اخر الروايات

رواية هاربة من الماضي كامله وحصريه بقلم مروة ايمن

رواية هاربة من الماضي كامله وحصريه بقلم مروة ايمن 



المقدمه
كم من حكيم وأديب وفيلسوف حدثنا عن الماضى الكثير والكثير
الماضى ملئ بالذكريات.... اسعدها الى قلبنا واتعسها على حياتنا .....عشنا صغار واصبحنا شباب .....كبرنا وهرمنا ونحن نتعلق بالماضى وما كان منه ،نتذكر مُره اكثر من حلوه اهذا غباء ان تتذكر اسواء ماحدث وتنسى الاحسن والاسعد ام انك بالفعل تعيش على ذكرى جرح مضى وتحاول رسم البسمه والمرح لنفى ما بداخلك
_________________________________________
الاسكندريه هواء محمل بيود رطب منعش دافئ ملئ بالحنان والسعاده حتى بحره بجميع حالاته فهو معجزه الله عز وجل نخافه ونهابه والمضحك اننا ابتدعنا حكايات عن البحر
على انغام فيروز المحببه و كوب من القهوه الذيذه تسمتع بهواء الاسكندريه العليم كما اعتدات من زمن ليس ببعيد وليس بقريب
ليلى الاسيوطى سيده فى عمرها 42 عام على الرغم من تقدم السن ولكنها لم تفقد سحرها وجمالها حيث العينان المحمله بزرقه البحر جسد متناسق شعر بلون البندق حرير
تعيش مع ابنتى اختها تتولى رعايتهم بعد موت والديهم منذ صغرهم لها محل زهور

كما اعتادت تقف فى شرفتها المطله على بحر الاسكندريا المنعش تستنشق هوائها المحمل باليود وبيدها كوب القهوه المميز وتدندن اغيه فيروز
( كيفك انت)

🎵🎵🎤🎤🎤بتذكر آخر مرة شفتك سنتا

بتذكر وقتا آخر كلمة قلتا

وما عدت شفتك

وهلّق شفتك

كيفك إنت ملّا إنت🎵🎵🎵🎵🎤🎤

ندى بمرح :::: صباح الفل والفيروز على عيونك يا لولو
ليلى بإبتسامه:::::: صباح الياسمين عليكى يا قلب لولو صاحيه بدرى يعنى
ندى :::: خلاص يا لولو بقى عندنا كليه بكره اول يوم فى اخر سنه والحمد لله
ليلى::: على خير يا قلبى عايزه تقدير زى كل سنه عيزاكى تتعينى فى الكليه
ندى بشرود لحلمها:::: بس انا نفسى افتح شركه يا لولو وابقى اصغر واشهر سيده اعمال فى الشرق الاوسط كله
ليلى بإبتسامه:::: انشاء الله يا حببتى المهم تكونى متأكده من نفسك وتبدائ خطوه خطوه

(ندى الصياد ابنه اخت ليلى الصغيره فتاه فى 22 من عمرها طالبه بأخر سنه بكليه التجاره قسم إداره اعمال فتاه مرحه جدا اكتسبت ملامح خالتها العيون الزرقاء والشعر البندقى الحرير)

ندى:::: انشاء الله يا حببتى طول ما دعواتك معايا انا الحمد لله ......... على فكره شرين جايه النهارده من القاهره علشان الدراسه وكده
ليلى :::: وحشتنى بنت الايه مبتجيش فى الاجازه خالص
ندى :::: انتى عارفه بقا مدام كاميليا و الاستاذ عز المهم انها معانا لحد ماتخلص
ليلى :::: طيب يالا نحضر الفطار لحد ما فرح تصحى هى ورودى
فرح بإبتسامه:::: فرح صاحيه هيا و رودى من بدرى وجاهزين كمان
ليلى:::: صباح الفل على عيونكو ...... الله انتى نازله يا فرح
فرح :::: ايوه يا حببتى هأدور على شغل النهارده كمان ادعيلى يا لولو
ليلى :::: ربنا معاكى يا حببتى ومع انى عايزه اعرف سبب الشغل ايه مالوش لازمه والله
فرح بإبتسامه تجوبها القليل من الحزن :::: لازم اخرج من الحاله الى انا فيها دى ياسين لو كان عايش مكانش هيعجبو حالى ابدا

(فرح الاسيوطى الاخت الكبر لفرح عمرها 26 سنه ارمله من ظابط جيش منذ ست سنوات عندما كانت حامل بإبنتهما الوحيده رودينا التى بعمر ست سنوات سنوات )

رددت ليلى وندى :::: الله يرحمه
فرح :::: طيب انا هأودى رودى الحضانه وطبعا يا لولو
هتقعد معاكى فى المحل لحد ما ارجع
ليلى ::: ايوه يا حببتى زى كل يوم
فرح :::: طيب مش عايزين حاجه سلام انا بقى يا لا يا رودى قولى لندى ولولو باى
رودينا بإبتسامه طفوليه :::: باى لولو باى نيدو
اوقفهم صوت منادات ليلى
ليلى:::: فرح..... شرين جايه النهارده لو شوفتى حازم ابقى اعزميه على الغدا زى كل مره
فرح :::: حاضر يالا سلام
_________________________________________
خرجت فرح مع ابنتها لتقلها الى مقر حضانتها فأصدمت بالوسيم الاول بقصتنا حازم حكيم

حازم بإبتسامه:::: صباح الخير على الحلوين صباح الخير يا رودى

رودى بإبتسامه طفوليه :::: حازم صباح فل وحشتنى

فرح :::: يا بنت قولى اونكل حازم عيب كده ده عمك برضو

حازم بمرح :::: مش مشكله يا فرح يعنى زى بنت اخويا بردو

فرح بإبتسامه وقليل من الحزن ::::: الله يرحمه

حازم::: الله يرحمه ايه رايحه تشوفى شغل برضو مافيش فايده مالوش لزوم والله الشغل انتو مش ناقصكو حاجه وبنت اخويا اعرف اخليها مش محتاجه حاجه وانتى عارفه ان انتو مسؤلين منى

فرح بتنهيده وجع :::: لازم اخرج من قوقعه الحزن ياسين الله يرحمه مكانش هايعجبه ابدا حالتى دى

حازم:::: عمتا احنا معاكى وفى ضهرك على طول متقلقيش ومتشليش هم اى حاجه وان شاء الله تلاقى شغل

فرح :::: ربنا يخليك يا حازم بقولك شرين راجعه النهارده الغداء عندنا زى كل مره

حازم :::: ايه ده بجد........ ايوه صح دى الدراسه هتبدا ودى اخر سنه ليهم يالا رينا معاهم

فرح ::::: طيب يلا وصلنا عندك شغل وعندنا حضانه

حازم :::: مش هاتطلعى بعربيتك

فرح :::: هطلع بيها طبعا وصلنا الجراج اخلص يالا

حازم حكيم مهندس كمبيوتر فى خامس والعشرون من عمره له من الوسامه قدر كبير طابع حسن وعيون خضراء جسد رياضى شعر بنى اشقر طويل مطمع لحسناوات الاسكندريه ولكن ما بلقلب يكمن بالقلب
وهو اخو زوج فرح رحمه الله اى عم ابنتها رودينا
_________________________________________
وفى مكان اخر بمحافظه اخرى بمصر الحبيبه حيث يكمن قلب عاشق اخر ولكن اين نصفه الاخر سنعلم عنه فيما بعد فى أحدى فيلات القاهره يصدع المزياع
بإحدى غنيات العندليب ( قولى حاجه اى حاجه )

🎤🎵قل لي حاجة أي حاجة ..قل بحبك قل كرهتك
قول قول قول وما يهمكش حاجة
قل لي عايزك ..قل لي بعتك
بس قل لي أي حاجة يا حبيبي
عمري ما تعودت تبقى معايُ ..وتفكّر لوحدك عمري
دا احنا الاتنين قلب واحد.. دقته عندي وعندك
وانت يا قلبي وانت يا أملي .. قوللي مالك ساكت ليه
قل يا قلبي .. قل يا أملي.. قل مخبي عليه ايه
قل لي حاجة 🎵🎶🎶🎤🎤

ونرى هنا رجل ملامح الزمن وتقدم السن ولكن الوسامه لم تتغير فهو على درجه ليست بقليله منها رجل اربعينى صحاب 45 سنه فهو حسين الانصارى صاحب مجموعه الانصارى جروب للمواد الغذائيه والإستيراد والتصدير مازال اعذب له عينان بنيتان مثل الصقر وجسد رياضى بالرغم من تقدم سنه شعر حالك السواد ناعم

ادهم بمرح :::: صباح العندليب يا سحس يا جامد
حسين بإبسامه :::: يا واد يا مشاكس انت

ادهم::::: كده يا سحس تقول على حبيبك كده ده حتى انت الى حبيب قديم يا عم

حسين:::: الكليه بكره ناوى تشيل كام ماده السنه دى

(اوبس نسيت اعرفكم 😂😂)وها انتم مع الوسيم الاصغر بعائله الانصارى صاحب 23 عام من عمره ادهم بيك الانصارى تحت شعار ( الدنجوان )
يتمتع بوسامه عاليه جدا طول فاره يحمل نفس صفات عمه الغالى (حسين 😉😉) العيون البنيه والشعر الاسمر لا ينتمى الى فصيله العزاب ابدا ولا حتى المرتبطين له القدره على الارتباط وفسخ الاربتاط فى اقل من ساعتين نعم ياساده انه الدنجوان 😂😂)

آسر :::: طبعا فاشل زى كل سنه انت بتقول ايه يا اونكل حسين

حسين :::: نفسى تعقل يا ادهم بجد عايز امسكك جزء من المجموعه بقا

ادهم::::: خلاص اقتنعتو انى فاشل طب ايه رايكو بقا انى حانجح السنه دى واجيب تقدير كمان وهتشوفو.... انا ماشى سلام

آسر :::: رايح فين يالا

ادهم:::: يا عم اروح التمرين بتاع السباحه ما انت عارف ماليش فى الخروجات مع اصحاب السوء

حسين بسخريه ::::: خالص يا حبيبى بس ليك فى خروجات مع البنات وبس مش كده

(آسر الانصارى الابن الاكبر والوسيم الثانى بعد عمه صاحب 27 عام من عمره وسيم ولكن حاد عينان سواداء نظرات كالصقر شعر بنى خريج هندسه ولكن انتقل الى عالم رجال الاعمال واصبح من اشهر واصغر رجال الاعمال بمصر ازدهرت اعماله فى الاوان الاخيره
والسبب سيده ذهبت من حياته )

خرج ادهم وهو فى ضيق من سخريه عمه واخيه الاكبر عن فاشله

حسين::::: اخبار الشحنه الجديده ايه هتوصل امتى

آسر بعمليه :::: كل حاجه تمام بكره انشاء الله تكون فى الميناء و تمام يعنى الاوراق كلها جاهزه
حسين :::: على خيره الله نفسى ادهم يعقل بجد عايز ارتاح بقا نفسى اطمن عليكو

آسر :::: ربنا يخليك لينا يا اونكل وبعدين ادهم بس علشان صغير ده طيش شباب لكن وقت الشده هاتلاقيه فى ضهرنا متقلقش عليه هو جدع بس متدلع شويه

حسين :::: انت عارف انى مش قلقان على ادهم اكتر من قلقى عليك

آسر :::: ليه بتقول كده ما انا تمام اهو

حسين :::: لا مش تمام لما تقى قافل على نفسك مش تمام لما تبقا لسه فى عز شبابك ودافن نفسك فى الشغل مش تمام لما تبقى رافض الجواز لسبب تجربه فاشله انت مالكش ذنب فيها تبقى مش تمام

آسر بحزن:::: لو سمحت يا اونكل انا مش عايز اتكلم فى الموضوع ده وعن اذنك عندى اجتماع علشان الشغل الجديد عن اذنك
خرج آسر وهو ممتلاء بالكثير من الحزن والاسى على مامضى

حسين بشرود على حزن ابن اخيه الاكبر ::::: ياريت ما تغلطش يا آسر وتفضل هربان من الماضى دور على مستقبلك يا بنى

ومامضى قد مضى اين الحاضر اين المستقبل نظل نتشبث بأخطاء قد وقعنا بها ونأخذ الحذر لكن نأخذ الحذر بقوه ونقع فى قوقعه الفوبيا من الاخطاء لذالك لا نتقدم الى الامام ابدا
(خاطرتى 😍🌷🌸)

_________________________________________
وفى مكان آخر فى القاهر
على طاوله طعام فى احدى الفيلات الراقيه بالمنطقه يجلس الاب يترأس المكان بجانبه الام ثم الابن من الخرج يوضح للعين انهم عائله عاديه جدا وعلى الاغلب سعيده فهم متجمعين على طاوله طعام واحده ويتنافشو ايضا ولكن ما بالنفوس والقلوب يكمن بين القلوب والنفوس

نبداء بالاب
عز الصياد ( رجل فى الخامس والاربعين من عمره صاحب شركات الصياد جروب للاغذيه والاستيراد والتصدير )

عز :::: اخبار الشحنه الى هتتسلم ايه يا لؤى

لؤى ::::: كل حاجه تمام متقلقش انت يا بابا المهم بس ظبطلنا بس شركه الانصارى انت عارف

عز بإبسامه خبيثه :::: متخافش ده انا مظبطلهم حاجه هولع بيها السوق

كاميليا ::::: ايه يا عز بتفكر فى ايه

عز بخبث::::: خلاص يا كاميليا جه وقت الحساب وده وقتنا جه وكل واحد ها يعرف حقو وحسابو

لؤى :::: طب وانا وندى هتجوزنى امتى

عز بضيق:::: اهدى يابنى شويه وبعدين ندى اصلا مش طيقاك هتتجوزك ازاى

لؤى :::: بابا انت مواعدنى ماليش دعوه انا

عز::: حاضر مظبطلها حاجه كده انما ايه زى اختها حاخليها تتخرج وتقعد زى البيت الوقف ومش حتلاقى غيرنا

لؤى ::: امال فين شرين

كاميليا :::: سافرت من الصبح انت عارف مابتصدق الاجازه تخلص وتطلع على اسكندريا على طول

عز بشرود لنفسه:::: هانت كل حاجه قربت زى ما انا عايز

كاميليا بشرود لنفسها وهي تنظر لزوجها :::: يا ترى بتفكر فى ايه يا عز بس خلاص يا حبيبى النهايه قربت وانا الى حكتبها مش انت
_________________________________________
حل المساء وما اجمل القمر ان يخرج من بين احضان البحر يتلاءلاء القمر فى وسط سماء عروس البحر تحاوطه النجوم بفرح ياله من منظر

تجمع اسرى يحدث كل عام فى ذالك الوقت
ليلى بإبتسامه:::: حمد الله على السلامه يا شيرى وحشتينا

شرين بإبتسامه خجل ::::: حببتى يا لولو انا والله لو عليا مسبكومش هنا خالص لكن انتى عارفه بقى للضروره احكام

ندى :::: المهم انك معانا وانشاء الله تنجحى وتتعينى معيده هنا وتبقى معانا على طول
واثناء حديثم دق باب المنزل
ودخل وسيم الإجتماع الوحيد

حازم بمرح :::: يا لولو يا نيدو جعان يا جماعه كانو بيقولو فى اكل هنا يا اهل الدار يا فرح يا رودى

ندى :::: ايه فى ايه لكل ده براحه يا اخ مش بفتح الباب ايه الى فتح فى وشى ده جعان جعان ماتيجى تاكولنى احسن يا باى عليك يا اخى

حازم وهو يقرصها من خديها بمرح :::: كده يا لبن نيدو تسيبى صديقك الصدوق جعان .......جعان يا اخوانا لولو فين

ضحكت بإستفزاز واجابته

ندى::: ده على اساس ان دمك خفيف بقا وكده يعنى ولا ايه مش فاهمه

ليلى :::: تعالى يا حازم احنا بس بنحط الاكل على السفره وثوانى وتكون فرح وصلت والحق امشى من وش ندى قبل ما تقتلك هههههههههعع

دخل الى الغرفه الطعام وكان الصدام بين عينيه البنيه ومقلتين زيتونتين هادئ وانفجار احمر دموى فى وجنتيها خجلا

حازم ببرود :::: ازيك يا شرين حمد الله على السلامه

شرين بخجل :::: الله يسلمك ازيك يا بشمهندس

حازم بدون اهتمام ::: الحمد لله .......... يا نيدو يا لبنيتا ممكن مايه

ندى بغضب ::::: والله العظيم يا حازم يا زفت انت لو قولتلى لبن نيدو دى تانى انت حر

حازم بإستفزاز::::: هتعملي ايه يعنى

ندى ::::: بسيطه اهو كده

وقامت بسكب كوب كامل من المياه البارده على راسه

حازم بشهقه:::: يابت المجنونه

وقام بالجرى ورائها بطول الشقه هم يضحكون تحت نظرات ليلى الحانيه وغيره خالصه من احدهم

ندى:::: الحقينى يا فرح الحمد لله انك جيتى الواد حازم هيموتنى

فرح بضحك::::: خلاص يا حازم بقا كفايه كده
انقضى اليوم بعد مرح و ضحك وغيره
_________________________________________
دخلت ليلى الى غرفتها تبتسم على روح المرح والصداقه بين كلا من ندى وحازم ثم نتتقل الى احدى ادراجها تستخرج منه صورتين احداهما لثلاث فتيات بجانب ثلاث شباب يبدو على الصوره انها قديمه ولكن الأبتسامه كانت تملئ وجوههم كثير
ليلى مع بكاء :::: الله يرحمك يا حسناء انتى ومحمود البنات كبرت والحمل ذاد والحقوق لازم ترجع بس انا لوحدى
ثم تنتقل الى صوره اخرى لفتاه يبدو على عمرها الصغر التاسعه عشر وشاب يافع فى الثانى والعشرون من عمره ويوجهون نظراتهم بمشاكسه ومرح لبعضهم ومكتوب عند اخر هذه الصوره

:::::: من اجمل الايام التى نكون بها سويا انا وانت متى امتلكت قلبى ومتى كان قلبك لى احببتى فأحببتك وها انا اذوب عشق بك محبوبتك الغاليه ليلاك

تنهد حسين وينكسر حاجز الدموع فى عينه
حسين :::: هانت ياليلاى هانت

يتبع


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close