رواية عائلة آخر جنان الفصل الثامن والعشرين 28 بقلم مروة طارق
---- الحلقة الثامنة وعشرون ----
لايك قبل القراءة
و كومنت بعدها 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
منار خرجت تقعد برة هي ومروة مع مامتها ................
ناهد : يا حبيبتي ادخلي ارتاحي عالسرير
مروة : هي بقت كويسة يا ماما احنا عايزين نطمن على اسلام
مروة سابت منار قاعدة عالكرسي قام مهند راح قعد جنبها واخدها في حضنه ......
مروة راحت لماما اسلام ..........
مروة : طنط ارجوكي اشربي حاجة خدي العصير ده مش بقولك كلى
مامته : مش قادرة مش قادرة ياناس
وتبص لمنار : قوليلي يابنتي مين اللى عمل كده
مروة : منار مبتتكلمش يا طنط
مامة اسلام : ااااااااااه ياني يابني
مهند : تعرفي حد اسمه وليد يا طنط
مامة اسلام : وليد ... وليد ..... وليد
مهند : مروة تعالى امسكب منار
مروة راحت مسكت منار خدتها في حضنها ...........
مهند راح لمامة اسلام .........
مهند : تعرفي
مامة اسلام : كان في واحد صاحب اسلام اسمه وليد بس ده كان زمان وحصل خناقة كبيرة بينهم بعد كده بس انا معرفش ليه ومبقوش بيحبوا بعض تاني
مهند : طيب تعرفي عنوانه او اي حاجة
مامة اسلام : لا للأسف .........وتفكر شوية : انا معايا صورة ليه
ينتبه كل اللى قاعدين .......
وتكمل : انا معايا صورة بس وهما صغيرين من حفلة المدرسة بس انا اعتقد ان شكله متغيرش
وتطلع من محفظتها صورة وتديها لمهند صورة لاسلام ووليد ..........
مهند يروح يقرب من منار .........
مهند : منار هو ده ؟
منار تبص في الصورة وتعيط وتركز اوي وتهز راسها بمعني ايوة
مهند بيقوم يقف .........
مروة : وريني الصورة دي ؟
مروة تمسك الصورة : الحيوان ده انا عرفاه ده عاكسني مرة في النادي وانا لطشته بالقلم
مهند حاسس انه مش فاهم حاجة ........
مهند : على العموم الصورة دي هتحط في المحضر اللى بيتعمل
****************************************************
وليد وصل بيته بيعيط ............
مامته قاعدة مع اصحابها في البيت ........... طلع يجري على اوضته .........
طلعت وراه ...........
مامة وليد : مالك ؟ يا حبيبي في ايه ؟
وليد : انا قتلت واحد يا مامي قتلته
مامة وليد : اييييييييييييه بتقول ايه ؟
وبتقفل باب الاوضة ..........
مامته ك انا لازم اكلم ابوك حالا يجي يشوف المصيبة دي
وليد : هيموتوني يا ماما
مامته : لا طبعا يا حبيبي بعد الشر عنك ابدا يا روح قلب ماما انا وبابا هنتصرف حالا
وليد قاعد بيعيط ........ مامته خلصت كلام مع باباه
مامته : احكيلي ايه اللى حصل
وليد : انا خبط اسلام بالعربية
مامته : اسلام صاحبك
وليد : ايوة
مامته : انا هنزل امشي اصحابي على ما بابي يجي اوك وانت اهدي يا حبيبي ومتقلقش
مامة وليد تنل تمشي اصحابها وربع ساعة وابوه يجي ..........
باباه : هو فين ؟
مامته : في اوضته
باباه : ادي اخرة دلعك فيه يا هانم لو اهتميتي شوية بيه مكنش حصل اللى حصل
مامته : انت شايف ان ده وقت خناق
يجي وليد على زعيقهم .............
باباه : تعالى يا حبيب قلب مامي قولى عملت ايه ؟
وليد : خبطته بالعربية
باباه : العربية عليها ااثار دم ؟
وليد : ايوة
باباه : انا هبعتك تقعد في مكان محدش يعرفه ولو حد مسكك هجيب شهود يقولوا انهم كانوا معاك هناك وعربيتك هغيرها بنفس الموديل بس واحدة تانية عشان ميقدروش يطلعوا اثار دم اتفضلي يا هانم حضري الشنط للبيه
***********************************************************
هاني بيدخل البيت ................ بيلاقي مامته وباباه وهبة قاعدين سهرانين .......
حسن : اتأخرت ليه ؟
هاني : كنت في المستشفي يا بابا
مامته : مستشفي ليه يا حبيبي مالك ؟
هاني : لأ مش انا دي منار
هبة تبتسم بشماتة ...........
هاني يكمل : منار كانت تعبانة وكمان اسلام في العمليات
ابتسامة هبة تتحول لفزع : اسلام ماله هو كويس ماله انطق ؟
هاني : في حد ضربه وخبطه بعربيته وهو دلوقتي بين الحياة والموت
حسن : لا حول ولا قوة الا بالله
مامته : اشفيه يارب لمامته وابوه
هاني بيوجه كلامه لهبة : هبة انتى تعرفي حد اسمه وليد ؟
هبةبتوتر : وليد ؟ لا انا معرفش حد اسمه وليد بتسأل ليه ؟
هاني : عرفنا نطلع باسمه بالعافية من منار
هبة انسحبت من قعدتهم ودخلت اوضتها واترمت عالسرير وفضلت تعيط ...........
******************************************************
فريد قاعد مع على وعلى بيلف في سجاير .............
فريد : ما تبطل بقى القرف ده انا مش مستعد ادفنك دلوقتي خالص
على : وتدفني ليه ما انا مش هموت يعني متقلقش
فريد : اووووووووووووف تعرف انا كنت مخنوق من الفيلا بس انا هرجعلها ارحملى من العذاب ده
على : خلاص خلاص اديني سبته اهو مش هشرب حاجة
فريد : ماشي اما نشوف
************************************************
سهر وسمر في اوضة سمر ...............
سمر : منار صعبانة عليا اوي
سهر : منار بنت قوية اوي يمكن اقوي واحدة فينا هي يمكن رقيقة شوية وده سبب تعبها النفسي بس القوة ملهاش علاقة بالرقة
سمر : يا حبيبتي يا منار
سهر : اسلام صعبان عليا اكتر ومامته اللى هتموت نفسها عليه
سمر : ربنا يقومه بالسلامة
سهر : وفريد مقالكيش يعني ناوي على ايه ؟
سمر : هيطلقها بس شكله كده هيعذبها الاول
سهر : ازاي؟
سمر :مش هيديها مؤخرها
سهر : تستاهل
سمر : انتى كمان ؟
سهر : اه انا كمان ايه يعني بصي هو مادام فكر كده يبقى اكي هي ورته الويل
سمر : انا هقوم انام تصبحي على خير
سهر : وانتي من اهله ......... سمر ....... فريد مش صغير هو عارف هو بيعمل ايه كويس اوي
سمر :ماشي
*******************************************************
خالد خارج من اوضة العمليات كلهم بيجروا عليه ومنار بتبصله بعين كلها ترجي تسمع اخبار حلوة بس لما بصت في وشه الحزين قلبها انقبض .........
خالد : انا اسف يا جماعة اسلام دخل في غيبوبة الحادثة كانت جامده اوي حد غيره كانه زمانه مات على طول
مامته اسلام مستحملتش اغمى عليها على طول ....... وجم الممرضات نقلوها لاوضة مع جوزها ........
ناهد : هيفوق منها امتى يا خالد
خالد : الله اعلم يا ناهد كله بعلم الله
منار دموعها نازلة وقهرة وغضب كبير جواها .......... مهند الغضب بردو مسيطر عليه .....
مهند : بس ده لسة صغير
خالد : الغيبوبة مبتفرقش بين صغير وكبير
خالد سابهم ودخل على مكتبه يغير هدومه ....................
*****************************************************
عدي اسبوع على ابطالنا منار بتروح كل يوم لاسلام وهو في العناية بتشوفه من الازاز وبس ...........
مهند وهاني بيحاولوا يوصلوا لوليد ............
البوليس كمان بيدور عليه بعد ما اخدوا اقوال ابوه وامه .........
مروة زعلانو اوي على زعل منار وبتحاول تساعدها بس مش قادرة .........
كل واحد في حياته طبيعية ............ فريد مكلمش سلمى يتفقوا على حاجة .........
فقررت سلمى تروحله الفيلا .............
سلمى دخلت ملقتش حد غير الشغالين اللى قالولها ان فريد مش موجود ومبيجيش ......
طلعت لمامته ............دخلت على مامته الاوضة وهي نايمة في سريرها ........
مامة فريد : اهلا يا سلمى ازيك ؟
سلمى : بلا اهلا بلا بتاع ابنك فين ؟
مامة فريد : معرفش شوفي انتى عملتي فيه ايه طفشتيه
سلمى : انا طلبت اطلق واخد حقي المؤخر بتاعي 5 مليون جنيه
مامة فريد : كان يوم اسود يوم ما اتجوزك وهو معمي بحبك وكتبلك المبلغ ده
سلمى : ليه ما انتوا ما شاء الله على قلبكوا فلوس كتير ادفعوا
مامة فريد : منك لله يا شيخة روحي منك لله
سلمى قربت على مامته : ابنك وهيطلقني فلوسي وهاخدها وهتجوز من معاذ واقهر قلب فريد وقلبك يتقهر على ابنك وهو بيموت قصاد عينيكي ..........
مامة فريد من الموقف مقدرتش تاخد نفسها ونفسها بدأ يروح واحدة واحدة بتمد ايديها تاخد ماسك الاكسجين ....... بتبص سلمى تشوف هي هتاخد ايه قامت سلمى مسكت الماسك ورمته بعيد على الارض .......
لايك قبل القراءة
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
منار خرجت تقعد برة هي ومروة مع مامتها ................
ناهد : يا حبيبتي ادخلي ارتاحي عالسرير
مروة : هي بقت كويسة يا ماما احنا عايزين نطمن على اسلام
مروة سابت منار قاعدة عالكرسي قام مهند راح قعد جنبها واخدها في حضنه ......
مروة راحت لماما اسلام ..........
مروة : طنط ارجوكي اشربي حاجة خدي العصير ده مش بقولك كلى
مامته : مش قادرة مش قادرة ياناس
وتبص لمنار : قوليلي يابنتي مين اللى عمل كده
مروة : منار مبتتكلمش يا طنط
مامة اسلام : ااااااااااه ياني يابني
مهند : تعرفي حد اسمه وليد يا طنط
مامة اسلام : وليد ... وليد ..... وليد
مهند : مروة تعالى امسكب منار
مروة راحت مسكت منار خدتها في حضنها ...........
مهند راح لمامة اسلام .........
مهند : تعرفي
مامة اسلام : كان في واحد صاحب اسلام اسمه وليد بس ده كان زمان وحصل خناقة كبيرة بينهم بعد كده بس انا معرفش ليه ومبقوش بيحبوا بعض تاني
مهند : طيب تعرفي عنوانه او اي حاجة
مامة اسلام : لا للأسف .........وتفكر شوية : انا معايا صورة ليه
ينتبه كل اللى قاعدين .......
وتكمل : انا معايا صورة بس وهما صغيرين من حفلة المدرسة بس انا اعتقد ان شكله متغيرش
وتطلع من محفظتها صورة وتديها لمهند صورة لاسلام ووليد ..........
مهند يروح يقرب من منار .........
مهند : منار هو ده ؟
منار تبص في الصورة وتعيط وتركز اوي وتهز راسها بمعني ايوة
مهند بيقوم يقف .........
مروة : وريني الصورة دي ؟
مروة تمسك الصورة : الحيوان ده انا عرفاه ده عاكسني مرة في النادي وانا لطشته بالقلم
مهند حاسس انه مش فاهم حاجة ........
مهند : على العموم الصورة دي هتحط في المحضر اللى بيتعمل
****************************************************
وليد وصل بيته بيعيط ............
مامته قاعدة مع اصحابها في البيت ........... طلع يجري على اوضته .........
طلعت وراه ...........
مامة وليد : مالك ؟ يا حبيبي في ايه ؟
وليد : انا قتلت واحد يا مامي قتلته
مامة وليد : اييييييييييييه بتقول ايه ؟
وبتقفل باب الاوضة ..........
مامته ك انا لازم اكلم ابوك حالا يجي يشوف المصيبة دي
وليد : هيموتوني يا ماما
مامته : لا طبعا يا حبيبي بعد الشر عنك ابدا يا روح قلب ماما انا وبابا هنتصرف حالا
وليد قاعد بيعيط ........ مامته خلصت كلام مع باباه
مامته : احكيلي ايه اللى حصل
وليد : انا خبط اسلام بالعربية
مامته : اسلام صاحبك
وليد : ايوة
مامته : انا هنزل امشي اصحابي على ما بابي يجي اوك وانت اهدي يا حبيبي ومتقلقش
مامة وليد تنل تمشي اصحابها وربع ساعة وابوه يجي ..........
باباه : هو فين ؟
مامته : في اوضته
باباه : ادي اخرة دلعك فيه يا هانم لو اهتميتي شوية بيه مكنش حصل اللى حصل
مامته : انت شايف ان ده وقت خناق
يجي وليد على زعيقهم .............
باباه : تعالى يا حبيب قلب مامي قولى عملت ايه ؟
وليد : خبطته بالعربية
باباه : العربية عليها ااثار دم ؟
وليد : ايوة
باباه : انا هبعتك تقعد في مكان محدش يعرفه ولو حد مسكك هجيب شهود يقولوا انهم كانوا معاك هناك وعربيتك هغيرها بنفس الموديل بس واحدة تانية عشان ميقدروش يطلعوا اثار دم اتفضلي يا هانم حضري الشنط للبيه
***********************************************************
هاني بيدخل البيت ................ بيلاقي مامته وباباه وهبة قاعدين سهرانين .......
حسن : اتأخرت ليه ؟
هاني : كنت في المستشفي يا بابا
مامته : مستشفي ليه يا حبيبي مالك ؟
هاني : لأ مش انا دي منار
هبة تبتسم بشماتة ...........
هاني يكمل : منار كانت تعبانة وكمان اسلام في العمليات
ابتسامة هبة تتحول لفزع : اسلام ماله هو كويس ماله انطق ؟
هاني : في حد ضربه وخبطه بعربيته وهو دلوقتي بين الحياة والموت
حسن : لا حول ولا قوة الا بالله
مامته : اشفيه يارب لمامته وابوه
هاني بيوجه كلامه لهبة : هبة انتى تعرفي حد اسمه وليد ؟
هبةبتوتر : وليد ؟ لا انا معرفش حد اسمه وليد بتسأل ليه ؟
هاني : عرفنا نطلع باسمه بالعافية من منار
هبة انسحبت من قعدتهم ودخلت اوضتها واترمت عالسرير وفضلت تعيط ...........
******************************************************
فريد قاعد مع على وعلى بيلف في سجاير .............
فريد : ما تبطل بقى القرف ده انا مش مستعد ادفنك دلوقتي خالص
على : وتدفني ليه ما انا مش هموت يعني متقلقش
فريد : اووووووووووووف تعرف انا كنت مخنوق من الفيلا بس انا هرجعلها ارحملى من العذاب ده
على : خلاص خلاص اديني سبته اهو مش هشرب حاجة
فريد : ماشي اما نشوف
************************************************
سهر وسمر في اوضة سمر ...............
سمر : منار صعبانة عليا اوي
سهر : منار بنت قوية اوي يمكن اقوي واحدة فينا هي يمكن رقيقة شوية وده سبب تعبها النفسي بس القوة ملهاش علاقة بالرقة
سمر : يا حبيبتي يا منار
سهر : اسلام صعبان عليا اكتر ومامته اللى هتموت نفسها عليه
سمر : ربنا يقومه بالسلامة
سهر : وفريد مقالكيش يعني ناوي على ايه ؟
سمر : هيطلقها بس شكله كده هيعذبها الاول
سهر : ازاي؟
سمر :مش هيديها مؤخرها
سهر : تستاهل
سمر : انتى كمان ؟
سهر : اه انا كمان ايه يعني بصي هو مادام فكر كده يبقى اكي هي ورته الويل
سمر : انا هقوم انام تصبحي على خير
سهر : وانتي من اهله ......... سمر ....... فريد مش صغير هو عارف هو بيعمل ايه كويس اوي
سمر :ماشي
*******************************************************
خالد خارج من اوضة العمليات كلهم بيجروا عليه ومنار بتبصله بعين كلها ترجي تسمع اخبار حلوة بس لما بصت في وشه الحزين قلبها انقبض .........
خالد : انا اسف يا جماعة اسلام دخل في غيبوبة الحادثة كانت جامده اوي حد غيره كانه زمانه مات على طول
مامته اسلام مستحملتش اغمى عليها على طول ....... وجم الممرضات نقلوها لاوضة مع جوزها ........
ناهد : هيفوق منها امتى يا خالد
خالد : الله اعلم يا ناهد كله بعلم الله
منار دموعها نازلة وقهرة وغضب كبير جواها .......... مهند الغضب بردو مسيطر عليه .....
مهند : بس ده لسة صغير
خالد : الغيبوبة مبتفرقش بين صغير وكبير
خالد سابهم ودخل على مكتبه يغير هدومه ....................
*****************************************************
عدي اسبوع على ابطالنا منار بتروح كل يوم لاسلام وهو في العناية بتشوفه من الازاز وبس ...........
مهند وهاني بيحاولوا يوصلوا لوليد ............
البوليس كمان بيدور عليه بعد ما اخدوا اقوال ابوه وامه .........
مروة زعلانو اوي على زعل منار وبتحاول تساعدها بس مش قادرة .........
كل واحد في حياته طبيعية ............ فريد مكلمش سلمى يتفقوا على حاجة .........
فقررت سلمى تروحله الفيلا .............
سلمى دخلت ملقتش حد غير الشغالين اللى قالولها ان فريد مش موجود ومبيجيش ......
طلعت لمامته ............دخلت على مامته الاوضة وهي نايمة في سريرها ........
مامة فريد : اهلا يا سلمى ازيك ؟
سلمى : بلا اهلا بلا بتاع ابنك فين ؟
مامة فريد : معرفش شوفي انتى عملتي فيه ايه طفشتيه
سلمى : انا طلبت اطلق واخد حقي المؤخر بتاعي 5 مليون جنيه
مامة فريد : كان يوم اسود يوم ما اتجوزك وهو معمي بحبك وكتبلك المبلغ ده
سلمى : ليه ما انتوا ما شاء الله على قلبكوا فلوس كتير ادفعوا
مامة فريد : منك لله يا شيخة روحي منك لله
سلمى قربت على مامته : ابنك وهيطلقني فلوسي وهاخدها وهتجوز من معاذ واقهر قلب فريد وقلبك يتقهر على ابنك وهو بيموت قصاد عينيكي ..........
مامة فريد من الموقف مقدرتش تاخد نفسها ونفسها بدأ يروح واحدة واحدة بتمد ايديها تاخد ماسك الاكسجين ....... بتبص سلمى تشوف هي هتاخد ايه قامت سلمى مسكت الماسك ورمته بعيد على الارض .......
