رواية عائلة آخر جنان الفصل الخامس 5 بقلم مروة طارق
معاذ في العربية يبص لمروة .....
معاذ : ها عملتوا ايه النهاردة ؟
مروة : معملناش حاجة
معاذ : في حاجة مضايقاكم
مروة : لا مفيش والله احنا كويسين احنا بس عايزين نروح بسرعة
معاذ : اوك
مروة باصة من الشباك ......
مروة : اقف اقف اقف مش دي سهر وسمر
معاذ لما سمع اسم سهر قلبه دق جامد .... عينه بتدور
معاذ : فين ؟
مروة : اهم هناك بيصوروا اهم
معاذ : اه
معاذ وقف بالعربية ...... ونزل ومروة نزلت ندهت عليهم ....
سهر وسمر بيبصوا لقوا مروة .... سهر اول ما شافت معاذ ابتسمت ومنزلتش عنيها من عليه ....ومشيوا باتجاههم
مروة : انتوا بتعملوا ايه ؟
سمر : بنلف اسكندرية عايزين نشوفها
معاذ : انتوا خارجين من امتى ؟
سمر : من حوالى 3 ساعات
معاذ : ههههههههه ولسة هنا انتوا مبعدتوش كتير عن بيتكم
ويبص معاذ لسهر ....
معاذ : لو تحبوا انا ممكن اوريكم اسكندرية حتة حتة ومش هتاخدوا وقت طويل
سهر بسرعة : اوك ياريت
سمر ومروة يبصولها باستغراب .....
سمر : من امتى ؟
سهر : هو ايه ده ؟
مروة : انتى عمرك ماحبيتي حد يرشدك او يساعدك تعرفي مكان جديد
سهر بارتباك : لا عادي والله يعني عشان مناخدش وقت طويل زي ما معاذ بيقول
معاذ : انا تحت امركم طيب مش هتروحوا تحبوا اوصلكم
سمر : لا هنتعشي في اي مكان ونروح
سهر : ماتيجي معانا يا معاذ
سمر ومروة يبصولها باستغراب جامد .....
سهربارتباك واضح : واكيد مروة ومنار معانا اصلا يعني
معاذ : ايه رأيك يا مروة
مروة : انا جاية انا ومنار وش
معاذ : طب يلا اركبوا انا اعرف حتة مطعم بيعمل اكل انما ايه تحفة
مروة : بس لازم نكلم ماما ونقولها
معاذ : تأمري بس يلا اركبوا
تركب سهر قدام جنب معاذ .... وتركب سمر ورا جنب مروة ومنار ....
منار بتضحك على سهر ....
مروة توشوش سمر : ام قلب حجر شكلها وقعت
سمر تبص لمروة : اخرسي يا بت وتبص لمنار : وانتى يا اختي اضحكي اضحكي
سمر لنفسها : بقى سهر تلين كده شكلنا داخلين على ايام سودة استرها يارب
***********************************************
محمد ومحمود قاعدين في النادي محمود ماسك كتاب بيقرا فيه ومحمد قاعد مبيعملش حاجة عينه عالبنات وبس ......
محمد: انت هتفضل تقرا كده يابني بص على خيرات ربنا
محمود: اللى هي ايه من وجهة نظرك ؟
محمد : بنات اسكندرية دول طلعوا جامدين اوي
محمود : لا والله مش دول البنات اللى قلت عليهم غفر وكنت مضايق انك نازل مصر عشان مش هتشوف بنات عدلة تاني ؟
محمد: كنت غلطان ياحبيبي .... بص كده على البنات جمالهم غير ....
محمود يرجع يقرا : ربنا يهديك
محمد : ربنا يهديك انت
تدخل بنت من باب النادي وكل الولاد يبصوا عليها وكل واحد نفسه يكلمها وكل واحد بكلمة اعجاب يشوفها محمد ومينزلش عينه من عليها لحد ما تروح تقعد مع شلة شباب وبنات وتسلم عليهم وتبتدي ضحك وكلام .....
محمد: مين البنت الجامدة اوي دي ؟
محمود : .......
محمد: شوف كده يا محمود ؟
محمود: ابعد عني خالص انت ونزواتك
محمد: انت حر هيفوتك كتير والله وبكرة تندم
محمود : بطريقتك دي معتقدش ان فاتني حاجة وعمري ما هندم
محمد: ياشيخ روح انا هروح اكلمها
محمود : ............
يقوم محمد يتعرف على البنت ..... يتجه ليها ويقف قدامها
محمد : هاي
البنت وهي حاطة رجل على رجل : ....
محمد : انا محمد ممكن نتعرف
البنت : وانا اتعرف عليك ليه ان شاء الله
محمد: يعني بحكم ان احنا زمايل في نفس النادي قلت يعني اتعرف عليكي ونبقى صحاب
البنت ترفع حواجبها : ونبقى صحاب انت بتستهبل انت مين اصلا عشان نتصاحب يلا يا شاطر امشي من هنا وكفاية تحرج نفسك اكتر من كده
وتقوم وتسيبه ...... محمد محرج جدا واتضايق اوي .....
ورجع لمحمود وهو مضايق .....
محمد بضيق : انا همشي
محمود : مالك يابني حصل ايه
محمد : محصلش انا ماشي اشوفك في البيت
ويقوم محمد ويسيبه .....
محمود : محمد .. استني
ميسمعش محمد ويمشي .....
محمود : ايه ده ماله ايه اللى حصله ؟
*******************************************
في جزء تاني من النادي عادل ماشي مع البنت ......
عادل : انتى بتهرجي ايه اللى انتى عملتيه ده يا نهي ؟
نهي : عملت ايه ؟ انا مش فاهمة
عادل : انتى ازاي تعامليه كده
نهي : ده باين عليه عيل شايف نفسه اوي وانت عارفني انا مش اي حد يقدر يتكلم معايا
عادل : انتى تعرفي ده يبقى مين الاول ما انتى لو تعرفي مش هتعملى كده
نهي بعدم اهتمام : يبقى مين يعني ؟
عادل : يبقى ابن الدكتور خالد المنشاوي اكبر دكتور جراح مخ واعصاب على مستوى العالم واللى بيبني اكبر مستشفى استثماري في اسكندرية ، وابن المهندسة نهي عبد الرحمن اكبر سيدة اعمال في اسكندرية .
نهي باهتمام : معقول وانت عرفت منين ؟
عادل : انا اتعرفت عليه النهاردة وهو بيسألني عن مكان هنا في النادي
نهي بتفكر كتيييير ..... وبعدين ابتسمت وقامت
عادل : رايحة فين ؟
نهي بخبث : رايحة اعتذرله اصلي اكتشفت ان كانت طريقتي بايخة اوي اوي ولازم اصالحه
عادل : كنت متأكد انا حافظك
نهي : طيب عن اذنك بقى
*********************************************
في مطعم شيك عالبحر قاعد معاذ وجنبه على اليمين سهر وعالشمال مروة ومروة جنبها منار وجنب منار سمر ........
معاذ : يارب يكون المكان عجبكم
سمر : اه عجبنا هو حلو اوي وشيك اوي
مروة : بجد ميرسي على العزومة الحلوة دي يا معاذ
معاذ : انتوا تؤمروا .... تعرفوا على الرغم من اني استغربت اني شوفتكوا في المطار وعددكم الكبير اذهلني
سمر تقاطعه : اه خدنا بالنا ومحبناش نقاطعك اصل منظرك كان تحفة ياخرابي عليك فتحة بق انما ايه تجنن
كلهم يضحكوا .....
معاذ : ههههههههههههههههه ماشي ياسمر بس والله حبيت اوي انكوا كتير حسيت بالدفا اوي اي ينعم مليش غير اخت واحدة بس تخيلت كده لو انا ليا العدد الهائل من الاخوات ده
مروة :ههههههههههه كنتوا قلبتوها مجزرة
سهر : ايوة اسألنا احنا
معاذ : وعلى كده بقى ناويين على ايه ؟ يعني بعد رجوعكم مصر قررتوا تعملوا ايه فيها ؟
مروة : انا ومنار ومهند واحمد وسارة بنكمل دراستنا
معاذ : طب سهر وسمر ناويين على ايه ؟
سمر : اولا احنا متأقلمناش على مصر لازم نتأقلم عليها الاول احنا لسة متأقلمناش
سهر : وبعدين لو قررنا نستقر في مصر ونبتدي مستقبلنا فيها اعتقد اني هدور على بيت ازياء ابتدي فيه
سمر : وانا هدور على جريدة وافضح الناس بقى وابقى مشهورة
معاذ : ههههههه ياساتر يارب تفضحي الناس ليه كده
سمر : هو مش الصحفي عندكوا بتقولوا عليه بيفضح الناس وانا اصلا مش صحفية وبس انا كمان رسامة كاريكتير
معاذ : لو احتجتوا اي حاجة في اي مكان احنا لينا علاقات كتير
مروة : هو ايه مصر دي قايمة بالوسايط ليه كده كل واحد ليه معارف يقدر يعمل اللى هو عايزه ويشتغل الشغلانة اللى هو عايزها
سمر : فعلا حاجة تقهر اوي يعني ايه خريج فنون جميلة يشتغل ظابط لمجرد انه معاه وسطة كبير
معاذ : ههههه متبالغيش اوي كده
سهر : سمر عندها حق وفعلا لو وصلت في مصر هتحصل
معاذ : ........
سهر : اديك سكت تقدر تقولى بقية الناس لو حبوا يشتغلوا بأمكانيتاهم هيلاقوا الشغل اللى يرضي عيشتهم وميخليهمش محتاجين
معاذ : .......
سمر : اديك سكت تاني
مروة : بقولك ايه انتى وهي احنا جايين نتعشي مش جايين ننكد على نفسنا اسكتوا بقى وبعدين حرام عليكوا انتوا هتستلموه لوحدكم كده وهو قاعد بينكم مش قادر ينطق ياعيني
سمر : خلاص هنسكت اهو
مروة : مش يلا بينا بقى احنا هنتأخر
معاذ : طب يلا اوصلكم
ويقوموا يروحوا مع معاذ .....
*******************************************
محمود لسة قاعد بيقرا في النادي ...... نهي تقرب منه ....
نهي : هاي
محمود يبصلها وهو ساكت :.......
نهي : انا كل ده بدور عليك انت فين انا قلبت النادي عليك
محمود : عليا انا ؟
نهي تقعد على الكرسي اللى جنبه وتحط رجل على رجل ......
نهي : ايوة
محمود : انتى تعرفيني اصلا ولا انا اعرفك اساسا
نهي بدلع : خلاص بقى بلاش تقل انا جاية اعتذرلك انا حسيت اني كنت سخيفة اوي معاك
محمود : ........
نهي بدلع وعنيها في عينه : انا عمري ما اعتذرت لحد بس جيت اعتذرتلك انت
محمود : .......
نهي : بلاش تقل بقى وخلى قلبك ابيض المرة دي
تمد ايدها وتسلم عليه .......
نهي : انا نهي وانت محمد صح ؟
محمود بسخرية : لا انا مش محمد
نهي : نعم انت بتتريق عليا
محمود : لا انا فعلا مسميش محمد
نهي بعصبية : يعني انت كدبت عليا ولا ايه ؟
محمود يقوم يقف ........
محمود بعدم اهتمام : لا انا مكدبتش ولا محمد كدب انا محمود توأم محمد محمد مشي من بعد انتى ما احرجتيه وهبقى اوصله اعتذارك يا ......
نهي بغيظ من طريقته : نهى اسمي نهي
محمود : اه اوك هبقى ابلغه
ومشى وسابها وهي مستغربة لان عمر ماحد عمل معاها كده والكل كان بيهتم بيها
نهى لنفسها : تقيل اوي بس مش عليا يا واد يا تقيل
وتفضل متابعاه بنظرة اعجاب لحد ما يختفي ....
معاذ : ها عملتوا ايه النهاردة ؟
مروة : معملناش حاجة
معاذ : في حاجة مضايقاكم
مروة : لا مفيش والله احنا كويسين احنا بس عايزين نروح بسرعة
معاذ : اوك
مروة باصة من الشباك ......
مروة : اقف اقف اقف مش دي سهر وسمر
معاذ لما سمع اسم سهر قلبه دق جامد .... عينه بتدور
معاذ : فين ؟
مروة : اهم هناك بيصوروا اهم
معاذ : اه
معاذ وقف بالعربية ...... ونزل ومروة نزلت ندهت عليهم ....
سهر وسمر بيبصوا لقوا مروة .... سهر اول ما شافت معاذ ابتسمت ومنزلتش عنيها من عليه ....ومشيوا باتجاههم
مروة : انتوا بتعملوا ايه ؟
سمر : بنلف اسكندرية عايزين نشوفها
معاذ : انتوا خارجين من امتى ؟
سمر : من حوالى 3 ساعات
معاذ : ههههههههه ولسة هنا انتوا مبعدتوش كتير عن بيتكم
ويبص معاذ لسهر ....
معاذ : لو تحبوا انا ممكن اوريكم اسكندرية حتة حتة ومش هتاخدوا وقت طويل
سهر بسرعة : اوك ياريت
سمر ومروة يبصولها باستغراب .....
سمر : من امتى ؟
سهر : هو ايه ده ؟
مروة : انتى عمرك ماحبيتي حد يرشدك او يساعدك تعرفي مكان جديد
سهر بارتباك : لا عادي والله يعني عشان مناخدش وقت طويل زي ما معاذ بيقول
معاذ : انا تحت امركم طيب مش هتروحوا تحبوا اوصلكم
سمر : لا هنتعشي في اي مكان ونروح
سهر : ماتيجي معانا يا معاذ
سمر ومروة يبصولها باستغراب جامد .....
سهربارتباك واضح : واكيد مروة ومنار معانا اصلا يعني
معاذ : ايه رأيك يا مروة
مروة : انا جاية انا ومنار وش
معاذ : طب يلا اركبوا انا اعرف حتة مطعم بيعمل اكل انما ايه تحفة
مروة : بس لازم نكلم ماما ونقولها
معاذ : تأمري بس يلا اركبوا
تركب سهر قدام جنب معاذ .... وتركب سمر ورا جنب مروة ومنار ....
منار بتضحك على سهر ....
مروة توشوش سمر : ام قلب حجر شكلها وقعت
سمر تبص لمروة : اخرسي يا بت وتبص لمنار : وانتى يا اختي اضحكي اضحكي
سمر لنفسها : بقى سهر تلين كده شكلنا داخلين على ايام سودة استرها يارب
***********************************************
محمد ومحمود قاعدين في النادي محمود ماسك كتاب بيقرا فيه ومحمد قاعد مبيعملش حاجة عينه عالبنات وبس ......
محمد: انت هتفضل تقرا كده يابني بص على خيرات ربنا
محمود: اللى هي ايه من وجهة نظرك ؟
محمد : بنات اسكندرية دول طلعوا جامدين اوي
محمود : لا والله مش دول البنات اللى قلت عليهم غفر وكنت مضايق انك نازل مصر عشان مش هتشوف بنات عدلة تاني ؟
محمد: كنت غلطان ياحبيبي .... بص كده على البنات جمالهم غير ....
محمود يرجع يقرا : ربنا يهديك
محمد : ربنا يهديك انت
تدخل بنت من باب النادي وكل الولاد يبصوا عليها وكل واحد نفسه يكلمها وكل واحد بكلمة اعجاب يشوفها محمد ومينزلش عينه من عليها لحد ما تروح تقعد مع شلة شباب وبنات وتسلم عليهم وتبتدي ضحك وكلام .....
محمد: مين البنت الجامدة اوي دي ؟
محمود : .......
محمد: شوف كده يا محمود ؟
محمود: ابعد عني خالص انت ونزواتك
محمد: انت حر هيفوتك كتير والله وبكرة تندم
محمود : بطريقتك دي معتقدش ان فاتني حاجة وعمري ما هندم
محمد: ياشيخ روح انا هروح اكلمها
محمود : ............
يقوم محمد يتعرف على البنت ..... يتجه ليها ويقف قدامها
محمد : هاي
البنت وهي حاطة رجل على رجل : ....
محمد : انا محمد ممكن نتعرف
البنت : وانا اتعرف عليك ليه ان شاء الله
محمد: يعني بحكم ان احنا زمايل في نفس النادي قلت يعني اتعرف عليكي ونبقى صحاب
البنت ترفع حواجبها : ونبقى صحاب انت بتستهبل انت مين اصلا عشان نتصاحب يلا يا شاطر امشي من هنا وكفاية تحرج نفسك اكتر من كده
وتقوم وتسيبه ...... محمد محرج جدا واتضايق اوي .....
ورجع لمحمود وهو مضايق .....
محمد بضيق : انا همشي
محمود : مالك يابني حصل ايه
محمد : محصلش انا ماشي اشوفك في البيت
ويقوم محمد ويسيبه .....
محمود : محمد .. استني
ميسمعش محمد ويمشي .....
محمود : ايه ده ماله ايه اللى حصله ؟
*******************************************
في جزء تاني من النادي عادل ماشي مع البنت ......
عادل : انتى بتهرجي ايه اللى انتى عملتيه ده يا نهي ؟
نهي : عملت ايه ؟ انا مش فاهمة
عادل : انتى ازاي تعامليه كده
نهي : ده باين عليه عيل شايف نفسه اوي وانت عارفني انا مش اي حد يقدر يتكلم معايا
عادل : انتى تعرفي ده يبقى مين الاول ما انتى لو تعرفي مش هتعملى كده
نهي بعدم اهتمام : يبقى مين يعني ؟
عادل : يبقى ابن الدكتور خالد المنشاوي اكبر دكتور جراح مخ واعصاب على مستوى العالم واللى بيبني اكبر مستشفى استثماري في اسكندرية ، وابن المهندسة نهي عبد الرحمن اكبر سيدة اعمال في اسكندرية .
نهي باهتمام : معقول وانت عرفت منين ؟
عادل : انا اتعرفت عليه النهاردة وهو بيسألني عن مكان هنا في النادي
نهي بتفكر كتيييير ..... وبعدين ابتسمت وقامت
عادل : رايحة فين ؟
نهي بخبث : رايحة اعتذرله اصلي اكتشفت ان كانت طريقتي بايخة اوي اوي ولازم اصالحه
عادل : كنت متأكد انا حافظك
نهي : طيب عن اذنك بقى
*********************************************
في مطعم شيك عالبحر قاعد معاذ وجنبه على اليمين سهر وعالشمال مروة ومروة جنبها منار وجنب منار سمر ........
معاذ : يارب يكون المكان عجبكم
سمر : اه عجبنا هو حلو اوي وشيك اوي
مروة : بجد ميرسي على العزومة الحلوة دي يا معاذ
معاذ : انتوا تؤمروا .... تعرفوا على الرغم من اني استغربت اني شوفتكوا في المطار وعددكم الكبير اذهلني
سمر تقاطعه : اه خدنا بالنا ومحبناش نقاطعك اصل منظرك كان تحفة ياخرابي عليك فتحة بق انما ايه تجنن
كلهم يضحكوا .....
معاذ : ههههههههههههههههه ماشي ياسمر بس والله حبيت اوي انكوا كتير حسيت بالدفا اوي اي ينعم مليش غير اخت واحدة بس تخيلت كده لو انا ليا العدد الهائل من الاخوات ده
مروة :ههههههههههه كنتوا قلبتوها مجزرة
سهر : ايوة اسألنا احنا
معاذ : وعلى كده بقى ناويين على ايه ؟ يعني بعد رجوعكم مصر قررتوا تعملوا ايه فيها ؟
مروة : انا ومنار ومهند واحمد وسارة بنكمل دراستنا
معاذ : طب سهر وسمر ناويين على ايه ؟
سمر : اولا احنا متأقلمناش على مصر لازم نتأقلم عليها الاول احنا لسة متأقلمناش
سهر : وبعدين لو قررنا نستقر في مصر ونبتدي مستقبلنا فيها اعتقد اني هدور على بيت ازياء ابتدي فيه
سمر : وانا هدور على جريدة وافضح الناس بقى وابقى مشهورة
معاذ : ههههههه ياساتر يارب تفضحي الناس ليه كده
سمر : هو مش الصحفي عندكوا بتقولوا عليه بيفضح الناس وانا اصلا مش صحفية وبس انا كمان رسامة كاريكتير
معاذ : لو احتجتوا اي حاجة في اي مكان احنا لينا علاقات كتير
مروة : هو ايه مصر دي قايمة بالوسايط ليه كده كل واحد ليه معارف يقدر يعمل اللى هو عايزه ويشتغل الشغلانة اللى هو عايزها
سمر : فعلا حاجة تقهر اوي يعني ايه خريج فنون جميلة يشتغل ظابط لمجرد انه معاه وسطة كبير
معاذ : ههههه متبالغيش اوي كده
سهر : سمر عندها حق وفعلا لو وصلت في مصر هتحصل
معاذ : ........
سهر : اديك سكت تقدر تقولى بقية الناس لو حبوا يشتغلوا بأمكانيتاهم هيلاقوا الشغل اللى يرضي عيشتهم وميخليهمش محتاجين
معاذ : .......
سمر : اديك سكت تاني
مروة : بقولك ايه انتى وهي احنا جايين نتعشي مش جايين ننكد على نفسنا اسكتوا بقى وبعدين حرام عليكوا انتوا هتستلموه لوحدكم كده وهو قاعد بينكم مش قادر ينطق ياعيني
سمر : خلاص هنسكت اهو
مروة : مش يلا بينا بقى احنا هنتأخر
معاذ : طب يلا اوصلكم
ويقوموا يروحوا مع معاذ .....
*******************************************
محمود لسة قاعد بيقرا في النادي ...... نهي تقرب منه ....
نهي : هاي
محمود يبصلها وهو ساكت :.......
نهي : انا كل ده بدور عليك انت فين انا قلبت النادي عليك
محمود : عليا انا ؟
نهي تقعد على الكرسي اللى جنبه وتحط رجل على رجل ......
نهي : ايوة
محمود : انتى تعرفيني اصلا ولا انا اعرفك اساسا
نهي بدلع : خلاص بقى بلاش تقل انا جاية اعتذرلك انا حسيت اني كنت سخيفة اوي معاك
محمود : ........
نهي بدلع وعنيها في عينه : انا عمري ما اعتذرت لحد بس جيت اعتذرتلك انت
محمود : .......
نهي : بلاش تقل بقى وخلى قلبك ابيض المرة دي
تمد ايدها وتسلم عليه .......
نهي : انا نهي وانت محمد صح ؟
محمود بسخرية : لا انا مش محمد
نهي : نعم انت بتتريق عليا
محمود : لا انا فعلا مسميش محمد
نهي بعصبية : يعني انت كدبت عليا ولا ايه ؟
محمود يقوم يقف ........
محمود بعدم اهتمام : لا انا مكدبتش ولا محمد كدب انا محمود توأم محمد محمد مشي من بعد انتى ما احرجتيه وهبقى اوصله اعتذارك يا ......
نهي بغيظ من طريقته : نهى اسمي نهي
محمود : اه اوك هبقى ابلغه
ومشى وسابها وهي مستغربة لان عمر ماحد عمل معاها كده والكل كان بيهتم بيها
نهى لنفسها : تقيل اوي بس مش عليا يا واد يا تقيل
وتفضل متابعاه بنظرة اعجاب لحد ما يختفي ....
