رواية مشاكسة الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم سيد
الفصل الثاني عشر
عثمان... كده عرفتوا المهمه المطلوبة وعايزين نجهز نفسنا للسفر
ياسمين. المفروض امتى
عثمان.... المفروض اخر الاسبوع
فهد..... انا ليا رؤيه للموضوع ده
عثمان. اييه هى الرؤيه
فهد. المفروض نسافر انا والانسه
ياسمين. نعم انا ظابط زى حضرتك لما تكلم عليا تقول حضرة الظابط
فهد. اسف حضرة الظابط ياسمين حلوكده ممكن اتكلم
عثمان. اتفضل يافهد
فهد المفروض اتا وحضرة الظابط نسافر بااسامى مختلفه ويكون لينا صفه
عثمان... فهمنى اكتر
فهد... بمعنى ان احنا نتجوز جواز صورى علشان قعدنا مع بعض بنفس السكن
ياسمين. وقفت وبصوت عالى نعم انت اتهبلت جواز ايييه ياابو جواز انا اتجوزك. انتى
فهد. بيبص للوا عثمان وبيقوله مفيش غير الحل ده
ياسمين.. وانا مش موافقه وياسيادة اللوا اتا هقوم بالمهمه لوحدي
عثمان.. للاسف ماينفعش لازم تكونوا اتنين
ياسمين. ليه بقي ان شاء الله
عثمان... اؤامر
ياسمين. وانا اسفه مش هنفذ الاؤامر،
عثمان. ليه معترضه على موضوع الجواز
ياسمين.. الموضوع نفسه مالوش لازمه انا عن نفسى اقدر، ادافع عن نفسي حتى لو قعدت مع العفريت
عثمان. خلاص ياسمين ان انتى شيفاه وانسى يافهد موضوع الجواز الصورى
فهد. خلاص يافندم اللى حضرتك شايفه
عثمان. استعدوا انتوا الاتنين للسفر ولازم تنقذوا السفير، واهله
ياسمين وفهد تمام يافندم وياسمين لبست المسك اللى مخبيه بيه وشها وفهد بيقولهاهو انتى ليه خبيتى وشك ليه ماخلاص
ياسمين. هو اييه اللى خلاص بقولك اييه ياكابتن فهد انت مالكش دعوه بيا ماشى خلينا نخلص ام المهمه دى من غير نقار ماشى
فهد هو اتا علشان سالتك ليه بتخبى وشك تدينا المحاضره دى كلها اتا اسف ياستى
ياسمين ايوه كده ياريت نحط لسانه جوه بوقنا ماشى يابرنس
عثمان ياشباب مايصحش انتوا اعقل من كده ياريت نهدى انتوا رايحين مكان خطر لازم انتوا الاتنين تبقوا متفقين
ياسمين. اتا بقوله مالكش دعوه بيا البس اغطى وشى مش عايزة صداع عن اذنك يابوص وخرجت وفهد بيقوله هى كده عالطول
عثمان. ياسمين طول عمرها مابتحبش، حد يسالها كتيير عن حاجه تخصها
فهد. انا مش قصدي حاجه بس انا كنت عايزة افهم هى ليه مخبيه وشها بس مش اكتر
عثمان. علشان هى بنت
فهد. نعم بنت وفيها ايييه
عثمان فيها كتييير انت عارف لو المجرم حس ان هو بيتعامل مع بنت هينعامل ازاى هى لاغيه شخصية البنت وبتكلم بصوت راجل وعلشان كده اختارت لقب التعلب
فهد انا مش شايف فيها حاجه فى ظباط فى الداخليه ستات لبهم اسمهم
عثمان. والله هو ده اختيارها وهى حره
فهد اه تمام عن اذنك يافندم
عثمان. اتفضل ياريت متحتكش بياسمين قبل فترة السفر اصل اتا عارفاها ممكن تعمل ايييه
فهد. لا مش احتك بيها بس هى ممكن تعمل اييه...
عثمان.. تسافر لوحدها وتروح تجيب السفير وعليته
فهد. ياااااه لدرجادى
عثمان واكتر عايز تعرف اى حاجه عن التعلب اسال اقرب حد ليها جاسم
فهد.. هو مش هيتكلم
عثمان. لا لو عرف ان انت عرفت ان ياسمين هى التعلب هيتكلم ويحكيلك
فهد. تمام واستاذن وخرج وعثمان بيقول ربنا يستر والمهمه دى تعدى على خيرسمع صوت فونه بيرن
عثمان. ايوه ياتعلب
ياسمين. بتدلسنى يابوص
عثمان. للاسف مش بايدى بعد ماكنتى اللى هتقومى بالمهمه عرفوا ان السفير وعياله ومراته مخطوفين هما كمان ولازم ننقذهم فى اسرع وقت فلازم يكون حد معاكي يسندك
ياسمين. طيب ماناخد معانا عامر وحازم وجاسم
عثمان. تصدقي فكره اهونخلص منكم انتوا الاربعه
ياسمين. يااااه على الحب اييه ياياشا انت قد الكلام ده
عثمان. لا يااختى مش قده ياسوسه اقفلى وبطلى تسوسى ها اوعى تكلمى فهد ماشي
ياسمين وانا مالى بيه من الاساس الاخ ده مش بينزلى من زور من اساسه
عثمان.. هما كلهم مش بينزلولك من زور يالا يااختى اتكلى على الله وظبطى امورك علشان السفر
ياسمين. طيب براحه ياباشا ومستعده من دلوقتي
عثمان..لا يااختى اخر الاسبوع وقفل الفون وضحك. بت مصيبه بس بحبها
نروح لفهد... دخل على جاسم بيقوله الباشا بتاعنا عامل ايه
جاسم. اهلا فهد باشا انت كنت عن سيادة اللوا
فهد. اه فى حاجه كده هطلعهاانا والتعلب
جاسم. والله ربنا يوفقكم
فهد. عايزه اعرف حاجات عن التعلب
جاسم. انا معرفش حاجه عنه غير، انه شخصيه بتحب شغلها جدا ودخل مهمات صعبه وانجازها بس كان اصعب اختبار ليه وخلاه كان هسيب الداخلية وفاة فريقه بالكامل
فهد. اللى كنت انت منهم صح
جاسم. وايش عرفك ان انا منهم محدش يعرف مين هو فريق التعلب
فهد. لا ماهو انا عرفت كل حاجه عنه حتى اسمه
جاسم. نعم انت بتقول اييه
فهد بقول اللى اسمعته يا جاسم
جاسم. هو مين واسمه اييه
فهد. يعنى ده اختبار ماشي ياعم هو مين بنت زى القمر وايديها سابقه لسانها واسمه ياسمين احمد. عامر
جاسم. تنح وبرق وفتح بوقه
فهد ضحك اقفل بوقه ياحضرة الظابط اه عرفت ان هى بنت عمتك واخت عامر صحبى وبنت صاحب بابا عايز حاجه تاني
جاسم. لا بجد عرفت ده كله منين
فهد. عرفته من مصدرى شوفت حد. بيقول على مصدره اخلص واحكى كل حاجه عن ياسمين وازاى تحولت للتعلب
جاسم. يغني مصدرك ماجبتش المعلومات كلها
فهد. ياعم عايز اسمع منك المهمه اللى طالعها معاها طلعها وانا عارف ان هى ياسمين مش التعلب الشخصيه الغامضه وانت اكيد عارف طبعها
جاسم.. اكيد عارف معقوله محدش يعرف اخته ورئيسته فى الشغل
فهد... اختك
جاسم.. اه اختى ماهو انا وعامر اخوات عمتو ومامته رضعونى على بعض زى ياسمين وحازم ابن اللوا عثمان
فهد. معقوله طيب ليه كده
جاسم. اصل انا لما ماما ولدتنى هى تعبت فعمتو اخدتنى وكانت واخده بالها منى لحد ماربنا قوم ماما بالسلامه
فهد. ربنا يباركلك فيهم احكى بقى ياباشا
جاسم. ياسمين طول عمرها بتشوفنى انا وعامر بنروح النادي وندرب كانت بتشبط فينا كان عمى احمد بياخدها وقال تلعب العاب البنات هى رفضت وبدات تلعب معانا ويوم ورا يوم تفوقت ودخلت بطولات كتير وكان من اوائل اى لعبه تلعبها وخدت جوايز كتيير وكانت كمان متفوقه فى دراستها احنا طبعا دخلنا شرطه وحازم هو كمان حب يدخل شرطه هى كمان قالت هدخل زيكم عمتى اتخنقت وبهدلت الدنيا فعمى احمد. موافقش ودخلت هندسه وتفوقت فيها بس حلمها كان بيروادها فحصل حاجة قلبت كيانها فجت فى يوم
فلاش باك
اتا عايزة اسيب الهندسه وادخل كلية الشرطه
.. نعم احنا رجعنا تانى لنفس الموال
.. ماما اتا مش لاقيه نفسي فيها...
مامتها. مفيش شرطه
ياسمين. لاول مره تحتد على مامتها قالتلها اتا هدخل شرطه ومش عاوزه حد يتدخل
مامتها. انتى اجننتى ياسمين صوتك بيعلى عليا
ياسمين. ياماما انا تعبانه وحاسه ان ضعيفه
مامتها. ايييه اللى حصل علشان تقولي كده
باك
جاسم.. انا طبعا مقدرش اقولك علي حاجه تخص حياتها الشخصيه لان موضوع دخولها الشرطه سبب ان حاجه حصلتلها وحاسة بالضعف فكانت دخولها الشرطه هو اللى هتقويها وعمتى واقفت لما قالتلها على السبب وده خلانا استغربنا هى كانت رافضه وفجاه واقفت بس طبعاً محدش سال على السبب
فهد... وازاى كملت فى الهندسه والشرطه
جاسم.. ياسمين عندها ذكاء، خارق وده اللى خلاها تتفوق فى الهندسه وتكمل فى الشرطه والاتنين بتفوق
فهد. طيب هى ليه اختارت لقب التعلب
جاسم .مش هى اللى اختارته بالعكس القاده اللى اختاروه ليها لانها دخلت معارك ومهمات صعبه كانت بتكسبها بالمكر والدهاء فلقبوها بالتعلب المكار
فهد.. ممم طيب خلو ممكن سؤال اخير، ممكن اساله
جاسم. اتفضل
فهد. ياسمين ارتبطت بحد قبل كده او حبت حد قبل كده
جاسم. طيب بذمتك ده سؤال يتسأل حتى لو ارتبطت او حبت انا هقولك والله فى عيب فى حقك يافهد تسال السؤال ده
فهد. خلاص ياعم مش هسال هسيبك علشان ورايا شوية حاجات هخلصها قبل السفر
جاسم ربنا معاك ياباشا وترجعولنا بالف سلامه وفهد خرج وجاسم مسك فونه
... اييه الباشا دخل قالك ان عرف
جاسم. ضحك. طول عمرك بتفهميها وهى طايره
... عيب عليك بس ابن لعيبه عرف من غير ماحد يقوله
جاسم. مش قولتلك مش هيسكت ماهو الفهد برضوا
.. وانا رفعتله القبعه
.. جاسم. قوليلي سفرية اييه دى اللى هتسفروها مع بعض
.. وانت مالك
. جاسم.. ياساتر مفيش مره اطلع منك بمعلومه
.طيب لما انت عارف بتسال ليه غاوى كسفه ههههههههه
جاسم. بت لسانها طويل
..هى مين
جاسم. مين فين
.. مين اللى لسانها طويل انا
جاسم. ههههههههه انا معرفش انتى تعرفي
.. الجبن سيد الاخلاق يالا ياعم اسيبك. علشان اجهز حالى للسفر
جاسم. ماشي ياستي وربنا يستر على فهد منك
.. ههههههههه حظه بقى سلام جسوم
جاسم سلام ياقلب حسوم
استوب
عثمان... كده عرفتوا المهمه المطلوبة وعايزين نجهز نفسنا للسفر
ياسمين. المفروض امتى
عثمان.... المفروض اخر الاسبوع
فهد..... انا ليا رؤيه للموضوع ده
عثمان. اييه هى الرؤيه
فهد. المفروض نسافر انا والانسه
ياسمين. نعم انا ظابط زى حضرتك لما تكلم عليا تقول حضرة الظابط
فهد. اسف حضرة الظابط ياسمين حلوكده ممكن اتكلم
عثمان. اتفضل يافهد
فهد المفروض اتا وحضرة الظابط نسافر بااسامى مختلفه ويكون لينا صفه
عثمان... فهمنى اكتر
فهد... بمعنى ان احنا نتجوز جواز صورى علشان قعدنا مع بعض بنفس السكن
ياسمين. وقفت وبصوت عالى نعم انت اتهبلت جواز ايييه ياابو جواز انا اتجوزك. انتى
فهد. بيبص للوا عثمان وبيقوله مفيش غير الحل ده
ياسمين.. وانا مش موافقه وياسيادة اللوا اتا هقوم بالمهمه لوحدي
عثمان.. للاسف ماينفعش لازم تكونوا اتنين
ياسمين. ليه بقي ان شاء الله
عثمان... اؤامر
ياسمين. وانا اسفه مش هنفذ الاؤامر،
عثمان. ليه معترضه على موضوع الجواز
ياسمين.. الموضوع نفسه مالوش لازمه انا عن نفسى اقدر، ادافع عن نفسي حتى لو قعدت مع العفريت
عثمان. خلاص ياسمين ان انتى شيفاه وانسى يافهد موضوع الجواز الصورى
فهد. خلاص يافندم اللى حضرتك شايفه
عثمان. استعدوا انتوا الاتنين للسفر ولازم تنقذوا السفير، واهله
ياسمين وفهد تمام يافندم وياسمين لبست المسك اللى مخبيه بيه وشها وفهد بيقولهاهو انتى ليه خبيتى وشك ليه ماخلاص
ياسمين. هو اييه اللى خلاص بقولك اييه ياكابتن فهد انت مالكش دعوه بيا ماشى خلينا نخلص ام المهمه دى من غير نقار ماشى
فهد هو اتا علشان سالتك ليه بتخبى وشك تدينا المحاضره دى كلها اتا اسف ياستى
ياسمين ايوه كده ياريت نحط لسانه جوه بوقنا ماشى يابرنس
عثمان ياشباب مايصحش انتوا اعقل من كده ياريت نهدى انتوا رايحين مكان خطر لازم انتوا الاتنين تبقوا متفقين
ياسمين. اتا بقوله مالكش دعوه بيا البس اغطى وشى مش عايزة صداع عن اذنك يابوص وخرجت وفهد بيقوله هى كده عالطول
عثمان. ياسمين طول عمرها مابتحبش، حد يسالها كتيير عن حاجه تخصها
فهد. انا مش قصدي حاجه بس انا كنت عايزة افهم هى ليه مخبيه وشها بس مش اكتر
عثمان. علشان هى بنت
فهد. نعم بنت وفيها ايييه
عثمان فيها كتييير انت عارف لو المجرم حس ان هو بيتعامل مع بنت هينعامل ازاى هى لاغيه شخصية البنت وبتكلم بصوت راجل وعلشان كده اختارت لقب التعلب
فهد انا مش شايف فيها حاجه فى ظباط فى الداخليه ستات لبهم اسمهم
عثمان. والله هو ده اختيارها وهى حره
فهد اه تمام عن اذنك يافندم
عثمان. اتفضل ياريت متحتكش بياسمين قبل فترة السفر اصل اتا عارفاها ممكن تعمل ايييه
فهد. لا مش احتك بيها بس هى ممكن تعمل اييه...
عثمان.. تسافر لوحدها وتروح تجيب السفير وعليته
فهد. ياااااه لدرجادى
عثمان واكتر عايز تعرف اى حاجه عن التعلب اسال اقرب حد ليها جاسم
فهد.. هو مش هيتكلم
عثمان. لا لو عرف ان انت عرفت ان ياسمين هى التعلب هيتكلم ويحكيلك
فهد. تمام واستاذن وخرج وعثمان بيقول ربنا يستر والمهمه دى تعدى على خيرسمع صوت فونه بيرن
عثمان. ايوه ياتعلب
ياسمين. بتدلسنى يابوص
عثمان. للاسف مش بايدى بعد ماكنتى اللى هتقومى بالمهمه عرفوا ان السفير وعياله ومراته مخطوفين هما كمان ولازم ننقذهم فى اسرع وقت فلازم يكون حد معاكي يسندك
ياسمين. طيب ماناخد معانا عامر وحازم وجاسم
عثمان. تصدقي فكره اهونخلص منكم انتوا الاربعه
ياسمين. يااااه على الحب اييه ياياشا انت قد الكلام ده
عثمان. لا يااختى مش قده ياسوسه اقفلى وبطلى تسوسى ها اوعى تكلمى فهد ماشي
ياسمين وانا مالى بيه من الاساس الاخ ده مش بينزلى من زور من اساسه
عثمان.. هما كلهم مش بينزلولك من زور يالا يااختى اتكلى على الله وظبطى امورك علشان السفر
ياسمين. طيب براحه ياباشا ومستعده من دلوقتي
عثمان..لا يااختى اخر الاسبوع وقفل الفون وضحك. بت مصيبه بس بحبها
نروح لفهد... دخل على جاسم بيقوله الباشا بتاعنا عامل ايه
جاسم. اهلا فهد باشا انت كنت عن سيادة اللوا
فهد. اه فى حاجه كده هطلعهاانا والتعلب
جاسم. والله ربنا يوفقكم
فهد. عايزه اعرف حاجات عن التعلب
جاسم. انا معرفش حاجه عنه غير، انه شخصيه بتحب شغلها جدا ودخل مهمات صعبه وانجازها بس كان اصعب اختبار ليه وخلاه كان هسيب الداخلية وفاة فريقه بالكامل
فهد. اللى كنت انت منهم صح
جاسم. وايش عرفك ان انا منهم محدش يعرف مين هو فريق التعلب
فهد. لا ماهو انا عرفت كل حاجه عنه حتى اسمه
جاسم. نعم انت بتقول اييه
فهد بقول اللى اسمعته يا جاسم
جاسم. هو مين واسمه اييه
فهد. يعنى ده اختبار ماشي ياعم هو مين بنت زى القمر وايديها سابقه لسانها واسمه ياسمين احمد. عامر
جاسم. تنح وبرق وفتح بوقه
فهد ضحك اقفل بوقه ياحضرة الظابط اه عرفت ان هى بنت عمتك واخت عامر صحبى وبنت صاحب بابا عايز حاجه تاني
جاسم. لا بجد عرفت ده كله منين
فهد. عرفته من مصدرى شوفت حد. بيقول على مصدره اخلص واحكى كل حاجه عن ياسمين وازاى تحولت للتعلب
جاسم. يغني مصدرك ماجبتش المعلومات كلها
فهد. ياعم عايز اسمع منك المهمه اللى طالعها معاها طلعها وانا عارف ان هى ياسمين مش التعلب الشخصيه الغامضه وانت اكيد عارف طبعها
جاسم.. اكيد عارف معقوله محدش يعرف اخته ورئيسته فى الشغل
فهد... اختك
جاسم.. اه اختى ماهو انا وعامر اخوات عمتو ومامته رضعونى على بعض زى ياسمين وحازم ابن اللوا عثمان
فهد. معقوله طيب ليه كده
جاسم. اصل انا لما ماما ولدتنى هى تعبت فعمتو اخدتنى وكانت واخده بالها منى لحد ماربنا قوم ماما بالسلامه
فهد. ربنا يباركلك فيهم احكى بقى ياباشا
جاسم. ياسمين طول عمرها بتشوفنى انا وعامر بنروح النادي وندرب كانت بتشبط فينا كان عمى احمد بياخدها وقال تلعب العاب البنات هى رفضت وبدات تلعب معانا ويوم ورا يوم تفوقت ودخلت بطولات كتير وكان من اوائل اى لعبه تلعبها وخدت جوايز كتيير وكانت كمان متفوقه فى دراستها احنا طبعا دخلنا شرطه وحازم هو كمان حب يدخل شرطه هى كمان قالت هدخل زيكم عمتى اتخنقت وبهدلت الدنيا فعمى احمد. موافقش ودخلت هندسه وتفوقت فيها بس حلمها كان بيروادها فحصل حاجة قلبت كيانها فجت فى يوم
فلاش باك
اتا عايزة اسيب الهندسه وادخل كلية الشرطه
.. نعم احنا رجعنا تانى لنفس الموال
.. ماما اتا مش لاقيه نفسي فيها...
مامتها. مفيش شرطه
ياسمين. لاول مره تحتد على مامتها قالتلها اتا هدخل شرطه ومش عاوزه حد يتدخل
مامتها. انتى اجننتى ياسمين صوتك بيعلى عليا
ياسمين. ياماما انا تعبانه وحاسه ان ضعيفه
مامتها. ايييه اللى حصل علشان تقولي كده
باك
جاسم.. انا طبعا مقدرش اقولك علي حاجه تخص حياتها الشخصيه لان موضوع دخولها الشرطه سبب ان حاجه حصلتلها وحاسة بالضعف فكانت دخولها الشرطه هو اللى هتقويها وعمتى واقفت لما قالتلها على السبب وده خلانا استغربنا هى كانت رافضه وفجاه واقفت بس طبعاً محدش سال على السبب
فهد... وازاى كملت فى الهندسه والشرطه
جاسم.. ياسمين عندها ذكاء، خارق وده اللى خلاها تتفوق فى الهندسه وتكمل فى الشرطه والاتنين بتفوق
فهد. طيب هى ليه اختارت لقب التعلب
جاسم .مش هى اللى اختارته بالعكس القاده اللى اختاروه ليها لانها دخلت معارك ومهمات صعبه كانت بتكسبها بالمكر والدهاء فلقبوها بالتعلب المكار
فهد.. ممم طيب خلو ممكن سؤال اخير، ممكن اساله
جاسم. اتفضل
فهد. ياسمين ارتبطت بحد قبل كده او حبت حد قبل كده
جاسم. طيب بذمتك ده سؤال يتسأل حتى لو ارتبطت او حبت انا هقولك والله فى عيب فى حقك يافهد تسال السؤال ده
فهد. خلاص ياعم مش هسال هسيبك علشان ورايا شوية حاجات هخلصها قبل السفر
جاسم ربنا معاك ياباشا وترجعولنا بالف سلامه وفهد خرج وجاسم مسك فونه
... اييه الباشا دخل قالك ان عرف
جاسم. ضحك. طول عمرك بتفهميها وهى طايره
... عيب عليك بس ابن لعيبه عرف من غير ماحد يقوله
جاسم. مش قولتلك مش هيسكت ماهو الفهد برضوا
.. وانا رفعتله القبعه
.. جاسم. قوليلي سفرية اييه دى اللى هتسفروها مع بعض
.. وانت مالك
. جاسم.. ياساتر مفيش مره اطلع منك بمعلومه
.طيب لما انت عارف بتسال ليه غاوى كسفه ههههههههه
جاسم. بت لسانها طويل
..هى مين
جاسم. مين فين
.. مين اللى لسانها طويل انا
جاسم. ههههههههه انا معرفش انتى تعرفي
.. الجبن سيد الاخلاق يالا ياعم اسيبك. علشان اجهز حالى للسفر
جاسم. ماشي ياستي وربنا يستر على فهد منك
.. ههههههههه حظه بقى سلام جسوم
جاسم سلام ياقلب حسوم
استوب
