اخر الروايات

رواية عائلة آخر جنان الفصل السادس والعشرين 26 بقلم مروة طارق

رواية عائلة آخر جنان الفصل السادس والعشرين 26 بقلم مروة طارق


فريد راح لواحد صاحبه لما ملقاش سمر بترد عليه ...................
فريد داخل شقة صاحبه بعد ما فاتحله وهو مش في وعيه ...........
فريد بيلحق صاحبه وبيسنده : مالك في ايه ؟ على مالك في ايه ؟
على بعدم توازن : ايه ياعم انا كويس في ايه ؟
فريد : انت شارب حاجة ؟
على : شارب ههههههههههههههههههههههه شارب ههههههههههههههه شـههههههههههههههه يالهوي ههههههههههههه يعني ايه شارب
فريد رماه على السرير وقاله : يعني متنيل على عين اهلك وشارب مخدرات انت من امتى بتشرب
على بعدم توازن وبطء : من اسبوع او اسبوع تقريبا اسبوع
ونام على في سابع نومة .............
فريد : الله يخربيتك يا على ايه اللى نيلته في نفسك ده
********************************************************
سمر بتعيط في اوضتها دخلت عليها مروة الصبح عشان تقولها تنزل تفطر معاهم ........
مروة : سمر يل..... مالك يا سمر مالك بتعيطي ليه ؟
سمر : فريد .....مبيردش وتليفونه قفل ..........ومش عارفة جراله ايه ؟
مروة تاخدها في حضنها : طيب اهدي يا حبيبتي وكل حاجة وليها حل اهدي
سمر : انا .... انا خااييفة ييكون ججراله حاجة
مروة : بعد الشر يا حبيبتي بعد الشر
****************************************************
فريد بيقوم من النوم بيبص على موبايله لقاه فاصل شحن .........
بيحطه في الشاحن بتاع على ويسيبه يفتح ويدخل الحمام ............
يطلع من الحمام يلبس بدلته ......... ويروح يشوف الساعة كام في موبايله ........
يلاقس ميسد كولز كتيرة من سمر ........... يقوم يتصل بيها .........
*****************************************************
سمر بتعيط في حضن مروة .........فجأة تلاقي تليفونها يرن تقوم تجري عليه .........
وترد علي فريد على طول اول ما تشوف اسمه ...........
سمر : الو .... فريد انت فين ؟
فريد : انا كنت عند واحد صاحبي والموبايل فصل مني معلش
سمر : طيب
فريد : انتي معيطة
سمر: لا مش معيطة
فريد : لا صوتك باين انك معيطة
سمر : انا قلقت عليك اوي لما انت مردتش وسلمى قالت ....
سكتت سمر لما كانت مقررة انها متقولهوش انها تعرف حاجة ..........
فريد : سلمى انتى شوفتيها فين ؟
سمر : اصل احنا كنا عند خالتها امبارح وهي جات وقالت
فريد : امممم جريت على معاذ
سمر : لا ده حتى معاذ مكنش موجود كان بيجيب تورتة عشان نحتفل وكده
فريد : متبرريش لمعاذ انا مبكنلهوش ضغينة بالعكس انا بحبه اوي اوي زي اخويا العيب فيها هي
سمر : اممممممممممم اه
فريد : انا عايز اقابلك ممكن تفطري معايا دلوقتي
سمر : اوك انا هجيلك حالا
وتقفل سمر معاه وتبص لمروة ...... اللى تلاقيها بتبتسملها وتاخدها في حضنها وتدور عشان تلبس
**********************************************************
اسلام بيتصل بمنار ............. منار بترد وتحط الموبايل على ودانها ...........
اسلام : منار ازيك ؟............ انجزي البسي عشان النهاردة اجازة هنقضي اليوم كله في النادي ....... اوك ......مستنيكي يا قمر
قفلت منار وهي مبتسمة وراحت تلبس ............
********************************************************
سلمى قاعدة في اوضتها بتفكر .........................
سلمى : كده يا معاذ ده انا رجعالك يا حبيبي تعمل فيا كده بس انا بردو وراك لحد ما نتجوز والحلم اللى انا حلمته هيتحقق يعني هيتحقق وهرجع اخليك تحبني يا حبيبي يا يا معاذ وحشتني اوي اوي يا حبيبي
***************************************************************
مروة سابت سمر بتلبس ونزلت الجنينة لقت مهند بيعزف على الجيتار .......
مروة : مهند باشا ماله البيت ده بقا ماله نصه كئيب ونصه فرحان مالك ؟
مهند : مفيش بس انا حاسس اني زهقان اوي
مروة : طيب ما تيجي نخرج
مهند : انتى هترجعي ؟
مروة : عارف مصر مش وحشة بس عارف لو يبقي في ميكس بينها وبين امريكا
مهند : يعني ايه ؟
مروة : يعني تبادل ثقافات وتكنولوجيا
مهند : اه تبادل ثقافات ويقولولك انتوا بتدخلوا ثقافة بلد اجنبية وعايزين عري وانحلال وانحراف بقى وكده
مروة : اهي دي بقى اول ثقافة لازم تتغير
مهند : لازم ينحلوا يعني ؟
مروة : لا طبعا انا اقصد ثقافة ان احنا مجتمع تفكيره زبالة يعني هما بصوا على الانحلال والانحراف مبصوش ليه على التكنولوجيا والتطور اللى بيكبر كل يوم مبصوش ليه على العلماء هنا المجتمع بطبعه بيعلى من شأن بس الممثلين والوزراء وبالتالي مبيدوروش في المجتمعات التانية غير على اللى شبههم وطبعا يقولولك ده مجتمع فاسد ومنحل طيب ما انت تسيب الفساد الاخلاقي وامسك في خير العلم والتطور على من شأن الفن الهادف مش الاسفاف والكلام الفارغ
مهند : يا جامد انت
مروة : والله الموضوع موضوع عقل
مهند : طيب والدين ؟
مروة : ماله الدين انا مش هفتي لاني في حاجات كتير غايبة عني بس الدين يسر مش عسر مش زعيق ده لين الدين ده اكبر دليل على اللى انا بقوله مش هما كل يوم بيكتشفوا وبيعملوا ابحاث علمية بتفيد الانسان بسبب سنن بنتبعها يعني الدين مبيخالفش العلم بالعكس ده هو اصل العلم وكل ده التقليد
مهند : والله كلامك صح هي بس مسكانا عقدة الخواجة
مروة : ههههههههههه جبتها منين الكلمة دي
مهند : سمعت ماما يتقولها ومعرفش مناسبتها ولا بتتقال امتى
مروة : ههههههههههههه طيب ما تيلا نروح النادي
مهند : اوك يلا
*****************************************************
مريم ومحمود بيتمشوا في النادي ...........
محمود: هو انتى ممكن تتجوزي وتسافري
مريم : اه عادي
محمود بفرحة : بجد ؟
مريم : اه لو جاتلى فرصة انا وجوزي اننا نسافر نشتغل مش هنضيعها هنروح ناخد فرصة وناخد خبرة ونعمل فلوس ونجيب المروحة ونرجع هههههه
محمود : يعني انتى عايزة ترجعي مصر
مريم : طبعا انا لازم ولادي يتربوا هنا ويعيشوا هنا
محمود: بس هنا مش حلو اوي
مريم : هنا احلى مكان الواحد لو ساب مكانه هنا هيرجع مش هيلاقيه
عدت فترة سكوت طويلة ...........
مريم : هو انت هتسافر فعلا ؟
محمود لسة هيرد لقى صوت وراه : محمود لييييييييك وحشة يا رااااااجل انت فين
محمود بيبص لقاها نهي ..............
نهي : كده بردو متسألش
محمود بقرف : عادي يعني
نهي : مش تعرفني على الامورة
محمود : مريم ........ نهي
مريم بعدم ارتياح : اهلا وسهلا
نهي : اهلا وسهلا بيكي انتى مش بشوفك يعني في النادي
مريم : اكيد انتى متعرفيش كل الاعضاء اللى في نادي واستحالة تكوني بتشوفيهم كلهم لانهم كتير اوي ........ انا كمان اول مرة اشوفك يعني وعادي
نهي : امممم متنساناش يا حودة ابقى اسأل
************************************************************
وليد قاعد مع هبة ..........
هبة : انت ازاي تسيبها تضربك كده انت معندكش كرامة
وليد : كنت هعمل ايه ده النادي كله اتلم
هبة : وانا اللى كنت فاكراك راجل هتعرف تجيب حقك منها ومن اسلام
وليد : ما تحترمي نفسك هيجيلها يوم بس امخمخلها
تدخل مروة مع مهند ويقعدوا على ترابيزة ...........
وليد : الله ومين ده كمان
هبة : معرفش واحد اعرف انه من امريكا ده اول ما جه السنتر نزلوا في بعض بوس واحضان وانا يومها عملت مشكلة ومسكتش
وليد : الله الله هي طلعت ......
هبة : طبعا يابني مش امريكية
وليد : حلو اوي اومال عملت عليا الخضرة الشريفة ليه ؟
هبة : اهي حركة كده بتعملها في الاول
وليد : جميل اوي جميل
*****************************************************
فريد قاعد مع سمر بيفطروا ..................
سمر : وانت هتعمل ايه ؟
فريد : هطلقها طبعا انتى عارفة ايه اللى مضايقني المؤخر اللى هدفعه
سمر : انت بخيل ؟
فريد : ههههههههههههههههههههههههههههههه بجد ؟
سمر : انا اكتر واحدة عارفة انك بترمي فلوسك في الارض
فريد : لا انا عمري ما رميت فلوسي في الارض انا بتقى الله في الناس بس
سمر : طيب ايه ؟
فريد : انا فلوسي كلها حطيتها بالفعل في المشروع اللى بنفذه مع مامتك عارفة ده معناه اني هقطع من الفلوس ناس غلابة عشان اديهم لواحدة متستاهلش مش اللى بيشتغلوا بردو اولى سمر : فريد احنا مش في مؤتمر ومتقلقش انا مش بسجلك الناس الغلابة بردو يا مفتري
فريد بيبص لسمر : ................
سمر : ماشي ياعم صدقتك
فريد : انا مرضتش اخد قرض وعارف المشروع هيجبلي اكتر من اللى صرفته بملااااااااين بس عشان اطلقها دلوقتي يبقى لازم فعلا اسحب فلوس من المشروع وبصراحة انا عارف ان سلمى عايزة تتطلق عشان تاخد الفلوس دي وخلاص طلاقها مش عشان اتخنقت وخلاص احنا جوازنا كان صفقة ناجحة ليها
سمر : طيب بس بردو انت لازم تدفعلها مؤخرها
فريد : لا انا هقولها لو عايزة تتطلق تبريني وانا اطلقها او تخلعني لو عايزة تخلص او اخليها زي ما هي
سمر : وكده انت هتبقى مبسوط يعني بص دي بردو مشكلتك انت حلها
فريد : انا حاسس اني مش عارف اعمل ايه انا كنت عارف انها طمعانة فيا انتى عارفة انا اول مرة استخسر في حد حاجة عارفة لو سبنا بعض عشان متفهمناش بس بنحب بعض وكده مكنتش استخسرت حاجة بس انا فوقت متأخر على واحدة طماعة مش شايفة غير نفسها وعايزة فلوس بأي طريقة
سمر : بردو ده حقها ومينفعش تعمل كده معاها
فريد : عالعموم اللى فيه الخير يقدمه ربنا
***********************************************
اسلام ومنار خارجين مع بعض من النادي........ وهما معدين من جنب البارك العربيات لقوا وليد نازل من عربيته .................
وليد : را ايه يا مزة مش هيجي علينا الدور في يوم
اسلام : ما تحترم نفسك يا وليد انت نسيت نفسك
وليد : هو انا بكلمك انا بكلم المزة اللى كل يوم مع واحد وبستفسر يعني
اسلام : انت شكلك عايز تتربي
وليد : مين ده اللى هيربيني انت يا حيلتها
اسلام : اربيك واربي عشرة زيك لما تتكلم على انسانة محترمة كده
منار واقفة خايفة وبتعيط وبتتحامى في اسلام ............
وليد : اللللللللللله دي طلعت مستغفلاك وهي كل يوم مع واحد
اسلام مستحملش قام اشتبك مع وليد ومنار واقفة مش عارفة تعمل ايه ؟
وليد : انا هوريك يا روح امك
اسلام : انا مش هعتقك
اسلام بيضرب وليد وعوره في وشه ............ قام وليد مسك اسلام من راسه وقعد يخبطه في الحيطة مرة واتنين وعشرة .......... منار بتحاول تصرخ بس صوتها مش طالع كل اللى في خيالها منظر ساندي ومش قادرة تشيله من عينيها ............
وليد يسيب اسلام وهو متغرق دم ........... واسلام مش متوازن ومدروخ
يركب وليد عربيته ويطلع بأقصي قوة ويخبط اسلام .......... يطير اسلام في الهوا ويقع على الارض ميتحركش ................
منار : اسلااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااام


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close