اخر الروايات

رواية دموع في عيون بريئة الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم امل الملواني

رواية دموع في عيون بريئة الفصل الثالث والعشرين 23 بقلم امل الملواني


الام انا مش عايزه اشوفك كده تانى

اقوم احلق واستحمىكده وروح شفها

وفوت على عايزاك تعرف امها انها تخرج

ترجع على بيتها والا ورقة طلاقها هتكون عندها

وخليك شديد مينفعش تبقي كده قدامهم ضعيف

احمد ماما انتى بتقولى ايه ياماما لا يمكن أطلقها

ولا تبعد عنى

الام انت بتعلى صوتك على يابن بطنى (شوفتو المكر

احمد مقصدش يا ماما اسف

امه واسف ليه دى اخرت تربيتى ليك تشخط فى وتعلى صوتك

احمد ماما مش وقته خالص وانا اتاسف

امه ماشى يا احمد انا هروح بيتى هستناك

احمد فى سره احسن انتى سبب كل اللى انا فيه

زنك على هو السبب كل ده

فلاش باك يوم العلقه

احمد لاياماما جواز ايه

امه لازم اشوف ولادك ولا عايزنى من غير أحفاد

احمد بس ياماما

الام بس ايه وهباب ايه لازم تتجوز وتترك أحمد فى

صراع داخله ويكمل هذا حوار عم ابراهيم والحاج حسين

الذين من وجهة نظر أحمد يتدخلون فى حياته وان ايمان

حبه الوحيد ولكن ماحدث فى بداية زواجهم جعله

دائما ضائع فاقد الثقه فى كل شئ ودائما يراهم

يخطفون حبه لا بل عشقه ولكنه للاسف من بعد

الحادثة المشؤومة لم يشعرها ابدا بهذا الحب ولكن بينهما

صور لا يستطيع تخطيه فدائما تلك الحادثة أمام عينيه كأنها

بالأمس وحتى عندما حاول الاقتراب منها تذكر

ليتك تعلمي مابى ياحبيبتى ليتك تشعرين بهذه

النار الهائجة بداخلى المشتعلة اشتعال الحطب

لا اعلم لما أحرم نفسي من حضنك من انفاسك

من نظراتك التي تأخذني إلى عالم آخر لا يشعر

به سواي فأنت الماضي والحاضر والمستقبل

لن اتركك مهما حدث و سأعوضك سأخرجك

من السجن الذي وضعتك به ولكنى اخاف عليكى

أخذ حذرى حتى لا يقترب منك انسان انتى هى

الحياه ولا حياه بدونك يا ليتني صدقت يوم قلت

لى انهم لم يفعلو بى شئ ليتنى صدقتك ماكان

حدث ماحدث ولكن حبي لك هو السبب

نعود إلى المستشفى

امينه تجلس بجانب ابنتها تبكى قومى يايمان

قومى يانور عينى قومى احكيلى والله هسمعلك

ومعدش هاجى عليكى تانى قومى بقى مش

احنا اصحاب انتى دايما كنتى بتقوليلى انتى

صحبتى مش امى صح يا إيمان وتبكى ومن

داخلها تشعر ضميرها السبب

فلاش باك

اول زواج ايمان بعد الحادثة

ايمان ماما انا مش قادره افهمه اول ثلاث

شهور كنا زى الفل بعد كده اتغير وبقت معاملته

قاسية اديكى شوفتى منعني حتى اجيلك وبيصرخ

على اى حاجه

الام لسه مخدش عليكى غير الظروف الحياه

وبعدين متنسيش عامل عمليه كان هيموت

فيها بكره اما ربنا يرزقكم بطفل

هيتغير وهي تحمل المسؤولية الأم تحدث

نفسها ياريت سمعتك يا بنتى وكنت

أعدت معاه وعرفت السبب قبل ما الأمور

تكبر كده كنت بشوف فى عنيكى الحزن

واعمل مش شايفه كنت بشوفك ذبلانه

واقول جايز وجايز سمحينى يابنتى

انتى كنتى هتضيعى منى والحمدلله

ربنا وقفلنا ولاد الحلال الحمد لله يارب

ايمان تفتح عيناها بتكاسل لتجد امها

بجوارها وتحمد ربها تقول ماما ماما

لتنتبه لها الام😍

الإمام تسمع فى الاول ثم انتبهت ايمان

انتى فوقتي ياحبيبتى فقتي يا ضنايا يا قلبي

قومى نورى الدنيا بضحكه وصوتك حولى

عشان تغنيلى زى زمان ولا نسيتى اه

نسيت الكم ايمان صوتها رووعه

ايمان بصوت باهت ضعيف وحشتينى اوى ياماما

وحشني حضنك

لم تنتظر الأم أن تكمل ايمان واحتضنتها

واعدت تقبل فيها ا😍بقلم امل الملوانى 😍

ايمان بصوت ضعيف فهي اكثر من اسبوع

فى غيبوبة وتعيش على المحاليل ووجهها شاحب

اوعى تقولى كده ياماما انا اسامحك انتى اللى تسامحيني

مبهدلانى فى المستشفى لسه مروحتش ترتاحى

الام اروح ارتاح ازاى وانا رحتى فى راحتك وسعادتك

اوعى تقولى كده انا لو طلت افديكى بروحى

افديكى مش عادتك بس

ايمان ربنا يباركلى فيكى يا احن ام ماما

هى دكتوره اسماء فين دى طيبه اوى

الام اه والله يا بنتى كل شويه تيجى تطمنى

عليكى انا بدعيلها هى وجوزها الدكتور هشام

ايمان انتى اعده بقه تتعرفى على الدكاتره قوليلى

كده

الام وضحكه وقورة على وجهها يابت اسكتي ده

زوج اسماء 😍

ايمان وكمان عرفتى مين متجوز مين انتى مش سهله

خالص

الام كده برضوا ياايمان اما تفوقى بس

ايمان تضحك بضعف والله ياست الكل بضحك

معاكى مهما عرفونى يوم مافقت بيهم ولجوزها

الام صحيح يا بنتى احمد عمل كده ليه

ايمان والله ماعرف امه كانت عندنا ونزل يوصلها

وكان باين عم ابراهيم عيزه المهم بعد فتره وجلست

تحكي لامها وتقص عليها ماحدث ثم تكمل حديثها بعد كده

فوقت على الفجر وحسيت انى بموت وخفت يقوم يكمل

على اتسندت وخت عبايه وجتلك تلحقينى

الام ياضنايا يابنتى وايه اللى نزلك كنتى اتصلى بى

ايمان خفت اخدك على الت اجيلك احسن وابعد عنه

الام خير يابنتى على فكره احمد شكله ندمان

ايمان ماما متجبيش سيره مش طيقاه وبدأت تبكى ثانية

ودخلت فى بكاء هستيرى بمجرد سماع اسمه يعيد

الشريط أمامها كله

الام جرت تجرى تبحث عن الممرضة أو الطبيب

او د..اسماء لينقذ بنتها من الحاله التى وصلت لها

لتصطدم بأسماء

اسماء خير يا طنط بتجرى ليه كده

الام الحقينى ايمان تصرخ وتعيط

اسماء تنادى على الممرضه ويذهبان الى ايمان

فى الحجره وكان شكلها يغنى عن حالها

الام اهدي يا بنتي قطعتى قلبي

اسماء ياريت تستنى بره يا طنط

الممرضه تعطيها حقنة مهدئة

اسماء اهدى يا إيمان هترتاحى

تخرج اسماء بعد نوم ايمان لأمها وتقول

لها ايه اللى حصل ورجعت تانى ليه

الأم تروي لها ما حدث في تنفعل اسماء

طنط ارجوكى انتى رجعتينا للصفر متعبش

تفتحى معاها اى حوار انا بطريقتى

خليها تتكلم ورجعت للممرضة خليكى جنبها

متسبهاش خالص وممنوع الزيارة حتى لو امها

فاهمه الممرضه حاضر حاضر



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close