رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل الثامن 8 بقلم جهاد هديوه
بعد أن ودعت ياسمين عائلتها ذهبت في السيارة مع سيف بعد حديثه مع والدها
ياسمين: إحنا فين
سيف: فندق لما الشقة تجهز بكره
سيف: مفتاح الغرفة لو سمحت
المضيف: أتفضل
ياسمين: هو سرير واحد
سيف: متقلقيش إنت نامي على السرير وأنا على الأرض
ياسمين: تنام على الأرض ليه
سيف: ؟؟؟؟؟
ياسمين: حضرتك تنام على السرير وأنا على الأرض أنت كبير في السن
سيف: بغضب لا متقلقيش نامي أنتِ
ياسمين: أتعصب ليه
أغلقت الأنوار ونام كل منهما يفكر في الآخر
ياسمين: ممكن سؤال
سيف: قولى
ياسمين: زوجتك وأولادك أكيد زعلانين إيه رأيك تكلمهم
سيف: كلمتهم تصبحى على خير
ياسمين: تلقي من الله خير
عند الـ2:28 صباحا
لا أجد مهربا إلا إلى كتفك ، والحقيقة التي لا أتجاهلها ، عند الـ2:28 صباحا
لا أجد مهربا إلا إلى كتفك ، والحقيقة التي لا أتجاهلها ، أنه لو كان هناك مهرب آخر لما اخترت غير كتفك ، أخبرتك أن أي مغامرة إلى غيرك غير مأمونة ، وأنا تعبت الركض في| الدروب المغلقة ، والقلوب واسعة الشقوق ، والأكتاف كلها هشة حبيبتَي ، لا أمان إلا حيث تقفين ، لا مخرج طوارئ من سوء الحياة ، إلا إلى قلبك ، أشتاقك .. حتىٰ وأنا أفهم صعوبة الوصول إليّك ، لكن منذ زمن بعيد أيضا ، وهم يخبروننا أن الأشياء الأكثر صعوبة ، هي في النهاية أكثر الأشياء سعادة حين الوصول إليها .
عند الـ 2:28 مسَاء أقف ولا يقف النبض .
آدم: مش قادر يا صاحبي
محمود: هَل لكَ أن تَصِفهَا ؟
آدم: هِيّ سَّيِّدة تُنسيك النِّساء ولطفهِنّ بكلُ مَا فِيهَا
محمود: للدرجادى
آدم: قلبي مكسور مش قادر تعبت
محمود: أهدى خلاص هيا أتجوزت وأنت ركز على تعليمك وأنساها
آدم بدون رد
أشرف: حصل خير
سلمي: البنت كسرت قلبه
أشرف: خلاص نصيبه كده يلااا أنا طالع أنام مش قادر
محمد: مش تقلقى جواز على ورق
إبتهال: يعني مستقبلها ضاع
محمد: ورق وتطلق خلاص
إبتهال: أنا خايفه مش مطمنه أفرض....
محمد: خلاص متفرضيش من عندك
سيف : قبل مجيئكِ لم يكن هناك ما يستحق الانتباه كنت مُستأصلاً من الحِس، أنا أول الواقعين في فوضى جمالك
وأنا الذي أحببتُكِ من أول سطركِ
إلى آخر قلبي يا امرأةً كلما ضحكت
أزهر خدّها ونبتت على أطراف فَمِها
قصيدة أنا لا أملك بيتًا كي أرمي تعبي عليه سوى عينيكِ ياحبيبتي.
لا تشبهين أحدًا لم تكوني يومًا عادية
كنتِ دائمًا الجزء اللطيف
والطرف الرقيق العلامة الفارقة
الوجه الحقيقي للجمال
والتعريف الأمثل للحب.
لا سبيل للنجاة منكِ قلبي تورط منذُ اللحظة الأولى.
ياسمين: فيه حاجه
سيف:؟؟؟؟
ياسمين: خير
سيف: لا كنت ليسه صاحي أنا هقوم أجهز نفسي وأنت كمان علشان رايحين الشقة الجديدة
ياسمين: هقعد معه أزاى أنا مش هقدر والله دائماً أختيارى وكل حاجه بعملها غلط حتي قلبي غلط لما أختاره يااارب
هُنا وسط قلبي تحديدًا بين أضلُعي انتَ احتلال مُرحب بك في اعماقي
هَلّ لي بحُلمٍ أن أراك ولو بهِ ألقي عليك من الحَنانِ سلاما ؟
يا من سرقت نومى وتفكيري أرح قلبي يا الله
سيف: جهزت الشنط وأنت
ياسمين: دقيقه أصلى وألبس
محمد: أخبارك يا سيف
سيف: الحمد لله يا عمى متقلقش كل حاجه كويسة رايحين الشقة الجديدة الا عند القوات النهارده
محمد: ماشى مع السلامة
ياسمين: أنا جهزت
سيف: يلااا
إبتهال: أخبار البنت إيه
محمد: كويسة خلاص أهدى
أحمد: ماما سيف متجوز وكمان هيرجعها ليكي بخير أهدي أنت بس
ياسمين: إحنا فين
سيف: فندق لما الشقة تجهز بكره
سيف: مفتاح الغرفة لو سمحت
المضيف: أتفضل
ياسمين: هو سرير واحد
سيف: متقلقيش إنت نامي على السرير وأنا على الأرض
ياسمين: تنام على الأرض ليه
سيف: ؟؟؟؟؟
ياسمين: حضرتك تنام على السرير وأنا على الأرض أنت كبير في السن
سيف: بغضب لا متقلقيش نامي أنتِ
ياسمين: أتعصب ليه
أغلقت الأنوار ونام كل منهما يفكر في الآخر
ياسمين: ممكن سؤال
سيف: قولى
ياسمين: زوجتك وأولادك أكيد زعلانين إيه رأيك تكلمهم
سيف: كلمتهم تصبحى على خير
ياسمين: تلقي من الله خير
عند الـ2:28 صباحا
لا أجد مهربا إلا إلى كتفك ، والحقيقة التي لا أتجاهلها ، عند الـ2:28 صباحا
لا أجد مهربا إلا إلى كتفك ، والحقيقة التي لا أتجاهلها ، أنه لو كان هناك مهرب آخر لما اخترت غير كتفك ، أخبرتك أن أي مغامرة إلى غيرك غير مأمونة ، وأنا تعبت الركض في| الدروب المغلقة ، والقلوب واسعة الشقوق ، والأكتاف كلها هشة حبيبتَي ، لا أمان إلا حيث تقفين ، لا مخرج طوارئ من سوء الحياة ، إلا إلى قلبك ، أشتاقك .. حتىٰ وأنا أفهم صعوبة الوصول إليّك ، لكن منذ زمن بعيد أيضا ، وهم يخبروننا أن الأشياء الأكثر صعوبة ، هي في النهاية أكثر الأشياء سعادة حين الوصول إليها .
عند الـ 2:28 مسَاء أقف ولا يقف النبض .
آدم: مش قادر يا صاحبي
محمود: هَل لكَ أن تَصِفهَا ؟
آدم: هِيّ سَّيِّدة تُنسيك النِّساء ولطفهِنّ بكلُ مَا فِيهَا
محمود: للدرجادى
آدم: قلبي مكسور مش قادر تعبت
محمود: أهدى خلاص هيا أتجوزت وأنت ركز على تعليمك وأنساها
آدم بدون رد
أشرف: حصل خير
سلمي: البنت كسرت قلبه
أشرف: خلاص نصيبه كده يلااا أنا طالع أنام مش قادر
محمد: مش تقلقى جواز على ورق
إبتهال: يعني مستقبلها ضاع
محمد: ورق وتطلق خلاص
إبتهال: أنا خايفه مش مطمنه أفرض....
محمد: خلاص متفرضيش من عندك
سيف : قبل مجيئكِ لم يكن هناك ما يستحق الانتباه كنت مُستأصلاً من الحِس، أنا أول الواقعين في فوضى جمالك
وأنا الذي أحببتُكِ من أول سطركِ
إلى آخر قلبي يا امرأةً كلما ضحكت
أزهر خدّها ونبتت على أطراف فَمِها
قصيدة أنا لا أملك بيتًا كي أرمي تعبي عليه سوى عينيكِ ياحبيبتي.
لا تشبهين أحدًا لم تكوني يومًا عادية
كنتِ دائمًا الجزء اللطيف
والطرف الرقيق العلامة الفارقة
الوجه الحقيقي للجمال
والتعريف الأمثل للحب.
لا سبيل للنجاة منكِ قلبي تورط منذُ اللحظة الأولى.
ياسمين: فيه حاجه
سيف:؟؟؟؟
ياسمين: خير
سيف: لا كنت ليسه صاحي أنا هقوم أجهز نفسي وأنت كمان علشان رايحين الشقة الجديدة
ياسمين: هقعد معه أزاى أنا مش هقدر والله دائماً أختيارى وكل حاجه بعملها غلط حتي قلبي غلط لما أختاره يااارب
هُنا وسط قلبي تحديدًا بين أضلُعي انتَ احتلال مُرحب بك في اعماقي
هَلّ لي بحُلمٍ أن أراك ولو بهِ ألقي عليك من الحَنانِ سلاما ؟
يا من سرقت نومى وتفكيري أرح قلبي يا الله
سيف: جهزت الشنط وأنت
ياسمين: دقيقه أصلى وألبس
محمد: أخبارك يا سيف
سيف: الحمد لله يا عمى متقلقش كل حاجه كويسة رايحين الشقة الجديدة الا عند القوات النهارده
محمد: ماشى مع السلامة
ياسمين: أنا جهزت
سيف: يلااا
إبتهال: أخبار البنت إيه
محمد: كويسة خلاص أهدى
أحمد: ماما سيف متجوز وكمان هيرجعها ليكي بخير أهدي أنت بس
