📁 آخر الروايات

رواية بداخلي حياة اخري الفصل الثالث 3 بقلم ولاء بدر

رواية بداخلي حياة اخري الفصل الثالث 3 بقلم ولاء بدر


☆الفصل الثالث☆

كفايه يا أنور سيبها بقولك كانت تصرخ بهذه العباره و هي تتطرق على الباب بقوه
كانت هذه الجمله الوحيده التي سمعتها قبل أن تفقد الوعي بين يديه
ندي: اصحي يا مي انا خايفه
لستيقظ مي بسرعه و قلبها ينبض بقوه اثر هذا الكابوس الذي يلاحقها دائما لتنظر لندي
مي: ايه..مالك ايه اللي حصل
ندي ببكاء: انتي كنتي...كنتي بتقولي كفايه و جسمك كله بيترعش و انا عماله اصحيكي و انتي مش.. مش بتردي عليا خفت متصحيش تاني و هي تبكي بحرقه
لتاخذها مي بين أحضانها بحنان
مي: بس...بس...انا اسفه..اسفه بطلي عياط انا صحيت اهو بصي و كويسه كمان دا كان حلم وحش بس
ندي وهي تمسح دموعها بشكل طفولي:لا متخفيش منه انا هنام جنبك و احضنك جامد علشان ميجيش تاني
لتبتسم مي لها بحب:الله دا انا كدا مش هيجيلي حلم وحش تاني خالص
لتحتضنها و تذهب بها للنوم مره آخرى وهي تحاول كبح دموعها بشده

☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

في الصباح
تنزل مي و ورائها ندي للتدخل إلى غرفه السفرة و تجد ثرايا و روان يجلسون بانتظارهم
لتنظر لها ثرايا بحزن ثم تنظر لندي
ثرايا:تعالي يا نودي اقعدي جني
لتذهب ندي و تجلس بجانبها
مي:واضح ان الجميل لسه زعلان
ل
لتتجاهلها ثرايا..لتذهب مي و تمسك يدها وتقبلها
مي:خلاص بقا يا سوسو ميبقاش قلبك اسود كدا متزعليش مني انا اسفه
لتنظر لها ثرايا بحنان يصاحبه بعض الحزن
ثرايا:ما انتي عارفه اني خايفه عليكي يا مي نفسي ابقا مطمنه عليكي
مي:متقلقيش عليا يا ست الكل انا زي الفل اهو قدامك
بس هبقى مش كويسه لو فضلتي زعلانه مني كدا
ثرايا و هي تحتضنها :مقدرش ازعل منك يا ميمو
روان:ايه يا ست ماما هتدلعي فيها كتير كدا طب انا عايزة شويه دلع انا كمان دا انا حتى في امتحانات
لتقوم مي بإخراج لسانها لاغاظه روان
روان: بصي يا ماما بتغظني ازاي
مي: خلاص خلاص صعبتي عليا و هخرجك انتي و نودي انهارده
روان و ندي: بجد قولي والله
مي: في ايه انتو هتاكلوني اة والله
ثرايا:ما تخليكوا انهارده دي طنط سميره جايه
ندي:لا يا ماما ثرايا بقا علشان خاطري ميمو مخرجتنيش بقالها كتير
ثرايا:طيب طيب خلاص اللي يريحكوا
مي:طب يلا يا روان قومي البسي انا و نودي هنستناكي بره
روان:حمامه و تذهب سريعا
ندي:هنروح فين بقا
مي:هنروح نجيب سها الاول و بعد كدا نخرج
(سها صديقه مي المقرب منذ المرحله الاعداديه)
ندي و هي تصفق: بجد الله دي هتبقى خروجه تحفه اوي ...ايوه بس بردوا هنروح فين
مي:الحته اللي نودي تقول عليها
لتقوم ندي باحتضانها:بحبك اوي يا قطتي
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في شركه الكيلاني مكتب أسر
تتطرق شرين الباب (سكرتيره اسر)
أسر :اتفضل
لتدخل شرين
شرين: مستر أسر انا جهزت لحضرتك الاوراق اللي طلبتهم مني
اسر: و هو ينظر لجهاز الكمبيوتر الخاص به: تمام سبيهم على المكتب و اتفضلي
لتخرج و يدخل طارق
طارق: بعتلي..في حاجة ولا ايه
لينتبه أسر له
اسر: أه اولا الحاجة جهزت الورق و العقود بتاعت منصور بيه
طارق:اة كله تمام
اسر:تاني حاجة بقا...ريم عرفت رقمي منين
ليتوترطارق قليلا
طارق: احم ما هو...
أسر: ما هو ايه
طارق:كلمتني و اتحيلت عليا كتير و انا محبتش اكسفها بصراحه
اسر:اة متكسفهاش و البس انا
طارق:لا ما انا افهم بقا دي البت من ساعة ما عرفت ان احنا رجعنا و هي هتتجنن
انا مش فاهم حد يسيب القمر دا لينظر له بخبث
ولا انت في حد في حياتك علشان كدا مطنش البت
اسر:طارق روح قول لامك ها يا عسل ان مفيش حد
طارق:اومال مطنش البت ليه ها دا لولا أن هي عايزك انت كنت قمت انا بالواجب والله
اسر:اطلع بره يا طارق
طارق بطريقه درامية: واضح اني باطرد بعد اذنك
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆

*في المول*
ندي:بصوا بقا انا اللي هقول نعمل ايه انهارده مي قالتلي
سها:سمعينا يا ست ندي ها
ندي بحماس:بصوا اولا احنا نروح نلعب كتير
ثانيا نروح ناكل
ثالثا نروح نتفرج على فيلم3D
و نبقا نفكر نعمل ايه تاني بعدين
سها:تحبي نشيلك و نلف بيكي
مي:بس يا بت انتي انهارده خروجه ندي تعمل اللي نفسها فيه
سها:طب يلا قدامي ياختي انتي وهي تعالي يا روني يا حلوه انتي سيبك من دول
روان:يلا..بس بقول ايه انا عايزة اشتري كام حاجة قبل ما نروح في كام روايه نزلوا عايزة اجبهم
مي:ماشي انا كمان خلصت اللي جبتهم عايزة اجيب تاني
ندي:يلا بقا اليوم هيخصل في الكلام
سها:قدامي يا لمضه
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
يرن جرس الباب لتذهب ثرايا لتفتح
ثرايا: أهلا يا سميره اتفضلي
لتدخل و يذهبوا للجلوس في الصاله
ثرايا:والله البيت نور يا سميره
سميره:منور بأهله يا ثرايا...عامله ايه انهارده
ثرايا:بخير الحمد لله ..ايه اخبار أسر و طارق
سميره: الحمد لله ...اومال فين البنات
ثرايا: مي اخدت روان و ندي تخرجهم
سميره:كان نفسي اقعد و اتعرف عليهم اكتر
ثرايا:القاعدات جايه كتير
سميره:على رائيك..
ثرايا:تحبي تشربي ايه...
سميره:ممكن شاي بلبن
ثرايا:لا دي بدايه كويسه دا انا بعشقه
سميره: دا انتي جيتي في ملعبي بقا دا انا احسن واحده تعمل شاي بلبن
لتضحك ثرايا:طب يلا نعملوا سوا و نحكي ...خدي راحتك كدا دا بيتك
سميره بمرح:اكيد يا اختي اكيد يلا بينا
ليجلسوا و يتحدثون عن حياتهم و عن اولادهم
ثرايا:و انتي قدرتي تسافري و تسيبي هنا السنين دي كلها
سميره: والله يا ثرايا بعد ماجد الله يرحمه اما توفي مبقاش فارق معايا اي حاجة.. أهم حاجة ولادي و اني اكون جنبهم هو كان كل حاجة بس عمره بقا
ثرايا: الله يرحمه
سميره:اللهم امين...صحيح يا سميره هو جوزك متوفي اصل مشوفتوش ابدا ولا في فرح اسماء ولا امبارح
لتتغير تعبير وجه ثريا للحزن
ثرايا:لا عايش بس احنا انفصلنا من زمان و هو سافر بره مصر
سميره: حقك عليا يا ثرايا الموضوع شكله ضايقك والله مقصدش
ثرايا:لا يا حبيبتي ابدا بس سرته لوحدها تخلي الواحد يقرف
سميره:احكيلي يا ثرايا انا زي اختك خرجي اللي جواكي
ثرايا: احكي ايه ولا ايه يا سميره دا حكايته حكايه
حسبي الله ونعم الوكيل فيه مطرح ما يكون
سميره: احكيلي ايه اللي حصل..
ثرايا: انا و أنور اتطلقنا من حوالي ٩ سنين
انور كان راجل محترم كنت بحبه جدا... بعد الجواز بحوالي ب١٥ سنه اتغير بعد ما اتعرف على رجاله مش تمام بقا شخص تاني بقا بتاع ستات وكل حاجة غلط و مبقاش يفرق بين الحرام و الحلال اهملني انا و بناتي بقيت انا الام و الاب و هو بقا ليه حياته عرفت انو بيخوني و استحملت علشان بناتي و قولت هعيش ليهم و مش هخرب على نفسي كنت غلطانه لما فكرت احافظ على صوره و مبقاش مطلقه كان كل يوم بيزد عن اليوم اللي قبله
لغايت ما وصلت معاه للنهايه لما مي دخلت المستشفى بسببه
لتشهق سميره: ازاي!!???
ثرايا:أنور طول عمره كان بيعامل مي وحش علشان مي مش زي اسماء و روان طول عمرها من و هي صغيره بتقف في وشه علشانا مكنتش بتستحمل علينا حاجة كانت صغيره بس كانت بتقف قدامه علشاني و علشان اخوتها مكنتش بتخاف منه كان بيتعصب عليا و عليهم و أوقات بيحاول يمد ايده عليا او على حد من البنات كانت هي اللي بتقف تدافع عننا و علشان كدا كان بيضربها علشان تخاف منه لكن كان كل مره يضربها كانت بتقوى اكتر
لغايت في يوم محدش يعرف ايه اللي حصل غيرها و غيره لغايت دلوقتي ....سمعت صوت تكسير في اوضه مي جريت انا و اخواتها لقيته قافل الباب عليهم و مش سمعين صوت مي مش سمعين غير صوت الضرب و اقذر الشتايم اللي كان بيقولها
لتبكي سميره بقوه و هي تتذكر هذا اليوم
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*فلاش باك*
كانت سميره و اسماء و روان يجلسون ثم استمعوا لصوت تحطيم و تكسير بالطابق العلوي لتذهب ثرايا لأعلى بسرعه و خلفها الفتيات
تسمع صوت أنور و هو يشتم مي باقذر الألفاظ
لتتطرق سميره باب الغرفه بقوه وهي تصرخ
ثرايا:بتعمل ايه يا أنور سيب مي...افتح الباب سيبها بقولك
انور بغضب: وهي ميته هسبها و هي ميته
مي: انت فاكرني خايفه منك تبقا بتحلم اوعا سبني
ليجذبها من شعرها ويصفعها بقوه شديده على وجهها لتقع بقوه على الأرض نتيجه شده الضربه
لتصرخ ثرايا و اسماء خلف هذا الباب
اسماء:سيبها يا بابا ابوس ايدك كفايه سيبها ونبي وهي تبكي بحرقه على اختها و روان لا تستطيع التحرك فقط تبكي و تبكي وهي تتخيل وضع اختها بالداخل
لتجري ثرايا الي الهاتف بسرعه و تتصل على منصور أخيها
ثرايا: إلحقني يا منصور إلحقني أنور بيموت مي...مي هتموت في ايده
ليغلق منصور فورا و يذهب سريعا لبيت ثرايا و هو في قمه غضبه
ليستمر الوضع لنصف ساعه
سميره تتطرق بقوه على باب الغرفه لعله يستجيب لها
كفايه يا أنور سيبها سيب بنتي يا حيوااااان
حتى وصل منصور و معه اكرم
سميره: إلحقني مي مش طلعلها صوت من ساعة ما بدا يضرب فيها إلحقني وهي تبكي بانهيار
ليذهب منصور و يكسر الباب و ينقض على أنور مثل الأسد الذي ينقض على فريسته
لتدخل الفتيات و ثريا إلى الغرفه لتشهق كل منهم و تصرخ ثرايا .. مي
كانت مي جسد بلا روح جسدها على الأرض يغطيه الدماء من كل جهه ولا تتحرك كانت فاقده للوعي
ليذهب لها اكرم بسرعه و يحملها بين ذراعه ويذهب بها للمستشفى بسرع البرق
اما منصور فقد تمكن ان يجعل أنور يندم على فعلته بعد أن جعله كتله من الدماء
منصور: صبرت عليك كتير يا كلب بس خلاص انت انتهيت
هتطلق اختي و تتنازل عن البنات و مش هيكون ليك حق فيهم,, هتسيب كل حاجة و تجهز أوراقك وتسافر لو عليا ارميك في السجن زي الكلب و اموتك لكن سمعت البنات عندي اهم
فكر تقرب من حد فيهم تاني و اقسم بشرفي لدمرك يا أنور
ليوافق أنور على الفور فهو يعرف منصور و قدرته على تنفيذ كل كلمه نطق بها
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
*باك*
سميره و هي تبكي : دا مش بني ادم اقسم بالله
ثرايا:دي كانت النهايه بالنسبة ليا بسبب اللي حصل في مي...كان قراري غلط كنت لازم اسيبه من اول يوم بدا يبقا كدا بس النصيب
سميره: اسفه يا ثرايا اني فكرتك بكل دا
ثرايا:فكرتيني..هو انا نسيت ولا عمري هنسى ابدا
بسببه مي اللي كانت ١٥ سنه بقت شخص تاني شافت كتير منه بس كانت زي ما هي و بترجع تاني بس بعد الحادثه دي بقت حد تاني...محدش عرف يفهمها ولا حد عارف سرها ايه حاولنا كلنا نعرف و موصلناش لحاجة فضلت أسبوع في العنايه المركزه و بعد لما فاقت فضلت اسبوعين مابتتكلمش لحد ما واحده واحده بدأت تفوق من تاني
سميره:منصور محاولش يعرف الكلب دا عمل كدا ليه ثرايا
ثرايا:رفض يتكلم
سميره: ربنا يصبركوا يا حبيبتي.. بقا مي الفرفوشه و اللي ديما بتضحك حصلها كل دا
ثرايا: قناع...دا قناع يا سميره
احتضنها سميره بقوه : ربنا يصلح حلها و يطمنك عليها يا ثرايا و ترجع من تاني و ينتقم منه أشد انتقام
ثرايا و هي في أحضانها و هي تبكي بحرقه:آمين يا رب
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
الساعة ٥ في شركه الكيلاني
تتطرق شرين الباب و تدخل:مستر أسر مستر منصور و مستر اكرم وصلوا
اسر:دخليهم بسرعه طبعا
ليدخل اكرم و منصور إلى المكتب
اسر:أهلا يا منصور باشا الشركه نورت والله....إزيك يا عم اكرم
منصور:منوره باصحابها يبني
اكرم: انا فل
يضغط أسر على زر بجانبه لتدخل شيرين
اسر:أسر ابعتي لطارق و مازن
شرين:تحت امرك
بعد قليلا من الوقت يدخل مازن و طارق
طارق:منصور باشا الشركه نورت والله
اسر:اقدملك مازن مدير الحسابات
(مازن صديق أسر و طارق المقرب)
منصور:أهلا يا مازن
مازن بابتسامة: أهلا بحضرتك يا فندم
يتحدثوا في امور الشراكه و يوقعوا العقود
اسر:فعلا شرف لينا يا منصور باشا ان حضرتك تبقا شريك معانا في الشركه مبروك
منصور:الشرف ليا يا أسر و بعدين ايه موضوع باشا باشا انتو زي اكرم... عمي هتمشي برضوا
طارق:احنا نطول....بداخله(دي علامه اهو هو اللي قالي قول يا عمي هييهيهيهيهي )
اكرم:طيب انا عندي اقتراح
اسر: ايه هو
اكرم:انا من رائي نجيب مي تشتغل هنا معاكوا بقالها فتره واجعه دماغي في موضوع الشغل
طارق:بس هي الانسه مي ليها في شغلنا دا
منصور:مي شاطره و بتتعلم بسرعه جدا
اسر:والله فكره كويسه علشان حضرتك يكون عندك فكره ديما عن الشغل دا حقك
اكرم:لا يبني مش علشان كدا اصلا عمي من الاول كان قراره يدخل برأس المال بس بس انا فكرت علشان هي عايزه تشتغل
منصور:بس مي دماغها ناشفه و مش هتوافق علشان مش دا اللي بتفكر فيه
اكرم:بص انا عندي فكره.....
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
في المول
سها:كفايه يا روان لف رجلي اتكسحت
روان:ما انا مش لاقيه الروايات الله
ليصدر هاتف مي صوت معلن عن اتصال
مي: الووووز
اكرم:انتي فين
مي:انا مع روان و سها و ندي في المول
اكرم:طيب انا عايزك في موضوع مهم تعالي على اللوكيشن اللي هبعتهولك
مي:حبكت يا اكرم بعدين ندي هتزعل علشان بقالنا كتير مخرجناش كلنا سوا
اكرم:بقولك ايه هتعرفي تتصرفي يلا مستنيكي
ليغلق اكرم
مي بحيره طب اعمل ايه انا دلوقتي
مي:نودي انا هسيبك مع روان و سها تكملوا خروجه علشان عندي مشوار مهم
سها و روان و ندي:ايييه!!!
مي:اكرم كلمني و عايزني في موضوع مهم ايه معرفش
سها:هو اليوم باين من أوله
مي: كملوا و وصليهم يا سها ها...و خالي بالكوا من بعض و انتي يا روني خالي بالك من نودي
لتنظر مي لندي لتجدها تقف حزينه بصمت:خلاص يا نودي علشان خاطري متزعليش كدا والله هعوضهلك
ندي:وعد
مي و هي تبتسم:وعد
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
لتذهب مي لاكرم عن طريق اللوكيشن الذي أرسله اكرم لها لتصل مي لشركه الكيلاني
مي:شركه الكيلاني هو اكرم جيبني هنا ليه غريبه يعني
لتتصل مي باكرم
مي:ايوه يا اكرم انا وصلت
اكرم:طيب كويس اطلعي بقا
مي باستغراب:اطلع فين
اكرم:انتي شايفه ايه انجزي الدور السابع قولي انك عند معاد مع اسر
مي: اووووف حاضر حاضر
لتدخل مي
موظفه الإستقبال:تحت امرك يا فندم اقدر اساعدك بحاجة
مي:عندي معاد ما أسر
المواظفه:ثواني يا فندم
لتتصل بشرين
الموظفه: حضرتك الانسه مي
مي:ايوه انا
الموظفه:اتفضلي يا فندم
لتصعد مي للدور السابع كان ممر طويل اخره مكتب صغير في الوجه ومكتب يمين و آخر يسار
شرين:اتفضلي يا انسه مي
لتفتح لها المكتب الموجود في جهه اليمين
لتدخل مي لتجد منصور و اكرم و طارق و أسر و شاب آخر
مي:السلام عليكم
الجميع: و عليكم السلام
مي: خالوا بتعمل ايه هنا
منصور:اقعدي يا مي عايزين نتكلم معاكي
لتجلس مي وهي لا تفهم شئ على الاطلاق
اكرم:بصي بقا يا مي عمي دخل شراكه مع أسر و طارق في الشركه
مي بإندهاش:بجد يا خالوا..مبروك...بس ايه داخلى بالموضوع دا
منصور:انا عايزك تمسكي ادراه الجزء اللي سهمت فيه مع أسر و طارق
مي:دا اللي هو ازاي
اسر:ايه يا اكرم مش قولت بتفهم بسرعه
لتنظر مي له بحده
اكرم:يعني عمي داخل بنسبه 40% من الشركه هنا و ليه حق الاداره و عايزك انتي اللي تديري الموضوع دا
منصور: ها يا مي يا بنتي و أسر هيعلمك الشغل كله
مي:بس انا مش موافقه يا خالوا اسفه...

مكتبة حواء
مكتبة حواء
موقع مكتبة حواء هو منصة إلكترونية عربية متخصصة في نشر الروايات والقصص، ويستهدف بشكل أساسي محبي الأدب الرومانسي والاجتماعي، مع حضور قوي لاهتمامات القرّاء.
تعليقات