رواية عائلة آخر جنان الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم مروة طارق
عائلة .. آخر جنان
---- الحلقة الرابعة وثلاثون ----
لايك قبل القراءة
و كومنت بعدها ![]()
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
معاذ في اوضته قافل عليه الباب وبيفكر وبيعيط كتيييييييييييير ......... يلاقي الباب يخبط ....
مريم : معاذ انت جوه ..... معاااااااااااذ
معاذ : ادخلى يا مريم
مريم تدخل تلاقي معاذ قاعد عالسرير ......تقعد جنبه .........
مريم : انت كويس ؟ مالك يا معاذ ؟
معاذ : ماليش يا حبيبتي انتى عاملة ايه ؟
مريم : انا كويسة ........ انا كونت عايزاك في حاجة كده
معاذ : قولى يا حبيبتي
مريم : اصل ... احم .... محمود كان عايز يـ........
معاذ فهم وفرحان اوي لأخته ...........
معاذ : هو اللى جابلك الخاتم الحلو ده
مريم : اه
معاذ : هو اتقدملك بيه ؟
مريم عنيها دمعت من الفرحة : ايوة يا معاذ كانت احلى لحظة عيشهاني عارف انا لو موت هموت مبسوطة اوي يا معاذ
معاذ يحضن اخته : بعد الشر عليكي يا حبيبتي بعد الشر عليكي من الموت ... ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي وميحرمنيش منك ابدا
مريم : ويخليك ليا يا حبيبي
معاذ : طيب يلا قومي كلميه وقوليله يجي في اي وقت
مريم : حاضر
وتقوم مريم تكلم محمود ......... ويقوم معاذ يكلم مامته عشان تبقى جاهزة وبمجرد ما يقولها تسمع مريم زغروطة حلوة من ام معاذ وسمعها كمان محمود ............
********************************************************
وتعدي الايام ويخطب محمود مريم ومحمد يقرا فاتحة نورهان ............ ويدخل مروة ومهند الامتحانات ماعدا منار اللى قررت انها هتستني اسلام لما يفوق وتدخل معاه وبعد محاولات اقناع كتيرة اوي من مامتها وباباها الا انها مرضيتش بردو .........
سلمى كل يوم عند معاذ بتحاول تقنعه انه يتجوزها بعد ما تتطلق ........ وتطلع من عند مهند تروح لفريد ......... وفريد مصر انه ميطلقهاش الا لو اتنازلتله
وليد اتسجن وبعد محاولات من ابوه انه يخرجه مع المحامي بتاعه بس معرفش ......
هبة بقت منبوذة جدا وبقت حزينة ومبتكلمش حد ...... وخسرت صحابها كلهم ........
هاني قرر يتقدم لمروة واللى يحصل يحصل .............
****************************************************
لاول مرة بعد شهور الاخوات يتجمعوا في اوضة واحدة .......... يناقشوا امر سفرهم .....
مروة : يااااااااااااااااااه بقالنا كتير اوي متجمعناش كده
محمود : فعلا كانت سنة غريبة اوي
محمد : انا كنت جاي وانا مش ناوي اقعد في مصر اتاريني جيت وخطبت كمان
سارة : ممكن اقول حاجة بابا وماما مستنينا خلال الايام دي عشان يسمعوا قرارنا النهائي انا بصراحة مش عايزة ارجع
احمد : وانا كمان مش عايز ارجع انا هستقرر هنا بس يوم ما ارجع تاني امريكا هروح استفيد بعلمهم هناك وبردو ارجع مصر
سارة : بالظبط انا كمان هعمل كده
مهند : كويس اوي انكوا فتحتوا الموضوع ده انا هنا كونت فرقة ( اوار سكاي ) ( سمائنا ) وكفاية اني مرة سيبت فرقة هناك بس انا سيبتهم هناك وانا عارف انهم مش هيغلبوا بس اللى في مصر محتاجين خبرتي ده غيراني ممكن اعمل شئ كويس هنا
منار : انتوا كلكم عارفين رأيي انا مش هرجع واسيب اسلام
مروة : وانا كمان هقعد عشانكوا وبصراحة انا اصلا مش فارق معايا هنا زي هناك المهم اكون معاكم
محمود : وانا ومحمد قررنا ان احنا بردو مش عايزين نرجع
سارة : مسمعناش رأيك يا سمر انتى وسهر
سمر ساكتة مش عارفة تقول ايه ؟
سهر : يعني خلاص كلكوا عايزين تقعدوا ........ بس انا مش عايزة ...... وبزعيق : ان هرجع انشالله ارجع لوحدي انتوا فاهمين انا مش عايزاكوا في حاجة انا هرجع لوحدي
وتطلع سهر تجري على اوضتها ...........
سمر : معلش يا جماعة سهر قعدتها في البيت ضايقتها وجابتلها اكتئاب
محمود: انا كنت فاكر انها اول واحدة هتقول مش عايزة ارجع
سمر : هي فعلا كانت اول واحدة بتقول انا مش عايزة ارجع بس حصل مشاكل
محمد : طيب وانتى ؟
سمر : انا ....... مش عارفة مش هتفرق عن اذنكوا ............
*******************************************************
سلمى قاعدة لوحدها ...... رايحة جاية في الاوضة ...........
سلمى : وبعدين بقى لا ماهو كده مش هينفع وبعدين معاك يا معاذ ؟ وانت يا فريد الله يخربيتكم هتفضحوني لا ما انا لازم اتصرف مش هينفع كده
***************************************************
معاذ قاعد على مكتبه عامل نفسه بيشتغل الا انه مرهق جدا وتحت عينه بقى اسود وشكله بقى مبهدل لان سهر مش طايقة تسمعه ولا عايزة حتي تشوفه ...........
سلمى دخلت عليه المكتب .........
سلمى : معاذ احنا لازم نوضع حل للمهذلة اللى بتحصل دي انا بطني هتكبر وانت لازم تتصرف
معاذ بيرفع راسه ببطء : انتى السبب ....... انتى ايه اللى كان دخلك حياتي ........
قام معاذ مسك سلمى من رقبتها وهبدها في الحيطة ................
معاذ : انا هعمل للواد اللى في بطنك ده تحليل واعرف هو ابني ولا لأ وحتى لو طلع ابني انا مش هتجوزك انا مش عايزك ولا حتى عايز عيال منك انتى اخر واحدة انا افكر اخلف منها انتى فاهمة ؟
سلمى بصوت محشرج : سيبني يا مجنون هتموتني سيبني
معاذ : روحي قولى لكل الناس على اللى حصل افضحيني واعملى اللى انتى عايزاه واعلى ما في خيلك اركبيه
سلمى : طيب سيبني اااااااااااااااه سيبني
معاذ يسيب سلمى وتفضل تكح شوية وتطلع من مكتبه وهي لسة بتكح .............
****************************************************
سمر تروح تقابل واحد يديها ورق ويسيبها ويمشي ........... تاخد الورق وتطلع تقعد في كافيه وتعد تقرا فيه وتبتسم اووووووووووووووووي
