رواية ملك الصقر الفصل الحادي عشر 11 بقلم بسنت شريف
ملك قاعده بصالهم مش فاهمه حاجه ولا عارفه اي اللي بيحصل مين دول واذاي اهلها وكانو فين
ملك بضياع.....انا مش فاهمه حاجه مين دا
عزه.....دا جدك يابنتي ابو والدك
ملك....هو كان فين من زمان واي اللي فكره بيا انا مش فاهمه حاجه
علي....حبيبتي اهدي بس وكله هيتحل وصدقيني محدش هيجبرك علي حاجه
وليد كان رجع من شغله وسامعهم بيتكلمو بس مش فاهم ....هو في اي
ملك بدموع....يعني انا ليا اهل عايشين ماسالوش عليا انا قربت اتم 18سنه كان كل دا ناسيني انا عمري ماافتكرت ان بابا حكالي عليه ولاروحنا عنده اي فكره بيا وجاي بكل سهوله يرجعني ليه
وليد بعصبيه.....دا يبقي اخر يوم ف عمره مين دا اكيد اتجنن دا علي جثتي لوانتي خرجتي من هنا
عزه....اهدا يابني دي حريتها هي من حقها تختار هي عايزه
وليد ....حقها اي وزفت انتي بتفكري تختاري تروحي عندهم بعد العمر دا كله انطقي ياملك ساكته لي اتكلمي انتي عايزه تسبينا
عزه .....وليد اهدا في اي براحه عليها
وليد متجاهل كلام امه وصوته عالي.....ردي عليا ياملك ساكته لي
ملك .بدموع.ً.....انا مقدرش ابعد عنكم انا محبتش حد غيركم انتم حياتي وعيلتي وكل حاجه ليا
وليد حضنها.....طيب لي الدموع دي محدش هيقدر يبعدك عننا مهما حصل محدش هيقدر
+
صقر متابع اللي بيحصل ف صمت تام متابع كلامهم محبش يدخل ما بينهم
صقر.....احمممممم.ً.....عن اذنكم انا هستاذن انا ولواحتاجتم حاجه كلمني يا علي
علي.....متشكر جدا ياسياده المقدم
صقر....مفيش حاجه يا علي عن اذنكم
وليد ......بس انتم جيتواذاي
علي....المقدم صقر كان طالب من الامن لوحد جيه يبلغه
وليد.....انا متشكر ليك اوووي ياصقر
صقر ...مفيش حاجه ياجماعه انتم مكبرين الموضوع لي كدا .....عن اذنكم
وليد باستغراب......غريب اوووي صقر دا دا اضايق ان احنا بنشكره
علي....دا صقر ودي طبيعته بيساعد اي حد ومابيتاخرش ثانيه حتي لوهتكلفه حياته
وليد....معقول للدرجه دي
علي.....واكتر من كدا انا مهمها حكتلك عنه مش هيكفيه
+
ملك سابتهم يتكلمو ودخلت اوضتها تهرب من كلامهم محتاجه تفهم فجاه كل حاجه اتبدلت
+
امل جت تدخل وراها لكن وليد منعها
وليد....سبيها يااامل هي محتاجه تبقي لوحدها اللي شافته النهارده صعب عليها
+
ملك بتعيد كلام جدها وانه عايزها تعيش معاه طيب هو كان فين فين من 18سنه لي فكر فيها دلوقتي واي كان سبب بعده عنها من الاول وكندا معقول يكون جدها اللي طلب منها تتقرب منها وبيضحكو عليها
ملك ودموعها نازله مسكت صوره بباها.....فينك يا بابا لي سبتني كل واحد يتحكم فيا ويقول تروح فين ولامتروحش وبباك اللي ظهر فجاه دا وعايز يغيرلي حياتي اليتم دا حاجه صعبه اووووي يابابا لي بعدت عني لي
+
ملك فضلت تعيط وهي خايفه من اللي جاي خايفه علي وليد وعلي من جدها وهي ف نفس الوقت مش عارفه تعمل اي .....قامت تقف ف البلكونه تهدي اعصابها شويه ومعها اساليبها الخاصه ف نفس الوقت اللي خرج فيه صقر
صقر.....بهدوء.....عامله اي ياملك
ملك.....مش عارفه
صقر بحزن علي حالها......لازم تاخدي قرار
ملك والدموع اتكونت ف عنيها......قرار اي اللي المفروض اخده هو كان فين طول سنين دي ولسه جاي يفتكر ان ليه حفيده حتي صاحبتي الله اعلم كانت فعلا صاحبتي بجد ولا كانت خطه منه
صقر. ...بوصي يا ملك لكل واحد فينا وجه نظر واكيد جدك ليه وجه نظر معينه وظروف ربك اللي يعلم بيها بس هو حاليا طلب انك تعيشي معاه والقرار ليكي انتي دلوقتي
ملك اتنهدت.....مش هقدر ابعد عنهم انا بحبهم اوووي مش هقدر ابعد عن ماما عزه وابعد عن ابيه وليد ولا علي هما حياتي وف نفس الوقت خايفه عليهم خايفه ياذيهم
صقر.....ماتخافيش عليهم اوووي كدا جدك مش هولاكو علي فكره ياريت تهدي وتسيبي الحياه تيجي بظروفها بس المهم تخلي بالك من نفسك اوك
ملك ببتسامه.....حاضر
صقر.....اي الي ف ايدك دا
ملك .....اسبرسو تشرب
صقر بصدمه....انتي بتشربي اسبرسو لي وبعدين احنا الفجر يابنتي
ملك.....بحسها بتهدي التوتر اللي جوايا وانا بحبها جدا وبعشق القهوه عموما وبحب كل انوعها
صقر....اممممم وبتخبي انواع اي بقي
ملك....بحب الاسبريسو طبعا وبحب القوه التركي وبحب القوه الفرنساوي جداااا وبعشق القهوه اللي بشكولاته والقهوه اللي بالبندق دي بقي حاجه وهم لوحدها وفي نوع كدا في مطحن عامله ميكس مابين القرفه والشكولاته طعمها غريب بس لذيذ قولي بقي انت بتشرب القهوه اي
صقر بصدمه .....انتي عرفتي انواع القهوه دي اذاي انتي فاتحه مطحن بن من ورايا
ملك.....ياريت ....بس انا بحبها وبحب اجرب انواعها الجديده بس المهم جاوب بقي بتشربها اي
صقر.....مش فاهم قصدك اي
ملك....يعني ثريؤثي ولاساده ولا علي ريحه ولامظبوط ولا اي
صقر بدهشه.....استني بس اي ثريؤثي
ملك.....دي اللي هي بتبقي طعم السكر اعلي من طعم البن يعني مثلا معلقه قهوه عليها 3معالاق سكر
صقر.....كدا انا افتحلك كافيه وانا مطمن يا ملك
ملك ضحكت ....ومالو
صقر.....انا بحب القهوه ساده بس انتي بتشربيها علي ريحه صح
ملك.....عرفت اذاي
صقر.....مهو طبيعي اللي يستحمل يشرب الايسبرسو تبقي دي قهوته ف الطبيعي .....وبتسمعي اي
ملك.....اغنيتي المفضله
صقر ....اغنيه اي
ملك .....mere del ko
صقر.....دي هندي
ملك ببتسامه ....اها كانت ف مسلسل اسمه حب الصدفة استني اسمعهالك ....شغلتها وابتدت تندن معاها
صقر.....حلوه وانتي صوتك حلو اوووي
ملك .....شكرا
صقر لسه هيتكلم قاطعه تليفون انه لازم يجهز ويتزل
صقر......انا هنزل بقي عشان عندي شغل ....خلي بالك علي نفسك
ملك ....وانت كمان
2
صقر خرج من العماره ومعاه شنطه وقابل واحد
شخص.....كل اللي حضرتك امرت بيه اتنفذ
صقر ...ًتمام جدا
بعد وقت صقر خرج واحد تاني مختلف كليا عن شكله الحقيقي بلبسه الغريب
+
شخص .....حضرتك اتغيرت اوووي ياصقر بيه
صقر.....المهم تنفذ اللي امرتك بيه مفهوم
الشخص .....اول اول طلب هيتنفذ كمان دقايق
صقر.....اوك
+
صقر وصل احدي الحواري الشعبيه وبنظره واحده بدون ان حد يلمحه انه غريب عن المكان مشي ف المكان ولاحظ ان في مجموعه شباب بضايق بنت
صقر....عيب كدا ياوحش تضايق الانسه مش رجوله دي
شخص 1.....وانت مالك انت ياجدع خليك ف حالك واتكل عشان ماتزعلش
صقر ......ازعل .....لامبزعلش
شخص 2.....انت لسه هتكلم معاه وتقوله يزعل ولا لا ....ولسه هيهجم علي صقر كان هو سبقه وضربه وابتدت الخناقه مابينه ولكن صقر انتصر عليهم بسهوله والكل اتجمع يشوف الخناقه دي ومين الشخص الجديد دا اللي قدر يضربهم كدا وتعالت همهمات الناس لكن قطعها صوته العالي القوي
........اي اللي بيحصل هنا دا
واحد من رجالته......مفيش يا كبير
......بص لصقر.....انت مين انت
صقر.....انا محروس يا كبير
......محروس اها طيب تعلالي بقي وانتم كمان تعالو ورايا .....
ويالا كل واحد يشوف حاله يالا
صقر وصل مع الشخص دا لمكان غريب اوووي
.....انت اي اللي جابك هنا
صقر.....جاي اشتغل يا كبير انا واد حرك وعجبك اووي اه شغلني ف اي حاجه يا كبير وصدقني هرفع راسك واشرفك
الكبير ضحك بصوت عالي......تعرف ان انت اول واحد يمد ايده علي حد من رجالتي وانت ضربتهم
صقر......ياكبير انا كنت بتكلم معاهم بالزوق لكن هما بقي افتكروني عيل خرع لسه جاي قولت اوريهم بقي عداني العيب
الكبير باعجاب.....انت عجبتني ياض وانا صعب حد يعجبني بسرعه دي ..... انت هتشتغل معايا ف الخورده ....قطع العربيات يعني
صقر.....امرك يا كبير فهمني المطلوب مني اي وانا هبهرك
الكبير.....ماشي ياسيدي .....هتاخد عربيه نقل اللي باره دي وهتروح بيها عند حسونه الاقرع تجيب منه قطع سيارات وبعد كدا توديه المصنع فهمت كدا والواد زيكا هايخدك.يوريك الاماكن مفهوم
صقر...... تمام يا كبير
صقر خرج ومعاه زيكا عشان يوريه الاماكن
مسعد بغيظ......اي ياكبير دا انت هتشغله كدا علي طول افرض واحد من اعدائك يا كبير هو اللي بعته
كبير.....هتفضل طول عمرك غشيم انا مش هسلمه شغل غيرلمااعرف اصله وفصله وغور من وشي بقي روح شوف وشك الشوارع دا غور كتك خيبه
2
صقر طول طريق بيتكلم مع زيكا بيفهم طباع الكبير اكتر
صقر.....اممممم طيب والكبير دا اسمه اي بقي
زيكا......اسمه المعلم محرم بس ف العادي بنقوله ياكبير يعني
صقر .....ماشي ياصاحبي بس انت طلعت جدع يالا
زيكا.....مش اجدع منك .....العيال رجالت الكبير دي محدش كان بيقدر عليهم و انك تعلم عليهم كدااا دا حاجه كبيره اوووي
صقر بفخر.....صاحبك كنبله رجوله
بعد وقت كان صقر نفذ اللي اطلب منه وراح للكبير يقوله
+
الايام بتعدي وصقر بيثبت ليه كل يوم انه ادها واكتر بيثبت ليه كل يوم ان هو اللي يستحق يكون دراعه اليمين
+
_____
ملك قاعده زهقانه مش بتكلم مع حد خالص من وقت مابعدت عن صاحبتها كندا وحاسه بوحده وكمان الكليه مش بتروحها
ملك.....ماما انا عايزه اروح الكليه الغياب دا كله ماينفعش وانا كدا مش عارف الم دا كله
عزه بقلق.....بس يابنتي
ملك.....اهدي كدا يازوزا ومتقلقيش انا هروح الجامعه النهارده ومش هتاخر
عزه.....خلي بالك من نفسك طيب
ملك....من عونيا ياعسل
ملك دخلت بسرعه غيرت هدومها واخدت كتابها ونزلت
عزه.....ربنا يحميكي يابنتي
ملك نزلت وبعد وقت وصلت الجامعه ولاحظت عدم وجود كندا ف حمدت ربها لانها مش قادره تتخانق معاها
الوقت عدي بيها وخلصت محاضراتها وخرجت عشان تروح....وقفت تاكسي تركبه
ملك حسن انها عايزه تشرب اي حاجه
ملك....من فضلك ممكن تقف علي جنب
السواق ....في حاجه ياانسه
ملك.....هجيب حاجه بس من اي سوبر ماركت
السواق ببتسامه ....عايزه مايه
ملك باستغراب .....اه
السواق.....اتفضلي عصير
ملك....لا لا لا شكرا لحضرتك انا هنزل اشتري
السواق.....اهدي ياانسه دا فرحه ابني بقالي 7سنين مستني عيل والحمدلله ربنا كرمني ف اشتريت عصير وكل ما حد يركب اديله علبه اتفضلي اشربيها
ملك.....شكرا ربنا يبارك لك فيه يارب ....
ملك يسبب انها كانت عايزه تشرب اي حاجه فتحت العصير وشربته ومحستش بنفسها بعد كدا
+
بعد وقت ملك فاقت لقت نفسها ف مكان هي مش عارفه مش عارفه اي اللي حصل ولاجت هنا اذاي ولا اي فاهمه اي اللي بيحصل وخرجها من شرودها صوت جدها
عرفه....اي ياقمر نمتي كويس
ملك بصدمه.....هااااا انت انا جيت هنا اذاي
عرفه.....مش مهم المهم انك جيتي ولا اي
ملك برعب.....انت عايز مني اي
عرفه......مش عايز منك حاجه انا بس عايزك تعيشي معايا مش اكتر
ملك....تعيش معاك ولسه جاي تفتكر دلوقتي انك عندك حفيده
عرفه.....صدقيني من يوم وفاه ولدك وانا قالب الدنيا عليكي لكن انتي سافرتي وانا معرفتش اوصلك
ملك.....بس
عرفه......عارف انك عايزه تسالي اساله كتير اووي وانا هجاوبك عليها كلها بس ننزل نتغدي معاهم الاول واوعدك ان اي حاجه عايزه تعرفيها هجاوبك عليها ماشي يا حبيبتي
ملك حست جواه بالحنيه. ......ماشي
+
عزه بمجرد معرفتها بوجود ملك هناك عند جدهاوهي انهارت واتصلت بعلي ووليد يجو وبعد وقت كانو وصلو
علي .....في اي ياماما اي اللي حصل
وليد.....خير ياامي
عزه.بانهيار ....عرفه خطف ملك
وليد ....نععععععععم اذاي دا حصل
علي.....انتي بتقولي اي ياامي اي اللي حصل فهمينا
عزه.....ملك صممت تنزل الجامعه والمفروض ان محاضرتها اخرها 3 وهي اتاخرت اتصلت بيها كتير رد عليا واحد وقالي انها عند جدها وهي نايمه دلوقتي واما تصحي هيخليها تكلمني
علي .....وانتي لي تسمحي ليها تنزل اصلا انا قولتلك ياامي ممنوع تخرج من البيت
عزه.....هي اللي صممت يابني
وليد.....قوم معايا نروح نجيبها منهم
وليد وعلي وصلو عند قصر عرفه ودخلو ليه وخبطو علي باب جامد ومجرد دخولهم نادو علي ملك بكل صوتهم
عرفه بهدوء.....اي الدوشه دي
علي.....ملك فين
عرفه...موجوده ف الحفظ والصون
علي.....انا عايزها حالا واذاي اصلا تجرأ انك.تخطفها دانا هطربق البيت دا علي دماغكم
جاسر.....اتكلم بادب عشان وحياه امي ماخرجك من هنا
علي.....لا والله والمفروض اخاف انا امشي العب بعيد يالا
وليد.....ملك فين ياعرفه بيه احنا عايزيها
جاسر.....دي بنتنا ومن حقنا احنا واعلي مافخيلكم اركبوه
علي هجم علي جاسر بالضرب وبعدوهم عن بعض بصعوبه
ملك.واقفه بعيد متابعهم
علي.....مهمها يحصل مش هسيبك ياكلب وهاخدها غصب عن الكل انت فاهم
جاسر....دا موتك الاول وشد زمام المسدس ووجه علي علي
علي......اضرب جدع اضرب ...بس صدقني هاخدها مهما يحصل
وليد .....انت جاي دلوقتي تقول حفيدتك وبنتك وكنتو فين طول سنين دي كلها جاين تاخدوها علي جاهز دي بنتي انا انا اللي ربتها وعلمتها انت فاهم وعلي جثتي لوخرجت هنا من غيرها ....يامللللللك
جاسر....يبقي انتم اللي اختارتم .....ولسه هيوجه المسدس ليهم
ملك نزلت بسرعه تحل شويه ...ووقفت قصاد علي ووليد .....خلاص خلاص اهدا ياجاسر بلاش تاذيهم من فضلك
واتلفتت ليهم....انا اسف معلش بس
علي.....اهدي مفيش حاجه محدش يقدر يعمل حاجه تعالي معانا يا ملك
ملك.بصت لجدها ولجاسر والشر باين ف عنيهم......مش هينفع يا علي انا هفضل هنا
وليد بصدمه.....تفضلي هنا اذاي ياملك انتي هتيجي معانا
ملك ودموعها بتنزل.......مش عايزه ليكم مشاكل....مش بعد كل دا انا ادمرلكم حياتكم من فضلكم امشو ماما عزه مش هتتحمل تشوف فيكم حاجه
علي.....مفيش حاجه هتحصل تعالي معانا انتي
ملك.....عشان خاطري يا علي روح انت وابيه وليد عشان خاطري
عرفه حضن حفيدته....جدعه يابنتي ....اهو هي اختارت باردتها واعتقد وجدكم هنا مالوش لازمه ولا اي
علي ووليد.خرجو علي مضد هي رفضت ترجع معاهم عشان تحميهم منه
وليد.....يعني خلاص هنسيبها كدا
علي.....هي خافت علينا منهم وضحت بنفسها عشان محدش ياذينا
وليد......انا مش هسيبهالو كتير ووحياه امي مهرحمهم
علي شرد لبعيد ياتري هو كان صح ولا غلط انه سابها عندهم وياتري هيكون بيعاملها اذاي وهيشوفها تاني ولا لا
+
استوووووووووووب🤗
اي رايكم ف البارت🙄
وتوقعتكم اي ف اللي جاي 🧐
+