اخر الروايات

رواية عائلة آخر جنان الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم مروة طارق

رواية عائلة آخر جنان الفصل الخامس والعشرين 25 بقلم مروة طارق



سلمى : انا بكلمك رد عليا
فريد بعصبية : ما انتى لو قاعدة في البيت كنتي عرفتي
سلمى : واقعد ليه في البيت ماهو مش بيتي اصلا
فريد : عايزة ايه يا سلمى عايزة تتخانق انا بقى تعبان وبقالى يومين منمتش ومش قادر اتخانق خليها وقت تاني
سلمى : لا مش هتخانق انا خدت قرار وعايزاك تنفذه
فريد : قرار ايه ده
سلمى : انا عايزة اتطلق
فريد : ايه ؟
سلمى : طلقني يا فريد طلقني
***************************************************
جميلة في المطبخ بتحضر عصير ................ خدت الصينية ودخلت الصالون .......
قدمت العصير وقعدت جنب ناهد تبص على البنات ............
جميلة : هي مين سهر فيكم
كلهم بيبصوا لبعض ...........
سهر : انا سهر
جميلة : ما شاء الله ربنا يحميكي
مريم بتجري على مامتها : جري ايه يا ماما هتفضحي الموضوع
جميلة : ياختي انا قولت حاجة انا عايزة اشوفها بس يا اختي اخوكي هيعرف يفرق بينها وبين اختها ههههههههههههههههههههههه
مريم : هههههههههه جري ايه يا ماما مش كده
معاذ جاي من برة ومعاه تورتة كبيرة .............
معاذ : انا جيبت تورتة كبيرة بمناسبة المشروع الجديد مبروك علينا كلنا
وبص لسهر: مبروك يا سهر وغمزها
رن جرس الباب قامت مريم تفتح ........ رجعت هي وخالتها .............
جميلة : اهلا اهلا تعالي يا نرجس ..... نرجس يا ناهد فاكراها
ناهد : اه طبعا طبعا ازيك عاملة ايه ؟
نرجس : الحمدلله انتى عاملة ايه يا ناهد والله وليكي وحشة
معاذ : كويس انك جيتي يا خالتو احنا بنحتفل بشغل جديد
نرجس : ربنا يوفقك كمان وكمان يا معاذ وينولك اللى في بالك يابني يارب
**********************************************************
فريد قاعد عالسرير مبينطقش وسلمى قاعدة على الكرسي اللى قدامه ............
فريد : عايزة تتطلقي ليه ؟ انا قصرت معاكي في ايه ؟
سلمى : مش طيقاك خنقتني انت وامك ومرضها وتعبها اللى مبيخلصش انا تعبت من كل ده
فريد : ايه اللى جد ما انتى عارفة ان امي مريضة انتي بنفسك قولتي هتراعيها ولا هو كان جر ناعم
سلمى : جر ناعم مش جر ناعم سميها زي ما تسميها انا مش طايقة اعيش معاك وهتطلقني ورجلك فوق رقبتك وحقي هاخده منك يا فريد
فريد : انتى ما خلعتنيش ليه ؟
سلمى بارتباك : لو عايزني اخلعك ويبقى منظرك مخلوع وخصوصا اننا في وسط الكلام فيه كتير هخلعك معنديش مشكلة
فريد : وجهة نظر س ل ي م ة مية المية
سلمى : انا همشي يا فريد رايحة اقعد عند ماما لحد ورقتي ما تجيني
وفتحت شنطة دولابها وخدت شنطتها وخرجت ..........
فريد : الصورة واضحة يا سلمى مش محتاجة توضيح
*********************************************
سلمى بتخبط على مامتها فتح اخوها الصغير ابراهيم .............
ابراهيم : سلمى ازيك يا سلمى عاملة ايه ؟وحشتيني
سلمى : انتى اللى وحشتني يا حبيبي هي ماما فين ؟
ابراهيم : عند خالتو جميلة قاعدة معاها شوية
سلمى : بجد يا وش السعد انت هي عند خالتو
ابراهيم : اه
سلمى : طيب
********************************************
ناهد : احنا نقوم نمشي بقى احسن .................
جميلة : لا خليكوا قاعدين انتوا ملحقتوش
ناهد : ملحقناش ايه ده احنا بقالنا ساعتين هبقى اجي تاني لوحدي ان شاء الله
جميلة : طيب يا حبيبتي متبقيش تغيبي عننا تاني يا ناهد
معاذ : انا هنزل اوصلهم يا ماما
جميلة : ماشي يا حبيبي خلى بالك من نفسك
ناهد : لا يا معاذ مفيش داعي
جميلة : لا خليه ينزل يوصلك
ناهد : معانا العربيات
جميلة : طيب يوصلكوا للباب
نرجس : مع السلامة يا ناهد نورتينا يا بنتي والله
كلهم واقفين بيسلموا على بعض عالباب .........
معاذ جنب الباب ................ جرس الباب يرن ........... معاذ يمد ايده يفتح .........
يلاقي سلمى قدامه ........... تنط تحضنه .............
سلمى : معاذ حبيبي وحشتني اوي اوي اوي انت مش متخيل ازاي انا خلاص هتطلق يا حبيبي وهنفضل مع بعض على طول ومش في حاجة في الدنيا هتفرقنا ومش هسمح بحاجة تفرقنا انا خلاص اتفقت انا وفريد عالطلاق
سمر اتبسطت انها سمعت ان فريد هيطلق سلمى ........... بصت لسهر حست ان سهر مش قادرة تاخد نفسها من عصبيتها ............. مسكتها ..............
سمر بتوشوش : امسكي نفسك متحسسيش حد بحاجة
معاذ بيزق سلمى : انتى اتجننتي ايه اللى انتى بتعمليه ده انتى اكيد مجنونة
سلمى بتبص تشوفهم .......... تتكسف ........
توشوش معاذ : اسفة يا حبيبي مشفتهمش
سابته قبل ما يكمل كلامه دخلت سلمت عليهم وقامت داخلة اوضة الصالون ............
جميلة : اسفة يا ناهد يعلى اللى حصل
ناهد : اسفة على ايه هي حرة تعمل في نفسها اللى هي عايزاه ومعاذ كبير مش صغير عارف مصلحته كويس .......... يلا بينا بقى يا ولاد ...... مع السلامة يا مريم
نزلوا ونزل معاذ معاهم ............ معاذ حاول يكلم سهر بس معرفش مقدرش غير يقولها هكلمك بالليل ......
*************************************************************
نرجس : ايه اللى انتى قوللتيه ده يا سلمى
سلمي ببرود : هتطلق يا ماما فيها ايه ؟
نرجس : تطلقي ليه ؟ حايش عنك ايه فريد الله يكرمه عمره ما كان بخيل حب وبيحبك فلوس وبيديكي معيشك احسن من غيرك بتتبتري عالنعمة ليه يا سلمى ؟
سلمى : مبقتش طايقاه ولا طايقة العيشة معاه ولا امه العيانة اللى عايزاني خدامة ليها كل شوية
نرجس : هي لما حماتك تطلب منك بق مية تبقى بتشغلك خدامة
جميلة : الحمدلله
سلمى : الحمدلله على ايه يا خالتي ؟
جميلة بقرف: الحمدلله وخلاص
نرجس : دلوقتي عايزة تتطلقي مش هو ده اللى انا مكنتش موافقة على جوازك منه وانتى ركبتي دماغك ونشفتيها ولا خلاص شبعتي من خيره ومن غناه
سلمى : لو سمحتي يا ماما دي حياتي وانا حرة فيها محدش يقولى اعملى فيها ايه ؟
نرجس : اااااااااه ياني خلاص محدش قادر عليكي بقيتي مفترية
سلمى : يوووووووووووه هو معاذ اتأخر كده ليه ؟
جميلة : انتى مالك ومال معاذ ملكيش دعوة بيه
سلمى : كده بردو يا خالتو ده انا هبقى مرات ابنك حبيبتك
جميلة : انتى وده من امتى ؟ الحنية دي يا ختي ما كان من الاول
سلمى : انتى لسة فاكرة اللى حصل زمان خلاص يا خالتو ده طيش شباب
دخل معاذ من باب الشقة عصبي ...................
معاذ بزعيق : جررررررررررررري اييييييييييييييه يا سلمى انتى مش هتتلمي
سلمى : مالك يا حبيبي انا عملت حاجة
معاذ : انا اسمي معااااااااااااذ مش حبيبي انتى فاهمة انا اللى بيني وبينك انتهي خلاص وانتى نهتيه بايدك واتفضلي بقى كده من غير مطرود
سلمى بعياط التماسيح : كده بردو يا معاذ بتطردني من بيتك
جميلة : لا يا بني صلي عالنبي مهما كان دي بنت خالتك خليها اكراما لخالتك يا حبيبي ربنا يهديك
معاذ : تطلقي متتطلقيش انتى متفرقيش معايا لاني مش هرجع اشتري واحدة رخيصة بتمن غالي اوي فاااااااااااااهمة ؟
سلمى بتزيد في العياط ............ ومعاذ يسيبهم ويدخل اوضته ................
**********************************************
ناهد والاولاد يوصلوا البيت وتطلع سمر مع سهر اوضة سهر ...............
سمر : انا مش مصدقة اللى حصل ده
سهر : ليه يعني دي بجحة اوي انا مشفتش بجاحة كده
سمر : لا حقيقي دي غريبة اوي في كده
سهر : كلمي فريد متهيألى هو محتاج حد معاه دلوقتي
سمر : لا ... لا انا كده بيبان اني بستغل الموقف
سهر : بتستغلى ايه ؟ طب اقولك متقوليلهوش انك عرفتي كأنك بتكلميه عادي
سمر : طيب انا هقوم اكلمه وانتي متقفشيش على معاذ
سهر : لا مش هقفش اصلا هو ملهوش ذنب هي اللى قفشت في رقبته زي الخفاش
سمر : ههههههههههه طيب طمنيني تصبحي على خير
سهر : وانتي من اهله
*********************************************************
سمر في اوضتها بتدور على موبايلها في الشنطة ............. بتطلعه لاقت 25 ميسد كول من فريد والموبايل كان صامت .............
سمر : يا خبر ده اتصل كتير اوي
اتصلت سمر بيه مردش عليها ............ اتصلت تاني وتالت ورابع وعاشر وبعد كده الموبايل اتقفل ...............
سمر : يارب استر يارب
*********************************************************
معاذ بيتصل بسهر ............. سهر اول موبايلها ما رن ردت بسرعة ..........
سهر : معاذ ازيك ؟
معاذ : انا اسف عالموقف اللى انتى كنتي فيه النهاردة
سهر : متتأسفش انا كان نفسي بس اجيبها من شعرها مش اكتر
معاذ : ههههههههههه لا خليها في حالها واحنا في حالنا ملناش دعوة بيها
سهر : ماشي يا سيدي انت تؤمر
فضل معاذ يكلم سهر طول الليل .............................
وسمر قلقانة على فريد ومش عارفة ايه اللى جراله ومقدرتش تنام من قلقها ...........


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close