رواية مشاكسة الفهد الفصل الثالث عشر 13 بقلم مريم سيد
الفصل الثالث عشر
مشاكشة الفهد.
بقلم مريم سيد ام البنات
بعد خروج ياسمين من مقر الامن الوطنى وجاشم كلمها عدى كام يوم وجه ميعاد سفرهم
فى صباح يوم السفر
ياسمين كانت نايمه ومامتها دخلت ياسمين قومى
ماما. سيبنى انام
مامتها.. خلاص نامى وهقول للسبادة اللوا ان الظابط ياسمين بترفض تنفذ الاؤامر
ياسمين. يالهوووى ده يقدمتى لمحاكمه عسكريّة
مامتها. يارينه يغملها علشان ارتاح منكومن صداعك
ياسمين بتحبنى ياناس
مامتها. يالا وبطلى رغى عثمان اكل دماغى
ياسمين. اخوكي انا مالى
مامتها. هو انتى بتعرفيني مااناعارفه ان هو اخويا يالا يابت وبطلى رغى يخربيت رغيك
ياسمين..
انا برغى ماشى ياست الحبايب ياحبيبه انتى وباستها من خدها ودخلت حمامها اتوضت وصلت فرضها
مامتها خرجت جهزت الفطار كان باباها واخوها عامر ومامتها وكمان جاسم كان بايت عندهم
ياسمين خرجت وقالتلهم صباح الورد والياسمين على اسود الداخلية
الكل صباح الفل ايييه خلاص السفر انهارده
ياسمين وهى وقفه على السفره بتلقط الاكل مامتها بتقولها اقعدي كولى زى الناس
ياسمين. ليه اومال انا باكل زى اييه يانهوده
مامتها. زى القرود ياحبيبة نهوده
ياسمين. شوفت ياسيادة اللوا زوحتك العزيزه بتقول عليا اييه
باباها. براحتها ناهد هانم تقول اللى هى عايزاه
جاسم وعامر، وربنا انت كده ياسيادة اللوا قذف جبهه اييه كده ميت فل وغشره
ياسمين بوذت بقى كده ماشي ياللى كنت مفكره انكم اهلى سلام عااا
مامتها. يالا المركب اللى تودى
عامر. وربنا ياماما انتى ماليكى
ياسمين. لا انا زعلانه بجد كده يانهوده بدل ماتخدينى فى حضنك وتدعيلى تقولى المركب اللى تودى ماكانش العشم
جاسم. اييه ده هو انتى متعرفيش
ياسمين اعرف اييه
جاسم. عمى عشم مات
عامر. الله يرحمه
جاسم. والمعامله خد وهات ههههههههه
ياسمين. انت هتحفل عليا يااخ انت وهو كده يانهوده تخلى اسدين نهر النيل دووول يفرحوا فيا ماتقول حاجه ياسيادة اللوا
باباها.. حاجه
مامتها. ياسمين تخلى بالك من نفسك
ياسمين. دعواتك ياست الكل
باباها انا واثق فيكى هترجعى وانتى منتصره
ياسمين. يارب يابابا
عامر وجاسم خلى ثقتك فى الله كبييره وان شاء الله هترجعى بالسفير وعليته
ياسمين. ان شآء الله هنزل انا بقى لااله الاالله
الكل.. محمدرسول الله
وياسمين نزلت وهى بتدعى ربنا ان هى تقوم بالمهمه على اكمل وجه بس اللى منغص عليها حياتها وجود الكائن اللى اسمه فهد وهى لسه هتركب عربيتها لاقت اللى بيتادى عليها
هى فى سرها يارب مايكون هو وبتبص على اللى بينادى عليها لاقته فهد بتقوله نعم
فهد. ممكن اركب معاكي عربيتك علشان عربيتى فى التوكيل
ياسمين. اسفه مش بركب حد. عربيتى وركبت عربيتها واتحركت وفهد اتغاظ منها بس
وبيقول مش عارف هعمل معاها ايييه المجنونه دى فى السفر
ومسك فونه بيقول للشخص موافقتش، اركب معاها العربيه كان عندك حق اه فعلا. هتتعب معاها بس متقلقيش انا وراه والزمن ونفسى طويل سلام دعواتك ارجع وهى بتحبنى او ممكن تقتلنى ايهما اقرب بضحك واثقه اووووى ربنا يباركلى فيكى وقفل معاها وبيقول ماما دى ملهاش حل
فلاش باك
فهد قاعد سرحان ومامته خبطت عليه ودخلت وهو ماحسش بيها بتقوله حبيب قلب امه سرحان فى اييه
فهد اتعدل فيكى ياست الحبايب
مامته. يابكاش فيا ولا فى المزه اللى هتسافر معاها
فهد. مزه قصدك على ياسمين طيب بذمتك دى يتقال عليها مزه دى عفريته شيطانه مش مزه خالص
مامته اخس عليك يافهد ياسمين دى قمر 14 انت بس مش واخد بالك
فهد. اخد بالي من اييه دى ملهاش علاقه بالانوثه بتاتا
مامته. ياواد اومال انت حبتها ليه
فهد. ايييه لاطبعا حب اييه يازوزو
مامته. بص انت بتكلم واحده حبت زمان يعنى حبيبه قديمه وعارفه اللى بيحب ونظرة عنيه
فهد لسه بتحببه
مامته. وعمرى ماهنساه
فهد. طيب حرمتى نفسك من حبك ليه
مامته. علشان هو كان بيعتبرنى زى اخته عمره مااعتبرنى مراته
فهد بس هو كان بيحبك وانتى بتحبيه ليه حرمتوا نفسكم من بعض
مامته. الله يرحمه هو حاول معايا كتيير انا اللى كنت مره بقفلها فى وشه واقوله انت زوج اختى وبس
فهد. ليه
مامته علشانك وعلشان اسد خوفى عليكم خلانى منجرفش للحب ده
فهد. وكنتى خايفه علينا ليه ومن اييه
مامته. خايفه عليكم منى ومن ايييه ان ممكن اجيب ولاد واحبهم واعملهم احسن منكم وساعتها اتقلب من خاله قايمه بدور، الام لمرات اب والاحساس ده كان مخوفنى
فهد. يااااه طول عمري بقول ليه عاشت لينا احنا وبس بس تعرفي هو كان عارف فى آخر مره كان بيتكلم معايا قالى الكلام ده
مامته. مغقوله يعني مش زعلان منى
فهد ايدا وقالى قولها انى بحبك وهستناكى فى الجنه
مامته. الله يرحمه كان طيب وحنين
فهد الله يرحمه
مامته سيبك منى وركز مع ياسمين دى هى الوحيدة اللى هتسعدك وتغير، حياتك
فهد. ههههههههه ماشى يازوزو لمانشوف
مامته. اسمع منى واه مترخمش، عليها
فهد. داتا بغشق ارخم عليها زى ماهى كانت بتعمل لا وايديها اللى سابقه لسانها
مامته. معلش بحكم الشغلانه
باك
ضحك وبيقول اه ربنا يستر عليا منها البت بتضرب فى اماكن تودى فى، داهيه وركب، تاكسى وقاله مقر الامن الوطني
السواق ايييه
فهد. فى ايييه يااسطى
السواق لا يابيه بس حضرتك بتقول الامن الوطني
فهد.. اه وفيها ايييه
السواق مفيهاش يابيه
فهد. ممكن نتحرك
السواق بتوتر حاضر واتحرك وطول ماهو راكب مهزوز وفهد اخد باله بيقوله معلش هو انت مالك. مش فاهم
السواق انا لا خالص بس انا معرفش فين مقر الامن الوطني
فهد. امشى فى طريقك وانا هقولك
السواق مشى وفهد قاله على المكان وصلوا ولسه فهد هيخاسبه السواق طار، بعربيته وفهد بيضحك ودخل على مكتب اللوا عثمان
نسيبه يدخل ونروح لعامر، وجاسم يالا احنا كمان نتحرك لازم نسافر، فبليهم
جاسم. طيب الواد حازم هيبقلنا ولا هنروح ناخده
عامر، لا هيسبقنا على المطار
جاسم. طيب يالا بسرعه علشان نلحق الطيلره بعد ساعة المفروض كنا هناك من بدري
عامر. ياعم ناتقلقش هنلخق
جاسم طيب يالا ونزلوا وركبوا تاكسى وصلهم للمطار. وقابلوا خلزم وركبوا الطيارة وسافروا لااحدى الدول الاوربيه
فى مقر الامن ابوطنى
ياسمين. يعني اييه يافندم فى فريق سبقنا على هناك
اللوا عثمان. اللى عرفناه ان اللى خطفين السفير وعليته منظمه كبييره جدا ومهددين بقتل السفير وعليته وكمان ناقلوه لمكان مؤمن جدا وكان لازم الخطه تتغير
ياسمين. طيب ممكن اعرف مين اللى يبقوا معانا وازاى هنتواصل معاهم
اللوا عثمان. انتظرى لحد مافهد يوصل سمعوا خبط علي الباب واللوا عشان اهو وصل تعالوا هنا على المكتب ده وانا هشرخ كل حاجه علشان مفيش، وقت
فهد. ليه فى جديد
اللوا عثمان اه فيه الخطه اتغيرت وكمان فى فريق هيبقابلكم على كل حاجه والمكان الجديد اللى فيه السفير، وعيلته وبدا يشرح ليهم وكمان مين الفريق
ياسمين وفهد تمام يافندم
اللوا عثمان ربنا معاكم ان شآء الله ترجغوا ومعاكم السفيؤ والورق
ياسمين. وفهد.. ان شآء الله يافندم
اللوا عثمان اتفضلوا يادوبك تلحقوا تروحوا المطار هتروحوا باايه... ياسمين. اتا هسيب عربيتى هنا واخد تاكسى
فهد. وانا كذلك واللوا عثمان طبعا كل واحد لوحده
ياسمين وفهد تمام يافندم وخرجوا وياسمين وقفت تاكسى وركبت وكنان فهد وهو بيقول والله بت حبروت وبعد وقت وصلوا وكل واحد قعد فى مكان وجه ميعاد اقلاع الطياره ركبوا وكان الاتنين جنب بعض
ياسمين. نعم انت هنا ليه
فهد مكانى..
ياسمين. مكانك
فهد اهو الرقم على التذكره
ياسمين. لا ماهو انا مش هطيقك الكام ساعه دووول كده هيبقى كتيير
فهد معلش ابقى اعصرى عليكى ليمونه
ياسمين. ظريف دانا مش عايزة ليمونه انا عايزه شوال ليمون
فهد. دى مشكلتك وسيبنى انا عايزة انام حط الهاند فيرى فى، ودانه وسمع ياسمين تقولي يارب تنام عليك حيطه يابعيد
فهد.ان شاء الله انتى ياقريبه ههههههههه
ياسمين. وربنا كتلة رخامه
فهد سمع وسكت وياسمين اتكلمت كتيير وراحت فى النوم وسمعها وهى بتحلم وتقول لمامتها ياناهد سيبنى اخطف الحلم وبعدها اصخى وكل شويه تترمى على فهد وهو يعدلها واخر، مازهق سابها تنام فى حضنه وبعد وقت كتييير ياسمين بتفتح عينها لاقت نفسها فى حضن قهد وبتقوله انت قليل. الادب
وفهد عامل نفسه نايم خبطته فى صدره بيقولها ايييه فى اييه
ياسمين. سيبنى نايمه فى حضنك
فهد اييه طيب وانا مالى ماهو انا نايم زيك مش المفروض انتى تركزى
ياسمين. اركز ماشي يافهد وسكتت وهو بيقولها يارب الحضن يبقى حلالى وبعدها بيقول والله شخصيه مزعجه وغمض عيته وياسمين هتطق منه ومن نفسها وعماله تلوم. نفسها ياشيخ روح منك لله وبع. وقت طويل سمعوا عن اعلان هبوط الطياره وطلبوا ربط الاحزمه وياسمين الوخيده اللى ماسمعتش وفهد بيقولها قومى اربطى الحزام وطبعا المرادى ركزت ان هى نايمه فى الطياره صحيت وربطت الحزام وبعد وقت وصلت الطيلره للارض المطار وكان فى انتظارهم خارج المطار حازم وجاسم كل واحد راكب تاكسى وفهد وياسمين ركبوا معاهم واتحركوا للمكان اللى قاعدين فيه
استوب
مشاكشة الفهد.
بقلم مريم سيد ام البنات
بعد خروج ياسمين من مقر الامن الوطنى وجاشم كلمها عدى كام يوم وجه ميعاد سفرهم
فى صباح يوم السفر
ياسمين كانت نايمه ومامتها دخلت ياسمين قومى
ماما. سيبنى انام
مامتها.. خلاص نامى وهقول للسبادة اللوا ان الظابط ياسمين بترفض تنفذ الاؤامر
ياسمين. يالهوووى ده يقدمتى لمحاكمه عسكريّة
مامتها. يارينه يغملها علشان ارتاح منكومن صداعك
ياسمين بتحبنى ياناس
مامتها. يالا وبطلى رغى عثمان اكل دماغى
ياسمين. اخوكي انا مالى
مامتها. هو انتى بتعرفيني مااناعارفه ان هو اخويا يالا يابت وبطلى رغى يخربيت رغيك
ياسمين..
مامتها خرجت جهزت الفطار كان باباها واخوها عامر ومامتها وكمان جاسم كان بايت عندهم
ياسمين خرجت وقالتلهم صباح الورد والياسمين على اسود الداخلية
الكل صباح الفل ايييه خلاص السفر انهارده
ياسمين وهى وقفه على السفره بتلقط الاكل مامتها بتقولها اقعدي كولى زى الناس
ياسمين. ليه اومال انا باكل زى اييه يانهوده
مامتها. زى القرود ياحبيبة نهوده
ياسمين. شوفت ياسيادة اللوا زوحتك العزيزه بتقول عليا اييه
باباها. براحتها ناهد هانم تقول اللى هى عايزاه
جاسم وعامر، وربنا انت كده ياسيادة اللوا قذف جبهه اييه كده ميت فل وغشره
ياسمين بوذت بقى كده ماشي ياللى كنت مفكره انكم اهلى سلام عااا
مامتها. يالا المركب اللى تودى
عامر. وربنا ياماما انتى ماليكى
ياسمين. لا انا زعلانه بجد كده يانهوده بدل ماتخدينى فى حضنك وتدعيلى تقولى المركب اللى تودى ماكانش العشم
جاسم. اييه ده هو انتى متعرفيش
ياسمين اعرف اييه
جاسم. عمى عشم مات
عامر. الله يرحمه
جاسم. والمعامله خد وهات ههههههههه
ياسمين. انت هتحفل عليا يااخ انت وهو كده يانهوده تخلى اسدين نهر النيل دووول يفرحوا فيا ماتقول حاجه ياسيادة اللوا
باباها.. حاجه
مامتها. ياسمين تخلى بالك من نفسك
ياسمين. دعواتك ياست الكل
باباها انا واثق فيكى هترجعى وانتى منتصره
ياسمين. يارب يابابا
عامر وجاسم خلى ثقتك فى الله كبييره وان شاء الله هترجعى بالسفير وعليته
ياسمين. ان شآء الله هنزل انا بقى لااله الاالله
الكل.. محمدرسول الله
وياسمين نزلت وهى بتدعى ربنا ان هى تقوم بالمهمه على اكمل وجه بس اللى منغص عليها حياتها وجود الكائن اللى اسمه فهد وهى لسه هتركب عربيتها لاقت اللى بيتادى عليها
هى فى سرها يارب مايكون هو وبتبص على اللى بينادى عليها لاقته فهد بتقوله نعم
فهد. ممكن اركب معاكي عربيتك علشان عربيتى فى التوكيل
ياسمين. اسفه مش بركب حد. عربيتى وركبت عربيتها واتحركت وفهد اتغاظ منها بس
ومسك فونه بيقول للشخص موافقتش، اركب معاها العربيه كان عندك حق اه فعلا. هتتعب معاها بس متقلقيش انا وراه والزمن ونفسى طويل سلام دعواتك ارجع وهى بتحبنى او ممكن تقتلنى ايهما اقرب بضحك واثقه اووووى ربنا يباركلى فيكى وقفل معاها وبيقول ماما دى ملهاش حل
فلاش باك
فهد قاعد سرحان ومامته خبطت عليه ودخلت وهو ماحسش بيها بتقوله حبيب قلب امه سرحان فى اييه
فهد اتعدل فيكى ياست الحبايب
مامته. يابكاش فيا ولا فى المزه اللى هتسافر معاها
فهد. مزه قصدك على ياسمين طيب بذمتك دى يتقال عليها مزه دى عفريته شيطانه مش مزه خالص
مامته اخس عليك يافهد ياسمين دى قمر 14 انت بس مش واخد بالك
فهد. اخد بالي من اييه دى ملهاش علاقه بالانوثه بتاتا
مامته. ياواد اومال انت حبتها ليه
فهد. ايييه لاطبعا حب اييه يازوزو
مامته. بص انت بتكلم واحده حبت زمان يعنى حبيبه قديمه وعارفه اللى بيحب ونظرة عنيه
فهد لسه بتحببه
مامته. وعمرى ماهنساه
فهد. طيب حرمتى نفسك من حبك ليه
مامته. علشان هو كان بيعتبرنى زى اخته عمره مااعتبرنى مراته
فهد بس هو كان بيحبك وانتى بتحبيه ليه حرمتوا نفسكم من بعض
مامته. الله يرحمه هو حاول معايا كتيير انا اللى كنت مره بقفلها فى وشه واقوله انت زوج اختى وبس
فهد. ليه
مامته علشانك وعلشان اسد خوفى عليكم خلانى منجرفش للحب ده
فهد. وكنتى خايفه علينا ليه ومن اييه
مامته. خايفه عليكم منى ومن ايييه ان ممكن اجيب ولاد واحبهم واعملهم احسن منكم وساعتها اتقلب من خاله قايمه بدور، الام لمرات اب والاحساس ده كان مخوفنى
فهد. يااااه طول عمري بقول ليه عاشت لينا احنا وبس بس تعرفي هو كان عارف فى آخر مره كان بيتكلم معايا قالى الكلام ده
مامته. مغقوله يعني مش زعلان منى
فهد ايدا وقالى قولها انى بحبك وهستناكى فى الجنه
مامته. الله يرحمه كان طيب وحنين
فهد الله يرحمه
مامته سيبك منى وركز مع ياسمين دى هى الوحيدة اللى هتسعدك وتغير، حياتك
فهد. ههههههههه ماشى يازوزو لمانشوف
مامته. اسمع منى واه مترخمش، عليها
فهد. داتا بغشق ارخم عليها زى ماهى كانت بتعمل لا وايديها اللى سابقه لسانها
مامته. معلش بحكم الشغلانه
باك
ضحك وبيقول اه ربنا يستر عليا منها البت بتضرب فى اماكن تودى فى، داهيه وركب، تاكسى وقاله مقر الامن الوطني
السواق ايييه
فهد. فى ايييه يااسطى
السواق لا يابيه بس حضرتك بتقول الامن الوطني
فهد.. اه وفيها ايييه
السواق مفيهاش يابيه
فهد. ممكن نتحرك
السواق بتوتر حاضر واتحرك وطول ماهو راكب مهزوز وفهد اخد باله بيقوله معلش هو انت مالك. مش فاهم
السواق انا لا خالص بس انا معرفش فين مقر الامن الوطني
فهد. امشى فى طريقك وانا هقولك
السواق مشى وفهد قاله على المكان وصلوا ولسه فهد هيخاسبه السواق طار، بعربيته وفهد بيضحك ودخل على مكتب اللوا عثمان
نسيبه يدخل ونروح لعامر، وجاسم يالا احنا كمان نتحرك لازم نسافر، فبليهم
جاسم. طيب الواد حازم هيبقلنا ولا هنروح ناخده
عامر، لا هيسبقنا على المطار
جاسم. طيب يالا بسرعه علشان نلحق الطيلره بعد ساعة المفروض كنا هناك من بدري
عامر. ياعم ناتقلقش هنلخق
جاسم طيب يالا ونزلوا وركبوا تاكسى وصلهم للمطار. وقابلوا خلزم وركبوا الطيارة وسافروا لااحدى الدول الاوربيه
فى مقر الامن ابوطنى
ياسمين. يعني اييه يافندم فى فريق سبقنا على هناك
اللوا عثمان. اللى عرفناه ان اللى خطفين السفير وعليته منظمه كبييره جدا ومهددين بقتل السفير وعليته وكمان ناقلوه لمكان مؤمن جدا وكان لازم الخطه تتغير
ياسمين. طيب ممكن اعرف مين اللى يبقوا معانا وازاى هنتواصل معاهم
اللوا عثمان. انتظرى لحد مافهد يوصل سمعوا خبط علي الباب واللوا عشان اهو وصل تعالوا هنا على المكتب ده وانا هشرخ كل حاجه علشان مفيش، وقت
فهد. ليه فى جديد
اللوا عثمان اه فيه الخطه اتغيرت وكمان فى فريق هيبقابلكم على كل حاجه والمكان الجديد اللى فيه السفير، وعيلته وبدا يشرح ليهم وكمان مين الفريق
ياسمين وفهد تمام يافندم
اللوا عثمان ربنا معاكم ان شآء الله ترجغوا ومعاكم السفيؤ والورق
ياسمين. وفهد.. ان شآء الله يافندم
اللوا عثمان اتفضلوا يادوبك تلحقوا تروحوا المطار هتروحوا باايه... ياسمين. اتا هسيب عربيتى هنا واخد تاكسى
فهد. وانا كذلك واللوا عثمان طبعا كل واحد لوحده
ياسمين وفهد تمام يافندم وخرجوا وياسمين وقفت تاكسى وركبت وكنان فهد وهو بيقول والله بت حبروت وبعد وقت وصلوا وكل واحد قعد فى مكان وجه ميعاد اقلاع الطياره ركبوا وكان الاتنين جنب بعض
ياسمين. نعم انت هنا ليه
فهد مكانى..
ياسمين. مكانك
فهد اهو الرقم على التذكره
ياسمين. لا ماهو انا مش هطيقك الكام ساعه دووول كده هيبقى كتيير
فهد معلش ابقى اعصرى عليكى ليمونه
ياسمين. ظريف دانا مش عايزة ليمونه انا عايزه شوال ليمون
فهد. دى مشكلتك وسيبنى انا عايزة انام حط الهاند فيرى فى، ودانه وسمع ياسمين تقولي يارب تنام عليك حيطه يابعيد
فهد.ان شاء الله انتى ياقريبه ههههههههه
ياسمين. وربنا كتلة رخامه
فهد سمع وسكت وياسمين اتكلمت كتيير وراحت فى النوم وسمعها وهى بتحلم وتقول لمامتها ياناهد سيبنى اخطف الحلم وبعدها اصخى وكل شويه تترمى على فهد وهو يعدلها واخر، مازهق سابها تنام فى حضنه وبعد وقت كتييير ياسمين بتفتح عينها لاقت نفسها فى حضن قهد وبتقوله انت قليل. الادب
وفهد عامل نفسه نايم خبطته فى صدره بيقولها ايييه فى اييه
ياسمين. سيبنى نايمه فى حضنك
فهد اييه طيب وانا مالى ماهو انا نايم زيك مش المفروض انتى تركزى
ياسمين. اركز ماشي يافهد وسكتت وهو بيقولها يارب الحضن يبقى حلالى وبعدها بيقول والله شخصيه مزعجه وغمض عيته وياسمين هتطق منه ومن نفسها وعماله تلوم. نفسها ياشيخ روح منك لله وبع. وقت طويل سمعوا عن اعلان هبوط الطياره وطلبوا ربط الاحزمه وياسمين الوخيده اللى ماسمعتش وفهد بيقولها قومى اربطى الحزام وطبعا المرادى ركزت ان هى نايمه فى الطياره صحيت وربطت الحزام وبعد وقت وصلت الطيلره للارض المطار وكان فى انتظارهم خارج المطار حازم وجاسم كل واحد راكب تاكسى وفهد وياسمين ركبوا معاهم واتحركوا للمكان اللى قاعدين فيه
استوب
