اخر الروايات

رواية عندما يتوه القمر الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا محمد علي

رواية عندما يتوه القمر الفصل السابع عشر 17 بقلم نورا محمد علي

الحلقة السابعة عشر

عندما يتوه القمر

بقلم نورا محمد علي

لم يمهله قاسم وقال مدام هو حقنا مقولتش ليه ولا متجوزها متعة

نظرت نوال الي خديجة وهي تبكي

محمود ايه اللي بتقوله دا مش تراعي أن في طفلة موجودة وبعدين باي حق تحرم الحلال

قاسم انا مقولتش كده هي حرة في نفسها لكن بنتنا احنا

قاطعه محمود بتنفعال يعني لو اتجوزت واحد من اخواتك المتجوزين وخربت بيت مراته عادي وأنها تتجوز واحد تاني لا

الحج محمد اسمعني يا ابني من حقنا نخاف علي بنتنا انت شكلك ابن ناس بس دي بنت الغالي

محمود اعزرني يا حج تخاف عليها من مين مني انت راجل عارف ربنا ومتعلم وعلي قدر كبير من الدرايا والوعي وعارف ازاي أعامل بنتي كويس

خديجة بنتك

محمود ايوة يا امي انا بعتبر قمر بنتي

قاسم ولما تخلف غيرها هتبقي بنتك بردوا

محمود شعر كأنه صفعه علي وجهه فاربتت نوال علي يده كأنها تمده بقوة ولكنه تماسك وقال

محمود بقوة لا يشعر بها مش هخلف

قاسم بسخرية ليه أن شاء الله مش راجل كان قلسم لا يعرف ماذا حدث له انه لأول مره يتكلم بهذه الطريقة

نظر له محمود وهو يبتسم بهدوء عكس العاصفة التي بداخله قال

محمود لا راجل يا قاسم بيه بس عقيم مش بخاف ودي كانت أحد الأسباب اللي خلتني ارتبط ب ام قمر عشان ام مش هتطلبني بشئ مقدرش عليه

ثم سكت كأنه لم يصدم الجميع منذ لحظة

نظر قاسم أرضا وهو يشعر بالخجل وهو يراه يعري نفسه ويكشف ضعفه ولا يبالي من أحد

محمد بس حبيبتي مكانها في حضن أهلها

اخذت نوال تبكي وهي تشعر بالكسرة

نوال قولي اللي انت عاوزه يا حجة وانا اعمله انا ما قدرش اعيش من غير قمر

صدم محمود يعني ايه اقصد أنها قد تستغني عنه بعد أن شعر بحبها وتعلق بها

أنها تحكم عليه بالموت البطيئ بعد أن عاش في دفئ وسعادة

اخذت قمر تمسح دموع امها وهي تنظر إلي عائلتها بكره

قمر انا بكرهكم وهفضل اكرهكم طول العمر اللي يخلي امي تبكي انا اكرهه

صدم الجميع مما قالته قمر

حاولت جدتها جذبها ولكنها كانت تقوم أنها ليست طفلة وتتمتع بالقوة تشبست بامها

شعر محمد أن الموضوع سيكبر وهو لا يريد أن تكرهه حفيدته

محمد كده يا قمر

قمر ايوة يا جدو كده انت مش بتحب ماما

قاسم ليه بتقولي كده

قمر عشان خلوتها تبكي وبابا محمود عمره ما زعلها

خالد أمسك يدها وقال لو سمحتي يا قمر اطلعي فوق دا كلام كبار

قمر لا يا ابيه مش طالعة

خالد طيب انت عاوزة ايه

قمر عاوزة ماما وعاوزاكم

قاسم أشار لها فذهبت له فحتضنها واجلسها علي الكنبة بجواره وقال

قاسم نقسم البلد نصين هتقعدي هنا لحد فرح خالد وبعده هنا اسبوع وهناك اسبوع ايه رايك

نظرت إلي امه فاشارة لها بالموافقة

قمر طيب بس لو حبيت اشوف ماما في الشهر دا اعمل ايه

نظر قاسم إلي محمود وقال لو عاوزة تيجي تشوفك تنور

تروحي انت وتيجي تاني برحتك بس بلاش الكلام اللي قولته يا بنت الغالي

قمر اسفة يا عموا

كانت نوال تنظر أرضا خجلا من قاسم

الذي لم يوجه لها كلام طول الجلسة ربما لأنه حتي الان لم ينسي انه رأها في خلوتها

محمود تسلم يا ابن الأصول

قاسم ما ذدش عنك يا استاذ محمود

محمد اخوي قمر الذي كان يستمع فقط باش مهندس يا ابو خالد

قاسم وقد ظهر الخجل علي وجهه وتشرفنا وأرجوا انك تعزرني عن تهجمي علي بيتك

محمود دا بتكم مادام بيت بنتكلم يبقي بيتكلم وفي اي وقت تشرف نوال بتعتبركم أهلها

قاسم يبقي هتشرفنا في الفرح

محمود اكيد ربنا يفرحك بيه وتشوف ولاده

وهنا أدرك قاسم مدي الجرح الذي يشعر به محمود

محمد وهو ينهض طيب ياله بينا

قاسم لا هنتغدي سوي ولا انت بخيل يا باش مهندس

ابتسم له محمود بمودة لا نتغدي عشان يبقي عيش وملح وكمان اقعد مع قمر شوية كمان اصلها وحشاني

قاسم تنور في أي وقت

كان الكلام بين قاسم ومحمود مستمر

في الوقت الذي نظرت فيه قمر إلي خالد الذي يظهر الزعل علي وجهه مما قالته

ذهبت لتجلس بجواره فلم يلتفت لها

حاولت أن تكلمه لكنه لم يرد واستاذن ليجري تلفون

تركها ليصعد غرفته حتي يعد الطعام تحجج بالتلفون ليأخذ دوش سريع

خرج من الحمام يرتدي برنس وشعره يتساقط منه الماء

وجدها تجلس علي مكتبه وتلون فلم يلتفت لها أخذ ثيابه ودخل إلي الحمام مرة اخري

ثم خرج ليكمل خطيبته ويكلمها علي الأشياء التي ستقام في الشقة

وعن القاعة التي اختارتها وأشياء اخري حتي البرجرم الخاص بالحقل

قمر عاوزة اكلم لينا

خالد انهي المكالمة وقال معاكي تلفون كلميها لو عاوزة

شعرت بأنها اغضبته بشدة فهو في العادة يتهاون معها اذا اخطئت

فنهضت واحتضنته فابعدها عنه برفق وهو يقول بشدة

خالد انت مش طفلة عشان تعملي كده انت الوقتي آنسة كمان شهر هتبقي في ٣ اعدادي يا ريت تحطي حدود بين اللي حوليكي انت مبقتيش صغيرة

قمر اسفة يا ابية فنظر لها بغضب انه تنعته بابيه وهو كم مرة أخبرها انوتناديه باسمه فقط هو في ٢٧ من عمره

خالد أشار إليها لتخرج ونزل معها لتناول الغداء

كانو يجلسون علي السفر وحاولت نوال أن تتغلب علي خجلها

وبعد وقت كانت قمر تحتضن امها ومحمود وهم يذهبون

وبعد أن مشيوا كانت نوال تجلس بجوار محمود في السيارة التي شعرت بتغيره

نوال محمود

محمود هاه

نوال مالك

محمود مفيش بس عاوز اعرف تقصدي ايه بأنك تعملي اي حاجة الا قمر انت كنت حياتي في الميزان

نوال ابدا انت فهمت غلط

محمود ياريت تفهيني لاني خلاص ....

نوال انت عارف اني بحبك

محمود لا مش عارف

نوال كنت الاتفاق هنا اسبوع وهناك اسبوع هنا يوم وهناك يوم كنت هقبل حتي لو الاسبوع كله عندهم وانا خميس وجمعة

محمود ما قصدك

نوال اه امال انت فهمت ايه

محمود لا مفيش اوقف السيارة أمامالبيت تنزلي انت وانا ساعة وراجع

نوال رايح فين

محمود المكتب

نوال شعرت بأنه يريد أن يظل بمفرده فهمت رأسها ونزلت

ومرت الايام وهو متباعد

استمرت قمر تتبع خالد وهو يتجاهلها

انه إلي الآن لم يتصور أن تقول لهم ذلك

دخلت عليه وهو يرسم

قمر بتعمل ايه

خالد انت شايفة ايه

قمر بترسم

خالد طيب ممكن بقي تسببني اركذ

قمر انت زعلان مني

خالد انت عملتي حاجة تزعل

قمر لا مش عارفة

خالد وهو يرمي القلم من يده لقد مر ثلاث ايام لم يكلمها فيها

خالد لا عارفة انت مدموزيل عندها ١٣ سنة ومش عارفة ازاي تكلمي جدك وعمك اللي في مقام ابوكي انا اكبر منك ١٤ سنة وما قدرش اكلم ابويا كده

قمر انا

خالد انت المفروض آنسة محترمة مهذبة موهوبة زيك تقول لعيلتها بكرهكم ومش عاوزاكم انسة بنت ناس وعيلة زيك ترفض تخرج والنقاش بين كبار

قمر عيونها تدمع انا

خالد انت هنتي العيلة كلها دون استثناء

قمر بس انا بحبكم يا ابيه

خالد بس اللي قولته غير كده

قمر لا يا خالد انا بحبك انت مثلي الأعلي

ابتسم خالد وهو يقول الله آمال فين ابيه

فرتبكت وتوقفت عن البكاء

خالد دا احنا كبرنا بقي طيب مش هكسفك خلصتي الرسم

قمر اه

خالد بالسرعة دي

قمر كنت عاوزة اصالحك ابتسم لها

خالد كلمتي لينا

قمر لا لسه

خالد ليه

قمر مش معايا رصيد

ابتسم وهو يقول هبعت حد يجدد الباقة

قمر شكرا اسيبك تكمل شغلك انت بتعمل ايه

خالد برسم فستان لينا بتاع الفرح

قمر وهي تنظر إلي الرسم جميل اوي يا ابيه لينا شافته اكيد عجبها

خالد لا بس هو عجبك

قمر جدا تحفة يا ابية حلو اوي

خالد انا اللي هصمم ليكي فستان فرحك

قمر وعد يا ابية

خالد وعد يا لمضة وبعدين انا خلصت فستانك اللي هتلبسه في الفرح

قمر وهي تبتسم بجد هو فين عاوزة اشوفة

خالد لا

قمر بليز يا خالد بليز يا ابيه

خالد ارسي علي بر خالد ولا ابيه

قمر ابتسمت بخجل

خالد خلاص هوريهولك واخرج اسكتش اقل ما يقول عنه أنه رائع

قمر أسرعة وقبلت خده

فهب واقفا وهو يقول متكررهاش تاني انت مش صغيرة

قمر حاضر يا ابية

وخرجت إلي الصالة وهي ترسم البسمة علي وجهه

قابلتها سميحة فابتسمت لها

سميحة شيفاكي بتضحكي

قمر ابية صالحني

سميحة ربنا يهدي


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close