لاسفل:-
-معندكش نظر!
بتول:-هو في ايه
نسيم بتحدي:-في انو انسان ندل و بينسي بسرعه
حسام:-انا برده؟
نسيم و هي تشير الي بتول المذهوله:-اه و الدليل اهو
حسام:-طب امشي بقه انا بحبها و انا حر خلاص؟
نسيم:-ماشي!
و غادرت الكافيه و قد بدأ البعض يلاحظ حدوث شيئا ما
بتول بتوتر:-اده؟
حسام بعصبيه:-معرفش
بتول:-يعني معرفش انت قلتلها ايه عني و ازاي تقلي كده و...
امسك بيدها و خرج الي الخارج مسرعا و قد شعر ان الجميع ينظر اليهم و قد اصبح الموقف سخيفا للغايه
بتول:-انت ازاي تمسك ايدي كده؟
حسام:-اسمعي بقه كان في مشكله بيني و بين الي مشيت و هيه فكرتك وحده غير الي اقصدها بس كده خلصنا بطلي بقه تصرخي اتفضلي بقه لحال سبيلك
جاء كي يستدير فامسكت بذراعه بحنق بالغ
بتول:-انت قلت كلام تاني قلت انك بتحبني و انا مسمحش انك...
حسام:-يا ستي انا بحبك انا حر هففففف
و غادر بخطوات واسعه قبل ان تلحقه
خرجت نورا تقف الي جانب بتول
نورا:-ايه بقه مشي هو القمر لما شافك هههههههه؟
بتول لا تزال علامات الذهول ع وجهها
نورا:-شكرتيه؟قولتي ايه بقه؟
بتول:-بيقول انا بحبك انا حر!
نورا:-بيتي؟انتي ضربتي و لا ايه؟
بتول بنفس الذهول:-ايه الجرأه دي باس يا نورا انا همشي
نورا:-ايه ايه؟في ايه ده ايه الهبل ده مش هتروحي معايا
بتول بتركيز:-اه صح طب يلا
نورا:-مالك؟
بتول:-محبوبه ههههههههههههههه
نورا:-لا حول ولا قوه الا بالله!
__________________________________
دلف حسام الي شقته بعصبيه واضحه
حسام:-السلام عليكم
مني:-و عليكم السلام
حسام:-في روان يا ماما مش شيفها
مني بسعاده:-بقلها ساعتين مع طمطم نزلين رغي في الاوضه
حسام بعدم تصديق:-طمطم مين
مني:-فاطمه اخت اسلام
حسام بابستامه واسعه:-طويب الحمد لله اهه حاجه عدله النهارده
مني:-غير هدومك اكون حطيت العشا و تخبط ع اسلام و نتعشي كلنا مع بعض و بعدين هكلمك في موضوع
حسام:-اسلام مع علياء يا ماما
مني:-امال انت كنت مع مين
حسام:-في ايه؟اكيد يعني مع اصحابي
مني:-طيب يا حبيبي يلا غير هدومك
____________________________________
اسلام:-ها تطلبي ايه بقه؟
علياء:-اطلب اننا نحدد معاد الفرح بقلنا كتير مخطوبين بقه
اسلام:-يا بنتي اطلبي اكل و نتكلم و احنا بناكل ممكن؟
علياء:-ففففففف ماشي عوزه الي هتاكله
اسلام:-هطلب مخ
علياء:-لا لا لا
اسلام:-ههههههههههههه انا مبحبوش اصلاهطلب بنيه و مكرونه
علياء:-اوك
لم تمضِ اكثر من نصف ساعه حتي وضع الجرسون اطباق الطعام
علياء:-ها بقه يا اسلام؟مش هنعمل فرح كل بنات الي في العيله اتجوزوا و مخطبوبين بعدي
اسلام:-طيب حاضر نشوف مسجد و نكتب الكتاب
علياء:-بقول فرح انا خلصت جهازي و الشقه مفضلش فيها الا اوضه الاطفال و اوضه الضيوف اعملهم بقه و خلصنا و بعدين احجز قاعه
وضع اسلام ملعقته امامه معلنا انه لن يأكل ثانيا
اسلام:-لولو.....خليني صريح معاكي
نظرت له باهتمام و هو يكمل قائلا:-
-انا....مش معايا فلوس او بمعني اصح الفلوس دي اما هتكفي اوضه الاطفال و اوضه الضيوف اما الفرح!و انا هفرش الاوض ان شاء الله بس محتاج سنه كمان اكون حوشت تمن ال...
علياء باستنكار:-سنه؟؟!!
اسلام:-لحظي يا علياء ان بابا و اماما مسبولناش حاجه و كمان مفيش قرايب تساعدني و انا بشتغل شغلتين ايه تاني بقه
علياء بعدم رضي:-يا حبيبي طب ما بابا قالك يعمل هو بقيت الشقه و انت جهز الفرح ايما العكس
اسلام باصرار:-لا..مش عايز مساعده منه
نظرت له بغضب فقال مصححا عبارته:-
-معلش....مش عايز تفوت سنين و ترجعي تقولي في يوم انا ساعدتك يا اسلام
علياء:-عمر ده ما....
اسلام:-معلش يا لولو...و بعدين في حاجه كمان
علياء:-ايييييييييييه؟
اسلام:-فاطمه!...هتعيش مع مين؟ملناش اي قرايب عاوز اجوزها الاول
علياء:-يا سلااااام فنفرض نصيبها مش مقسوم الا بعد سنتين او تلاته
اسلام:-مهي السنه دي هتكون..
علياء بعصبيه:-لا
اسلام:-لا ايه؟
علياء:-لا بقه بصراحه....بصراحه انا بيجيلي عرسان كتير جهزين و انا مأيده نفسي بيك من سنتين و نص و كمان قصه حب سنه يعني 3 سنين!!!
اسلام:-اااااااه عينك ع واحد غيري؟
علياء:-لا لا مش قصدي بس بابا و ماما متغاظين مني انت حتي رافض المساعده
اسلام:-معلش
علياء:-يعني ايه معلش؟طب ما تشوف حام لو يخطب فاطمه...
اسلام:-ايه يا علياء؟حد قالك ان اختي مش لاقيه عرسان؟انتي عرفه كويس انو جالها في ثانوي و انا رفضت و قلت في جامعه
علياء:-مش قصدي يا حبيبي بس حسام بيحيها و هيه قالتلي انها بتحبه
اسلام:-علياء دي اختي في ايه حسبي ع كلامك!
زفرت علياء بضيق:-يووووه بقلك ايه بقه انا اتخنقت منك بقالي 3 سنين بصبر نفسي شكلك هتتجوزني و انا 30 سنه و سوري بقه مش نويه اضيع نفسي اكتر من كده
خلعت دبلتها و وضعتها امامه:-سلام
و مشت غاضبه فأدمعت عيناه بصمت و وضع نقود امامه و قام...
لم ينوي ان يلحقها...
لم ينوي ان يصالحها حتي...
ان معاها حق..
فهو لا يمتلك الاموال...لا يمتلك ما تستحقه هي..
لكن ان تعلم مقدار حبه لها لما تركته ابدا حتي و ان انتظرته لاخر العمر..
_________________________________
روان:-ممممممم تسلم ايدك يا ماما
نظر حسام مبتسما لروان فان نفسيتها قد تحسنت قليلا مما جعله يشعر بالسعاده
حسام:-اتعلمي حاجه من دول بقه
فاطمه:-هههههههههه لا الحجات دي صعبه علينا
مني:-لا لا ده انا همسكو انتو الاتنين و اعلمكو مينفعش الناس تقول تربيه ام حسام مبيطبخوش
حسام:-ههههههههه ايوه كده علميهم الادب
روان:-و كمان انا هتجوز قريب و...
صمتت فجأه عندما ادرككت ما قالت
حسام:-تتجوزي؟
مني:-احم...مهو...ده المضوع يا حبيبي..اختك اتقدملها زميل في الجامعه و عمك وافق
حسام:-الله الله!عمك وافق...طب بتقول ليه ما تعزموني ع الفرح علطول...
ثم نظر الي روان:-و بعدين مش احنا قلنا نبقي صحاب مقلتليش ليه؟و بعدين مش كنتي بتعيطي عشان...
روان:-يووووووه بقه!حتي الفرحه مستخسرها فيا بقلك ايه يا حسام ملكش دعوه عمي وافق
حسام:-انتي يا بت انا لو قلت لا مفيش جواز يبقي مفيش جواز و فعلا مش هيكون فيه الا لما اشوف المحروس!
ثم نظر الي امه:-انا راجل البيت كل شيئ يتقلي فاهمين؟..الحمد لله
و دفع مقعده بعصبيه و اتجه الي غرفته
روان:-سامعه يا ماما؟سامعه؟
فاطمه:-معلش يا روان هو يعني هيقف في طريقك؟هو بس هيطمن عليكي
روان:-ماشي...ماااااااشي
و قامت هي ايضا تدخل غرفتها بعصبيه زائده بينما قاكت فاطمه تلملم باقي الاكل و بعدما انتهنت
فاطمه:-يلا بقه سلام يا طنط عوزخه حاجه تاني
مني:-لا يا حببتي ربنا يخليكي بس عوزاكي تفضلي في البيت شويه عشان تهدي الامور بصراحه كان غلط اني مقلش لحسام بس هو عصبي و عايز يترسم علينا
فاطمه بحماس جارف:-لا لا يا طنط حسام فعلا راجل و الله بس حنين خالص ربنا يخليهلكوا ده واحد الكل يتمني انو يكون فرد من اسرته
نظرت لها مني بابيتسامه خبيثه بينما ادركت فاطمه اندفعاها و تهورها فظهرت حمره الخجل سريعا و التهبت رأسها من الخجل
فاطمه:-الشقه...همشي...اسلام...شقه و المفتاح!سلام
و جرت سريعا مغادره بينما اتسعت ابتسامه الام:-بقيتي عروسه زي القمر يا طمطم!
**كان سام يجلس ع فراشه يفكر في عده مسائل و لكن ما شغل حيزا من تفكيره هو ما تفوه به من حمقات لبتول..
كيف قال ذلك؟لا بل و أكد عليه
بالتأكيد انها غاضبه للغايه مما قال
حسام:-و انا مالي ما تضايق...لا لا لازم اعتذر
امسك هاتفه و بحث عن رقمها كان يعلم انه من غير اللائق ان يتصل باحدي عملائه استغلاله لرقنها في خراج حدود العمل و لكنه اتصل بها...
دلفت والده حسام الي غرفته بابتسامه واسعه
مني:-مش عايز تكلمني؟
حسام:-لا طبعا يا امي
مني:-طب انا جبتلك عروسه
بحث في رأسه عن عده حجج كما يفعل كل مره في كل عروس تختاره امه
حسام:-مين؟
مني:-انت تعرفها
حسام:-مين بقه؟
مني:-فاطمه اخت اسلام قلت ايه؟؟
اغلق الخط ع بتول قبل ان تجيب و اعتدل في جلسته...
___________________________________
بتول:-الحقيبني الحقيني بيرن
نورا:-ردي
بتول:-و يقلي كلام رومانسي تاني لا يا ستي
نورا:-هههههه و ايه الرقه دي فين شلبي صحبي؟
بتول:-اصل....ايه يا نورا ههههههههه؟
نورا:-غمزززززززززززت!
بتول:-اتعدلي أبت ده انا هوريه
نورا:-ايوه كده
و قبل ان تجيب انقطع الاتصال
بتول:-عااااااااا لا بقه عوزه اهزقه
نورا:-ههههههه ده بخيل و شكله مش معاه رصيد
بتول:-طب و بعدين
نورا:-اكيد هيرن تاني و شكلها قصه و كده
بتول:-لا يا ستي انتي عرفه انا عمري ما جربت الحب و مش حبه...
توقفت عن الحديث بسبب نظرات نورا المتوتره
بتول:-ايه
نورا:-فاكره عمر؟
بتول:-عمر مين
نورا:-الي كنتي مرتبطه بيه و كده و بعدين سبته بعض
بتول:-الله يسامحه مطرح ما راح ليه السيره دي
نورا:-كلمني !
بتول:-و بعدين؟
نورا:-عازمنا ع عيد ميلاد اسما خطبته
بتول:-ابو البجاحه يا شيخه و كمان عازمنا
نورا:-اه و كمان هههههه و كمان بيقلي خلي بتول تجيب البوي فريند بتاعها و لا معندهاش ههههههههههههههه عشان كده كنت عوزاكي تتكلمي مع حسام و اهه تبقي مغامره
بتول:-هههههههههه اه يا بنت اللذينه و انا الي بقول غلبانه واحد زي القمر يحضر معايا الحفله و بعدين نفلسع اشطه هتبقي مغامره جنان استني بقه
ثم اتصلت ع حسام.......
_________________________________
والد بتول:-خبتيها فين؟راااااااااااحت فين؟مرجعتش ليه
الجده:-و الله معرف حرام عليك سبني في حالي قلبي هيقف فينك يا بتول يا بنتي
امسكها من ذراعيها الاثنين:-بقلك ايه دي ثفقه عمري انتي فاهمه!!لا يمكن تضيع مني قوليلي اسماء صحابها بسرعه
الجده:-معرفهمش و الله حرام عليك انا مش قدره
دفعها للخلف لتستند ع الاريكه بضعف و هو يرفع هاتفه ع اذنه:-الو؟....ضورولي ع بتول بنتي و هتوها مهما كان التمن بس عاملوها كويس.......لا لا...ودوها الفيلا و احبسها انت فاهم؟
و اغلق الخط:-ماشي يا بتول!
الجده فيما داخلها:-يا تري ثفقه ايه دي؟يا تري ناوي علي ايه؟يااااارب انصر عبدك الضعيف!


مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات