اخر الروايات

رواية مشاكسة الفهد الفصل السابع 7 بقلم مريم سيد

رواية مشاكسة الفهد الفصل السابع 7 بقلم مريم سيد


الفصل السالع هو صغنن معلش

ياسمين بعد ماقدمت تقريرها خرجت رجعت بيتها

وهى فى طريقها للبيت جالها فون

ياسمين. ايوه يابشمهندس مازن لا ان شآء الله راجعه بكره اه تمام وقفلت معاه وصلت بيتها وهى طالعه قبلت مامة فهد

ياسمين.. طنط ازيك عاملة اية

مامة فهد ياسمين حبيبتي عامله ايه

ياسمين. الحمدلله بخير هو حضرتك رايحه فين كده

مامة فهد. فهد ابنى اتصاب انصلوا بيا فانا نازله اروحله انتى عارفه ان هو اخوه اسد بعيد عن بعض

ياسمين. هما لسه بعيد عن بعض

مامة فهد. للاسف اه منها لله مرات اسد هى ااسبب فى اللى وصلناه

ياسمين سمحينى ياطنط الرجل هو اللي عايز يبعد

مامة فهد... والله اسد. ابن حلال بس للأسف مراته مسيطرة عليه ربنا يهديها

ياسمين يارب انا هاجي معاكي

مامة فهد... لا حبيبتي انتى لسه راجعه من شغلك هو انتي رجعتى تانى

ياسمين.لاطبعا انا استقالت خلاص يازوزه

زوزه. خساره والله

ياسمين. مش خساره اهو نرجع نشتغل بقى بكالوريس الهندسه وزى مانجاحنا فى الاولاني نجح قى التاني

زوزوه. ربنا يوفقك ياحبيبتي

ياسمين. يالا ياطنط ننزل نطمن على ابن حضرتك

مامة فهد. لسه مصره

ياسمين. اهو بالمره نشوف الاخ فهد اللى حضرتك كنتى بتحكى عنه

مامة فهد.... اه بامارة ماانتى ماسمياه سوير فهد

ياسمين. ماهو حضرتك بتحكى عن حد خارق ماهو من حقى اقول كده

مامة فهد. اسالى باباكى عليه وهو يقولك وىاخالك عثمان...

ياسمين. ياطنط هو انا مش مصدقه حضرتك بس ده كده غلب تعلب الداخليه

مامة. ماهو فهدالداخليه

ياسمين.. طبعاً ياطنط هو حضرتك متاكده انك مرات ابوه

مامة فهد... متاكده بس قبل مااكون مرات ابوه انا خالته مامته توفت وسابتهم هو واسد مالهمش غيرى وانا كنت مرتبطه بيهم كانهم ولادى وده اللى خلى باباهم اتجوزنى واتا وافقت علشانهم وبس هو فضل جوز اختى وابن عمى وبس

ياسمين. عمرك ماندمتى

مامة فهد. عمرى ماندمت ولا هندم لحد اخر يوم فى عمري

ياسمين. ياه ياطنط اللى زيك مش موجودين

مامة فهد. مين قال لا موجودين الدنيا مليانه بس النااس مش بتشوف غير الوحش

ياسمين. عندك حق وصلنا ونزلوا دخلوا المستشفى وياسمين غمزت بعينها للعامر بعد ماوصلوا لمكان وجود فهد

عامر قام وقف بيقولها ازيك ياطنط

مامة فهد.. ازيك انت ياعامر يابنى طمنى على فهد

عامر. هو الخمدلله هو نايم بسبب الالم كتقه

مامة فهد. هو انا ممكن اشوفه

عامر.. اكيد طبعا اتفضلى ومامة فهد دخلت وراها ياسمين وبعدها عامر استأذن وخد. ياسمين بره بيقولها اييه اللى رجعك

ياسمين. طنط عزه كانت جايه على هنا قلت مايصحش

عامر. اه تمام خلى بالك فهد مش هيسكت هيدور على التعلب

ياسمين. مايدور وفيها اييه

عامر. مانستهونيش بالفهد ده اىمفترس

ياسمين. ولايفرق سيبك منه لو عرف يوصل يبقى شاطر وهرفعله القبعه

عامر. يابنتي بطلى ثقتك دى

ياسمين. لاحول ولاقوة الابالله من فراغ يعنى

عامر. الصراحه لا

ياسمين. هى طنط هتبات هنا ولاايييه

عامر. تعالي ندخلها ونشوف هى ناويه على ايييه دخل هو وهى وعامر بيقولها يالا ياطنط امشى مع ياسمين

مامة فهد. لا ياحبيبي اتا مش هسببه

ياسمين. قعدتك معاه ملهاش لازمه انتى تروحي وتعالى ببكره من بدري وهاتيله اكله حلوه كده ترم عظمه تلاقيه نزف كتيير

مامة فهد انتى شايفه كده

ياسمين. اه وانا اللى هجيبك بكره هنا قبل ماروح الشركه ايييه رايك وكمان هطلع ابات معاكي

مامة فهد. بجد

ياسمين. جد الجد كمان

مامة فهد.. قامت خلاص ياعامر يابنى انا همشى مع ياسمين وهجيلك. الصبح وهجيبلك كمان احلى اكل

عامر. بضحك ماشي ياطنط

مامة فهد سلام ياجبيبى ابقى خليه يطمنى عليه لما يفوق انا هسهر اعملكم الاكل

عامر... حاضر من عيوني وياسمين سلمت عليه ومشيوا وعدى كام يوم وفهد اتحسن ورجع بيته بس كل تفكيره عايز يعرف مين هو التعلب وفى يوم. جاتله فكره وقال لازم ينفذها ياترا اييؤه هى

نسيبه فى فكرته ونروح للشركه اللى شغاله فيها ياسمين

تامر. ياسمين بشمهندس حمزه كل شويه يطلع عيب فى شغلنا

ياسمين. يعنى اييه شغلكم شغل بروفيشنال

شيماء والله اتا زهقت من تحكماته مش عارفه هو عايز اييه

تامر. انا عارف عايز ايييه

ياسمين. بتحدى وانا هروحله واشوفه ماله الحلو عم الامور

شيماء. بس انتي كنتى رافضه تروحيله

ياسمين. ماهى هتبقى الاولى والاخيره

تامر. حمزه لسه بيحبك

ياسمين. حبه برص البعيد الاحول ده

شيماء. ضحكت والله عيب عليكي ده مز

تامر. والله

شيماء. والله مش. قصدي

ياسمين. شوشو حبيبتي مش شرط. الحلاوه اللى زى حمزه ميعرفش، يحب غير نفسه

تامر. فعلا بعد اللى عمله معاكي هو كده

شيماء. بس راجع ندمان

تامر. اللى فى طبعه الغدر هيفضل طول عمره غدار

ياسمين. زى ماتامر قالك سيبك بقى من السيره ده قوليلي بقى هتجوزو امتى

تامر. حددت مع باباها بس الهانم بتقولي لما نسلم المشروع علشان ناخد اجازه واحنا مرتاخيز

ياسمين. هى عندها حق وانا هروح اسلمه المشروع علشان تحوزوا وتعيشوا حياتكم بقى وافرح عايزة ابقي عمتو وخالتو

تامر وشيماء. ربنا يخليكي لينا يارب

ياسمين. ويخليكم ليا ويسعدكم ويفرح قلبكم يارب يالا ننزل نروح البشمهندس حمزه ونشوف هو عايز ايييه

تامر.طيب هتقولي لمازن

ياسمين. اكيد اجهزوا بكل حاجه واتا هروحله واقوله

ان احنا هنروح نشوف هو عايز اييه يتعدل

شيماء. هتقوليله ان ممكن نسلم المشروع

ياسمين. اكيد هقوله كده وعلى فكره خمزه شريك فى الشركه دى

تامر. نعم وده عرفتيه ازاى

ياسمين. بطريقتى

شيماء. اه علشان كده مازن بيقول اعملوله الا هو عايزة

ياسمين. بالظبط وزى ماهما لعبوا معانا نلعب معاهم احنا كمان

شيماء ياحلاوتك ياسو هو دة الكلام اصله بصراحه مستفز

ياسمين. تعالي معايا وانا هخليه يقول جاى بصوت صلاح السعدنى فى دور العمده سيلمان غانم

تامر وشيماء ضحكوا عليها وخدوا كل الروسومات واتوحهوا لمكتب مازن بلغوه ان هما رايحين على مكان مشروع البشمهندس حمزه وهو وافقهم وبعد ماهما خرجوا اتصل بيه وقاله ان هما رايحين على المشروع

حمزه. تمام يلمازن انا موجود هناك اصلا هما تامر وشيماء عاملين شغل كويس بس كان نفسي تيجي واشوفها

مازن. ارحم نفسك ياحمزه

خمزه. مش قادر يامازن هموت وارجعها ليا تانى

مازن. هو اللى بيضيع بيرجع تانى

حمزه... هرجعها يامازن

مازن. اتمنى ياصحبى وقفل معاه وبعد وقت وصلت ياسمين وتامر وشيماء دخلت بكل هيبه وكان فى انتظارها حمزه واول ماشافاها بيقولها اهلا ياسمين

ياسمين. بشمهندسه ياسمين بشمهندس حمزه

حمزه. حاضر منور تامر وبشمهندسه شيماء

تامر. متشكربشمهندس حمزه وشيماء شكرته هى كمان

حمزه. اتفضلواجوه

ياسمين. احنا مش جاييين نقعد. احنا جاييين نشوف حضرتك معترض على اييه فى المشروع ونحاول نعدله

حمزه. لا الصراحه شغل بشمهندس تامر وبشمهندسه شيماء عاملين شغل كويس

ياسمين. قصدك شغل بروفيشنال

حمزه. انا اللى اقرر واقول مش حضرتك

ياسمين. مين قال انا مسئوله عن رسومات المشروع والبشمهندسين هما اللي كانوا مسئولين عن التنفيذ

حمزه.. بس انا شايف ان التنفيذ، فيه ديفيوهات

ياسمين. ديفيوهات اوك حضرتك تقولنا اييه اللى مش عاجبك وساعتين زمن وكله يخلص ونسلمه لحضرتك

حمزه. نعم ساعتين اييه

ياسمين. بقولك ايييه ياحمزه باشا المشروع زى الفل ومن الاخر قدام الكل اهو انا جيت علشان اشوف انت عايز اييه.

حمزه. بلجلجه هعوز منك اييه مش فاهم

ياسمين بصوت نمرعب هقولك انا انت لو اخر راجل فى الكون مش هتجوزك ماشي انت بقيت فى الماضي

حمزه. انت اجننتى جايه فى مكان شغلى وبتكلمينى كده انتى نسيتي نفسك ولااييبه

تامر. ياسمين

ياسمين. استني انت ياتامر لا منستنش نفسي بس اللى متعرفوش انا مين والعب بعيد عنى ياحمزه ياسعدنى علشان الواقفه قدامك دى انت متعرفهاش مش ياسمين البنت الساذجه اللى ضحكت عليها باسم الحب اه ونصيحه منى ابعد خالص علشان ماتندمش ومسكت الورق ورمته فى وشه ومشروعك عندك اهو وبصوت واطى ابعد علشان شغلك مايتاثرش

حمزه. انتي اجنتى بتتهددينى ياياسمين

ياسمين. تؤ وقت التهديد لسه مجاش ياحمزه باشا وياريته مايجيى يالا يابشمهندسين نشاو حمزه باشا

وخرجوا وحمزه مسك الورق وقطعه ومسك فونه ياسمين تسيب، الشغل

مازن. ياسمين قدمت استقالتها حمزه بسبب تهورك خسرت بشمهندسه شاطره

حمزه. مش هخليها تشتغل فى اى مكام وهترجع تتمنى تشتغل فى شركتك من تانى

ياسمين.. يبقى ماتعرفش ياسمين وعلى فكره ياسمين مش من عيله قليلة دى بنتك اللوا احمد عامر مساعد وزير الداخليه ومحافظ القاهره واخوها عامر مقدم فى العمليات الخاصه وخاله ماسك الغمليات الخاصه وجدها كان وزير الداخليه اقول تاني ولاكفايه

حمزه. ايييه انت بتقول ايييه يعني انا كنت قاعد مع محافظ القاهره بنفسه

مازن. انت عارفنى انا اى حد جديد بيشتغل عندي لازم اعرف هو مين انا اتخضيت وهى لاعمرها اتكلمت مع حد فى كده بتتعامل بسلاسه

حمزه. بس هما قاعدين فى شقة عادية يعنى

مازن . ماهو انت متعرفش نزاهة سبادة اللوا طول عمره انسان محترم وبيخاف ربنا حتى هو ظابط فى الداخليه

حمزه. بس ازاى عمرها ماجابت سيره عن اهلها

مازن. علشان هى انسانه ابسط من البساطه تعالى شوفها بتتعامل ازاى مع اصغر حد فى الشركه دى وعدت عمى سعيد تدخله الشرطه

حمزه. كمان

مازن. وعالفكره محدش يعرف هى مين ولاابوها مين

حمزه. لاتامر ولاشيماء، يعرفوا

مازن. لا ولااى حد حتى هى متعرفش ان انا عرفت عنها حاجه

حمزه. سكت اقفل يامازن

مازن. ربنا معاك ياصحبى وقفل معاه الاكسرة القلب بتأذى انا عرفت ليه هى ماقلتش ان ابوها او حد من اهلها فى الشرطه كانت عايزة تشوف انت بتحبها لشخصها ولا لحاجه تانيه

عند ياسمين

شيماء بتقولها انتى، مين

ياسمين. يعني ايييه

شيماء. انتى كنتى واقفه قدامه وبتكلمى بطريقة ظايط شرطه واثق من نفسه مش مهندسه ابدا

ياسمين. ليه بتقولي كده

شيماء. صوتك طريقة تهديدك

تامر شيماء عندها حق اتا كراجل خوفت منك

شيماء. دانا اترعبت بس الصراحه اخدتى حقنا من المغرور حمزه

ياسمين. يابنتى ارسى على حاجه هو مز ولا مغرور

شيماء بضحك التنين اه متهويش، انتى مين

ياسمين. لو انا قلتلكم انا مين هتصدقونى.

شيماء وهنكدبك ليه

ياسمين. طيب تعالوا ندخل الكافيه وانا احكيلكم كل حاجه واقولكم انا مين

شيماء وتامر يالا بينا

ياترا ياسمين هتقولها هى مين ولا استنوا الحلقه الجايه

استوب


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close