اخر الروايات

رواية اميرة البلد ( العروس المناسبة ) الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة سلطان

رواية اميرة البلد ( العروس المناسبة ) الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة سلطان


الفصل الثالث

كانت اسراء تجلس في بهو المنزل مع نسرين و ابتهال

و كان محمود بالخارج يستقبل اخيه الاصغر "" ادهم ""

و هو في عمر السابعه و العشرون يدرس في الخارج و يتحدث الكثير من اللغات ببراعه

كانت تنزل منار علي السلالم

و هي مصففه شعرها بعنايه و تركاه حرراا
و ترتدي عبائه بيضاء ذو اكمام من الشيفون

و تضع مكياج كامل و كانها عروس

منار بابتسامه : هاي عليكم

اسراء نظرت لها نظره ثاقبه و كانها ترصدها من الاعلي الي الأسفل

اسراء بغضب : ايه اللي انتي مهبباه في نفسك ده

منار بضيق : في ايه عادي هو عيب اهتم بنفسي

اسراء و قد ارتفع صوتها مما ادي الي انتباه ابتهال و نسرين

اسراء : حضرتك مش محجبه وله انا متهايقلي

منار بتوتر : اه محجبه بس انا في بيتي اقعد براحتي
هو المفروض اتحجب و انا في البيت

اسراء بانفعال : لا مش براحتك يا هانم و انتي مش في بيتك لانك معاكي رجاله

تجوزلك وله مش هتبطلي هبل

و اقتربت منها و شدتها بعنف من شعرها

اسراء : اظن محمود مش اخوكي

و اخوه اكيد مش اخوكي صح

يعني مدام احنا عارفين انهم هيوصلوا في اي لحظه المفروض الهانم تبقي مستعده و بحجابها ما تتكلمي يا ماما

نسرين بانفعال شديد : ممكن تخرسوا شويه كل واحده فيكم بتزعق و لا عاملين حساب لامكم و لا عمتكم اللي قاعدين

ممكن متدخليش انتي يا اسراء و ملكيش دعوه بيها

"" فابتسمت منار و كان والدتها ستنصفهااا ""

نسرين بانفعال شديد علي منار : اطلعي و شيلي القرف اللي علي وشك ده انتي مش

في فرح و تلبسي حاجه عاديه

و تلمي شعرك و تلبسي الطرحه

فتسمرت منار مكانها فلم تتوقع أن والدتها ستفعل ذالك كانت تظن انها ستنصفها

نسرين : مش بقول اطلعي وله بكلم نفسي انا

اطلعييييييييييي

ونفذي اللي قولت عليه

انتي خلاص نسيتي نفسك انا كنت بقول صغيره و مش مركزه بس الصغير بيكبر و انتي مش ناويه تكبري باااين

متفتكروش ان علشان ابوكم مات انك

هتعلموا اللي انتم عاوزينه و تاني مره صوتكم ميعلاااش قدامي انتم فاهمين

منار طلعت لغرفتهاا
و هي تبكي
و دخل في هذه الاثناء محمود

محمود بتساؤل : صوتكم عالي كدا ليه

ابتهال بتوتر : ابدا يا حبيبي كالعاده اسراء و منار بيهزروا مع بعض شويه

فين ادهم

ادهم دخل من ورائه : انا هنا يا ابتهال هانم

و دخل و احضتنه ابتهال فهي كانت متعلقه به منذ طفولته و هو ايضا فقد توفقت والدته في عمر الثلاث سنوات و كانت من تعتني به هي ابتهال

ابتهال بحب : وحشتني اووي يا حبيبي يخربيت التعليم و الشغل اللي براا ا

ادهم بابتسامه : اخر مره و اقعد اقرفك

هنا بقاا خلاص

ابتهال ابتعدت عنه و زغرطت

ابتهال بحب : الحمدلله يا حبيبي انك هتفضل معانا علطول

و سلم علي نسرين

نسرين و هي ترحب به : نورت يا حبيبي

اادهم بابتسامه : بنورك

ادهم نظر وجد اسراء وهي عاقده ساعديهاا و تقف بجانب امها و تنظر الي الارض

ادهم بمرح : هو الواحد بيسافر و يغييب سنين
و يرجع يلاقيكي نفس الوقفه

فكيها علشان ربنا يفكهاا عليناا

""فضحك الجميع ""
اسراء ببرود : اهلا نورت

ادهم : الحمدلله لسانك لسه متقطعش يعني و بتردي ده شي جميل بصراحه

ابتهال حاولت ان تجعله يتركها فالان هي مستعده ان تتعارك مع اي حد : ياله علشان نفطر سوواا

و بعدين ترتاح بقا من السفر

و بالفعل فطروا و طلع ادهم لغرفته ليرتاح من عناء السفر
_________________________________________
و كان محمود في غرفته و معه خالته ابتهال

ابتهال بصدمه : انت بتهزر يعني

وله انت بتقول ايه ده هزار بايخ

محمود بابتسامه هادئه: ههزر معاكي برضو في حاجه زي كده انا يعتبر اتقدمت ليها

مش ديه كانت امنتيك ؟؟!!

انتي امبارح قولتيلي انك نفسك

اني اتجوز دلوقتي متسغربه ليه دلوقتي

ابتهال بحيره : ايوه قولتلك بس مكنتش اعرف انك اخدت كلامي علي محمل الجد اويي كده

ده انا مكملتش يومين مكلماك في الموضوع

و كنت عمال تاخدني علي قد عقلي

و بعدين يوم مما تفكر

تفكر في عائشه ده كلام محدش يصدقه تقريباا

مش انا لوحدي

محمود بهدوء : انا يا ستي و لا كنت باخدك علي قد عقلك و لا حاجه و الدليل اني نفذت نصيحتك

علطول ايه المشكله كده

ابتهال باستغراب شديد : طب انت و عائشه ؟؟!

طب ازاي ؟!!! يعني انته يعني عجبتك في ايه انت هتوافق انها تشتغل يعني بصراحه

انا هتجنن مش مصدقه اللي بتقوله

محمود : هو انتم ليه كلكم مستغربين

كدا حتي حمدان مستغرب ؟؟!!

ابتهال : انا معرفش عائشه اووي بس اعرفك انت

محمود : مش انتي قولتلي

في واحده النسر بيتمناها ؟!!!

و فضلت ادور علي اجااابه ملقتش غيرهاا

ابتهال نظرت له بصدمه

ابتهال باستغراب : طب و انت بتتمناها ليه

مش قصدي

يعني انا بصراحه يا ابني الموضوع

انا مستغرباه جدا

محمود بوجوم : و انا مستغربه اكتر منك
بس انا هنفذ اللي انا عايزه
ابتهال بتساؤل ممتلي بالحيره : طب هي هتوافق

محمود : حتي ديه مقدرش

اديكي كلمه فيهاا بعقلي

لكن لو باحساسي فهي هتوافق اكيد هي لياا

ابتهال : واثق اووي انت

محمود بهدوء : مجرد لحظات تخليكي تااكدي من حاجات متدخلش العقل و انا مش عايز افكر بعقلي خصوصاا المره ديه
________________________________________________

بعد حديث عائشه مع خالها

مر اليوم كالعاده و هي في شغلها

و لكن عقلها في مكان اخر لاول

مره تفكر هكذا في احد يتقدم

لها حتي هي لم تفسر اسباب

و لكن الصدمه حينماا قامت من النوم

و قالت لهاا سيده ان عمها و زوجته بالأسفل

نزلت عائشه و هي غااضبه وجدتهم يفطروا

و كانهم في بيتهم

عائشه بغضب شديد : ياتري ايه المهزله

ديه انتم ايه اللي جابكم هناا

طلععت بمكر و ابتسامه مزيفه : صباح النور يا ست البنات

حسيبه بخبث : صباح الخير تقوليها الاول يعني ده استقبال تستقبليه لمرات عمك و

عمك والله عيب عليكي

عائشه بغضب : مش علي اخر الزمن انتم اللي هتعلموني العيب و الصح و الغلط و

اظن انتم عارفين كدا كويس و مش من حقكم تتدخلوا بيتي غير لما اذن ليكم بكداا لان ده مش مكانكم و لا عمر هيكون ليكم مكان هنااا

طلعت بخبث : خلاص مش هرد عليكي يا بنت اخويا برضو و علشان انا الكبير

العيله

كلها جايه النهارده علشان نشوف حل ليكي مهوا مش هينفع البلد تاكل وشناا يعني اننا سايبينك عايشه لوحدك ده شي ميرضنيش و لا كبير و لا صغير في العيله يرضيه

عائشه : الكبير كبير بافعاله يا عمي وله انته رايك ايه ؟!!
حسيبه : طبعا يا حاج طلعت احنا برضو

مش هنسيب بنت اخوك ابدا

طلعت بمكر : يا بنتي احنا في الاول و الاخر اهل و مهما كان بينا خلافات مينفعش الناس تعرفها و مينفعش اسيب بنت اخويا لوحدهاا الناس كلت وشي برضو

عائشه :و انت كنت فين لما ابويا مات وله الحنيه خلاص مبقاش ليها حدود دلوقتي

طلعت :مش انتي اللي طرديناا يا بنتي انا عمري ما اسيبك و بعدين الحي ابقي من الميت

عائشه بسخريه : الميت مات بحسرته منك و لو فاكر انك هتعيش هنا و هتبقي كبير علي حسابي فانسي انا مش ابويا و مش هسامح و مش هنسي و مش بخاف من الفضايح و عندي استعداد اني اطردك دلوقتي و اللي يتكلم يتكلم

طلعت بحزن مصتنع :ما تحضرينا يا سيده انتي شايفه انها ينفع تكلم عمها كده و هو خايف علي مصلحتهااا و مش عايزها تعيش لوحدها ديه اخرتها

كانت تتحدث سيده و لكنها توقفت عن الكلام حينما سمعت صوت حسيبه

حسيبه : مبقاش الا الخدامين و يتكلموا
و يدخلوا في كلام اسيادهم

عائشه بغضب : بقولك ايه انتي تقعدي زيك زي اي كرسي و اياكي تغلطي في سيده خط احمر الخدامين عارفين نفسهم

و ياريت تخليكي في نفسك و ديه اخر مره هكلمك فيها المره الجايه هيكون فعل

انتي فاهمه

سمعوا صوت السيده كبيره في اواخر الستينات من عمرهاا و هي اخلاص

اخلاص بغضب : بتعلي صوتك علي مرات عمك واضح اني اللي سمعته ان عيارك فلت ده شي قليل علي اللي سمعته بودني

عائشه : اهلا يا ستو

احضتنها عائشه بجمود و كانها تقضيه واجب

اخلاص : ايه اللي سمعته ده يا عائشه

عائشه : اظن اللي سمعتيه

هو الحقيقه ده بيتي انا و باسمي انا و اللي جاي يفتكر نفسه في بيته يرجع ما كان ما جه و بلاش بقاا تمثيل كفاياااا كدب شبعت كدب

اخلاص : احترمي نفسك يا عائشه متنسيش ان جدتك و عمك قدامك احترمي الكبير

عائشه بسخريه: و عايزين ايه يا كبار اللي ممكن تيجوا علشانه مات و و ادفن من سنتين مات بعد عجزه

اخلاص بجمود : انتي بنت بنتي و مهما قولتي مش هنسيبك و عمك احق واحد يقعد معاكي انتي فاكره اننا هنسيبك لغايت امته انتي بنت !!

في بنت تقعد لوحدهاااا في بيت طويل عريض
مش كفايا اللي حاول يتعدي عليكي و جه يسرق بيتك

عائشه ضحكت بسخريه : و ايه كمان يا ستو ياتري قولتلها يا عمو ان اللي حاول يتعدي علياا يبقي مين

اخلاص باستغراب : حرامي طبيعي يحاول يتعدي علي واحده عايشه لوحدها

عائشه : شويه تصحيح مفاهيم انا مش لوحدي

ثانيااا بقا اللي حاول يتعدي علياا ده ابن عمي وله تحبي يا طنط حسيبه اقول جوز اختي السابق

اخلاص : انتي بتقولي ايه يا بنتي

عائشه :اللي سمعتيه و هاتوا الكبير و الصغير لو تحبي متجيش تعملي نفسك جدتي اللي هتخليني اسمع كلامها انتي من يوم ما امي ماتت سالتي علياا انا و اختي الله يرحمهاا كام مره تقدري تعديهم علي صوابعك ؟!!!

دلوقتي بقيت حفيدتك اللي خايفه عليهااا

طلعت بمكر : مينفعش تكلمي ستك كده يا عائشه

عائشه بضيق : اكيد مش هتعلم الصح و الغلط منك برضو

حسيبه بخبث : يا بنتي استهدي بالله عيب

عائشه : و انتي معرفتيش العيب ليه

لما اللي ابنك عمله
في اختي

مقولتلوش ليه انه عيب

اخلاص بانفعال فان كلامها صحيح : عمك و مرات عمك هيفضلوا عايشين هنا معاكي لغايت بقا لما تتجوزي لان احنا مش هنسمح

ان سيرتنا تكون علي كل لساان بسببك

عائشه : متفتكروش اني هتجبر علي حاجه

اللي انا عيزاه هيحصل مهما عملتم

هات اللي عايز تجيبه يا عمي انا مبعملش حاجه اخاف منها اللي علي راسه بطحه بيحسس عليها .......

و تركتهم و طلعت لغرفتهاا

________________________________________

تجمعت عائله عائشه

القريب و البعيد جاء

الكل يريد ان يضع حدا لها من يسال

عنها و من لا يسال عنها يريد

ان يتحكم بهاا

سمعت الكثير و الكثير منهم و لكنها لم تسكت الا ان اعطتهم الرد الحاد فهم يستحقوا اكثر من ذالك الجميع يعاقبها و كانها فعلت شي يجعل العار يلازمهم ؟!!!!!

فكان طلعت استطاع ان يجعل الجميع غاضب و يصرخوا في بيتها و لكن عددهم و كلامهم جعلوها لا تستطع ان توجه كلامها لمن و لمن ؟!!!

جاء في اليوم التالي شاهين

و تفاجي بوجود الجميع

و اول من استقبلته اخلاص

اخلاص بابتسامه : اهلا يا شاهين يا ابني

ايه خلاص نسيت امك

** فهي امه في الرضاعه **

شاهين حاول ان يبتسم فالصدمه كفيله بان تلجمه : ابدا يا حجه

هو احنا لينا بركه الا انتي

اخلاص بتساؤل : مراتك و عيالك عاملين ايه

شاهين برضا و حمد : الحمدلله بخير

نحمد ربنا

اخلاص : الحمدلله

ثم اكملت بعتاب : و ياتري انت ساكت علي اللي بتعمله عائشه حتي مش بتديني خبر انا معرفش

ان كل ده حصل

شاهين بحيره : والله مش قصدي يا حجه

بس انا مش فاهم اقولك ايه

هي عائشه عملت ايه هي مجرد انها ماسكه شغل ابوهااا

مش شايف انها عملت حاجه غلط

اخلاص بغضب مكتوم : واضح ان اللي سمعته صح

و انك انت اللي مقويهاا

شاهين بحرج : بصي يا حجه انا و لا بقوي حد و لا بضعف حد ديه املاكها و هي حره فيه انا ما الا واقف معاها

لانها وصيه ابوهاا بالنسبالي اني اكون في ضهرها لكن غير كدا انا مليش اي راي و لا اي كلمه كله قراراتها و انا مش شايف انها عملت جريمه بالعكس ديه لو بنتي هفتخر بيها انها واقفه وسط الرجاله

و بتشتغل و بيعملوا ليها حساب

اخلاص : والله عال اوي يا شاهين

"" جائت عائشه ""

عائشه بتجاهل لهاا : ياله يا خالو علشان عيزاك في موضوع

اخلاص بغيظ : ما تتكلمي قدامي ايه المشكله

عائشه بجمود : معلش !!

ذهبت عائشه علي ان يتبعهاا شاهين

بعد ان استاذن من اخلاص

و طلعوا للحديقه

شاهين : خير يا بنتي

عائشه : هتتصل تقول لمحمود الشرقاوي ان طلبه مرفوض

شاهين بانزعاج واضح : برضو يا بنتي مصره علي اللي في دماغك مفيش فايده في العند بتاعك صح

عائشه بهدوء : لازم ارفض طلبه لانه جاي يعرف راايي و انا لياا اهل و عزوه

زي ما انت شايف قوله لو عايز يتقدم

ليا يروح يتقدم لياا

و يطلب ايدي من عمي طلعت

نظر لها شاهين بحيره : انتي بتهزري يا عائشه

قصدك ايه بكلامك ده
انا مبقتش فاهم ليكي حاجه

عائشه : مش هي ديه الاصول يا عمي اللي عايزني امشي بيهاا و الكل بيطالب بالاصول في بيتي فالاصول بتقول انه يطلب ايدي من عمي

وله ايه

شاهين بتساؤل : طب انتي عارفه !؟؟؟

انتي بتعملي ايه كده انتي بتتكلمي

ان الموضوع هيمشي رسمي

عائشه بثقه لا تمتلكهاا : اكيد و انا عيزاه يمشي رسمي يتقدم لياا و بعدين نفكر انا و عمي و عيلتي تفكر
هي ديه الاصول برضو

شاهين بحيره : مبقتش فاهمك

يا بنتي عايزه توصلي لايه

عائشه بصدق و وجع : عمري ما كان ليا حاجه معينه اوصل ليهاا دايما بتحط في اختيارات و بختار اللي اقل ضرر ليا

مش هسمح ليهم يعيشوا في بيتي و يتحكموا فياا

شاهين بتردد و هو يحاول ان يجعلها تعلم ان الموضوع ليس لعبه بالفعل هو كان يريدها ان تفكر و لكن ليس بهذه الطريقه

شاهين : ده جواز مش هزار يا بنتي انتي متخيله انتي بتعملي ايه كده الموضوع هيبقي رسمي و مفيش كلام

عائشه : مش انته فضلت تحكي ليا عن مميزاته

و كنت بتحاول تقنعني بكل الطرق الممكنه
اني اوافق

انته زعلان علشان وافقت

ليه دلوقتي مش ده اللي انت عايزه

شاهين بحزن : انا زعلان انك وافقتي

و انتي مجبره

مش موافقه بكامل ارادتك

عائشه : همشي علي كلامك مش انت قولت لو ابويا كان عايش

كان اختار محمود لياا و انا واثقه

ان ابويا هيختارلي الخير

و انت عمرك ما هتضرني...
_________________________________________

و بعد حديث طويل ذهبت عائشه الي غرفتها و هي تبكي بصمت فهي دائما ليس لها حريه الاختيار فقط اختيارات تكون موضوعه عليها و تختار الاقل في الضرر

سيده بعتاب : عملتي الي في دماغك

ليه استسلمتي

عائشه بهدوء : مش انتم نفسكم اتجوز

ليه دلوقتي كلكم رافضين
الموضوع

و انا مستسلمش و لكن لقيت اني تعبت من المواجهه و اني هفضل احارب فيهم و مفيش اي تغير او هيحسوا بحاجه انا تعبت من اني اخذ حقي

شفتي وصلوني لفين

سيده بتوضيح : لاننا كنا عايزينك تكوني موافقه بكامل ارادتك مش علشان تهربي من كلام عيلتك و وجودهم جنبك كنا عايزين الاستقرار

عائشه بضيق : متقوليش عيله

العيله جت لما بقيت كبيره

العيله ديه اللي مسالتش عني و عن حالي لما ابويا مات و منهم ستي اللي مسالتش عني او عن اختي بعد موت امي من سنين طويله اووي

العيله ديه اللي جت سخنه عليا مجرد ما طلعت باشااا قال كلمتين كلهم خافوا علي

نفسهم من العار و هما العار بحد ذاته

سيده و هي قلبها ينفطر عليهاا فهي تحاول

تعلم سيده انها تدعي و ترتدي قناع القوه و هي بداخلها منكسره

سيده بحزن : وز
احلامك عن الفارس اللي هيخطفك علي حصان ابيض و أحلامك و كلامك عن الحب راحت فين

عائشه بوجع : اديكي قولتي مجرد احلام

محدش هيقدر يديني الحب اللي عيلتي عجزت انها تدهوني اللي المفروض انهم اقرب ناس لياا هنتظر ايه من الغريب

سيده : كنت فاكره زيك كده انا كان برضو ليا عيله و كان ليا زوج بيعشقني و كنت متخيلاه عيلتي كلها و اول ما عرف اني ارض بور مش هقدر اجبله عيل سابني معني كنت بعتبره عيلتي كلهاا

لقيت الامان هنا في البيت ده رغم انكم غرب و متعرفونيش ساعات بيجي الحب و الحنان و الاحتواء من الناس اللي منعرفهاش اكتر من الغرب .....

_________________________________________

في بيت العمده كان محمود يجلس مع اخيه

و تلقي اتصال من شاهين

شاهين : السلام عليكم

محمود : و عليكم السلام

ياريت تكون جايب الخبر اللي نفسي اسمعه

شاهين : انا جاي اقولك ان عائشه

رفضت طلبك

تسارعت دقات قلب محمود و كاننه

سيموت و سوف يقف قلبه

و لكنه حاول ان يهدا

محمود بجمود : يا تري ايه الاسباب
اللي خلتها ترفض

شاهين : امشي تبع الاصول و انت تعرف

روح اتقدم ليها و اطلب ايديها من ولي امرها اللي هو عمها طبعا و ده الشي اللي متعارف

عليه و هي ديه الاصول

محمود بابتسامه : تمام شكرا ياعم شاهين

شاهين : العفو يا ابني ربنا

يقدم اللي فيه الخير

و اغلق شاهين الخط

حمدان : خير ؟!!

محمود بمكر : طلبي اترفض

حمدان بانتصار : شفت مش قولتلك مصدقتنيش

محمود بانتصار عليه : طلبي اترفض لااني متبعتش الاصول فاضي امته نروح نطلب ايديها من عمهااا

حمدان بعدم استعياب : عمها مين ؟!! هي عائشه اساسا منتظره راي عمها في حاجه ديه مسخرت بكرامته الارض اكتر من مره قدام الناس كلهاا

محمود : و نعمل ايه اذا كان ده طلبها هي شخصيا اننا نتبع الاصول

حمدان بعدم اقتناع : هي اللي عايزه كدا

؟!!!!

سبحان الله الدنيا ديه غريبه اووي ازاي انا مش مستوعب والله اي حاجه من اللي انته بتقولها ديه

محمود : فاضي امته و خلي استغرابك ده لبعدين

حمدان بضحكه : انت عارف ان ابني اعقل منك والله

محمود : عارف يا غم ربنا يخليكم لبعض

حمدان : مدام هي عايزه الاصول يبقي نتصل بعمهاا و نقوله يستنانا و ناخد منه ميعاد علشان نروحله

محمود بمرح : استاذ و رئيس قسم يا اخويا والله

______________________________________
بالفعل اتصل حمدان بطلعت و قال له انهم يريدوا ان يذهبوا لبيتهم كزياره و لكنهم لم يذكروا السبب الاساسي

و بالفعل وافق طلعت ان ياتي غدا لبيت عائشه بما انه يجلس هناك

و بالفعل جاء اليوم التالي و ذهب حمدان و محمود لبيتهم و تفاجأ الجميع بالاشياء الكثيره الذي اتوا بها من حلويات و اشياء كثيره لا تعد و لا تحصي

و دخلوا جلسوا و تحدثوا في اشياء مختلفه الا ان هتف حمدان

حمدان : طبعا انت مستغرب احتا جايين ليه يا طلعت

طلعت بابتسامه : الحقيقه اه بس انت تنور في اي وقت يا حضره العمده

حمدان : طبعا ان عارف ان لبني بنت خالنا ماتت من سنه

طلعت : اه عارف الله يرحمها يارب

الجميع "" امين ""

لوجود اقارب من عائله عائشه

و كان ياسر جالس ايضا

حمدان : فاحنا جايين و طالبين القرب منك

طلعت باستغراب : ياريت كان عندي بنت ده انا اوديها لغتيت عندكم

بس انا معنديش الا ياسر

محمود بهدوء : جايين نطلب ايد بنت اخوك

طلعت نظر له بصدمه فاخر شي يتوقعه ذالك يعلم انها اذا تزوجت محمود لن يستطيع رفع عينه بهاا

طلعت و كانه لم يستوعب : عائشه ؟؟!!

محمود : هو انت عندك بنت اخ غيرها علي حد علمي التانيه متوفيه ..


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close