رواية شيطان امتلك قلبي الفصل الخامس عشر 15 بقلم سالي اسماعيل
لفصل الخامس عشر
وكل الاشياء معرضه للحظه ضعف ،،حتى الورود ايضًا تداعبها الرياح ثم يصفعها المطر ولكن بدلاً من ان تضعف يفوح عطرها الجميل ويُزهر المكان ،،وهكذا الانسان يتملكهُ ضَّعفهُ فمنهم من يِضعف معهُ ومنهم يمثل نقطه القوه لهُ وبدايه المسار الجديد .
حياه وقد اغتظت من نبرته معها ....يعنى ايه هو غصب؟؟
جاسر ببرود ومحاوله جمح غضبه ...ايوه ياحياه غصب انتِ ملك جاسر الالفى وبس وهيفضل مصيرك مربوط بمصير جاسر الالفى ومافيش قوه على الارض هتفك المصير ده غير الموت
حياه بغضب فهو الى الان يفرض قرارته ونفسه عليها هى لا نتكر انها أحبته ولكنها لاتريد مثل هذا الحب حب يدمى قلبها ويدعث على كرمتها وكانها لعبه يجوز إصلاحها فى اى وقت ...يعنى ايه هو ده ؟؟
اخذته قدمة بإتجاها حتى جلس على السرير بجانبها ،،ارتعدت حياه وانكمشت على نفسها ،،يينما هو نظرته مصوبه عليها وبحركات مدروسه احتضان وجهها بين كفيه وقد تقرب منها بدرجه كبيره ثم تابع بهدوء ....يعنى انا متمسك بيكِ لابعد حد ومستحيل انى اسيبك ابداً الا على جثتى ان ضعفت مره قدم شيطانى لكن مستحيل اضعف مره تانيه واتخلى عنك
نظرت حياه اليه لعده ثوانى ثم زفرت ....ده على اساس ايه ثم اكملت باستهزاء يمكن بتحبنى وانا مش واخده بالى وله اقولك يمكن نوى تكمل انتقامك وتدمرنى زياده صح مش كده
جاسر بهدوء وقد تجاهل استهزائها .....على ما اعتقد مش هتفرق معكى سوا كانت بحبك او لا كل اللى انا عايزه انك تفضلى جنبى وبس وكلمه طلاق مش عايز اسمعها تانى
نفضت حياه يده بمنتهى القوة ...ده على اساس انى هبله وممكن اكمل مع واحد زيك او اسمع كلامك الخايب ده
جاسر وقد تحرك من جانبها وتحدث بثقه...تؤتؤ هتسمعى كلامى وهخليكى انت اللى تتنمى انك تكملى معايا .
حياه بشجاعة .....انت مش بتفهم ولا شارب حاجه يابنى ؟ بقولك طلقنى
جاسر بحده وقد احتدت عيناه ...قولتلك متقوليش الكلمه دى تانى تشليها من قموسك نهائى فهمه
حياه برفعه حاجب ....انت بتتحدانى يابن الالفى
جاسر بهدوء ....سميها زى ما انتِ عايزه عايزه تسميها تحدى ،،اوحتى غصب برحتك
حياه بغموض ....يبقى انت اللى جانيت على نفسك انا كانت هخلص الموضوع بينى وبينك بهدوء لكن انت مُصر يبقى تستحمل ..
جاسر ...من ناحية هستحمل فانا علشان خطرك ممكن استحمل اى حاجه فى الدنيا غير أنك تبعدى عنى
ما ان انتهى جاسر من كلمته حتى دق الطبيب باب الغرفه ودخل ومعه رجلان من رجال الشرطه وهما من يمسكان قضيه اختطاف حياه وبعد ان جلسو
احد الضباط .... باستاذنك ياجاسر باشا تتفضل بره علشان نعرف نشوف شغلنا
جاسر بارتباك ...اكيد ثم رمق حياه بنظره اخيره وخرج من الغرفة
الضابط....اخبارك أيه النهاردة ياأنسه حياه..؟
حياه باتزان ....انا تمام الحمد لله
الضابظ ...طيب الحمد لله ..انتِ طبعًا عارفه احنا جاين هنا ليه
حياة بهدوء ...ايوه
الضابط....طيب تمام اتمنى انك تتعونى معانا علشان نقدر نجابلك حقك ..اؤمت حياه براسها دليلاً على موافقتها ..ثم اشار الضابط للمحضر الذى اتى معه
الضابط..افتح يابنى المحضر ووجه سؤاله لحياة .. اسمك ،،وسنك ،، وعنوانك
حياه ....الاسم ...حياه مراد احمد الاسيواطى ،،السن 24 سنه ،،العنوان فيلا مراد الاسيواطى شارع ****
الضابط .... ممكن تقوليلنا خلال الفتره اللى كانتِ مخطوفه فيها ايه اللى حصل معكى بالظبط وازا كانتِ قدرتتِ تتعرفِ على حد من الناس اللى خطفوكِ او اى اشاره اوعلامه تتدل ...
زفرت حياه ثم قاطعت الضابط ....من غير متكمل حضرتك انا هحكى على كل حاجه حصلت بالظبط...
***************************
فتحت المصحف لاول مره منذ تسع سنوات من بعدها عن ربها قررت التقرب من جديد ،،قررت ان تحيا حياه جديده بميلاد جديد ،،قررت ان يكون ضعفها هو النقطه التى ستمتد منها القوه من الان وصاعد ،،تتخطى بل تكسر حاجز خوفها فتحت على الايه التى ارتعش لها سائر بدنها ولكنها مع المواصله اطمئنت وارتحت فالقران رمم جدار قلبها الذي كسرته دوامه الحياه اعد تنظيم نبضات قلبها التى كادت ان تختنق .
قال تعالى: ﴿ وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا * يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا * إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا * وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ يَتُوبُ إِلَى اللَّهِ مَتَابًا ﴾ [الفرقان: 68 - 71].
ظلت تعيد فى هذه الايه اكثر من مره فى تدبر ويرتعش لها سائر بدانها وتتعالى نبضت قلبها فى كل مره ودموعها تنهمر بغزاره على وجهها ختى دخل عليها الحج صلاح ووجدها على حالتها هذه
جث صلاح بجانبها وربت على كتفها ....مالك يا صباح فى أيه ؟
صباح ...ابداً ياحج مافيش ده انا بس كانت بقراء شويه قراءن والايات اثرت فيا قوى اول مره اقرا بتدبر كده
ربت صلاح على كتفها مره اخرى ...ربنا يجعلك دايما من الخشعين لذكره
امسكت صباح كفه بين يديها ....اللهم امين يارب وميحرمنيش منك ولا من دعواتك ليا
احتواه صلاح بين احضانه ....يارب بينما صباح اقسمت ان تنهى ذلك العذب الذى تحيى به قررت فى نفسها ان تذهب اليه فى صباح غد كى تجلب منه تلك الصور التى يهددها بها وتنهى المسألة ...
***************************
فى غرفه جان فى الفندق
كرستين بساؤل ....امتى فينا نبلش بالعمليه التانيه دادى ؟؟
جان .... كمان يومين كرستين لما تهدا عيون الشرطه من علينا
كرستين ....مانى مرتاحه لهى العمليه ابداً حاسه انو راح يصير فيها شئ مانو منيح ابدا
جان ....لا تقلئيى حبيبتى طول ما انا جانبك..
كرستين وقد احتضنته ...مستحيل دادى اقلئى طول ماانت معِ
**************************
استيقظت من نومها على صوت سعال والدتها فالتفتت بجانبها وجدتها لا تقوى على اخذ انفساها
مرام بقلق ...ماما فى ايه ؟؟
والدتها وهى تلتقطت انفاسها بصعوبه ...مش قادره اخد نفسى يابنتِ
جلبت مرام كوب الماء الذى بجانبها واعطتهُ لها بلهفه ...طيب امسكِ اشربِ مياه
اخذت والدتها منها كوب الماء وارتشفت منه عده رشفات ثم اعطته لها
مرام ... عمله ايه دلوقت ؟؟
-الحمد لله احسن شويه
نظرت اليها وجدت وجهها شاحب للغايه
مرام ...طيب اتاحِ انتِ على اما ارن على الدكتور بتاعك
والدتها بهون ... يابنتى مافيش داعى
امسكت مرام هاتفها وهاتفة الدكتور وما هى الا نصف ساعه واتِ الدكتور ودق الجرس
مرام ...اهلاً وسهلاً يادكتور اتفضل
الدكتور ...شكراً هى فين والدتك
مرام ...فى الاوضه جواه اتفضل وتقدمت مرام فى اتجاه الغرفة وتقدم خلفها الدكتور وقام بفحص والدتها .
مرام ....خير يادكتور
الدكتور باسف ....للأسف حاله والدتك ادهورت على الاخر ولازم تتحجز فى المستشفى علشان يعملولها الفحوصات اللازمه .
مرام وقد لمعت عيناها بالدموع ...ليه هى عندها ايه بالظبط
الدكتور ....حاله القلب اتدهورت جامد واحتمال يكون عندها انسداد فى الشريان التاجى
شهقت مرام بفزع ....انسداد
الدكتور محاولة ان يطمئنها ....متخفيش ان بقول احتمال مش اكيد وده اللى هيبان معانا فى الفحوصات اللى هنعملها علشان كده بقول ان الافضل ليها انها تتنقل المستشفى علشان تبقى تحت الملاحظه
مرام بتساؤل ....طيب احنا ممكن ننقلها دلوقت
الدكتور ....مافيش مانع انا هخليهم يبعتو الاسعاف فوراً
مرام ....انا مش عارفه اشكر حضرتك ازى
الدكتور ..لا شكر الا على واجب وانتِ زى بنتِ
واتت الاسعاف وتم نقل والده مرام الى نفس المستشفى التى توجد بها حياه ...
**************************
استغرب الضابط من رد حياه المفاجأ الذى دهمته وقرر الاستماع اليها
قصت حياه لضابط ماحدث معها بالتفصيل
وجه الضابط سؤاله لها مره اخرى ....طيب مقتدرتيش تتعرفى على خطفك
حياه بعد ان تنهدت واغمضت عيناها فهى لاتقوى على نطق اسمه...اللى خطفنى هو ثم صمتت
حثها الضابط مره اخرى ...ها اتكلمى خالينا نقدر نساعدك
حياه بعد ان ابتلعت غصه فى حلقها واحست بانتفاضت قلبها ....اللى خطفنى جاسر الالفى
لم يستوعب الضابط ما تفوهت به حياه الان فحثها على تكرار ما قلته مره اخرى ...ممكن تعيدى اللى قولتيه مره تانيه
حياه ....جاسر الالفى جوزى هو اللى عمل كده
الضابط بدهشه ممزوجه باستغراب ....جاسر جوزك طيب ليه
حياه بعد ان اغلقت عيناها بالألم ثم تابعت ...علشان ينتقم لابوه ده كله اللى اعرفه ولوسمحت كفايه كده
الضابط ....يعنى انتِ بتاكدى ان جوزك اللى هو نفسه جاسر هو اللى عمل كده
حياه ....قولت ايوة وياريت كفايا بقا ...
تدخل الدكتور المتابع لحالتها ....لوسمحت كفايه كده علشان مياثرش على نفسيتها وترجع تنتكس تانى
الضابط وهو يوجه كلامه للمحضر...اكتب يا ابنى قرار نحن حضره الرائد ** باستعاء المدعو جاسر الالفى للتحقيق معه واخذ أقواله وقفل المحضر فى ساعته وتاريخه
الضابظ ... انا بشكراً جداً على تعونك معانا
حياه بصوت يكاد لا يسمع ....العفو
خرج الضابط من غرفة حياه واتجه ناحيه جاسر
الضابط .... جاسر باشا اتفضل معانا
مراد بتساؤل ...يتفضل معكو فين وليه
الضابط بجديه....جاسر باشا متهم فى قضيه خطف حياه مراته وهو المسئول عن الحالة اللى وصلت ليها
شهق كل الموجدين فى فزع عدا منيره وسليم،، بينما جحظت عين مراد وامسك مراد تلبيب قميص جاسر ....يعنى انت اللى عملت فى بنتِ كده
اغمض جاسر عيناه بالألم بينما ازاح الضابط يد مراد الممسكه بجاسر ...
الضابط برجاء .... بعد اذنك يامراد بيه خالى القانون هو اللى يتخذ قراره
واخذ الضابط جاسر وذهبو الى المركز بينما وصعت منيره راسها بين كفيها ،،وتسمرت كلا من مريم وماجده فى مكانهم غير مستوعبين ما حدث
**************************
ذهبت الى الشقة التى شاهدت على اقزار ايام حياتها تلك الايام التى لوثت شرفها ،،دست المفتاح الذى معها فى الباب ودخلت بقلب جامد فهى تعلم انه ليس بداخل الان .
اخذت تفتش هنا وهناك وفى كل مكان لم تجد شئ ،،وقعت عيناها على تلك الغرفه التى لم يسمح لها بالدخول اليها حتى فى يوم قرارت الدخول كشفها وكان سيموتها بيده تقدمت نحوها بخطوت بطيئة حتى وقفت امامها مباشرةٍ أخذت يديها تعمل على الاكره بآليه حتى فتحتها ،، اشعلت الضوء وجابت بعيناها الغرفه بإكملها حتى وجدت الصور التى على الحائط فشهقت بفزع ووضعت يديها على فهمه ،،حيث انها وجدت العديد من الصور لاهلها ومنهم صور موجود عليها علمت اكس وماهى الا صور اخيها أمين وابنه أحمد ووجدت ايضا صوراً لاخيها مراد والعديد من الصور الاخرى لانسانا من عائلتها لا تعرفهم ،،فعلمت ان منا كان يحكى عنهم وهو مائم بين احضانها ما هى الا عائلاتها وهى كانت تستمتع بما يقصه عليها فيالسخريه القدر
اكانت تساعده فى القضاء على اخوتها نزلت دموعها خلى خديها فهى الان مجرمه ايضًا فى حق اهلها خرجت من تضارب افكارها على صوت الباب الذى بالخارج يفتح فقامت باغلاق الضوء واغلقت الباب ايضًا بخفه حتى لايسمع صوتها ..
دخل الشقة وقام برمى المفاتيح على الطاوله وارح ظهره على الاريكه التى بالصاله وأغلق عيناه حتى كاد النوم يداعب جفونه عندما رن هاتفه افتح عينه وقام بفرقها بيده وامسك هاتفه كى يجيب
حسان ....الو ايوه ياكرستين
كرستين ....اي حسان الشحنه راح تتسلم بعد بكرا فى نفس المكان
حسان ....يعنى خلاص الشحنه هتتسلم بعد بكرة فى نفس المكان وبعدها ترجعو
كرستين ....تقريبا مسيو جان راح ينفذ عمليه تانيه غير دى
حسان ....طيب تمام
كرستين بصوت انثوى ناعم ....حسان انا اكتير اشتئتلك انت مانك مشتئلى
حسان ...اكيد طبعاً مشتقلك وعلشان اثبتالك انا هدخل اغير هدومى واجيالك
كرستين بمياعه ...وانا نطرتك يابيبى
واغلقت الهاتف
سمعت صباح كل الحديث الدائر وقررت الانتقام منه وعلى مافعلة بعائلتها
***************************
فى السجن وصل سليم معه المحامى وايضًا حازم بعد ان اخبرتهم منيره
فى غرفه وكيل النيابه
دق الشويش الباب وادخل جاسر
وكيل النيابه ...اتفضل ياجاسر باشا وبعد ان جلس جاسر
وكيل النيابه ...اسمك وسنك وعنوانك
جاسر ....جاسر نصار محمود الالفى ،،السن 30 سنه ،،العنوان قصر الالفى شارع ***
كاد وكيل النيابه ان يساله لولا دق الباب ومقاطعته
دخل الشويش واعطى للوكيل الكارت نظره له وبعدها ...خليه يتفضل يابنى
دخل المحامى الى الغرفه وعرف نفسه
المحامى ...احمد النجار محامى جاسر باشا وحاضر معه
وكيل النيابه ...غنى عن التعريف طبعا اتفضل
جالس المحامى وعاود الوكيل النظر الى جاسر مره اخرى
وكيل النيابه ...جاسر نصار ايه اقولك فى التهم المنسوبه ليك من قبل حياه مراد زوجتك
وفر جاسر ولم ينطق باى كلمه
وكيل النيابه انتزره لعده دقائق ...جاسر باشا سكوتك مش هيحل حاجه ولا هيحسن موقفك انت لازم تتكلم مينفعش كده
كاد المحامى ان يتكلم بدلا منه حتى قطعه جاسر بجديه ..كل التهم اللى موجهها ليا صح
انصدمت المحامى وقام بوضع يده على خفونه فياليا غبائك ياجاسر
وكيل النيابه ....يعنى افهم من حضرتك انك بتاكد التهم عليك
اوما جاسر براسه دون ان يتفوه باى كلمه
وكيل النيابه ...اكتب يابنى قرارنا نحن وكيل النيابه **بحبس المتهم جاسر نصار الشهير بجاسر الالفى 15 يوماً على ذمه التحقيق
خرج المحامى وهرول اليه سليم سليم بتساؤل ....ايه اللى حصل
المحامى باسف امرو بحبسه 15 يوم على ذمه القضيه لازم نقنع مراته انها تتنزل لان اخوك اعترف على نفسه
خرج جاسر وقد وضعت بيده الكلبشات
نظره اليه سليم بعتاب ....شوفت غبائك وتهورك وصالوك لايه
وضع حازم يده على كتف سليم واشاره له براسه كى يصمت
حازم ....ازمه وهتعدى ياصحبى
**************************
تتوالى الايام مثل بعضها وقد مر اسبوعاً كاملا منذ اخر مره رات بها جاسر ،، تعافت تماما وسمح الدكتور لها بالخروج من المستشفى ولم تتركها منيره ولا يوم برغم ما فعلته بابنها فهى تراها على حق ولكنها حزينه على ابنه ايضا ففى نهايه الامر هى ام واحست حياه بما تعانيه ققررت قبل ان تخرج زياره مامه مرام فقد علمت من مريم انها موجوده هنا عندما قابلتها عن طريق الصدفه ..
ماجده ...يلا ياحياه كفايه يابنتِ قاعده هنا اكتر من كده
حياه بعد ان ارتدت حذائها ...انزلو انتو وانا جايه وراكم بس اروح لمامه مرام
ماجده بعض ان ضبت جميع متعلقتهم ....طيب بسرعه هنستناكى فى العربية
حياه وهى متجها ناحيه الباب ....حاضر وتركت والدتها ومنيره مع بعضهم
ظلت منيره تفرك يديها بتوتر ولا تعلم كيف تبدا الحديث معها فى منذ ان علمت بما فعله ابنها ولم تحدثها ابدا
التفت ماجده وجدت منيره على حالتها هذه فعقدت حاجبيها باستغراب ..
تقدمت منيره منها وتحدث بتلعثم ...انا مش عارفه اتاسف منك ازى ولا اودى وشى فين من اللى عمله ابنى معكم ..انا أسفه بجد
امسكت ماجده يديها ثم تحدثت ...متعتزريش انتِ مالكيش زنب فى اللى حصل ده كله انتِ مغلطيش فى حاجه وقامت بإحتضانها ،،بكت منيره وتعالت شهقاتها ...والله جاسر طيب وقلبه ابيض بس هو متهور وخصوصا فى المواضيع اللى تخصنا هو بس مقدرش يستحمل الفكره ان ابوه اتقتل
ماجده بحده ....متجبليش سيرته خالص مش حابه اسمعه عنه حاجه وكفايه لحد كده
فى ذلك الوقت قد عادت حياه الى الغرفة مره أخرى بعد ان تذكرت انها نسيت هاتفها ولمحتها ماجده
ماجدة باستغراب ....انتِ ايه اللى جابك تانى
حياه بجديه ...نسيت موبيلى فجيت علشان اخده
ماجدة ...ااه طيب يلا خديه وروحى شوفى هتعملى ايه بسرعه خلينا نمشى من المكان الشؤم ده
حياه وقد أخذت هاتفها ...حاضر وتركتهم وغادرت المكان وحملت ماجده الشنطه وساعدتها منيره وغادرو المكان ايضا
دقت حياه باب الغرفة التى توجد بها مرام ودخلت
حياه بمرح افتقدته منذ مده ....انا جيت نورت المكان يا اهل الدار هل من احد هنا
مرام بفرحه وذهبت اليها واحتضانتها ....حياه لوتعرفى انتِ واحشانى قد أيه
حياه ...وانتِ كمان والله وحشانى
مرام باسف ...انا اسفه انى مقدرتش اشوفك ولا اجيالك
حياه ....بطلى هبل بتتاسفِ على ايه منا عارفه اللى انتِ فيه ووسع كده خالينى اسلم على المزه بتاعتِ
افسحت مرام الطريق لحياه وذهبت حياه الى والده مرام ....القمر بتاعنا عامل ايه النهارده
مامه مرام بهون ...الحمد لله يا بنتِ حياه بمرح ....تستهلى الحمد ياقمر انتِ انا من رائى انتِ مش محتاجه مستشفى خالص انتِ محتاجه عريس وانتِ تبقى بوومب
ضحكت مرام ووالدتها ....يحظك ياحياه ويحظ عقالك اللى ضايع على طول
حياه متصنعه الحزن ....حاولت القيه بس معرفتش ودورت عليه كتير انتِ ملقتهوش
مامه مرام باستغراب ...ايه هو دة
حياه ....بتنسى بسرعه ياطنط عقلى طبعاً
ضحك الجميع مره اخرى
حياه ....استاذان انا بقى احسن مستنينى تحت
مامه مرام ....اتفضلى ياحبيبتى وشكراً على سؤالك
حياه بزعل ....بشكرينى على ايه ده انتِ زى ماما ولا انتِ ليكى رائي تانى
مامه مرام ...العالم ربنا انى بعزك زيها بالظبط
حياه .....طيب استاذان انا وان شاء اللّٰه هاجى اشوفك تانى وقامت بغمزها بس مش هيبقى لوحدى هيبقى معايا العريس
خرجت حياه وخرجت ورائها مرام
التفتت حياه الى مرام ...ابقى ارن عليك علشان اطمن عليها
مرام ....ماشى وقامت باحتضانها
ونزلت وجدت اهلها فى انتظرها ...
مراد ....كله ده تاخير
حياه ....معلش المرادى ياماد
ادمعت عين مراد فاهاهى وردته بدات تزهر من جديد ويفوح عطرها مره اخرى بعد اياما من المعناه
تقدم منها مراد واخذها فى حضنها ...ياااه اشتقتلك واشتقت لشقوتك وجنانك
حياه وهى تبتعد عنه ....متقلقش حياه هركليز عادت مره اخرى ويلا بقى احسن هموت من الجوع وحشانى اكل البيت قوى
ركب جميعهم السياره وغدرو ذلك المكان الذى لم يرو به سوا الألم والمعانه وذهبو الى البيت وفرحت جدتها وجدها ومريم ومصطفى ايضا بخروجها وظلت الحاجه امينه تزعرد على رجوع ابنه ابنها فصحيح ذلك المثل اعز من الولد ولد الولد
عدى يومين على خروج حياه وها هى جالسه بالجنيه واضعه الهيد فون على اذانيها والاب على رجليها تستذكر موادها فاماتبقى على الامتحانات سو اقل من شهرين فقط احست بتعب وضغط عليها فاخذت قسط من الراحة وانزلت الهيد فون وما هى الادقائق وقد اخترق اذنها صوت تعرفه عن ظهر قلب ودهمها بسوالة المفاجأ....ليه ؟
انتهى البارت
التفتت حياه ببطئ خالفها فوجدته واقف خالفها بهيئته المزريه ،،فهو خرج من السجن على عندها على طول دون ان يبدل ملابسه فكانت ملابسه متسخه بعض الشئ وشعره اشعت وذقنه نبتت بها بعض الشعر فذادته وسامه ولكن وجهه يوجد بها بعض الكدمات ،،اغمضت عيناها لبضع ثوانى ثم افتحتها وجدتها مازال واقف امامها جابت عيناها بتلقائيه كل انشى فى وجهُ وكانها تحفظ ملامحه التى اشتقت اليها وازدادت ضربات قلبها
بغتها جاسر بسؤاله مره اخرى ...ليه؟؟
فاقت حياه من دوامه عشقها على صوتهُ فعقدت حاجبيها فى استغرب
نظر اليها مره اخرى ....ليه اتنزلتى عن القضيه ؟؟ ليه خلتينى ارجع اشوف النور مره تانيه ؟؟
حياه بهدوء ....عادى
جاسر وقد ربع يده امام صدره ...يعنى ايه عادى ؟
اكملت بنفس الهدوء ...اويمكن علشان امك وكمان اخوك زنبهم ايه او بمعنى اصح انا مكنتش ناويه احبساك من الاساس لكن حبيت اعلمك الدرس كانت حابه تعرف يعنى ايه تيجى على حد ملوش ذنب ،،عايزه اعرفك لما تيجى على كرامه حد بيحصل أيه ،،كانت حابه اوريك ولو جزء بسيط من اللى شوفته بس الفرق بينى وبينك انى لما حبيت اجيب حقى لجات للقانون ملجاتش لدراعى زيك
ظل واقف صامت يستمع اليها الى ان انتهت ..
جاسر بندم...بس انا اتعلمت الدرس ياحياه ثم تنهد بعد ان اغمض عيناه واكمل انا أسف وياريت تسمحينى
حياه ....ياااه بالبساطه دى ثم اغمضت عيناه...عايزنى اسمحك فعلا
جاسر ....طبعًا ومستعد اعمل اى حاجه تقولى عليها
حياه وقد تحلت بالقوه على عكس باطنها ....هى كلمه واحده تقولها ونرتاح طلقنى
خرج والد حياه فى تلك اللحظه
مراد بعد ان هرول باتجاههم...
مراد بعصبيه وقد امسكه من قميصه بقبضه يده....انت ازى طلعت ؟؟ وايه اللى جابك هنا ؟؟
حياه ....سيبه يابابا انا اللى طلعته
مراد باستغراب بعد ان تركه ....انتِ وليه عملتِ كده ؟؟
حياه بهدوء .....لان ولاد الاصول مبيعملوش الغلط مع قريبهم ما بالك باجوزهم
ترجع مراد ...فهو يعلم ان ابنته على حق
حياه .....قولت ايه ياجاسر عايزنى اسمحك ولا لا
مراد ....تسمحيه ازى بعد اللى عمله ده كذاب ومخادع قدر يكذب علينا كلنا ويخدعنا
حياه بسخريه ......ماهو مش هو لوحده اللى عمل كده
مراد ....تقصدى ايه ؟؟
حياه ....اقصد انا حضرتك برضو عملت نفس اللى عمله اديلك 24 سنه بتخداعنى ومعيشنى على وهم انى بنتك
مراد .....بس انا
قاطعته حياه وقعد عالى صوتها وخرج على اثره مريم وماجده وامينه والحج محمد .....انت ايه بس انت كذبت عليا وسيبنى دلوقت اتعذب ومليون فكره فى راسى عايزه اعرف انا بنت مين وأهلى الحقيقين فين وياترا ليا اهل ولا انا بنت حرام ولا ايه ،،كانت فاكر علشان مفتحتش الموضوع يبقى نسيت ،،بس انا منستش حاجه كانت مستنيه الوقت المناسب واهو جايه ممكن تقولى انا بنت مين واهالى مين ؟؟ جحظت عين مريم وامينه بينما اغمض الحج محمد وماجده عيناهم
امينه ....كيف يعنى الحديت اللى عتقوليه ده اهل ايه وما اهالك قدمك اهم ؟؟
حياه بسخريه ....هما مخبين عليكِ انتِ كمان
امينه ....مخبين ايه عااد انا معفهمش حاجه
حياه بسخرية ....اسكتى مش انا طلعت مش بنت ابنك...والله اعلم انا بنت مين .
امينه مواجها حديثها لزوجها ....صحيح الحديت اللى عتقوله ده ياحج
لم يجيب الحج محمد عليها ...
امينه ...مالكو كلكو سكتوا ليه عاد حد يفهمنى
حياه ...هيردو يقولو ايه مكلهم مجرمين زى بعض مافيش حد فيهم يفرق عن التانى ثم التفتت الى جاسر ...وانت يابن الالفى عايزنى اسمحك ولا لا
تنهد جاسر......خلاص مدام انتِ عايزه كده فانا موافق ياحياه انى اطلقك
***************************رجعت الى شقتها منذ ذلك اليوم وهى حبيسه كهفها حتى استغرب صلاح من حالتها
صلاح ....مالك ياصباح فيكِ ايه؟؟ من ساعه مرجعتى من يومين وانتِ على الحاله دى كانتِ فين؟؟ وايه اللى حصل ؟؟
صباح بدون وعى ....كانت عنده وياريتنى مارحت
صلاح وقد عقدت الدهشه ملامحه ...كانتِ فين ومين ده انا مش فاهم حاجه ؟؟
صباح وهى تتطلع امامها بشرود ...هحكيلك كل حاجه من اولها خالينى ارتاح وبدات صباح تقص له ماحدث معها منذ ان رات حسان الى ماراته اول امس فى غرفته
جحظت عين صلاح وقام بصفعه على وجهها ...يعنى كانتِ بتخداعينى كل ده ..كانت عملتلك ايه ده انا لميتك من الشارع وسترت عليكِ
صباح من بين شهقتها .... حقك تضربنى وتعمل فيا اكتر من كده بس انا والله تبت والله بحاول اقرب من ربنا علشان يسمحنى على كل اللى عملته
صلاح ....انتِ خلاص من هنا ورايح معنتيش تهمينى فى حاجه ...
صباح وقد امسكت يده ....لا والنبى ياحج متقولش كده انا مستعدة اعمل اى حاجه علشان تسميحنى ابوس اديك تسميحنى
نفض صلاح يده من بين يديها ثم نظر اليها باشمئزاز وتركها وغادر البيت باكمله
جلست على الارض تنتحب على ماحدث ومازال يحدث معها
***************************
دخل الدكتور الى الغرفة التى توجد بها مرام
الدكتور ....أنسه مرام ممكن ثوانى فى مكتبِ
مرام ....اكيد بس ثوانى
خرج الدكتور وخرجت بعده مرام ودقت باب غرفته
مرام ...ممكن ادخل
الدكتور ....اتفضلى
مرام ....خير يادكتور فى أيه ؟
الدكتور بجدية ....بصراحه هو مش خير خالص التحليل بتاع والده حضرتك ظهرت
مرام بقلق ...طيب وهى عالمه ايه
الدكتور للاسف ...اللى توقعته حصل والدتك عندها انسداد فى الشريان التاجى
شهقت بفزع وامتلئت عيناها بالدموع ....طيب وايه الحل
الدكتور .....للاسف فى حاله والدتك مافيهاش علاج خالص
مرام ....يعنى ايه هتفضل كده من غير حل
الدكتور....للاسف فى عمليه بتتعمل بس مش لحالتها لان قلبها ضعيف ده غير السكر والضغط اللى عندها ونسبه النجاح فيها واحد فى الميه يعنى تكليف على الفاضى ده غير ان جسمها مش بيستجيب للعلاج
انصدمت مرام مما سمعته فالدكتور بمعنى اصح يدعيها لانتظر موت والدتها فى اى وقت
مرام بانكسار فهى الوحيده المتبقيه لها فى الحياه ....شكراً يادكتور استذان انا
تنهد الدكتور باسف على حالتها
دخلت مرام الى غرفه والدتها وحاولت رسم البسمه ولكنها فشلت
والدتها ....الدكتور قالك ايه ؟؟
مرام بكذب ...ابدا مافيش
والدتها ....بتكذبى عليا يامرام بتكذبِ على امك على العموم انا عارفه ان ايامى بقت معدوده
ادمعت عين مرام ورتبت على كفها ...متقوليش كده انتِ زى الفل وهتقومى بالسلامه ان شاء الله
والدتها ....انا هطلب طلب وياريت تنفذيه ...انا عايزه اروح بيتى واموت على فرشتى احسن كفايه مصريف على الفاضى وكمان فى حاجه عايزه اعترفلك بيها بس الاول نروح من هنا
مرام ....ايه اللى بتقوليه ده هنطلع من هنا ازى وانتِ لسه تعبانه
-مش هنضحك على بعض يامرام انا خلاص يابينى اسمعى كلامى يلا ونفذيه ولا عايزنى اتعب زياده
مرام وقد اجهشت بالبكاء ....حاضر وخرجت الى الدكتور ليكتب لهم تصريح الخروج
***************************
الحج محمد ....ايه اللى عتقوله ده كيف يعنى هتطلوقها احنا معندنش بنات تتطولق ابدا وكفايه انك كانتِ هتترملى فى عز شبابك ودلوقت بتقولى تتطلقى يابنت الاسيواطى الناس فى البلد هيقولو عنك ايه
حياه باستغراب .....يعنى ايه هفضل على زمته بعد ده كله
الحج محمد بصرامه وهو يتتطلع امامه ...ايوه وده اخر حديت عندى وحسك عينك حد يعرف انك مش بنت الاسيواطى انا جولت اهو
حياه ....هو بالعافيه مش كفايه حرمتونى من أهلى
الحج محمد ....مين اهلك دول احنا مالجنالك اهل واصل وامك ماتت وهى بتولدك ساعتها بنت ماجده ماتت وهى بتولدها فالممرضه جابتك لينا بدل اللى ماتت وبعدها عرفنا ان ماجدة مينفعش تخلف تانى هى دى الحجيجه اللى عايزه تعرفيها
حياه بصدمه مما سمعت ولكنها حاولت الهدوء .... بس ياجدى انا مينفعش اعيش معه تانى
الحج محمد ....وانا جولت مافيش طولق يبقى مافيش دى اعرفنا فى البلد البت من بيتها ابيت جوزها للجبر طولى
حياه .....ومين قالك انى هسمع الكلام المتخلف ده
كادت يد الحج محمد تهوى على وجهها ولكن منعتها يد مراد ووقوف جاسر امامها واختبائت حياه ورائها خوفاً من جدها
مراد ...اهدى يابوى وهى هتسمع الكلام
الحج محمد ....عتسمع ولا لع انا جولتها كلمه كن بكراً تكون فى ببت جوزها وده اخر حديت عندى وتكرهم وغادر المكان والجميع واقف مصدوم مما يحدث حوالهم ومنهم لم يستوعب كل تلك الصدمات التى اخذها
هرولت حياه الى الداخل ودموعها تغرق وجهها وخرجت من الباب الخلفى من فيلتهم الى الشارع وبعد دقائق قد فض التجمع ودخلو الى الفيلا وصعدت مريم لتوسى حياه وظلت تدور عليها فى جميع ارجاء الغرف لم تجدها فهبطت اليهم واخبارتهم
ماما ماجده ....الحقى حياه مش موجوده فى الفيلا دورت عليها فى كل مكان ملقتهاش
شهقت ماجده بفزع ....بتقولى ايه وفز مراد واقفا من مكانه
انتهى الجزء الاول ان شاء الله الجزء التانى من البارت بالليل
سلام
ظلت تعدو دون توقف وكان احد اللصوص يعدو خلفها حتى كادت ان تغيب انفاسها وقفت تلتقط انفاسها اللهثا شهيق زفير محاوله تنظيمها وماهى الا دقائق وعودت الركض مره اخرى الى ان وصلت الى ذلك المكان الذى تجد به روحها قلما ضاق صدرها ذراعاً تذهب اليه ،، جلست امام البحر تبث له شكوها،،تحدثه عن الخذلان الذى تعرصت له ،فهو رفيقها الوحيد الذى لم يخونها رغم تقلب امواجه المستمره
***************************
فى سياره جاسر كان يهاتفه ثديق حازم ليطمئن عليه ويعرف ماذا حدث ؟؟
ايه يا ابنى انت فين ؟؟
-تنهد جاسر ثم تحدث ...انا فى العربيه وقربت اوصل على البيت
طيب عملت ايه فى موضوعك وحياه وفقت ترجع معك ولا لا ؟؟
زفر جاسر وتحدث بصوت يشوبه الحزن ...للأسف هى مُصره على الطلاق بس جدها رفض وهروح اخدها من بيت اهلها بكراً علشان تعيش معايا
حازم بفرحه ...اهو ده الكلام ولا بلاش والله وبكرا تدخل القفص تصدق انى هحصلك وهتجوز
دخلت جوانا فى ذلك الوقت وسمعت كلمات حازم الاخيره فاحست بغصه فى قلبها ..ازح حازم الموليل من على اذنه بعد ان استذان من صديقه
حازم ....فى حاجه يا أنسه جوانا
جوانا بصوت حزين ..ايوووه يافندم البريد ده جاى لحضرتك ووضعته على المكتب
حازم ....تمام اتفضلى انتِ ورجع مره اخرى لصديقه ،،معلش ياجاسر بس السكرتيره كانت هنا كانت بتقول ايه بقا؟
جاسر بامتعاص ...ده على اساس انك مبتفهمش بقولك رفضانى والجوازه تتعتبر باطله لانها مش موافقه عليا بمعنى اصح مغصوبه
حازم محاول التخفيف عنه ..معلش ياصاحبي بكرا ولا بعده تحبك وتوافق بس انت حاول على قد ماتقدر تصلح اللى عملته معها ووحده وحده ان شاء الله هتبقى الحياه بنكم تمام
تنهد جاسر ...يارب ..عايز حاجه ان هقفل دلوقت لانى وصلت
لا ياحبيبى تسلم
اغلق جاسر الهاتف ودخل الى القصر ركن السياره ودخل وا ان راته والدتها حتى انتفضت من مكانهاهرولت اليه واحتضانته
منيره بلهفة وحنان اموى ...جاسر حبيبِ لو تعرف قد ايه اشتقتلك وكانت بدعى ان ربنا يفك كربك
جاسر بعد ان شدد من احتصانها ...وانتِ كمان والله ثم قبل يديها وما هو لولا دعوتك دى مكنش زمانى طلعت
دايما بدعيالك انت واخوك وبدعى اننا نلقى اختك
متقلقيش قريب قوى ياسمين هترجع واللى عمل كده هيتحاسب على عملته
منيره تانى ياجاسر مش كفايه يابنى
جاسر بنبره هادئه ...متقلقيش مش هيبقى دراعى المره دى سابق عقلى وهجيب حقنا وحق التبهدله دى كلها عن طريق الشرطه بس فين سليم علشان افهم منه كل حاجه
دق هاتف جاسر فى هذا الوقت وكان المتصل ما هو الا مراد
اجب جاسر على الهاتف ...السلام عليكم
مراد بتوتر ...ماشوفتش حياه ياجاسر
جاسر بجديه ....لا انا سبتها معكم ومشيت ليه هى فين ؟؟
مراد بعد ان خرت قواه ...حياه سابت البيت وهربت
جاسر بفزع ...حصل امتى وازى
لسه دلوقت مريم طلعت تشوفها ملقتهاش
جاسر بقلق ...اقفل حضرتك وانا اجيالك وننزل ندور عليها
دخل سليم وانضم اليهم ثم هتف بتساؤل...فى ايه ومال وشك قلب ليه كده
جاسر ....حياه سابت االيت وهربت
جحظت عين منيره وهتفت بتساؤل ....ليه ؟ ايه اللى حصل ؟؟
سرد لهم جاسر باختصار ماحدث معهم
سليم بجديه وقد وضع يده على كتف جاسر ...طيب يلا بيرعه ندور عليها بدل ما تبعد ومنعرفش نلقيها هرول الاثنين الى خارج وركب كلاً منهم سيارته وانطلق بها ناحيه فيلا مراد كى يبدأو البحث بالاماكن القريبه من هناك
***************************
فى بيت توفيق والد مرام
دخلت مرام الى غرفه والدتها وجلست بجانبها ..
مرام بتساؤل ...خير بقى ياست الكل عايزه تقوليلى ايه
اعتدلت والدتها فى جالستها ونظرت امامها بشرود ونظفت حلقها وتحدث ...فى سر انا وابوكِ كانا مخبينه عنك بس خالص ان الاوان انو يظهر وخصوصًا انى مش ديمالك
مرام برايبه ...هو فى ايه ؟؟ وسر ايه ده اللى مخبياه ؟؟
والدتها بنظرت زائغه فى ارجاء الغرفه وغير قادره تصويب نظرتها عليها ....انتِ مش بنتنا
مرام ببلها وهى تنظر لوالدتها ...ازى يعنى مش بنتك انتِ بتهزرى مش كده
والدتها محاوله تهدئه نفسها واجابتها بجديه تامه ....اللى قولتهولك ده هو الحقيقه احنا لقناكِ فى الشارع انا وابوكِ فى يوم وكانتِ قاعده تعيطى فخدنكِ وقعدنا ندور على اهالك ملقنهمش وفضلنا مستنين فتره طويله برضو محدش سال عليكى فااطترينا اننا نتبنكِ علشان تقدرى تتعلمى وتكملى حياتك .
ادمعت عين مرام ثم تحدثت ..يعنى انا عايشه كل ده مع ناس اغراب ومش اهلى
رمقتها والدتها بحزن ....بقا كده يامرام تقولى بعد العمر ده كله اننا مش اهلك الام مش هى اللى بتولد بس هى اللى بتربى وتكبر انا صحيح مش امك البيولوجية لكن انا الاجتماعية اللى اعتنت ببكِ لحد موصلتِ للى انتى فيه دلوقت
مرام باسف .... انا اسفه والله مقصدش حاجه بس انا مش مستوعبه اللى بتقوليه
ربتت والدتها على كفها ...انا فاهمه ياحبيبتى اللى حاسه بيه وعارفه انا غى مليون سوال بيدور فى راسك ،،بس انا للأسف معنديش ولا احابه ليه بس كل اللى اقدر ادهولك هو حاجه واحده وفتحت درج الكوميدنو الذى بجورها واخرجت منها سلسلة لها واعطتها لها ...دى الحاجه الوحيده اللى كانتِ لبسها فى رقبتك يوم مالقناكِ
امسكت مرام بتلك السلسله وظلت تتلامسها بيدها وقامت بفتحها ،،ووجدت بداخلها صوره لها وهى صغيره وبجانبها شخص اخر يشبها بدرجه كبيره حتى تكاد ان لا تفرق بينهم ،،وفى الناحيه الاخرى مكتوب "ياسمين" ظلت تتامل الصوره لبرهة من الوقت ثم ارتدها فى رقبتها
**************************
شعرت بالاختناق بعد سماعها لحديثه على الهاتف فقررت مغادره المكتب نهائيا فيكفى الى هنا فهو سوف يتزوج ولا تريد ان تعلق قلبها اكثر من هذا قامت بتحميع اغراضها فى شنطتها وغادرت المكتب ظلت تتمشى فى الشوارع لا تعلم الى اين سوف تذهب فهى ولا تريد الذهاب الى البيت ايضًا فاخذتها رجلها الى البحر ظلت تنظر الى امواجه الهدئه وترقبها فى صمت اللى ان التفتت ووجدت احد الفتيات تبكى فذهبت اليها
وضعت جوانا يديها على كتفها فانفزعت حياه ولكنها هدئت روعها عندما رائت انها فتاه
جوانا ...اهدى ماتخافى انا لقيتك عم تبكى فاجيت لعندك لحتى اعرف شو بيكِ
تنهدت حياه وجثت بجانبها جوانا .
جوانا .... مو حكتيلى شو بيكِ وليش عم تبكِ
حياه ....انا فيا كتير وكل ما احاول اتقدم خطوه القى الف خطوه تشدنى لورا ده غير الخذلان اللى عماله اشوفه من اقرب الناس ليا
جوانا ....ياااااه انتِ عم تحملى كل هاد جواتك هيك راح تتعبى هى الدنيا منا مستهلى شى ابدا كرمال نزعل عليه احمدى ربك واصبرى على قضائة علشان لما يجى وقت الفرج تفرحى بيه وتاكدى دايما مع كل موقف بيحصلك مش حلو بيبقى وراه فرح من ربنا ودايما الحزن بينقضى بالايمان بالله
تنهدت حياه ....ونعم بالله تصدقى انا كانت محتاجه كلمك دة
جوانا بجديه ....وانا ربنا بعتنى بطريقك علشان تفضلى دايما واثقه انو جانبك يلا امحى دموعك وروحى على بيتك احسن الدنيا عم تعتم وممكن يحصلك شى
حياه ....بس انا مش عندى بيت
جوانا باستغراب ...كيف يعنى مو عندك بيت
حياه تتطلعت امامها بشرود ....اصل انا سبت البيت ومعنديش حته اروح فيها فقاعده هنا
جوانا بجديه ....مافيكى تقعدى لحالك هونا كتير ممكن يصرلك شى يلا قومى تعى معى
عقدت حياه حاجبيها ثم تحدثت بتساؤل ...اجى معاكى فين ؟؟
جوانا ...على بيتى مو تقلقى انا عايشه لحالى
حياه بتردد...لا مش هينفع
جوانا ....اللى مش هينفع انك تفضلى قعده هونا يلااا قومى خالينا نفل من هون
قامت حياه وذهبت مع جوانا مع اصرارها
وجهت حياه سؤالها ...انت اسمك ايه ؟
جوانا هاد اسمى وانتِ ؟
انا حياه ..
اكتير حلو اسمك تحسيه انو مبهج متلك ..
وبعض التعرف ذهبو الى البيت واقيمت حياه معها
***************************
فى فى فيلا مراد الاسيواطى عاد كلا من جاسر وسليم وأيضا مراد ومصطفى بعد البحث المتوصل ولم يعثرو عليها ،،وجدو ماجده ومنيره وامينه ومريم فى انتظرهم
بغتتهم ماجده بلهفه ....فين بنتى
جلس مراد بتعب ثم تنهد ومعالم الاسى ظاهره جليله على وجهُ ..للأسف ملقنهاش مش بين لها اثر نهائى
ترجعت ماجده بجسده الى الخلف وقامت بتاشير اصباعها فى وجوهمم.....انتو السبب فى ان بنتى تسيب البيت انتو السبب وشحب وجهُ وزغت نظرتها واصبح العااالم من حولها ضباب وسقطت بينهم فاقدة للوعى
