اخر الروايات

رواية حكاية وتين الفهد الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم جني الالفي

رواية حكاية وتين الفهد الفصل الرابع والعشرين 24 بقلم جني الالفي 


💔 حكاية وتين الفهد 💔
💔 الجزء الرابع والعشرون 💔
💔💔💔💔💔 💔💔
مر خمس شهور ومازالت وتين تهيم في عالم أخر لا يعلم احد متي ستعود منه ترافقها رقيه دائماً عماد يذهب لعمله والبحث عن حازم الذي علم أخيراً أنه أتم امتحاناته ومن خلال صديق له بالمطار علم بسفره لكندا هارباً من عقاب أبيه على جريمته كان عماد يعود إليهم يتابع حالة وتين ويطمأن عليها ثم ينصرف ليلا ً لعدم إمكانية بياته بالمستشفى كمرافق معها و فهد يأتي لها بعد التأكد من مغادرة عماد يجلس معها يحاورها عما يفيض بقلبه من مشاعر وكل يوم يعتذر لها الاف المرات ويطلب غفرانها وعفوها علها تشعر به وتخفف من الامه النفسيه فهو كان يجلد نفيه بالعتاب واللوم على ما جناه بها وبنفسه فروحه تتألم لما أصابها ويدعو الله أن تفيق كما يخفق قلبه بالسعادة كلما لاحظ كبر بطنها فأبنهم ينمو بشكل جيد هي تحمل بداخلها قطعه منه يتمني أن تكون سبب في عودتها له ومسامحتها
خالد يتابع حالتها بنفسه ويهتم برعايتها الطبيه وتشاركه د/منال ... سلمي صديقتها بالعمل تأتي لها كل يوم بعد إنتهاء عملها وتجدها فرصة للتقرب من خالد وثريا ومي التي تأتي للأطمأنان علي وتين كلما استطاعت حتي خصص لها خالد غرفة لراحتها تجتمع فيها مع رقيه حتي يتثني لفهد الجلوس مع وتين كما قام بعمل بعض الفحوصات الطبيه لها
وفي يوم كان فهد كعادته يجلس بجوار وتين وممسك بيدها ويحادثها حتي شعر بحركة اهدابها فلم يصدق نفسه وظن أنه توهم ذلك حتي تكررت الحركه عدت مرات وقامت وتين بفتح جفونها واغلاقهم عدة مرات متتاليه ومنها فتحتها بشكل جيد فرح فهد جدا واخذ يقبل وجنتيها ويديها بجنون وهي لم تنبُث بكلمه
فهد ... حمدالله على سلامتك ياقلبي أأأنا .. أنا هنده الدكتور يطمنا عليكي وجري ينادي بعلو صوته دكتووووور دكتووووور وتين وتين فاقت ظل يكرر كلماته بفرحه ومزيج من المشاعر المختلطه فرح قلقل توتر خوف ولكن غلب فرحته كل تلك المشاعر اتي إليه اخيه خالد والطبيب المتابع وخرجت على صوته رقيه وثريا وجاءو مهرولين
خالد ... خير يا فهد حصل إيه
فهد حضن أخوه وبكي كاطفل صغير عادت إليه أمه ... فاقت وتين فاقت يا خالد وتين قلبي وروحي رجعتلي دمعت عين خالد فرحه وخوف على أخيه مما هو اتي
رقيه بفرحة ... بنتي فاقت بنتييي ودفعته ودخلت إليها مهروله تقبل يديها وكل ما تطوله شفتيها من وجهها
رقيه... حببتي بنتي ألف حمد وشكر لك يا رب ثم سجدت أرضا تشكر الله على عودت تلك الملاك الحياة
عاينها الطبيب رحب بها خالد وثريا كل هذا وهي لم تنبث بكلمه واحدا وتنظر إليهم في تيها كأنها تراهم لأول مره أقترب منها فهد وقبل جبينها وهو مبتسم واذا بها تبعده عنها في فزع
وتين ... انتو مين وأنا فين إيه جبني هنا هما فين فين ماما واخويا أنا عايزه بابا بااااااابا اخذت تسرخ وتنادي والدها تعجب الجميع مما حدث إلا رقيه أخذتها في حضنها وأخذت تربت على ظهرها بحنان امومي لكي تهدأ وقرأت لها ما تيسر من القرآن حتي غفت ونامت
فهد بأستغراب لحالتها ... هو في إيه هي مالها
خالد ... أهدي يافهد الدكتور أحمد هيفهمنا دلوقت
الدكتور احمد... للأسف معنديش تفسير للي بيحصل ممكن تكون فقدت الذاكره أو في حالة صدمه لازم تتعرض على دكتور نفسي
ثريا بحزن عليها وعلى ولدها ... يا قلبي يا بنتي ربنا يكمل شفاكي على خير
أمن الجميع
فهد ... طيب يعني هي ممكن تكون نسيتني طب واللي في بطنها أبني هنعمل ايه
الدكتور ... مش هنعمل حاجه لحد ما تفوق ونعرضها على دكتور نفسي يفهمنا إيه الحاله بالظبط
فهد بأنهيار ... بس دي أول ما شفتني متكلمتش خالص ولما استوعبت زقتني بعيد عنها يعني إيه هتسبني هتبعد عني .. واخذت الدموع مجراها على خديه ... انا ما صدقت أنها فاقت علشان اعتزرلها وارجوها تسامحني لو بعدت عني هموت
رقيه بهدوء ... بس بس اخرجو خلوها تنام يلا
خرج الجميع واتصل خالد بطبيب نفسي يستدعيه لمعرفة حالتها
الدكتور لرقيه ... شيفك مطمنه ممكن أعرف ليه
رقيه برضا ... أولا ً الحمدلله أنها فاقت ثانيا ً كدا أحسن
الدكتور بأستغراب.. أحسن ليه مش فاهم
التفت إليها الجميع
رقيه ... دي رحمه من عند ربنا أنها تنسي إللي حصل معاها ونظرة لفهد الذي دنا برأسه للاسفل
وأحنا ممكن نفكرها باللي عيزينها تفتكره ونبعد عن زهنها الذكري السيئة إللي عاشتها
نظر لها فهد ... وأنا دي نسياني رقيه ... اللي في بطنها دليل على جوزها منك . المشكله دلوقت في عماد لما يجي ويعرف أنها فاقت هيصر يعرفها إللي حصل وكمان هيخرجها من هنا وبكدا مش هتتواصل مع فهد وهتمحيه من دمغها وكمان عماد مش هيسمحله يقرب منها في البيت
خالد ... طب والحل
رقيه ... لازم تفضل هنا
خالد ... إزاي أستاذ عماد لما يعرف هيصر يخدها معاه رقيه ... حاجه من اتنين أما نقوله أنها فاقت ولسه تعبانها ودي مش مضمون أنه يسبها أو تفضل في غيبوبتها
الدكتور بأستغراب... يعني إيه هنرجعها للغيبوبه تاني
رقيه ... قدام عماد بس
خالد ... ازاي
رقيه ... أنها تفضل نيمه وعماد موجود
الدكتور ... ااااه بمنوم يعني
رقيه ... تماااااام
خالد ... ممكن أفهم أنتي بتعملي ليه كدا
رقيه بتنهيده حاره وهي تنظر لفهد ... لأني بحبها وخايفه عليها وعارفه هي أد إيه بتحب فهد وكمان علشان خاطر أبنها إللي جاي ما يترباش من غير أبوه دا كله هيكون صعب عليها
فهد بلهفه ... وأنا اوعدك إني اعوضها عن الغباء إللي عملته هسعدها طول العمر طول مافيه نفس مش هعمل غير اللي يفرحها وهساعدها تتخطي المحنه دي أنا كمان بحبها لأ أنا بعشقها والله بحبها اكتر من روحي هي النفس إللي بتنفسه
رقيه ... أنا مبعملش كدا علشانك دا علشانها هي وربنا يستر وترجع تحبك تاني لأنها لو نسياك هتنسي حبك ولازم ترجعهلها ولو مقدرتش تبعد عنها
فهد ... لا لأ هي بتحبني أنا هفضل جنبها افكرها بحبنا
الدكتور بحده ... بس أنا مش موافق ومش هسمح بكدا
يتبع
ياتري وتين حصل لها إيه فعلاً فقدت الذاكره
وعماد هيعرف ولا لأ ولما يعرف أنها فاقت هيعمل إيه
ودكتور احمد ليه رافض الكلام بتاع رقيه
ورقيه غرضها إيه منه
هنعررررررررررف الجزء الجاي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close