رواية عندما يتوه القمر الفصل التاسع عشر 19 بقلم نورا محمد علي
الحلقة التاسعة عشر
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
اتي يوم الفرح بكل الفرح والسعادة المرسومة علي الوجوه وتوالت معزيم لينا الاتين من الإسكندرية ومن غيرها
بعد وقت كانت الميكب ارتست تضع اللمسات الأخيرة
ودخلت قمر وهي ترتدي الثوب الأكثر من رائع الذي صممه خالد بدرجات الفضي كانت تبدوا اكبر من سنها بكثير لقد جعلها الثوب كأنها اتسة
لينا لو سمحتي
الميكب ارتست تامري
لينا عاوزة ميك اب هادي ومناسب لقمر
هزت رأسها وبدأت في وضع الميكب علي وجه قمر ثم رفعت شعرها من الجنبين
واخذت تموجه ورغم أنها موجته إلا أنه ظل طويل يغطي ظهرها
قمر الله انا دي
لينا انت جميلة يا صاحبتي
بعد وقت كانت الزفة من البيت إلي قاعة الافراح الأكبر والاغلي علي طريق المحلة طنطا
ما أن وصلو حتي بدأت الزفة
كانت الفرقة تلف حول العروسين بالسيوف وظلت واقفين والفرقة تدور حولها علي الأنغام الساحرة
الهام تسفق سميحة تطلق الزعريط
اقاسم واخويا يرحبون بالناس ومعهم منصور بيه والد لينا
قمر الفراشة الطائرة ما أن رأت امها ومحمود حتي أسرعت إليهم
احتضنها محمود وهو يقول ايه دا انا لازم اتقل جيبة مين القمر
قمر بنتك يا بابا
محمود وهو يقبل خدها قلب بابا
احتضنتها نوال وهي تقول بسم الله ما شاء الله اتريكي قولتي انت معمول فستان أسبشيال
قمر طبعا تصميم خالد قاسم ذات نفسه
ضحت الام ومحمود علي قمر التي كانت تنظر الي نورهان
كانت نورهان أبنت عمها تبحث عنها ما أن راتها حتي اشارت لها
قمر ممكن اروح
محمود طبعا
ذهبت وسلم محمود علي قاسم وأخواته ابتسم له وهو يقول
محمود مبروك يا ابو خالد
قاسم وهو يربت علي كتفه الله يبارك فيك
ودخلت نوال مع محمود إلي أحد الموائد قريبة من البست
بعد وقت كانت الأنغام تنتشر في القاعة بأغنية طلي بالأبيض
طلب بالأبيض طلي يا زهر النسيان
كانت لينا تبتسم لمن تعرفهم من المعزيم وتشير لهم
كان عادل ومحمد قاسم يقفان مع محمد عماد ابن عمهم يرحبون باصدقائهم وجيرانهم
وما أن جلس الجميع حتي بحث قاسم بعينه عن محمود وما أن وجدهم حتي ذهب إليهم
قاسم انت قاعد هنا ليه
محمود نقعد فين شعرت نوال بالحرج ماذا يعني
قاسم معانا مكانكم معانا ولا خالد ابن اخويا دا كلام بس
محمود ابتسم له وقال بس علشان العدد وكده ربنا يبارك
قاسم لا والله قومي يا ام قمر نظرت لمحمود فهز رأسه
رحب به الجميع
نوال مبروك يا ام خالد ربنا يفرحك بعوضه
سميحة وهي تحتضنها وتفرحي ب قمر
نوال ازيك يا حجة عاملة ايه
خديجة الحمد لله انا زعلانة منك
نوال ليه نظرت لها اقتربت نوال احتضنها وهي تقول انا عارفة اني مقصرة بس
خديجة بس ايه دا محمود كان علي طول عندنا وهو اللي وقف مع المهندس اللي شطب الشقة متجيش معاه مرة
محمود ليخفف عنها الحاج في ايه يا امي انا مش كفاية
خديجة لا طبعا انت الخير والبركة
محمد الجد اقترب ليجلس بعد أن سلم علي محمود ونوال
في الوقت التي كانت فيه قمر تعدل الثوب لينا لقد جلست الآن فقط حيث كانت ترقص هي وخالد سلوي علي اغنية غربية ناعمة لمطربة مشهورة عالميا
قمر ماشاء الله زي القمر
لينا ابتسمت لها ثم توالت الفقرات
لقد كان البرجرام حافل
كانت قمر ملفته بما تشملة الكلمة من معني
ابتسم لها خالد.
قمر مبروك يا ابية
كان محمد اخوي خالد يقف مع وحد زملائه فؤ الكلية الحربية الذي وجد عينه لا تحيد عن قمر
مروان مين الصراخ دي
محمد وله اعدل كلامك
مروان برتباك تعرفها
محمد اختي
مروان اسف مكنتش اعرف
محمد بغضب ولديك عرفت
مروان خلاص يا عم أن الله جميل يحب الجمال مكنتش اعرف
محمد.عادل
عادل أشر له بعينه علي قمر
ذهب عادل يقف بجوارها
عادل ممكن تقعدي بفستانك دا
قمر ليه ماله الفستان ابيه اللي مصممه
عادل أشار الي نور قمر علي طربيزة العيلة وسار بحوارهم
في أحد الفقرات أوقفوا العروس وجعلوا خالد يقف أمامها
وقال المقدم عارفين لينا بتقول لخالد ايه
رد الجميع ايه
المقدم بتول ايه
رد الجميع مرة اخري ايه
علي اغنية ننسي عجرم
معجب مغرمة انا بقي مش عاوزة إلا هوا
مشينة خطوات ضحكته بتجنن قلبي جوي
ابتسم خالد
أكملت لينا تمثيل الأغنية بدلال وهيتشاور عليه
حد يقوله حد يقوله اني احبه الحب دا كله
ثم اقتربت منه وهي تقول حد يحنن قلبه عليه انا مكسوفة اروحله وقله
احتضنها خالد ولف بها
تحت تصفيق الجميع نظرت قمر إلي نور
وما أن تواري عادل حتي نهضا مرة اخري
يقفون بالقرب من الاستدج يصفقان
ا ثم اتي دور خالد الذي ابتسم
علي اغنية
دا اللي وانا معاه من قلبي بغني وانا معاه
دا حبيبي اللي انا بتمناه
وبعدها رجعوا إلي الكوشة
الفقرات توالي ثم رقصت سويا
وما أن قال صديقات العروسة فين
تجمع البنات حولها وأولهم قمر
لففنا حولها يصنعوا دائرة واخذت هي تحرك كتفها وما أن تلف حتي يرفع البنات يدهم ثم بنزولها
ام الشباب كانو في دائرة اخري
ثم صدحت اغنية مالي حاسة برتباك
ابتسم لها واخذت ترقص معه عليه أو بالاحري تلف عليها وهي تبتسم لهم
ثم توالت الفقرات المكس بين العربي الغربي لقد رقصاي علي اغنية سلين ديوا وغيرها
ثم دخلت أحد الفقرات الاستعراضية وقامت اسكتش لبناني
علي اغنية احنا ما عند بنات تتوظف بشهدتها
لينا وهي تشير لنفسها وتقول انا
وخالد يضحك عليها ثم رفع كفها إلي فمه وهو يهمس بحبك
مرت الفقرات سريعا لن أتحدث عن الفرح الفقرات الكثيرة تم تقطيع التوراة
وفتح البوفية وما أن رقصت قمر حتي نظر لها بغضب
عادل وبعدين أمسك يدها وأجلسها إلي المائدة وما أن ذهب حتي همت بالنهوض
كان قاسم ينظر لها وعندها
محمود امسك كفها
قمر شايف يا بابا
محمود نقعد شويا
قمر بس يا بابا
محمود قمر
قمر حاضر ثم جلست
كانت نوال تجلس بجانب سميحة ونيره ام آمال كانت تجلس بجوار زوجها
ثم تم تخفيف الاضأة علي احد الاغاني الشعبية وظهر الراقص بالتنورة واخذ يدور علي اغنية اللليثي
مادد يا دسوقي شا لله يا قناوي الليلة الكبيرة انا جاي وناوي
زهل الجميع من إتقانه لفنه وابداعه لقد ظل يدور بالدفوف تارة والتنورة المضيئة تاره اخري واستمرت الفقر كده طويلة دون أن يتعب ومر الوقت وتوالت الفقرات
بعد وقت طويل كان العروسين يرقصون سلوا علي أحد الاغاني الغربية الهادئة وبعدها
وبعدها انطلقت الصفرات والتصفيق
سار العروسين إلي السيارة المزينة بالورد.
وتبعته باقي سيارات العائلة
محمود هتيجي معانا يا قمري
قمر ممكن بكرة عاوزة أسلم عليهم قبل ما يسافروا ينفع
محمود وهو يقبل جبينها طبعا ينفع
قبلتها نوال فركبت في سيارة قاسم بحوار سميحة والجدة بينما جلس الجد بالإمام
ام والد لينا وقف أمام سيارته وهو يسأل حد يجر معانا وركب معه بعض الضيوف
ام محمد فلقد قاد سيارة العروسان وعادل ركب مع عمه جلال وعماد رجع مع عائلتها
وزوج خديجة اخذها هي ووالديه في سيارتهم علي أن تأتي خديجة في الغد
ما أن وصلو إلي البيت حتي أشعلوا المنطقة من المفرقعات والتصفير من الشباب
الزعريط من النساء
وبعد وقت صعد العروسين إلي جناحهم
لم يمر وقت قليل حتي طرقت سميحة
خالد اتفضلي يا ماما
سميحة لا يا قلب امك انا جبت العشا متنساش
خالد انسي ايه
سميحة تصلي انت ومراتك زي ما قولتك وادي الدعاء اللي قولت عليه
كانت لينا لاتزال بثوبها الاسطوري الطويل نسبيا من الخلف وكذلك ثقيل بعض الشيء
لينا بخجل ماما سميحة واقفة علي الباب ليه وماما فين
سميحة كنت جايبة العشا يا قلبي واطمني الجماعة في الشقة اللي سقعدتوا فيها انا هنزل تصبحوا علي خير ربنا يجعلها جوازة العمر
نزلت سميحة وابتسم خالد إلي لينا التي ظهر الخجل علي وجهها ربما لأول مرة
خالد مبروك يا قلبي
لينا الله يبارك فيك
خالد هاه عجبتك الشقة
لينا حلوة اوي سار بجوارها إلي السفرة التي عليها صنية الطعام الذي احضرته سميحة
لينا مش عاوزة اكل
خالد ليه
لينا خايفة
خالد أطلق ضحك بصوته كله خايفة مني ثم اقترب منها
فتراجعت احتضنها خالد ثم قال ايه رايك تدخلي تغيري فستانكوتتوضي عشان نصلي
لينا حاضر ثم وقفت مكانها
خالد وهو يقترب منها عاوزة مساعدة وقبل أن ترد كان ينزل سحابة الثوب الذي كادت أن يقع
أمسكت بيدها من الامام بينما كان هو يقبل رقبتها وما ظهر من ظهرها العاري
لينا خالد ولكنه لم يبعد شفتيه عن كتفها
لينا مش هنصلي
خالد ابتعد وهو يقول أيوة طبعا واخذ يحرك يده في شعره
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
اتي يوم الفرح بكل الفرح والسعادة المرسومة علي الوجوه وتوالت معزيم لينا الاتين من الإسكندرية ومن غيرها
بعد وقت كانت الميكب ارتست تضع اللمسات الأخيرة
ودخلت قمر وهي ترتدي الثوب الأكثر من رائع الذي صممه خالد بدرجات الفضي كانت تبدوا اكبر من سنها بكثير لقد جعلها الثوب كأنها اتسة
لينا لو سمحتي
الميكب ارتست تامري
لينا عاوزة ميك اب هادي ومناسب لقمر
هزت رأسها وبدأت في وضع الميكب علي وجه قمر ثم رفعت شعرها من الجنبين
واخذت تموجه ورغم أنها موجته إلا أنه ظل طويل يغطي ظهرها
قمر الله انا دي
لينا انت جميلة يا صاحبتي
بعد وقت كانت الزفة من البيت إلي قاعة الافراح الأكبر والاغلي علي طريق المحلة طنطا
ما أن وصلو حتي بدأت الزفة
كانت الفرقة تلف حول العروسين بالسيوف وظلت واقفين والفرقة تدور حولها علي الأنغام الساحرة
الهام تسفق سميحة تطلق الزعريط
اقاسم واخويا يرحبون بالناس ومعهم منصور بيه والد لينا
قمر الفراشة الطائرة ما أن رأت امها ومحمود حتي أسرعت إليهم
احتضنها محمود وهو يقول ايه دا انا لازم اتقل جيبة مين القمر
قمر بنتك يا بابا
محمود وهو يقبل خدها قلب بابا
احتضنتها نوال وهي تقول بسم الله ما شاء الله اتريكي قولتي انت معمول فستان أسبشيال
قمر طبعا تصميم خالد قاسم ذات نفسه
ضحت الام ومحمود علي قمر التي كانت تنظر الي نورهان
كانت نورهان أبنت عمها تبحث عنها ما أن راتها حتي اشارت لها
قمر ممكن اروح
محمود طبعا
ذهبت وسلم محمود علي قاسم وأخواته ابتسم له وهو يقول
محمود مبروك يا ابو خالد
قاسم وهو يربت علي كتفه الله يبارك فيك
ودخلت نوال مع محمود إلي أحد الموائد قريبة من البست
بعد وقت كانت الأنغام تنتشر في القاعة بأغنية طلي بالأبيض
طلب بالأبيض طلي يا زهر النسيان
كانت لينا تبتسم لمن تعرفهم من المعزيم وتشير لهم
كان عادل ومحمد قاسم يقفان مع محمد عماد ابن عمهم يرحبون باصدقائهم وجيرانهم
وما أن جلس الجميع حتي بحث قاسم بعينه عن محمود وما أن وجدهم حتي ذهب إليهم
قاسم انت قاعد هنا ليه
محمود نقعد فين شعرت نوال بالحرج ماذا يعني
قاسم معانا مكانكم معانا ولا خالد ابن اخويا دا كلام بس
محمود ابتسم له وقال بس علشان العدد وكده ربنا يبارك
قاسم لا والله قومي يا ام قمر نظرت لمحمود فهز رأسه
رحب به الجميع
نوال مبروك يا ام خالد ربنا يفرحك بعوضه
سميحة وهي تحتضنها وتفرحي ب قمر
نوال ازيك يا حجة عاملة ايه
خديجة الحمد لله انا زعلانة منك
نوال ليه نظرت لها اقتربت نوال احتضنها وهي تقول انا عارفة اني مقصرة بس
خديجة بس ايه دا محمود كان علي طول عندنا وهو اللي وقف مع المهندس اللي شطب الشقة متجيش معاه مرة
محمود ليخفف عنها الحاج في ايه يا امي انا مش كفاية
خديجة لا طبعا انت الخير والبركة
محمد الجد اقترب ليجلس بعد أن سلم علي محمود ونوال
في الوقت التي كانت فيه قمر تعدل الثوب لينا لقد جلست الآن فقط حيث كانت ترقص هي وخالد سلوي علي اغنية غربية ناعمة لمطربة مشهورة عالميا
قمر ماشاء الله زي القمر
لينا ابتسمت لها ثم توالت الفقرات
لقد كان البرجرام حافل
كانت قمر ملفته بما تشملة الكلمة من معني
ابتسم لها خالد.
قمر مبروك يا ابية
كان محمد اخوي خالد يقف مع وحد زملائه فؤ الكلية الحربية الذي وجد عينه لا تحيد عن قمر
مروان مين الصراخ دي
محمد وله اعدل كلامك
مروان برتباك تعرفها
محمد اختي
مروان اسف مكنتش اعرف
محمد بغضب ولديك عرفت
مروان خلاص يا عم أن الله جميل يحب الجمال مكنتش اعرف
محمد.عادل
عادل أشر له بعينه علي قمر
ذهب عادل يقف بجوارها
عادل ممكن تقعدي بفستانك دا
قمر ليه ماله الفستان ابيه اللي مصممه
عادل أشار الي نور قمر علي طربيزة العيلة وسار بحوارهم
في أحد الفقرات أوقفوا العروس وجعلوا خالد يقف أمامها
وقال المقدم عارفين لينا بتقول لخالد ايه
رد الجميع ايه
المقدم بتول ايه
رد الجميع مرة اخري ايه
علي اغنية ننسي عجرم
معجب مغرمة انا بقي مش عاوزة إلا هوا
مشينة خطوات ضحكته بتجنن قلبي جوي
ابتسم خالد
أكملت لينا تمثيل الأغنية بدلال وهيتشاور عليه
حد يقوله حد يقوله اني احبه الحب دا كله
ثم اقتربت منه وهي تقول حد يحنن قلبه عليه انا مكسوفة اروحله وقله
احتضنها خالد ولف بها
تحت تصفيق الجميع نظرت قمر إلي نور
وما أن تواري عادل حتي نهضا مرة اخري
يقفون بالقرب من الاستدج يصفقان
ا ثم اتي دور خالد الذي ابتسم
علي اغنية
دا اللي وانا معاه من قلبي بغني وانا معاه
دا حبيبي اللي انا بتمناه
وبعدها رجعوا إلي الكوشة
الفقرات توالي ثم رقصت سويا
وما أن قال صديقات العروسة فين
تجمع البنات حولها وأولهم قمر
لففنا حولها يصنعوا دائرة واخذت هي تحرك كتفها وما أن تلف حتي يرفع البنات يدهم ثم بنزولها
ام الشباب كانو في دائرة اخري
ثم صدحت اغنية مالي حاسة برتباك
ابتسم لها واخذت ترقص معه عليه أو بالاحري تلف عليها وهي تبتسم لهم
ثم توالت الفقرات المكس بين العربي الغربي لقد رقصاي علي اغنية سلين ديوا وغيرها
ثم دخلت أحد الفقرات الاستعراضية وقامت اسكتش لبناني
علي اغنية احنا ما عند بنات تتوظف بشهدتها
لينا وهي تشير لنفسها وتقول انا
وخالد يضحك عليها ثم رفع كفها إلي فمه وهو يهمس بحبك
مرت الفقرات سريعا لن أتحدث عن الفرح الفقرات الكثيرة تم تقطيع التوراة
وفتح البوفية وما أن رقصت قمر حتي نظر لها بغضب
عادل وبعدين أمسك يدها وأجلسها إلي المائدة وما أن ذهب حتي همت بالنهوض
كان قاسم ينظر لها وعندها
محمود امسك كفها
قمر شايف يا بابا
محمود نقعد شويا
قمر بس يا بابا
محمود قمر
قمر حاضر ثم جلست
كانت نوال تجلس بجانب سميحة ونيره ام آمال كانت تجلس بجوار زوجها
ثم تم تخفيف الاضأة علي احد الاغاني الشعبية وظهر الراقص بالتنورة واخذ يدور علي اغنية اللليثي
مادد يا دسوقي شا لله يا قناوي الليلة الكبيرة انا جاي وناوي
زهل الجميع من إتقانه لفنه وابداعه لقد ظل يدور بالدفوف تارة والتنورة المضيئة تاره اخري واستمرت الفقر كده طويلة دون أن يتعب ومر الوقت وتوالت الفقرات
بعد وقت طويل كان العروسين يرقصون سلوا علي أحد الاغاني الغربية الهادئة وبعدها
وبعدها انطلقت الصفرات والتصفيق
سار العروسين إلي السيارة المزينة بالورد.
وتبعته باقي سيارات العائلة
محمود هتيجي معانا يا قمري
قمر ممكن بكرة عاوزة أسلم عليهم قبل ما يسافروا ينفع
محمود وهو يقبل جبينها طبعا ينفع
قبلتها نوال فركبت في سيارة قاسم بحوار سميحة والجدة بينما جلس الجد بالإمام
ام والد لينا وقف أمام سيارته وهو يسأل حد يجر معانا وركب معه بعض الضيوف
ام محمد فلقد قاد سيارة العروسان وعادل ركب مع عمه جلال وعماد رجع مع عائلتها
وزوج خديجة اخذها هي ووالديه في سيارتهم علي أن تأتي خديجة في الغد
ما أن وصلو إلي البيت حتي أشعلوا المنطقة من المفرقعات والتصفير من الشباب
الزعريط من النساء
وبعد وقت صعد العروسين إلي جناحهم
لم يمر وقت قليل حتي طرقت سميحة
خالد اتفضلي يا ماما
سميحة لا يا قلب امك انا جبت العشا متنساش
خالد انسي ايه
سميحة تصلي انت ومراتك زي ما قولتك وادي الدعاء اللي قولت عليه
كانت لينا لاتزال بثوبها الاسطوري الطويل نسبيا من الخلف وكذلك ثقيل بعض الشيء
لينا بخجل ماما سميحة واقفة علي الباب ليه وماما فين
سميحة كنت جايبة العشا يا قلبي واطمني الجماعة في الشقة اللي سقعدتوا فيها انا هنزل تصبحوا علي خير ربنا يجعلها جوازة العمر
نزلت سميحة وابتسم خالد إلي لينا التي ظهر الخجل علي وجهها ربما لأول مرة
خالد مبروك يا قلبي
لينا الله يبارك فيك
خالد هاه عجبتك الشقة
لينا حلوة اوي سار بجوارها إلي السفرة التي عليها صنية الطعام الذي احضرته سميحة
لينا مش عاوزة اكل
خالد ليه
لينا خايفة
خالد أطلق ضحك بصوته كله خايفة مني ثم اقترب منها
فتراجعت احتضنها خالد ثم قال ايه رايك تدخلي تغيري فستانكوتتوضي عشان نصلي
لينا حاضر ثم وقفت مكانها
خالد وهو يقترب منها عاوزة مساعدة وقبل أن ترد كان ينزل سحابة الثوب الذي كادت أن يقع
أمسكت بيدها من الامام بينما كان هو يقبل رقبتها وما ظهر من ظهرها العاري
لينا خالد ولكنه لم يبعد شفتيه عن كتفها
لينا مش هنصلي
خالد ابتعد وهو يقول أيوة طبعا واخذ يحرك يده في شعره
