اخر الروايات

رواية عائلة آخر جنان الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم مروة طارق

رواية عائلة آخر جنان الفصل التاسع والعشرين 29 بقلم مروة طارق



عائلة .. آخر جنان
---- الحلقة التاسعة وعشرون ----
لايك قبل القراءة ☺ و كومنت بعدها ❤
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

سلمى قربت على مامته : ابنك وهيطلقني فلوسي وهاخدها وهتجوز من معاذ واقهر قلب فريد وقلبك يتقهر على ابنك وهو بيموت قصاد عينيكي ..........
مامة فريد من الموقف مقدرتش تاخد نفسها ونفسها بدأ يروح واحدة واحدة بتمد ايديها تاخد ماسك الاكسجين ....... بتبص سلمى تشوف هي هتاخد ايه قامت سلمى مسكت الماسك ورمته بعيد على الارض ....... مدت ايدها تاخد الدوا البخاخة ........ قامت سلمى لحقته ورمته تحت السرير ..............
مامة فريد : ا ا ان ن نتي ب ب ت تعملى كده ليييييييييييه ؟
سلمى : اوعديني الاول انك هتقنعي فريد انه يديني فلوسي
مامة فريد : ان ان انتي حلال فيكي ... ال ال اللى هو بيفكر فيه حلال فيكي .... هـ هـو م مش عايز يديكي المؤخر
سلمي : يعني كده ؟
مامة فريد : س ساعديني انا بموت يا سلمى ا ا انا بموت
سلمى : انتى لازم تموتي عشان فريد يبقى ضعيف واقدر اخد منه كل حاجة
مامة فريد اغمي عليها لعدم وصول الاكسجين للمخ ........... جريت سلمى تشوف نبضها وعرفت انها لسة عايشة ...... قامت مرجعة كل حاجة مكانها الدوا وماسك الاكسجين .....
وخرجت تجري قابلت واحدة من الشغالين .............
سلمى : ستك الكبيرة نامت محدش يزعجها
**************************************************
عدت فترة بعد العصر ومامة فريد مكلمتش حد من الشغالين .............
الممرضة : لا كده كتير احنا عارفين انها مبتحبش الازعاج وهي نايمة بس هي عمرها ما نامت كل ده 4 ساعات كتير انا هطلع ابص عليها
الشغالة : بلاش ده انتى لو ازعجتيها قولى على نفسك يا رحمن يارحيم هي طيبة اه وحنية الدنيا فيها بس مسألة النوم دي اللى تضايقها اوي
الممرضة : مش مهم انا هطلع اطمن عليها بس
وطلعت الممرضة دخلت الاوضة لقت كل حاجة مكانها راحت تتطمن على مامة فريد ومسكت ايديه لقت مفيهاش نبض بتهزها عشان تصحي لقتها ..........
الممرضة : الحقييييييييييييييييييييييييني يا سوسن كلمى فريد بيه يجي ومعااااااااااااااااه الدكتور
********************************************************
فريد بيجري على السلم ومعاه الدكتور .................. الدكتور يدخل اوضة امه ...
فريد بيسأل الممرضة : ايه اللى حصل ؟ امي مالها
الممرضة وهي بتعيط : مبتردش علينا والنبض مش شغال
يخرج الدكتور بعد 5 دقايق : انا اسف يا فريد ....... البقاء لله
فريد : يعني ايه ؟ لا لا
بيحاول فريد يدخل عليها الاوضة بس الدكتور يمنعه ..........
فريد : سيبني لااااااااااااااا امي امي ماما متسبينيش يا ماااااااااااااامااااااااااااااا ........... اوعي ويزقه فريد ويدخل يترمي في حضنها ................
فريد : ماااااااااااااااااااامااااااااااااااااااااااا متسبينيش هتسيبيني لوحدي انتى عمرك ما سبتيني وحدي قبل كده قووووووووووومي بقى ويهز فيها جامد متسيبينيش
ماااااااااااااااااااااااااااااااااماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
****************************************************
تاني يوم واقف معاذ وخالد مع فريد بيدفنوا امه ............ ناهد واولادها موجودين ماعدامنار اللى قاعدة في المستشفي مع اسلام ..............
سمر وسهر واقفين جنب مامتهم ومعاهم مريم وجميلة ونرجس وسلمى ................
فريد واقف بيتلقى التعازي من الناس وهو مش حاسس بحد خالص كان لابس بدلة سودة ونضارة شمس رفيعة ......... الكل كان لابس اسود ...........
بعد حوالى ساعة كل الناس مشيت وفريد لسة واقف ومعاه معاذ ومحمد ومحمود وخالد واحمد..... ولسة جميلة ونرجس وناهد والبنات .............
خالد : فريد يلا نمشي قعدتك ملهاش لازمة
معاذ : يلا يا دكتور حضرتك خد ناهد والاولاد وانا هجيبه ونيجي
خالد : حاضر يابني البقاء لله يا فريد
فريد بيسلم عليه وهو مش شايفه ...........
خالد بياخد كل الستات وبيطلعوا برة الحوش عشان يركبوا ............
سمر : سهر انا مش هقدر امشي واسيبه مش هقدر
سهر : بتتأخر هي وسمر لحد ما بقو في الاخر وبعد ما كلهم مشيوا قدامها وهما بيخرجوا من الطرقة الطويلة
سهر خدت سمر ورجعوا تاني لفريد ومعاذ .............
معاذ : ايه اللى رجعكم
سهر مسكته من ايده وشدته ومشيوا بعيد : تعالى وانا اقولك بس يلا احنا من هنا
معاذ : ماشي
سمر : معاذ اعتبرني روحت معاكم وانا هسوق عربية فريد واحنا مروحين
معاذ : طيب
سمر قربت من فريد قعدت قدامه وهو قاعد جنب قبر امه ...............
سمر : فريد البقية في حياتك
فريد بيبكي : ..................
سمر بعياط : الله يرحمها
مسكت ايده : انت لازم تبقى اقوى من كده
فريد : اقوى ازاي ؟ عندك وصفة تخليكي قوية وكل اللى بيقوكي من حواليكي بيروحوا واحد ورا التاني انا حاسس اني مقصر معاها اوي اوي سااااااااااامحيني ياااااااااااااااا اااااااامي
وبعلو صوته : انا ااااااااااااااااااااااسف
سمر بعياط اكتر : هي اكيد مسامحاك
فريد : متسيبينيش يا سمر متسافريش خليكي هنا وجودك بيطمني
سمر تمسك ايده وتسكت ..............
في الوقت اللى كان في حد مراقبهم من بعيد وشايفهم .......... كانت سلمى بتشوفهم ...
سلمى لنفسها بكل برود: الله ده البيه طلع حبيب وبيحب سمر....... كويس معلومة حلوة مش وحشة
********************************************************
منار واقفة قدام اوضة العناية المركزة بتبص على اسلام تحس ان في حد واقف وراها .....
تبص متلاقيش حد ............ هبة كانت عايزة تشوف اسلام وبتحسب انها مش هتلاقي حد اول ما تشوف منار تستخبي ورا عمود ................
******************************************************
فريد يروح على الفيلا ويدخل اوضة والدته .......... ويفتكر كل حاجة تخصها ...........اترمى في السرير كان بيحضن كل شئ فيه كان بيشم ريحتها ........
اول مرة يحس انه يتيم ............ يتيم بجد حتى بعد موت والده محسستهوش بنقص كان بيفتكره دايما بس المرة دي موت مامته كأنه كسره ..........
قام دخل اوضته فضل يلف فيها مقدرش يقعد كتير قام لبس الجاكيت ومشي برة البيت .........
****************************************************
سمر في اوضتها بتعيط مقرفصة في الارض ومش عارفة تعمل ايه ؟............
سمر : انا هعمل ايه دلوقتي ؟ .......... اعمل ايه ؟ .......... اسافر ولا لأ .........اعمل ايه ؟ ......... انا مش عايزة اسيبه بس مينفعش وهو لسة متجوز مش كده ؟ ............ حيرتني يا فريد ........... سلمى مش هتسيبك في حالك لو عرفت حقيقة مشاعرنا يارب احميه ياااااااااااااااااااااااااارب ........................
********************************************************
هبة بترد على تليفونها .......... رقم غريب .............
وليد : ازيك يا هبة ؟
هبة : انت فين يا حيوان يا مجرم انت تعمل كده في اسلام
وليد : انتى اللى عملتي فيه كده انتى اللى كدبتي عليا انتى اللى مفهمتنيش كل حاجة
هبة : قصدك ايه ؟
وليد : بابا متابع القضية وفهمني ان في منار ومروة ومهند وورالى صورهم انتى السبب يا هبة وانا مش هشيل الليلة لوحدي انتى فاهمة ؟
وقفل السكة في وشها .............
*************************************************
منة في المستشفى بتزور منار واسلام ...........
منة : انا اسفة والله اني معرفتش اجي بس انتى عارفه اول ماعرفت جيت على طول
مروة : ولا يهمك
منة : منار انتى بتيجي هنا كل يوم ؟
مروة : اه كل يوم هنا هي
مهند : انا مش هيهدالي بال غير لما الاقي اللى اسمه وليد ده
منة : وليد وليد مين ؟
مروة : اللى عمل كده اسمه وليد
مهند : دي صورته تعرفيه يا منة
منة بتبص في الصورة : اه اعرفه
مهند : طيب متعرفيش ممكن نلاقيه فين ؟
منة : لا طبعا انا معرفش عنه حاجة
وتسكت منة وتفكر شوية .............
منة : طيب ما تسألوا هبة ؟
مروة ومهند ومنار في نفس الوقت : هبة ؟
منة : منار انتى بتتكلمي ؟
منار : ايوة بس بعد اللى انتى قولتيه ده اوعديني متقوليش لحد اوعديني يا منة
منة : اوعدك
منار: كنتي بتقولى ايه على هبة
منة : كلنا كنا عارفين ان وليد صاحب هبة جدا مبيفترقوش عن بعض تقريبا مفترقوش غير لما وليد حب يرتبط بهبة بس اسلام كان كسب وارتبط بيها الاول ومن ساعتها وليد مبيطقش اسلام اسلام مكنش فاهم ليه بس عرف بعدين انه كان معجب بهبة
منار : هبة في الموضوع ........... منة ضروري متجبيش سيرة لحد انى بتكلم انتى فاهمة
***************************************************
عدي شهر على ابطالنا فريد مظهرش فيه وكانت سمر بتحاول متكلمهوش .......
اسلام اتنقل لأوضة عادية .............. بس لسة في غيبوبة ............ سهر بتحاول تركز عشان تقدر تنفذ مجموعة جديدة تنزل بيها السيزون الجديد .........سمر ماشية في الحملة الاعلانية للمشروع الجديد من غير فريد اللى هي متعرفش هو فين ؟............
*****************************************************
سمر قررت تروح تشوف فريد في الفيلا ....................
سمر دخلت الفيلا وقعدت مع الشغالة .......... بتشرب قهوة في المطبخ معاها ......
سمر : يعني هو من يوم وفاتها وانتى مشوفتيهوش
سوسن : لا معرفش عنه حاجة والله
سمر : طيب متعرفيش ممكن يروح لمين من اصحابه
سوسن : لا والله مبيقولش اصله فريد بيه
سمر : طيب انا همشي
سمر بتتجه ناحية الباب ..... لفت وبصت لسوسن : هي سلمى مبتجيش هنا تفتكري هي تعرف هو فين ؟
سوسن : سلمى هانم مجتش من ساعة ماكانت هنا عند الست الكبيرة الله يرحمها وهي مجتش
سمر : عند الست الكبيرة ازاي ؟
سوسن : اصلها جات في اليوم اللى ماتت فيه الست وطلعت قعدت معاها شوية وبعدين نزلت قالتلنا متزعجوهاش عشان هي نامت ومشيت وبعدها بأربع ساعات لقينا الست ميتة
سمر بتفكر تفكير عميق : طيب وحصل حاجة تانية ؟
سوسن : لا
سمر : طيب خدي دي نمرتي لو حصل حاجة او احتاجتي اي حاجة اي كانت كلميني ماشي
سوسن : حاضر
*********************************************************
هبة داخلة القاعة لاقت يافطة كبيرة متعلقة ومنار تحت اليافطة دي واقفة بتعيط .........
اليافطة مكتوب عليها : ( اسلام مات بسببك انتى السبب )


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close