اخر الروايات

رواية عندما يتوه القمر كامله وحصريه بقلم نورا محمد علي

رواية عندما يتوه القمر كامله وحصريه بقلم نورا محمد علي



الحلقة الاولي

عندما يتوه القمر

بقلم نورا محمد علي

الأول حابه اقولك ان الحلقة الاولي هي لتعريف بالشخصيات

كان جمال يرقد علي فراش المستشفى وهو يشعر بالحزن علي ما ال اليه حاله أو حال ابنته قمر وزوجته التي تحتضن ابنتها وهي جالسة علي أحد المقاعد

هما واخوه الكبير قاسم وابنه خالد

وينتظرون ماذا سيقول الطبيب

ظل ينظر إليهما وهو يسترجع شريط حياته الماضية

كيف كان سعيد مع زوجته الجميلة التي تصغره بسنوات ثمانية وبدأ حاضره مظلم ولا يدري شئ عن المستقبل

تذكر عمله الحكومي فهو موظف ثم رجوعه إلي شقته الهادئة وبعد تناول الطعام ذهابه مسرعا إلي ذلك المصنع الخاص بالملابس الذي يعمل به عمل إضافي فالحياة في القاهرة مكلفة وايضا فإن قمر ابنته الوحيدة التي تبلغ من العم ١٠ سنوات ولكنها تبدو اكبر من سنها بجمالها الذي أوشك علي النضوج

وهو يريد أن يأمن مستقبله ليأمن لهم حياة كريمة فهي طفلة وحيدة حملت بها امها في اول شهر من زواجهم وبعد أن وضعتها لم يحدث حمل مرة اخري إلا بعد سنوات ولكنه لم يكتمل

كان يتذكر كيف تزوج نوال ابنت قريته الريفية وقتها كان عمره ٢٦ وهي في ١٨ بزواج تقليدي

ليس عن معرفة سابقة غير أنها من عائلة محترمة وانه ابنتهم الصغره وكانت جميلة ولا زالت وقتها كانت في السنة الأخيرة من دبلوم الصانيع قسم تفصيل وكانت تحلم ان تكمل ولكن لم يحدث أن تكمل حلمها ولكنها أقسمت أن تكمل بنتها تعليمها حتي لو وقفت أمام الجميع

كل ما يعرفه عن نوال أخبرته به امه التي اختارتها له بعنايه فهو اصغر اولادها فهي لها ٤ أولاد ذكور و٢ بنات

زوجة محمد عز الدين رجل محترم يعمل في تجارة الأقمشة ىوالمنسوجات هو وابنه الكبير قاسم

قاسم متزوج من سميحة ابنت خالته عن قصة حب ظل ينتظره حتي كبرت علي يده وهو يكبرها بسنوات وله منها ٤ أولاد ٣ ذكور وبنت خالد الأكبر وعماد وعادل خديجة

ام اخوي قاسم الثاني هو عماد يعمل في تجارة الملابس الجاهزة وله محل كبير في سوق المحلة فالعائلة من أحد قري المحلة وعماد متزوج من نيرة وعنده ولد وبنت نادر ونسمة

ام جلال اصغر من قاسم ب٥ سنوات ويعمل مدرس ابتدائي
متزوج من آمال ولم ينجب حتي الان

ثم سلوي متزوجة وعندها احمد ام سامية لم تمر سنة علي زواجها وليس عندها أولاد

وآخر أبنائها الحاجة خديجة من الذكور كان جمال ابو قمر وهو اصغر من اخوه قاسم ١٥ سنة

كان جمال مدلل امه رغم حسم والده ولكنه عندما قرر أن يعمل في القاهرة اعترض الجميع ولكن امه وقفت بجواره وبعد أن ادي الخدمة العسكرية زوجته نوال

ابنت الحاجة سعيد منصور تاجر حبوب والمواشي وعنده الارضي والاطيان وهي ابنته الصغيرة واخوها محمود يدير مزرعة مواشي،واحمد يدير ثلاجة خضار وفاكهة ويعمل مع والده في تجارة الحبوب

ام اختها منال تزوجت بعد الاعدادية لم تكمل تعليمها ولكن نوال اصرت أن تكمل ولكن لم يسمحوا لها بالسفر إلي طنطا لتدرس في الجامعة

رجع من رحلة ذكرياته علي صوت الممرضة تخبرهم بأن الزيارة انتهت

ركضت قمر إلي والدها تحتضنه وزوجته التي لم تنشف دموعها نظر له طويلا ثم قال

جمال متعيطيش ربنا هيعديها علي خير و كله بياخد نصيبة

نوال انا عارفة ربنا يقويك بالسلامة

جمال الاعمار بيد الله عايزك تخالي بالك من نفسك ومن قمر ثم نظر إلي قمر التي تمسك بيده وقال اسمعي كلام ماما

فهزت رأسها وهي تنظر إليه

قاسم اطمن يا جمال هتقوم بالسلامة وترجع بيتك يا خويا

انا اتكلمت مع المحامي وقالي البنت فاقت وشهدت انك حولت تنفذها من الكلاب اللي حاولوا يخطفوها

جمال الحمد لله

قاسم انا تكلم مع المحامي يشوف صاحب معرض العربيات دى اختفي فين عشان نحل معاه المشكلة

جمال تعبتك معايا

قاسم اوعي تقول كده وبعدين لو موقفتش جنبك وانا اخوك الكبير مين يقف

جمال تسلم يا حبيبي اخوك ياله روح انتم عندما راي الممرض تاتي مرة تانيه

كان قاسم يقود السيارة إلي شقة اخوه وخالد بجلس بجواره ونوال وقمر في المقعد الخلفي

خالد هتعمل ايه يا بابا

قاسم المشكلة ان عمك مضي علي وصلات الوصل ١٠٠ جنية والمحامي الضلالي خلي كل وصل ب مائة ١٠٠٠ اشتكي بكل وصل لوحده حتي الوصلات اللي معادها مجاش

نوال طيب والعمل يا ابو خالد انا كنت خايفة من الوصلات دي وقالت ليه بلاش بس هو اللي قال بدل شغل المصنع والبهدلة اشتري العربية وشغلها واوير ولا كريم وهي هتسدد نفسها

خالد حصل خير يا مرات عمي نصيب

قاسم الحمد لله بس يقوم بالسلامة

خالد بس ازاي العربية انكسرت وهو حصله كده ومش حادثة

نوال كان سايق العربية وراجع من مشوار مع زبون شاف بنت بتجري وتصرخ وكام واحد ركنين عربية علي جنب وببجروا وراه
وقف وقالها اركبي والبنت كانت خايفة قالها انت زي بنتي تعالي ركبت والعيال اللي كانت بتجري وراها كسروا عليه كانوا كتير خبطوا العربية

وحاولوا ياخد البنت بس ربنا ستر عليها بس وحد معاها مطوة ضرب بيها عمك وخبطه علي دماغه وكمان عربياتهم الكبيرة العالية دي

خالد فور بي فور

نوال اه خبطوا بيها العربية اكتر من مرة وعلي ما الشرطة جت بقي اتنقل عمك المستشفى والبنت كمان ولما فاقت قالت عموا اللي في العربية الصغيرة هو اللي انقذني

قاسم الحمد لله اصل لو ما قالتش كده كانت بقأت مصيبة

خالد ليه أن شاء الله خير تعمل شر تلقي

قاسم لا يا ابني ما تقولش كده وما أن وصلت السيارة إلي البيت نزلوا هم ونوال وقمر بالصعود معهم إلي فوق

كان خالد يعد ورقه اسافر ليكمل دراسته خارج البلاد ويتتلمذ علي يد الصفوة في تصميم الأزياء وسوف يسافر اليوم

وما أن دخلت نوال الشقة حتي أسرعت لتعد الطعام بينما دخل قاسم إلي الحمام

وجلس خالد بجوار قمر يحاول أن يجعلها تتكلم معه

خالد عندك كام سنة يا قمر

قمر تكمل ١١ الشهر الجاي

خالد شكلك اكبر فابتسمت فقال انت جميلة اوي يا قمر

قمر شكرا يا عمو

فضحك وقال انا ابن عمك فردت بس شكلك كبيرة فضحك وقال انا مسافر ادرس بره تحبي اجيب ليكي ايه معايا لما ارجع

قمر مش عارفة بس مش ناقصني حاجة شكرا يا عمو

خالد ضحك مرة ثانية وقال انت تاني

وفي هذا الوقت خرج والده من الحمام يوجفف يده بالمنشفة

ونوال تحمل الصينية عليها الطعام لتضعها علي السفرة

جلسوا يتناولون الطعام فشردت نوال في حال زوجها وما ال إليه من تعب وتهديد بالحبس أن لم يتصالح قاسم مع صاحب المعرض ويعرفه حال جمال

أخرجها قاسم من شرودها قال هيطلع بالسلامة يا ام قمر

فردت يا رب يا ابو خالد يا رب

ثم التفتت إلي خالد وسأله طيارتك امتي

خالد النهاردة بالليل يا مرات عمي

نوال تروح و تيجي بالسلامة

قمر هنسافر ليه يا عمو

خالد عشان ادرس التصميم

قمر تصميم ايه يا عمو

خالد بلاش عمو ممكن تقولي يا خالد

قمر لا عيب

ضحك خالد ونوال وقاسم عليها ثم قالت

نوال خالد ابن عمك مش عمك

قمر خلاص ماشي ماشي بس جاوب علي سؤالي تصميم ايه

خالد ملابس

قمر وانت محتاج تسافر عشان تخيط الهدوم انت ممكن تخيط وانت هنا

خالد انا مسافر ادرس في مدرسة مرنجوني في ميلانو في ايطاليا عشان أتخصص مش عارف هتفهمي ولا لأ انا برسم تصميم الفستان واي حاجة تخصة وغيري يخيطه

قمر مش فاهمة

خالد شوية وهفهمك انتهي الطعام وحملت نوال الأطباق وقامت بأعداد الشاي وخرجت لتجد

خالد يخرج من حقيبته اسكتش بها رسمات لأنواع مختلفة من الملابس لنساء والرجال

كانت قمر تنظر له بأعين متسعة من الدهشة فرسوماته كأنها حية

قمر انا كمان هبقي زيك لما اكبر انا برسم حلو هجبلك الكراسة بتاعتي عشان تشوف

فعلا أحضرتها له فنظر لها وابتسم وقال انت موهبة يا قمر انت جميلة ورسمك جميل

ابتسمت وامسكت قلم وقالت انا اعرف ارسم الفستان دا هقلده

خالد لا لا مينفعش تقلدي انت لازم تبتكري من نفسك ماشي

قمر ماشي



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close