رواية عائلة آخر جنان الفصل الرابع 4 بقلم مروة طارق
واحدة من البنات : ايه مالك ؟
هبة : بعدين ابقى اقولك ؟
التانية : يعني ايه ؟ انا اخر مرة شوفت نظرة الشر دي في عينيكي حصلت مصايب انتى ناوية على ايه ؟
هبة بنظرة خبث : ناوية على نية سودة .
تخرج هبة وتسيبهم محتارين ...... وتروح على مكتب باباها
********************************************************
تدخل هبة المكتب على باباها وهو قاعد مركز في ورق قدامه على المكتب .......
هبة : بابي
حسن : حبيبة قلب بابي علملة ايه ؟
هبة بقمصة متصنعة : مش كويسة يابابي
حسن : ليه ياروحي مين مزعل القمر؟
هبة : انت ازاي تقبل البنتين البايخين الجداد دول يا بابي
حسن : انهي دول يا حبيبتي وبعدين انتى كل ما يجي بنت تقوليلي وحشة مش بحبها انا هنا مش بمشي السنتر بمزاجك ومع ذلك بتعمليلي مشاكل وفضايح وكل يوم مشكلة
هبة : ايه ده يا بابي يعني ايه كلامك ده ؟
حسن : يعني خفي عالبنات شوية يا هبة هما مش حملك انا عارف انك مفترية
هبة بنظرة خبث : اكيد يابابي طبعا بس انت برضو مش قولتلى هتعمل ايه مع مروة ومنار دول قلالات زوق اوي يابابي صدقني
حسن : يا نهار ابوكى اسود متلاقيش غير دول يا هبة انتى متعرفيش دول مين ؟
هبة بفضول : مين دول يا بابي ؟
حسن : احكيلي ايه اللى حصل بالتفصيل وانا اقولك .
****************************************************
حسن داخل القاعة وهبة واقفة برة ومستنية ......
حسن : مروة ... منار ... عايزكم برة شوية .
مروة : خير في حاجة ولا ايه ؟
حسن : لا كل خير تعالوا بس شوية
مروة تبص برة تشوف هبة ....
مروة : انا هجي لوحدي مفيش داعي منار تيجي
حسن : بس ....
مروة بحزم : انا جاية لوحدي ومنار هتفضل قاعدة
حسن : اللى تشوفوه
يخرج حسن ومعاه مروة لهبة .....
حسن : بصي يا مروة هبة جت وهي مضايقة اوي من اللى عملته معاكم وانا جايبك دلوقتي عشان تتصالحوا
مروة : ايه الحوارات دي ؟
حسن وهبة بيبصوا لمروة ومستغربين من جرأتها في الكلام ....
حسن : حوارات ايه يا بنت انتى ازاي تتكلمى كده ؟
مروة ببرود : مبدئيا اسفة لطريقة كلامي بس بنت حضرتك كان ممكن تيجي بنفسها تعتذر بدل ما تجيب حد محامي عنها المفروض انها تواجه مشكلتها مش تديها لباباها يحلهلها وبعد اذن حضرتك لازم ادخل لمنار
وتسيبهم مروة وتدخل ....
حسن : عندها حق ويفكر حسن شوية ويقول : حاولى تصاحبيها يمكن تستفيدي من ثقتها بنفسها بحاجة تفيدك بدل ما كل شوية عاملالي مشاكل
ويسيبها ويمشي .... لسة هبة هتصرخ لقت حد باصص عليها .....
هبة : بتبص على ايه ؟
هاني : مبسوط اوي باللى بيحصل فيكي انا حاسس ان البنت دي هتربيكي التربية اللى بابا وماما معرفوش يربوهالك يا دلوعة العيلة يا اخر العنقود
ويسيبها اخوها ويمشي ....
هبة بغيظ اكبر : غور انت كمان انا ناقصاك والله لاوريها انا هخلى حياتهم كلها مشاكل مش هخليها تتهني بقعادها في اسكندرية لحظة واحدة استنوا عليا انتوا الاتنين
************************************************
في الفيلا محمد ومحمود بيلبسوا وبيهيأوا نفسهم عشان خارجين يخلصوا لبس وياخدوا موبايلاتهم وينزلوا ......
فهيمة : رايحين فين يا ولاد
محمد : رايحين النادي يا دادة
محمود : لو بابا سأل قوليله احتمال نتأخر ماشي
فهيمة : مش هتيجوا على العشا طيب
محمود : لا هنتعشي برة سلام بقى
فهيمة : ترجعوا بالسلامة
لسة هتطلع فهيمة على السلم لقت سهر وسمر نازلين ......
فهيمة : انتوا خارجين انتوا كمان ؟
سهر : اه هو مين خرج ؟
فهيمة : محمد ومحمود راحوا النادي
سمر : اه
فهيمة : هتروحوا فين ؟
سهر : مش عارفين
فهيمة : يعني خارجين ومش عارفين هتروحوا فين ؟
سمر : يا دادة احنا خارجين نشوف اسكندرية
سهر : هنلفها حتة حتة
فهيمة : اسكندرية كلها اسكندرية محتاجة يومين تلاتة عشان تلفوها كلها وتستمعوا بيها
سهر : هنحاول النهاردة نشوف ممكن نوصل لفين وبكرة نكمل احنا ورانا ايه يعني
سمر : يلا باي بقى يا دادة متعطليناش
سهر : سلام
فهيمة : ربنا معاكوا
************************************************
منار ومروة بيلموا حاجتهم بعد الدرس ما خلص ..... يقوموا عشان يمشوا ....
تتجه هبة ليهم .....
هبة بأبتسامة : اتمنى يا منار متكونيش زعلتي مني
منار بتبتسم وتهز راسها بمعني ( لا محصلش حاجة )
هبة : مروة انا مش عادة بحب حد يصالحني على صحابي بس لما عرفت ان باباكي صاحب بابا قلت اكيد هتعمليلوه اعتبار
مروة بسخرية : صحابك .... ما علينا انا متعودتش اتعامل مع الناس بالمحسوبية اللى بتتعاملوا بيها هنا انا بتعامل بالشخصية اللى قدامي
تبص مروة في ساعتها ....
مروة : احنا لازم ننزل عشان منتأخرش ومحصلش حاجة يا هبة اعتبري ان مفيش حاجة حصلت خالص
******************************************************
يجوا منار ومروة نازلين تقف مروة وتقول لمنار استني هدخل اظبط شعري في الحمام ....
منار واقفة لوحدها .... يجي ولد من بعيد يكلمها نفس الولد اللى كان واقف وهبة بتزعقلها .
اسلام : هاي انتى منار صح
منار : .......
اسلام : انا اسلام زميلك ويمد ايده ويسلم على منار
منار مترضاش تسلم وترجع لورا شوية صغيرين
اسلام : انا اسف والله ان كنت ضايقتك احنا بس زمايل وحبيت اتعرف بيكي واقولك متزعليش على اللى عملته هبة
منار : .......
اسلام لسة هيتكلم يلاقي صوت وراه
هبة : اسلام انت هنا وانا بدور عليك في الاعة جوة
اسلام : ....
هبة : انت بتعمل ايه ؟ وبتقولها ايه ؟
تيجي مروة ....
مروة : في حاجة تاني ولا ايه يا هبة ؟
هبة بارتباك : لا يا حبيتي انا بكلم اسلام
مروة : اه طيب يلا يا منار
وياخدوا بعض وينزلوا يلاقوا معاذ مستنيهم ويركبوا معاه ويمشوا ......
تنزل هبة هي والبنتين وراهم تلاقيهم بيركبوا في عربية مع ولد ....
اسراء : مين الولد الجامد ده ؟
خلود : ولا عربيته جامدة وااااااااااو
هبة بغيظ : بس منك ليها ده تلاقيه واحد مصاحب واحدة فيهم وشوية وهيسيبها
اسراء : يا سلاااااااااام
هبة : ايوة طبعا دول متربين في امريكا يعني الانحلال كله يا بنتى
خلود : مش شرط على فكرة
هبة : بس منك ليها انتوا مش فاهمين حاجة وبعدين ايه حكاية سي اسلام ده كمان اول مرة اشوفه وقف يكلم بنت كده وبيتنحنح معاها
اسراء : يمكن معجب الله اعلم
هبة : ليلته طين ان شاء الل
ينزل اسلام هو صحابه تقفلهم هبة وتبص لاسلام ....
هبة : عايزاك
اسلام : انا مش فاضي ولازم امشي
هبة : انت مالك ومال البنت المسهوكة اللى اسمها منار
اسلام بتحدي : ملكيش دعوة وبعدين حلى عن سمايا بقى
هبة : لا يا اسلام مش انا اللى ترميها كده انت متعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه ؟
اسلام : انا مش طايق اشوفك انتى مريضة ولازم تروحي تتعالجي
يمشي اسلام ورا اصحابه .....وتقف هبة ووشها مليان علامات غضب
اسراء : هبة كفاية كده ويلا نمشي الشارع كله بيبص علينا
هبة تصرخ : انتوا شفتوا قالى ايه ؟ انا هبة هو ملكي انا يرميني انا انا
خلود : اهدي يا هبة اهدي
هبة بزعيق اكتر : انا ارمي مترميش مش انا يا اسلام اللى يتقالها انا مش طايقك مش انا
خلود : خلاص بقى فكك يعني هو اول واحد
هبة تبص لخلود جامد : لا هو اول واحد يرميني بس انا مش هعديها على خير
م.ش . ه.ع.د.ي.ه.ا على خير ابدا
***************************************************
معاذ في العربية يبص لمروة .....
معاذ : ها عملتوا ايه النهاردة ؟
مروة : معملناش حاجة
معاذ : في حاجة مضايقاكم
مروة : لا مفيش والله احنا كويسين احنا بس عايزين نروح بسرعة
معاذ : اوك
مروة باصة من الشباك ......
مروة : اقف اقف اقف مش دي سهر وسمر
معاذ لما سمع اسم سهر قلبه دق جامد .... عينه بتدور
معاذ : فين ؟
مروة : اهم هناك بيصوروا اهم
معاذ : اه
معاذ وقف بالعربية ...... ونزل ومروة نزلت ندهت عليهم ...
---------------------
هبة : بعدين ابقى اقولك ؟
التانية : يعني ايه ؟ انا اخر مرة شوفت نظرة الشر دي في عينيكي حصلت مصايب انتى ناوية على ايه ؟
هبة بنظرة خبث : ناوية على نية سودة .
تخرج هبة وتسيبهم محتارين ...... وتروح على مكتب باباها
********************************************************
تدخل هبة المكتب على باباها وهو قاعد مركز في ورق قدامه على المكتب .......
هبة : بابي
حسن : حبيبة قلب بابي علملة ايه ؟
هبة بقمصة متصنعة : مش كويسة يابابي
حسن : ليه ياروحي مين مزعل القمر؟
هبة : انت ازاي تقبل البنتين البايخين الجداد دول يا بابي
حسن : انهي دول يا حبيبتي وبعدين انتى كل ما يجي بنت تقوليلي وحشة مش بحبها انا هنا مش بمشي السنتر بمزاجك ومع ذلك بتعمليلي مشاكل وفضايح وكل يوم مشكلة
هبة : ايه ده يا بابي يعني ايه كلامك ده ؟
حسن : يعني خفي عالبنات شوية يا هبة هما مش حملك انا عارف انك مفترية
هبة بنظرة خبث : اكيد يابابي طبعا بس انت برضو مش قولتلى هتعمل ايه مع مروة ومنار دول قلالات زوق اوي يابابي صدقني
حسن : يا نهار ابوكى اسود متلاقيش غير دول يا هبة انتى متعرفيش دول مين ؟
هبة بفضول : مين دول يا بابي ؟
حسن : احكيلي ايه اللى حصل بالتفصيل وانا اقولك .
****************************************************
حسن داخل القاعة وهبة واقفة برة ومستنية ......
حسن : مروة ... منار ... عايزكم برة شوية .
مروة : خير في حاجة ولا ايه ؟
حسن : لا كل خير تعالوا بس شوية
مروة تبص برة تشوف هبة ....
مروة : انا هجي لوحدي مفيش داعي منار تيجي
حسن : بس ....
مروة بحزم : انا جاية لوحدي ومنار هتفضل قاعدة
حسن : اللى تشوفوه
يخرج حسن ومعاه مروة لهبة .....
حسن : بصي يا مروة هبة جت وهي مضايقة اوي من اللى عملته معاكم وانا جايبك دلوقتي عشان تتصالحوا
مروة : ايه الحوارات دي ؟
حسن وهبة بيبصوا لمروة ومستغربين من جرأتها في الكلام ....
حسن : حوارات ايه يا بنت انتى ازاي تتكلمى كده ؟
مروة ببرود : مبدئيا اسفة لطريقة كلامي بس بنت حضرتك كان ممكن تيجي بنفسها تعتذر بدل ما تجيب حد محامي عنها المفروض انها تواجه مشكلتها مش تديها لباباها يحلهلها وبعد اذن حضرتك لازم ادخل لمنار
وتسيبهم مروة وتدخل ....
حسن : عندها حق ويفكر حسن شوية ويقول : حاولى تصاحبيها يمكن تستفيدي من ثقتها بنفسها بحاجة تفيدك بدل ما كل شوية عاملالي مشاكل
ويسيبها ويمشي .... لسة هبة هتصرخ لقت حد باصص عليها .....
هبة : بتبص على ايه ؟
هاني : مبسوط اوي باللى بيحصل فيكي انا حاسس ان البنت دي هتربيكي التربية اللى بابا وماما معرفوش يربوهالك يا دلوعة العيلة يا اخر العنقود
ويسيبها اخوها ويمشي ....
هبة بغيظ اكبر : غور انت كمان انا ناقصاك والله لاوريها انا هخلى حياتهم كلها مشاكل مش هخليها تتهني بقعادها في اسكندرية لحظة واحدة استنوا عليا انتوا الاتنين
************************************************
في الفيلا محمد ومحمود بيلبسوا وبيهيأوا نفسهم عشان خارجين يخلصوا لبس وياخدوا موبايلاتهم وينزلوا ......
فهيمة : رايحين فين يا ولاد
محمد : رايحين النادي يا دادة
محمود : لو بابا سأل قوليله احتمال نتأخر ماشي
فهيمة : مش هتيجوا على العشا طيب
محمود : لا هنتعشي برة سلام بقى
فهيمة : ترجعوا بالسلامة
لسة هتطلع فهيمة على السلم لقت سهر وسمر نازلين ......
فهيمة : انتوا خارجين انتوا كمان ؟
سهر : اه هو مين خرج ؟
فهيمة : محمد ومحمود راحوا النادي
سمر : اه
فهيمة : هتروحوا فين ؟
سهر : مش عارفين
فهيمة : يعني خارجين ومش عارفين هتروحوا فين ؟
سمر : يا دادة احنا خارجين نشوف اسكندرية
سهر : هنلفها حتة حتة
فهيمة : اسكندرية كلها اسكندرية محتاجة يومين تلاتة عشان تلفوها كلها وتستمعوا بيها
سهر : هنحاول النهاردة نشوف ممكن نوصل لفين وبكرة نكمل احنا ورانا ايه يعني
سمر : يلا باي بقى يا دادة متعطليناش
سهر : سلام
فهيمة : ربنا معاكوا
************************************************
منار ومروة بيلموا حاجتهم بعد الدرس ما خلص ..... يقوموا عشان يمشوا ....
تتجه هبة ليهم .....
هبة بأبتسامة : اتمنى يا منار متكونيش زعلتي مني
منار بتبتسم وتهز راسها بمعني ( لا محصلش حاجة )
هبة : مروة انا مش عادة بحب حد يصالحني على صحابي بس لما عرفت ان باباكي صاحب بابا قلت اكيد هتعمليلوه اعتبار
مروة بسخرية : صحابك .... ما علينا انا متعودتش اتعامل مع الناس بالمحسوبية اللى بتتعاملوا بيها هنا انا بتعامل بالشخصية اللى قدامي
تبص مروة في ساعتها ....
مروة : احنا لازم ننزل عشان منتأخرش ومحصلش حاجة يا هبة اعتبري ان مفيش حاجة حصلت خالص
******************************************************
يجوا منار ومروة نازلين تقف مروة وتقول لمنار استني هدخل اظبط شعري في الحمام ....
منار واقفة لوحدها .... يجي ولد من بعيد يكلمها نفس الولد اللى كان واقف وهبة بتزعقلها .
اسلام : هاي انتى منار صح
منار : .......
اسلام : انا اسلام زميلك ويمد ايده ويسلم على منار
منار مترضاش تسلم وترجع لورا شوية صغيرين
اسلام : انا اسف والله ان كنت ضايقتك احنا بس زمايل وحبيت اتعرف بيكي واقولك متزعليش على اللى عملته هبة
منار : .......
اسلام لسة هيتكلم يلاقي صوت وراه
هبة : اسلام انت هنا وانا بدور عليك في الاعة جوة
اسلام : ....
هبة : انت بتعمل ايه ؟ وبتقولها ايه ؟
تيجي مروة ....
مروة : في حاجة تاني ولا ايه يا هبة ؟
هبة بارتباك : لا يا حبيتي انا بكلم اسلام
مروة : اه طيب يلا يا منار
وياخدوا بعض وينزلوا يلاقوا معاذ مستنيهم ويركبوا معاه ويمشوا ......
تنزل هبة هي والبنتين وراهم تلاقيهم بيركبوا في عربية مع ولد ....
اسراء : مين الولد الجامد ده ؟
خلود : ولا عربيته جامدة وااااااااااو
هبة بغيظ : بس منك ليها ده تلاقيه واحد مصاحب واحدة فيهم وشوية وهيسيبها
اسراء : يا سلاااااااااام
هبة : ايوة طبعا دول متربين في امريكا يعني الانحلال كله يا بنتى
خلود : مش شرط على فكرة
هبة : بس منك ليها انتوا مش فاهمين حاجة وبعدين ايه حكاية سي اسلام ده كمان اول مرة اشوفه وقف يكلم بنت كده وبيتنحنح معاها
اسراء : يمكن معجب الله اعلم
هبة : ليلته طين ان شاء الل
ينزل اسلام هو صحابه تقفلهم هبة وتبص لاسلام ....
هبة : عايزاك
اسلام : انا مش فاضي ولازم امشي
هبة : انت مالك ومال البنت المسهوكة اللى اسمها منار
اسلام بتحدي : ملكيش دعوة وبعدين حلى عن سمايا بقى
هبة : لا يا اسلام مش انا اللى ترميها كده انت متعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه ؟
اسلام : انا مش طايق اشوفك انتى مريضة ولازم تروحي تتعالجي
يمشي اسلام ورا اصحابه .....وتقف هبة ووشها مليان علامات غضب
اسراء : هبة كفاية كده ويلا نمشي الشارع كله بيبص علينا
هبة تصرخ : انتوا شفتوا قالى ايه ؟ انا هبة هو ملكي انا يرميني انا انا
خلود : اهدي يا هبة اهدي
هبة بزعيق اكتر : انا ارمي مترميش مش انا يا اسلام اللى يتقالها انا مش طايقك مش انا
خلود : خلاص بقى فكك يعني هو اول واحد
هبة تبص لخلود جامد : لا هو اول واحد يرميني بس انا مش هعديها على خير
م.ش . ه.ع.د.ي.ه.ا على خير ابدا
***************************************************
معاذ في العربية يبص لمروة .....
معاذ : ها عملتوا ايه النهاردة ؟
مروة : معملناش حاجة
معاذ : في حاجة مضايقاكم
مروة : لا مفيش والله احنا كويسين احنا بس عايزين نروح بسرعة
معاذ : اوك
مروة باصة من الشباك ......
مروة : اقف اقف اقف مش دي سهر وسمر
معاذ لما سمع اسم سهر قلبه دق جامد .... عينه بتدور
معاذ : فين ؟
مروة : اهم هناك بيصوروا اهم
معاذ : اه
معاذ وقف بالعربية ...... ونزل ومروة نزلت ندهت عليهم ...
---------------------
