اخر الروايات

رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل السادس عشر 16 بقلم جهاد هديوه

رواية ولعلنا من بعد بٌعدٍ نلتقي الفصل السادس عشر 16 بقلم جهاد هديوه


البارت السادس عشر

-التاسع والعشرون من يوليو

عزيزتي يخيفك إصراري علي التعمق في عشقك تربكك الكلفة التي تظنين أني سأكلفك يخيفك حرصي وإلحالى عليك .. ولم تعلمي بأنكِ شغفي وسيدة حرفي ونبضي وأنكِ الأنثى التي تثير عواطفي، شعوري بك يأتي من أهميتك في حياتي ينبع من عمق أثرك وتأثيرك بمشاعري من شعور الحب اللذيذ الذي أشعر به نحوك .. لم تستطع أية أنثى ان تبلغني ذروة العشق كما فعلتِ .. انتِ حب مضاعف .. انتِ نشوة عشق مضاعفة الآف الأضعاف.. انتِ متفرده في طغيان أنوثتك وسحر مفاتنك.. أنتِ في نظري إكتمال للحب، للأنوثة، أنتِ نتاج دعوة مددتُ كفي ذات ليلة وأنا في أوج شغفي إلى أحضانك، دعوت الله أن يجعلك لي.. ويجعلك تشعرين بي وتبادلينني هذا الحب كنت أعي وقتها اسرافي في دعائي واعتدائي فيه.. لكنه استجاب وها نحن عاشقان نهيمُ ببعض إلا أنك تفتقرين إلى شجاعة الإقدام .. ويقين التصديق بشغفي بك مازلتِ تتحاشين الغوص في غمار الحب اللذيدة.. مازلتِ تتوهمين أني أركض وراء الفتيات وأتغزل فيهن.. ما زلتِ تشتتيني كلما عبرت بشطئانك هيا حبيبتي لملمي شتات خشيتك ومخاوفك وعنادك وارتمي في أحضاني هيا أفيقى يا حبيبتي لقد مر شهراً على غيابك ولكنه بالنسبة لي عاماً كاملاً مليئا بالحزن والوحدة
أدهم: فضلت أدور عليك قولت أكيد موجود هنا
سيف: خير
أدهم: فيه حفلة لإنتصارنا قولت أخبرك
سيف: مش عاوز أحضر
أدهم: سيف صدقني هتقوم بالسلامة وترجع لينا أحسن من الأول
سيف: أزاى مر شهر وأنا كل يوم بقول هتفيق ليه والله بحبها
أدهم: عارف يا صاحبي أنت لازم تكون أقوى من كده خبرني عنها أزاى قدرت توقع الفهد في حبها
أدهم: أخبرني
سيف: عم أخبرك؟!
أدهم: عنها!
سيف: عم أخبرك عنها؟! عن ابتسامتها المبهجه؟!، ام ضحكتها الرنانه؟!، ام ملامحها الجذابه؟!، ام عينيها الفاتنتين؟!، أم اخبرك كيف أحببتها وكيف افتتنت بها؟!، صدقني الحديث عنها لن يجدي نفعا، لربما يتوجب علي أن أعيرك قلبي وعيناي لتعرف!
أدهم: حبك ليها كبير بس.......
سيف: عارف بس ذنبي إيه أنه حبيتها!
ذنبي إيه أنه متجوز وكبير في السن!
قولى أنا عملت إيه غلط في حياتي علشان يحصل معايا كده أنا لما أتجوزت تقى أتجوزتها زيي أي واحد عاوز يتجوز وكمان علشان والدتي كان نفسها تفرح بيه بس عمرى ما عرفت الحب غير لما قابلتها أول مرة شوفتها من سنة وقولت إعجاب بس فضلت سنة كاملة أفكر فيها أخدت مني عقلي كل دقيقة كل ثانية بتمر كانت في بالى لما قابلتها في زيارة ليهم وساعتها عرفت أنه فيه حد متقدم ليها أضطريت أعمل الخطة دية علشان أقدر أتجوزها وتكون ملكى
أدهم: بس لو عرفوا أكيد هطلقها
سيف: لو على جثتي
أدهم: وتقى وأولادك
سيف: مش عارف بس أن شاء الله لما تقوم بالسلامة هصلح الوضع
أدهم: ربنا معاك يا صاحبي ويحققلك كل الا بتتمناه

زهراء: حاول تنساها ياسمين مش بتحبك
زين: هتطلق من سيف ومش هسكت غير لما تكون ملكي من سنين براقبها كبرت قدام عيني ‏في عمق قلبي ملامحها ، ابتسامتها حينما تنظر إلي أحاديثنا الخفيّة ‏و الأشياء التي بيننا‏ و لا يعرفها أحد
‏و كل شيء عشناه معًا دون استثناء
زهراء: ياسمين في غيبوبة دلوقتي وكمان أنت لو تشوف سيف الحب مولع في قلبه مش هيسيبها
زين: لو أضطريت أوقع بينهم هتكون ملكي وبس
زهراء: حرام عليكوا عمرها ما قدرت تاخد الا بتحبه ويوم ما تاخده يكون علشان مضطره أنت عارف إيه عنها ياسمين بتحب سيف ومن زمان كمان بس رفضت تتكلم وهتتكلم تقول إيه أنا بحب واحد متجوز ومعه اولاد ولا هتقول إيه
زين: ليه سيف بالذات ليه.........
زهراء: عمرك ما هتجبر قلبك يحب مين ويكره مين لو كده كنت جبرته يبعد عنها وانت عارف أنه هي متجوزة الحب صعب المنال
زين: أشعر بالعجز ، لأنني لا أملك طريقة فريدة لأقول بها : أنني أحبك ، أحبك بشكلٍ كبير ، للحد الذي أتمنى به أن أكون مطرًا وأهطل عزين
زهراء: أنا عارفه أنه قلبك متحطم صدقني ديه أحسن طريقة وهي أنه تبعد
زين: ..........

احمد: هي ياسمين هتفضل كده مر شهر على حالتها كده ومفيش أي خبر عنها
محمد: مفيش غير الدعاء
إبتهال: مش عاوزه غير تقوم بالسلامة وتعمل الا نفسها فيه
احمد: يعني هتوافقوا على قرارها وتفضل مع سيف
إبتهال: .......
احمد: ما تردى يا ماما
إبتهال: لو ديه هيسعدها موافقة بس.....
احمد: بس إيه
محمد: ياسمين أختك مش عارفه إيه الخطوة الا اخدتها عارف يعني إيه هتكون الزوجة الثانية وكمان فيه أولاد الحب مش كل حاجه
احمد: صدقني ياسمين هتقدر توحدهم سوى أنا عارف أنه هي بتغير وكل حاجه بس هتحاول طالما هي عاوزه كده
إبتهال: هتتعذب


أدهم: ألف مليون مبروك يا صاحبي على جائزة أفضل قائد
سيف: الله يبارك فيك يا حبيبي
أدهم: أنت رايح فين
سيف: .........
أدهم: ربنا يريح قلبك وتقوم ياسمين بالسلامة يارب

تقى: أنا عملت إيه غلط في حياتى علشان ديه كله من ساعة ما دخلت في غيبوبة وسيف متغير وكل حاجه متغيرة ليه كده أنا مستعدة أعمله كل حاجه بس يفضل معايا بس ليه هي ارجوك لا تكُن نسخة منهم لقد سببوا لي مايكفي من أضرار منعوني من إن أرى طعم الهنا والراحة القلق أصبح أسمي الأخر لقبي المعتاد هو الحزين أصبحت أخاف من أي شعور صادق يأتيني من أي شخص أخاف أن أبتسم أخاف أن أشعر بأن أحد يحبني فقدت الثقة بالجميع بعد ما فقدتها في نفسي أنا لست أنا لقد ضاعت هويتي بين شك وريبة ضاع قلبي بين جرح وصدمة ضاعت آمالي بين تجربة تلو الأخر باءوا بالفشل في كل مرة كنت أظن أن الامور ستكون افضل واكتشفت بعد مدة أن ظنوني ليست في محلها طول عمري عندي هوس بـ إني مزعلش حد مني و مخيبش ظن حد فيا ، حتى لو حد بالكاد يعرفني .. في الآخر إكتشفت إن اكتر حد زعلته وخيبت ظنه في هو نفسي لكنني لستُ سيئًا إلى هذا الحد؛ ليصيبني كل هذا الحزن بلا شفقةأشعر بالتعب والاكتئاب، ولا أستطيع التحدث عما أريد ربما من الأفضل لي أنّ أنام..!

سيف: أخبارك عامله إيه دلوقتي أنا أخدت جائزة أفضل قائد تعرفى أصحابك كانوا بيسألوا عنك فيه هدايا كتير أنبعثت ليكي أنا محتفظ فيها لما تقومى بالسلامة قومى بقا أنا مشتاق ليكي بترجاكى قومى أنا أنتهيت من بعدك ياارب ........

أصبح الجميع في حالة يأس وانهيار من بعد دخول ياسمين في غيبوبة، مر شهراً كاملاً مليئا بالأوجاع، والدموع الحارة
من المؤلم حقًا أن تألف ما يؤلمك.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close