رواية شيطان امتلك قلبي الفصل الرابع عشر 14 بقلم سالي اسماعيل
الفصل الرابع عشر
فى غرفه سليم كان نائم عندما دق هاتفه فتقدم بجسده بتكسل وهو مازال نائم كى يجلب الهاتف ...
سليم ومازال النوم يسيطر عليه ...السلام عليكم
حسان بعد ان قام بوضع منديلاً على الهاتف ....وعليكم السلام ...سليم الالفى معايا
سليم بصوت يشوبه النعس....ايوه مين معايا ؟؟
حسان بفظظه .....مش مهم انا مين المهم انا عايز اقولك على حاجه مهمه
سليم وقد عقد حاجبيهَ ... خير ان شاءالله ايه الحاجه المهمه اللى هتقولها ياترا
حسان .... انا اللى هعرفك مكان مرات اخوك
انتفض سليم من مكانه وبدا يفيق من نومه وقام بفرق عينه ..... انت تعرف مكان حياه منين ؟؟
حسان باقرار مش مهم عرفت منين لكن لو حابب تعرف مكانها فااحب اقولك ان اللى يعرف مكانها هو اخوك جاسر
سليم باستهزاء...انت بتخرف بتقول ايه وجاسر هيعرف مكانها ازى
حسان بجديه ....ما جاسر باشا اللى حطفها علشان ينتقم لابوه
سليم وقد انتفض من مكانه وبدا يظهر عليه علامات الزعر ...ايه التخريف الفضيه اللى بتقولها دى وجاسر هيخطف مراته
حسان بجديه ....على العموم لو مش مصدقنى اخوك عندك اساله
وقفل الهاتف ثم التفت الى كرستين النائمه بين احضانه
حسان ...ايه رايك فيا بقى
كرستين بضحكه ...انت كتير عظيم ياحسان كده اكلم جان علشان ينازل النهارده ونص الشحنه نسلامها بكرا
حسان ...تؤتؤ فكك من كل ده وركزى معايا وقام بغمزها
كرستين ....هههههههههههههه انت كتير شقى ياحسان
سليم ...الو الو ..لم يجد رد هبط سليم من على سريره وارتدى شبشبه وظل يحوم فى غرفته ومليلاين الافكار تتضرب براسه وظل يفكر وربط الاحداث ببعضها وتغير اخيها فى الاونه الاخيره فقرر جزم المساله وذهب الى غرفته دخل سليم غرفه جاسر وجدها تعمها الفوضى من كل جانب وجاسر جلس بجانب المكتب وواضع راسه بين كفيه
سليم بعصبيه ....جاسر
رفع جاسر راسه ونظر اليه
سليم بجديه ...فين حياه ؟!!
جاسر .....انا اش عرفنى ما هى مخطوفه
سليم وهو يرمقه بنظرت لم يفهمه ...يعنى انت متعرفش مكانها ؟؟ يعنى مش انت اللى خطفها ؟؟
جحظت عين جاسر وتلبك وارتبك ...ايه اللى انت بتقوله ده!!
لحظ سليم تلبك اخيه فساله وقد عالت نبره صوته وسمعته منيره وهى مره من جانب غرفتة ...لاخر مره هسالك فين حياه ؟؟
جاسر بتلعثم ....مقولتلك معرفش
احس سليم ان أخاه يكذب فقام بصفعه بالالم على وجهُ وفى ذلك الوقت دخلت منيره وجحظت عيناها وهرولت باتجاه جاسر وتحدثت بحده ....ايه اللى انت عملته ده بتضرب اخوك هو ده اللى انا علمتهولك ؟؟
صمت كلاهما فثرت منيره ...مترد يا بشمهندس يا محترم
سليم ...ولما اشوف اخويا بيغلط وبيرتكب جريمه لا تغتفر فى حق ناس ملهاش ذنب ساعتها مش هضربه ده انا اقتله بدم بارد...
عقدت منيره حاجبيها وتسالت فى عدم فهم ....هو فى ايه انا مش فاهمه حاجه ؟؟
سليم وهو يرمق جاسر بحنق ...انطق يابشمهندس رد عليها
صمت جاسر ولم يجيب فبماذا سوف يبرر غلطه ؟ وماذا سوف يتحدث عن خطئه؟
منيره بريبه ....فى ايه ياجاسر سكت ليه
سليم باستهزاء ....هيرد يقول ايه ؟ هيقول انو خطف مراته والله اعلم عمل فيها ايه كمان ...
ترجعت منيره بجسدها عده خطوت الى الوراء منيره .....الكلام اللى بيقوله اخوك ده صح انت عملت كده ..فلم تجد منه رد ..قامت بضربه فى صدره عده مرات متتاليه ...ساكت ليه قول ان الكلام ده مش صح ثم ثارت بعصبيه ...انطق
جاسر بانهيار بعد ان جلس على طرف السرير ووضع راسه بين راحتى يده ....للاسف دى الحقيقه
شهقت منيره وترجعت بسجدها عده خطوت فهى تكاد تجزم انها لا تصدق ماتفوه به
احتدت عين سليم صاح به .....انطق قولنا ايه اللى حصل من البدايه
جاسر محاول الثبات ....انا كانت قاعد فى المكتب وواحد رن عليا وحكلى اللى حصل
Flash Back
حسان ....جاسر الالفى معايا
جاسر .... انا جاسر
حسان .....فى حاجه مهمه لازم تعرفها بخصوص موت ابوك
جاسر باستغرب ...موت بابا!!
حسان .....ايوووه ابوك مات مقتول مش طبيعى
جحظت عين جاسر ...ايه اللى انت بتقوله ده
حسان محاول تصنع الحزن .... ايوه يافندم دى الحقيقه اللى والدتك واخوك مخبينها عنك ..لا ومش كده وبس اختك يا ياسمين
جاسر وقد غلت الدماء بعروقه ....مالها ياسمين وانت تعرفها منين
حسان ...اختك مامتتش ولسه عايشه وهى دلوقت فى كلية محترمه واللى عمل كله ده ودمر عيالتك هو حماك مراد الاسيواطى
جحظت عين جاسر ثم هتف بتساؤل ...انت مين ؟؟وتعرف ده كله منين !!
قام حسان باغلاق الهاتف فى وجهُ
Back
والباقى انت عارفه لما جتالك المكتب
منيره بلهفه .... يعنى انا بنتى لسه عايشه ممتتش واللى يعرف مكانها الرجل اللى كلامك
سليم بجديه .... مش موضوعنا ده دلوقت كمل عملت ايه فى حياه
اعتصر جاسر عيناه بالالم وبدا يسترجع كل ما فعله بها وقص عليهم ماحدث من اول يوم تم اخططافها به الى الان ..
منيره واقفه لا تقوى على تصديق ما فعله ابنها لم تحث بنفسها سوا وهى تنزل على وجهُ بالصفعات المتتاليه وهى تنهره ....هى دى التربيه اللى ربتهالك هى دى المبادئ اللى علمتهالك انت ايه يا اخى شيطان ولا ايه مافيش فى قلبك رحمه كل ده تعمله فى وحده بريئه حتى ولو كان ابوها عمل كده هى ذنبها اية فى ده كله علشان تعمل معها كده مكانتش حطط ربك فى حسابك وانت بتعمل كده متخيلتش اختك مكانها ايه مافيش فى قلبك شفقه ولا حتى ذره رحمه ثم اكملت انت مش ابنِ اكيد انت شيطان شيطان ياجاسر ربى وقلبى غضبنين عليك
جاسر وقف امامها لايقوى على فتح فامه .... لا يا امى متقوليش كده
وضعت منيره يديها على اذنيها ....اخرس مش عايزه اسمعك بتقول الكلمه دى انت من هنا ورايح ملكش ام
تقدم جاسر منها وترجعت هى بدورها الى الوراء واشرت بيدها امامه ...اقف مكانك متقربش منى
سليم وبلغ الغضب زروته بداخله ....وانت زى الاهبل صدقت التمثليه الخيبه اللى اتعملت عليك .. تصدق انك مستهلهاش انت اصلا مش بنى ادم ...اقولك على حاجه اللى قتل ابوك حسان مش مراد يا ناصح واللى كلمك هو حسان وهو اللى الوحيد اللى يعرف مكان اختك انا دلوقت بس اتاكدت ان هو اللى بيعمل كده فينا وعايز يشغلنا وهو كمان اللى لسه مكلمنى
نظر الية جاسر بعدم فهم ...يعنى ايه انا مش فاهم حاجه
سليم وهو ينظر اليه بحنق واستهزاء...وانت من امتى بتفهم اخرس خلص مش عايز اسمع صوتك
سليم والافكار تتضرب براسه كالامواج التى تتضرب بالصخور وبدأ بترتيب الأحداث واخر ما فهمه انا لا يوجد احد غيره له اليد العليا فيما يحدث لهم ولكن يريد ان يعرف لماذا كل هذا ؟
التفت سليم مره اخرى الى جاسر واتك على كل حرف وهو خارج من فمه .... مراتك فين يا استاذ يامحترم يابن الاصول
جاسر بنبره يشوبها الانكسار ...حياه فى المرسم بتاعى اللى فى الحنينه عندنا هنا
منيره طلعته بنظرت ازدراء ... يا جبروتك يا اخى خاليت لولاد الشوارع واللصوص ايه
وتركته وخرجت هى وسليم وذهبوا اليها دخل كلا منهما الى المرسم ووجدو مساعدين جاسر موجودين
احد الحراس ...سليم بيه
سليم بصدمه ...انت !!! انت كمان بتساعده
تنحنح الحارس ...دى اؤامر وعليا التنفيذ
منيره ....انتو لسه هترغو وسع كده خلينا نشوف البنيه اللى زمانها ماتت بالحيا جوا دى
الحارس ... اسف يا فندم معنديش اؤامر ان حد يدخل
سيبهم يا خالد
اتهم صوت جاسر من الخلف
سليم ....وسع كده ودخل كلا من سليم ومنيره وانصدمو من هيئه حياه
شهقت منيره ووضعت على يديها على فمها كى تكتم شهقاتها وادمعت عيناها اقتربت منها بخطوات بطيئه وجثت بجانبها واخذتها بين احضانها وظلت تربت على ظهرها ..ياحبيبتى يابنتى خافت حياه فى بدايه الامر ولكنها ووجدت الامان اخيراً بحضنها وقامت بالتشديد من احتضانها ظلت تربت على ظهرها ثم ابعدتها من بين احضانها واحتضنت وجههَ بكفيها ...منيره بعطفه امويه حقيقيه ..مش عرفه اعتذر ازى على اللى عمله معكى ولا اقول ايه
رفعت حياه بصرها فالتقت عيناها بعين جاسر ونظرت اليه بزعر ورعب حقيقى وتمسحت بمنيره واحفضت وجهه بداخل صدرها دليلاً على زعرها احست منيره بما يدور بخلدها وتتطلعت الى الوراء وجدت جاسر ينظر اليهم بالالم ابعدت منيره حياه من بين احضانها وامسكت وجههَ بين كفيها متخفيش ياحبيبتى انا هنا جمبك ومش هسمح لحد يئزيكى تانى
تشبثت حياه بيديها وتحدتث بصوت متحشرج وهى تنظر با تجاه باعين فائضه بالحزن ...انا خايفه منه خاليه يطلع من هنا
تمسكت بها منيره ... متقليقيش ياحبيبتى من النهارده ما فيش خوف تانى ....ثم وجهت نظره صوب جاسر وتحدث بحده .... اطلع بره وايك اشوف وشك حواليه دلوقت
جاسر بندم .... يا امى ا..
قاطعته منيره بحده .... قولتلك اطلع بره يا حيوان وقام سليم بدفعه الى الخارج اطلع بقى دلوقت يا اخى وجاء بذلك المفرش الذى على المكتب واعطه لوالدته كي تضعه على كتفيها
سليم وهو ينظر اليها باسف ...خدى يا ماما بسرعه احنا لازم ننقلها المستشفى
حياه ...انا عايزه اشوف بابا وماما
منيره وهى تضع المفرش على كتفها ...حاضر يا حبيبتي هخلى سليم يرن عليهم بس نروح المستشفى الاول وساعدتها فى النهوض وذهب سليم واحضر العربيه وجاء اليهم وركبت كلاً من حياه ومنيره بالخلف وقاد سليم العربيه وغفت حياه على كتف منيره وهى محتضنها وذهبو الى المستشفى بينما ترجل جاسر عربيه وذهب خلفهم
وصل سليم الى المستشفى ..التفت سليم اليهم ...صحيها يا امى علشان وصلنا
منيره ....حاضر وحاولت ان تؤقظ حياه بهدوء ولكن هيهات من مجيب منيره بلهفه وقلق وقامت بلطمها بخفه على خديها ....حياه حياه لم تجد رد امسكت يديها ووجدتها متجمده والدم غير واصل للاطراف وازق وجههَ
سليم بعد ان ترجل من السياره وفتح الباب الخلفى ...هو فى ايه ؟؟
منيره وعيناها فاضت بالدموع ....مش عارفه مش بترد ووشها ازرق وايدها سقعه
سليم ...طيب انزلى خالينى اشيلها ونلحقها بسرعة نزلت منيره وهى تنتحبوتدعو الله فى سرها كى لا يصيبها مكروه قام سليم بحملها ودخل بها الى المستشفى بينما رائهم جاسر وقام بضرب مقود العربيه فهو الان عجز ليس بيده شئ سوا الانتظار ..دخل سليم المستشفى وصاح باعلى صوته ....حد يساعدنا بسرعه
اتت الممرضه بالترولى وضع سليم حياه عليها ودخلت الى غرفه الفحص وانتظر سليم ومنيره بالخارج يدعون الله الا يصيبها مكروه وبعد ساعه كامله من الفحص ..منيره بقلق ...هما اتاخرو كده ليه ومافيش حد طمنا ..
سليم بهوان ...ان شاء الله خير اهدى انتِ بس علشان متتعبيش
ظلت منيره تفرك يديها بقلق الى ان خرج الدكتور فجرى عليه منيره وسليم
سليم ....خير يا دكتور
الدكتور بعد ان قام بانزل نظرته ...للاسف يا جماعه انا متّر ابلغ البوليس
شهقت منيره بفزع بينما ساله سليم طيب هى اخبرها ايه ...
الدكتور ..للاسف متعرضه لكميه تعذيب بدنى ده غير الادمان وحالتها النفسيه مقصره معها
يعنى هى كويسه دلوقت وفاقت ...
انا حالياً عطتها مهدئات وعلقتلها محاليل وهى نايمه ثم اكمل لازم تروح مصحه علشان تتعالج من الادمان وزى مقولتلكو لازم ابلغ البوليس علشان يتاخذو الاجراءت اللازمه فى حالتها
سليم برزانه ...اللى حضرتك شايفه صح اعماله
منيره بلهفه ...طيب احنا ممكن نشوفها
للاسف حاليا مينفعش خالص
خرجت الممرضه بلهفه ...الحق يادكتور الحاله اللى لسه جايه من ساعه فاقت وخربه الدنيا وعماله تتضرب فى اى حد يجى جانبها وشالت الابر من اديها
طلب الدكتور طقم اطباء ودخل الى الغرفة وما هى الا ثوانى ودخلت الممرضات
حياه بصراع ....انا عايزه الحقنه عايزه الحقنه
الدكتور ... اهدى ي انسه
حياه بتشنج ...لا لا انا عايزه الحقنه
مال الدكتور على احد الممرضات ...هاتلى حقنه مهدئه من نوع **
الممرضه ....حاضر يا دكتور وخرجت الممرضه وتركت الباب شبه مفتوح وقفت منيره بحيره من المشحنات الموجوده ونظرت من الفتحه الموجوده وجددت حياه ثائره كالاعصار فى وجههم ادمعت عيناها على تلك الورده التى تبدلت وهى فى ريعان شبابها
اتت الممرضه بالحقنه وجدتها واقفه هكذا ....ميصحش كده يا مدام اتفضلى من هنا خالينا نعرف نشوف شغلنا
جاء سليم واحتضن كتف والدتها بين بيده واجلسه
منيره بمراره ...شوفت اخوك المتهور عمل ايه فى البنت ده ضيعها
سليم بالالم وقام بالضغط على يديها ...شوفت يا امى
منيره ....طيب والعمل ايه دلوقت
زفر سليم ...المفروض هنرن على اهلها ومش هنقول انو جاسر عمل كده لحد منشوف حياه هتعمل ايه
منيره بحزم .... وانا هقف جمبها هساندها فى قرارها حتى لو كان على حساب ابنى خاليه يتربا
تنهد سليم ...طيب انا هرن على عمى مراد دلوقت
هاتف سليم مراد واخبره بانهم وجدو حياه
مراد بلهفه ....انت بتتكلم جد يا سليم طيب هى فين
سليم بالالم .... فى مستشفى ****
مراد وبدا القلق يتسرسل بداخله ...ليه هى حياه مالها
انتفضت ماجده من مكانها جراء سماع اسم ابنتها واخدت الهاتف من يد مراد بيد مرتعشه ماجده ....بنتِ انتو لقتوها
سليم ....ايوه ياطنط لقناها
ماجده بصوت مرتعش .....طيب هى فين مجتش ليه
سليم .....هى دلوقت فى المستشفى
اخذ مراد الهاتف من يديها ....طيب ياسليم انا جايلك بسرعه ولما اجى ابقى افهم كل حاجه
ماجده بلهفه.. خدنى عند بنتى انا عايزه اشوفها بالله عليك
مراد بجديه ...حاضر
انتهى البارت
عاااا وقد بدا العد العكسى للروايه 



ذهب كلا من مراد وماجده والحج محمد الى المستشفى بينما تبقت امينه فى البيت وانتظرت مريم قدوم مصطفى كى ياتى معها وسالو فى الاستقبال عن حياه واخبرتهم مواظفه الاستقبال عن المكان ..
صعد كلهما اليهم لمح مراد سليم فهرول اليه وهرول خلفه الحج محمد وماجده
مراد .....بنتى فين ؟؟ وايه اللى حصلها ؟؟
خرج الدكتور فالتفت اليه الموجدين ووجه الدكتور كلامه لسليم ...زى ما قولتلك لازم تتنقل المصحه فاسرع وقت انا هرتب مع الدكتور وهنقلها ولما حلتها تتحسن هنبلغ البوليس لان حالتها متسمحش دلوقت ..
مراد باستغراب ....ليه هى بنتى مالها ؟؟
الدكتور ....طيب استاذن انا اكمل الاجراءت وهما ويقولك اللى حصل
وبعد رحيل الدكتور التفت مراد الى سليم ....بنتِ مالها ياسليم ؟؟وجاسر فين يعنى مش موجود ؟؟
اخفضت منيره راسها ارضاً بينما اغمض سليم عينه بالألم فبماذا سوف يجيبه ؟؟ كيف يخبره بالمصائب التى حلت على ابنته ؟؟
مراد بريبة ....فى ايه يابنى مالها بنتِ قالقتنى
فتح سليم عينه ونظف حلقه ....حياه للاسف ياعمى بقت مدمنه ومتعرضه لتعذيب بدنى
شهقت ماجده بفزع، وترجع مراد بجسده للخلف بينما جلس الحج محمد على الكرسى المجاور له
ماجده ....ااااه يوجع قلبى عليكى يابنتي كانا عملنا ايه علشان يحصل معانا ده كله ده عايشين كفين خيرا شرنا "اللهم لا اعتراض على حكمك وقضائك "
اختفى سليم عن اعينهم وقام بمهاتفة جاسر ...
سليم ...اطلع بسرعة علشان عمك بيسال عليك
كاد جاسر ان يرد لولا اغلاق سليم الخط بوجهُ
زفر جاسر ونزل من عربيته وصعد اليهم لمحت ماجده قدوم جاسر
فتقدمت ماجده من جاسر ...شوفت اللى حصل مع حياه يا جاسر دمرو بنتى دمروها وارتمت بين احضانه
اغلق جاسر عينه بالالم وندم ...وما هى الا دقائق ورفع يده واحتضانها
جاسر بصوت يغلفه الحزن....ان شاء الله هتخف وتقوم بالسلامه وخلى املك فى ربنا كبير
نظر اليه كلا من منيره وسليم بازدراء واستهزاء
مراد بتواعد .... انا يسحتل ارحم اللى عمل فيها كده بس هى تقوم بالسلامه
ابتلع جاسر ريقه بتوتر ....طبعا
جاء الدكتور ومعه العديد من الممرضين والترولى ودخلو الى غرفه حياه وتم وضعها عليه لنقلها الى غرفه خاصه لتباشر قرص العلاج وبعد الانتهاء من تهيئه حياه وما ان خرجو بها من تلك الغرفة ورائوها
جرت ماجده عليها وادمعت عيناها على هيئه ابنتها بينما اعتصر مراد عيناها وكور قبضه يده واتت مريم ومصطفى فى تلك اللحظه وراوها فشهقت مريم بفزع وجحظت عيناها على حال رفيقه دربها وأختها بينما احتضانها مصطفى والتفت سليم الى المكان التى تقف به مريم ووجدها دفنت وجهها فى صدر مصطفى
ظل يطلعها بحزن الى ان دق هاتفه ..
سليم ....السلام عليكم
حسين ....وعليكم السلام انت فين ياسليم
سليم ....انا فى المستشفى خير فى ايه
حسين .....لية خير فى حاجه
سليم بجديه ....لا مافيش متشغلش بالك انت خير فى جديد
حسين ....اااه انا برن علشان اقولك ان العمليه هتم النهارده الساعه 3 الفجر فى المخازن فى شركتك
سليم بتواعد وعيناه قد احتدت ...ان شاء الله 3 بالدقيقه هكون هناك
***************************
امسك حازم هاتفه لكى يطمن على جاسر فهو لم يره منذ مده ولم يعد ياتى الى الشركه
انتظر حازم على الهاتف وما هى الا دقائق معدوده واتى صوته من الناحيه الاخرى
جاسر بعد ان ابتعد عن الموجدين ...السلام عليكم
حازم ...وعليكم السلام ...ايه يا ابنى فينك وفين ارضيك
تنهد جاسر ثم تحدث ..... انا فى المستشفى ..
حازم بقلق وقد عقد حاجبيه ....ليه خير فى ايه ؟؟
جاسر ....حياه محجوزه هناك
حازم .....ليه مالها حياه
جاسر بعصبيه ....حازم
حازم ....خلاص اسف مالها المدم حياه.. ثم اكمل بريبه ثوانى بس اوعى تقول انك نفذت اللى فى دماغك وعملت اللى قولتلى عليه
جاسر باسف ....ايوه نفذت ويارتنى متهببت
حازم بصدمه ....الله يحرقك ياجاسر ايه اللى هببته ده شكلك قدمها هيبقى ايه ..دى مستحيل تسمحك على اللى عملته
جاسر ....والله مناقصة ياحازم انا فيا اللى مكفينى وزياده
حازم وقد احس بمعانه صديقه وحاول التخفيف عنه ....طيب اهدى انت وكل حاجه وليها حل المهم انت فى انهى مستشفى علشان اجيالك
جاسر .....فى*****
حازم وهو ياخذ جاكته ومفاتيحه ...طيب تمام انا جيالك مسافه السكه وبعد ان انهى حازم مكالمته خرج من مكتبه
جوانا ....حازم بيه حضرتك لواين رايح نحن عنا اجتماع كمان نص ساعه
حازم بحزم ...الغى اى اجتماعات او مقابلات النهارده وتركها وغادر
تنهدت بقلق جوانا وجلست .... ياترا شو اللى صاير معه يى وانا ليش مهتمه كل هاالقد ،،وزفرت واكملت ما امرها به
اتى سليم بعد انتهى مكالمته مع حسين
سليم وقد عقد حاجبيه ...جاسر راح فين
منيره بعد ان رفعت راسها ...اهو جى وراك
التفت سليم الى وراء ورمقه بحنق ونظر امامه مره اخرى ،،زفر جاسر واتخذ جانب
امسكت كلا من منيره وماجده المصاحف وظلو يرتلون ايات الله لعلها تخخفف من الالم التى اعتلت صدورهم ويدعون الله فى سرهم ان يشفى ابنتهم والوقت يمر ببطى شديد
وصل حازم الى المستشفى وصعد الى جاسر
حازم .....خير يا جماعه فى ايه ووالمدام حياه اخبارها ايه دلوقت؟؟
سليم ...هى دلوقت فى المصحه اتحجزت هناك
رمق حازم صديقه بنظرت معاتبه ...ربنا يقومهالك بالسلامه ياصحبى
جاسر بمراره .....اللهم امين ،،وضحك سليم بسخريه لازعه وانتبهى له جاسر
ظل حازم ينقل بصره بينهم ومال على جاسر ....هما عرفو ولا ايه ؟؟
جاسر بعد ان ابتلع غصه بحلقه ....سليم وماما عرفو
حازم ....استر يارب
**************************
فى احد المخازن فى شركه الالفى
حسان ....بقا بتخونا يا كلب وتشتغل لحسابهم دفعولك كام علشان تشتغل معهم
كامل ...ياحسان بيه انا مشتغلتش معهم
صفعه حسان وركله بقدمه ...اخرس انت كمان هتكذب ،،اذا كان هما وعدوك انهم يخرجوك من السجن انا بقى اوعدك انى هخرجك من الدنيا كلها
انحنى كامل الى رجل حسان ....لا لا ابوسك رجالك ياحسان بيه انا عندى عيال وعايز اربيهم انا هحكيالك كل حاجه ،،هما والله اللى جولى واتفقو معايا انى اعرفه امتى معاد تسليم الشحنه الاولى مقابل انهم يطلعونى شاهد ملك من القضيه
هبط حسان لمستواه وامسكه من شعره .....ودول مين دول بالظبط
كامل ....سليم بيه ومعه ظابط تقريبا اسمه حسين
مسح حسان حانب فمه وتتطلع امامه بنظرت يشوبها الغموض ....اممم يعنى سليم بيلعب معانا ثم نفض حسان قدمه من بين يده ...وانت صدقتهم وخنتنى قام بتاشير للحراس ...ربوه بس اوعو تقتالو انا عايزه يتسو على نار هاديه يتمنى الموت ولا يطلوش وده عقاب اللى يفكر يخون حسان الشرقاوى يا كلب وتركهم وغادر
فى عربيته امسك بهاتفه واتاهُ الرد من الجانب الاخر
حسان .....جان بيه معاد التسليم هيتغير
جان ...ليش حسان شو صار ؟؟
حسان ...واحد من الكلب عرف الشرطه معاد التسليم
جان .....امممم طيب تمام انك عرفت قبل ما كنا وقعنا بالفخ ..
حسان ....طيب هو معاد التسليم هيكون امتى ؟؟
جان بعد تفكير ....راح يكون عالساعه 12 بدل 3
حسان بايجاز ....تمام
***************************
فى المستشفى سمح الطبيب للجميع بالدخول الى غرفه حياه
فاقت من نومها وجدت الجميع حولها جابت كل من بالغرفة بعينها ببطئ وكانها تسترجع ملامحهم تقدمت منها ماجده واحتضانتها
ماجده بلهفه ....حياه حبيتى انت عامله ايه؟؟ دلوقت وقامت باحتضان وجهها ...مالك ياحياه فى ايه ؟؟
تتطلعت حياه باتجاه جاسر بزعر وعيناها تفيض بالخوف ....
مراد بتساؤل ....مالك ياحياه فى ايه ؟وخايفه كده ليه ؟
نظر اليها سليم وجدها تنظر الى جاسر فرمقه بتحزير واشار له كى يخرج
احس جاسر بواخذه فى قلبه ....طيب انا طالع اجيب حاجه من بره وخرج
بعد خروج جاسر لانت ملامح حياه واحتضنت والدتها وجاء مراد ايضاً واحتضانها وماهى الا دقائق معدوده وتشجنت ملامح حياه مره أخرى وبدات نوبات الصرع معها مره اخرى وقامت بدفع والديها ودفعت والاشياء التى على الطاوله وصرخت بوجههم ....انا عايزه الحقنه وقامت بوضع يديها على راسها وكانها بفعلاتها هذه تخفف من الالم راسها
حياه برجاء وقد بتدات تثار مره اخرى ....ابوس ايديكم حد يريحنى
هرول سليم الى الخارج ليجلب الدكتور ووقف جاسر امام الباب ينظر له ويتالم لاجله ولاجل ما واصلها اليه
جاء الدكتور الى الغرفه وجدها منهره وتقوم بدفع كل الاشياء التى بجانبها...
الدكتور ....اهدى يا انسه حياه انت لازم تساعدينا علشان تخفى
حياه وهى تنظر الى ابيها برجاء ...بابا قوله انا مش عوزه
اتعالج ومع كل مره يعّالى صوتها قوله مش عوزه اتعالج قوله يدينى الحقنه بالله عليك لتقوله
وقف مراد يرمق طفلته بنظرت متالمه على حالها وهبطت دموعه هو وكل من بالغرفه
الدكتور برجاء ....لو سمحتو كل اللى هنا يطلع برا بسرعه
حياه ....لا انا عايزه الحقنه حرام عليكو بقا حسو بيا
الدكتور ...قولت كله يطلع برا
ما كاد ان يخرج كل من بالغرفه حتى سمعو صوت ارتضم جسد حياه بالارض سقطت فاقده للوعى الفت الكل على ذلك الصوت وهرولت ماجده مسرعه اليها وقامت باحتضانها ...
الدكتور ....قولت تتطلعو برا واشار الى الممرضة طلعيهم برا
الممرضه ...اسمعو الكلام ياجماعه واطلعو خالى الدكتور يشوف شغله
احتضان مراد ماجده واخذها ...يلا ياماجده خلى الدكتور يشوف شغلها
قامت ماجده من جانب ابنتها ورمقته بنظره اخيره وخرجت وبعد خروج الجميع قامت اللمرضات بمعاونه الدكتور على نقل حياه الى السرير واعطها العديد من الابر وتركها نائمه وخرج
بمجرد خروج الدكتور هرولت ماجده باتجاه ....بنتى هتفوق امتى وهتخف
الدكتور .. ان شاء الله قريب هتخف بس هى تمشى على العلاج المساله مسألة وقت خلى املك بربنا كبير
رفعت ماجده يديها تنجو ربها ...يارب ساعدنا
نزلت دموع مريم بصمت فلمحها سليم واحس بوخذه فى قلبه فهو يريد ان يزيل تلك اللالى بيده يريد ان يضمها الى صدره يريد ان يوسيها ويهدا من روعها ولكنه تذكر انها لاتحق له فاغمض عيناه بالالم وماهى الاثوانى وفتح عيناه وجدها بين احضان مصطفى يفعل معها مايريد ان يفعله ظلت نظرته مصوبه بإتجاها بحزن حتى لحظته والدته ،،فجاءت اليه ربتت على كتفه ...بتحبها ؟
تنهد سليم ...مش من حقى
منيره برازنه ...اما انت عارف كده ليه بتعلق نفسك
سليم بصوت يشوبه الحزن ومازالت عيناه مرتكزه عليها ....مش بايدى هو اللى اختار يفضل متعذب وقام بالاشاره على قلبه
علمت منيره معانا ابنها الكبير ...ربنا يطمنك يابنى ويطلعه من قلبك
تنهد سليم فى سره ....عمرها ما هتتطلع ولا هيجى غيرها
سليم بعد ان ابعد نظره عنها ....طيب ان همشى دلوقت لان عندى شغل مهم ولو احتجتو حاجه رنى عليا
منيره .....ماشى رواح اللهى يريح قلبك ويطمنك
سليم بعد ان قبل يديها ...يارب
***************************
ذهبت كرستين وحسان وجان الى ذلك المكان الذى سيتم به تسليم المخدرات
جان ...البضاعه اهى واين اللفلوس
جاء الطرف الخر وقام بفحص البضاعه .....تمام قوى وادى الفلوس
اخذت كرستين الفلوس وقامت بمعينها وبعد عده دقائق تحدثت كرستين ...تمام مسيو جان الفلوس مظبوطه
الطرف الاخر ....انبسط بالعمل معك مسيو جان واتمنى انها تتكرر تانى
جان ...اكيد راح تكرر
وقام كل منهم بمصفاحه الاخر
الطرف الاخر ....طيب احنا ماشين
جان ....اكيد اتفضلو
خرج تلك الأشخاص وتبقى جان ومعونيه
جان ...مبروك على الصقفه حسان
حسان .....مبروك عليك انت كمان مسيو جان
جان بتساؤل .... وينو لهاد الرجل اللى خانا وبلغ عنا؟
حسان ...وحضرتك عايزه ليه ؟
جان ....راح اسلم عليه
استغرب حسان من غموض جان واشار الى احج الحراس وابلاغه بان ياتى بذلك الرجل ....
جاء الحارس بكامل ..
جان ....هاد هو
اوم له حسان دليلا على موافقته على كلامه
اخرج جان مسدسه من شنطته وسحب الزناد واطلق الرصاصه فجاء فى راسه وانتقل كامل الى ربه
جان ....الخاين ما بيستحق غير هيك وهاد راح يكون عبره لكل زمايله ولملم اشيائه وخرج من ذلك المكان وخرجت خلفه كرستين وحسان والحراس
فى ذلك الوقت كان سليم مع القوات يستعدونا للذهاب الى مخازن الشركه وما انتهو حتى صعدو الى السيارات ورحلو
بعد رحيل جان بنصف ساعه اتت الشرطه وقام حسين بتوزيع القوات فى جميع انحاء المكان ،، بينما جان جالس يحتفل بنجاحه مع اصدقائه كان القوات اتت الى حسين واخبرته انهم لم يجدو شئ سوا الجثه وماهى سوا جثت كامل دخلت القوات الى الغرفه التى واقف بها سليم وحسين وبها ايضاً جثه كامل
سليم بانفعال ....والد ال****اكيد عرفو منه علشان كده قتلوه
حسين ...اهدى يا سليم الانفعال مش هيفيد بحاجه هما قدرو يهربو المره دى لكن المره الجايه مش هيقدرو
سليم بتواعد ....ورحمه ابويا لادفعك التمن غالى ياحسان ال
وقطع مواصله حديثه صوت هاتفه
رد سليم على هاتفه
حسان ببرود ....ازيك ياسليم ياترا اخبارك ايه واخبار الهديه اللى سبنهالك ايه
سليم .....حسان مش كده
حسان .....ماانت بتفهم اهو
سليم باستفزاز ....لا ده انا اعجبك قوى
حسان ....من نحيه انك تعجبنى فانت عجبنى من زمان قوى بس ايه رايك فى المفجاه اللى عملتهالك
ضحك سليم بسخريه بنما اكمل حسان ....انت فاكر لما تتذكا مش هعرف ،،يوم متلعب العب مع اللى قدك بلاش اللى اكبر منك علشان متتلسعش يا سولم
سليم ....انت حد قالك انى مش قدك ومصيرك هتقع فى ايدى وسعتها مش هرحمك على كل مر دوقتهولنا
ضحك حسان باستهزاء ...وانا مستنيك فى الجيم اللى جاى هرد لاك واغلق الهاتف
قام سليم بتحطيم الهاتف فى الحائط وضع حسين يده على كتفه اللى احنا فيه مش محتاج عصبيه حالص عايز اعصاب برده علشان تعرف تتعامل العصبيه مش هتحل حاجه
تنهد سليم وخرج وتركهم ظل يحوم بسيارته فى الشوارع لايعرف ماذا يفعل فهو تسبب بموت روح الان .
***************************
تتوالى الايام على وجود حياه فى المستشفى وقد بدات تتعفى تماماً
جالس بجانبها منيره ومريم وماجده بينما يجلس على الاريكه التى بالغرفه مراد والحج محمد
دخل الدكتور لكى يطمئن عليها
الدكتور بعد ان فحصها ....لا ده احنا بقينا عال العال اهو .
ابتسمت حياه بخفه ....الحمد لله
الدكتور بتحذير ....اهم حاجه ناخد الادويه ونهتم بصحتنا وان شاء الله هتبقى احسن من الاول وكل حاجه هتتصلح
حياه بنبره يغلفة الحزن ..يريت ينفع يتصلح
الدكتور ...متقلقيش ان شاءالله خير وبعد قام بقياس الضغط لها
فى ذلك الوقت خرجت ماجده الى جاسر
ماجده ....ايه يا حبيبى مش هتتدخل تتطمن على مراتك من ساعه ما جات وانت مدخلتلهاش غير مره واحده
جاسر بارتباك ...هدخلها يا امى حاضر
دخلت ماجده وهى ممسكه بيد جاسر
الدكتور... انتى خلاص بقيتى تمام اقدر ابلغ الشرطه علشان يخدو اقولك فى اللى عمل معكى كده
ماجده ....جاسر جيه علشان يطمن عليكى
رفعت حياه وجهها والتقت نظرتهم وجدتهُ ينظر اليها بندم واسف وهى تنظر اليه بخوف فضغطت منيره على يديها كى تطنها
ماجده ...طيب ياجماعه نسيبهم مع بعض يتكلمو شويه
انتفضت حياه بزعر من كونها سوف تبقى معه بمكان واحد ضغطت منيره على يدها مره اخرى كى تتطمأنها نظرت حياه الى منيره فحثتها منيره على الموافقه
خرج كل من بالغرفه وتركوهم بمفردهم
بمجرد خروج الجميع تقدم جاسر من حياه
حياه بخوف ..اوعى تقرب منى اقف مكانك
جاسر باسف .....حياه انا
قطعته حياه بحده ...اخرس متجبش اسمى على لسانك و مش عايزه اسمع صوتك نهائى
جاسر بندم ....انا بجد اسف
حياه باستهزاء ....اسف اسف على ايه ولا ايه بالظبط ثم اكملت بوجع اسف على الاهانه ،،ولا على الضرب،،ولا انا خايتنى مدمنه
جاسر ...انا مستعد اعمل اى حاجه علشان تسمحينى
حياه بحده ....ومين قالك انى هسمحك اصلاً ومن هنا ورايح مش عايزه اشوف خالص
جاسر ....حياه
حياه بانفعال....قولتلك متنطقش اسمعى على لسانك
جاسر ....طيب متنفعليش وانا مستعد اعمل اى حاجه تطلبيها
حياه باستهزاء....ده على اساس انك خايف عليا ثم تنهدت واكملت انت مستعد تعمل اى حاجه فعلا
جاسر بايجاب ...طبعا
تنهدت حياه واكملت والالم يعتصر قلبها على تلك النبته التى احتلت قلبها من ناحيته برغم ما فعله بها فهى تحبه ....طلقنى ياجاسر خلينا نرتاح
تصنم جاسر بمكانه فهو مستعد فعلا ان يفعل اى شئ عدا هذا
حياه ....مالك تنحت ليه بقولك طلقنى وخليك عند كلمتك
جاسر بجمود ....بي انا فعلا عند كلمتى لكن طلق مش هطلق انت ملك جاسر الالفى بس
حياه ....يعنى ايه هو غصب
جاسر بايجاب ....ايوه غصب ياحياه هيفضل مصيرك مربوط بمصير جاسر الالفى ومافيش قوه على الارض هتحل المصير ده غير الموت
انتهى البارت
سلام
