رواية مشاكسة الفهد الفصل الخامس 5 بقلم مريم سيد
الفصل الخامس
مشاكسة الفهد

ياسمين دخلت وبتنادى على مامتها ياناهد جعانه ياناس
مامتها. خرجت يابتتى فى عندنا ضيوف
ياسمين بصوت واطى ضيوف مين مين
مامتها. حد جاى يطلب ايدك.
ياسمين. يطلب ايدى يعمل بيها اييه
مامتها. اتا نفسي اعرف انتى كنتى ظايط وكمان مهندسه ازاى
ياسمين... بالكوسه ياست الحبايب قوليلي مين هو يعني
مامتها. واحد اسمه حمزه
ياسمين. حمزه اه
مامتها. انتى تعرفيه
ياسمين. فاكره حمزه الىى كان معايا فى الكليه
مامتها. اييه هو
ياسمين. اه
مامتها. وانتى
ياسمين. اتا انا ايييه ياماما
مامتها. هتواقفى
ياسمين. اوافق على اييه حمزه ده ولا اخر راجل فى الدنيا كلها موافقش اسمى يرتبط. باسمه
مامتها بس كلامه بيقول ان هو لسه بيحبك
ياسمين. بيحبنى حمزه ميعرفش يحب غير نفسه
مامتها هتدخلى
ياسمين. طبعا اومال لازم نرحب بيه
مامتها.. ناويه على اييه
ياسمين. على كل خير ان شآء آلَلَهّ وقالنلها تعالى معايا ياست الكل ولا اقولك هاتيلى حاجه اشربها
مامتها.ياسمين باباكى واخوكى.قاعدين معاه
ياسمين.هو انا هعمل اييه يعني
مامتها. ماشي وربنا يستر
ياسمين متخافيش ياست الكل وياسمين استاذنت ودخلت
باباها تعالى ياسمين
ياسمين. مساء الخير
باباها واخوها وحمزه مساء النور وباباها بيقولها تعالي البشمهندس جاى
ياسمين. اكيد. جاى يتكلم معايا فى المشروع اللى انا وزمايلى هنفذه لشركة حضرته
باباها. لا مشروع ابييه يابنتى ده جاى طالب ايدك
ياسمين. هيعمل بيها اييه
باباها..يابنتى طالب يتجوزك
ياسمين. يتجوزنى الاهو ازاى مش فاهمه
باباها ايييه اللى مش فهماه
ياسمين. هفهمك يابابا فاكر حضرتك البشمهندس زميلى اللى كان ناوى يخطبنى بعد مايتخرج وجانله فرصه ان هو بسافر
باباها. اه وساعتها قولتلك هو ميستهلش، ضفرك
ياسمين. بضحك هو البشمهندس حمزه هو نفسه زميلى لما جاتله فرصه يسافر على قفا العميد وبنته طيرنى وقال خلينا اصحاب وسافر وانجوز بنت العميد ولما الباشا بقى حمزه باشا قالك ارجع الحب القديم اللى مكانش حب من اساس
حمزه. ممكن اتكلم معاكي وبعدها احكمى بنفسك
ياسمين. بعد اذنن حضرتك يابابا بشمهندس حمزه طلب حضرتك مرفوض واللى هيبقى بينا شغل فقط غير كده مفيش شرفت وانست
حمزه. ياياياسمين اسمعينى بس
عامر. بشمهندس حمزه ياسمين قالت لحضرتك طلبك مرفوض واحنا اتشرفنا بوجودك وياسمين قعدت وحطتت رجل على رجل وحمزه بعد رفض طلبه استاذن ومشى وياسمين دموعها نزلت باباها من امتى التعلب ببيكى
ياسمين. انا مش ببكى عليه هو انا ببكى على غباء قلبي علشان حب واحد زى ده
عامر. قلبك مش غبى قلبك قلب نقى هو اللى كان بنى ادم اتانى بقولك سيبك مقبلتيش فهد تانى
باباها. فهد مين
عامر. الفيومى اسكت يابابا والله لو شفت اللى بنتك عنلته فيه مش هتصدق
باباها لا اصدق مااصدقش ليه
عامر بدا يحكى اللى حصل من ياسمين تجاه فهد
باباها ضحك ومامتها بتقولهم خير الله هو بشمهندس حمزه مشى ولاايييه
عامر اه دى بنى ادم اتانى هو كان مفكران ياسة ماكنتش، حكينا كل حاجه لينا وده خلاه فى نص هدومه
مامتها. ياسمين طول عمرها مش بتخبى اى حاجه عنا
ياسمين واخبى ليه اتا الحمدلله عمرى مااعمل الغلط ولو عملت الغلط اعترف بيه لو فيه خساب اتحاسب
باباها. طول عمرك ومن وانتى طفله كده حتى لو كدبتى على بالليل ضميرك بينابك وتيجى تقولي
ياسمين. ههههههههه كنت طفله هبله اجى لماما واقولها ممكن اعترفلك واحكى كل حاجه والصراحه عمرها مازعقتلى وده اللى بقى يشجعنى احكى
مامتها.هو ده ااصح لازم الاب والام يكونوا قريبين من ولادهم صدقونى الفجوه اللى بتحصل بين الاب والام والولاد هى سبب كل مشاكلنا من حوادث انتحار قتل النفس اللى بقى شئ عادي
باباها. مامتك طول عمرها عاقله وبتوزن الامور
ياسمين اتا كان ليا زمايل بيستغربونى لما اقولهم قلت للامى كذا يقوليلى ازاى احنا لو اتكمنا يتعلق لينا المشانق
مامتها. غلط وبعد كده يلومى الولاد والبتات والبنات بذات بيضعيوا البنت عايزة الاحتواء والامان من اهلها
ياسمين. فعلاً ربنا يباركلى فيكم يارب بقولك اييه ياناهد انا جعاته
ناهد مش بقولكم معرفتش اربيها
ياسمين بضحك ده ذنب مبن بقى ذنبى ولاذنبها
باباها يابنتى بطلى تستفزيها هتضربك
ياسمين. دى نهوده دى حبيبتي وبصوت عالى جعانه ياناس وجريت على اوضتها
مامتها. مش بقولكم مخلفه فرقع لوز انا
باباها. عامرههههههههه انت متفيش بنتك كانت عامله ازاى وبترعب اعتق المجرمين سبحان الله فى البيت حاجه وبره البيت حاجه تانيه
مامة ياسمين. بس الجرح القديم اتفتح
بابا ياسمين. لا مين قال دى كانت بتكلمه ببرود ولاكانها تلاجه
عامر. فعلا والله اتا لاول مره اكتشف ان هى ممكن تقدر تتعامل بالبرود ده دى من الاخر افحمته
مامة ياسمين. ربنا يصلح حالها ويرزقها بالزوح الصالح
باباها وعامر. يارب، ومن جوه ياسمين الاكل ياناهد هموت من الاكل
ناهد. مش بقولكم معرفتش اربيها
ياسمين. كانت طالعه طيب هو ذنب مين فينا بقى شوفى كنت مركزه مع مين ونسيتى تربينى يامزتى
مامتها. احمد شيلها من قدامى البت ام لسان طويل دى قال ناهد قال
ياسمين. الله هو انتى غيرتى اسمك ولااييه
باباها. يابت عيب قوليلها ماما
ياسمين. الله ماهو انامش عايزة اكبرها طيب بذمتك يابو حميد المزه دى تجيب الشحطين دووول وشاورت عليها وعلى عامر
احمد. الصراحه لا
ياسمين. غلطت انا بقى كده لما بدلعها
مامتها. انا عاوزه اكبر مالكيش فيه
ياسمين. دانا كتنت ناويه يغنى ربنا نفخ فى صورتى واتجوت كنت هقول لاولادى يقوبك ياناهد برضوا
مامتها. كمان ماهما ولاد ياسمين هيجبوا التربيه منين الام مشفتش ساعه واحده تربيه ولادها هيبقوا اييه
ياسمين. بضحك خلاص هجيبهملك هنا تربيهم انتى واللى قصرتى معايا عوضيه فيهم
مامتها. بصتلها بقرف وزقتها ودخلت المطبخ
ياسمين. شايف معاملة مرات الاب
باباها بضحك. دانتى مش عاوزه معاملة مرات الاب انتى عايزه. معاملة الكتعه ارحمى امك ناهد طيبه بطىعى منها حاجات عمرى ماكنت اتوثع ان هى تطلعها
ياسمين..
اهييه بتكشف مواهبها على ايدى عدوا الجمايل
مامتها. طيب تعالي يابتاعة الجمايل جهزى معايا السفره
ياسمين. ياجدوعان انا واحده. راجعه من الشغل المفروض الاكل يجى لحد عندى
مامتها... ليه ان شآء الله انتى بتشتغلى لينا
ياسمين. يالهووووى كل الامهات نفس الكلام انتى بتتعلمى لنفسك وبتشتغلى لنفسك
مامتها. ماهو احنا نفس النسخه واخلصى وبطلى رغى
ياسمين. اييه هى مين اللى بترعى انا رغايه ده حصل امتى ده ماتقول حاجه يابابا
باباها حاجه
طيب قول انت ياعامر
عامر اقول اييه..
ياسمين. وربنا كده حرام ياناس وبتعيط عياط مصطنع
مامتها...برافو يافنانه تعالي يالا
ياسمين. بمدت بوذ حاضر وجهزوا السفره وياسمين مبطلتش مشاكسه فى مامتها
فى مكان تانى
مش قولتلك مش هتنسى غدرك ليها ياحمزه
حمزه..انا متوقعتش انا شوفت ياسمين غير اللى كانت فى الكليه يا زين
زين.. الدنيا بتغير مابالك واحده اتجرحت فى اكتر واحده الجرح فيها مش بيموت ابدا
حمزه. كان غصبن عني
زين ماكانش غصب عنك ياحمزه وانت عارف انت لو كنت بتحب ياسمين بجد كان عمرك ماسيبتها وروحت اتجوزت واحده تانيه
حمزه. ماانت عارف اللى فيها
زين. عارف بس هى مش عارفه ومش هتقتنع باللى هتقوله بقولك اييه ركز فى شغله وفى ياسمينا بنتك ومتفكرش فى اى حاجه تانيه وانسى
حمزه. انسى ياسمين واركز فى شغلى ازاى وهى واخده كل تفكيرى
زين. انت بدمر نفسك وانت عارف طليقتك واللى بتغمله علشان تاخد ينتها منك
حمزه. اهو ده اللى عمره مايحصل خليها فى شهادتها ومكانتها العلميه وملهاش دعوه بيا وبي بنتك مش هى اللى اتنازلت مقابل الطلاق
زين. مصحكش على نفسك ياحمزه انت اللى خيرتها
حمزه.. هو انت ناسى كانت عاوزه تعمل اييه لما عرفت ان هى حامل
زين. عارف
حمزه. مادى قصاد دى دلوقتي افتكرت ان ليها بنت بتدور عليها
زين. بنتها ومش معقوله هتحرمها منها
حمزه. احرمها هى اللى حرمت نفسها مش اتا اللى حرمتها بقولك اييه سيبك من السيره وقولى هتعامل مع ياسمين ازاى
زين. ازاى اييه هى خلاص رفضت واخلصنا
حمزه هو اييه اللى اخلصنا وخلاص لا طبعا ياسمين بتاعتى
زين. بتاعتك بقولك اييه انت حر اعمل اللي تعمله بس احنا مابينا وبينهم شغل اما الاصرار ده فيه ده يبقى بعيد عن الشغل
حمزه. نعم ماهى دى الطريقة الوحيدة اللى اقدر اقرب منها
زين. عالفكره اللى حكيته ليا ياسمين مش البنت الصغيرة اللى كانت هيمانه فيك لا دى غير خالص
حمزه. ماهو ده اللى صدمنى
زين. طيب بص هقولك احتا نبدا الشغل ويمكن الشغل يدوب التلج اللى بينكم اييه رايك
حمزه.. ممم تمام دعواتك
زين. يارب
عندفهد
تفكيره مشغول بياسمين وازاى ينتقم منها بسبب قلة ادبها معاه
دخل عليه اللوا عثمان فهد
فهد قام من على مكتبه ايوه يافندم
عثمان. سرحان فى اييه
فهد مفيش يافندم
عثمان. ماشي بقولك فى حاجه جديده...
فهد وانا تخت امرك يافندم
عثمان. ماشي هتصل بتعلب وبعدها هتعرف ااييه هى طبيعة المهمه
فهد. التعلب
عثمان. ايوه انتوا الاتنين هتبقوا مع بعض
فهد.تمام يافندم وقت ماحضرتك. تطلبى انا فى قمة استعدادى
عثمان. عارف بافهد يالا سلام
بعد ماخرج اللوا عثمان فهد ياترا مين التعلب الشخصية الغامضه
عثمان. انا عايزك وقغل من غير مايرد
ياسمين نعم هو البوص مش عارف انى اعتزلت
مسكت فونها بتقوله ايييه يابوص ايييه عايزك دى
البوص. بت انتي ساعة زمن وتيجى هنا المكتب
ياسمين. ياعثمان لا
عثمان. ياقليلة الربايه عثمان حاف من غير خالو ولاسيادة اللوا
ياسمين.. تربيتك ياباشا
عثمان. تربيه قذره بقولك اييه تعالى
ياسمين ياباشا انا اعتزلت
عثمان. عند امه ياادهم قال اعتزلت قال
ياسمين. طيب تعالي نتقابل فى المكان بتاعنا
عثمان ماشى ياتاعبه قلبى اه صحيح الواد حازم راجع
ياسمين. يارب على الغلاسه ايييه هيرجعوا خليه على الحدود
عثمان بضحك يابنتى دانتوا اخوات فى الرضاعه
ياسمين ابنك كان طفس
عثمان. ابنى هو اللى كان طفس، ياطفسه
ياسمين. اومال انا دانا هنقخه لما يجى هو هيشتغل فى ادراتك ولا ادارة حد تانى
عثمان لا مش معايا بس هيكون فى الاداره مع عامر
ياسمين. ياربى الاتنين فى مكان واحد الله يكون فى عون الداخليه
عثمان... يارب يسمعوكى هما الاتنين
ياسمين. مايسمعوا وانا بخاف
عثمان. التعلب ميعرفش طريق الخوف
ياسمين. ركوب الاسانسير
عثمان. اهو ده اللى مش فاهمه لحد دلوقتى يعنى بتحاربى اعتق المجرمين وتيجى عند الاسانسبر وتخافى فهمالى دى بقى
ياسمين مش لما افهم انا الاول بقولك يابوص هقولك طيب اخد اجازه ازاى من البيت ومن الشركه
عثمان. الشركه مقدور عليها المشكله فى البيت هى ناهد مش هتصدق اى حاجه
ياسمين. اختك دى هتجننى عندها كل عليتها ظباط جت عند قرمط وقالت هنتحر لو مااستقالتى
عثمان. ماهو انتي الجنس اللطيف فى العيله خايفه من الانقراض
ياسمين. هى مين معلش الجنس اللطيف
عثمان اتتى
ياسمين طيب بذمتك مصدق ان انا تبع الجنس اللطيف
عثمان. طبعا بنتى ست البنات كلهم
ياسمين. هو انا بحبك من شويه بقولك يابوص
عثمان. قولى ابعت الواد حازم الرخم ده لااختك وانا اجى اقعد معاك ومع فوفه ناهد قرشه ملحتى عالطول اما حازم وعامر، هما ولاد البطه البيضه وانا بنت البطه السوده
عثمان. يارب تسمعك هتاكلك بسنانها يالا هسيبك وشوفى هتصرفى ازاى انا عايزك على اخر اليوم
ياسمين. طيب اظبط الاول وبعد كدة اجيلك
عثمان. انهارده ياتعلب
ياسمين. حاضر وقفل وياسمين طيب وبعدين بصى اتعاملى بمكر، التعلب خرجت لمامتها بتنادى عليها يانونا انتى فين
مامتها انا فى المطبخ
ياسمين. نفسي مره الاقيكى فى مكان غير المطبخ.
مامتها. ماهو لو انا مخلفه بنت كانت هى اللى وقفت مكانى
ياسمين.. بنات هو احنا عندنا بنات فى البيت
مامتها. اخلصى عايزه اييه وبطلى دوشه
ياسمين. ياخرابى انا بعمل دوشه ماشى ياستى بصى انا عندى سفريه يومين تبع الشغل
مامتها. انهو شغل
ياسمين. اكيد الشركه يعنى ياماما
مامتها. والله هو من امتى الشركات بيسافروا ليها
ياسمين. يانونا وانا هكدب عليكى ليه لو عايزانى اتصلك بصاحب الشركه تساليه اساليه
مامتها. مش لدرجادى هتسافرى امتى
ياسمين. هعرف انهارده
مامتها. ماشى تعالى نجهز السفره علشان الفطار
ياسمين. لا مش هلحق هجيب اى سندوتش وانا رايحه الشركه
مامتها. تفطرى يا ياسمين
ياسمين. حاضر ياست الكل دخلت خدت شنطتها وخرجت وقفللت الباب العقبه الاولى خلصت عقبال الاخ مازن هنشوف هنقوله اييه ومسكت فونها وبتكلم وبتقوله خلصنا من الاول
هو جدعه يالا اخلصى الناحية التانيه وتعالى علشان فى اجتماع بينكم
ياسمين. من عيوني ياقمر
هو يابت عيب، انا يتقالى قمر عارفه لو فوفه سمعتك هتعلقك
ياسمين. فوفه دى العشق وحد خبط فيها
ياسمين. ياغبى مش تفتح
هو هو مين اللي غبى يااغبى خلق الله
ياسمين. هو انت اقفل يابوص هرجع اكلمك تانى وقفلت مع البوص قولى مين بقي اغبى خلق انت اييه طالعى فى البخت
هو اللى هو انا بقولك ياشاطره لو انتي متعمده تطلعى وتنزلى فى وجودى عايزه اقولك انا لوفكرت اتجوز مش هتجوزك
ياسمين. ضحكت بصوت عالي وربنا شكلك عبيط هى مين يااهبل بتتعمد تنزل وتطلع فى وجودك ياابن اسال عليا وبعدها اتكلم وكتاب الله بنى ادم براس بخاخه
هو. هو مين اللى براس بخاخه ياغبيه انتى ومسك دراعها
ياسمين. شكلها هبت منك وزقته يابنى العب بعيد لو انت مفكر نفسك مين انا مش فاهمه اوعى كده وزقته ونزلت من على السلم وهى بتصفر
هو. انا عايز افهم البت دى معموله من اييه دى بنت مش عادية حتى طريقة دفاعها وحركاتها ماتقولش غير ان هى مدربه تدريب على مستوى عالى والله لاهفضل وراكى لحد مااعرف انتى مين وراح على شقته مامته كانت قاعده بتتفرج على التلفزيون دخل باس راسها وايديها بيقولها عامله ايه ياست الكل
مامته. انا زى الفل ياحبيبي طمنى عليك انت يافهد
فهد. انا الحمدلله ميت فل وعشره
مامته. يارب ياحبيبي دايما بخير
فهد. حبيبتي بقولك ياست الكل هو حضرتك تعرفى الحيران اللى هنا
مامته. طبعا انا مش ساكنه من فتره بس اتعرفت على ناس معينه داخل العماره
فهد. هو خضرتك تعرفي اللوا احمد عامر
مامته. طبعا هو انت ناسى ان هو كان صاحب باباك هو اللوا عثمان
فهد. اه صح بس بقى لما كل واحد راح قطاع متهيقلى علاقتهم اتقطعت ببغض
مامته. لا طبعا اتا لما سبت الفيلا وحبيت اقعد فى مكان تانى اللوا عثمان واللوا احمد هما اللى جابولى الشقه دى بس علشان انت كنت مسافر متعرفش التفاصيل دى
فهد. معقوله بس صحيح ياماما انا عمرى ماسالتك ليه سببتى الفيلا وجيتى هنا
مامته. كده احسن يابنى انا مابحبش المشاكل والعمر مش مستاهل ان نقضيه فى صراعات
فهد. قصدك اسد ولامراته
مامته. ياحبيبي سيبك اسد مهما كان اخوك ومالكوش غير بعض
فهد. ده هو نفسه ميعرفش ليه سيبتى الفيلا وجيتى قعدتى هنا
ما. عارفه انا ماحكتش حاجه ولا هحكى
فهد. بس انا عايزة اعرف ياامى من حقى ليه سيبتى فيلتنا وجيتى قعدتى هنا لوحدك
مامته. فهد بالله عليك اتا لاعايزه افتكر ولا اتكلم
فهد. خلاص ياماما انا هعرف لوحدي بس ياويل اللى زعلك ان مخليته ركع تحت رجليكى
مامته. استغفر الله العظيم ياحبيبي الركوع لله وحده ياحبيبي وسيب اللى عمل عمل كما تدين تدان وربك ماسيبش
فهد... ونعم بالله العلي العظيم انا مش قصدي بس اللى زعلانه وطلعك من بيتك وانا مش موجود هعرفه مقامه كويس انا واثق ان اسد مايعرفش حاجه
ما. خلاص يافهد سببك بقى من الكلام ده وتعالى اقولك على ياسمين بنت اللوا احمد بنوته شقيه وزى القمر يالهوي يافهد لو توافق تجوزها
فهد. ضحك بصوته جواز مره واحده يازوزه
مامته. تصدق هى الوحيده اللى بتقولي الدلع ده
فهد هى كمان بدلعك
مامته. اه طبعا كل يوم قبل ماتنزل الشغل بتعدى عليا تصبح وتمشى
فهد. كمان طيب كويس ده على كده علاقته بيهم كويسه
مامته. جدا انا وناهد مامتها اصحاب
فهد. لا دانتى تحكيلى بقى
مامته. طيب هتفطر
فهد اه انا ميت من الجوع هدخل هجهز فطار ملوكى لااحلى ماما
مامته. حبيبي انا هدخل انا هجهزه وانت غير هدومك
فهد. هدوم اييه اللى اغيرها لا هجهز الفطار وبعدها اخد دش وانزل ورايا شغل مهم جدا واحتمال يكون فى سفر، قريب
مامته. ربنا معاك ياحبيبي ماشي وانا هاحى اساعدك
فهد. يالا حبيبتي ودخلوا الاتنين نسيبهم فى فطارهم ونروح للياسمين كانت بتكلم فى الفون بتقوله والله العظيم بنى ادم غبى
هو مين
ياسمين. الزفت اللى اسمه فهد الى اتخنقت معاه من كام يوم تصدق بيقولى انتى بتظبطى نزولك وطلعوك على وجودى داخل العماره شفت اغبى من كده ياسيادة اللوا عثمان
عثمان. هو بيقولك كده
ياسمين. شفت مفكر نفسه عمرو يوسف ابن ولابلاش انا بحب مامته
عثمان. سيبك منه ده دماغه متركبه شمال روحتى الشركه ولا لسه
ياسمين. لسه بس قربت بس الاول هدخل افطر واشرب فنجان القهوه وبعدها اروح الشركه
عثمان تمام خلصى واتصلى بيا
ياسمين. تمام يابوص وربنا يستر من ناهد مش مصدقانى
عثمان. ههههههههه هى طول عمرها كده عايشه فى قلق..
ياسمين. فعلا يالا اسيبك انا داخله المطعم اهو افطر وبعد مااخلص هكلمك
عثمان. تمام سلام ياتعلب
ياسمين. سلام وقفلت ودخلت طلبت فطار وفنجان القهوه وبعدها خسبت وخرجت راحت على الشركه واول مادخلت اتفاحات
استوب
مشاكسة الفهد
ياسمين دخلت وبتنادى على مامتها ياناهد جعانه ياناس
مامتها. خرجت يابتتى فى عندنا ضيوف
ياسمين بصوت واطى ضيوف مين مين
مامتها. حد جاى يطلب ايدك.
ياسمين. يطلب ايدى يعمل بيها اييه
مامتها. اتا نفسي اعرف انتى كنتى ظايط وكمان مهندسه ازاى
ياسمين... بالكوسه ياست الحبايب قوليلي مين هو يعني
مامتها. واحد اسمه حمزه
ياسمين. حمزه اه
مامتها. انتى تعرفيه
ياسمين. فاكره حمزه الىى كان معايا فى الكليه
مامتها. اييه هو
ياسمين. اه
مامتها. وانتى
ياسمين. اتا انا ايييه ياماما
مامتها. هتواقفى
ياسمين. اوافق على اييه حمزه ده ولا اخر راجل فى الدنيا كلها موافقش اسمى يرتبط. باسمه
مامتها بس كلامه بيقول ان هو لسه بيحبك
ياسمين. بيحبنى حمزه ميعرفش يحب غير نفسه
مامتها هتدخلى
ياسمين. طبعا اومال لازم نرحب بيه
مامتها.. ناويه على اييه
ياسمين. على كل خير ان شآء آلَلَهّ وقالنلها تعالى معايا ياست الكل ولا اقولك هاتيلى حاجه اشربها
مامتها.ياسمين باباكى واخوكى.قاعدين معاه
ياسمين.هو انا هعمل اييه يعني
مامتها. ماشي وربنا يستر
ياسمين متخافيش ياست الكل وياسمين استاذنت ودخلت
باباها تعالى ياسمين
ياسمين. مساء الخير
باباها واخوها وحمزه مساء النور وباباها بيقولها تعالي البشمهندس جاى
ياسمين. اكيد. جاى يتكلم معايا فى المشروع اللى انا وزمايلى هنفذه لشركة حضرته
باباها. لا مشروع ابييه يابنتى ده جاى طالب ايدك
ياسمين. هيعمل بيها اييه
باباها..يابنتى طالب يتجوزك
ياسمين. يتجوزنى الاهو ازاى مش فاهمه
باباها ايييه اللى مش فهماه
ياسمين. هفهمك يابابا فاكر حضرتك البشمهندس زميلى اللى كان ناوى يخطبنى بعد مايتخرج وجانله فرصه ان هو بسافر
باباها. اه وساعتها قولتلك هو ميستهلش، ضفرك
ياسمين. بضحك هو البشمهندس حمزه هو نفسه زميلى لما جاتله فرصه يسافر على قفا العميد وبنته طيرنى وقال خلينا اصحاب وسافر وانجوز بنت العميد ولما الباشا بقى حمزه باشا قالك ارجع الحب القديم اللى مكانش حب من اساس
حمزه. ممكن اتكلم معاكي وبعدها احكمى بنفسك
ياسمين. بعد اذنن حضرتك يابابا بشمهندس حمزه طلب حضرتك مرفوض واللى هيبقى بينا شغل فقط غير كده مفيش شرفت وانست
حمزه. ياياياسمين اسمعينى بس
عامر. بشمهندس حمزه ياسمين قالت لحضرتك طلبك مرفوض واحنا اتشرفنا بوجودك وياسمين قعدت وحطتت رجل على رجل وحمزه بعد رفض طلبه استاذن ومشى وياسمين دموعها نزلت باباها من امتى التعلب ببيكى
ياسمين. انا مش ببكى عليه هو انا ببكى على غباء قلبي علشان حب واحد زى ده
عامر. قلبك مش غبى قلبك قلب نقى هو اللى كان بنى ادم اتانى بقولك سيبك مقبلتيش فهد تانى
باباها. فهد مين
عامر. الفيومى اسكت يابابا والله لو شفت اللى بنتك عنلته فيه مش هتصدق
باباها لا اصدق مااصدقش ليه
عامر بدا يحكى اللى حصل من ياسمين تجاه فهد
باباها ضحك ومامتها بتقولهم خير الله هو بشمهندس حمزه مشى ولاايييه
عامر اه دى بنى ادم اتانى هو كان مفكران ياسة ماكنتش، حكينا كل حاجه لينا وده خلاه فى نص هدومه
مامتها. ياسمين طول عمرها مش بتخبى اى حاجه عنا
ياسمين واخبى ليه اتا الحمدلله عمرى مااعمل الغلط ولو عملت الغلط اعترف بيه لو فيه خساب اتحاسب
باباها. طول عمرك ومن وانتى طفله كده حتى لو كدبتى على بالليل ضميرك بينابك وتيجى تقولي
ياسمين. ههههههههه كنت طفله هبله اجى لماما واقولها ممكن اعترفلك واحكى كل حاجه والصراحه عمرها مازعقتلى وده اللى بقى يشجعنى احكى
مامتها.هو ده ااصح لازم الاب والام يكونوا قريبين من ولادهم صدقونى الفجوه اللى بتحصل بين الاب والام والولاد هى سبب كل مشاكلنا من حوادث انتحار قتل النفس اللى بقى شئ عادي
باباها. مامتك طول عمرها عاقله وبتوزن الامور
ياسمين اتا كان ليا زمايل بيستغربونى لما اقولهم قلت للامى كذا يقوليلى ازاى احنا لو اتكمنا يتعلق لينا المشانق
مامتها. غلط وبعد كده يلومى الولاد والبتات والبنات بذات بيضعيوا البنت عايزة الاحتواء والامان من اهلها
ياسمين. فعلاً ربنا يباركلى فيكم يارب بقولك اييه ياناهد انا جعاته
ناهد مش بقولكم معرفتش اربيها
ياسمين بضحك ده ذنب مبن بقى ذنبى ولاذنبها
باباها يابنتى بطلى تستفزيها هتضربك
ياسمين. دى نهوده دى حبيبتي وبصوت عالى جعانه ياناس وجريت على اوضتها
مامتها. مش بقولكم مخلفه فرقع لوز انا
باباها. عامرههههههههه انت متفيش بنتك كانت عامله ازاى وبترعب اعتق المجرمين سبحان الله فى البيت حاجه وبره البيت حاجه تانيه
مامة ياسمين. بس الجرح القديم اتفتح
بابا ياسمين. لا مين قال دى كانت بتكلمه ببرود ولاكانها تلاجه
عامر. فعلا والله اتا لاول مره اكتشف ان هى ممكن تقدر تتعامل بالبرود ده دى من الاخر افحمته
مامة ياسمين. ربنا يصلح حالها ويرزقها بالزوح الصالح
باباها وعامر. يارب، ومن جوه ياسمين الاكل ياناهد هموت من الاكل
ناهد. مش بقولكم معرفتش اربيها
ياسمين. كانت طالعه طيب هو ذنب مين فينا بقى شوفى كنت مركزه مع مين ونسيتى تربينى يامزتى
مامتها. احمد شيلها من قدامى البت ام لسان طويل دى قال ناهد قال
ياسمين. الله هو انتى غيرتى اسمك ولااييه
باباها. يابت عيب قوليلها ماما
ياسمين. الله ماهو انامش عايزة اكبرها طيب بذمتك يابو حميد المزه دى تجيب الشحطين دووول وشاورت عليها وعلى عامر
احمد. الصراحه لا
ياسمين. غلطت انا بقى كده لما بدلعها
مامتها. انا عاوزه اكبر مالكيش فيه
ياسمين. دانا كتنت ناويه يغنى ربنا نفخ فى صورتى واتجوت كنت هقول لاولادى يقوبك ياناهد برضوا
مامتها. كمان ماهما ولاد ياسمين هيجبوا التربيه منين الام مشفتش ساعه واحده تربيه ولادها هيبقوا اييه
ياسمين. بضحك خلاص هجيبهملك هنا تربيهم انتى واللى قصرتى معايا عوضيه فيهم
مامتها. بصتلها بقرف وزقتها ودخلت المطبخ
ياسمين. شايف معاملة مرات الاب
باباها بضحك. دانتى مش عاوزه معاملة مرات الاب انتى عايزه. معاملة الكتعه ارحمى امك ناهد طيبه بطىعى منها حاجات عمرى ماكنت اتوثع ان هى تطلعها
ياسمين..
مامتها. طيب تعالي يابتاعة الجمايل جهزى معايا السفره
ياسمين. ياجدوعان انا واحده. راجعه من الشغل المفروض الاكل يجى لحد عندى
مامتها... ليه ان شآء الله انتى بتشتغلى لينا
ياسمين. يالهووووى كل الامهات نفس الكلام انتى بتتعلمى لنفسك وبتشتغلى لنفسك
مامتها. ماهو احنا نفس النسخه واخلصى وبطلى رغى
ياسمين. اييه هى مين اللى بترعى انا رغايه ده حصل امتى ده ماتقول حاجه يابابا
باباها حاجه
طيب قول انت ياعامر
عامر اقول اييه..
ياسمين. وربنا كده حرام ياناس وبتعيط عياط مصطنع
مامتها...برافو يافنانه تعالي يالا
ياسمين. بمدت بوذ حاضر وجهزوا السفره وياسمين مبطلتش مشاكسه فى مامتها
فى مكان تانى
مش قولتلك مش هتنسى غدرك ليها ياحمزه
حمزه..انا متوقعتش انا شوفت ياسمين غير اللى كانت فى الكليه يا زين
زين.. الدنيا بتغير مابالك واحده اتجرحت فى اكتر واحده الجرح فيها مش بيموت ابدا
حمزه. كان غصبن عني
زين ماكانش غصب عنك ياحمزه وانت عارف انت لو كنت بتحب ياسمين بجد كان عمرك ماسيبتها وروحت اتجوزت واحده تانيه
حمزه. ماانت عارف اللى فيها
زين. عارف بس هى مش عارفه ومش هتقتنع باللى هتقوله بقولك اييه ركز فى شغله وفى ياسمينا بنتك ومتفكرش فى اى حاجه تانيه وانسى
حمزه. انسى ياسمين واركز فى شغلى ازاى وهى واخده كل تفكيرى
زين. انت بدمر نفسك وانت عارف طليقتك واللى بتغمله علشان تاخد ينتها منك
حمزه. اهو ده اللى عمره مايحصل خليها فى شهادتها ومكانتها العلميه وملهاش دعوه بيا وبي بنتك مش هى اللى اتنازلت مقابل الطلاق
زين. مصحكش على نفسك ياحمزه انت اللى خيرتها
حمزه.. هو انت ناسى كانت عاوزه تعمل اييه لما عرفت ان هى حامل
زين. عارف
حمزه. مادى قصاد دى دلوقتي افتكرت ان ليها بنت بتدور عليها
زين. بنتها ومش معقوله هتحرمها منها
حمزه. احرمها هى اللى حرمت نفسها مش اتا اللى حرمتها بقولك اييه سيبك من السيره وقولى هتعامل مع ياسمين ازاى
زين. ازاى اييه هى خلاص رفضت واخلصنا
حمزه هو اييه اللى اخلصنا وخلاص لا طبعا ياسمين بتاعتى
زين. بتاعتك بقولك اييه انت حر اعمل اللي تعمله بس احنا مابينا وبينهم شغل اما الاصرار ده فيه ده يبقى بعيد عن الشغل
حمزه. نعم ماهى دى الطريقة الوحيدة اللى اقدر اقرب منها
زين. عالفكره اللى حكيته ليا ياسمين مش البنت الصغيرة اللى كانت هيمانه فيك لا دى غير خالص
حمزه. ماهو ده اللى صدمنى
زين. طيب بص هقولك احتا نبدا الشغل ويمكن الشغل يدوب التلج اللى بينكم اييه رايك
حمزه.. ممم تمام دعواتك
زين. يارب
عندفهد
تفكيره مشغول بياسمين وازاى ينتقم منها بسبب قلة ادبها معاه
دخل عليه اللوا عثمان فهد
فهد قام من على مكتبه ايوه يافندم
عثمان. سرحان فى اييه
فهد مفيش يافندم
عثمان. ماشي بقولك فى حاجه جديده...
فهد وانا تخت امرك يافندم
عثمان. ماشي هتصل بتعلب وبعدها هتعرف ااييه هى طبيعة المهمه
فهد. التعلب
عثمان. ايوه انتوا الاتنين هتبقوا مع بعض
فهد.تمام يافندم وقت ماحضرتك. تطلبى انا فى قمة استعدادى
عثمان. عارف بافهد يالا سلام
بعد ماخرج اللوا عثمان فهد ياترا مين التعلب الشخصية الغامضه
عثمان. انا عايزك وقغل من غير مايرد
ياسمين نعم هو البوص مش عارف انى اعتزلت
مسكت فونها بتقوله ايييه يابوص ايييه عايزك دى
البوص. بت انتي ساعة زمن وتيجى هنا المكتب
ياسمين. ياعثمان لا
عثمان. ياقليلة الربايه عثمان حاف من غير خالو ولاسيادة اللوا
ياسمين.. تربيتك ياباشا
عثمان. تربيه قذره بقولك اييه تعالى
ياسمين ياباشا انا اعتزلت
عثمان. عند امه ياادهم قال اعتزلت قال
ياسمين. طيب تعالي نتقابل فى المكان بتاعنا
عثمان ماشى ياتاعبه قلبى اه صحيح الواد حازم راجع
ياسمين. يارب على الغلاسه ايييه هيرجعوا خليه على الحدود
عثمان بضحك يابنتى دانتوا اخوات فى الرضاعه
ياسمين ابنك كان طفس
عثمان. ابنى هو اللى كان طفس، ياطفسه
ياسمين. اومال انا دانا هنقخه لما يجى هو هيشتغل فى ادراتك ولا ادارة حد تانى
عثمان لا مش معايا بس هيكون فى الاداره مع عامر
ياسمين. ياربى الاتنين فى مكان واحد الله يكون فى عون الداخليه
عثمان... يارب يسمعوكى هما الاتنين
ياسمين. مايسمعوا وانا بخاف
عثمان. التعلب ميعرفش طريق الخوف
ياسمين. ركوب الاسانسير
عثمان. اهو ده اللى مش فاهمه لحد دلوقتى يعنى بتحاربى اعتق المجرمين وتيجى عند الاسانسبر وتخافى فهمالى دى بقى
ياسمين مش لما افهم انا الاول بقولك يابوص هقولك طيب اخد اجازه ازاى من البيت ومن الشركه
عثمان. الشركه مقدور عليها المشكله فى البيت هى ناهد مش هتصدق اى حاجه
ياسمين. اختك دى هتجننى عندها كل عليتها ظباط جت عند قرمط وقالت هنتحر لو مااستقالتى
عثمان. ماهو انتي الجنس اللطيف فى العيله خايفه من الانقراض
ياسمين. هى مين معلش الجنس اللطيف
عثمان اتتى
ياسمين طيب بذمتك مصدق ان انا تبع الجنس اللطيف
عثمان. طبعا بنتى ست البنات كلهم
ياسمين. هو انا بحبك من شويه بقولك يابوص
عثمان. قولى ابعت الواد حازم الرخم ده لااختك وانا اجى اقعد معاك ومع فوفه ناهد قرشه ملحتى عالطول اما حازم وعامر، هما ولاد البطه البيضه وانا بنت البطه السوده
عثمان. يارب تسمعك هتاكلك بسنانها يالا هسيبك وشوفى هتصرفى ازاى انا عايزك على اخر اليوم
ياسمين. طيب اظبط الاول وبعد كدة اجيلك
عثمان. انهارده ياتعلب
ياسمين. حاضر وقفل وياسمين طيب وبعدين بصى اتعاملى بمكر، التعلب خرجت لمامتها بتنادى عليها يانونا انتى فين
مامتها انا فى المطبخ
ياسمين. نفسي مره الاقيكى فى مكان غير المطبخ.
مامتها. ماهو لو انا مخلفه بنت كانت هى اللى وقفت مكانى
ياسمين.. بنات هو احنا عندنا بنات فى البيت
مامتها. اخلصى عايزه اييه وبطلى دوشه
ياسمين. ياخرابى انا بعمل دوشه ماشى ياستى بصى انا عندى سفريه يومين تبع الشغل
مامتها. انهو شغل
ياسمين. اكيد الشركه يعنى ياماما
مامتها. والله هو من امتى الشركات بيسافروا ليها
ياسمين. يانونا وانا هكدب عليكى ليه لو عايزانى اتصلك بصاحب الشركه تساليه اساليه
مامتها. مش لدرجادى هتسافرى امتى
ياسمين. هعرف انهارده
مامتها. ماشى تعالى نجهز السفره علشان الفطار
ياسمين. لا مش هلحق هجيب اى سندوتش وانا رايحه الشركه
مامتها. تفطرى يا ياسمين
ياسمين. حاضر ياست الكل دخلت خدت شنطتها وخرجت وقفللت الباب العقبه الاولى خلصت عقبال الاخ مازن هنشوف هنقوله اييه ومسكت فونها وبتكلم وبتقوله خلصنا من الاول
هو جدعه يالا اخلصى الناحية التانيه وتعالى علشان فى اجتماع بينكم
ياسمين. من عيوني ياقمر
هو يابت عيب، انا يتقالى قمر عارفه لو فوفه سمعتك هتعلقك
ياسمين. فوفه دى العشق وحد خبط فيها
ياسمين. ياغبى مش تفتح
هو هو مين اللي غبى يااغبى خلق الله
ياسمين. هو انت اقفل يابوص هرجع اكلمك تانى وقفلت مع البوص قولى مين بقي اغبى خلق انت اييه طالعى فى البخت
هو اللى هو انا بقولك ياشاطره لو انتي متعمده تطلعى وتنزلى فى وجودى عايزه اقولك انا لوفكرت اتجوز مش هتجوزك
ياسمين. ضحكت بصوت عالي وربنا شكلك عبيط هى مين يااهبل بتتعمد تنزل وتطلع فى وجودك ياابن اسال عليا وبعدها اتكلم وكتاب الله بنى ادم براس بخاخه
هو. هو مين اللى براس بخاخه ياغبيه انتى ومسك دراعها
ياسمين. شكلها هبت منك وزقته يابنى العب بعيد لو انت مفكر نفسك مين انا مش فاهمه اوعى كده وزقته ونزلت من على السلم وهى بتصفر
هو. انا عايز افهم البت دى معموله من اييه دى بنت مش عادية حتى طريقة دفاعها وحركاتها ماتقولش غير ان هى مدربه تدريب على مستوى عالى والله لاهفضل وراكى لحد مااعرف انتى مين وراح على شقته مامته كانت قاعده بتتفرج على التلفزيون دخل باس راسها وايديها بيقولها عامله ايه ياست الكل
مامته. انا زى الفل ياحبيبي طمنى عليك انت يافهد
فهد. انا الحمدلله ميت فل وعشره
مامته. يارب ياحبيبي دايما بخير
فهد. حبيبتي بقولك ياست الكل هو حضرتك تعرفى الحيران اللى هنا
مامته. طبعا انا مش ساكنه من فتره بس اتعرفت على ناس معينه داخل العماره
فهد. هو خضرتك تعرفي اللوا احمد عامر
مامته. طبعا هو انت ناسى ان هو كان صاحب باباك هو اللوا عثمان
فهد. اه صح بس بقى لما كل واحد راح قطاع متهيقلى علاقتهم اتقطعت ببغض
مامته. لا طبعا اتا لما سبت الفيلا وحبيت اقعد فى مكان تانى اللوا عثمان واللوا احمد هما اللى جابولى الشقه دى بس علشان انت كنت مسافر متعرفش التفاصيل دى
فهد. معقوله بس صحيح ياماما انا عمرى ماسالتك ليه سببتى الفيلا وجيتى هنا
مامته. كده احسن يابنى انا مابحبش المشاكل والعمر مش مستاهل ان نقضيه فى صراعات
فهد. قصدك اسد ولامراته
مامته. ياحبيبي سيبك اسد مهما كان اخوك ومالكوش غير بعض
فهد. ده هو نفسه ميعرفش ليه سيبتى الفيلا وجيتى قعدتى هنا
ما. عارفه انا ماحكتش حاجه ولا هحكى
فهد. بس انا عايزة اعرف ياامى من حقى ليه سيبتى فيلتنا وجيتى قعدتى هنا لوحدك
مامته. فهد بالله عليك اتا لاعايزه افتكر ولا اتكلم
فهد. خلاص ياماما انا هعرف لوحدي بس ياويل اللى زعلك ان مخليته ركع تحت رجليكى
مامته. استغفر الله العظيم ياحبيبي الركوع لله وحده ياحبيبي وسيب اللى عمل عمل كما تدين تدان وربك ماسيبش
فهد... ونعم بالله العلي العظيم انا مش قصدي بس اللى زعلانه وطلعك من بيتك وانا مش موجود هعرفه مقامه كويس انا واثق ان اسد مايعرفش حاجه
ما. خلاص يافهد سببك بقى من الكلام ده وتعالى اقولك على ياسمين بنت اللوا احمد بنوته شقيه وزى القمر يالهوي يافهد لو توافق تجوزها
فهد. ضحك بصوته جواز مره واحده يازوزه
مامته. تصدق هى الوحيده اللى بتقولي الدلع ده
فهد هى كمان بدلعك
مامته. اه طبعا كل يوم قبل ماتنزل الشغل بتعدى عليا تصبح وتمشى
فهد. كمان طيب كويس ده على كده علاقته بيهم كويسه
مامته. جدا انا وناهد مامتها اصحاب
فهد. لا دانتى تحكيلى بقى
مامته. طيب هتفطر
فهد اه انا ميت من الجوع هدخل هجهز فطار ملوكى لااحلى ماما
مامته. حبيبي انا هدخل انا هجهزه وانت غير هدومك
فهد. هدوم اييه اللى اغيرها لا هجهز الفطار وبعدها اخد دش وانزل ورايا شغل مهم جدا واحتمال يكون فى سفر، قريب
مامته. ربنا معاك ياحبيبي ماشي وانا هاحى اساعدك
فهد. يالا حبيبتي ودخلوا الاتنين نسيبهم فى فطارهم ونروح للياسمين كانت بتكلم فى الفون بتقوله والله العظيم بنى ادم غبى
هو مين
ياسمين. الزفت اللى اسمه فهد الى اتخنقت معاه من كام يوم تصدق بيقولى انتى بتظبطى نزولك وطلعوك على وجودى داخل العماره شفت اغبى من كده ياسيادة اللوا عثمان
عثمان. هو بيقولك كده
ياسمين. شفت مفكر نفسه عمرو يوسف ابن ولابلاش انا بحب مامته
عثمان. سيبك منه ده دماغه متركبه شمال روحتى الشركه ولا لسه
ياسمين. لسه بس قربت بس الاول هدخل افطر واشرب فنجان القهوه وبعدها اروح الشركه
عثمان تمام خلصى واتصلى بيا
ياسمين. تمام يابوص وربنا يستر من ناهد مش مصدقانى
عثمان. ههههههههه هى طول عمرها كده عايشه فى قلق..
ياسمين. فعلا يالا اسيبك انا داخله المطعم اهو افطر وبعد مااخلص هكلمك
عثمان. تمام سلام ياتعلب
ياسمين. سلام وقفلت ودخلت طلبت فطار وفنجان القهوه وبعدها خسبت وخرجت راحت على الشركه واول مادخلت اتفاحات
استوب
