رواية عائلة آخر جنان الفصل السابع والعشرين 27 بقلم مروة طارق
عائلة .. آخر جنان
---- الحلقة السابعة وعشرون ----
لايك قبل القراءة
و كومنت بعدها 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ولد وبنت طالعين يركبوا العربية من الباركينج بتاع النادي ............
الولد بيفتح العربية والبنت مستنياه عشان تفتح وتقعد بتبص قدامها لاقت في ولد واقع على الارض ..............
البنت بصويت : اييييييييييه ده الحق الحق يا نهار اسود
الولد طلع يجري على اللى مرمي على الارض ..............
الولد : يا خبر ابيض ده ايه اللى عمل فيه كده ؟ بصي دي في بنت كمان
البنت طلعت تجري على البنت المرمية على الارض .............
البنت : دي مغمى عليها وفين الامن الزفت ده انا قولت النادي ده زبالة والامن بتاعه قذر انا هروح اجيب الامن
الولد : وانا هطلب الاسعاف
********************************************************
مهند ومروة خارجين من باب النادي شافوا عربية اسعاف جاية وداخلة .........
مروة : ايه ده في ايه ؟
مهند : اكيد حد حصله اصابة
مروة : ما تيجي نتفرج
مهند : ايوووو على شخافة البنات
مروة : تعالى يا مهند تعالى
يمشي مهند ومروة ورا العربية يلاقوها وصلت للباركينج .........
هما واقفين مش شايفين مين واقع ومين مخبوط .........
بتطلع مروة قدام شوية بتلاقيهم بيشيلوا ولد متغطي بالدم ومش قادرة تشوف ملامحه ....
وبتبص على البنت بتشوف فيها ملامحها لثانية مش قادرة تفهم في ايه ؟ بتستوعب في الثانية التانية دي منار وده اسلام ..........
مروة بتصرخ : الحق يااااااااااا مهند دي منار
وتجري مروة على دكتور الاسعاف وهي بتعيط .........
مروة : انا اختها هو ايه اللى حصل ؟ انا هطلع معاها
مهند يجي جري : في ايه ؟ ايه اللى حصل ؟
الدكتور : مفيش وقت احنا لازم نلحقهم هنوديهم على المستشفي
مروة : لا يلا بسرعة على مستشفي دكتور خالد والدي انا جاي معاكوا
وطلع مهند ومروة الاسعاف مع منار واسلام ........
******************************************************
ناهد في مكتبها معاها معاذ بيراجعوا اوراق ............
ناهد : اخبار سلمى ايه ؟
معاذ:معرفش هي قاعدة عند مامتها معرفش عنها حاجة
ناهد : ومش عايز تعرف ؟
معاذ : لا مش مهتم
ناهد : ماشي
تليفون ناهد يرن باسم مروة فترد ................
ناهد : ايوة يا حبيبتي
مروة بعياط وصوتها مش واضح : انا بكلم بابا تليفونه مقفول كلميه قوليله ان احنا جاينله خليه يستنانا
ناهد : اهدي يا مروة في ايه فهميني
مروة : معرفش منار ...... منار الاسعاف خدتها واحنا معاها ورايحين عند بابا بس انا بكلمه تليفونه مقفول
ناهد : مين معاكي ؟
مروة : مهند
ناهد : طيب انا جاية حالا وهكلم بابا
ناهد بتقفل وتقوم تجري عالباب ...............
معاذ : في ايه يا ناهد ؟
ناهد : معرفش منار نقلوها المستشفي ربنا يستر
وتطلع ناهد تجري برة الشركة ............. ومعاذ يطلع لمكتب نورهان اللى كان موجود فيه سهر ومحمد ............
معاذ يدخل بسرعة وهو بينهج : منار نقلوها المستشفي
سهر : ايه ؟
محمد : مين قالك ؟
معاذ : ك..كنت مع ناهد ومروة بتكلمها انا رايحلها حالا مين جاي معايا
سهر ومحمد ونورهان : انا
نورهان : كلنا جايين
بيخرجوا كلهم ومحمد بيتصل بمحمود : الو .... ايوة يا محمود
******************************************************
سمر قاعدة على مكتبها في المجلة ......... مش بتكتب وعمالة تشخبط ...... يدخل عليها فريد ..........
فريد : ايه مش هتروحي
سمر : امممم هروح
فريد: طيب يلا هوصلك
تليفون سمر يرن وترد : ايوة يا سهر ...... انا جاية حالا .......... اييييييييييييه ؟ فين وامتى ؟ ........... طيب انا جاية حالا
فريد: في ايه ؟
سمر : منار في المستشفي انا رايحالها حالا
فريد : طيب انا جاي معاكي
سمر : طيب يلا بسرعة
*******************************************
خالد بيقابل ناهد في المستشفي .............
ناهد بتعيط : بنتي مالها ياخالد بنتي مالها
خالد بيحضن ناهد : متقلقيش منار كويسة ده بس انهيار عصبي مش اكتر وانا عطيتها مهدئ
ناهد : طيب الحمدلله يارب الحمدلله
خالد : المشكلة في اسلام
ناهد : اسلام ؟هو كان معاها
خالد : هو المتضرر اكتر من منار واضح انه مضروب جامد غير اثار خبط عربية
ناهد : مين يعمل فيه كده ؟ ولييييييييييه ؟
خالد : لو منار بتتكلم كانت هتقول
يوصل على طول معاذ ومحمد وسهر ونورهان وتيجي وراهم مريم ومحمود وبعديهم بشوية سمر وفريد ............
سهر : بابا في ايه ؟
خالد : اهدوا يا جماعة منار كويسة ده انهيار عصبي وانا عطيتها مهدئ وهتبقى كويس انا لازم اروح لاسلام دلوقتي
وينده خالد على مهند : مهند ..... مهند
خالد : ياريت تتصل بوالده ووالدته عشان يجوا
مهند : حاضر يابابا
سمر : هو ايه اللى حصل ؟
مهند : انا مش عارف لما منار تفوق هنعرف
********************************************************
عدي حوالي اربع ساعات فاقت فيهم منار وفضلت تعيط بكاء هيستيري في اوضتها اخدتها مروة في حضنها وفضلت تعيط معاها وطلبت مروة منهم انهم يطلعوا برة ويسيبوها .... واستجابوا لرغبتها .........
والدة ووالد اسلام منهارين في المستشفي .........
والدته : يا حبيبي يابني مين عمل فيك كده ده طيب ومبيأذيش حد ده ابني الوحيد معنديش غيره
والد : وحدي الله وقومي صلي ركعتين وهو هيبقى كويس
والدته : يارب احفظهولى من كل سوء يارب متسوئنيش فيه يارب
******************************************************
منار بتهدي شوية وهي في حضن مروة ..............
منار : مروة
مروة بتتخض جامد وبتقوم من عالسرير وتبص لمنار جامد ..........
مروة : منار .... حبيبتي انتى اتكلمتي
منار : وطي صوتك
مهند يدخل من الباب ويقفله وراه : مروة في ايه انا سمعت صوتك دخلت
مروة : منار بتتكلم
مهند : بجد ؟
منار بصوت واطي : ششششششششششششششششش وطوا صوتكوا
مهند : حمدالله على سلامتك يا منار ياااااااااااااا كان واحشني صوتك
منار : انت اهبل انت كمان وطي صوتك انا مش عايزة حد يعرف اني بتكلم
مروة : ليه ؟
منار : كده وخلاص محدش يناقشني ......... هو اسلام حالته ايه ؟
مروة : مش عارفة لسة بابا مطلعش من اوضة العمليات
منار بتعيط : انا السبب انا السبب
مهند : مهند يعني ايه انتى السبب
منار بحرقة اكتر : ماهو لو مكنش اللى ضربه عاكسني كان زمانه كويس
مهند : يعني اسلام في العمليات بين الحياة والموت عشان مقبلش كلمة عليكي ؟
مروة : مين ده يا منار مين ؟
منار بعياط : معرفش واحد اسمه وليد
مروة : وليد ؟ تعرفه يا مهند ؟
مهند : لا معرفوش
منار : بس اسلام يعرفه
مروة ترجع تاخد منار في حضنها تاني : مهند متجيبش لحد سيرة بس اطلع قول لماما ان احنا عرفنا من منار ان اللى عمل كده اسمه وليد ومتقولش انها اتكلمت
مهند : حاضر حمدالله على السلامة يا منار
******************************************************
خرج مهند لقى هاني جه وواقف برة ...............
مهند : هاني ايه اللى جابك ؟
هاني : انا سمعت الخبر في النادي جيت جري
مهند : ماما مروة عرفت تطلع اسم اللى ضرب اسلام
كلهم انتبهوا ليه ..........
ناهد : اسمه ايه ؟
مهند : وليد
ناهد : وليد ايه يعني يعرفوه ؟
مهند : لا احنا منعرفهوش بس واضح ان اسلام يعرفه
هاني بتفكير : وليد ؟
مهند : تعرفه ؟
هاني : مش قادر اجمع حقيقي بص انا هروح النادي هعمل حاجة كده وارجع ماشي
مهند : ماشي
ناهد راحت لمعاذ : معاذ خد مريم وروحوا وخد معاك سمر وسهر وصلهم بالمرة
سهر : انا مش هسيبكم
ناهد : اختك صحيت وبقيت كويسة وهنجيبها بكرة ونيجي يلا انتوا روحوا يلا يا محمود يلا يا محمد يلا يا فريد
سمر : ماما عندها حق يلا يا سهر
******************************************************
نزلوا قدام المستشفى ......... محمد : انا هوصل نورهان هاخد تاكسي انا وهرجع على البيت تمام
محمود : تمام
ووقف محمد تاكس وركبه هو ونورهان .........
فريد : طيب مين هيجي معايا
وبيفتح فريد عربيته لقى الكاوتش نايم ..........
معاذ : شكلك انت اللى هتيجي معانا سيبها هنا وتعالى اوصلك يلا
فريد : طيب العربية كده مش هتكفي
معاذ : هنتزنق عادي يلا
ركبوا كلهم في العربية اتزنقوا البنات ورا وفريد ومحمود قدام ............
معاذ : انا بكرة هجيب الراجل بتاع الكاوتش يجي يظبطها لك ماشي
فريد : ماشي
وصلوا فيلا دكتور خالد ........ نزلت سمر وسهر ومحمود سلموا عليهم ودخلوا ......
وصل معاذ مريم واطمن انها طلعت ........ فريد كان بينزل عشان ياخد تاكسي .....معاذ مسك فيه ......
معاذ : ايه ياجدع رايح فين ؟
فريد : اطلع استريح شوية انت تعبان وانا هاخد تاكسي واروح
معاذ : لا والله ابدا هوصلك ادخل بقى
دخل فريد ........ وطلع معاذ بالعربية .............
فريد : متطلعش على الفيلا انا مش قاعد هناك انا قاعد عند واحد صاحبي ساكن في ...........
معاذ : طيب ليه كده مامتك محتاجالك متسيبهاش
فريد : انا مش بسيبها بروحلها كل يوم بس اتخنقت من البيت شوية
سكوت قصير .......
فريد : على فكرة انا مكنتش اعرف
معاذ : مكنتش تعرف ايه ؟
فريد : اللى بينك وبين سلمى
معاذ : فريد ده كلام قديم مبحبش افتحه ارجوك لاني بقى ليا حياة مش عايز فيها اي كلام في ماضي مبحبهوش
فريد : بس هي عايزة تتطلق عشان ترجعلك دي كمان عايزة تاخد فلوس المؤخر عشان تعيش بيها معاك
معاذ : عايز نصيحتي انا عارف ان سلمى متجوزاك عشان الفلوس هو طبعا المؤخر ده حقها بس متدفعهوش احسنلك انا عارف حالتك المالية ومشاريعك وبعدين هي متستاهلش اصلا
فريد : هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
فريد انتبابته حالة ضحك هيستيرية ومعاذ قعد يضحك معاه ......زززز لحد ما وصلوا بيت على وطلع معاذ يعرف على بس معرفة قديمة اوي .......
---- الحلقة السابعة وعشرون ----
لايك قبل القراءة
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
ولد وبنت طالعين يركبوا العربية من الباركينج بتاع النادي ............
الولد بيفتح العربية والبنت مستنياه عشان تفتح وتقعد بتبص قدامها لاقت في ولد واقع على الارض ..............
البنت بصويت : اييييييييييه ده الحق الحق يا نهار اسود
الولد طلع يجري على اللى مرمي على الارض ..............
الولد : يا خبر ابيض ده ايه اللى عمل فيه كده ؟ بصي دي في بنت كمان
البنت طلعت تجري على البنت المرمية على الارض .............
البنت : دي مغمى عليها وفين الامن الزفت ده انا قولت النادي ده زبالة والامن بتاعه قذر انا هروح اجيب الامن
الولد : وانا هطلب الاسعاف
********************************************************
مهند ومروة خارجين من باب النادي شافوا عربية اسعاف جاية وداخلة .........
مروة : ايه ده في ايه ؟
مهند : اكيد حد حصله اصابة
مروة : ما تيجي نتفرج
مهند : ايوووو على شخافة البنات
مروة : تعالى يا مهند تعالى
يمشي مهند ومروة ورا العربية يلاقوها وصلت للباركينج .........
هما واقفين مش شايفين مين واقع ومين مخبوط .........
بتطلع مروة قدام شوية بتلاقيهم بيشيلوا ولد متغطي بالدم ومش قادرة تشوف ملامحه ....
وبتبص على البنت بتشوف فيها ملامحها لثانية مش قادرة تفهم في ايه ؟ بتستوعب في الثانية التانية دي منار وده اسلام ..........
مروة بتصرخ : الحق يااااااااااا مهند دي منار
وتجري مروة على دكتور الاسعاف وهي بتعيط .........
مروة : انا اختها هو ايه اللى حصل ؟ انا هطلع معاها
مهند يجي جري : في ايه ؟ ايه اللى حصل ؟
الدكتور : مفيش وقت احنا لازم نلحقهم هنوديهم على المستشفي
مروة : لا يلا بسرعة على مستشفي دكتور خالد والدي انا جاي معاكوا
وطلع مهند ومروة الاسعاف مع منار واسلام ........
******************************************************
ناهد في مكتبها معاها معاذ بيراجعوا اوراق ............
ناهد : اخبار سلمى ايه ؟
معاذ:معرفش هي قاعدة عند مامتها معرفش عنها حاجة
ناهد : ومش عايز تعرف ؟
معاذ : لا مش مهتم
ناهد : ماشي
تليفون ناهد يرن باسم مروة فترد ................
ناهد : ايوة يا حبيبتي
مروة بعياط وصوتها مش واضح : انا بكلم بابا تليفونه مقفول كلميه قوليله ان احنا جاينله خليه يستنانا
ناهد : اهدي يا مروة في ايه فهميني
مروة : معرفش منار ...... منار الاسعاف خدتها واحنا معاها ورايحين عند بابا بس انا بكلمه تليفونه مقفول
ناهد : مين معاكي ؟
مروة : مهند
ناهد : طيب انا جاية حالا وهكلم بابا
ناهد بتقفل وتقوم تجري عالباب ...............
معاذ : في ايه يا ناهد ؟
ناهد : معرفش منار نقلوها المستشفي ربنا يستر
وتطلع ناهد تجري برة الشركة ............. ومعاذ يطلع لمكتب نورهان اللى كان موجود فيه سهر ومحمد ............
معاذ يدخل بسرعة وهو بينهج : منار نقلوها المستشفي
سهر : ايه ؟
محمد : مين قالك ؟
معاذ : ك..كنت مع ناهد ومروة بتكلمها انا رايحلها حالا مين جاي معايا
سهر ومحمد ونورهان : انا
نورهان : كلنا جايين
بيخرجوا كلهم ومحمد بيتصل بمحمود : الو .... ايوة يا محمود
******************************************************
سمر قاعدة على مكتبها في المجلة ......... مش بتكتب وعمالة تشخبط ...... يدخل عليها فريد ..........
فريد : ايه مش هتروحي
سمر : امممم هروح
فريد: طيب يلا هوصلك
تليفون سمر يرن وترد : ايوة يا سهر ...... انا جاية حالا .......... اييييييييييييه ؟ فين وامتى ؟ ........... طيب انا جاية حالا
فريد: في ايه ؟
سمر : منار في المستشفي انا رايحالها حالا
فريد : طيب انا جاي معاكي
سمر : طيب يلا بسرعة
*******************************************
خالد بيقابل ناهد في المستشفي .............
ناهد بتعيط : بنتي مالها ياخالد بنتي مالها
خالد بيحضن ناهد : متقلقيش منار كويسة ده بس انهيار عصبي مش اكتر وانا عطيتها مهدئ
ناهد : طيب الحمدلله يارب الحمدلله
خالد : المشكلة في اسلام
ناهد : اسلام ؟هو كان معاها
خالد : هو المتضرر اكتر من منار واضح انه مضروب جامد غير اثار خبط عربية
ناهد : مين يعمل فيه كده ؟ ولييييييييييه ؟
خالد : لو منار بتتكلم كانت هتقول
يوصل على طول معاذ ومحمد وسهر ونورهان وتيجي وراهم مريم ومحمود وبعديهم بشوية سمر وفريد ............
سهر : بابا في ايه ؟
خالد : اهدوا يا جماعة منار كويسة ده انهيار عصبي وانا عطيتها مهدئ وهتبقى كويس انا لازم اروح لاسلام دلوقتي
وينده خالد على مهند : مهند ..... مهند
خالد : ياريت تتصل بوالده ووالدته عشان يجوا
مهند : حاضر يابابا
سمر : هو ايه اللى حصل ؟
مهند : انا مش عارف لما منار تفوق هنعرف
********************************************************
عدي حوالي اربع ساعات فاقت فيهم منار وفضلت تعيط بكاء هيستيري في اوضتها اخدتها مروة في حضنها وفضلت تعيط معاها وطلبت مروة منهم انهم يطلعوا برة ويسيبوها .... واستجابوا لرغبتها .........
والدة ووالد اسلام منهارين في المستشفي .........
والدته : يا حبيبي يابني مين عمل فيك كده ده طيب ومبيأذيش حد ده ابني الوحيد معنديش غيره
والد : وحدي الله وقومي صلي ركعتين وهو هيبقى كويس
والدته : يارب احفظهولى من كل سوء يارب متسوئنيش فيه يارب
******************************************************
منار بتهدي شوية وهي في حضن مروة ..............
منار : مروة
مروة بتتخض جامد وبتقوم من عالسرير وتبص لمنار جامد ..........
مروة : منار .... حبيبتي انتى اتكلمتي
منار : وطي صوتك
مهند يدخل من الباب ويقفله وراه : مروة في ايه انا سمعت صوتك دخلت
مروة : منار بتتكلم
مهند : بجد ؟
منار بصوت واطي : ششششششششششششششششش وطوا صوتكوا
مهند : حمدالله على سلامتك يا منار ياااااااااااااا كان واحشني صوتك
منار : انت اهبل انت كمان وطي صوتك انا مش عايزة حد يعرف اني بتكلم
مروة : ليه ؟
منار : كده وخلاص محدش يناقشني ......... هو اسلام حالته ايه ؟
مروة : مش عارفة لسة بابا مطلعش من اوضة العمليات
منار بتعيط : انا السبب انا السبب
مهند : مهند يعني ايه انتى السبب
منار بحرقة اكتر : ماهو لو مكنش اللى ضربه عاكسني كان زمانه كويس
مهند : يعني اسلام في العمليات بين الحياة والموت عشان مقبلش كلمة عليكي ؟
مروة : مين ده يا منار مين ؟
منار بعياط : معرفش واحد اسمه وليد
مروة : وليد ؟ تعرفه يا مهند ؟
مهند : لا معرفوش
منار : بس اسلام يعرفه
مروة ترجع تاخد منار في حضنها تاني : مهند متجيبش لحد سيرة بس اطلع قول لماما ان احنا عرفنا من منار ان اللى عمل كده اسمه وليد ومتقولش انها اتكلمت
مهند : حاضر حمدالله على السلامة يا منار
******************************************************
خرج مهند لقى هاني جه وواقف برة ...............
مهند : هاني ايه اللى جابك ؟
هاني : انا سمعت الخبر في النادي جيت جري
مهند : ماما مروة عرفت تطلع اسم اللى ضرب اسلام
كلهم انتبهوا ليه ..........
ناهد : اسمه ايه ؟
مهند : وليد
ناهد : وليد ايه يعني يعرفوه ؟
مهند : لا احنا منعرفهوش بس واضح ان اسلام يعرفه
هاني بتفكير : وليد ؟
مهند : تعرفه ؟
هاني : مش قادر اجمع حقيقي بص انا هروح النادي هعمل حاجة كده وارجع ماشي
مهند : ماشي
ناهد راحت لمعاذ : معاذ خد مريم وروحوا وخد معاك سمر وسهر وصلهم بالمرة
سهر : انا مش هسيبكم
ناهد : اختك صحيت وبقيت كويسة وهنجيبها بكرة ونيجي يلا انتوا روحوا يلا يا محمود يلا يا محمد يلا يا فريد
سمر : ماما عندها حق يلا يا سهر
******************************************************
نزلوا قدام المستشفى ......... محمد : انا هوصل نورهان هاخد تاكسي انا وهرجع على البيت تمام
محمود : تمام
ووقف محمد تاكس وركبه هو ونورهان .........
فريد : طيب مين هيجي معايا
وبيفتح فريد عربيته لقى الكاوتش نايم ..........
معاذ : شكلك انت اللى هتيجي معانا سيبها هنا وتعالى اوصلك يلا
فريد : طيب العربية كده مش هتكفي
معاذ : هنتزنق عادي يلا
ركبوا كلهم في العربية اتزنقوا البنات ورا وفريد ومحمود قدام ............
معاذ : انا بكرة هجيب الراجل بتاع الكاوتش يجي يظبطها لك ماشي
فريد : ماشي
وصلوا فيلا دكتور خالد ........ نزلت سمر وسهر ومحمود سلموا عليهم ودخلوا ......
وصل معاذ مريم واطمن انها طلعت ........ فريد كان بينزل عشان ياخد تاكسي .....معاذ مسك فيه ......
معاذ : ايه ياجدع رايح فين ؟
فريد : اطلع استريح شوية انت تعبان وانا هاخد تاكسي واروح
معاذ : لا والله ابدا هوصلك ادخل بقى
دخل فريد ........ وطلع معاذ بالعربية .............
فريد : متطلعش على الفيلا انا مش قاعد هناك انا قاعد عند واحد صاحبي ساكن في ...........
معاذ : طيب ليه كده مامتك محتاجالك متسيبهاش
فريد : انا مش بسيبها بروحلها كل يوم بس اتخنقت من البيت شوية
سكوت قصير .......
فريد : على فكرة انا مكنتش اعرف
معاذ : مكنتش تعرف ايه ؟
فريد : اللى بينك وبين سلمى
معاذ : فريد ده كلام قديم مبحبش افتحه ارجوك لاني بقى ليا حياة مش عايز فيها اي كلام في ماضي مبحبهوش
فريد : بس هي عايزة تتطلق عشان ترجعلك دي كمان عايزة تاخد فلوس المؤخر عشان تعيش بيها معاك
معاذ : عايز نصيحتي انا عارف ان سلمى متجوزاك عشان الفلوس هو طبعا المؤخر ده حقها بس متدفعهوش احسنلك انا عارف حالتك المالية ومشاريعك وبعدين هي متستاهلش اصلا
فريد : هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
فريد انتبابته حالة ضحك هيستيرية ومعاذ قعد يضحك معاه ......زززز لحد ما وصلوا بيت على وطلع معاذ يعرف على بس معرفة قديمة اوي .......
