رواية زواج يشهده المافيا الفصل الثاني 2 بقلم روان صادق
( الحلقة الثانية )
وصلت ياسمين الى الجامعة .. والتقت صديقتها المقربة أسماء ،
أسماء بغضب مصطنع : اهلا اهلا واخيراً شرفت الست الغندورة .. كنتي فين امبارح يا بت رنيت عليكى كتير ومردتيش خلتينى اقلق عليكي ..>_
ابتسمت ياسمين وقالت باستفزاز: ايه يا بنتى مالك مركبة الوش الخشب عالصبح كدة ليه .. اهدى بس كده العصبية دي مش كويسة عشانك خالص ... بصي اصل انتي لما بتتعصبي وشك بيحمر وبتحلوي والشباب كده هيعاكسوكي وانا ...
قاطعتها أسماء غاضبة : يااااااااسميييييين
ياسمين ضاحكة :هههههههههههه خلاص خلاص يا ستى .. انا والله عملت الموبايل سايلنت امبارح ف المحاضرة وروحت البيت ونسيت خالص انه سايلنت ومشوفتش مكالمتك الا وانا جاية .. كنت تعبانة خالص امبارح ولما روحت البيت نمت في غيبوبة grin رمز تعبيري
أسماء بنظرة ريبة مضحكة : امممم .. ماشي يا ست الضكتورة هعديهالك .. يلا بينا عشان هنتأخر عالمحاضرة وننطرد ..
------------
في مكان آخر في الاسكندرية ،
..
جلست الحاجة فوزية وجارتها أم منال في صالة منزل الاولى يتحدثون ويتسامرون وكعادة مجالس النساء " فلانة عملت وفلانة خلت "
الى ان قالت الحاجة فوزية : الا متعرفيش يختى البت بنت فتحية اتخطبت ولا لأ ؟
أم منال : لأ معتقدش لو كانت اتخطبت كانت امها اكيد عزمتنا ولا عرفنا من النساوين انتى عارفة مفيش حاجة بتستخبى خاصة المواضيع اللي زي دي
قالت فوزية بتفكير : اممم اصل البت دي شفتها في فرح البت سمية ودخلت دماغي اوي وعجبتنى فكنت عايزة اخطبها لابني ..
أم منال بابتسامة : وماله يا حجة فوزية ده يوم المنا يوم ما نفرح بالبشمهندس .. انا اسمع انها بنت كويسة ومحترمة وانتى عارفة اهلها طبعا ناس كُمّل وسيرتهم زي الفل ..
ابتسمت الحاجة فوزية وقالت : خلاص انا هكلم ابنى واخطبهاله ان شاء الله ..
ام منال : ان شاء الله ربنا يجعلها من نصيبه يختي يارب ونفرح بيه بقى .. انا هستأذن بقى أصلي سايبة الطبيخ عالنار وجيت افضفض معاكي شوية .. يلا فوتك بعافية ان شاء الله ..
ابتسمت الحاجة فوزية وقالت : الله يعافيكي يا رب.. اذنك معاكي يا غالية ..
----------
.
.
جلست ياسمين تستمع الى الدكتور بانتباه شديد .. فقد جذبها كلامه والموضوع الذي يتحدث عنه كثيراً ..
تحدث الدكتور عن تلك المواد التي تستغلها بعض أنواع العصابات وهـي أصلا مصنوعه لتركيب أنواع معينه
من الأدويه للشفاء من امراض كثيره
ظلت ياسمين تتسائل في نفسها "ياه هو فعلا فـيه نآس بتستغل
المواد دي في أعمال مدمره كده !! يالله !! بجد حرآم ..إيه الناس دي وهما ليه كده !! بسهولة اوى كده يكونوا سبب في تدمير الشباب
وتدمير عائلات .. حسبنا الله ونعم الوكيل ! "
انتهت المحاضرة وخرجت الفتاتان ،
أسماء باستغراب : مالك ياياسمين النهارده مهتمه أوي بالمحاضره
وبتسألي وعاوزه تدخلي تعرفي معلومات اكتر ؟؟
ياسمين : ايه يا بنتى ما انا كده ع طول عادي يعنى : )
أسماء : لأ انا ملاحظة انك مهتمة اوى النهاردة لأنك دايما بتتحرجى
تقومى وتقفى في وسط المحاضرة وتسألي الدكتور قدام الطلبة
ياسمين بحزن : "والله ياسمسمه معرفش بجد انا طول عمري أصلا وآنا بكره الناس المدمره وإللي بتعمل كده يعني حرام بجد!! وليه يعني يستعملو الأدويه فـي حآجات غير مشروعه حرام إللي بيحصل ده ربنا جعلنا الدواء علشان يكون سبب فـي شفاءنا وهما بيستخدموه بطريقة اجرامية : ( !
أسماء : اه والله ربنا ينتقم منهم بقى ويخلصنا منهم
صمتن لبرهة وشردت ياسمين تفكر في تلك العصابات حتى قاطعتها
أسماء قائلة :
المهم يختى خليكى فاكرة ان الامتحانات خلاص قربت وهنتنفخ جريب جوي يبوووووي عااااا .. حملة فكرهم ونكد عليهم خخخخخخخ tongue رمز تعبيري
ياسمين : ههههههههه حرام عليكي يا بنتى ليه بس بتجيبى السيرة دي .. يلا ربنا المستعان ويعدى الامتحانات ع خير يارب
أسماء : اللهم آمين يارب .. ومتنسيش بقى تقولي لعمو عالرحلة بتاعت العين السخنة .. عايزين ننحرف في الاجازة دي ان شاء الله ههههههههههههه
ياسمين : ههههههههههههه ننحرف .. انتى جاية منين يا بنتى ؟ .. انا باين كده هقطع علاقتى بيكى قريب هههههههههههههههه ..
حاضر هقوله ان شاء الله يلا يختى كل واحد ع بيته يلااا ...
----------
وصلت ياسمين الى بيتها ..
وجدت والدتها تعد مائدة الغداء فاقتربت منها وقبلتها وقالت : السلام عليكم .. ازيك يا ست الكل وحشتينى في الكام ساعة دول kiki رمز تعبيري
أمينة : وعليكم السلام ورحمة الله .. هههههههههههه يا بت يا بكاشة لحقت أوحشك
ياسمين : ايوة طبعا يا جميل انت اللي في الحتة الشمال وربنا هههههه .. هو بابا ومعاذ فين .. انا وااقعة من الجوع خالص
امينة : جوه في المكتب يا حبيبتى روحى غيري هدومك وتعالي يلا .
.
ياسمين تغازل والدتها بمزاح : اوكي .. سي يو يا جميل انت يا قمر grin رمز تعبيري
امينة بصوت منخفض :ههههههههههههههه ربنا يهديكى يا بنتي ويرزقك بابن الحلال اللي يعقلك يااارب
ياسمين : سمعتك على فكرة grin رمز تعبيري
آميييييييييين .. من اعماق اعماق قلبي ههههههه
.
.
تجمعت العائلة حول المائدة .. حيث الحب والود والدفء والأمان يغشاهم
تحدثت ياسمين قائلة : تخيلو النهارده كآنت محاضره جامدة طحن .. الدكتور كان بيكلمنا عن الأدويه والأستخدام السيئ ليها !! يااه قد ايه الناس دي مدمره وبيخلو الدوا عباره عن مخدرات الناس تدمنها
معاذ : تصدقى انا برضو سمعت فيلم من فترة عن مافيا المخدرات دي .. بجد حاجة اوفر اوي وناس مفيش في قلبها ذرة رحمه نهائياً .. القتل ده عندهم أسهل ما يكون وأى حد يخونهم يقضوا عليه في ثواني من غير تردد !
محمد ( الأب ) : أعوذ بالله .. ربنا يكفينا شرهم يبنى يا رب
أمينة ( الأم ) : عارفاكي طول عمرك تموتي فـ الأكشن ..ركزي فـ مزكرتك وملكيش دعوة بالكلام ده انا عاوزاكي تبقي دكتورة وخلاص ..وكفي الله المؤمنين شر القتال ..
ياسمين : ياماما أنتي عارفه إني بكره جداً إني أشوف حد بيستخدم حاجه ف غير محلها !
أمينة بسخرية : وانتي هتعملي ايه يعني .. هتروحي للمافيا وتقوليلهم بالله عليكم رجعوا الأدويه وخلوا ليها نفع بدل ما تضروا الناس بيها !
معاذ بسخرية مماثلة : لأ ياماما هي تروح تقول لعمو بتاع المافيا ياعمو ياعمو بالله عليك بلاش تضر البشر ههههههههههههه
ياسمين : أنتو بتتريقو علي طموحاتي وأحلامي.. إني أشم منكم رائحه أستهزاء ! عموما بجد انا لو ربنا يقدرني إني اغير ولو جزء صغير أوي من الدمار ده انا مش هستني لحظه ان شاء الله ..
محمد : طب يا ياسمين ياريت تركزي فـ مذاكرتك الأيام دي ...وبعدين علشان تروحي فـ الأجازه تكملى حفظك للقرءان وتلبسينا التاج بقى :
)
ياسمين : وهو كذالك يا بابا أوعدك ان شاء الله ^^ بس ليا طلب بعد ذنك
محمد : أتفضلي؟!!
ياسمين: أصحابي عاملين رحله وعاوزني أروح معاهم وهتبقى طبعا فـي الأجازه ان شاء الله وبنات بس طبعا
محمد : ياسمين انتى عارفة اني مش بحب نظام الرحلات والكلام ده .. ولا يمكن اسيبك تروحي لوحدك نهائياً وانا مش فاضي اروح معاكي
ياسمين بحماس : يعنى لو معاذ راح معايا هتوافق يا بابا ؟
ثم سألت معاذ بسرعة : ها يا معاذ هتكون فاضي ف اول اسبوع بعد الأجازة ؟
معاذ بأسف : لأ للأسف يا ياسمين انا عندي امتحانات ومش هتخلص قبل اخر الشهر ..
ياسمين بإحباط : خلاص يا بابا قدر الله وما شاء فعل .. أكيد مش خير ان اروح الرحلة دي kiki رمز تعبيري
أنهت غدائها وانطلقت الى غرفتها لتبدأ المذاكرة .. فالامتحانات قد أوشكت !
عاد ياسر من عمله منهكا .. تناول غداءه وذهب في نوم عميق
استيقظ لصلاة المغرب .. صلي المغرب وجلس امام التلفاز يقلب في قنوات الأخبار قليلاً . . الى ان وجد هاتفه يرن باسم والدته !
فتح النت ليكلم والدته : السلام عليكم .. ازيك حبيبة قلبي وحشتيني اووي
فوزية : وعليكم السلام .. ايوة يخويا كل بعقلي حلاوة وانت مكلمتنيش من امبارح الصبح .. انا زعلانة منك
ياسر : هههههههههه طب حقك عليا يا ست الكل ولا تزعلى واهى بوسة على راسك اهو بعتهالك باللاسلكي .. ها وصلت ؟
فوزية : هههههههههههه ايون وصلت يخويا .. بس انا بجد زعلانة منك يا بشمهندس
ياسر : اوبااا مدام قلتى يا بشمهندس يبقى زعلانة بجد .. خير يا أمي مالك ؟
فوزية : انت عارف مالي كويس يا ياسر وعارف انا زعلانة ليه
قال ياسر بملل : يا ماما هتفتحي نفس الموضوع تاني !
فوزية : تانى وتالت وعاشر يا ياسر .. " ثم بدأت في البكاء لعلها تستعطف قلبه " .. يا حبيبى انا نفسي افرح بيك بقى واشوف عيالك حواليا .. الواحد مش ضامن عمره يبنى وانا عايزة اطمن عليك انت واختك واموت وانا مطمنة
ياسر في نفسه" نفس الاسطوانة ": بعد الشر عليكى طبعا يا امى ربنا
يحفظك ويباركلنا في عمرك يارب وتشوفي عيال عيال عيالنا كمان
فوزية مازالت مستمرة في البكاء بتأثر : حرام عليك يا ياسر .. يبنى قول اه بقى وريح قلبي
ياسر : يا امي ما عاش من يتعب قلبك ابدا .. بس ما انا وافقت كتير وكل مرة العروسة مش بتكون مناسبة
استغلت فوزية الفرصة وقالت مسرعة : طب بالله عليك يبنى جرب المرادي ولو معجبتكش خلاص انا هشيل ايدى من الموضوع ده خالص وانت حر بقى
ياسر " ههههههه نفس اللي بتقوليه كل مرة يا امى " وقال مضطرا: امممم حاضر يا امى اللي تؤمري بيه .. احلام جنابك أوامر
فوزية بفرح وابتسامة نصر : روح يبنى الهي يفرح قلبك ويسترك ويفتحها عليك من واسع ويبعد عنك ولاد الحرام قادر يا كريييييم
شعر ياسر بسعادة بالغة لدعوات والدته وصوتها الملئ بالفرح وقال : ربنا يخليكي ليا يا امى وميحرمنيش ابدا من دعاكي بس متكلميش الناس يا امي الا لما اصلي استخارة وارد عليكي
فوزية : من عيوني يا حبيبى ربنا يسعدك
ياسر : تسلملي عيونك يا غالية .. يلا هتعوزي حاجة يا حبيبتى مضطر اقفل عشان عندي شغل الصبح .. في رعاية الله .. السلام عليكم ورحمة الله
.
.
جلس ياسر يفكر .. هل تسرع بالموافقة ؟! .. يخشى ان تكون هذه الفتاة مثل سابقاتها .. كل من تقدم اليهن من معارف والدته لا يتوفر فيهن مواصفاته التى بناها لفتاة أحلامه .. حتى يأس من ايجاد تلك الفتاة .. ولكنه لم ولن ييأس من كرم الله وفضله .. دعا الله كثيرا وقال" رب اني لما انزلت الي من خير فقير "
وصلت ياسمين الى الجامعة .. والتقت صديقتها المقربة أسماء ،
أسماء بغضب مصطنع : اهلا اهلا واخيراً شرفت الست الغندورة .. كنتي فين امبارح يا بت رنيت عليكى كتير ومردتيش خلتينى اقلق عليكي ..>_
ابتسمت ياسمين وقالت باستفزاز: ايه يا بنتى مالك مركبة الوش الخشب عالصبح كدة ليه .. اهدى بس كده العصبية دي مش كويسة عشانك خالص ... بصي اصل انتي لما بتتعصبي وشك بيحمر وبتحلوي والشباب كده هيعاكسوكي وانا ...
قاطعتها أسماء غاضبة : يااااااااسميييييين
ياسمين ضاحكة :هههههههههههه خلاص خلاص يا ستى .. انا والله عملت الموبايل سايلنت امبارح ف المحاضرة وروحت البيت ونسيت خالص انه سايلنت ومشوفتش مكالمتك الا وانا جاية .. كنت تعبانة خالص امبارح ولما روحت البيت نمت في غيبوبة grin رمز تعبيري
أسماء بنظرة ريبة مضحكة : امممم .. ماشي يا ست الضكتورة هعديهالك .. يلا بينا عشان هنتأخر عالمحاضرة وننطرد ..
------------
في مكان آخر في الاسكندرية ،
..
جلست الحاجة فوزية وجارتها أم منال في صالة منزل الاولى يتحدثون ويتسامرون وكعادة مجالس النساء " فلانة عملت وفلانة خلت "
الى ان قالت الحاجة فوزية : الا متعرفيش يختى البت بنت فتحية اتخطبت ولا لأ ؟
أم منال : لأ معتقدش لو كانت اتخطبت كانت امها اكيد عزمتنا ولا عرفنا من النساوين انتى عارفة مفيش حاجة بتستخبى خاصة المواضيع اللي زي دي
قالت فوزية بتفكير : اممم اصل البت دي شفتها في فرح البت سمية ودخلت دماغي اوي وعجبتنى فكنت عايزة اخطبها لابني ..
أم منال بابتسامة : وماله يا حجة فوزية ده يوم المنا يوم ما نفرح بالبشمهندس .. انا اسمع انها بنت كويسة ومحترمة وانتى عارفة اهلها طبعا ناس كُمّل وسيرتهم زي الفل ..
ابتسمت الحاجة فوزية وقالت : خلاص انا هكلم ابنى واخطبهاله ان شاء الله ..
ام منال : ان شاء الله ربنا يجعلها من نصيبه يختي يارب ونفرح بيه بقى .. انا هستأذن بقى أصلي سايبة الطبيخ عالنار وجيت افضفض معاكي شوية .. يلا فوتك بعافية ان شاء الله ..
ابتسمت الحاجة فوزية وقالت : الله يعافيكي يا رب.. اذنك معاكي يا غالية ..
----------
.
.
جلست ياسمين تستمع الى الدكتور بانتباه شديد .. فقد جذبها كلامه والموضوع الذي يتحدث عنه كثيراً ..
تحدث الدكتور عن تلك المواد التي تستغلها بعض أنواع العصابات وهـي أصلا مصنوعه لتركيب أنواع معينه
من الأدويه للشفاء من امراض كثيره
ظلت ياسمين تتسائل في نفسها "ياه هو فعلا فـيه نآس بتستغل
المواد دي في أعمال مدمره كده !! يالله !! بجد حرآم ..إيه الناس دي وهما ليه كده !! بسهولة اوى كده يكونوا سبب في تدمير الشباب
وتدمير عائلات .. حسبنا الله ونعم الوكيل ! "
انتهت المحاضرة وخرجت الفتاتان ،
أسماء باستغراب : مالك ياياسمين النهارده مهتمه أوي بالمحاضره
وبتسألي وعاوزه تدخلي تعرفي معلومات اكتر ؟؟
ياسمين : ايه يا بنتى ما انا كده ع طول عادي يعنى : )
أسماء : لأ انا ملاحظة انك مهتمة اوى النهاردة لأنك دايما بتتحرجى
تقومى وتقفى في وسط المحاضرة وتسألي الدكتور قدام الطلبة
ياسمين بحزن : "والله ياسمسمه معرفش بجد انا طول عمري أصلا وآنا بكره الناس المدمره وإللي بتعمل كده يعني حرام بجد!! وليه يعني يستعملو الأدويه فـي حآجات غير مشروعه حرام إللي بيحصل ده ربنا جعلنا الدواء علشان يكون سبب فـي شفاءنا وهما بيستخدموه بطريقة اجرامية : ( !
أسماء : اه والله ربنا ينتقم منهم بقى ويخلصنا منهم
صمتن لبرهة وشردت ياسمين تفكر في تلك العصابات حتى قاطعتها
أسماء قائلة :
المهم يختى خليكى فاكرة ان الامتحانات خلاص قربت وهنتنفخ جريب جوي يبوووووي عااااا .. حملة فكرهم ونكد عليهم خخخخخخخ tongue رمز تعبيري
ياسمين : ههههههههه حرام عليكي يا بنتى ليه بس بتجيبى السيرة دي .. يلا ربنا المستعان ويعدى الامتحانات ع خير يارب
أسماء : اللهم آمين يارب .. ومتنسيش بقى تقولي لعمو عالرحلة بتاعت العين السخنة .. عايزين ننحرف في الاجازة دي ان شاء الله ههههههههههههه
ياسمين : ههههههههههههه ننحرف .. انتى جاية منين يا بنتى ؟ .. انا باين كده هقطع علاقتى بيكى قريب هههههههههههههههه ..
حاضر هقوله ان شاء الله يلا يختى كل واحد ع بيته يلااا ...
----------
وصلت ياسمين الى بيتها ..
وجدت والدتها تعد مائدة الغداء فاقتربت منها وقبلتها وقالت : السلام عليكم .. ازيك يا ست الكل وحشتينى في الكام ساعة دول kiki رمز تعبيري
أمينة : وعليكم السلام ورحمة الله .. هههههههههههه يا بت يا بكاشة لحقت أوحشك
ياسمين : ايوة طبعا يا جميل انت اللي في الحتة الشمال وربنا هههههه .. هو بابا ومعاذ فين .. انا وااقعة من الجوع خالص
امينة : جوه في المكتب يا حبيبتى روحى غيري هدومك وتعالي يلا .
.
ياسمين تغازل والدتها بمزاح : اوكي .. سي يو يا جميل انت يا قمر grin رمز تعبيري
امينة بصوت منخفض :ههههههههههههههه ربنا يهديكى يا بنتي ويرزقك بابن الحلال اللي يعقلك يااارب
ياسمين : سمعتك على فكرة grin رمز تعبيري
آميييييييييين .. من اعماق اعماق قلبي ههههههه
.
.
تجمعت العائلة حول المائدة .. حيث الحب والود والدفء والأمان يغشاهم
تحدثت ياسمين قائلة : تخيلو النهارده كآنت محاضره جامدة طحن .. الدكتور كان بيكلمنا عن الأدويه والأستخدام السيئ ليها !! يااه قد ايه الناس دي مدمره وبيخلو الدوا عباره عن مخدرات الناس تدمنها
معاذ : تصدقى انا برضو سمعت فيلم من فترة عن مافيا المخدرات دي .. بجد حاجة اوفر اوي وناس مفيش في قلبها ذرة رحمه نهائياً .. القتل ده عندهم أسهل ما يكون وأى حد يخونهم يقضوا عليه في ثواني من غير تردد !
محمد ( الأب ) : أعوذ بالله .. ربنا يكفينا شرهم يبنى يا رب
أمينة ( الأم ) : عارفاكي طول عمرك تموتي فـ الأكشن ..ركزي فـ مزكرتك وملكيش دعوة بالكلام ده انا عاوزاكي تبقي دكتورة وخلاص ..وكفي الله المؤمنين شر القتال ..
ياسمين : ياماما أنتي عارفه إني بكره جداً إني أشوف حد بيستخدم حاجه ف غير محلها !
أمينة بسخرية : وانتي هتعملي ايه يعني .. هتروحي للمافيا وتقوليلهم بالله عليكم رجعوا الأدويه وخلوا ليها نفع بدل ما تضروا الناس بيها !
معاذ بسخرية مماثلة : لأ ياماما هي تروح تقول لعمو بتاع المافيا ياعمو ياعمو بالله عليك بلاش تضر البشر ههههههههههههه
ياسمين : أنتو بتتريقو علي طموحاتي وأحلامي.. إني أشم منكم رائحه أستهزاء ! عموما بجد انا لو ربنا يقدرني إني اغير ولو جزء صغير أوي من الدمار ده انا مش هستني لحظه ان شاء الله ..
محمد : طب يا ياسمين ياريت تركزي فـ مذاكرتك الأيام دي ...وبعدين علشان تروحي فـ الأجازه تكملى حفظك للقرءان وتلبسينا التاج بقى :
)
ياسمين : وهو كذالك يا بابا أوعدك ان شاء الله ^^ بس ليا طلب بعد ذنك
محمد : أتفضلي؟!!
ياسمين: أصحابي عاملين رحله وعاوزني أروح معاهم وهتبقى طبعا فـي الأجازه ان شاء الله وبنات بس طبعا
محمد : ياسمين انتى عارفة اني مش بحب نظام الرحلات والكلام ده .. ولا يمكن اسيبك تروحي لوحدك نهائياً وانا مش فاضي اروح معاكي
ياسمين بحماس : يعنى لو معاذ راح معايا هتوافق يا بابا ؟
ثم سألت معاذ بسرعة : ها يا معاذ هتكون فاضي ف اول اسبوع بعد الأجازة ؟
معاذ بأسف : لأ للأسف يا ياسمين انا عندي امتحانات ومش هتخلص قبل اخر الشهر ..
ياسمين بإحباط : خلاص يا بابا قدر الله وما شاء فعل .. أكيد مش خير ان اروح الرحلة دي kiki رمز تعبيري
أنهت غدائها وانطلقت الى غرفتها لتبدأ المذاكرة .. فالامتحانات قد أوشكت !
عاد ياسر من عمله منهكا .. تناول غداءه وذهب في نوم عميق
استيقظ لصلاة المغرب .. صلي المغرب وجلس امام التلفاز يقلب في قنوات الأخبار قليلاً . . الى ان وجد هاتفه يرن باسم والدته !
فتح النت ليكلم والدته : السلام عليكم .. ازيك حبيبة قلبي وحشتيني اووي
فوزية : وعليكم السلام .. ايوة يخويا كل بعقلي حلاوة وانت مكلمتنيش من امبارح الصبح .. انا زعلانة منك
ياسر : هههههههههه طب حقك عليا يا ست الكل ولا تزعلى واهى بوسة على راسك اهو بعتهالك باللاسلكي .. ها وصلت ؟
فوزية : هههههههههههه ايون وصلت يخويا .. بس انا بجد زعلانة منك يا بشمهندس
ياسر : اوبااا مدام قلتى يا بشمهندس يبقى زعلانة بجد .. خير يا أمي مالك ؟
فوزية : انت عارف مالي كويس يا ياسر وعارف انا زعلانة ليه
قال ياسر بملل : يا ماما هتفتحي نفس الموضوع تاني !
فوزية : تانى وتالت وعاشر يا ياسر .. " ثم بدأت في البكاء لعلها تستعطف قلبه " .. يا حبيبى انا نفسي افرح بيك بقى واشوف عيالك حواليا .. الواحد مش ضامن عمره يبنى وانا عايزة اطمن عليك انت واختك واموت وانا مطمنة
ياسر في نفسه" نفس الاسطوانة ": بعد الشر عليكى طبعا يا امى ربنا
يحفظك ويباركلنا في عمرك يارب وتشوفي عيال عيال عيالنا كمان
فوزية مازالت مستمرة في البكاء بتأثر : حرام عليك يا ياسر .. يبنى قول اه بقى وريح قلبي
ياسر : يا امي ما عاش من يتعب قلبك ابدا .. بس ما انا وافقت كتير وكل مرة العروسة مش بتكون مناسبة
استغلت فوزية الفرصة وقالت مسرعة : طب بالله عليك يبنى جرب المرادي ولو معجبتكش خلاص انا هشيل ايدى من الموضوع ده خالص وانت حر بقى
ياسر " ههههههه نفس اللي بتقوليه كل مرة يا امى " وقال مضطرا: امممم حاضر يا امى اللي تؤمري بيه .. احلام جنابك أوامر
فوزية بفرح وابتسامة نصر : روح يبنى الهي يفرح قلبك ويسترك ويفتحها عليك من واسع ويبعد عنك ولاد الحرام قادر يا كريييييم
شعر ياسر بسعادة بالغة لدعوات والدته وصوتها الملئ بالفرح وقال : ربنا يخليكي ليا يا امى وميحرمنيش ابدا من دعاكي بس متكلميش الناس يا امي الا لما اصلي استخارة وارد عليكي
فوزية : من عيوني يا حبيبى ربنا يسعدك
ياسر : تسلملي عيونك يا غالية .. يلا هتعوزي حاجة يا حبيبتى مضطر اقفل عشان عندي شغل الصبح .. في رعاية الله .. السلام عليكم ورحمة الله
.
.
جلس ياسر يفكر .. هل تسرع بالموافقة ؟! .. يخشى ان تكون هذه الفتاة مثل سابقاتها .. كل من تقدم اليهن من معارف والدته لا يتوفر فيهن مواصفاته التى بناها لفتاة أحلامه .. حتى يأس من ايجاد تلك الفتاة .. ولكنه لم ولن ييأس من كرم الله وفضله .. دعا الله كثيرا وقال" رب اني لما انزلت الي من خير فقير "