اخر الروايات

رواية بيت القاصرات الفصل السابع 7 بقلم عمرو علي

رواية بيت القاصرات الفصل السابع 7 بقلم عمرو علي


الفصل السابع

( رحيل )

تراجعت روحيه عن سبابها وحاولت ان تتكلم بهدوء :. انت دلوقتي عايز ايه يا استاذ راجح

ضحك راجع بهيستيريا ;. ايوه ده المطلوب اتكلمي معايا كويس انا مش عايز حاجه انا بس عايزها كلبه وخدامه تحت رجلي هي وامها بس بعد ما اخد كل فلوسهم
اوزني الكلام كويس كده واعرفي ان امها نفسها متصورلها فيديوهات اكتر من دي

صدمت روحيه من فحيح كلماته ايعقل ان يكون رجلا!!!

اغلق المكالمه في وجهها بعدما اخبرها ان تتكتم عما رأت وإلا ستكون فضيحه صديقه ابنتها كالعلكه في فم البشر

ظلت تفكر ماذا تفعل هل ستخبر رحيل بما حد ام تتكتم
امسكت بهاتفها واتصلت بسماح ام راحيل لتخبرها بما حدث

روحيه بخجل :. السلام عليكم ازيك يا حبيبتي عامله ايه

سماح بود :. الحمد لله حبيبه قلبي انتي عامله ايه بقالك كتير اوي مبتساليش تقريبا من بعد ما اتجوزت

روحيه :. بصي انا مش هعرف اوضحلك شئ في التليفون عايزك دلوقتي تفتحي الواتساب هبعتلك حاجات جاتلي تخص رحيل بنتك وليها علاقه بجوزك

سماح بقلق :. حاجات ايه قلقتيني ؟

روحيه :. هو الموضوع مش مقلق الموضوع فيه فضيحه يا سماح

سماح باضطراب :. في ايه يا روحيه انا هتجنن كده اه فهمت اكيد رحيل اشتكتلك منه ماهي اشتكتلي بس انتي عارفه البنات الصغيرين هي مش متقبله يكون عندها زوج ام وكده ...ورغم كده هو بيحبها والله وبيعاملها كويس ده بقاله فتره كبيره بيحضرلنا الاكل بايده

روحيه باشمئزاز :. والله انا مستغربه ازاي كل ده مكنتيش مصدقه بنتك بتقولك اتحرش بيا وكدبتيها شكت انه بيحطلها منوم ف الاكل وبرضه كدبتيها انتي ام انتي دانتي وليه غبيه !

سماح بعصبيه :. انتي نسيتي نفسك ولا ايه ازاي تتكلمي معايا بالشكل ده واساسا متجيبيش سيرة جوزي علي لسانك انتي وليه معندكيش دم وانا هعلم بنتي الادب عشان تحكيلك ع كلام ميخصكيش

روحيه بنفاذ صبر :. بنتك حامل يا سماح ...حامل من مين الله اعلم ولما جاتلي البيت عملتلها اختبار حمل وطلعت حامل

قاطعتها سماح قائله :. انتي بتقولي ايه !! انتي اتجننتي مين حامل واختبار ايه وديني اما ترجع البيت هموتها

قاطعتها روحيه بعصبيه :. لا حضرتك ابقي اقتلي جوزك اللي مصورها وهي متخدره وهو بيغتصبها ومصورها مع رجاله كتير لا وكمان مصورك انتي كمان .... جوزك اللي انتي متجوزاه بفلوسك طلع بيخدركم وبيبيع لحكم للغريب قواد يعني وبما انك مغيبه ومش مصدقاني وانا متاكده من كده هبعتلك الفيديوهات اللي بسلامته بعتهالي علي الواتساب وكويس هو اتصل بيا ع فون بنتك سجلتله المكالمه عشان تكون دليل ضده ...

بعد خمس دقائق ارسلت اليها عبر الواتساب الفيديوهات التي بكارت الميموري ...

ظلت سماح تلطم خديها

حاولت الاتصال براجح ولكن دائما دائما يأتيها صوت الفتاه الممل :. الرقم المطلوب مغلق او غير متاح من فضلك حاول الاتصال في وقت لاحق ...

ظلت تبكي على سوء اختيارها وتعلن اللحظات التي كذبت فيه وحيدتها اصبحت تحدث نفسها ماذا اقترفت من ذنب لينالها من القدير ذلك العقاب ... وماذا ستفعل حيال مستقبل ابنتها الذي سقط من السماء السابعه الي اسفل غيابات الجب ...

اتصلت بروحيه وطلبت منها أن لا تخبر رحيل بما حدث وان تجعلها تبيت معها تلك الليله ... فوافقتها روحيه وهي تتسائل عما ستفعل فأخبرتها أن لديها حساب مع زوجها تريد ان تصفيه ...

ظلت تبكي حتي المساء ثم تزينت لزوجها حتي وتهيأت له وكأنها قد رجعت عروس في ليله زفافها ..

رجع راجح الي البيت مترنحا من اثار السكر البين
فسألته قائله :. انت شارب ؟ ... اول مره تشرب يعني مش عادتك

فأجابها متخبطا :. اصلي مبسوط وبحتفل ايه مش انتي بتحبيني مبسوط ؟

ابتسمت ابتسامه صفراء ثم ضحكت بغنج اقترب منه وهمست في اذنه قائله :. طب تعالي في اوضتي نكمل احتفال

سحبته من يديه الي غرفه نومها خلعت عنها ملابسها ليظهر له مفاتنها بالكامل دون ملابس كما ولدتها امها
نظر لها متعجبا وسألها :. غريبه مستعجله اوي ليه كده زي ما يكون مشبعتيش

ضحكت ثم اجابته :. انا كلي ملكك بس هتدفع كام

نظر لها مصدوما ثم قال :. ادفع ايه انتي اتجننتي انتي مراتي مش شاقطك انا من جامعه الدول

قاطعته قائله :. لا مانا خلاص بقيت منهم افرق ايه عن بنات الليل اقولك.... انا بنات الليل بيبيعوا نفسهم عشان الفلوس ... انا كمان اشتريتك بفلوسي في الاخر انت بيعت لحمي وصورتني لا وكمان اغتصبت بنتي انا اهه ادامك متنح ليه ما تجيب صحابك بالمره ؟

ضحك راجح بهيستيريا :.. طب والله ام صحبه بنتك دي ست جدعه اختصرت عليا فيلم كبير كنت هشرحهولك .

تشرح ايه وتهبب ايه انت قواد وديوث وعمرك اساسا ما كنت راجل ...قالتها سماح مقاطعه اياه

امسك راجح يديها بكلتا يديه وثناها حتي ظهرها ثم قال :. هو انتي فكراني متجوزك حبا فيكي ولا حتي طمعا في فلوسك انتي وبنتك مجرد كلاب وهتعيشوا تحت رجلي زي الكلاب ...
فلوسك اللي انتي فاكراني اتجوزتك عشانها دي اساسا فلوس امي ...اللي حصل فيكي انتي وبنتك جوزك عمله في امي زمان وفضحها وخلي جدي يحرمها من ميراثها ويطرها ويطردنا من بيتنا طرده الكلاب ... للاسف كنت مضطر اقتله عشان اعرف اوصلك واكمل لعبتي ...

(في شقه روحيه )

ما إن اغلقت روحيه مع سماح الهاتف حتي وجدت رحيل تقف باكيه تنتحب سألتها :. انتي واقفه هنا من امتي يا بنتي

لم تجيبها رحيل وظلت تبكي كما هي

احتضنتها روحيه حاولت ان تطمئنها بأن حقها بالتاكيد سيؤخذ لها وان الله سيأتيها به عاجلا ام اجلا

تملصت رحيل من حضن روحيه ثم قالت :. ماما قالتلك ابات عندك هي فاكره انها هتقدر عليه لوحده لو ماما حاولت تعمله حاجه اكيد هيقتلها ...

جرت رحيل من امام روحيه دخلتوالمطبخ اخذت سكينا كبيرا وخرجت هاربه من باب الشقه ...

بعد وقت ليس بالقليل وصلت بيتها لتسمع راجح وهو يقول :. هو انتي فكراني متجوزك حبا فيكي ولا حتي طمعا في فلوسك انتي وبنتك مجرد كلاب وهتعيشوا تحت رجلي زي الكلاب ...
فلوسك اللي انتي فاكراني اتجوزتك عشانها دي اساسا فلوس امي ...اللي حصل فيكي انتي وبنتك جوزك عمله في امي زمان وفضحها وخلي جدي يحرمها من ميراثها ويطرها ويطردنا من بيتنا طرده الكلاب ... للاسف كنت مضطر اقتله عشان اعرف اوصلك واكمل لعبتي ...

تسحبت حتي فتحت باب غرفه سماح لتجد راجح ممسا بيد امها ويده الاخرى حول رقبتها يحاول خنقها ...

رفعت السكين وضربه بعزمها في ظهره فدخلت نصف السكينه بوسط عموده الفقاري

شهق بصوت عالي واستدار ليري من ضربه بها ليجد رحيل تقف في امامه وتبتسم

لم يستطع راجح النطق لفظ دماء من فمه اقترب من رحيل محالا الامساك برقبتها وهو يتحرك ببطئ شديد تجاهها

رحيل بابتسامه :. قتلت ابويا ودمرت مستقبلي ومستقبل امي عشان ايه ! عشان ورثك زي ما بتقول احنا ذنبنا ايه
صرخت فيه قائله :. احنا ذنبا ايه يا ابن الكلب

ضحك راجح والدم يتساقط من فمه قم نطق بصوت خافت :. هقتلك

امسكت سماح السكين اخرجتها من ظهره فتآوه اكثر والتفت مسرعا فادخلت السكين في تجويف رقبته فجعلتها كرحيبه الفرغين

سقط علي الارض ولازالت الابتسامه علي فمه
ظلت سماح تتطعنه بالسكين بلا توقف وهي تقول :. موووت موووت

تبادلت النظرات مع رحيل وهما باكيتان امسكا دمائه بكلتا يديها احتضنا بعضها البعض وهما ينتحبان تسائلت رحيل:. هنعمل ايه دلوقتي

لم تمر سوى دقائق قليله حتي سمعا صوت سرينة الشرطه

نظرا الي بعضهم البعض
بكت رحيل وسألتها :. هنعمل ايه
نظرت لها سماح بجمود ثم قال :. اقلعي هدومك بسرعه هنا وادخلي الحمام بسرعه اتشطفي من الدم ده

خلعت رحيل ملابسها وهي لا تدري ماذا سيفعلان

اخذت سماح الملابس ووضعتها فوق الجثه ولفت الجثه بالسجاده الملقيه فوقها

نادت الي رحيل كي يحملان سويا الجثه ليضعاها تحت سريعا

دق جرس الباب مره تليها الاخرى

اغتسلا بسرعه ثم ارتدي ملابس اخري
وتجملا وكأنهما علي موعد للسهر بالخارج ...

فتحت سماح الباب لتجد ظابط شرطه صغير السن فوق بدلته اسبلايت به نجمتين وخلفين اثنان من العساكر نظرت له نظره مصطنعه ثم سألته :. خير ؟

الظابط :. جالنا بلاغ من السيده روحيه السيد احمد ضد زوجك الاستاذ راجح وبتقول انه هيحاول قتلك

ضحكت سماح ضحكه مصطنعه :. لا دي روحيه فهمت غلط انا كنت متخانقه مع جوزي خناقه كبيره الصبح وقولتلها انه قالي هقتلك بس خلاص اتصالحنا ورايحه اقابله انا وبنتي وخارجين بره نتفسح

ابتسم لها الضابط ابتسامه وديه ثم التفت عائدا الي حال سبيله وهو يتبادل نظرات متشككه للعساكر ما إن اغلق الباب حتي سقطت سماح علي ركبتيها وهي تبكي بدون صوت

( رحيل )

بعد الحادثه باسبوع

(قضيه رأي عام )

انتشرت بمواقع التواصل الاجتماع الاخبار عن اكتشاف عظام انسان في مقلب زباله قريبا من وسط البلد .. وكما اوضح مسئول ان تقرير الطب الشرعي اثبت الجثه لشاب عشريني ولكن حتي الان لم يكتشفا المسئولين لمن ترجع الجثه ومن الذي سلخ جسده ...

ظهور الخوف علي الالاف من الناس علي مواقع التواصل الاجتماعي حيث يطالبان الحكومه بالبحث عن هويه المقتول والكشف عن ملابسات الحادث ...

( يوم الحادثه )

فتحت سماح الباب لتجد ظابط شرطه صغير السن فوق بدلته اسبلايت به نجمتين وخلفين اثنان من العساكر نظرت له نظره مصطنعه ثم سألته :. خير ؟

الظابط :. جالنا بلاغ من السيده روحيه السيد احمد ضد زوجك الاستاذ راجح وبتقول انه هيحاول قتلك

ضحكت سماح ضحكه مصطنعه :. لا دي روحيه فهمت غلط انا كنت متخانقه مع جوزي خناقه كبيره الصبح وقولتلها انه قالي هقتلك بس خلاص اتصالحنا ورايحه اقابله انا وبنتي وخارجين بره نتفسح

ابتسم لها الضابط ابتسامه وديه ثم التفت عائدا الي حال سبيله وهو يتبادل نظرات متشككه للعساكر ما إن اغلق الباب حتي سقطت سماح علي ركبتيها وهي تبكي بدون صوت

كانت رحيل تجلس علي الاريكه ترتعش فقد اصابهم الوجوم احست بأن مستقبلها قد ضاع الي الابد ... قبل بضع اشهر كانت ترسم لنفسها علي خيوط بنفسجيه مستقبلا مشرقا ... ذهب الامل كما ذهب كل شئ انطفأت الشمس كما انطفأ بريق وجهها ذبل الحلم كما ذبلت ملامحها لتموت طفولتها كما مات كل شئ حولها ...

فجأه وقفت سماح واستدارت في مواجهتها اقترب منها بخطوات متثاقله حتى وقفت امامها ورحيل تتلاشي النظر إليها وضعت يديها اسفل ذقن ابنتها ثم رفعت رأسها كي تنظر اليها

سماح بجمود :. احنا مغلطناش يا رحيل لما قتلناه هو الغلط من البدايه كان مني انا اللي بيعت لحمي ولحمك لشاب معندهوش ضمير ...انا اختياراتي اللي كلها غلط من اول اختياري لابوكي اللي باع لحمه لحد اختياري لراجح
انا عارفه انك ملكيش ذنب في كل اللي حصل وصدقيني لو فيها حبس يابنتي مش هتشيلي حاجه انا هشيل القضيه لوحدي

لم تتفوه رحيل ببنت شفه ظلت ناظره الي سماح والدموع تنهمر منها

صرخت فيها سماح وظلت ترجها من منكبيها رجا :. يابنتي اتكلمي انتي مش مسامحاني انا اسفه انا فعلا حبيته ووالله يابنتي مكنتش مكدباكي انا بس كنت فاكره ان كرهك ليه خلاكي تتخيلي كده انا كنت مغيبه اعملي فيا اللي تعمليه بس ردي متسكتيش كده ...

رحيل ببكاء :. هنعمل ف جثته اللي اوضتك ايه وهنقطعها ازاي زي ما قولتي

شردت سماح قليلا ثم قالت :. هنزل دلوقتي اشتري سواطير كبيره ودي هتسهل تقطيعه

في التسعينات في واحده قتلت جوزها وقطعت لحمه ورمته للكلاب بسبب انه نصب عليها واتحرش ببنتها وكمان عمل معاها علاقه مش في محلها ...المحكمه اتعاطفت معاها وحبسوها اربعتاشر سنه بس

رحيل صارخه :. وليه مقولتيش للظابط اننا قتلناه انا حامل منه وهو كان زباله مش هناخد فيه يوم ...

سماح بعقل :. هيبقي فيها حبس وهيكون في فضيحه ليكي احنا نجمد قلبنا وننفذ خطتي

رحيل :. ولما طنط روحيه تسال عليه هنقولها وسيبك من طنط حوريه لو قطعناه ورميناه سهل يكتشفوه زي ما حصل قبل كده

ساد الصمت لدقائق لا يعرفان وقتها حتي اخيرا هتفت سماح بحماسه

سماح :. اللحم البشري ميفرقش طعمه كتير عن اللحم اللي بنشتريه فأيه رأيك؟

رحيل بتقزز :. كمان عايزاني اكل لحمه يا ماما مش للدرجادي

سماح بابتسامه خبيثه :. احنا بقالنا سنين بنوزع علي الغلابه لحمه دلوقتي هييجي اليوم اللي نوزع فيه لحم بشر ... كنت قريب مقاله ع ان اللحم البشري طعمه كمان اجمل من لحم الحيوانات لدرجه ان الفقراء من الصينين لما بيحملوا بيضطروا يبيعوا السقط بتاعهم وفي بتشتريه

رحيل معترضه :. احنا بنعمل ده لله زي ما بابا عودنا

ضحكت سماح بهيستيرها بعدها قالت :. لا وابوكي قلبه كان عامر بالايمان اوي ... احنا الناس دي ياما اكلوا من خيرنا اللي في الاخر عرفنا انا وانتي انها فلوس حرام
وزي ما شيلناهم جه اليوم اللي يشيلونا ....احنا مضطرين نعمل ده وكنا مضطرين لده وزي ما استباح لحمنا للغريب احنا هنوزع لحمه علي طوب الارض ...

امسكت سما بيد رحيل وهندمت ملابسها ثم خرجا سويا ليشتريا سكاكين لتقطيعه ...

( في شقه روحيه )

اتصلت روحيه بالملازم اشرف الزناتي لتسأله عما اجراه مع سما ورحيل فاخبرها بما حدث

كانت متعجبه فهي تعرف ان سماح تكذب فأخبرته بالقصه كامله وخصوصا ان اشرف الزناتي إبنا لصديقة لها

طلبت منه ان يراقبهما تلاشيا من أن يقتل احدهما الاخر وان معها دليل يدين راجح ...

عين الملازم مخبرا لمراقبه سماح ورحيل علي مدي ايام

فوجدها خرجت هي وابنتها واشترت سكاكين من احدي محلات الادوات المنزليه فأخبر الضابط بما حدث مما زاد شكوكه ...

ظل اشرف يبحث عن راجح ولكن دون اي جدوي فلم يجد له اي ظهور

(في شقه رحيل )

تنهدت سماح بعد ايام من الحادثه بعدما استطاعت من توزيع اللحم المقطع من جثه زوجها في اليوم التالي من قتله ...

شعرت بالانتشاء بعدما رأت فرحه الناس باللحم الموزع وتأكد ان راجح سيصبح طعاما سهلا للجميع ....

صرخت رحيل بصوت عالي :. الحقي ياماما بيقولوا لقوا العضم بتاع راجح روحنا في داهيه

شعرت سماح بالقلق :. طب عرفوا هي بتاعت مين ؟

رحيل بخوف :. لا بس الموضوع شكله كبر الناس بتتكلم ان اما في عصابه لاكلي لحوم البشر ...او في ست قتلت جوزها زي التسعينات ...

سماح مستشعره الامل :. بصي مستحيل يكتشفوا ان دي جثه راجح لان مفيش اي شئ يدلل ع ده الحمض النووي ميقدرش يكشف الهويه ... ولو حتي سالونا راجح فين هنقول منعرفش وهو كمان ملوش اهل يسالوا عليه ...
اطمني يابنتي الموضوع اسهل مما تتخيلي ومفيش اي شبهه علينا انتي ابوكي كان رجل اعمال وانا سيده مجتمع استحاله حد يشك فينا

فجأه شعرت رحيل بالفزع بعدما سمعت صوت سارينه الشرطه تقترب من بيتهم



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close