رواية عندما يتوه القمر الفصل الحادي عشر 11 بقلم نورا محمد علي
الحلقة الحادية عشر
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كانت قمر تدخل ركض إلي غرفة جدتها
في نفس الوقت كانت أم نوال تخبرها بأن في واحد متقدم ليها
فاطمة جايلك عريس
نوال ايه اللي بتقوليه دا يا امه دا جمال لسه دمه ما بردش
فاطمة هو ايه اللي ما بردش دا امه كانت عاوزة تجوزك اخوه من شهر
نوال انا مش هتجوز انا هربي بنتي وبس
فاطمة يا بنتي انت عندك ٣٠ سنة لسه في عز شبابك حتي لو رفضت دا اكيد هتوفقي انت
نوال هو انا تقيلة قوي كده يا امه بيت ابويا مش هيشلني
محمود الذي كان يقف علي الباب مين قال يا قلب اخوكي لو ما شلتكيس الأرض نشيلك فوق راسنا
نوال بكت
محمود اقترب منها وقال مش هيحصل غير اللي انت عاوزااه
نوال وهي ترمي نفسها في حضن اخوها هو الأقرب اليها
وهو الحنون المتفهم المتعلم الذي يعرف انه هو الطبق الوحيد الذي سنتناول بمفردها يبقي ليه نجبره علي الاختيار
ربما سبب ذلك قصة حبه الفاشلة وحلم لم يكتمل انه الآن يعمل مع والده في تجارة الحبوب ويدير ثلاجة الخضراوات والفواكه
فاطمة يبني انا عاوزة مصلحتها
محمود هي الوحيدة اللي تعرف هي عاوزة ايه وبعدين انت عاوزاها تتجوز دا اللي مطلق مرتين وسمعته سباقه اما قولت لابوية مش موافق وهو معترضش هي عائلته كويسة بس هو بيشرب وسمعته سباقه
فاطمة انا ما عرفش يا ابني
محمود خلاص قفلوا علي الموضوع وانت يا نونا امسحي دموعك الغالية يا قلب اخوكي
نوال ربنا ما يحرمني منك يا قلب اختك
قمر انا جيت يا تيتا
خديجة قلب تيتا نور عين تيتا وحشني تيتا كده يا قمر يعني هو لازم خميس وجمعه
قمر مش خالوا بيجبني أو عموا يجي يخدني
خديجة وهي تقبل خدها تجيبي ماما وتيجي في نص الاسبوع
قمر دا ماما بتعيط
خديجة ليه
قمر اصل جاي ليها عريس وهي مش عاوزة تتجوز بعد بابا
خديجة ومين عاوزها تتجوز
قمر العريس الغبي اللي جاي وماما قالت لو هتفرضوا عليا هروح شقتي
خديجة يعني رفضت
قمر اه وقالت مش هتجوز بعد بابا
خديجة بنت اصول
دخل خالد وقال اهلا اهلا بالقمر
قمر ابية خالد
فتح ذراعيه و احتضنها
قمر وحشتيني يا ابية
خالد وانت اكتر يا حبيبتي عاملة ايه وبترسمي ولا
قمر اه وماما بتجبلي كل الورق اللي انا عاوزاه
خالد لازم اشوف
قمر طبعا يا ابية
خالد هتيجي معايا الخطوبة
قمر مش عارفة يا ابية بس امتي
خالد يومين العروسة من الإسكندرية وهي عارفاكي انا حكيلها عنك كتييير
قمر بجد
خالد اه وهي اللي اختارت ليكي هديتك
قمر انت جبتلي هدايا انا قولت مش عاوزة
خالد ازاي دا انا حتي الكولكشن سميته The Moon
قمر احلف بجد سميت ايه القمر
خالد سميت المجموعة اللي يرسمها القمر مجموعة الفستانين اللي هتخرج بيها
قمر هاها علي اسمي اخذت تقفذ كفروشة رقيقة ثم وقفت وقالت أمال عموا قاسم فين
جدتها في شغلة ليه
قمر ماما بعتت معايا ظرف ليه
خالد مد يده ليأخذ منها الظرف المفتوح
كان به مبلغ من المال
خالد ايه دا
قمر عمو ادهمني المرة اللي فاتت وماما قالت مش محتاجين احنا عندنا فلوس
خديجة بس دول ليكي
قمر ماما هتزعل
خالد خلاص يا حاجة وقرر انا يعطيها والمال بطريقة تانية ام يضعون في حساب في البنك باسم قمر وكذلك كل ما يلزمها من ملابس واشياءاخري
ام حسن التي تساعدهم في المنزلهم تشربي حاجة يا حجة
الحجة اه يا ام حسن قهوة ليا انا وخالد وقمر
قمر انا عصير
ام حسن عنية للغالية بنت الغالي
مر اليومين سريعا وات محمد ليأخذ قمر ذلك الخال العملي حتي في مشاعره
قابله خالد وقال ازيك عامل ايه
محمد الحمد لله حمد لله علي السلامة اجازة
خالد اه هسافر بعد عشر ة ايام
محمد تروح وترجع بالسلامة اخبار دراستك ايه
خالد تمام انا هخطب بعد بكرة
محمد الف مبروك
خالد عاوز قمر معانا
محمد طبعا طيب هخدها النهاردة وبعد بكرة الصبح هتكون هنا
خالد تسلم يا استاذ محمد
رجعت قمر إلي امها واخبرتها عن خطوبة خالد
نوال طبعا
واتي يوم الخطبة وذهبت العائلة بأكثر من سيارة كان عماد ونيرة في سيارته وهي متباعدة
رغم الندم الظاهر علي وجه عماد لقد مر أكثر من شهر وحال كما هو لقد ذاق عذاب الهجر والرفض والاحساس بنفور
وصلو إلي الإسكندرية وذهبت لينا مع خالد لتنتقي
كان باقي العائلة في الفيلا وكان خالد ووالده وامه وقمر التي تعرفت علي لينا بسرعة وكذلك صلاح والد لينا وامها
انتقي خالد خاتم من السولتير أكثر من رائع اعجبت به لينا
لينا حلو اوي يا خالد بس اكيد غالي
رفع يدها إلي فمه وقال
خالد مفيش حاجة اللي عليكي يا قلبي
قمر نحن هنا
لينا ايه رايك يا قمر
قمر حلو اوي يا طنط
لينا نعم انا اكبر منك ب٩ ينين تقولي لبنا اوعي يا قمر انا لسه صغيرة
قمر والله كنت هقول كده خوفت تزعلي
الهام وتزعل ليه يا قمر بس انت زي القمر فعلا
سميحة في سرها الله اكبر شعر بها قاسم فابتسم
أطلقت الزعريط وانتقل الدبلة من االذهب الأبيض ل لينا وخالد صمم انت تكون دبلته من الفضي
رجعوا إلي البيت صلاح بيه حيث الاحتفال كانت قمر ترتدي فستان متعدد الطبقات جلبه لها خالد.من ايطاليا
ام لينا كانت وهم وام الاحتفال والطعام كان أكثر من رائع بعد الغداء
واحتفال بسيط رجعت العائلة إلي المحلة علي وعد برد العزيمة قبل السفر
وبعد عدت ايام ردت العزيمة
انا شايفة أن التفاعل والتعليقات قليلة
لو شايفين أنها وحشة ما كملهاش
انا لسه موقفها في جروب تاني
لو الحلقة ما جبتش تعليقات مفيش تاني
وشكرا العشرين اللي بيعلقوا
ام محمد طارق
عندما يتوه القمر
بقلم نورا محمد علي
كانت قمر تدخل ركض إلي غرفة جدتها
في نفس الوقت كانت أم نوال تخبرها بأن في واحد متقدم ليها
فاطمة جايلك عريس
نوال ايه اللي بتقوليه دا يا امه دا جمال لسه دمه ما بردش
فاطمة هو ايه اللي ما بردش دا امه كانت عاوزة تجوزك اخوه من شهر
نوال انا مش هتجوز انا هربي بنتي وبس
فاطمة يا بنتي انت عندك ٣٠ سنة لسه في عز شبابك حتي لو رفضت دا اكيد هتوفقي انت
نوال هو انا تقيلة قوي كده يا امه بيت ابويا مش هيشلني
محمود الذي كان يقف علي الباب مين قال يا قلب اخوكي لو ما شلتكيس الأرض نشيلك فوق راسنا
نوال بكت
محمود اقترب منها وقال مش هيحصل غير اللي انت عاوزااه
نوال وهي ترمي نفسها في حضن اخوها هو الأقرب اليها
وهو الحنون المتفهم المتعلم الذي يعرف انه هو الطبق الوحيد الذي سنتناول بمفردها يبقي ليه نجبره علي الاختيار
ربما سبب ذلك قصة حبه الفاشلة وحلم لم يكتمل انه الآن يعمل مع والده في تجارة الحبوب ويدير ثلاجة الخضراوات والفواكه
فاطمة يبني انا عاوزة مصلحتها
محمود هي الوحيدة اللي تعرف هي عاوزة ايه وبعدين انت عاوزاها تتجوز دا اللي مطلق مرتين وسمعته سباقه اما قولت لابوية مش موافق وهو معترضش هي عائلته كويسة بس هو بيشرب وسمعته سباقه
فاطمة انا ما عرفش يا ابني
محمود خلاص قفلوا علي الموضوع وانت يا نونا امسحي دموعك الغالية يا قلب اخوكي
نوال ربنا ما يحرمني منك يا قلب اختك
قمر انا جيت يا تيتا
خديجة قلب تيتا نور عين تيتا وحشني تيتا كده يا قمر يعني هو لازم خميس وجمعه
قمر مش خالوا بيجبني أو عموا يجي يخدني
خديجة وهي تقبل خدها تجيبي ماما وتيجي في نص الاسبوع
قمر دا ماما بتعيط
خديجة ليه
قمر اصل جاي ليها عريس وهي مش عاوزة تتجوز بعد بابا
خديجة ومين عاوزها تتجوز
قمر العريس الغبي اللي جاي وماما قالت لو هتفرضوا عليا هروح شقتي
خديجة يعني رفضت
قمر اه وقالت مش هتجوز بعد بابا
خديجة بنت اصول
دخل خالد وقال اهلا اهلا بالقمر
قمر ابية خالد
فتح ذراعيه و احتضنها
قمر وحشتيني يا ابية
خالد وانت اكتر يا حبيبتي عاملة ايه وبترسمي ولا
قمر اه وماما بتجبلي كل الورق اللي انا عاوزاه
خالد لازم اشوف
قمر طبعا يا ابية
خالد هتيجي معايا الخطوبة
قمر مش عارفة يا ابية بس امتي
خالد يومين العروسة من الإسكندرية وهي عارفاكي انا حكيلها عنك كتييير
قمر بجد
خالد اه وهي اللي اختارت ليكي هديتك
قمر انت جبتلي هدايا انا قولت مش عاوزة
خالد ازاي دا انا حتي الكولكشن سميته The Moon
قمر احلف بجد سميت ايه القمر
خالد سميت المجموعة اللي يرسمها القمر مجموعة الفستانين اللي هتخرج بيها
قمر هاها علي اسمي اخذت تقفذ كفروشة رقيقة ثم وقفت وقالت أمال عموا قاسم فين
جدتها في شغلة ليه
قمر ماما بعتت معايا ظرف ليه
خالد مد يده ليأخذ منها الظرف المفتوح
كان به مبلغ من المال
خالد ايه دا
قمر عمو ادهمني المرة اللي فاتت وماما قالت مش محتاجين احنا عندنا فلوس
خديجة بس دول ليكي
قمر ماما هتزعل
خالد خلاص يا حاجة وقرر انا يعطيها والمال بطريقة تانية ام يضعون في حساب في البنك باسم قمر وكذلك كل ما يلزمها من ملابس واشياءاخري
ام حسن التي تساعدهم في المنزلهم تشربي حاجة يا حجة
الحجة اه يا ام حسن قهوة ليا انا وخالد وقمر
قمر انا عصير
ام حسن عنية للغالية بنت الغالي
مر اليومين سريعا وات محمد ليأخذ قمر ذلك الخال العملي حتي في مشاعره
قابله خالد وقال ازيك عامل ايه
محمد الحمد لله حمد لله علي السلامة اجازة
خالد اه هسافر بعد عشر ة ايام
محمد تروح وترجع بالسلامة اخبار دراستك ايه
خالد تمام انا هخطب بعد بكرة
محمد الف مبروك
خالد عاوز قمر معانا
محمد طبعا طيب هخدها النهاردة وبعد بكرة الصبح هتكون هنا
خالد تسلم يا استاذ محمد
رجعت قمر إلي امها واخبرتها عن خطوبة خالد
نوال طبعا
واتي يوم الخطبة وذهبت العائلة بأكثر من سيارة كان عماد ونيرة في سيارته وهي متباعدة
رغم الندم الظاهر علي وجه عماد لقد مر أكثر من شهر وحال كما هو لقد ذاق عذاب الهجر والرفض والاحساس بنفور
وصلو إلي الإسكندرية وذهبت لينا مع خالد لتنتقي
كان باقي العائلة في الفيلا وكان خالد ووالده وامه وقمر التي تعرفت علي لينا بسرعة وكذلك صلاح والد لينا وامها
انتقي خالد خاتم من السولتير أكثر من رائع اعجبت به لينا
لينا حلو اوي يا خالد بس اكيد غالي
رفع يدها إلي فمه وقال
خالد مفيش حاجة اللي عليكي يا قلبي
قمر نحن هنا
لينا ايه رايك يا قمر
قمر حلو اوي يا طنط
لينا نعم انا اكبر منك ب٩ ينين تقولي لبنا اوعي يا قمر انا لسه صغيرة
قمر والله كنت هقول كده خوفت تزعلي
الهام وتزعل ليه يا قمر بس انت زي القمر فعلا
سميحة في سرها الله اكبر شعر بها قاسم فابتسم
أطلقت الزعريط وانتقل الدبلة من االذهب الأبيض ل لينا وخالد صمم انت تكون دبلته من الفضي
رجعوا إلي البيت صلاح بيه حيث الاحتفال كانت قمر ترتدي فستان متعدد الطبقات جلبه لها خالد.من ايطاليا
ام لينا كانت وهم وام الاحتفال والطعام كان أكثر من رائع بعد الغداء
واحتفال بسيط رجعت العائلة إلي المحلة علي وعد برد العزيمة قبل السفر
وبعد عدت ايام ردت العزيمة
انا شايفة أن التفاعل والتعليقات قليلة
لو شايفين أنها وحشة ما كملهاش
انا لسه موقفها في جروب تاني
لو الحلقة ما جبتش تعليقات مفيش تاني
وشكرا العشرين اللي بيعلقوا
ام محمد طارق
