رواية عندما يتوه القمر الفصل الثالث عشر 13 بقلم نورا محمد علي
الحلقة الثالثة عشر
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
نزلت نوال من غرفتها بعد الحاح كبير من امها وطلب والدها تكثر من مرة أن تنزل
نزلت كأنها تساق إلي الموت كانت خطواتها بطيئة ثقيلة حتي وصلت علي باب الصالون أو المضيفة كما يسميها الحج سعيد
وقفت علي الباب تلقي السلام ولم ترفع عينها حتي رد الجميع
وقف محمود ينظر لها لقد سمع عن جمالها ولكنها اجمل مما سمع
مد يده ليسلم عليها ودون رغبة منها اضطرت أن تمد يدها
اه من الألم الذي تشعر به أنها تعرف انها مرغمة حتي لو ادعي الجميع العكس
ضغط علي يدها فرفعت عينها بنلتقي بعينه وليتها ما رفعتها لقد تاه في بحرهما الحزين كل هذا الحزن لما
محمود اتفضلي كان يدعوها لتجلس
جلست علي استحياء ما هذا أو من هذا كان محمود متوسط الطول اطول منها بقليل وخمري البشرة بعيون بنية بلون القهوة وشعر مائل إلي البني
يرتدي بروفل من المهير الأسود علي نطالون من الجينز الرصاصي وحذاء اسود ولكنه وسيم إلي حد كبير ربما يختلف عن جمال فهو ممتلئ قليلا
وربما في نفس سن جمال
أخرجها كن تفكيرها وهو يقول
محمود ارفعي راسك
اهو امر ام طلب
نوال افندم
محمود عاوز اشوفك
نوال هاه وعجبتك
محمود ابتسم انه يعرف انت ليس اول من تقدم لها بعد وفاة زوجها
محمود وهو يجلس باريحية قال الموضوع مش عجبتني او لا
نوال تقصد ايه
محمود يعني أعتقد أن شكلي مش وحش لدرجة دي
نوال انا مقولتش كده وبعدين الراجل ما يعبوش شكله
محمود ممكن بس من وجهة نظرك ايه اللي يعيبه
نوال امي بتقول جيبه بس بلاش رايي
محمود معتقدتش أن اللي يعيب الراجل جيبه بس عاوز اعرف رايك
نوال اخلاقه تدينه احترامه لنفسه اللي حوليها وكمان مش معاه فلوس ولا لأ أو شكله حلو ولا لأ
ابتسم لها وقال طيب بما أن أفكارنا متقاربة انا عاوز اتعرف عليكي مش هكدب وقول بحبك
نوال ابتسمت
محمود بصي يا ام قمر انا محمود شاهين عندي ٣٨ سنة خريج كلية الهندسة ومهندس في شركة ومطلق
نوال ليه
محمود هو ايه اللي ليه
نوال يعني ليه ما ترحعش لمراتك و
محمود هي اللي طالبت الطلاق وارد أن يغير الموضوع وقال آمال فين قمر
نوال جوه ليه
محمود عاوز اشوفها
نوال ليه
محمود مش هتبقي بنتي
نوال انا لسه موفقتش
محمود عارف بس قبل ما توقفي لازم اقولك حاجة انا كان ممكن اتجوز من زمان يعني انا منفصل من ٣ سنين
نوال وايه منعك
محمود النصيب بس في سبب والدتي كانت مصممة اني اتجوز بنت بس مش هقدر اظلم بنات الناس عشان كده لازم تعرفي حاجة الاول
نوال بعد أن شعرت بالراحة لطريقة وأسلوبه وما ذادها أكثر سؤاله عن قمر
نوال ايه يا باشمهندس
محمود انا عقيم
نظرت له وهي لا تعرف كيف ترد ماذا تقول له اتشفق عليه قد تجرحه اذا تكلمت
نوال دي حاجة بتاعت ربنا ويامه في ناس معندهمش مشاكل ومش بيخلفه
محمود شكرا لتفهمك
نوال ابتسمت لأول مرة منذ أن جلست
محمود انا بس بوضح الامور ليكي وانت الحمد لله ربنا اكرمك ب قمر لو حصل نصيب هتبقي بنتي اللي ربنا يعوضني بيها
نوال يعني انت مش عاوزني أسببها هنا
محمود تسببها هنا فين بنتك مكانها معاكي واللي يقول غير كده يبقي مش هقدر النعمة
وظهر الحزن علي وجهه
نوال بس انا محتاجة وقت
محمود طبعا بس انا عاوز اشوف قمر
نوال طبعا
في ايطاليا كانت لينا تدرس في صف غير صف خالد ولكنهم خرجوا ليتناولوا الغداء معا
كانت تتعلق بذراعه وهي تغرقه كلام ولهفة واهتمام
كانا يجلسان علي أحد الموائد عندما رن هاتفها بتلك الرنه انه اغنية مفضله عندها صدح صوت المطرية مالي حاسة برتباك وبحاجة مش عادية
لينا ماما عاملة ايه وحشاني
الهام وانت اكثر عاملة ايه وخالد عامل ايه كانت لينا تفتح الميك
خالد تمام يا طنط انت عاملة ايه أونكل كويس
الهام ايوة هو في المصنع
خالد ربنا يعينه
لبنا احنا بنتغدي اتفضلي
الهام سهلة دي
خالد ايه يا لينا دي عزومة مركبية
الهام هههه فعلا يا خالد شوفت اسيبكوم تتغدوا ومش هوصيك
خالد في قلبي
لينا حبيبي
الهام لا إله إلا الله
خالد ولينا محمد رسول الله
أكملت الغداء وبعد قليل من الكلام اتي خالد اتصال من الاتيلية
خالد اسف مضطر
لينا ولا يهمك يا حبيبي روح انت وانا هروح
خالد لا طبعا ياله اوصلها إلي البيت بتاكسي ثم اتجه بنفس التاكسي إلي محل عمله
ام في مصر كانت قمر ترسم عندما أخبرتها ام احمد أن امها تريدها
نزلت قمر وهي تقول ماما مشي عريس الغفلة
محمود هههههههههه انا عريس الغفلة
قمر فتحت فمها بصدمة
محمود تعالي يا قمر عاوز اتعرف عليكي
نوال ابتسمت بحياء وقالت
نوال بصراحة انا كنت نازلة عشان اطفشك بس مش عارفة ايه اللي حصل
محمود بشرة خير تعالي يا قمر
قمر اسفة
نوال حضرتك هي متقصدش
محمود ايه حضرتك دي
نوال اصل يا باش مهندس يعني
محمود ما بلاش باش مهندس دي
نوال آمال اقول ايه
محمود كفاية محمود ثم نظر لقمر فقالت اسفة
محمود علي ايه وأخذ يسألها وهي تجاوب وما أن قالت إنها تحب الرسم
قمر وهسافر زي ابيه خالد وادرس الدذين
محمود أن شاء الله وانا هساعدك أخذ يتكلم معاها بسعادة وفرح
قمر نظر لامها وهي مبتسمة
ارتبك وهو يقول لها أن أتشرف لو وافقتي وباكدلك اني هعامل قمر زي بنتي واكتر
نوال بس انا محتاجة اني افكر
محمود فكري وخدي وقتك وانا اكيد هاجي تاني وتالت ورابع أو عاوزة
ابتسمت فدخل والدها وهو يدعي انه انهي تلفون مهم انه تلفون وهمي ليترك لها مجال
تكررت المقابلة كما قال محمود
وبعدها مرة اخري وأخري وبعد شهرين
كانت قمر تعتبر محمود والدها
ام نوال طلبت من قمر انا لا تخبر جدتها أو أي أحد من بيت جدها شئ
قمر ليه مش تيتا هتفرح علشانك
نوال لا يا قمر ممكن يخدوكي مني
قمر لا يا ماما مش هقول انا عاوزة افضل معاكي
و بعد الشهرين تم الاتفاق علي كل شئ وتم الزواج عائلي وكان شرط نوال أن يكون الزواج سري فقط المأذون والشهود العائلتين
وحمدت الله انها تنازلت عن حقها في معاش زوجها لابنتها وهو الآن يحول للبنك وكذلك فعلت جدتها
انتقلنت نوال وابنتها و محمود في سيارتهم لبداية حياة جديدة
كانت شقة عبارة عن ثلاث غرف الرسبشن مفروشة بأرقي المفروشات وبذوق عالي
وعندما دخلت نوال ابتسمت لقد أخبرها أنه سيغير كل شيء حتي شقته القديمة وهذه شلة جديدة لحياة جديدة
اتجه إلي أحد الغرف
وجدتها أعدت لقمر متوسطة الحجم بحمام خاص بها بها سرير الدولاب ومكتب وبعض اللعب وكتب وكراريس وكل ما يخص طالبة ستنتقل إلي الصف الثاني الإعدادي
ابتسم محمود وهو يري قمر تبتسم وهي تقول
قمر شكرا يا بابا محمود
محمود عيون بابا محمود وقلب بابا محمود
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
نزلت نوال من غرفتها بعد الحاح كبير من امها وطلب والدها تكثر من مرة أن تنزل
نزلت كأنها تساق إلي الموت كانت خطواتها بطيئة ثقيلة حتي وصلت علي باب الصالون أو المضيفة كما يسميها الحج سعيد
وقفت علي الباب تلقي السلام ولم ترفع عينها حتي رد الجميع
وقف محمود ينظر لها لقد سمع عن جمالها ولكنها اجمل مما سمع
مد يده ليسلم عليها ودون رغبة منها اضطرت أن تمد يدها
اه من الألم الذي تشعر به أنها تعرف انها مرغمة حتي لو ادعي الجميع العكس
ضغط علي يدها فرفعت عينها بنلتقي بعينه وليتها ما رفعتها لقد تاه في بحرهما الحزين كل هذا الحزن لما
محمود اتفضلي كان يدعوها لتجلس
جلست علي استحياء ما هذا أو من هذا كان محمود متوسط الطول اطول منها بقليل وخمري البشرة بعيون بنية بلون القهوة وشعر مائل إلي البني
يرتدي بروفل من المهير الأسود علي نطالون من الجينز الرصاصي وحذاء اسود ولكنه وسيم إلي حد كبير ربما يختلف عن جمال فهو ممتلئ قليلا
وربما في نفس سن جمال
أخرجها كن تفكيرها وهو يقول
محمود ارفعي راسك
اهو امر ام طلب
نوال افندم
محمود عاوز اشوفك
نوال هاه وعجبتك
محمود ابتسم انه يعرف انت ليس اول من تقدم لها بعد وفاة زوجها
محمود وهو يجلس باريحية قال الموضوع مش عجبتني او لا
نوال تقصد ايه
محمود يعني أعتقد أن شكلي مش وحش لدرجة دي
نوال انا مقولتش كده وبعدين الراجل ما يعبوش شكله
محمود ممكن بس من وجهة نظرك ايه اللي يعيبه
نوال امي بتقول جيبه بس بلاش رايي
محمود معتقدتش أن اللي يعيب الراجل جيبه بس عاوز اعرف رايك
نوال اخلاقه تدينه احترامه لنفسه اللي حوليها وكمان مش معاه فلوس ولا لأ أو شكله حلو ولا لأ
ابتسم لها وقال طيب بما أن أفكارنا متقاربة انا عاوز اتعرف عليكي مش هكدب وقول بحبك
نوال ابتسمت
محمود بصي يا ام قمر انا محمود شاهين عندي ٣٨ سنة خريج كلية الهندسة ومهندس في شركة ومطلق
نوال ليه
محمود هو ايه اللي ليه
نوال يعني ليه ما ترحعش لمراتك و
محمود هي اللي طالبت الطلاق وارد أن يغير الموضوع وقال آمال فين قمر
نوال جوه ليه
محمود عاوز اشوفها
نوال ليه
محمود مش هتبقي بنتي
نوال انا لسه موفقتش
محمود عارف بس قبل ما توقفي لازم اقولك حاجة انا كان ممكن اتجوز من زمان يعني انا منفصل من ٣ سنين
نوال وايه منعك
محمود النصيب بس في سبب والدتي كانت مصممة اني اتجوز بنت بس مش هقدر اظلم بنات الناس عشان كده لازم تعرفي حاجة الاول
نوال بعد أن شعرت بالراحة لطريقة وأسلوبه وما ذادها أكثر سؤاله عن قمر
نوال ايه يا باشمهندس
محمود انا عقيم
نظرت له وهي لا تعرف كيف ترد ماذا تقول له اتشفق عليه قد تجرحه اذا تكلمت
نوال دي حاجة بتاعت ربنا ويامه في ناس معندهمش مشاكل ومش بيخلفه
محمود شكرا لتفهمك
نوال ابتسمت لأول مرة منذ أن جلست
محمود انا بس بوضح الامور ليكي وانت الحمد لله ربنا اكرمك ب قمر لو حصل نصيب هتبقي بنتي اللي ربنا يعوضني بيها
نوال يعني انت مش عاوزني أسببها هنا
محمود تسببها هنا فين بنتك مكانها معاكي واللي يقول غير كده يبقي مش هقدر النعمة
وظهر الحزن علي وجهه
نوال بس انا محتاجة وقت
محمود طبعا بس انا عاوز اشوف قمر
نوال طبعا
في ايطاليا كانت لينا تدرس في صف غير صف خالد ولكنهم خرجوا ليتناولوا الغداء معا
كانت تتعلق بذراعه وهي تغرقه كلام ولهفة واهتمام
كانا يجلسان علي أحد الموائد عندما رن هاتفها بتلك الرنه انه اغنية مفضله عندها صدح صوت المطرية مالي حاسة برتباك وبحاجة مش عادية
لينا ماما عاملة ايه وحشاني
الهام وانت اكثر عاملة ايه وخالد عامل ايه كانت لينا تفتح الميك
خالد تمام يا طنط انت عاملة ايه أونكل كويس
الهام ايوة هو في المصنع
خالد ربنا يعينه
لبنا احنا بنتغدي اتفضلي
الهام سهلة دي
خالد ايه يا لينا دي عزومة مركبية
الهام هههه فعلا يا خالد شوفت اسيبكوم تتغدوا ومش هوصيك
خالد في قلبي
لينا حبيبي
الهام لا إله إلا الله
خالد ولينا محمد رسول الله
أكملت الغداء وبعد قليل من الكلام اتي خالد اتصال من الاتيلية
خالد اسف مضطر
لينا ولا يهمك يا حبيبي روح انت وانا هروح
خالد لا طبعا ياله اوصلها إلي البيت بتاكسي ثم اتجه بنفس التاكسي إلي محل عمله
ام في مصر كانت قمر ترسم عندما أخبرتها ام احمد أن امها تريدها
نزلت قمر وهي تقول ماما مشي عريس الغفلة
محمود هههههههههه انا عريس الغفلة
قمر فتحت فمها بصدمة
محمود تعالي يا قمر عاوز اتعرف عليكي
نوال ابتسمت بحياء وقالت
نوال بصراحة انا كنت نازلة عشان اطفشك بس مش عارفة ايه اللي حصل
محمود بشرة خير تعالي يا قمر
قمر اسفة
نوال حضرتك هي متقصدش
محمود ايه حضرتك دي
نوال اصل يا باش مهندس يعني
محمود ما بلاش باش مهندس دي
نوال آمال اقول ايه
محمود كفاية محمود ثم نظر لقمر فقالت اسفة
محمود علي ايه وأخذ يسألها وهي تجاوب وما أن قالت إنها تحب الرسم
قمر وهسافر زي ابيه خالد وادرس الدذين
محمود أن شاء الله وانا هساعدك أخذ يتكلم معاها بسعادة وفرح
قمر نظر لامها وهي مبتسمة
ارتبك وهو يقول لها أن أتشرف لو وافقتي وباكدلك اني هعامل قمر زي بنتي واكتر
نوال بس انا محتاجة اني افكر
محمود فكري وخدي وقتك وانا اكيد هاجي تاني وتالت ورابع أو عاوزة
ابتسمت فدخل والدها وهو يدعي انه انهي تلفون مهم انه تلفون وهمي ليترك لها مجال
تكررت المقابلة كما قال محمود
وبعدها مرة اخري وأخري وبعد شهرين
كانت قمر تعتبر محمود والدها
ام نوال طلبت من قمر انا لا تخبر جدتها أو أي أحد من بيت جدها شئ
قمر ليه مش تيتا هتفرح علشانك
نوال لا يا قمر ممكن يخدوكي مني
قمر لا يا ماما مش هقول انا عاوزة افضل معاكي
و بعد الشهرين تم الاتفاق علي كل شئ وتم الزواج عائلي وكان شرط نوال أن يكون الزواج سري فقط المأذون والشهود العائلتين
وحمدت الله انها تنازلت عن حقها في معاش زوجها لابنتها وهو الآن يحول للبنك وكذلك فعلت جدتها
انتقلنت نوال وابنتها و محمود في سيارتهم لبداية حياة جديدة
كانت شقة عبارة عن ثلاث غرف الرسبشن مفروشة بأرقي المفروشات وبذوق عالي
وعندما دخلت نوال ابتسمت لقد أخبرها أنه سيغير كل شيء حتي شقته القديمة وهذه شلة جديدة لحياة جديدة
اتجه إلي أحد الغرف
وجدتها أعدت لقمر متوسطة الحجم بحمام خاص بها بها سرير الدولاب ومكتب وبعض اللعب وكتب وكراريس وكل ما يخص طالبة ستنتقل إلي الصف الثاني الإعدادي
ابتسم محمود وهو يري قمر تبتسم وهي تقول
قمر شكرا يا بابا محمود
محمود عيون بابا محمود وقلب بابا محمود
