رواية عندما يتوه القمر الفصل العاشر 10 بقلم نورا محمد علي
الحلقة العاشرة
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كان قاسم قد سمع اهم شئ انه يحب ويريد أن يرتبط بها
قاسم وتقوليلي ليه انا سامع كل حاجة
التفت له خالد لينظر له وجد الابتسامة ترتسم علي وجهه لخالد الآن في ال٢٤ من عمره وبعد أن طال الصمت قال
قاسم كانت مسافرة معاك يعني انت اكتر واحد عارف أخلاقها
خالد ب١٠٠ راجل
قاسم تمام وايه كمان
ظهر الخجل علي وجه خالد فقال حلوة وزكية وبتدرس تصميم قماش وأبوها يبقي صلاح نصار صاحب مصنع قماش في الإسكندرية
سميحة ما شاء الله يا خالد كاملة من كله
خالد وهي تعرف اني كل حاجة
قاسم خلاص يا خالد هكلم جدك وبعدها نحدد ميعاد مع عيلتها
سميحة بس الحاجة وحزنها علي اللي راح
قاسم انا هكلمها وبعدين دي خطوبة مش فرح وتبقي علي الديق وعندهم هناك
ومرت الأيام وتكلم قاسم مع والده فرحي بالموضوع بعد أن عرف من والدها ولكن ظهر تردده من موقف الحاجة لقد مرت ٦ أشهر علي وفاة جمال
قاسم انا هكلمها وشوف
كان قاسم يتحدث معها وهي تستمع في صمت حتي أكد أنها خطوبة فقط لانها ستسافر معه
وما أن قال أنها ستسافر معه حتي ظهر الاعتراض أن عقلها البسيط لا يتقبل فكرة أن تسافر البنت إلي خارج البلاد ومن أجل أن تدرس
ولكن كلام خالد أكد أخلاقها
الحاجة بس يا خالد يا حبيبي دي يعني
خالد لو عندي شك بنسبة واحد في ال١٠٠ مش هشيلها اسمي ولا انا مش راجل من وجهة نظرت يا حاجة
كان خالد جاد طول حياتى وعندم شعر بالغضب وظهر الانفعال علي وجهه
قالت وسيد الرجالة انت ابن قاسم من ضهره تبقي مش راجل ليه راجل لبوك ولجدك وجد ابوك مبروك يا قلب ستك
اتفق خالد مع لينا علي ميعاد لتتعرف العائلتين
كان قاسم والحاج محمد و سميحة وخالد يجلسون في صالون الفيلا في بيت صلاح نصار بعد أن أدخلته مدبرة المنزل
التي تسير خلفها خادمة لتسأله تشربوا ايه
صلاح الذي نزل ليقابل الناس لا طبعا هنتغدي الاول نادي مدام الهام إلينا من فوق
الحاج محمد هم بالاعتراض عن الغداء إلا أن صلاح قال احنا ونتبارك ونتشرف يا حاج ونظر إلي قاسم الذي يرتدي بدلة فوقها عبائة علي كتفيه وكذلك والده ولكن جلباب وفوقه عبائة
صلاح تشرفنا يا قاسم بيه
قاسم لا طبعا تقول قاسم ولا عاوزين اقولك يا صلاح بيه
صلاح لا طبعا احنا هتبقي أهل
ثم نظر إلي خالد الذي يرتدي بنطلع من الجينز عليه قميص وجاكت أكثر من رائع كان كما عارضي ا الأزياء
صلاح وانت يا خالد اخبارك ايه وعامل ايه في دراسة الفترتين دي لينا بتقول انها متعبة
خالد فعلا بس الواحد مستعجل عشان يحقق الحلم اللي سافر علشانة
صلاح اللي هو ايه يا خالد
ابتسم وهو يقول اني احط رجلي علي خريطة الدزين في العالم حاليا انا بدأت في تصميم الكلكشن اللي متخرج بيه
صلاح سميته ايه واخترت الوان ايه
خالد The Moon اخترت الوان السلفر واكيد لينا قالت لحضرتك اني حاليا بشتغل في فالنتينو
صلاح ابتسم وقال فعلا قالت بس السمع غير الشوف النور اللي في عينك بيقول انك هتوصل بتفكري بنفسي
خالد ليا الشرف
قاسم طول عمره منظم ويخطط لحلمه كان متفوق في السنوية ويمم يدخل كلية فنون تطبيقية وعمل بعض الدراسات بعدها وكده يعني
هنا نزلت لينا هي وامها الهام هانم التي ما أن ترها تظن أنها اختها تتهادي في مشيتها
ام لينا كانت شئ آخر من الجمال والرقة
ابتسمت فكأن الجوي تحول من المطر إلي اشراقة الشمس
وقف خالد تائها فيها فنظرت سميحة لزوجها بنظرة ذات مغزة كانما تقوى فاكر
كانت ترتدي بفستان أكثر من رائع ربما اول مرة يرها ترتدي فستان
لينا سلام عليكم
ردت السلام فجلست بحياء بجوار امها التي رحبت بهم
الجد بسم الله ماشاء الله
قاسم زوقك حلو يا خالد ما شاء الله
لينا مرسي يا عموا
سميحة ربنا يبارك ليكي فيها يا الهام زي القمر ومن كلام خالد أدب وكمال
الهام تسلمي يا سميحة هي اللي طلعت بيها من الدنيا
اتت المشرفة علي البيت
قالت الغدي جاهز يا صلاح بيه
صلاح اتفضلوا
جلسوا علي مائدة الطعام ولكن خالد أخذ عيني لينا في رحلة بعيدة لقد اشتاق إليها
ولكنه ارتبك عندما ياله صلاح سؤال لم يعرف كيف يرد عليه
خالد بتقول ايه يا عمي هنروح فين
قاسم ابتسم ورد هنلبس شبكة قبل ما يسافرو وأن شاء الله اللي تامر بيه جاهز
صلاح انا آخر حاجة اتكلم فيها المديات هي بنتي الوحيدة وكل اللي عندي ليها انا بس عاوز خالد يوعدني أنه يخليها في عنيه
خالد في قلبي قبل عيني يا عمي
ضحكت الهام و سميحة وابتسم الرجال
وبعد أن انتهي الطعام جبس الرجال في المكتب والنساء في الصالون
وبعد وقت استأذنت العائلة بالانصراف علي وعد ان يعودوا بعد ثلاث ايام لإتمام الخطوبة
وفي اليوم التالي كان خالد يتكلم مع لينا في التليفون ولكن ليس ذلك الغامض الرزين انه المحب والعااشق
خالد ايه الجمال دا انت كنت ضحكة عليا
لينا انا ليه
خالد انت كنت علي طول بناطيل وتشرتات ولما شكيت انك معندكيش
لينا بس ايه رايك
خالد زي القمر يا حبيبتي انا محظوظ بيكي اوي
لينا انا اللي محظوظة بيك يا حبيبي
ابتسم خالد واستمر الكلام لتعرفوا علي بعض بشكل أكبر
انتهت المكالمة وهو يقول كلها يومين
في نفس الوقت كانت كانت قمر تركض إلي غرفة جدتها فلقد اوصلها حالها محمد أمام البيت
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كان قاسم قد سمع اهم شئ انه يحب ويريد أن يرتبط بها
قاسم وتقوليلي ليه انا سامع كل حاجة
التفت له خالد لينظر له وجد الابتسامة ترتسم علي وجهه لخالد الآن في ال٢٤ من عمره وبعد أن طال الصمت قال
قاسم كانت مسافرة معاك يعني انت اكتر واحد عارف أخلاقها
خالد ب١٠٠ راجل
قاسم تمام وايه كمان
ظهر الخجل علي وجه خالد فقال حلوة وزكية وبتدرس تصميم قماش وأبوها يبقي صلاح نصار صاحب مصنع قماش في الإسكندرية
سميحة ما شاء الله يا خالد كاملة من كله
خالد وهي تعرف اني كل حاجة
قاسم خلاص يا خالد هكلم جدك وبعدها نحدد ميعاد مع عيلتها
سميحة بس الحاجة وحزنها علي اللي راح
قاسم انا هكلمها وبعدين دي خطوبة مش فرح وتبقي علي الديق وعندهم هناك
ومرت الأيام وتكلم قاسم مع والده فرحي بالموضوع بعد أن عرف من والدها ولكن ظهر تردده من موقف الحاجة لقد مرت ٦ أشهر علي وفاة جمال
قاسم انا هكلمها وشوف
كان قاسم يتحدث معها وهي تستمع في صمت حتي أكد أنها خطوبة فقط لانها ستسافر معه
وما أن قال أنها ستسافر معه حتي ظهر الاعتراض أن عقلها البسيط لا يتقبل فكرة أن تسافر البنت إلي خارج البلاد ومن أجل أن تدرس
ولكن كلام خالد أكد أخلاقها
الحاجة بس يا خالد يا حبيبي دي يعني
خالد لو عندي شك بنسبة واحد في ال١٠٠ مش هشيلها اسمي ولا انا مش راجل من وجهة نظرت يا حاجة
كان خالد جاد طول حياتى وعندم شعر بالغضب وظهر الانفعال علي وجهه
قالت وسيد الرجالة انت ابن قاسم من ضهره تبقي مش راجل ليه راجل لبوك ولجدك وجد ابوك مبروك يا قلب ستك
اتفق خالد مع لينا علي ميعاد لتتعرف العائلتين
كان قاسم والحاج محمد و سميحة وخالد يجلسون في صالون الفيلا في بيت صلاح نصار بعد أن أدخلته مدبرة المنزل
التي تسير خلفها خادمة لتسأله تشربوا ايه
صلاح الذي نزل ليقابل الناس لا طبعا هنتغدي الاول نادي مدام الهام إلينا من فوق
الحاج محمد هم بالاعتراض عن الغداء إلا أن صلاح قال احنا ونتبارك ونتشرف يا حاج ونظر إلي قاسم الذي يرتدي بدلة فوقها عبائة علي كتفيه وكذلك والده ولكن جلباب وفوقه عبائة
صلاح تشرفنا يا قاسم بيه
قاسم لا طبعا تقول قاسم ولا عاوزين اقولك يا صلاح بيه
صلاح لا طبعا احنا هتبقي أهل
ثم نظر إلي خالد الذي يرتدي بنطلع من الجينز عليه قميص وجاكت أكثر من رائع كان كما عارضي ا الأزياء
صلاح وانت يا خالد اخبارك ايه وعامل ايه في دراسة الفترتين دي لينا بتقول انها متعبة
خالد فعلا بس الواحد مستعجل عشان يحقق الحلم اللي سافر علشانة
صلاح اللي هو ايه يا خالد
ابتسم وهو يقول اني احط رجلي علي خريطة الدزين في العالم حاليا انا بدأت في تصميم الكلكشن اللي متخرج بيه
صلاح سميته ايه واخترت الوان ايه
خالد The Moon اخترت الوان السلفر واكيد لينا قالت لحضرتك اني حاليا بشتغل في فالنتينو
صلاح ابتسم وقال فعلا قالت بس السمع غير الشوف النور اللي في عينك بيقول انك هتوصل بتفكري بنفسي
خالد ليا الشرف
قاسم طول عمره منظم ويخطط لحلمه كان متفوق في السنوية ويمم يدخل كلية فنون تطبيقية وعمل بعض الدراسات بعدها وكده يعني
هنا نزلت لينا هي وامها الهام هانم التي ما أن ترها تظن أنها اختها تتهادي في مشيتها
ام لينا كانت شئ آخر من الجمال والرقة
ابتسمت فكأن الجوي تحول من المطر إلي اشراقة الشمس
وقف خالد تائها فيها فنظرت سميحة لزوجها بنظرة ذات مغزة كانما تقوى فاكر
كانت ترتدي بفستان أكثر من رائع ربما اول مرة يرها ترتدي فستان
لينا سلام عليكم
ردت السلام فجلست بحياء بجوار امها التي رحبت بهم
الجد بسم الله ماشاء الله
قاسم زوقك حلو يا خالد ما شاء الله
لينا مرسي يا عموا
سميحة ربنا يبارك ليكي فيها يا الهام زي القمر ومن كلام خالد أدب وكمال
الهام تسلمي يا سميحة هي اللي طلعت بيها من الدنيا
اتت المشرفة علي البيت
قالت الغدي جاهز يا صلاح بيه
صلاح اتفضلوا
جلسوا علي مائدة الطعام ولكن خالد أخذ عيني لينا في رحلة بعيدة لقد اشتاق إليها
ولكنه ارتبك عندما ياله صلاح سؤال لم يعرف كيف يرد عليه
خالد بتقول ايه يا عمي هنروح فين
قاسم ابتسم ورد هنلبس شبكة قبل ما يسافرو وأن شاء الله اللي تامر بيه جاهز
صلاح انا آخر حاجة اتكلم فيها المديات هي بنتي الوحيدة وكل اللي عندي ليها انا بس عاوز خالد يوعدني أنه يخليها في عنيه
خالد في قلبي قبل عيني يا عمي
ضحكت الهام و سميحة وابتسم الرجال
وبعد أن انتهي الطعام جبس الرجال في المكتب والنساء في الصالون
وبعد وقت استأذنت العائلة بالانصراف علي وعد ان يعودوا بعد ثلاث ايام لإتمام الخطوبة
وفي اليوم التالي كان خالد يتكلم مع لينا في التليفون ولكن ليس ذلك الغامض الرزين انه المحب والعااشق
خالد ايه الجمال دا انت كنت ضحكة عليا
لينا انا ليه
خالد انت كنت علي طول بناطيل وتشرتات ولما شكيت انك معندكيش
لينا بس ايه رايك
خالد زي القمر يا حبيبتي انا محظوظ بيكي اوي
لينا انا اللي محظوظة بيك يا حبيبي
ابتسم خالد واستمر الكلام لتعرفوا علي بعض بشكل أكبر
انتهت المكالمة وهو يقول كلها يومين
في نفس الوقت كانت كانت قمر تركض إلي غرفة جدتها فلقد اوصلها حالها محمد أمام البيت
