اخر الروايات

رواية عندما يتوه القمر الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا محمد علي

رواية عندما يتوه القمر الفصل الثامن عشر 18 بقلم نورا محمد علي

الحلقة الثامنة عشر

عندما يتوه القمر

بقلم نورا محمد علي

مرت عدة أيام وذهبت قمر لتري أمها وتتناول الغداء معها علي أن تعود في المساء

كانت نوال تعد وليمه

قمر ايه دا كله

محمود احنا عندنا كام قمر

قمر ربنا يخليك يا بابا

نوال وماما لا

قمر وهي تحتضنها ازاي بقي يا قلبي

بعد الغداء جلست معهم واخذت تحدثنا أن خالد صلحها ولم يعد غاضب من انفعالها

محمود تمام بس انا زعلان منك

قمر ليه

محمود كان ممكن تتكلمي بأسلوب احسن انا علمتك كده

قمر لا يا بابا اسفة

ذهبت نوال لتحضر الكيك

قمر مش قادرة صدقيني

نوال حته صغيرة

قمر طيب مر الوقت سريعا فأخذها محمود إلي بيت جدها

قابله خالد ودعاه لدخول

محمود مرة تانية

خالد حضرتك مهندس معماري

محمود ايوة فعلا احنا عندنا شركة انشاء معماري وتشطيبات شاهين جروب

خالد بجد طيب لو مش هيديقك ممكن تتفضل معايا

محمود وهو يغلق السيارة بالقفل الإلكتروني اكيد

صعدا إلي الشقة حيث جناح خالد

محمود ربنا يسعدك حلوة اوي

خالد محتاج خدمة

محمود اامر

خالد كنت متفق مع حد لديكور بس حصل لخبطة في الوعيد وكل يوم بكرة والوقت انا لسه ناهي معاه الكلام من شوية

محمود أخذ يتجول في الشقة وقال سهلة دي تمام اختارت الفرش

خالد الأساسيات

اجر محمود اتصال بأحد المهندسين الديكور العاملين معه

محمود ماهر عاوزك في موضوع شخصي

ماهر تامر يا هندسة

محمود ههههههه اعدل كلامك يا هندسة انا في العنوان دا ا..........

ماهر انا في العربية جايا

كانت قمر تقف معهم

خالد ممكن تنزلي يا قلبي اطلبي منهم قهوة

قمر طبعا يا ابية

خالد انا ..

قمر عارفة انت وبابا مظبوطة

دخل قاسم علي قول محمود قلب بابا

قاسم سلام عليكم

محمود وخالد في نفس واحد عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

قاسم منور يا باش مهندس

محمود البيت منور بيكم وفي هذا الوقت رن هاتف محمود.

محمود تسمح

قاسم اكيد

محمود الووو ايوة يا ماهر انت تحت دقيقة رفع قاسم الهاتف بيرن علي عادل ويطلب منه أن يصعد مع الضيف

بعد قليل كان ماهر ينتقل في الشقة واخرج نوتا بوك وخذ يحدد بعض الأشياء

محمود هاه تاخد منك قد ايه

ماهر من ٣ إلي ٤ شهور

محمود لا طبعا كتير دي شقة ابن اخويا مستعجلين

ماهر انت عارف شغلي وانا خدت وقت قد ايه في شقتك شهرين كويس

محمود.نظر إلي خالد الذي هز رأسه بالنفي فقال محمود انا عاوز الشقة دي في ٣ اسبيع علي الأكثر

ماهر ايه سلق بيض

محمود لا طبعا بقولك ابن اخويا يا جدع شغل ٣ ورديات ورديتين برحتك واللي هتطلبه هتخده

قاسم فعلا اهم حاجة الوقت

دخلت قمر تحمل القهوة

ماهر اخوك مين يا محمود انت بتشتغلي اخوك مستشار وعايش في الإسكندرية وابنه عنده ٩ سنين

وقفت قمر بجوار محمود الذي يتكلم مع ماهر

محمود انجز ومردوده ليك

ماهر يا ربي لما تبقي انت اللي عاوزني وتتامر ماشي بس عاوز اعرف الالون اللي بيفضلوها وكده يعني

محمود الشقة تخص خالد وانا متاكد انه هيثق فيك يا رازي

خالد حضرتك تبع شركة الرازي اللي ليها فرع هنا والأصل في القاهرة

ماهر ايوة تحب تختار الالون

خالد لا طبعا سمعتك سباقك

ماهر تمام شرب القهوة علي دفعة واحدة واستاذن

قاسم طيب شيك تحت الحساب

ماهر الحساب مع محمود وخلاص وصل

خالد لا طبعا ما ينفعش

محمودخلاص يا خالد دلوقتي نتكلم ماهر مش هنبه عليك دي تخصني

ماهر حاضر سلام عليكم نزل خالد مع ماهر وكذلك قاسم ومحمود الذي بحاوط كتف قمر

قمر يعني ايه تخصك يا بابا

محمود يعني يشتغلها بايده

خالد معقول دا ماهر الرازي

قاسم وانت صاحبه

محمود حاجة زي كده سلام عليكم تصبحي علي خير يا قمر

قمر وهي تقبل خده وانت من اهل الخير يا بابا

مرت الايام وتضحيات الفرح تقام علي قدم وساق

تجهيزات الجناح والعمال المتواجدين دائما وكذلك طلب الجد تجديد البيت من الأسفل ومن الخارج

وافق ماهر علي مضض

كانت لينا تتكلم مع خالد يوميا وتعرف منه الأخبار والألوان والأشياء الاخري

خالد الفستان خلص

لينا شكلة ايه عاوزة اشوفه

خالد مش دلوقتي

لينا بس يا خالد

خالد لسه بيتفصل شوية صبر

لينا اصبر

خالد وحشتيني

ومرت ايام ورجعت خلود مع زوجها من أحد البلدان العربية حيث يعمل زوجها مدرس

ورغم مرور الايام والشهور وانجاب آمال لولد مكتمل النمو وتام الخلقه

إلا أنه إلي الآن لا تذهب إلي بيت حماتها إلا إذا كانت مضطرة وبعد الحاح من جلال الذي قال في أحد الأيام

جلال دي امي

آمال انا مقولتش حاجة

جلال خلاص برحتك جهزي جمال والببرونا بتاعته وانا هروح بيه

آمال لا طبعا

جلال هو ايه اللي لا

آمال انا هاجى معاك

ام نيرة فهي نتوجده دائما انها الخدومة بالفطرة وكانت سعيدة بزواج نوال هي ممن يقتنعون بأن الزوج ستره

انتهي كل شئ تم تشطيب الشقة والبيت وانتهي ماهر الرازي من الفرش الذي اعجبت به لينا

وقاسم كل ما اتصل لمحمود ليعرف التكلفة ياكد أن الحساب وصل

قاسم بس دا ما ينفعش يا باش مهندس

محمود لا ينفع خالد زي ابني أو اخويا الصغير

ولم يعد أمامه إلا أن يذهب له الشركة التي عرف من خالد انه أحد اصحابها

وبعد الحاح

محمود اشرب العصير والحساب واصل

قاسم تاني يا ابو قمر

محمود اديك قولتها ابو قمر يعني عمه

قاسم ماشي بس بردوا دا حقك

محمود اعتبره نقوط خالد

قاسم حتي لو دا كثير

وبعد الحاح قال مبلغ لم يقتنع بيه قاسم فهو لا يعد ربع الحساب

رفع قاسم حاجبه

محمود ماهر عملها مجملة وبعد الحاح خد اجر العمال بس

تغيرت نظرت قاسم إلي محمود منذ أن تدخل ليحل موقف صعب لتجهيز الشقة ولم يحضر اي احد بل ا احضر من لم يستطيع أن يتفق معه خالد لنشغاله

رجع محمد الأخ الأوسط من الجيش فهو يدرس لي الكلية الحربية فرحت الأسرة بوجود فلقد استطاع أن يحضر في آخر وقت

وفي اليوم قبل العرس في القاعة

اعد الطباخ وعدته وتم إعداد الصوان وتوالوا الضيوف واستمر الطعام يومين

وفي نفس اليوم حضرت لينا مع والديها لكي لا تكون مرهقة من السفر في يوم العرس وايضا اتت الميكب ارتست لتحضر من هنا

كانو الساعات تركض كأنها تعرف أنهما يحلمون بهذه الحظة انه الحب قضت لينا والديها الليل في شقة لضيوف

تجمعت العائلة تعالت الزعريط ورقصت البنات وفي البيت بينما جلس الرجال في الخارج وتم كتب الكتاب والآن سارت زوجته

وما أن رأت خالد لينا

لينا انا زعلانه منك

خالد اصالحك كانت تتكلم معه في المكتب حيث يرسم واقترب منها ليأخذ شفتيها في قبله طويلة محمومة بشاعره

وما أن ابتعد حتي قالت بعتراض وأهي خالد الله

خالد جننتي خالد يا قلب خالد زعلانة ليه

لينا الفرح بكرة وانا لسه ما شوفتش الفستان

اخذها ليريها الثوب الاسطوري الذي تفنن في تصميمه

للم يجد منها رد

خالد ايه مش عجبك

التفت له لتلقي بنفسها في حضنه وهي تقول

لينا خرافة وهم

قبل خدها وقال هيبقي احلي عليك

لينا بحبك.

خالد مش قدي ثم قبلها مرة اخري

ولكنها ابتعدت عنه وهي تشعر بالخجل وقالت تصبح علي خير

خالد تصبحي من اهلي

ابتسمت واسرعت بالخروج 


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close